کنسول ها: تحول آغاز میشود

  • Thread starter Thread starter Allay
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Allay

کاربر سایت
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:
خرید و فروش بازی دست دوم هیچ فرقی با Piracy نداره. دقت کن هیچ فرقی. تازه بدتر هم هست، چون بازی دست دوم به تمام قابلیت ها دسترسی داری و هیچ نیازی به خرید بازی نو نیست، ولی بازی پایریت شده به دلیل مولتی و آپدیت و ... مجبوری اوریج بخری. پس شمایی که بازی های دست دوم رو می خری(از تاپیک های بازارچه معلومه) و می فروشی فکر نکن با پایریت فرقی داری واسه بازی ساز، دقیقا همونی

گاهی وقتا یه حرفهایی زده میشه که همونا پتانسیل به درجه استادی رسوندن رو داره...:smirk:
در جریان هستین که به اشتراک گذاری دیسک حق دارنده ی اونه دیگه؟! حرفای مایکرو به خاک سیاه نشون نزنین لطفا!!!

خیلی از بازی های جدید کرک نشدن.
خیلی ها هم شدن!

کلا دوست ندارم که به پست به این بی محتوایی جواب بدم ولی این یه کله جواب دادن به بقیه اونم یه خط دلیل و مدرک 4 خط درو دیوار توی این چند صفحه باعثش شد...
یکی از معایبی که کنسول ها داشتن ... اینه که با عوض شدن نسل دیگه دسترسی به ارشیو کنسول قبلی نداری و من هم هیچوقت دلیل این کارشون رو نفهمیدم
دلیل؟ فروش دوباره با یه پولیش :-" البته ساختار کنسول های قبلی با هم فرق داشته...اما ازین به بعد دیگه 90% همین x86 رو میبینیم توی ساختارشون که کاره اسونی میکنه پشتیبانی از کنسول قبلی رو
 
آخرین ویرایش:
من خودم pc رو فقط برای rts و civilization استفاده میکنم و بقیه بازیارو رو کنسول در هر حال هر اتفاقی پیس بیاد فک میکنم که بازار کنسول ها تا سالهای زیادی ادامه داشته باشه و فقط تو نسل هشت کنسول بین نسلی عرضه بشه من بازم تاکید میکنم که کنسولای نسل هشت در زمان عرضه هم دقیقا مید رنج بودن همون زمان مثلا gtx650 از نظر پردازش گرافیکی اگر قویتر از پلی و وان نبود ضعیفتر هم نبود که دوباره تو همون زمان gtx650 شروع یه سیستم گیمینگ روی pc بود تو سری 600 انویدیا همون زمان اگر مایکروسافت مثلا یه پردازنده گرافیکی چند رده بالاتر و مثلا هم رده 670 رو درنظر میگرفت واسه وان بجای فروش باندل کینکت قطعا الان معادلات این نسل فرق میکرد
 
گاهی وقتا یه حرفهایی زده میشه که همونا پتانسیل به درجه استادی رسوندن رو داره...:smirk:
در جریان هستین که به اشتراک گذاری دیسک حق دارنده ی اونه دیگه؟! حرفای مایکرو به خاک سیاه نشون نزنین لطفا!!!


خیلی ها هم شدن!

کلا دوست ندارم که به پست به این بی محتوایی جواب بدم ولی این یه کله جواب دادن به بقیه اونم یه خط دلیل و مدرک 4 خط درو دیوار توی این چند صفحه باعثش شد...
محتوای این پست:
  • من میتونم به درجه استادی برسم
  • مایکروسافت خر است
  • خیلی بازی ها کرک شدن(غیر از Quantum Break و Total War کدوم بازی جدید AAA کرک شده؟ بگین استفاده کنیم)
اون وقت پستای من بی محتواست8-|
پ.ن: کاری به حق کاربر ندارم، می گم واسه سازنده بازی، شما چه پایریت کنی بازی رو چه دست دوم بخری، در هر صورت هیچی گیرش نمیاد و فرقی براش نداره.
 
  • Like
Reactions: Adam
شما هم نمیخواد ادای اولدر منو دربیاری.تو تاپیک فروش بازیهای استیمو میزاره اینکه شما نمیبینی عجیبه.
خیلی بده ادم با یسری از لفظای خارجی یجوری صحبت کنه که اره شما نمیفهمین من میفهمم....بحث بکجا رسیده دوستمون بازیهای انحصاری pc رو لیست کرده...واقعا خنده داره.
راستی شماها که سری به تاپیک فروش نمیزنید تا میتونید این تاپیکو زنده نگه دارید.بحرحال پرچمه خوبیه
من نمی‌دونم انقد شما این‌جا داری تاپیک فروش تاپیک فروش می‌کنی هر کی ندونه فکر می‌کنه اونجا دانشگاس داره توش تحقیق و عملیات صورت می‌گیره تا تولید علم بشه که ما بهش توجه نمی‌کنیم و ازش بی‌خبریم. همون آمار Neogaf و Media Create و امثالهم رو اون‌جا می‌زارن، حالا یکی هست اون‌جا برای اولین بار می‌بینه یکی هم هست کلاً اون‌جا سر نمی‌زنه چون نیازی نداره. این که شما نهایت دریاچه علمت به همین تاپیک فروش ختم می‌شه دلیل نمیشه بیای این‌جا سرهم کنی و وقت بقیه رو بگیری.
PC Gaming در این چندسال اخیر رشد بسیار خوبی داشته و الان کاملاً از نظر فروش محتوای دیجیتال با اختلاف برتره، در مورد فروش دیسک‌ها و محتوای سخت‌افزاری هم کاملاً منطقیه تا وقتی با یه کلیک ساده می‌شه بازی رو روی کامپیوتر شخصی با یه پلتفرمی که برای این کار کاملاً بهینس انجام داد کسی نمی‌ره فیزیکال بخره مگر علاقه‌مندان آرشیو و علاقه‌مندان محتوای صرف فیزیکال. اکثر شرکت‌ها هم به صورت رسمی فروش دیجیتال خودشون رو اعلام نمی‌کنن و نهادی هم نیست که بتونه خیلی دقیق پیگیر یونیت‌های فروش‌رفته توسط شرکت‌ها باشه. برعکس امثال Media Create.
 
با تمام احترامی که برای استارتر پست و نظرش قائلم باید بگم که جو گیر شدن چیز خوبی نیست. اینکه الان غولهای دنیای کنسول تصمیم گرفتن کنسول بین نسلی بزنن و توجه تمام دنیا به اونها جلب شده نمیتونه دلیل بر درست بودن اون کار باشه. قشنگیه کنسول به این بود که یه سخت افزاری تولید میشد و کسی که اون رو میخرید تا ۶ الی ۷ سال ساپورت میشد و نگران هیچ چیز نبود.
بعضیا میگن خب با اومدن کنسول بین نسلی ps4 قبلی تا آخر براش بازی میاد مشکلی نداره! چرا داداش مشکل داره خوبم داره. اولا اون بیچاره ای که پول داد ps4 قبلی رو خرید اگه میدونست سونی از پشت بهش خنجر میزنه هیچوقت نمیخرید. پس اولین مورد این شد که این کنسول بین نسلی خواست گیمرها نبود بلکه خواست خود سونی بود برای سود بیشتر. مورد دوم اینکه با اومدن کنسول جدید شرکتهای بازیساز دیگه برای بهینه کردن بازی برای کنسول قدیمی وقت نمیزارن و وقتی که وقت کافی نزارن خودتون میدونید کیفیت بازی چجوری میشه.
بعضیا هم میگن پیشرفت تکنولوژی زیاد شده؛ دوست عزیز مگه همون قبلنش هر روز یه کارت گرافیک جدید نمیومد؟ و آیا یه PC باز عاقل میرفت هر روز قطعاتش رو ارتقا میداد؟ مسلمه که نه. حتی PC بازها یه سیستم قوی میبستن و تا مدتی به سیستمشون دست نمیزدن. منه کنسول گیمر دوست دارم شرکت سازنده تا ۶ سال کنسولم رو با تمام توان ساپورت کنه و کاری هم ندارم که سرعت پیشرفت تکنولوژی چقدره. من ساپورت درست و حسابی میخام.

همین الان و در ادامه هم کنسولی که دارید تا 6،7 سال و حتی بیشتر (به نظر من!) ساپورت خواهد شد، دلیل درست بودن اینکار تو مقاله با انواع دلایل و آمار و چراهای مختلف گفته شده که دوباره اونارو تایپ نمیکنم! اون نظرتون راجع به کنسول بین نسلی خواست گیمرها و نیست فقط خواست سونی هست، بنظرم زمانی که کنسول بین نسلی عرضه شد و میزان استقبال رو ازش دیدیم میشه در موردش بحث کرد! بدون شک یک شبه این تصمیم گرفته نشده (بعد از 20 سال بودن و تجربه در این صنعت به این مرحله رسیدن!) به هرحال زمانی که کنسول بین نسل عرضه بشه و میزان استقبال دیده بشه جواب این سوال رو میگیرم که البته با توجه به دلایلی که اورده شده مثل: " کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست." پیشبینی میشه آنچنان کار سختی نداشته باشن هر چند مشخصات و قیمت باید مشخص بشه....

در مورد بهینه کردن بازی بازم رجوع به مقاله: گنسول ها بیش از گذشته به معماری PC نزدیک شدن.. همونطور که 10ها ساله سازنده ها برای 100ها میلیون PC با 10ها مدل GPU/CPU بازی عرضه میکنن بدون مشکل خاصی این مورد برای کنسول ها هم براحتی قابل انجامه. قرار نیست دو نسخه از یک بازی ساخته بشه بلکه برای مثال: Base بازی طبق مشخصات PS4 ساخته میشه و سپس این وظیفه ی سیستم عامل هست که طبق کدهای دستوری که برای بازی نوشته شده، تنظیمات گرافیکی بهتری رو برای PS4 neo عملی کنه دقیقا کاری که در PC انجام میشه... اونا نمیان واسه هر سخت افزار یه ورژن رو کد نویسی کنند!
صحبتتون در رابطه با همیشه سرعت تکنولوژی زیاد بوده و هر روز کارت گرافیک جدید میومد... بله اینطور بود ولی نه سرعت به این مقدار بود و نه قیمت گذاریها این چنین رقابتی... بازم رجوع به مقاله:D مدتی پیش AMD کارت گرافیک 199$ خودش رو معرفی کرد که قدرتی چند برابر PS4 داره همچنان انویدیا هم مدت هاست مشغول تبلیغ با 200$ بازیهاتون رو مثل PS4 اجرا کنید هست! پس دیگه زمان ایستا بودن کنسول برای 7سال گذشته و بغیر از مسائل فنی مربوط به تکنولوژی، برای ترغیب مصرف کننده و شوک به بازار نیاز هست که زودتر از قبل کنسول عرضه بشه و منتظر نباشن بعد از 7سال یه نسل دیگه رو با تمام ریسک هاش Restart کنند!
در آخر نگران ساپورت برای PS4 نباشین. همونطور که برای اجرای برنامه و بازی ضرورا نیاز به Iphone 6 ندارید و Iphone 5 همه ی بازی ها رو به شکل مناسب اجرا میکنه. همونطور که برای بازی کردن ضرورا به آخرین و گرونترین مدل کارت گرافیک نیاز ندارید و 960 بازی هارو مناسب اجرا میکنه بنابراین شک نکنید کنسول هم از این قاعده مستثنی نیست و PS4 همه ی بازیهای PS4 neo رو به شکل مناسب و اونطور که باید میبوده اجرا خواهد کرد.
 
  • Like
Reactions: gamer1998y
به نظر من سونی بیاد یه سیستم عامل مثل ویندوز بزنه و یه کنسول با همون سیستم عامل که در اصل کامپیوتره و همه کارهای کامپیوتری رو میشه باهاش انجام داد بسازه و از این به بعد بازی ها سونی رو بشه رو هر سخت افزاری اجرا کرد . در مورد پارت کردن و خریدن دست دوم بازی های کنسول بگم که اونی که میره بازی رو میخره و مطمئنه که میتونه بازی رو بفروشه به یه نفر دیگه و بره یه بازی دیگه بخره میتونه سود بروسنه به شروت ها که اگر این اطمینان وجود نداشته باشه ممکنه بره پایرت باز شه و اونی هم که دست دوم میخره میره پایرت باز میشه و دیگه سودی به شرکت بازی ساز نمیرسه . پس نمیشه کسانی رو که پایرت میکنند رو با کسانی که دست دوم میخرند و میفروشند یکی دونست . چون اگر کسی که دست دوم میخره وجود نداشته باشه، کسی که بازی نو میخره و امید به داره که بتونه بازیش رو بفروشه هم وجود نخواهد داشت و در نتیجه سودی این وسط عاید بازی ساز نمیشه .
 
  • Like
Reactions: gamer1998y
  • من میتونم به درجه استادی برسم این هنوز در دست بررسی هستش البته
  • مایکروسافت خر است اونی که میخواست بفهمه ، فهمید اونی ام که نه..
  • خیلی بازی ها کرک شدن(غیر از Quantum Break و Total War کدوم بازی جدید AAA کرک شده؟ بگین استفاده کنیم) حتما حافظه من ضعیفه که چیزی جز overwatch به خاطر نمیارم...اونم که ماهیتش مشخصه....شمام نرو سمت کرک حرف درمیارن...یادم نبود شما لینک دوست دارین:
  • New PC Video Game Releases
  • PC - Skidrow & Reloaded Games
  • Black Box Repack - Official Black Box Repack site - PC games and PC repacks
اون وقت پستای من بی محتواست 8-| چیی بگم /:)
پ.ن: کاری به حق کاربر ندارم، می گم واسه سازنده بازی، شما چه پایریت کنی بازی رو چه دست دوم بخری، در هر صورت هیچی گیرش نمیاد و فرقی براش نداره.
به خیلی چیزها کاری ندارین وقتی به نفع نیستش این امر طبیعیه...
توی پست قبلی میخواستم این هیچی گیره بازی ساز رو نبینم و گفتم دیگه خودت مطرحش نمیکنی و ازش رد شدم...اخه عزیزه من یعنی الان باید چیزای ابتدایی مثل فروش dlc انواع و اقسام خرده فروش ها (مپ-پک های $$$-گان-و و و ) رو مثال بزنم؟؟؟ واقعا چرا چیزیو میگین که ادم خندش بگیره...خوب اون نفرات بعدی از طریق dlc پول میریزن به جیب سازنده که یکی مثل شما دلش واسه سازنده نسوزه و همه رو از بالا تا پایین پایرت خور نکنه...من موندم واقعا اینقده این فروش دست دوم به سازنده لطمه میزنه چرا جلو امثال امازون و گیم استاپ رو نمیگیرن...اینا که به حرف شما باشه دیگه اصل پرورش دزدن!گفتم بازش نکنم هی اسرار....

خب...فکر کنم دیگه واسه خبر/تحلیل/مقاله کافی باشه 10 صفحه پیشروی...واکنش کاربرا به تصمیم های اینده ی شرکت ها اینده ی این صنعت شیرین تعیین میکنه...
 
خب...فکر کنم دیگه واسه خبر/تحلیل/مقاله کافی باشه 10 صفحه پیشروی...واکنش کاربرا به تصمیم های اینده ی شرکت ها اینده ی این صنعت شیرین تعیین میکنه...
این لینکای کرک رو به من دادی خدایی رفتی داخلشون رو نگاه کنی؟ غیر اینایی که گفتم چه بازی AAAـه جدیدی بود؟ مرسی واسه تایید حرفام:))
من نگفتم دست دوم بده یا خوبه و باید جلوش گرفته بشه، میگم از لحاظ سود رسما صفره. این Microtransaction ها هم چند سال بیشتر نیست مد شدن و مطمئنم 95 درصد ایرانی ها هیچ چیزی نمی خرن ازشون.
ماشالله پستاتون انواع اقسام fallacy های مختلف و ad hominem و ... رو داره، پس تا مستقیم به من فحش ندادید(دادید البته) بحث رو تموم کنیم بهتره:) به قول این اجنبیا Lets agree to disagree.
 
من نمی‌دونم انقد شما این‌جا داری تاپیک فروش تاپیک فروش می‌کنی هر کی ندونه فکر می‌کنه اونجا دانشگاس داره توش تحقیق و عملیات صورت می‌گیره تا تولید علم بشه که ما بهش توجه نمی‌کنیم و ازش بی‌خبریم. همون آمار Neogaf و Media Create و امثالهم رو اون‌جا می‌زارن، حالا یکی هست اون‌جا برای اولین بار می‌بینه یکی هم هست کلاً اون‌جا سر نمی‌زنه چون نیازی نداره. این که شما نهایت دریاچه علمت به همین تاپیک فروش ختم می‌شه دلیل نمیشه بیای این‌جا سرهم کنی و وقت بقیه رو بگیری.
PC Gaming در این چندسال اخیر رشد بسیار خوبی داشته و الان کاملاً از نظر فروش محتوای دیجیتال با اختلاف برتره، در مورد فروش دیسک‌ها و محتوای سخت‌افزاری هم کاملاً منطقیه تا وقتی با یه کلیک ساده می‌شه بازی رو روی کامپیوتر شخصی با یه پلتفرمی که برای این کار کاملاً بهینس انجام داد کسی نمی‌ره فیزیکال بخره مگر علاقه‌مندان آرشیو و علاقه‌مندان محتوای صرف فیزیکال. اکثر شرکت‌ها هم به صورت رسمی فروش دیجیتال خودشون رو اعلام نمی‌کنن و نهادی هم نیست که بتونه خیلی دقیق پیگیر یونیت‌های فروش‌رفته توسط شرکت‌ها باشه. برعکس امثال Media Create.
چیزیکه مشخصه بازیهای ایندی تو pc فروش عالی داره ولی بازیهای AAA فروشش تو کنسول. بیشتر بوده.قضیرو انقدر پیچیدش نکنین.حالا بیا بگو با یه کلیک و....رشد فروششو کسی نمیتونه انکار بکنه ولی....بیخیال.
 
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM
قبله اصلی Piracy هستش؟ 3 تا نکته:
  1. خیلی از بازی های جدید کرک نشدن.
  2. تاپیک استیم نزدیک 1000 صفحه رفته، 1000 صفحه بازی اوریجینال با قبله Piracy جلو نمی ره:)
  3. خرید و فروش بازی دست دوم هیچ فرقی با Piracy نداره. دقت کن هیچ فرقی. تازه بدتر هم هست، چون بازی دست دوم به تمام قابلیت ها دسترسی داری و هیچ نیازی به خرید بازی نو نیست، ولی بازی پایریت شده به دلیل مولتی و آپدیت و ... مجبوری اوریج بخری. پس شمایی که بازی های دست دوم رو می خری(از تاپیک های بازارچه معلومه) و می فروشی فکر نکن با پایریت فرقی داری واسه بازی ساز، دقیقا همونی:)

اینقدر Cry Baby بازی در نیارید، حرفی، سندی چیزی اگه دارید بگید شاید قبول کردیم. نگید آمار های تاپیک فروش که بچه 4 ساله هم می دونه اونا استیم و اوریجین و GOG و ... رو شامل نمی شن.
جدا اینا رو کی به شما گفته؟ :|
والا توی اروپا فروش و خرید بازی دست دوم رسم هستش و هیچ ایراد کپی رایتی هم نداره. حتی اجاره کردن بازی هم وجود داره و اون هم جرم حساب نمیشه.
این لیست بازی های انحصاری pc رو هم من نگاه کردم. 90% شون که بازی های آفساید هستن اون 10% درست و حسابی هم همه indie هستن. همون طور که قبلا گفتم خیلی وقته بازی انحصاری AAA واسه کامپیوتر به جز سبک استراتژیک نمیاد.
 
جدا اینا رو کی به شما گفته؟ :|
والا توی اروپا فروش و خرید بازی دست دوم رسم هستش و هیچ ایراد کپی رایتی هم نداره. حتی اجاره کردن بازی هم وجود داره و اون هم جرم حساب نمیشه.
این لیست بازی های انحصاری pc رو هم من نگاه کردم. 90% شون که بازی های آفساید هستن اون 10% درست و حسابی هم همه indie هستن. همون طور که قبلا گفتم خیلی وقته بازی انحصاری AAA واسه کامپیوتر به جز سبک استراتژیک نمیاد.
بابا بذار دلش خوش باشه فكر كنه pc انحصاري داره( غير rts) روياي شيرينش رو كابوس نكن گناه داره:D
 
  • Like
Reactions: gamer1998y
جدا اینا رو کی به شما گفته؟ :|
والا توی اروپا فروش و خرید بازی دست دوم رسم هستش و هیچ ایراد کپی رایتی هم نداره. حتی اجاره کردن بازی هم وجود داره و اون هم جرم حساب نمیشه.
این لیست بازی های انحصاری pc رو هم من نگاه کردم. 90% شون که بازی های آفساید هستن اون 10% درست و حسابی هم همه indie هستن. همون طور که قبلا گفتم خیلی وقته بازی انحصاری AAA واسه کامپیوتر به جز سبک استراتژیک نمیاد.
به هرکی نقل قول می کنه باید توضیح بدم کاری به قانونی بودنش ندارم و منظورم پولیه که به سازنده می رسه هستش؟:|
بهتون تبریک میگم، شما 2381 بازی رو کامل دیدید و به نقداشون نگاه کردید و یه حرف کاملا منطقی زدید، البته صبر کن یکم، هیچکدوم از این کار ها رو نکردید:)
 
به هرکی نقل قول می کنه باید توضیح بدم کاری به قانونی بودنش ندارم و منظورم پولیه که به سازنده می رسه هستش؟:|
بهتون تبریک میگم، شما 2381 بازی رو کامل دیدید و به نقداشون نگاه کردید و یه حرف کاملا منطقی زدید، البته صبر کن یکم، هیچکدوم از این کار ها رو نکردید:)
به پولی که به سازنده میرسه چه کار داری !!شما فکر جیب خودت باش نمیخاد دلت برای اونا بسوزه
 
  • Like
Reactions: gamer1998y
همین الان و در ادامه هم کنسولی که دارید تا 6،7 سال و حتی بیشتر (به نظر من!) ساپورت خواهد شد، دلیل درست بودن اینکار تو مقاله با انواع دلایل و آمار و چراهای مختلف گفته شده که دوباره اونارو تایپ نمیکنم! اون نظرتون راجع به کنسول بین نسلی خواست گیمرها و نیست فقط خواست سونی هست، بنظرم زمانی که کنسول بین نسلی عرضه شد و میزان استقبال رو ازش دیدیم میشه در موردش بحث کرد! بدون شک یک شبه این تصمیم گرفته نشده (بعد از 20 سال بودن و تجربه در این صنعت به این مرحله رسیدن!) به هرحال زمانی که کنسول بین نسل عرضه بشه و میزان استقبال دیده بشه جواب این سوال رو میگیرم که البته با توجه به دلایلی که اورده شده مثل: " کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست." پیشبینی میشه آنچنان کار سختی نداشته باشن هر چند مشخصات و قیمت باید مشخص بشه....

در مورد بهینه کردن بازی بازم رجوع به مقاله: گنسول ها بیش از گذشته به معماری PC نزدیک شدن.. همونطور که 10ها ساله سازنده ها برای 100ها میلیون PC با 10ها مدل GPU/CPU بازی عرضه میکنن بدون مشکل خاصی این مورد برای کنسول ها هم براحتی قابل انجامه. قرار نیست دو نسخه از یک بازی ساخته بشه بلکه برای مثال: Base بازی طبق مشخصات PS4 ساخته میشه و سپس این وظیفه ی سیستم عامل هست که طبق کدهای دستوری که برای بازی نوشته شده، تنظیمات گرافیکی بهتری رو برای PS4 neo عملی کنه دقیقا کاری که در PC انجام میشه... اونا نمیان واسه هر سخت افزار یه ورژن رو کد نویسی کنند!
صحبتتون در رابطه با همیشه سرعت تکنولوژی زیاد بوده و هر روز کارت گرافیک جدید میومد... بله اینطور بود ولی نه سرعت به این مقدار بود و نه قیمت گذاریها این چنین رقابتی... بازم رجوع به مقاله:D مدتی پیش AMD کارت گرافیک 199$ خودش رو معرفی کرد که قدرتی چند برابر PS4 داره همچنان انویدیا هم مدت هاست مشغول تبلیغ با 200$ بازیهاتون رو مثل PS4 اجرا کنید هست! پس دیگه زمان ایستا بودن کنسول برای 7سال گذشته و بغیر از مسائل فنی مربوط به تکنولوژی، برای ترغیب مصرف کننده و شوک به بازار نیاز هست که زودتر از قبل کنسول عرضه بشه و منتظر نباشن بعد از 7سال یه نسل دیگه رو با تمام ریسک هاش Restart کنند!
در آخر نگران ساپورت برای PS4 نباشین. همونطور که برای اجرای برنامه و بازی ضرورا نیاز به Iphone 6 ندارید و Iphone 5 همه ی بازی ها رو به شکل مناسب اجرا میکنه. همونطور که برای بازی کردن ضرورا به آخرین و گرونترین مدل کارت گرافیک نیاز ندارید و 960 بازی هارو مناسب اجرا میکنه بنابراین شک نکنید کنسول هم از این قاعده مستثنی نیست و PS4 همه ی بازیهای PS4 neo رو به شکل مناسب و اونطور که باید میبوده اجرا خواهد کرد.
دوست گرامی اولاً برخلاف گفته شما در پست اول که گفتید نسل هشتم فروش خوبی نداشته، نسل هشتم بخصوص ps4 فروش بسیار خوب و رویایی داشتن تا به الان. حتی رکورد فروش ps2 رو هم در بازه زمانی مشابه شکونده.
نکته دوم که شما میفرمایید یه شرکت بازی میسازه و بدون زحمت برای هر دو مدل قدیمی و جدید پورت میکنه و میده بیرون باید عرض کنم به این راحتی ها هم نیست. بهرحال یه مقدار کار میبره. توی همون pc بازیها یه عالمه مشکل دارن با سخت افزارای مختلف و شرکت سازنده تا مدت مدیدی مجبوره آپدیت بده برای رفع مشکلات.
بعدش همونطور که میدونید این شرکتای بازیساز برای بافتها و تکسچر گرافیکی بازی باید یه base ای رو در نظر بگیرن دیگه...؛ اگه این بیس رو طبق سخت افزار کنسول قدیمی بزارن، دیگه تو کنسول جدید شما هر کاری بکنی گرافیک بالاتر نمیره، فقط میتونی فریم بیشتری بگیری! یعنی در حق اونایی که کنسول قویتر دارن ظلم میشه. اگر هم بیس بازی رو طبق کنسول قویتر بزارن، اونوقت برای پورت کردت بازی روی کنسول ضعیفتر دچار مشکل میشن و به ناچار نرخ فریم رو شدیداً میارن پایین تا بازی اجرا بشه. سونی هم که برای نرخ فریم ازشون تعهدی نگرفته، سونی فقط گفته بازیها باید مشترک باشن و dlc متفاوت نداشته باشن.
ببین اصن همین اطلاع رسانی در مورد این سبک جدید عرضه کنسولها چقدر بزدلانه بود، سونی و مایکروسافت بجای اینکه مثل آدم بیان اعلام کنن که میخوان مدل عرضه رو عوض کنن، اومدن اول بین مردم شایعه انداختن، بعدش در قبالش سکوت کردن، بعدم یواش یواش اومدن گفتن آره یه حرکتایی قراره بزنیم، حالا هم که علناً اعلام کردن میخوان این کار رو بکنن.
ضمناً همونطور که عرض کردم این کنسولهای بین نسلی خواست گیمرا نبود، حالا اینکه بعداً گیمرا نظرشون عوض بشه و خوششون بیاد (که بعید میدونم)، اون یه بحث دیگست. ولی شروع این حرکت به خواست گیمرا نبود. اونا داشتن زندگیشونو میکردن. یکی با pc حال میکرد، یکی هم با کنسول.
 
آخرین ویرایش:
دوست گرامی اولاً برخلاف گفته شما در پست اول که گفتید نسل هشتم فروش خوبی نداشته، نسل هشتم بخصوص ps4 فروش بسیار خوب و رویایی داشتن تا به الان. حتی رکورد فروش ps2 رو هم در بازه زمانی مشابه شکونده.
نکته دوم که شما میفرمایید یه شرکت بازی میسازه و بدون زحمت برای هر دو مدل قدیمی و جدید پورت میکنه و میده بیرون باید عرض کنم به این راحتی ها هم نیست. بهرحال یه مقدار کار میبره. توی همون pc بازیها یه عالمه مشکل دارن با سخت افزارای مختلف و شرکت سازنده تا مدت مدیدی مجبوره آپدیت بده برای رفع مشکلات.
بعدش همونطور که میدونید این شرکتای بازیساز برای بافتها و تکسچر گرافیکی بازی باید یه base ای رو در نظر بگیرن دیگه...؛ اگه این بیس رو طبق سخت افزار کنسول قدیمی بزارن، دیگه تو کنسول جدید شما هر کاری بکنی گرافیک بالاتر نمیره، فقط میتونی فریم بیشتری بگیری! یعنی در حق اونایی که کنسول قویتر دارن ظلم میشه. اگر هم بیس بازی رو طبق کنسول قویتر بزارن، اونوقت برای پورت کردت بازی روی کنسول ضعیفتر دچار مشکل میشن و به ناچار نرخ فریم رو شدیداً میارن پایین تا بازی اجرا بشه. سونی هم که برای نرخ فریم ازشون تعهدی نگرفته، سونی فقط گفته بازیها باید مشترک باشن و dlc متفاوت نداشته باشن.
ببین اصن همین اطلاع رسانی در مورد این سبک جدید عرضه کنسولها چقدر بزدلانه بود، سونی و مایکروسافت بجای اینکه مثل آدم بیان اعلام کنن که میخوان مدل عرضه رو عوض کنن، اومدن اول بین مردم شایعه انداختن، بعدش در قبالش سکوت کردن، بعدم یواش یواش اومدن گفتن آره یه حرکتایی قراره بزنیم، حالا هم که علناً اعلام کردن میخوان این کار رو بکنن.
ضمناً همونطور که عرض کردم این کنسولهای بین نسلی خواست گیمرا نبود، حالا اینکه بعداً گیمرا نظرشون عوض بشه و خوششون بیاد (که بعید میدونم)، اون یه بحث دیگست. ولی شروع این حرکت به خواست گیمرا نبود. اونا داشتن زندگیشونو میکردن. یکی با pc حال میکرد، یکی هم با کنسول.

برخلاف حرف من؟؟؟ احتمالا واقفید که نسل 8 PS4 نیست و مجموع فروش 3 کنسول خانگی حساب میشه مثل هر نسل دیگه! و فروش ضعیف Wii U مجموع فروش کنسول های این نسل رو پایین اورده! نظر من نیست فکت هست!
قسمت دوم حرفتون! چرا حرف منو تحریف میکنید :D کجا گفتم بدون زحمت؟! :/ گفته شده اونجور که خیلیها فکر میکنن عرضه کنسول نسل بعدی یعنی ساخت دو نسخه از بازی و در نتیجه وقت نذاشتن رو کنسول اولیه اشتباه محض هست. این چیزی که الان نگرانی شما هست 10ها سال برای PC انجام میشه و بقولی خاطرست :D و اصلا چیز شگفت انگیزی نیست! ضمنا مثالی که زدم در رابطه با ساخت بازی بر اساس PS4 و بهبود بازی به وسیله ی سیستم عامل برای PS4 neo صرفا برای ساده سازی حرف بود، وگرنه شما PS4 رو Minimum Setting در نظر بگیرید و PS4 neo رو چیزی مثل Recommended settings. در عمل اینگونست. ضمن اینکه همین الان سازنده ها بازیهاشون رو برای سخت افزارهای چند برابر قوی تر PS4 و PS4 neo (فارغ از مشخصاتش) پورت میکنن، پس استفاده مناسب از سخت افزار Neo کار نشدنی نیست و همین الان بازیها در حال اجرا رو Titan و سایر کارت های غول هستند و به خوبی برای اونا بهینه شدن یعنی چی ممکنه در حق PS4 neo ظلم بشه!!! ضمنا توقع نداشته باشید بازی PS4 نسبت به PS4 neo هیچ تفاوتی نداشته باشه و توهم توطئه ای که استفاده از PS4 NEO یعنی فراموش کردن PS4! انواع دلایل اورده شده که چرا PS4 فراموش نمیشه بلکه اتفاقا نقش خیلی مهمی ایفا میکنه... The Division همونطوری که الان روی PS4 اجرا میشه چه با وجود Neo و چه عدم وجودش اجرا میشده! فلان بازی که فلان مشخصات فنی روی PS4 داره چه با وجود NEO و چه وجود نداشتنش همونطوری که الان هست قرار بوده اجرا بشه! و این توهمی که وجود داره اگر فلان بازی برای Neo بهتر اجرا بشه یعنی به روی نسخه ی PS4 به خوبی کار نشده از اساس غلطه! انتظار میره مثل همین چیزی که الان شاهدش هستیم، همینطور باشن کیفیت بازیهای PS4 که بسیار خوب مناسب هستند. اینجا فقط یه نکته حائز اهمیته اونم این هست که بازیساز (3rd party) میاد بازیش رو برای انواع سخت افزارهای مختلف بهینه میکنه نمیاد بازیش رو صرفا برای Titan بهینه کنه چون همه کارت گرافیک به اون اندازه گرون قیمت ندارن! همینطور هم بازی رو برای PS4 بهینه میکنن چون همه Neo ندارند و تا جایی که احساس کنند قدرت اجرای خواسته هاشون رو داره، مشتری کافی داره، مشتری ها خرج میکنند به بازی ساختن واسش ادامه میدن. یعنی تمامی این صحبت هایی که میکنید یه عمره داره در PC gaminng انجام میشه و با روی آوردن سازنده های کنسول به معماری x86 همین اتفاقات برای کنسولها خواهد افتاد، البته خب مشخصه استودیو های 1st party طبق سنت گذشته و بخاطر داشتن منابع بیشتر و تمرکز رو سخت افزار خاص انتظار میره خلاقیت های بیشتری برای استفاده از سخت افزار بکار ببرن. این هم اضافه کنم که سرعت رشد گرافیک آهسته تر شده و مدت بیشتری طول میکشه تا شاهد جهش هایی مثل PS2 به PS3 باشیم.

این صحبتتون در رابطه با خواست و عدم خواستن کنسول بین نسلی توسط گیمر...! نمیان تک تک زنگ بزنن به گیمرها نظرشون رو مطلع بشن! :D برا اساس آمار و گزارش هایی که از بازار و صنعت بدست آورده میشه (که اکثرا بیخبریم ازش!) و انواعش در مقاله موجوده! یک تصمیم گرفته میشه و پیشبینیشون اینه که لازمه اینکار و کنسول گیمرهایی که بیشتر از بقیه گیمرها پول خرج میکنند از این کنسولها هم استقبال خواهند کرد! اگر بنابه "خواستنی" که شما میگید باشه مثالهای زیادی موجوده که گیمر و عموم اصلا ذهنشون هم به اتفاق یا خلاقیت خاصی نمیرسیده اما یک محصول ساخت و عرضه شده و بسیار موفق بوده! ولی خب به هر حال استقبال گیمرها از این حرکت رو میسپاریم به زمان!
 
  • Like
Reactions: m.a.t and saphire

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or