کنسول ها: تحول آغاز میشود

  • Thread starter Thread starter Allay
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Allay

کاربر سایت
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:
عزیز یه سوال.
الان سونی 40 میلیون فروخته ماکرو 20 میلیون...
سونی 80 میلیون نسخه بازی فروخته به قیمت 20 دلار
حالا ماکرو 40 میلیون فروخته به قیمت 60 دلار...
حالا کدومشون بیشتر سود کرده؟
همیشه مشتری بیشتر باعث این نیست که سودش از رقیب بالاتر باشه
شاید الان بگی هزینه ساخت بازیم درنظر بگیریم که اون بحثش جداس
ببین این که میگیم بازار گسترده تر و فروش شما اینو در نظر بگیر چند میلیون اسمارت فون توی دنیا هستش؟؟؟ این میشه بازار فروش یه گیم...میلیاردیه اصلا توی بحث میلیون جا نمیگیره!
بعدش اگه ماهی 10 تا گیم واسه کنسول ها بیاد...روزانه واسه اسمارت فون ها تعداد بیشماری گیم میاد...اینجوری بازار اونا رونق بیشتر...سود بیشتر و و و داره...کلا بخوای هر مدلی حساب کنی کژوال گیمیر زیاد تره...نسل قبل نینتندو تونست با wii یه عده ایی ازشونو زیره پرچم wii جمع کنه...
کلا نباید سره گستردگی بازار و میزان سود دهی روی تمامی گیم ها نه فقط گیم aaa بحث بشه چون اینجا کاملا برتری چه از نظر تعداد دستگاه چه از محتوا دست pc و smartphone هاست...
ولی وقتی به گیم هاردکور گیمینگ میرسیم اینجاست که فروش روی کنسولها بالاتره---خوده کنسول ها هم خیلی مناسب به فروش میرسن...همه چیی عالی کلا...
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
دوست عزیزمون در دفاع از مقاله این نوع کنسول آپ کردن رو نوعی توجیح برای حفظ کاربران توی این اکو سیستم میدونن و میگن اگه نسل عوض بشه باید از صفر شروع کرد...و ریسک داره ووووو
وقتی یه دستگاه که کلا cpu&gpu ش عوض میشه (به میزان حداقلی بگیم فکر کنم درست باشه) و میتونه با بازی های نسخه قبلی سازگار باشه چطور دستگاه بعدی که در اینده ای دور تر عرضه میشه (با افزایش قدرت ملموس تر ) نمیتونه این امکانو فراهم کنه!!! معماری که همونه کدوم منطق این حرف رو قبول میکنه که شده فرض اثبات شده ی حرفاتون؟!
 
ممنون بابت ترجمه " با بعضی جاهای منابع مشکل دارم:
یوبیسافت چرا تعداد نشر بازیهاش به این مرز رسیده؟ دلیلش روشنه" کیفیت بازیهاش سال به سال پایینتر اومده طوری که خودم چند ساله طرف عناوین این شرکت نرفتم چون پول مفت ندارم بریزم حلقشون اما تا دلت بخواد برای بازیهای 60 دلاریِ با کیفیت" هزینه کردم چرا؟ چون باید هوای اینجور سازنده ها رو داشت Uncharted 4 تونست 65% بیشتر از Uncharted 3 بفروشه" GTA V بعد از 3 سال از عرضه هنوزم تو رده های بالای فروش جا خشک کرده " این یعنی بازی خوب بساز گیمرا مثل آب خوردن پولشونو تقدیمت میکنن" کساییکه بازی بد بسازن با یه میدل فینگر از سمت امثال من مواجه میشن!

در مورد بازی کردن روی تبلت یا اسمارت فون ها من اصلا این محصولات رو جز بازی کردن محسوب نمیکنم یعنی به یه صفحه چند اینچی (بدون گیم پد یا نوع مجازیش) خیره بشم رو بنوعی خودآزاری حسابش میکنم تا بازی کردن! هیچ اسمارت فون یا تبلتی با هر نوع بازیی این توانایی رو نخواهد داشت که منو حتی 20 دقیقه به خودش خیره کنه چون بازی کردن حرفه ای روی این دستگاهها خیال خامی بیش نیست(دستکم از نظر من) و نشدنیه.

بازیهای تمام آنلاین نه قبلا اهلش بودم نه الان هستم(به جز TLOU که داستان جدایی داشت) و روزی که کمپین سازای حرفه ای از صنعت گیم حذف بشن ما رو هم با خودشون حذف میکنن ولی چنین اتفاقی دستکم حالا حالاها نخواهد افتاد و فعلا خوش خوشانه چنین گروهی از گیمرهاست که تعدادشون در دنیا بسیار زیاده و راضی کردن این گروه در اولویت برنامه های بیشتر شرکتای بازیسازی قرار داره یعنی سنگ بنای دنیای گیم روی این قشر از گیمرها استواره در مجموع پلتفرمها.

نکته دیگه ای که خارج از این مقاله ولی کاملا مرتبط باهاشه محصولات VR هستند و بیشتر رسانه های صنعت گیم از تجربه هایی که داشتن بشدت هیجان زده شدن و باور کردن چیزایی که دیدن براشون خیلی سخت بوده.محصولات VR میتونن به تنهایی شروع کننده دنیای تازه ایی برای گیمرا باشن و این خودش قمار بزرگی برای شرکتهای کنسول سازه که در صورت مدیریت درست میتونن بازارشون رو بیشتر از پیش گسترش بدن حتی اونایی که میونه ای با کنسول نداشتن رو هم به سمت خودشون بکشونن.در کل میشه مطمئن بود کنسولهای خونگی حالا حالاها به حیاتشون ادامه میدن.

قسمت اول حرفتون راجع به کم شدن تعداد بازیهای یوبسافت، شما دلیلش رو پایین بودن کیفیت بازیهاش میدونید و میگید خب معلومه پول مفت ندارم بریزم تو حلقشون؟ :D مشکل اصلا این نیست the crew جز معدود بازیهای پرفروش در سبک ریسینگ هست با رقم بالای 3میلیون سبکی که موفقیت در فروش درش سخت شده! Watchdogs زمانی که اومد تبدیل بزرگترین لانچ تاریخ شد! فروش سری فارکرای بسیار خوب بود و The division هم رکورد watchdogs و destiny رو در بزرگترین لانچ تاریخ شکوند هنوز خیلی عالی داره ادامه میده...... حالا میرسیم به دلیل اینکه چرا تعدا بازیهاش کم شده.. بازم میریم سراغ مقاله که ای کاش با دقت خونده بودید. دلیلش اینه که این ناشر نمیتونه برای نسل جدید که ما ها توقع داریم بازیها پر زرق و برق باشند از نظر فنی به تعداد موردنظر بازی بسازه چون نمیتواند تعداد کارمند کافی برای ساخت 10،15 تا بازی را استخدام کند! هزینه ی بازیها بالاتر رفته که نتیجه میشه استخدام بیشتری نیروی کاری استخدام بیشتر نیروی کاری هم با این میزان و کیفیت، کاری بسیار سخت، وقت گیر و هزینه بر هست پس نیازمند تعداد Install base بالاتر هستند و به همین خاطره که ما اینهمه تاخیر تو عرضه ی بازیهای مختلف میبینیم و انقدر طول میکشه تا بازیها عرضه بشن. حالا فرض کن یکی دو تا از این بازیها شکست تجاری هم بخوره که دیگه کار برای ناشر بزرگ خیلی خطرناک میشه که به نفع هیچکس نیست. بله Uncharted 4 عملکرد خیلی خوبی داشت ما هم نمیگیم 100% وضعیت همه داغونه بلکه عموم اکثرا اینجوره البته همین تعداد بازیهایی که سونی عرضه کرده آنچنان زیاد نیست بخاطر همین بود روی میوردن به عرضه ی ریمستر که هزینه ی ساخت بسیار کمتر و فروش نه چندان متفاوت و حتی شاید بهتر از یه بازی ساخته شده واسه این نسل رو میتونه تجربه کنه.

بخش دوم حرفتون راجع به بازیهای آنلاین و غیره هم، در حال حاضر بازیهای تحت سرویس مثل Overwatch, GTA, DESTINY, The division, FIFA و.... بازار رو قبضه کردند، دیگه نمیخوان بازی رو منتشر، منتظر فروش و خداحافظی تا بازی بعدی باشن بلکه بازی رو بصورت پویا عرضه میکنند بدین شکل که بعد از عرضه ی بازی بازهم با انواع dlcها و به روز رسانی و micro transaction کسب درآمد میکنند و کاربر بعد خرید بازی بعد 5،6 ماه هنوز خرج میکنه واسه بازی. همین Uncharted-ی هم که گفتید به همین صورت هست هدف عرضه ی پویای بازی بوده. بازی تماما آنلاین سبک مورد علاقه ی خود منم نیست ولی نمیشه واقعیت ها رو نگفت. متاسفانه بازیهایی که تماما سینگل پلیر هستن اونم از نوع 7.8 ساعتیش فروششون اصلا تعریفی نداره مثال Order, Quantum break حتی همونایی هم که فروششون از این دو بهتره در حد استاندارد ها نهایتا معمولی هستند از نظر تجاری. واسه اینه که میبینیم حتی خطی ترین بازیها مثل آنچارتد در نسخه ی آخرشون طراحی خودشون رو خیلی بزرگتر از نسخه ی پیشین میکنن هر چند آنچارتد یه بخش multiplayer خوب داره و در دسته ی بازیهای سینگل 7 تا 10 ساعته طبقه بندی نمیشه....
 
آخرین ویرایش:
دوست عزیزمون در دفاع از مقاله این نوع کنسول آپ کردن رو نوعی توجیح برای حفظ کاربران توی این اکو سیستم میدونن و میگن اگه نسل عوض بشه باید از صفر شروع کرد...و ریسک داره ووووو
وقتی یه دستگاه که کلا cpu&gpu ش عوض میشه (به میزان حداقلی بگیم فکر کنم درست باشه) و میتونه با بازی های نسخه قبلی سازگار باشه چطور دستگاه بعدی که در اینده ای دور تر عرضه میشه (با افزایش قدرت ملموس تر ) نمیتونه این امکانو فراهم کنه!!! معماری که همونه کدوم منطق این حرف رو قبول میکنه که شده فرض اثبات شده ی حرفاتون؟!

بازم رجوع به مقاله....! بازار کنسولی دیگه نمیتونه 7سال بدون هیچ پیشرفتی سرجای خودش بمونه و شاهد پیشرفت و تحول PC/Mobile باشه دیگه نمیتونه ببینه بیش از پیش از اواسط نسل 7 گیمر ها کنسول هارو رها کردن و رفتن سمت PC به همین خاطر سونی و مایکروسافت باید زودتر اقدام به عرضه ی سخت افزار کنند چرا که 1- دیگه نمیخواهند نسل از 0 شروع شود بر فرض مثال سونی نمیخواهد فرصت افزایش 40 میلیون کاربری رو که الان داره رو از دست بده و دوباره ریسک کنه مثل نسلهای گذشته ببینه نسل بعد چیکار کنه از اول.... چون که با عرضه ی کنسول بین نسلی به احتمال بسیار زیاد کاربری که پلتفرم سونی رو داشته بازم سمت سونی میره چرا که تمامی باریها و محتوایاتی که خریده، هر چی پول خرج کرده، تمام دوستان و سرویس های آنلاینش با هم حمل میشن به روی سخت افزار جدید چون سیستم عامل یکی است پس نوعی وابستگی به پلتفرم در کاربر ایجاد میشود. 2- گروه گیمر های کنسولی بیشتر از هر قشر دیگه ای از گیمرها (PC gamer/mobile gamer) پول برای بازیها خرج میکنند پس فروختن یه کنسول متحول شده واسه کسانی که سالانه 100ها دلار خرج سرگرمی خود میکنند چندان سخت نیست.
 
مقاله رو کامل خوندم در مورد تعداد نشر یوبی خلاصه گفتم و کُلی. یوبی سافت میتونست بجای اینکه سالی Nتا عنوان نشر کنه(نمونه بزرگش اساسین که با تمام توان نابودش کرد) خودشو محدود به چندتا عنوان اما با کیفیت میکرد نه اینکه زرتو زرت بازیهای بی کیفیت با تبلیغات دروغین بندازه به گیمرا" کاری که Take Two انجام میده و IPهاشو با وسواس تمام میده بیرون و اندازه کل هیکل یوبی ازشون سود میکنه.حرف جالبی مدیر TT زده بود که تا وقتی مطمئن نشم عنوانی از کیفیت لازم برخوردار هست(به ویژه IPهای بزرگش) عمرا اجازه انتشارشو نمیدم.مدیر یعنی این" حتی سونی و سانتامونیکا سر اون پروژشون وقتی دیدن به جایی نمیرسه ضرر رو به جونشون خریدن و کنسلش کردن چون پول رو میشه بازم در اورد ولی اعتبار اگه یکبار به فنا رفت دیگه رفت و این بلایی بود که یوبیسافت به سر خودش اورد که از شنیدن نامش حالم بهم میخوره و الان به اجبار که مطرحش کردی دارم تکرارش میکنم.

در مورد قبضه شدن هم توسط اونا اگه منظورت سهم آنلاینه دنیای گیمه قبضه کنن نوش جونشون توفیقی واسه امثال من نداره:laughing:QB رو تجربه نکردم اما در مورد Order انتظار داشتی اون فاجعه فروشش چه جوری باشه:laughing: اگه 2.7 میلیون نسخه برای هفته اول یه عنوان انحصاری معمولیه پس وا مصیبتا برای سونی که داره همچنان انحصاری AAA میسازه:laughing: ضمنا فقط بخش سینگل آنچارتد 4 حدود 16 ساعت و روی درجه Crushing خیلی بیشتر طول میکشه و ارزش تکرارش بالاست دیگه با مولتیش حجت رو بر همه تموم میکنه.

من چهار ساعته دارم میگم عزیز من اینکه تعداد بازیهای امثال یوبیسافت کم شده دلیلش فروش کمش نسبت به بازیهای دیگه نیست! 200تا مثال از بازیهاش اوردم میگم اینا هم رکورد فروش رو جا به جا کردن شما باز میگی باید بازی با کیفیت میزد :/ :D دلیل، چند خطی هست که نوشتم یه بار. دیگه باز تایپ نمیکنم! چیزی که واسه تمامیه ناشرا صدق میکنه.......

آنچارتد هم بله دیگه من هم گفتم نسخه ی آخرش گسترده تر شده که درنتیجه مدت زمان بازی رو طولانی تر میکنه و علاوه بر داشتن مالتی پلیر اون را از قرار گرفتن در دسته ی بازی 7-8 ساعته و فقط سینگل پلیر منع میکنه.
 
  • Like
Reactions: z2s sas
سهند مقاله رو خوندم ولی خیلی جاها با یک دید یک طرفه ای به قضیه نگاه شده یکسری چیزا بعضی از بچه ها توضیح دادند.
اول اینکه بگم اینکه همونقدر که تعداد شرکت های بازیسازی کمتر شده و به دنبالش شاهد عرضه کمتر بازیهای AAA شدیم و افزایش هزینه ساخت بازیها ولی از طرفی باعث ایجاد امنیت فروش برای باقی بازیها شدیم شما گفتی که تعداد بازیهای عرضه شده در طول یک سال یوبیسافت اینقدز کم شده ولی نگفتی از طرفی دیویژن هر چی رکورد سریعترین فروش رو بوده زده! میزان تقاضا مثل قبل هست ولی تعداد عرضه کمتر شده همین باعث ایجاد امنیت مالی برای بازیساز ها شده. شما یکدونه بازی نمیتونی تو نسل هشتم مثال بزنی که بگیم دچار شکست مالی شدید شده، حتی بازی هایی با متای 70 هم میان از لحاظ مالی کاملا موفق عمل میکنند. و درباره قیمت بازیها الان تقریبا تمام بازیهایی که مولتی پلیر دارند، با فروش دی ال سی ها و محتویات اضافه به درآمد زاییشون استفاده میکنند. Ea از بخش التیمت تیم بازیهای ورزشیش پارسال بین ششصد الی هشتصد میلیون درآمد داشته! تیک تو از پرداخت درون برنامه ای gta o تا الان هشتصد میلیون دلار درآمد داشته!
نکته دیگه آی که اضافه کنم اینکه در حال حاضر فروش بازی ها از طریق دیجیتالی به شدت رشد کرده به واسط همین نسل هشتم و از هر نسخه‌ای که بفروش میره سود بیشتری نصیب سازنده اثر میشه

دوم اینکه معماری کنسول های فعلی x86 و نزدیک به پی سی هستند و مسله اش با نسل های ششم و هفتم (سونی) خیلی فرق میکنه مسلما کنسول های نسل بعدی هر زمان عرضه بشند مثل x360 و x1 سریع این قابلیت میتونه مورد استفاده قرار بگیره! لازم نیست سونی و مایکروسافت بعد از سه سال زارت به میلیون ها مخاطبشون توهین کنند.

بعدش هم بازار موبایل بر خلاف کنسول ها/پی سی اصلا قابل اطمینان نیست. بالاتر گفتم تقریبا تمام بازیهایی که این نسل عرضه شدند روی سه پلتفرم اصلی از لحاظ مالی موفق بودند. ولی تو دنیای بازیهای موبایل چه خبره! یکسری کلش و کندی رو میبینن میگن wow چه خبره ولی بازار کنسول و پی سی هاردکور جماعت در مجموع 200 میلیون نفر فعال نمیشه ولی ما فقط دو میلیارد دیوایس فعال اندرویدی داریم! آیفون سالی هفتاد میلیون نسخه بقروش میره! شما خودتون حساب کنید چند صد هزار بازیساز ناموفق بر روی موبایل ها داستیم فقط به یکسری از بازیهایی که گل کردند و میلیاردی درآمد دارند نگاه نکنیم. حتی میشه بگیم میلیون ها بازیساز داشتیم که روی موبایل ها سرمایه اشون از بین رفته و از اونجایی که اصلا پلتفرمی نیست که جای مانور داشته باشه به شدت هر چی جلوتر میریم احتمال شکست بالاتر میره! تو هم ایران سر جمع بیست تا بازی داریم که به سودهی مالی رسیدن ولی از آون طرف صد ها بازی داریم که شکست خوردن و به جز هدر کردن عمر بازیساز هاش دستاورد دیگه آی نداشتند. ولی از آون طرف به دلیل ماهیت پلتفرم کنسول ها راکت لیگ رو داریم که با دو میلیون دلار به پنچاه میلیون دلار سودهی میرسه. ایناهارو کفتم گوشی های موبایل تا بیست سال آینده هم خطری برای ها هاردکور گیمینگ محسوب نمیشند.

این از چیزای غلطی که تو مقاله بازتاب دادی ولی یکسری چیزها مثل سرعت پیشرفت تکنولوژی نمیشه منکرش شد که تو پی سی این امر مستمر ادامه دار هست ولی توی کنسول ها پلکانی هست. راه حل این میتونیم بگیم کنسول های بین نسلی هست ولی نه به این شکل و شمایل. آیفون جدید میاد هر سال شما ارتقا میدی گوشی کارکرد رو میدی به یکی از اعضای خانوادت میتونی بفروشی و به دلیل گسترده بودن بازارش کاره راحتیه ولی کنسول چی! من بخوام هر دو سال یکبار یک کنسول جدید بخرم بعده چند سال که میتونی خونه سازی کنم باش!!

البته من خودم تو یک تاپیک دیگه گفتم احتمالا در آینده نه چندان دور مایکروسافت هر سال در مدل های مختلف باکس هایی رو معرفی میکنه که ویندوز ده رو اجرا میکنند
 
آخرین ویرایش:
مقاله خيلى خوبى بود خسته نباشيد با اينكه خودم زياد طرفدار اين كنسول هاى جديد كه ميخوان بيان نيستم ولى كلا سياست خوبيه وقتيكه با كمپانى هاى ديگه مقايسه شد برام جالب بود تا حد زيادى قانع شدم.
 
  • Like
Reactions: Masta_killa
حتما بهش میگم اصلا نگران نباش.
آرزو بر جوامع متعصب pc گیمر عیب نیست.
10 ساله ثابت شده این قضیه شایدم بیشتر
من هیچ تعصبی ندارم.الانم هم کنسول دارم هم پی سی.فعلا انگار شما تعصب روی کنسول کورت کرده!
من طرفدار پلتفرمی هستم که برتر باشه.نسل قبل کنسول برتر بود و من هردو کنسول نسل رو داشتم و اگه کسی بهم میگفت برو پی سی ببند خندم میگرفت.ولی این نسل اوضاع فرق کرده.الان پلتفرم پی سی برترین هست و برتر هم خواهد موند بخاطر قابلیت کاستومایز کردن و یکپارچگی پلتفرم.
 
نمیدونم این چه اصراریه دوستان میخوان پیشرفت موبایل گیمینگ رو به کنسول گیمینگ ربط بدن.
اینها دو مقوله کاملا جداگانه اند.و هیچ ربطی به هم ندارن.
فکر نکنم حتی یه مثال وجود داشته باشه که یه گیمر کنسول به خاطر بازیهای موبایل(که فقط به درد سرگرم شدن در مترو و صف انتظار مطب دکتر میخورن)بازی با کنسول خودشو ترک یا حتی کم کرده باشه.
 
مقاله رو کامل خوندم در مورد تعداد نشر یوبی خلاصه گفتم و کُلی. یوبی سافت میتونست بجای اینکه سالی Nتا عنوان نشر کنه(نمونه بزرگش اساسین که با تمام توان نابودش کرد) خودشو محدود به چندتا عنوان اما با کیفیت میکرد نه اینکه زرتو زرت بازیهای بی کیفیت با تبلیغات دروغین بندازه به گیمرا" کاری که Take Two انجام میده و IPهاشو با وسواس تمام میده بیرون و اندازه کل هیکل یوبی ازشون سود میکنه.حرف جالبی مدیر TT زده بود که تا وقتی مطمئن نشم عنوانی از کیفیت لازم برخوردار هست(به ویژه IPهای بزرگش) عمرا اجازه انتشارشو نمیدم.مدیر یعنی این" حتی سونی و سانتامونیکا سر اون پروژشون وقتی دیدن به جایی نمیرسه ضرر رو به جونشون خریدن و کنسلش کردن چون پول رو میشه بازم در اورد ولی اعتبار اگه یکبار به فنا رفت دیگه رفت و این بلایی بود که یوبیسافت به سر خودش اورد که از شنیدن نامش حالم بهم میخوره و الان به اجبار که مطرحش کردی دارم تکرارش میکنم.

در مورد قبضه شدن هم توسط اونا اگه منظورت سهم آنلاینه دنیای گیمه قبضه کنن نوش جونشون توفیقی واسه امثال من نداره:laughing:QB رو تجربه نکردم اما در مورد Order انتظار داشتی اون فاجعه فروشش چه جوری باشه:laughing: اگه 2.7 میلیون نسخه برای هفته اول یه عنوان انحصاری معمولیه پس وا مصیبتا برای سونی که داره همچنان انحصاری AAA میسازه:laughing: ضمنا فقط بخش سینگل آنچارتد 4 حدود 16 ساعت و روی درجه Crushing خیلی بیشتر طول میکشه و ارزش تکرارش بالاست دیگه با مولتیش حجت رو بر همه تموم میکنه.

من از این یوبیسافت خوشم نمیاد میخواد 50 تا بزنه میخواد یه دونه :laughing:گور پدرش:laughing:E3 رو تماشا کن ببین یه AAA از سانتا مونیکا چیجوری دنیای گیم رو منفجر میکنه چیزی که 1000تا Destiny/The division/Overwatch یکجا نمیتونن از پسش بر بیان:Dاون تحلیل های خارجکی ها رو هم بزار واسه خودشون خوش باشن فعلا دنیا به کام ما AAA پرستاست :D
در آخر اینجا برو کمی شاد شی
وای من رین باو زیاد بازی میکنم.نسخه های اولیشو ندیده بودم تا الان که این ویدئو مقایسه رو دیدم.لعنت بهت یوبی سافت به معنای واقعی سه نسل گرافیکشو پایین آورده.گرافیک به کنار کیفیت صدا و انیمیشن ها رو هم نابود کرده.
 
این سودی که صحبتش میشه مربوط به بازی های aaa و هارد کور نیست ... در واقع بیشترش در مورد بازی هاییه که اصلا روی کنسول عرضه نمیشه ...
متناسب با تعداد عرضه بازی برای pc و کنسول و اینکه pc لایبرری نا محدود داره همچین سودی که ازش حرف زده میشه در مقابل کنسول ها چشمگیر نیست ...
مربوط به AAA نیست؟ سودش چشمگیر نیست؟ اینا چی میگن پس؟

http://steamspy.com/search.php?s=dark+souls
http://steamspy.com/search.php?s=Alan+Wake
http://steamspy.com/search.php?s=Skyrim
http://steamspy.com/search.php?s=dishonored

اگه اینا AAA و هاردکور نیست پس چی هستن؟ ایندی و کژوال؟
اینا دیگه نسخه فیزیکی ندارن، اینا دیگه هزینه رایت دیسک و چاپ لیبل ندارن، اینا دیگه هزینه قاب بندی و نگه داری و حمل و نقل ندارن. تازه وسط کار هم کامیون حمل و نقل بازی ها رو نمیدزدن ببرن توی بازار سیاه پخش کنن. با 1 کلیک پونصد هزارتا کُد ازشون ساخته میشه و به فروش میرسه و تا ابد هم توی اکانتت هست و هزار سال دیگه هم بخوای بازیشون کنی، بازم هست و نیازی به تعویض سیستم و عوض شدن نسل هم نداری. بله دوست عزیز من، این رو بهش میگن سود بی دردسر. این رو بهش میگن فروش دیجیتالی و سودآور برای ناشر و سازنده. این همون چیزیه که Konami, Capcom, Namco و SE رو وادار کرد از یه تاریخی به بعد، به طرز شگفت انگیزی کیلو کیلو بازی هاشونو واسه PC پورت کنن. حالا اگه باز فکر میکنین چشمگیر، پاگیر و دست گیر نیست، شما رو به خداوند بزرگ و متعال میسپرم.
 
من هیچ تعصبی ندارم.الانم هم کنسول دارم هم پی سی.فعلا انگار شما تعصب روی کنسول کورت کرده!
من طرفدار پلتفرمی هستم که برتر باشه.نسل قبل کنسول برتر بود و من هردو کنسول نسل رو داشتم و اگه کسی بهم میگفت برو پی سی ببند خندم میگرفت.ولی این نسل اوضاع فرق کرده.الان پلتفرم پی سی برترین هست و برتر هم خواهد موند بخاطر قابلیت کاستومایز کردن و یکپارچگی پلتفرم.
اتفاقا سال 2006 وقتی کرایسیس با کارت انویدیا غوغایی تو سالن بپا کرد پیسی گیمرا که لفظشون تو مایه های شما بود همه میگفتن کنسولاتونو جمع کنین برین عین یه بچه ادم سیستم ببندین.ولی درسته کنسول بازا هیچی برا گفتن نداشتن ولی زمان همه چیو اثبات کرد.اینکه کنسول بازا عشق نرخ فریم 120 و.....ندارن عشقه به بازیهای انحصاریه مورد علاقه دارن.تو این دهه این قضیه اثبات شد.ینفر 4 خریده به عشق لست 2...
میدونی چرا؟چون عاشقشه میخواد ادامشو ببینه حالا این ادم براچی بره سیستم ببنده؟که شما میگی همین ادما 3 سال دیگه سیستم میببندن؟روچه حساب؟اتفاق عجیبی قراره بیفته؟درکل کنسول بازها عزیز نرخ فریم 120 یا بالاتر براشون مهم نیست.اینکه pc خیلی بهتر شده اصلا شکی نیست.اینم که شما میگی برا این گرفتم که قابلیت کاستوم داره مگه قبلا pc چطوری بوده؟کنسول بوده؟؟!!
 
  • Like
Reactions: bayern_vahid
اتفاقا سال 2006 وقتی کرایسیس با کارت انویدیا غوغایی تو سالن بپا کرد پیسی گیمرا که لفظشون تو مایه های شما بود همه میگفتن کنسولاتونو جمع کنین برین عین یه بچه ادم سیستم ببندین.ولی درسته کنسول بازا هیچی برا گفتن نداشتن ولی زمان همه چیو اثبات کرد.اینکه کنسول بازا عشق نرخ فریم 120 و.....ندارن عشقه به بازیهای انحصاریه مورد علاقه دارن.تو این دهه این قضیه اثبات شد.ینفر 4 خریده به عشق لست 2...
میدونی چرا؟چون عاشقشه میخواد ادامشو ببینه حالا این ادم براچی بره سیستم ببنده؟که شما میگی همین ادما 3 سال دیگه سیستم میببندن؟روچه حساب؟اتفاق عجیبی قراره بیفته؟درکل کنسول بازها عزیز نرخ فریم 120 یا بالاتر براشون مهم نیست.اینکه pc خیلی بهتر شده اصلا شکی نیست.اینم که شما میگی برا این گرفتم که قابلیت کاستوم داره مگه قبلا pc چطوری بوده؟کنسول بوده؟؟!!
اصلا کاری به کرایسیس 1 ندارم چون اون زمان کنسولا انحصاریای بهتری داشتن.در ضمن اون زمان نرخ فریم 60 و رزولوشن 1080 و بالاتر اصلا مطرح نبود چون تلویزیون و مانیتورای 1080 هم خیلی کم بودن.در ضمن نرخ فریم 120 اصلا محسوس نیست و همون 60 کافیه!ولی اخلاف 30 و 60 فریم خیلی محسوس و زیاده.کسی که 60 فریم بازی میکنه وقتی یدفعه 30 فریم بازی کنه اصلا واسش قابل تحمل نیست و توی تجربه گیمش هم خیلی تاثیر داره.
دلیل بستن سیستم هم واسه افرادی که کنسول دارن اینه که سیستم هم گرافیک بهتری ارائه میده هم فریم بهتری.موضوع عشق داشتن و تعصب نیست.موضوع بهتر بودنه.همه میدونن فریم 60 و گرافیک بالاتر بهتره!حالا بعضیا میان بهونه میارن نرخ فریم 30 حس سینمایی به بازی میدن که همش شعره...
من خودمم پی اس 4 دارم تو خونه و باهاش انحصاریا رو بازی میکنم و میتونم بگم بعضیاشون بهترین بازیای عمرم بودن ولی تمام مولتی پلتفرما رو روی پی سی میزنم چون هم استیم شبکه کارامد تری هست و باهاش راحت ترم هم قیمت بازیاش ارزونتره و خیلی تخفیفای زیاد میده،گرافیک و فریم رو هم که گفتم.تازه بحث قابلیت شیر بازیا بین 10 نفر و اینا هم هست که Xbone اصلا نداره و پی اس 4 فقط واسه یه نفر میتونی شیر کنی.سالی 50 دلارم نمیخواد بدی واسه اینکه فقط آنلاین بازی کنی.
علاوه بر همه اینا پی سی علاوه بر یه پلتفرم خوب واسه بازی یه پلتفرم عالی واسه بقیه چیزا هم هست.برنامه نویسی،فیلم دیدن،وبگردی و و وو و و و....
بعضی بازیا هستن که واقعا ارزش 60 دلار رو ندارن و کرک شدن واسه پی سی.شما تست میکنی اگه خوشت اومد و دلت خواست واسه احترام به حقوق سازنده نسخه اصلیش رو میخری و استفاده میکنی اگرم نخواستی بخری اصلا نخر کسی جلوت رو نگرفته.ولی شما واسه تجربه همون بازی روی کنسولت باید کل پولش رو به دلار بدی.چه خوشت بیاد چه نه
واسه پی سی شاید اول کار یخورده خرج کنی ولی بعدا میبینی که میصرفیده این همه هزینه.
هرکی هم میگه من از پی سی 2000 دلاری بدم میاد و من فقط کنسول رو دوس دارم 2 حالت داره : یا کلی روی کنسول بازی و تروفی داره و نمیخواد یدفعه بره توی یه شبکه که اونجا هیچ امتیازی نداره.یا اینکه پولش نمیرسه به خرید پی سی مد نظرش.وگرنه هیشکی از داشتن پی سی قدرتمند کنار کنسولش بدش نمیاد
 
  • Like
Reactions: amir code
اتفاقا سال 2006 وقتی کرایسیس با کارت انویدیا غوغایی تو سالن بپا کرد پیسی گیمرا که لفظشون تو مایه های شما بود همه میگفتن کنسولاتونو جمع کنین برین عین یه بچه ادم سیستم ببندین.ولی درسته کنسول بازا هیچی برا گفتن نداشتن ولی زمان همه چیو اثبات کرد.اینکه کنسول بازا عشق نرخ فریم 120 و.....ندارن عشقه به بازیهای انحصاریه مورد علاقه دارن.تو این دهه این قضیه اثبات شد.ینفر 4 خریده به عشق لست 2...
میدونی چرا؟چون عاشقشه میخواد ادامشو ببینه حالا این ادم براچی بره سیستم ببنده؟که شما میگی همین ادما 3 سال دیگه سیستم میببندن؟روچه حساب؟اتفاق عجیبی قراره بیفته؟درکل کنسول بازها عزیز نرخ فریم 120 یا بالاتر براشون مهم نیست.اینکه pc خیلی بهتر شده اصلا شکی نیست.اینم که شما میگی برا این گرفتم که قابلیت کاستوم داره مگه قبلا pc چطوری بوده؟کنسول بوده؟؟!!
توهم نزن عزیزم و خاطره ای که مال 10 سال پیش هست رو نکش وسط و اون رو به پستی که اصلا ربطی به این موضوع نداره ربطش نده. این کارت نشون میده از اون زمان عقده به دل داری. ضمنا همه PC گیمر ها رو با هم جمع نبند. یه نگاه به خودت و حرف هایی که داری میزنی، بندازی مفید تره.
و اما قسمت بولد شده:
O'Rly؟ تاپیک اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود] سلام میرسونه=; و نشون میده دست بر قضا 4 تا فریم بالاتر براشون"خیلی" مهم هم هست و سر این قضیه بحث و جدل و دعوا هم راه انداختن/میندازن. یادش به خیر اون عزیزانی (که متاسفانه در بین ما هم نیستن دیگه) که نسل پیش میگفتن 60 فریم مهم نیست و 30 فریم تجربه بهتری به ارمغان میاره و همین که پاشون به این نسل باز شد و برای اولین بار 60 فریم دیدن، به طرز عجیبی غیبشون زد :lol:
 
توهم نزن عزیزم و خاطره ای که مال 10 سال پیش هست رو نکش وسط و اون رو به پستی که اصلا ربطی به این موضوع نداره ربطش نده. این کارت نشون میده از اون زمان عقده به دل داری. ضمنا همه PC گیمر ها رو با هم جمع نبند. یه نگاه به خودت و حرف هایی که داری میزنی، بندازی مفید تره.
و اما قسمت بولد شده:
O'Rly؟ تاپیک اخبار مربوط به کیفیت اجرایی بازی ها [قوانین پست اول خوانده شود] سلام میرسونه=; و نشون میده دست بر قضا 4 تا فریم بالاتر براشون"خیلی" مهم هم هست و سر این قضیه بحث و جدل و دعوا هم راه انداختن/میندازن. یادش به خیر اون عزیزانی (که متاسفانه در بین ما هم نیستن دیگه) که نسل پیش میگفتن 60 فریم مهم نیست و 30 فریم تجربه بهتری به ارمغان میاره و همین که پاشون به این نسل باز شد و برای اولین بار 60 فریم دیدن، به طرز عجیبی غیبشون زد :lol:
همیشه سعی کن نقل قول میکنی کامنتو کامل بخون من pc گیمرارو جمع نزدم....
همیشه بدون کسیکه کیفیت نرخ فریم...براش مهم باشه نمیره کنسول بگیره همون سیستم جمع میکنه.آدمی که عاشق ماشینه کوپس باید احمق باشه بگه ای کاش 4 تا در داشت ماشین.خب شما وقتی عشقه کوپه داری بخاطر فرم ماشین باید قید دوتا در عقبو بزنی.باید تکلیفت باخودت معلوم باشه بعد انتخاب کنی.منیکه کنسولو برا بازی محبوبم انتخاب میکنم باید قید یسری چیزارو بزنم.
درضمن یخورده ملایم باش اینجوریکه معلومه شما از یسری چیزا عقده داری تا من.کلا زمانیکه اعصابت خورده کامنته منو حداقل جواب نده.
اونیم که عاشق بنتلی هست بخاطر ابهتشه به خاطر سرعت نیست وگرنه میره بوگاتی میگیره.بعد تو میای پستای طرفداران بنتلیو نشون میدی میگی سرعت مهمه.خب چیکار کنم باید به عقلشون شک کرد که سرعت مهمه براشون.همچی که باهم نمیشه.
 
آخرین ویرایش:
اگه یادتون باشه چند سال پیش که NVIDIA چیپ K1 رو معرفی کرد و گفت قدرتش از PS3 بیشتره همین بساط رو داشتیم.چپ و راست میگفتن
این نسل اخر هست و از این حرفا.هنوزم که 10 سال از کنسول های نسل قبل میگذره حتی 1 دونه بازی رو Mobile نیست که در حد بازی های ps3 باشه.
اصلا کنسول چه ربطی به mobile gaming داره ؟؟ کلان فلسفه این دوتا فرق داره.موتور سیکلت داریم سرعتش 2 برار ماشین هست یعنی دیگه کسی
نباید ماشین سوار بشه ؟؟
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or