کنسول ها: تحول آغاز میشود

  • Thread starter Thread starter Allay
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Allay

کاربر سایت
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:
اقا موضوع پوله پوللل...طرف دیگه نمیاد کلی خرج کنه و بازی aaa تاپ بسازه میره با یک درصد اون هزینه یه بازی موبایل میسازه و پول پارو میکنه.

مرده شور پول رو ببرن که دنیا رو به گند کشیده.
 
میشه منبع این میلیاردها دلار درآمدزایی Candy crush واسه سازندش رو بگید کجاست؟
اگه اشتباه نکنم Activision نزدیگ 2 میلیارد دلار رو سازنده Candy Crush سرمایه گذاری کرد :D
در مورد مقاله هم فقط باید گفت LOL.تلاشت قابل تقدیره
 
شما خودت بحث رو کشوندی به این طرف !!! اونم توی مقاله ...........

موضوع سبک و طراحی بازی ها نیستن ؟؟؟!!! ... چه جالب !! پس چین ؟؟؟ ...... تجربه این دو بازی با هم فرق نمیکنه !!؟؟؟ .......... همین بازی که میگی میلیارد ها دلار سود داره برای سازنده پس چرا سونی میاد بازی AAA میسازه ؟؟؟ چرا میاد این کار رو میکنه ؟؟؟!! خب بره فقط بازی موبایل بسازه و به قول شما سود میلیاردی بیاد طرف سونی !! دیگه چرا این همه دنگ و فنگ !!! ......... اصلا به این فکر کردی دوست عزیز ؟ ......... اگه بازی آنچارتد نسخه اصلی نبودن کسی فکر میکنی محلی میذاشت به این بازی ؟!؟! ......... و در ضمن الان همین بازی مثلا TLOU بخش آنلاینش میدونی چقدر داره پول ت جب سونی میریزه ؟؟؟!!! به این فکر کردی !؟؟؟! یا فقط فکر میکنی سود این بازی ها فقط همون چند ساعت آفلاین بازی کردنشونه ؟؟؟!! یا بخش آنلاین بازی هیلو که سود وحشتناکی تو جیب مایکرو میکنه !!!!!!

و در ضمن این بازی های AAA هستن که باعث میشن صنعت گیم انقدر روش مانور داده بشه و حجم تبلیغات و اسپانسر ها و از این قبیل چیز ها بیاد طرف صنعت گیم و بازی های موبایل هم زیر شاخه ای از صنعت گیم هستن و برای بار هزارم میگم شما باید از هم تفکیک میکردی بازار موبایل و تبلت رو با کنسول ها ، که نکردی !!!

موضوع افزایش میزان کاربر هست! کاملا مشخصه بازی موبایل واسه اون سخت افزار و طبق اون Input ساخته میشه، همینطور که بازی استراتژیک PC طبق Input موس و کیبرد ساخته میشه و یا بازی کنترلر حرکتی طبق Input دیگه و بازی VR هم به شکل دیگه... اینکه کدوم بهترن و کدوم انقلاب میکنن جوابی واسش وجود نداره و هر کدوم طبق بازارشون ساخته میشن!
سونی. سونی هم از اون جا که از قدیم در کنسول گیمینگ تبحر داره سود اصلیش در این بخش هست و واضحه نمیاد یک شبه بازار اصلیش رو تغییر بده هر چند بازارش رو گسترده میکنه با ساخت بازی به روی موبایل که به امری طبیعی تبدیل شده! هیچ احدی حرف از ترک کنسولها از طرف سونی و نساختن بازی AAA نزده. اتفاقا، این مقاله داره راه هایی که تولید کنندگان کنسول و بازیهای کنسولی میتووند بیش از پیش بازیهای بیشتر و متنوع تر کنسولی رو بسازند رو بررسی میکنه! افزایش ساخت بازی کنسولی با این بودجه های هنگفت نیازمند مشتری بیشتر هست، هر چی مشتری بیشتر باشه بازی بیشتری هم ساخته میشه دقیقا به همین خاطر که دو بازار و موبایل و PC آورده شده که دارای صدها میلیون مشتری هستند و ناشرای بزرگ رو ترغیب کردند بازیهاشون رو برای این پلتفرم ها منتشر کنند. بنابراین، سونی و مایکروسافت دارند مدلی رو در پیش میگیرند که باعث افزایش فروش کنسول و کاربر و در نتیجه ساخت بیشتر بازیهای کنسولی هم از طرف خودشون و هم از طرف ناشرهای 3rdparty که این نسل تعداد بازیهای فیزیکی بسیار کمتری نسبت به نسل های پیش عرضه کردند میشه.

در مورد بخش آنلاین هیلو به نکته خیلی خوبی اشاره کردی که اتفاقا یه بخش مهمه مقاله هست. Games as service که اشاره میکنه چقدر عرضه ی کنسولهای متحول شده بین نسلی برای چنین بازیهایی مثل هیلو destiny, Uncharted و ... مفید میتونه باشه.
در آخر هدف این مقاله نا امیدی کردن کنسول گیمر ها نیست برعکس به اتفاقاتی که داره در حال حاضر برای کنسول ها میوفته و مدل عرضه سخت افزار و بازی بیشتر شکل موبایل و PC داره میشه رو بررسی کرده که سرانجامش بیشتر شدن بازیهای کنسولی و تنوع بیشتر به نفع من و شمای کنسول گیمر هست
 
آخرین ویرایش:
بحث خنده داری راه افتاده، یک طرف میاد کیلو کیلو منابع مختلف می زاره زیر حرفاش، یه طرف دارن داد می زنن که منابعتون غلط کردن، من درست می گم. فکر کنم مشخص باشه کدومشون درست می گن:))
 
  • Like
Reactions: Skull Knight
مقاله رو کامل خوندم
4 صفحه رو هم همینطور
در اینکه بازار موبایل و pc الان سود آور تر هستن...مخصوصا موبایل...شکی توش نیست.طبیعه هرچی تعداد مشتری هات بیشتر باشه به سود بیشتی میرسی
این درست؟
خب سوال منو جواب بدین ببینم این سود بیشتر به واسطه ی سخت افزار بهتر از کنسول ها بدست اومده یا خلاقیت و نوآوری و ایده های جدید و نو؟
اگه جوابتون سخت افزار بهتره باید امار بازی های AAA بررسی بشه!
اگه نوآوری جوابتونه چه نیازی به سخت افزار جدیده؟ خب اقای سازنده خلق کن ایده بده داستان بساز...چرا دنبال افزایش قدرتی؟ یعنی فقط با 4 تا افکت و گرافیک مشتری باید بیاد؟
چرا قبلا به اصطلاح رس کنسول و کشیدن راه حل بود الان هر سال اپدیت کردن کنسول شد راه حل؟
----------
 
مقاله رو کامل خوندم
4 صفحه رو هم همینطور
در اینکه بازار موبایل و pc الان سود آور تر هستن...مخصوصا موبایل...شکی توش نیست.طبیعه هرچی تعداد مشتری هات بیشتر باشه به سود بیشتی میرسی
این درست؟
خب سوال منو جواب بدین ببینم این سود بیشتر به واسطه ی سخت افزار بهتر از کنسول ها بدست اومده یا خلاقیت و نوآوری و ایده های جدید و نو؟
اگه جوابتون سخت افزار بهتره باید امار بازی های AAA بررسی بشه!
اگه نوآوری جوابتونه چه نیازی به سخت افزار جدیده؟ خب اقای سازنده خلق کن ایده بده داستان بساز...چرا دنبال افزایش قدرتی؟ یعنی فقط با 4 تا افکت و گرافیک مشتری باید بیاد؟
چرا قبلا به اصطلاح رس کنسول و کشیدن راه حل بود الان هر سال اپدیت کردن کنسول شد راه حل؟
----------

عرضه ی سخت افزار بقولی بین نسلی و با فاصله ی کمتر نسبت به گذشته باعث فروش بیشتر کنسول و در نتیجه افزایش Install base میشه. همونطور که تو مقاله اورده شد، فرض کنیم 3سال دیگه به جای کنسول متحول شده، طبق سنت نسل های گذشته PS5 عرضه بشه این یعنی نسل گذشته رو دور انداختن و شروع نسل جدید با کاربر و Install base صفر. قبول دارید؟ ولی عرضه ی کنسول بین نسلی همین Install base رو افزایش میده یعنی همین 40میلیون PS4 رو برای مثال میکنه 50 یعنی بجای اینکه قبلا ناشر باید صبر میکرد تا کاربران کافی به نسل جدید مهاجرت کنند تا بازیش رو منتشر کنه الان دیگه مطمئن هست در حال حاضر بالای 40 میلیون مشتری برای بازیش آماده هستند.
در گذشته کنسولها بهترین امکانات و بدون رقیب بودن نسبت به قیمتشون وقتی 7سال بدون عرضه کنسول جدید بکارشون ادامه میدادند اما در چند سال اخیر شرایط صنعت فرق کرده موبایل ها و PC در حال رشد و پیشرفت و تحول هستند و کنسول ها هم باید خودشون رو وقف بدن با شرایط موجود و دیگه نمیشه مثل گذشته 7سال بدون هیچ تغییری در بازار باشند.
 
  • Like
Reactions: z2s sas
اولا ممنون بابت ترجمه این مقاله!
The future of Games Consoles is evolutionary! | ZhugeEX Blog
دوما به نظر من زیاد به این مقاله توجه نکنید چون کسی که این مقاله نوشت تحلیل هاش زیاد پایه و اساس نداره و چند ماهی هست از Neogaf بن دائم شده
سوما کمی صبر کنید تا چند ماه آینده مشخص میشه سونی و مایکروسافت چه برنامه ای برای آینده کنسول ها مد نظر دارند
 
اولا ممنون بابت ترجمه این مقاله
The future of Games Consoles is evolutionary! | ZhugeEX Blog
دوما به نظر من زیاد به این مقاله توجه نکنید چون کسی که این مقاله نوشت تحلیل هاش زیاد پایه و اساس نداره و چند ماهی هست از Neogaf بن دائم شده
سوما کمی صبر کنید تا چند ماه آینده مشخص میشه سونی و مایکروسافت چه برنامه ای برای آینده کنسول ها مد نظر دارند

بهتره که بر اساس محتویات نوشته نسبت به مقاله نظر بدید نه شخص!! اینکه طرف بن شده یا نه هیچ دخلی به ارزشمند بودن یا نبودن مقاله نداره! مقاله بر اساس محتواش ارزش گذاری میشه نه کسی که اونو نوشته
 
  • Like
Reactions: z2s sas
هم xboxone و هم ps4 خیلی عالی و بهتر از نسلای پیش خودشون تو مدت زمان مشابه فروختن تازه با اینکه سخت افزارای قوی ندارن این نسل نینتندو خراب کرد حالا من این مقاله رو خوندم ولی بعید میدونم کنسول بین نسلی فایده داشته باشه مگه sega 32x یا segamegacd فایده داشت سونی و مایکروسافت اشتباه کردن اگر بخوان به سمت بین نسلی برن چون باعث سردرگمی بازار و ناشرین و گیمرها و حتی خودشون میشه در ضمن هرگز فراموش نکنین که اسمارت فون ها هم خیلی گرون هستن و طول عمر پایینی دارن هم اصلا نحوه کنترلشون به درد بیشتر انواع سبک های گیم نمیخوره و گیمرهای واقعی رو هرگز نمیتونن راضی کنن در کل تا یکی دوسال دیگه این حرفا تموم میشه
 
عرضه ی سخت افزار بقولی بین نسلی و با فاصله ی کمتر نسبت به گذشته باعث فروش بیشتر کنسول و در نتیجه افزایش Install base میشه. همونطور که تو مقاله اورده شد، فرض کنیم 3سال دیگه به جای کنسول متحول شده، طبق سنت نسل های گذشته PS5 عرضه بشه این یعنی نسل گذشته رو دور انداختن و شروع نسل جدید با کاربر و Install base صفر. قبول دارید؟ ولی عرضه ی کنسول بین نسلی همین Install base رو افزایش میده یعنی همین 40میلیون PS4 رو برای مثال میکنه 50 یعنی بجای اینکه قبلا ناشر باید صبر میکرد تا کاربران کافی به نسل جدید مهاجرت کنند تا بازیش رو منتشر کنه الان دیگه مطمئن هست در حال حاضر بالای 40 میلیون مشتری برای بازیش آماده هستند.
در گذشته کنسولها بهترین امکانات و بدون رقیب بودن نسبت به قیمتشون وقتی 7سال بدون عرضه کنسول جدید بکارشون ادامه میدادند اما در چند سال اخیر شرایط صنعت فرق کرده موبایل ها و PC در حال رشد و پیشرفت و تحول هستند و کنسول ها هم باید خودشون رو وقف بدن با شرایط موجود و دیگه نمیشه مثل گذشته 7سال بدون هیچ تغییری در بازار باشند.
خوب اخه داستان علاوه بر سخت افزار خود نرم افزارها هم هست با تموم شدن هر نسلی بازی های عرضه شده در اون نسل هم قدیمی میشن و فراموش خوبه که بتونیم بازیای 10 سال پیش رو که مال دو نسل پیش بودن رو نسل حاضر هم اجرا کنیم ولی اگه نشه هم زیاد مهم نیست مثلا با وجود gta5 کتر کسی پیدا میشه که بخواد gta3 رو بازی کنه
 
مقاله رو کامل خوندم
4 صفحه رو هم همینطور
در اینکه بازار موبایل و pc الان سود آور تر هستن...مخصوصا موبایل...شکی توش نیست.طبیعه هرچی تعداد مشتری هات بیشتر باشه به سود بیشتی میرسی
این درست؟
خب سوال منو جواب بدین ببینم این سود بیشتر به واسطه ی سخت افزار بهتر از کنسول ها بدست اومده یا خلاقیت و نوآوری و ایده های جدید و نو؟
اگه جوابتون سخت افزار بهتره باید امار بازی های AAA بررسی بشه!
اگه نوآوری جوابتونه چه نیازی به سخت افزار جدیده؟ خب اقای سازنده خلق کن ایده بده داستان بساز...چرا دنبال افزایش قدرتی؟ یعنی فقط با 4 تا افکت و گرافیک مشتری باید بیاد؟
چرا قبلا به اصطلاح رس کنسول و کشیدن راه حل بود الان هر سال اپدیت کردن کنسول شد راه حل؟
----------
عزیز یه سوال.
الان سونی 40 میلیون فروخته ماکرو 20 میلیون...
سونی 80 میلیون نسخه بازی فروخته به قیمت 20 دلار
حالا ماکرو 40 میلیون فروخته به قیمت 60 دلار...
حالا کدومشون بیشتر سود کرده؟
همیشه مشتری بیشتر باعث این نیست که سودش از رقیب بالاتر باشه
شاید الان بگی هزینه ساخت بازیم درنظر بگیریم که اون بحثش جداس
 
با اح
بحث خنده داری راه افتاده، یک طرف میاد کیلو کیلو منابع مختلف می زاره زیر حرفاش، یه طرف دارن داد می زنن که منابعتون غلط کردن، من درست می گم. فکر کنم مشخص باشه کدومشون درست می گن:))

دوست عزیز جالبش اینی کسایی از مقاله حرف میزنن که تا الان شاید یه بار این مقاله درست متوجه نشدن بله فروش و سود زیاد بازی های موبایل رو کتمان نمیکنه ولی بحث اینی که بعضی ها امار فروش خود ناشر بازی رو قبول ندارن تو خود گزارش مالی تاشر اومده از فروش بیشتر مدیا روی کنسول نسبت به pcحرف زده ولی کسی قبول نداره

مطمن باشید با اماری که از کزارش مالی ناشرین بدست اومده فروش بازی AAAروی کنسول ها بیشتر بوده و به تفکیک پلتفرم روی کنسول های بیشتر از pcبده این با امار دیجتالی محاسبه شده

و کسی منکر نمیشه فروش مدیا روی pcعالی هست

بحث اگه راجبع بازی های غیر AAAباشه فرق میکنه
 
خوب اخه داستان علاوه بر سخت افزار خود نرم افزارها هم هست با تموم شدن هر نسلی بازی های عرضه شده در اون نسل هم قدیمی میشن و فراموش خوبه که بتونیم بازیای 10 سال پیش رو که مال دو نسل پیش بودن رو نسل حاضر هم اجرا کنیم ولی اگه نشه هم زیاد مهم نیست مثلا با وجود gta5 کتر کسی پیدا میشه که بخواد gta3 رو بازی کنه

کنسولها به سمتی میرن که این اتفاق (فراموش شدن) نیوفته دیگه! با شروع نسل جدید (اینجا میشه دیگه عرضه ی کنسول بین نسلی) دستنی و Overwatch فراموش نشن و راحت فارغ از اینکه روی چه پلتفرمی بازی میکنی از بازی لذت ببرید و نگران مردن بازی و کم شدن Player های بازی نباشیم همچنین اینکه سازنده بدون هیچ ریسکی اقدام به بروزرسانی بازی و عرضه ی نسخه های جدید واسه بازیش کنه چون میدونه همیشه بازی قابل اجرا رو همه ی پلتفرم ها هست و همیشه تعداد زیادی کاربر در حال بازی کردن هستند.... دقیقا مانند مدلی که واسه PC هست بازی مثل Counter strike بعد از گذشت حدود 15 سال هنوز زندست یا بازیهایی مثل DOTA در کل بازیهایی که بعنوان Games as service یا بازی تحت سرویس شناخته میشن (مثل GTA ONLINE, The division,FIFA و....)
 
  • Like
Reactions: z2s sas

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or