کنسول ها: تحول آغاز میشود

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
مدتی است که اخبار و صحبت های زیادی راجع به عرضه ی کنسول های ارتقا یافته بر پایه ی کنسول های پیشین از طرف سونی مایکروسافت به گوش میرسد. بدون مقدمه ی طولانی موضوع عرضه ی کنسولهای متحول شده و بین نسلی را آغاز خواهیم کرد و دلایل مبنی بر این که چرا چنین حرکتی نه تنها ضروری بلکه برای صنعت کنسولها مفید است را مرور خواهیم کرد


ابتدا بیایید نگاهی به عملکرد کنسول های این نسل در زمینه فروش بیندازیم. عملکرد کنسول های این نسل در زمینه ی فروش نه تنها ضعیف تر از نسل پیشین بوده بلکه ضعیف تر از نسل قبل آن یعنی نسل 6 است. همونطور که میدانید پیشبینی ها حاکی از این بوده که دو کنسول PS4 و XBOX ONE حدود 150 میلیون تا آخر عمرشان بفروشند. با وجود اینکه این پیشبینی بد نیست ولی همچنان از دو نسل پیش کمتر است.

در نمودار زیر میتونید شاهد مقایسه عملکرد این نسل با نسل های پیشین در زمان مشابه باشید:


243q2s2.jpg


نسل قبل کنسول Wii توانست رکورد های مختلفی رو جا به جا کند از جمله سریع ترین فروش در بین تمامی کنسول های تاریخ. Wii همزمان core گیمر ها و گیمرهای casual رو به خوبی جذب کرده بود. اما رفته رفته شاهد این بودیم که کاربران Wii این کنسول رو به قصد Xbox 360 و PS3 ترک کردند، دلیل آن جذابیت های این دو کنسول برای CORE GAMER ها بود. با وجود فروش بسیار خوب PS4 و XBOX ONE ما هرگز جهشی در افزایش میزان کاربران این دو کنسول شاهد نبوده ایم، مهم ترین دلیل این است که تقریبا تمامی خریداران این کنسول ها کسانی هستند که برای سالیان طولانی از کنسول استفاده میکنند که به اصطلاح Core gamers شناخته میشوند. در حالی که کاربرانی که نسل پیش Wii داشتند بعد از آن قید کنسول ها را زدند و به Smartphone ها و PC روی اوردند.

بنابراین آمار دارندگان کنسول های این نسل کمتر از نسل گذشته میباشد که بخاطر عدم مهاجرت دارندگان Wii است حتی در حال حاضر ما مهاجرت عظیمی از طرف کاربران PS3 و XBOX 360 به سمت PS4 و XBOX OE نمیبینیم. دلیل آن این است که کنسول ها به مدت 5 الی 6 سال هیچگونه تغییری نمیکنند در حالی که دنیای اطراف آن مدام در حال تغییر و پیشرفت است.

Xbox 360 ممکن است در سال 2005 یک سیستم High end بود اما پس از چند سال به واسطه Apple و Google شاهد رشد چشمگیر Smartphone ها بودیم و PC GAMING به کمک STEAM یکبار دیگر به دوران اوج خودش برگشت. همچنین در این بین بازیهای Free to play و بازیهایی که به اصطلاح به آنها games as service گفته میشوند بازار را قبضه کردند. مشتریان به روی انواع گوشی ها انواع PC ها با سخت افزارهای مختلف در حال انجام بازی بودند و همه چیز در حال پیشرفت و دگرگونی به واسطه ی استیم و iOS بود در حالی که کنسول ها خودشان را محدود به نرم افزار(بازی) خاص به روی یک سخت افزار مشخص و از پیش تعیین شده کرده بودند. و بعد از عوض شدن نسل و و وارد شدن به نسل جدید تمامی آن نرم افزار ها هم از بین میرفتند چرا که نرم افزار به روی کنسول ها محدود به همان کنسول و سخت افزار بود و نه سیستم عامل.

در ادامه میتوانید نگاهی به تعداد کاربران PC داشته باشید که همچنان در حال بیشتر شدند هستند:


1413uyf.jpg


نسل های کنسولی (کنسول هایی که 5 یا 6سال بدون تغییر بودند) در سالهای 1990 و ابتدای 2000 میتوانستند بسیار خوب باشند چرا که بخاطر نوع معماری آنها شما مطمئن بودید دستگاهی خواهید گرفت که بسیار بهتر از دستگاه های آرکید و PC نیازهای شما را برطرف میکنند. کنسول ها بهترین و با صرفه ترین سیستم برای بازی کردند بودند و هیچ سیستمی حتی نمیتوانست به امکاناتی که کنسول ها نسبت به قیمتشان در اختیار مصرف کننده قرار میدهند نزدیک شود.

اما پس از نسل 6 دیگر شرایط با تغییراتی مواجه شد. Smartphone ها و PC با پیشرفت های قابل توجهی رو به رو شدند و ناشران بزرگ متوجه شدند که افراد بسیار زیادی هم اکنون به روی موبایل، تبلت و PC های خود بازی میکنند بنابراین شروع به انتشار IP های بزرگ خود به روی این دستگاه ها کردند.

موضوعی که باید به آن اشاره کرد این است که سازندگان زمانی که بازیهای خود را به روی PC منتشر میکردند میتوانست به روی تعداد بسیار زیادی PC اجرا شود. زمانی که بازی خود را به روی موبایل ها می آوردند تقریبا به روی تمامی موبایل ها قابل اجرا بود. ولی آنها نمیتواستند بازیهایی را که به روی Xbox 360 و یا PS3 منتشر کرده بودند را به طور مستقیم به نسل بعد یعنی Xbox one و PS4 منتقل کنند چرا که عملا بازیهای قدیمی به روی آنها کار نمیکرد به همین دلیل است که ما شاهد روی آوردن مایکروسافت و سونی به سوی معماری X86 برای کنسول های خود بودیم تا یک استاندارد بین کنسول، PC و موبایل ها بوجود بیاید. این حرکت اولین نشانه ی ظهور کنسول های بین نسلی و از بین رفتن مرز بین PC و کنسول بود، دیگر تقریبا هیچ دلیلی برای وجود داشتن بازیهای انحصاری کنسولی وجود ندارد چرا که در حال حاضر PC یک فرصت فوق العاده خوب برای ناشرانی که در گذشته فقط بازیهایشان را به روی کنسول ها عرضه میکردند تبدیل شده است.

بگذارید تعریفی از کنسول های بین نسلی ( که ما از این به بعد از آنها بعنوان کنسول های متحول شده یاد میکنیم) داشته باشیم:

هدف از کنسول های متحول شده افزایش تدریجی و مداوم تعداد کاربران خود است. این حرکت چیست و چگونه انجام میشود؟ اینکار با تبدیل کردن سیستم عامل و بازیها به عنوان هسته ی اصلی یک پلتفرم انجام میشود. بدین صورت که بازیها، تمام سیو های شما، سرویس های آنلاین، همه چیز فارغ از هر گونه تحول سخت افزاری دست نخورده خواهند ماند. دقیقا مانند چیزی که در دنیای موبایل ها و PC شاهد هستیم. بنابراین مایکروسافت و سونی میتوانند کنسول های جدید و قوی تر خود را عرضه کنند در حالی که تمامی بازیهای شما، سرویس های آنلاین و... به همان صورت که بوده خواهد ماند. پس کنسول ها در صنعتی که رقابتی تنگاتنگ بین PC و اسمارت فون ها وجود دارد حرفی برای گفتن خواهد داشت چرا که حالا میتوان همگام با تکنولوژی و نوآوری های روز حرکت کرد و از قافله عقب نماند بدون آنکه نگران بازیها و نرم افزار بود؛ به این دلیل است که مدتی است خبرهای مختلفی در مورد کنسول های قابل ارتقا (متحول شده) از زبان افراد مختلف مانند Phil Spencer میشونیم.




حال به مهمترین بخش میرسیم چگونه عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند به سود صنعت بازی باشد.

مهمترین عامل برای موفقیت یک کنسول تعداد کاربران آن که به اصطلاح Install base گفته میشود است و عرضه ی کنسول ها بدین شکل میتواند تضمینی برای نگه داشتن کابران فعلی باشد.

یکی از عجیب ترین چیز ها در صنعت همین install base هست چرا که آنها به هیچ وجه وابستگی به پلتفرمی خاص ندارند و میتوانند یک کنسول را فراموش و در نسل بعد به مقصد کنسولی دیگر مهاجرت کنند. بیایید نگاهی به گذشته بیندازیم. شاهد بودیم که در نسل 5 کاربران کنسول های نینتندو و سگا را به مقصد کنسول سونی یعنی PS1 ترک کردند. در نسل 7 انتخاب اول همین کاربران کنسول های نینتندو و مایکروسافت بود و دوباره در این نسل کاربران Wii و Xbox 360 به سوی سونی برگشتند.

با وجود اینکه طرفداران سرسخت هر کدام از این پلتفرم ها نقش مهمی ایفا میکنند اما در مقایسه با Core gamer ها چنان اهمیتی ندارند چرا که "برنده" هر نسل میتواند متفاوت باشد.

مهمترین عاملی که مشتریان اپل و استیم دائما این دو پلتفرم رو ترجیح و استفاده میکنند. به این خاطر هست که آنها زمان و پول زیادی را در آن اکوسیستم خرج کرده اند. هرچه از نظر مالی ببشتر در آن پلتفرم ها خرج کنند، برنامه ها و سرویس های مختلفی را بخرند، وابستگی کاربر به پلتفرم بیشتر و بیشتر میشود و تعویض پلتفرم برایشان بسیار سخت و غیر ممکن خواهد شد. بنابراین با کنسول های متحول شده تمامی سرویس های دیجتالیتان مانند بازیها، دوستان و تروفی ها، بازیهای فیزیکی و حتی وسایل جانبی مانند کنترلر و PSVR بر روی کنسول جدید منتقل و کار خواهند کرد.

بر کسی پوشیده نیست که مهمترین دلیلی که مایکروسافت قابلیت اجرای بازیهای Xbox 360 به روی Xbox One را میسر کرد تشویق و ترغیب دارندگان xbox 360 به خرید و مهاجرت به xbox one بود. قابل پیشبینی است که مایکروسافت این قابلیت را به کنسول جدید خود انتقال دهد و علاوه بر آن امکان اجرای بازیهای Xbox one به روی سیستم جدید را میسر سازد. حتی Phil Spencer در رابطه به کنسول هایی با قابلیت Backward و forward compatibility صحبت هایی داشته که این امر به کمک Universal windows platfrom که به اختصار UWP شناخته میشود ممکن است. همچنان اتفاقی نیست که همزمان اخباری مبنی بر اجرای بازیهای PS4 به روی PS4 NEO میشنویم، با این تفاوت که نسخه ی PS4 NEO با بهبود های فنی بخاطر قدرت بیشتر همراه خواهد بود.



2u5vujk.jpg


بجای اینکه هر نسل با تعداد 0 کاربر (install base) شروع شود. کنسول های متحول شده کمک به رشد میزان کاربران فعلی میکنند. بنابراین همیشه تعداد زیادی کاربر برای ناشران موجود است و آنان نگران کم بودن مشتری و صبر چندین ساله برای عرضه ی بازی خود نخواهند داشت. این مدل همچنین برای بازیهایی که به اصطلاح Games as service شناخته میشوند بسیار عالی است (بازیهایی نظیر GTA Online,Overwatch, Destniy و...) چرا که همیشه کاربرانی برای اینگونه بازیها وجود خواهند داشت و دیگر نگران کم شدن و یا از دست رفتن User base نخواهیم بود.

خریداران جدید حق انتخاب بین PS4 استاندارد با قیمتی کمتر را دارند و همچنان با انتخاب خود قادر خواهند بود با هزینه ی بیشتری کنسول PS4 Neo را برای تجربه ی زیباتر بازیها از نظر گرافیکی خریداری کنند. این مدل شبیه به بازار PC و اسمارت فون ها میباشد. برای مثال کاربر میتواند با هزینه ی بیشتری GTX Titan را بجای GTX 960 برای دیدن گرافیک بهتر خریداری کند. همین مدل در بازار موبایل ها هم وجود دارد بدین صورت که بازی ممکن است از گرافیک و قابلیت های بیشتری به روی Iphone 6s نسبت به Iphone 5 برخوردار باشد اما با این حال بازی به روی هر دو دستگاه به خوبی اجرا میشود.

اپل همچنان مدل های قدیمی Iphone را بفروش میرساند همانطور که انویدیا مشغول فروختن کارت های گرافیکی قدیمی تر خود است بنابراین تعبیری که در مورد از بین رفتن و بی محلی سازندگان به دو کنسول Xbox one و PS4 وجود دارد کاملا غلط و واهی است. کنسول های متحول شده اساسا همان بازیهای مشابه را با قابلیت های جدید اجرا خواهند کرد. اساس ایده ی این کنسول ها افرایش میزان کاربران است. مایکروسافت و سونی بجای شروع مجدد نسل، همین کاربران فعلی را افزایش خواهند داد کاربران خود را براساس Install base فعلی بیشتر خواهند کرد و یک جامعه ی بسیار بزرگ برای خود ایجاد خواهند کرد. بنابراین دارندگان PS4 و Xbox one هیچ چیزی را از دست نخواهند داد، آنها به هیچ وجه تجربه ی پایینتری نسبت به چیزی که قبلا شاهد آن بودند دریافت نخواهند کرد. اکثر خریداران حتی به کنسولهای متحول شده، بین نسلی، ارتقا یافته و چنین اصطلاحاتی حتی فکر هم نمیکنند و به سمت کنسول استاندارد با قیمت پایینتر خواهند رفت. عمده خریداران کنسول های متحول شده علاقه مندان شدید و حرفه ای گیم هستند که حاضرند پولی بیشتر برای تجربه ی بهتر مانند گرافیک بپردازند، چیزی که آنان از نوامبر 2013 درخواست میکردند.

در نمودار زیر میتوانید میزان استقبال مشتریان از انواع موبایل های اپل و همچنین چگونگی رشد تدریجی و چشمگیر اکوسیستم اپل را مشاهیده کنید، امری که میتواند برای کنسول های متحول شده هم صدق کند و شاهد رشد چند برابری کاربران کنسول ها باشیم.




بازی های تحت سرویس (Games as service) :

در طول نسل 7 و جهش موبایل های هوشمند و استقبال زیاد از PC gaming شاهد بوجود آمدن مدلی به نام بازی تحت سرویس بودیم. ناشران بزرگ سعی کردند از مدل عرضه ی یک بازی، منتظر ماندند به عملکرد فروش و سپس رها کردن آن به سمت عرضه ی پویای بازی با پشتیبانی متوالی، عرضه ی به روز رسانی های مختلف و تعامل با کاربر بروند که این مدل به عنوان بازی تحت سرویس شناخته میشود.

بازار بازیهای AAA دیگر به مانند گذشته بخاطر رشد بسیار زیاد بودجه بازیها و تغییر نکردن میانگین قیمت یک بازی از 60$ توانایی عرضه عناوین به مانند گذشته را ندارد. به همین خاطر بود که در اواخر نسل 7 ما شاهد بسته شدن استودیو های مختلفی بودیم و این روند هم متاسفانه در این نسل ادامه داشته است. همچنین، ناشر بزرگی مانند Ubisoft شاهد کاهش چشمگیر عرضه بازی در طول یکسال بوده است به طوری که این شرکت که در نسل گذشته رکورد عرضه ی 50 بازی در یک سال را داشت در این نسل و در این سال تنها 12 بازی را منتشر خواهد کرد که بسیار نگران کننده میباشد. بنابراین نه تنها ما شاهد تعداد باریهای فیزکی کمتری خواهیم بود بلکه مدت زمان بیشتری طول خواهد کشید تا یک بازی ساخته و منتشر شود. کابران همچنین خواهان گرافیک فنی قابل توجه برای بازی هستند که این امر باعث افزایش بودجه ساخت میشود علاوه بر این زمانی که در بازار کنسولی عمده خریداران، طرفدار ژانر های بخصوصی هستند همه ی اینها باعث کمتر شدن تعداد بازیهای فیزیکی و همچنین کاهش تنوع آنها شود.

بنابراین یکی از راه حل های پیش رو عرضه ی بازیها به صورت تحت سرویس است. کاری که ناشران بزرگی مانند : Activision, Take two, Ubisoft به خوبی انجام داده اند.

به عنوان مثال عنوانی مانند GTA V نه تنها فروش بسیار زیادی در زمان عرضه به بازار را تجربه خواهد کرد بلکه کاربران پس از عرضه بازی اقدام به خرید انواع dlc ها، Microstanctions و انواع Subscription ها خواهند کرد که این خود باعث درآمد زایی مشود. ACTIVISION موفقیت بسیار زیادی را با Overwatch و destiny بدست آورده است، همچنین که The Division موفقیت های زیادی را برای یوبیسافت به ارمفان آورده است.

بازیها به روی کنسول ها بیش از هر زمانی موجب درآمد زایی هستند و کاربران بیشتر از گذشته برای هر بازی هزینه میپردازند. اما همچنین بخاطر کم شدن تعداد بازیهای در حال ساخت این ریسک وجود دارد که هر بازی محکوم به موفقیت است. در گذشته اگر بازی موفق نمیشد آنچنان ضرری را به ناشر وارد نمیکرد چرا که 30 بازی دیگر برای عرضه وجود داشت که بتوانند ضرر یک بازی را بپوشانند. اما اکنون شرایط تغییر کرده و با عرضه ی کمتر از 10 بازی در یک سال این بدان معناست که اگر 1 و یا دو بازی با شکست مواجه شوند میتواند مشکلات بسیاری را برای ناشر به همراه آورد.


sxhguh.jpg


بیایید فرض کنیم Playstation 5 به جای کنسول های متحول شده طبق سنت نسل های پیشین عرضه شود. طبیعتا کاربران انتظار بهره بری از سخت افزار و عرضه ی بازی با کیفیت گرافیکی قابل ملاحضه را دارند. ناشران مجبور هستند منتظر بمانند تعداد کاربران کافی به نسل بعد مهاجرت کنند، انواع ریسک های ساخت بازی برای نسل بعد را نیز متحمل شوند. بنابراین این بدان معناست که ناشر ناچارا مجبور خواهد شد که تعداد بازیهای در حال ساخت خود را کاهش دهد چرا که آنها نمیتوانند تعداد کارمند کافی برای ساخت چندین بازی بصورت همزمان آن هم با کیفیت بسیار بالا برای نسل بعد استخدام کنند. حال فرض کنید 1 یا 2 عنوان از 5 بازی منتشر شده با شکست مواجه شود. این امر میتواند موجب فروپاشی ناشر و در نتیجه فروپاشی صنعت کنسول ها شود. دیگر ناشران نمیتوانند بصورت جهشی بودجه ی بازیها را افزایش دهدند، بنابراین عرضه ی کنسول متحول شده یکی از راه حل های پیش رو است.

بنابراین Playstation 4 neo بر اساس همین Install base فعلی PS4 کار خود را ادامه خواهد داد، سازندگان با سخت افزار PS4 بخوبی آشنا هستند و میدانند در حال ساخت نسخه ای از بازی که پتانسیل عرضه بر روی 40 میلیون دستگاه PS4 و حتی بیشتر با در نظر گرفتن خریداران PS4 neo هستند. نکته ی دیگری که باید به آن اشاره کرد این است که بیش از 70% بازیهای PS4 همچنان بر روی PC نیز موجود هستند این بدان معناست که سازنده با سیستمی قدرتمند تر در حال کار است و به همین خاطر میتواند بازی را با تنظیمات بالاتر گرافیکی برای PS4 neo پورت کرده و شاهد عملکرد اجرایی مناسب برای نسخه ی PS4 neo هر بازی باشیم. علاوه بر آن این موضوع از خرج سنگینی که عوض شدن هر نسل برای سازندگان بجای میگذارد جلوگیری خواهد کرد. دیگر ناشر لازم نیست منتظر بمانند تا Install base به حد مورد نظرشان برسد. علاوه بر این سرعت ارتقای گرافیکی بازیها سرعت کمتری دارد و زمان بیشتری طول میکشد تا جهش هایی مانند PS2 به PS3 شاهد باشیم.

این روش همچنین برای بازیهای چون Destiny بسیار مناسب و کمک به رشد آن خواهد کرد. Destiny یک IP است که حداقل هر سال یک Expansion به آن اضافه میشود کنسول های متحول شده بسیار مناسب این مدل هستند. برای اولین بار ما قادر خواهیم بود با دیسک PS4 که مدت ها قبل داشته ایم بازی خود را به روی PS4 neo ادامه دهیم. دیگر لازم نیست Activision بار دیگر بازی را از نو بسازد و علاوه بر این بخاطر یکسان بودن سرویس های آنلاین این بدان معناست که تمامی کاربران فارغ از پلتفرمی که از آن استفاده میکنند قادر خواهند بود تمامی DLC ها و افزونه های مختلف را خریداری کنند. همچینین دیگر Activision بدون هیچ ریسکی میتواند نسخه ی جدیدی از بازی را را عرضه کند چرا که بازی بر روی دو کنسول پایه (PS4) و متحول شده (PS4 neo) کار خواهد کرد. این مدل دقیقا مانند این است که Clash of clans بر روی تمامی اسمارت فون ها کار میکند و یا عناوینی مانند Counter strike یا DOTA که قابل اجرا بر روی هر PC است. در حالی که در صنعت کنسولی بازی PS4 بر روی PS3 کار نمیکند.

کنسول های متحول شده همچنان میتوانند نقش کنسول های اسلیم را برای تولید کنندگان کنسول ایفا کنند. کنسولهای اسلیم همیشه تکه ای جدا نشدنی بودند و Sony از زمان اولین Playstation همواره کنسول اسلیم را تولید میکرده و مایکروسافت نیز اینکار را در نسل Xbox 360 انجام داد. این کنسول ها با ویژگیهای مختلفی مانند تنوع میزان حافظه داخلی عرضه میشوند که همیشه حداقل یک نسخه از آن با قیمتی 50 تا 100$ بیشتر بخاطر داشتن حافظه بیشتر بفروش میرسد. اینکار به تولید کنندگان اجازه میدهد همزمان که نسخه ی ارزانتر کنسول را بفروش میرسانند (کنسولی با حافظه داخلی کمتر) برای کسانی که خواهان پرداخت پول بیشتر برای تجربه ی بهتر هستند انتخابی وجود داشته باشد که به نفع تولید کننده است. چنین کاری در نسل پیش برای مایکروسافت بخوبی جواب داد بطوری که میانگین قیمت Xbox 360 slim که در سال 2011 بفروش میرفت بیشتر از سال 2010 بود. اما اکنون این بروز رسانی CPU و GPU کنسول را شامل خواهد شد در حالی که تمامی بازیها و سرویس های آنلاین به مانند گذشته یکسان خواهند ماند.

در نسل های گذشته کنسول ها با ضرر بفرش میرسیدند و این ضعف توسط سود بسیار زیادی که از فروش نرم افزار بدست می آمد پوشانده میشد. برای مثال Playstation 2 که در زمان عرضه با قیمت 299$ بفروش میرسید پس از چندی با کاهش قیمت به 199$ رو به رو شد. اولین XBOX نیز برای رقابت، با ضرر 130 دلاری به روی هر کنسول به فروش میرفت تا بتواند با PS2 رقابت داشته باشد در حالی که امید داشتند این ضرر توسط فروش نرم افزار جبران شود. با این حال در این نسل شرایط کمی متفاوت بود و هر دو کمپانی مایکروسافت و سونی هر کنسول خود را به همراه سود به فروش میرساندند. به هر حال رقابت با سونی، مایکروسافت را مجبور کرد اخیرا کنسول خود را کمتر از 300$ به فروش برساند و همچنین سونی برای جذب بیشتر مشتری قیمت کنسول خود را با کاهش 50 دلاری رو به رو کرد.

هر دو شرکت به دنبال معرفی کنسول های متحول شده برای جذب مشتریان، تشویق آنها برای پرداخت بیشتر بر روی سخت افزار و در نتیجه سود دهی بیشتر هستند. هر دو کمپانی تلاش میکنند راهی را که اپل در پبش گرفته را در پیش بگیرند کاری که اپل یعنی عرضه ی سالانه Iphone جدید انجام میدهد. سونی و مایکروسافت نیازی ندارند که هر ساله کنسول جدیدی را معرفی کنند اما آنها باید زودتر از گذشته اقدام به این کار کنند تا شاهد جهش در فروش و رشد سود دهی باشند. کاربران کنسول ها بیشتر از هر قشر دیگری از بازیکنندگان بابت بازیها پول پرداخت میکنند بنابراین به فروش رساندن کنسول های متحول شده برای کسانی که سالانه 100ها دلار برای سرگرمی خود خرج میکنند کار سختی نیست.




همانطور که قبلا اشاره شد کنسول ها بدون هیچ تغییری از حرکت ایستاده اند درحالی که همزمان موبایل ها و PC به رشد خود ادامه میدهند. و در این سال ما میبینیم که که کمپانی های بسیاری مانند ARM پیشبینی میکنند که گوشی های هوشمند تا 2018 به قدرت PS4 خواهند رسید و در حال حاضر انویدیا تبلیغ بسیاری را درباره ی اینکه کارت های گرافیک با قیمت 200$ توانایی اجرای بازیها با کیفیت PS4 را دارند، میکند. و مهمتر از آن مدتی پیش AMD کارت گرافیک جدید خود با قیمت 199$ را معرفی کرد که دارای قدرتی چند برابر از PS4 است.

موبایل ها و PC به رشد روز افزون خود ادامه میدهند و در حال حاضر تعداد بسیار زیادی از آنها استفاده میکنند و طبیعتا کنسول های متحول شده از طرف سونی و مایکروسافت امری ضروری برای بقا در این فضای رو به رشد هستند. موبایل ها ضربه ی سنگینی را به کنسول های دستی وارد کردند و اگر چنین دستگاهی و یا چیزی مانند تلویزیون های هوشمند و یا دستگاه های استریم بتوانند بازیهای مشابه کیفیت کنسولی را به ارمغان آورند بنابراین ناشران و مشتریان به سمت آن دستگاه ها خواهند رفت در حالی که PS4 بدون هیچ تغییری ثابت خواهد ماند.

در آخر تمامی این مسائل بدین معنی است که هر 3 کمپانی دارای پلتفرم سعی در افزایش درآمد از سخت افزار، نگه داشتن کاربران در اکو سیستم نرم افزاری خود و در نتیجه افزایش مجموع Install base خود هستند در حالی که مطمئن شوند ناشران در بازار کنسول ها به موفقیت میرسند.

این موضوع صراحتا برای نگه داشتن کنسول ها در صدر صنعت و موفقیت آنان است. کنسول های متحول شده همان راه موفقیت آمیز موبایل ها را شبیه سازی میکنند در حالی که فاصله ی عرضه ی هر کنسول به مقدار کافی طولانی خواهد بود.

این مسائل تا حدودی یاد آور افزایش فروش DS به واسطه DSi است و یا چگونه کینکت و Xbox 360 slim توانستند جانی دوباره به این کنسول ببخشند و باعث افزایش فوق العاده ی فروش Xbox 360 شوند. اکنون مسئله کمی متفاوت است و بجای اینکه 3 سال دیگر منتظر و شاهد عرضه ی PS5 باشیم ممکن است تنها یک کنسول متحول شده ی دیگر را بجای آن ببینیم. ما در حال فاصله گرفتن از عرضه ی سنتی کنسول ها هستیم و شاید PS4 هرگز توسط Sony متوقف نشود و بجای آن ممکن است سونی تولید PS4 پایه را متوقف کند و کنسول متحول شده ی قویتر بر اساس استفاده از برند PS4 به عمر خود ادامه دهد.

ما به نقطه ای رسیده ایم که سیستم عامل و آرشیو بازیها و نرم افزار تعریف کننده ی یک کنسول باشد و دیگر هرگز خبری از نسلی که با تعداد Install base صفر شروع شود نخواهد بود.

مشتریان از این مدل استقبال خواهند کرد و اگر آن را نخواهند تنها انتخاب آنها PC gaming خواهد بود که اگر بخواهند تمامی بازیها را با کیفیت بالا تجربه کنند نیازمند ارتقای سالانه خواهند بود که بدون شک هزینه ی آن به مراتب بیشتر از هزینه ی کنسول خواهد بود. بنابراین برای عمده افراد ماندن در فضای کنسولی مناسبتر و معنی دار تر است و بنظر من بیشتر افراد بر اساس Platform و اکو سیستم فعلی خود اقدام به آپگرید خواهند کرد. این روش برای سونی بسیار عالی است چرا که میتوانند برتری Install base خود را حفظ کند.

برای جمع بندی، این مدل برای پایان دادن به نسل سنتی کنسول ها و حرکت به سمت تحول است جایی که سیستم جدید همان بازیهای مشابه و همان سیستم عامل را اجرا خواهد کرد و تمامی سرویس های دیجیتالی شما را با خود حمل میکند. کنسول های متحول شده اجازه میدهد میزان کاربران فعلی رشد کنند تا دیگر شاهد شروع دوباره یک نسل با Install base صفر نباشیم، و به جای آن تمامی دارندگان کنسول ها از شرایط مساوی برخوردار خواهند بود، آنها همگی یک بازی را تجربه خواهند کرد. این شرایط بسیار برای ناشری که نمیتواند ببش از این هزینه ی سنگینی را بابت ساخت بازی برای نسل جدید متحمل شود سودمند خواهد بود و به آنها اجازه خواهد داد تا بازیهای بیشتر و متنوع تری را برای کنسول ها عرضه کند. مهمتر از آن این حرکت نشان دهنده ی هدف دارندگان پلتفرم به ماندن در بازار سریع و رو به رشد و توقف مهاجرت بازیکنندگان از کنسول ها به سمت موبایل و PC میباشد. و همچنین این امر موجب درآمد زایی بیشتر از سمت سخت افزار میشود.


wtg02c.jpg


در آخر، نکته ای که بارها به آن اشاره شد این است که این حرکت باعث محو شدن کنسول پایه نخواهد شد و بحای آن باعث افزایش فعلی Install base میشود. PS4 neo و XBOX 1.5 محصولی نخواهند بود که جایگزین چیزی شوند آنها فقط نسخه ی ممتاز یک محصول واحد هستند. دلیلی وجود دارد که تا مدتی پیش تعدادی از بازیها پس از گذشت حدود 10 سال همچنان بر روی PS3 و Xbox 360 عرضه میشدند، ناشران نمیخواستند تعداد کاربرانی که هنوز در نسل قبل بودند را از دست بدهند. حال تفاوت اینجا است که هر دو PS4 و PS4 neo در یک نسل میباشند و در حال حاضر PS4 پایه دارای 40 میلیون کاربر است. سونی دیوانه خواهد بود که عناوین انحصاری را برای PS4 neo در نظر بگیرد همچنین که در اخبار لیک شده مشخص شد سونی شدیدا پیگیر این است که تمامی بازیها بر روی هر دو کنسول اجرا شوند و تجربه ی کنسول پایه خوب و مناسب باشد. این واقعا به مانند همان DSi است. میتوان این را با موبایل ها و یا PC مقایسه کرد. ممکن است Iphone 6s دارای ویژگی های بیشتری نسبت به iPhone 5 باشد اما این بدین معنی نیست که من مجبور به ارتقا از گوشی iPhone 5 خود باشم. یقینا قادر به آپگرید خواهم بود اگر چنین چیزی را انتخاب کنم اما هرگز مجبور به انجام اینکار نیستم و هیچگونه برنامه ای را بخاطر آپگرید نکردن از دست نخواهم داد.

دقیقا به مانند PC gaming یقینا سیستم افرادی دارای Titan است و میتوانند بازیها را بر روی تنظیمات Ultra اجرا کنند. در حالی که PC من آنها را بصورت Medium اجرا خواهد کرد. اما سرانجام من مشغول انجام همان بازی هستم و بازی بر روی هر دو سیستم تجربه ی یکسانی را به مخاطب القا خواهد کرد.

عمده خریداران از این مسائل آگاه و میدانند خواهان پرداخت بیشتر برای نسخه ی ممتاز محصول و یا خرید محصول پایه هستند. افراد بسیاری کماکان کنسول پایه را انتخاب خواهند کرد چون که ارزان تر است و میدانند قادر خواهند بود تمامی بازی ها را انجام دهند. سازندگان بدون شک بازیها را برای هر دو کنسول بهینه خواهند کرد همانطور که برای PC ها و موبایل ها اینکار انجام میشود، هر چه باشد شما برای اجرای یک بازی به Titan نیازی ندارید، بازی فقط روی آن بهتر اجرا خواهد شد. سرانجام راهی که کنسولها در پیش گرفته اند اجاز میدهد Console gaming سریع تر از همیشه با تحولاتی که در دنیای گیم در حال اتفاق است همگام شود.
با تشکر فراوان از ZhugeEX Blog | My thoughts on the video game industry
Newzoo | Games, Esports & Mobile Market Intelligence
DFC Intelligence: Game Industry Research
Market Research, Consumer Trends & Analysis
The Entertainment Software Association
کنسول ها: تحول آغاز میشود :: D:
سهند تاجدینی.
 
آخرین ویرایش:

amir code

کاربر سایت
Mar 18, 2008
1,344
نام
amir hosein
مگه من چیزی دیگه گفتم

شما قبول دارید بیشتر فروش یه بازی از نسخه فیزیکیش عست نسخه فیزیکی بیشتر ار دیجتالی میفروشه تعدادش بیشتر هست

سود یه بازی مثل clashو پرندگان خشمگین مطمنا از خیلی بازی ها بیشتر بوده مثل فروش ماگ و پیرهن و خودکارش ... چیز های دیگش اینا سود میشه دیگه یا سود برای شما فرق داره ؟
نه شما اشتباه میکنی تحلیل گرا میگن با اینکه نسخه فیزیکی بیشتر میفروشه ولی دیجیتالی بیشتر میفروشه.(یه چیز تو همین مایه ها):D
یا مثلا سود دیجیتالی بیشتره...اینم میشه.تازه یه چیز جالب اگه یه نسخه فزیکیش 4 میلیون باشه 3 میلیونش دیجیتالی برا pc هست
 
  • Like
Reactions: SON OF HEAV3N

SON OF HEAV3N

ESTEGHLAL
کاربر سایت
Oct 31, 2011
1,830
نام
روزبه
در اخر نه سودی به من میرسه نه پولی ازم کم مبشه ولی واقعا بعضی از پست ها اینجا به صرف خندس بدون کوجکترین نحقیقی و نحلیلی
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
نه داداش تو کوچه ما همه از استیم میگیرن محض اطلاع..
ملاک شما اگه 4 تا سایت درپیته که شما با اونا خوش باش وگرنه همین تاپیک امار فروش بازی همیشه کنسول بالاتر بوده حالا اینکه شما اونجا سرنمیزنی اون بحثش جداست.
فروش کل gta 5 و بلک آپ 3 کل استیمو جمع میکنه خدایی یجور صحبت نکنید انگار با دسته کورا طرفید...
ولی دقت کردی خوب ادای آدمای کور رو در میاری؟
IGN و اینا میشن 4 تا سایت در پیت بعد تاپیک آمار فروش بازیسنتر که اطلاعاتش از همین سایت ها و منابع میان میشه منبع موثق :lol: زشته این حرفا رو نزنین. سنی ازتون گذشته.
دوستان لینک گذاشتن برات بری بخونی. کلی تحلیل و بررسی بوده تا این نمودار ها ازش در بیاد. کلی وقت میذارن و کلی جامعه آماری رو زیر نظر میگیرن تا یه حرف درست بزنن بعد افرادی مثل شما و امثال شما که صرفا نظراتشون بر مبنای دو دوتا 7تاست بهتر از اونا میفهمین و تحلیل میکنین. البته از کشوری که سرانه مطالعه-ش 2 دقیقه هم نمیشه نباید انتظار داشت افرادی مثل شما حتی بخوان لینک رو باز کنن چه برسه به اینکه بخوان بخونن مطالبش رو.
 
آخرین ویرایش:

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
یه شفاف سازی راجع به مقایسه نسل 8 با نسل 7 و 6 کنم. ظاهرا خیلی ها نسل 8 رو فقط با Xbox one و PS4 میشناسن و یادشون رفته WII U-ی هم وجود داشته :D
بدین صورت که آمار کنسولهای خانگی نسل 7 یعنی Wii+Xbox 360+ PS3 بیشتر از مجموع فروش Xbox one + PS4 + WII U هست که بخاطر کاهش شدید فروش Wii U نسبت به Wii بوده. اگر ابهام دیگه ای هست مطرح کنید حلش کنیم با هم.
 

amir code

کاربر سایت
Mar 18, 2008
1,344
نام
amir hosein
ولی دقت کردی خوب ادای آدمای کور رو در میاری؟
IGN و اینا میشن 4 تا سایت در پیت بعد تاپیک آمار فروش بازیسنتر که اطلاعاتش از همین سایت ها و منابع میان میشه منبع موثق :lol: زشته این حرفا رو نزنین.سنی ازتون گذشته.
دوستان لینک گذاشتن برات بری بخونی. کلی تحلیل و بررسی بوده تا این نمودار ها ازش در بیاد. کلی وقت میذارن و کلی جامعه آماری رو زیر نظر میگیرن تا یه حرف درست بزنن بعد افرادی مثل شما و امثال شما که صرفا نظراتشون بر مبنای دو دوتا 7تاست بهتر از اونا میفهمین و تحلیل میکنین. البته از کشوری که سرانه مطالعه-ش 2 دقیقه هم نمیشه نباید انتظار داشت حتی افرادی مثل شما حتی بخوان لینک رو باز کنن چه برسه به اینکه بخوان بخونن مطالبش رو.
یا تحلیلگرا خودشونو زدن به نفهمی یا شرکتی مثل یوبی خودشو زده به نفهمی که میگه بیشترین سودمون برا 4 هست.
تاپیک فروش بازیو کنسولو ببندید تاپیک تحلیلگرای سایتاروبزنید تا فنای pc اونجا بتازونن
حالا خوبه تو تاپیک فروش همین سایتایی که میگی همیشه کنسول بالاتر بوده وگرنه....
 
آخرین ویرایش:

Donger

کاربر سایت
Apr 14, 2015
1,576
مگه من چیزی دیگه گفتم

شما قبول دارید بیشتر فروش یه بازی از نسخه فیزیکیش عست نسخه فیزیکی بیشتر ار دیجتالی میفروشه تعدادش بیشتر هست

سود یه بازی مثل clashو پرندگان خشمگین مطمنا از خیلی بازی ها بیشتر بوده مثل فروش ماگ و پیرهن و خودکارش ... چیز های دیگش اینا سود میشه دیگه یا سود برای شما فرق داره ؟

من می گم فروش فیزیکی کلا روی PC منسوخ شدست و قابل مقایسه با فروش دیجیتالیش نیست، شما باز حرف خودت رو می زنی
عزیز روی PC کلا فروش Overwatch رو شما 0 در نظر بگیر کلا خیالت راحت بشه
 

HalfLife G

کاربر سایت
Feb 21, 2009
3,804
نام
مراد حلیمی
طبق کلی لینک و نقد و بررسی درامد بازار pc الان کنسول ها رو رد کرده(که مجموع فروش فیزیکی و دیجیتالی هست)
ولی مساله اینجاس که بخاطر کتابخونه بسیار بزرگتر بازیهای pc نسبت به کنسولها , این فروش سرسام آور رو pc بین میلیونها بازی تقسیم میشه ولی رو کنسول اینطور نیس.

خیلی ها چون می بینن مثلا gta رو کنسول بیشتر از pc فروخته میگن پس بازار کنسول بزرگتر هست ولی این رو در نظر نمی گیرن که بازار فروش pc از میلیونها بازی تشکیل شده و مثه کنسول کتابخونه بازی کوچیکی نداره که با مثلا ۱۰...۲۰ تا بازی main stream بشه در مورد وسعت و وضعیتش قضاوت کرد.

.
 

SON OF HEAV3N

ESTEGHLAL
کاربر سایت
Oct 31, 2011
1,830
نام
روزبه
من می گم فروش فیزیکی کلا روی PC منسوخ شدست و قابل مقایسه با فروش دیجیتالیش نیست، شما باز حرف خودت رو می زنی
عزیز روی PC کلا فروش Overwatch رو شما 0 در نظر بگیر کلا خیالت راحت بشه

میکی سود بیشتر برا pc

چطور وقتی فروش روی کنسول بیشتره سود برای pcبیشتر
منظورم فروش کلی هست هم دیحتالی هم فیزیکی

و
 
  • Like
Reactions: amir code

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,038
نام
مازیار
این سودی که صحبتش میشه مربوط به بازی های aaa و هارد کور نیست ... در واقع بیشترش در مورد بازی هاییه که اصلا روی کنسول عرضه نمیشه ...
متناسب با تعداد عرضه بازی برای pc و کنسول و اینکه pc لایبرری نا محدود داره همچین سودی که ازش حرف زده میشه در مقابل کنسول ها چشمگیر نیست ...
 
آخرین ویرایش:

SON OF HEAV3N

ESTEGHLAL
کاربر سایت
Oct 31, 2011
1,830
نام
روزبه
ولی دقت کردی خوب ادای آدمای کور رو در میاری؟
IGN و اینا میشن 4 تا سایت در پیت بعد تاپیک آمار فروش بازیسنتر که اطلاعاتش از همین سایت ها و منابع میان میشه منبع موثق :lol: زشته این حرفا رو نزنین. سنی ازتون گذشته.
دوستان لینک گذاشتن برات بری بخونی. کلی تحلیل و بررسی بوده تا این نمودار ها ازش در بیاد. کلی وقت میذارن و کلی جامعه آماری رو زیر نظر میگیرن تا یه حرف درست بزنن بعد افرادی مثل شما و امثال شما که صرفا نظراتشون بر مبنای دو دوتا 7تاست بهتر از اونا میفهمین و تحلیل میکنین. البته از کشوری که سرانه مطالعه-ش 2 دقیقه هم نمیشه نباید انتظار داشت افرادی مثل شما حتی بخوان لینک رو باز کنن چه برسه به اینکه بخوان بخونن مطالبش رو.

بحث راحت میشه ادامه داد اگه منظور از سود بیشتر برای بازی های AAAهست من نمیتونم قبول کنم سود بیشتر بازی های AAAروی PCباشه ولی اگه بحث راجبع بازی اینیدی و بازی های که فقط برای بازار PCعرضه میشه این تحلیل درست هست
 
  • Like
Reactions: amir code

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,770
نام
امین
مقاله در بعضی جا ها جالبه و در بعضی جا ها از جوک هم اون طرف تر هستش ........... یه جایی اومده داره میگه سازنده ها اومدن آی پی های بزرگ خود رو بر روی تبلت و موبایل منتشر کردن !!!! ............. آره فکر کنم بازی GTA راکستار رو میگه که مثلا اومده روی پی سی و تبلت !!!!! البته اشتباه نکنید GTA پانصد سال پیش روی موبایل و تبلت اومده :-/ نه GTA آخری ........... !!!

آخه عمو جان این مقاله در قسمت هایی از نقدش اومده داره همه چیزی رو با هم قاطی میکنه و خودش با خودش نمیدونه چند چنده !! البته در بعضی از جا های مقاله !

در این که بازار پی سی خوب هستش شکی توش نیست و طرفدار های خودش رو داره و همین طور بازار موبایل و تبلت ولی نویسنده این مقاله بیشتر میخواد زور کنه و بگه بله اومدن کنسول های بین نسلی خوب هست و ایده خوبیه و از این حرف ها که البته شایدم باشه و صد البته شایدم نباشه !!! و زمان همه چیز رو مشخص میکنه ولی نویسنده مقاله میخواد به در و دیوار بزنه که بگه این ایده اومدن کنسول های بین نسلی ایده خوبی هستش و ..............

! کلا انقدر این مقاله پر از صحنه های زیبا و جذاب هستش @-):)) من وارد بحث بیشتر از همین پستم نمیشم وبیشتر از این و دوستان میان با هم صحبت میکنن و در ضمن آنچارتد 5 ، TLOU 2 و گیرز 5 و هیلو بعدی و آلن ویک بعدی و خیلی از بازی های انحصاری دیگه در آینده بر روی تبلت و موبال خواهند آمد با گرافیکی قوی تر ............ شک نکنید :| ( نویسنده مقاله باید یه فرقی بین بازی های AAA و بازی های کوچک تر میذاشت و یه سری چیز ها رو از هم تفکیک میکرد ) و باز هم میگم در کل این مقاله توازن خوبی در نوشته ها نداره و نویسنده مقاله اومده حتی فروش کنسول ها در این نسل هشتم رو زیر سوال برده که این بخش رو صد در صد اشتباه کرده و همه میدونن که هر دو کنسول مایکرو و سونی به نسبت نسل قبل سود بیشتری کردن و همین طور اگه واقعا کنسول های این نسل سود خوبی برای شرکت ها نداشتن سونی و مایکرو حتی یک درصد هم جرات نمیکردن که بخوان کنسول بین نسلی بدن و برای خودشون درد سر ایجاد کنن و کلا صحبت خیلی خیلی زیاده ........

در آخر این رو هم بگم یه جاهایی از مقاله صحبت هاش جالبه و باید روش فکر کرد ولی یک جاهاییش هم بازم میگم بیشتر به جوک شباهت داره مثل همین مقایسه بازار گیم موبایل و تبلت و مقایسشون با کنسول ها :| ............ و حتی این بازار پی سی گه ازش صحبت میشه رو هم مثل این که همه یادمون رفته بخشی از سودش میره تو جیب مایکرو سافت و اگه بازار کنسول ها بد بود مایکرو بیخیال کنسول میشد ولی میبینیم که مایکرو دست از سر کنسول ها بر نمیداره و شایعاتی هم شده که میخواد مثل سونی کنسول بین نسلی بده .....

کلا صحبت از فروش و سود و بازار پی سی و کنسول ها انقدر پیچیده هستش که باید دربارش ساعت ها صحبت کرد و خلاصه این بازار به نظر بنده سود بسیار زیادی به جیب مبارک سونی و مایکرو وارد میکنه ! .....

در آخر هم دست نویسنده درد نکنه و خیلی زحمت کشیده به هر حال ...........
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: amir code

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
مقاله در بعضی جا ها جالبه و در بعضی جا ها از جوک هم اون طرف تر هستش :)) ........... یه جایی اومده داره میگه سازنده ها اومدن آی پی های بزرگ خود رو بر روی تبلت و موبایل منتشر کردن !!!! ............. آره فکر کنم بازی GTA راکستار رو میگه که مثلا اومده روی پی سی و تبلت !!!!! البته اشتباه نکنید GTA پانصد سال پیش روی موبایل و تبلت اومده :)) نه GTA آخری ........... !!!

آخه عمو جان این مقاله در قسمت هایی از نقدش اومده داره همه چیزی رو با هم قاطی میکنه و خودش با خودش نمیدونه چند چنده !! البته در بعضی از جا های مقاله !

در این که بازار پی سی خوب هستش شکی توش نیست و طرفدار های خودش رو داره و همین طور بازار موبایل و تبلت ولی نویسنده این مقاله بیشتر میخواد زور کنه و بگه بله اومدن کنسول های بین نسلی خوب هست و ایده خوبیه و از این حرف ها که البته شایدم باشه و صد البته شایدم نباشه !!! و زمان همه چیز رو مشخص میکنه ولی نویسنده مقاله میخواد به در و دیوار بزنه که بگه این ایده اومدن کنسول های بین نسلی ایده خوبی هستش و ..............

! کلا انقدر این مقاله پر از صحنه های زیبا و جذاب هستش @-):)) من وارد بحث بیشتر از همین پستم نمیشم وبیشتر از این و دوستان میان با هم صحبت میکنن و در ضمن آنچارتد 5 ، TLOU 2 و گیرز 5 و هیلو بعدی و آلن ویک بعدی و خیلی از بازی های انحصاری دیگه در آینده بر روی تبلت و موبال خواهند آمد با گرافیکی قوی تر ............ شک نکنید :| ( نویسنده مقاله باید یه فرقی بین بازی های AAA و بازی های کوچک تر میذاشت و یه سری چیز ها رو از هم تفکیک میکرد ) و باز هم میگم در کل این مقاله توازن خوبی در نوشته ها نداره و نویسنده مقاله اومده حتی فروش کنسول ها در این نسل هشتم رو زیر سوال برده که این بخش رو صد در صد اشتباه کرده و همه میدونن که هر دو کنسول مایکرو و سونی به نسبت نسل قبل سود بیشتری کردن و همین طور اگه واقعا کنسول های این نسل سود خوبی برای شرکت ها نداشتن سونی و مایکرو حتی یک درصد هم جرات نمیکردن که بخوان کنسول بین نسلی بدن و برای خودشون درد سر ایجاد کنن و کلا صحبت خیلی خیلی زیاده ........

در آخر این رو هم بگم یه جاهایی از مقاله صحبت هاش جالبه و باید روش فکر کرد ولی یک جاهاییش هم بازم میگم بیشتر به جوک شباهت داره مثل همین مقایسه بازار گیم موبایل و تبلت و مقایسشون با کنسول ها :| ............ و حتی این بازار پی سی گه ازش صحبت میشه رو هم مثل این که همه یادمون رفته بخشی از سودش میره تو جیب مایکرو سافت و اگه بازار کنسول ها بد بود مایکرو بیخیال کنسول میشد ولی میبینیم که مایکرو دست از سر کنسول ها بر نمیداره و شایعاتی هم شده که میخواد مثل سونی کنسول بین نسلی بده .....

کلا صحبت از فروش و سود و بازار پی سی و کنسول ها انقدر پیچیده هستش که باید دربارش ساعت ها صحبت کرد و خلاصه این بازار به نظر بنده سود بسیار زیادی به جیب مبارک سونی و مایکرو وارد میکنه ! .....

در آخر هم دست نویسنده درد نکنه و خیلی زحمت کشیده به هر حال ...........

خب جز دو خط اول که بحثی را مطرح کردید بقیه پست به کوبیدن من به در و دیوار مربوط میشه و منم فقط به همون 2 خط اول جواب میدم :D
اوردن IP به روی موبایل به معنی اوردن بازی به همون سبک و سیاق نیست. نه کسی چنین چیزی رو انتظار داره و نه میخواد. معلومه که بازی طبق ویژگی های سخت افزار طراحی میشه. حالا میرسیم به IP های بزرگی که گفته شده به روی موبایل آوردن: Bethesda یگی از بزرگترین IP های خودش رو به روی موبایل آورد همین چند مدت پیش یعنی Fallout shelter که خیلی هم موفق بود، Ubisoft مدتی هست که این کار رو با Assassins creed انجام میده. مایکروسافت Halo رو روونه ی بازار موبایل کرده و سونی هم که ید طولایی در بازار موبایل گیمینگ داره هم Uncharted رو همین چند وقت پیش عرضه کرد. بازار موبایل شدیدا برای ناشرا مهمه به همین خاطر هست که Activiosion مدتی پیش King یعنی (Candy crush) رو با قیمت حدود 6میلیارد دلار خرید یا خرید هایی که EA کرد یا 2.5 میلیاردی که مایکروسافت پای ماینکرفت خرج کرد رفتن کونامی به این سمت و از این دسته ها.....

در ضمن در رابطه با مقایسه فروش نسل های مختلف دو تا پست بالاتر توضیح داده شده که ظاهرا نخوندی! اشکال نداره یبار دیگه میزارمش:
"یه شفاف سازی راجع به مقایسه نسل 8 با نسل 7 و 6 کنم. ظاهرا خیلی ها نسل 8 رو فقط با Xbox one و PS4 میشناسن و یادشون رفته WII U-ی هم وجود داشته :D
بدین صورت که آمار کنسولهای خانگی نسل 7 یعنی Wii+Xbox 360+ PS3 بیشتر از مجموع فروش Xbox one + PS4 + WII U هست که بخاطر کاهش شدید فروش Wii U نسبت به Wii بوده."
به هیچ شکل و وجهی هم این مقاله نگفته قراره سازنده های کنسولها دیگه از بازار بیرون بیان بلکه به مدلی که در آینده باید پیش گرفته بشه و درحال انجامش هستند و اشاره شده و مزیت و دلایلش رو گفته...
 
آخرین ویرایش:

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,770
نام
امین
خب جز دو خط اول که بحثی را مطرح کردید بقیه پست به کوبیدن من به در و دیوار مربوط میشه و منم فقط به همون 2 خط اول جواب میدم :D
اوردن IP به روی موبایل به معنی اوردن بازی به همون سبک و سیاق نیست. نه کسی چنین چیزی رو انتظار داره و نه میخواد. معلومه که بازی طبق ویژگی های سخت افزار طراحی میشه. حالا میرسیم به IP های بزرگی که گفته شده به روی موبایل آوردن: Bethesda یگی از بزرگترین IP های خودش رو به روی موبایل آورد همین چند مدت پیش یعنی Fallout shelter که خیلی هم موفق بود، Ubisoft مدتی هست که این کار رو با Assassins creed انجام میده. مایکروسافت Halo رو روونه ی بازار موبایل کرده و سونی هم که ید طولایی در بازار موبایل گیمینگ داره هم Uncharted رو همین چند وقت پیش عرضه کرد. بازار موبایل شدیدا برای ناشرا مهمه به همین خاطر هست که Activiosion مدتی پیش King یعنی (Candy crush) رو با قیمت حدود 6میلیارد دلار خرید یا خرید هایی که EA کرد یا 2.5 میلیاردی که مایکروسافت پای ماینکرفت خرج کرد رفتن کونامی به این سمت و از این دسته ها.....

در ضمن در رابطه با مقایسه فروش نسل های مختلف دو تا پست بالاتر توضیح داده شده که ظاهرا نخوندی! اشکال نداره یبار دیگه میزارمش:
"یه شفاف سازی راجع به مقایسه نسل 8 با نسل 7 و 6 کنم. ظاهرا خیلی ها نسل 8 رو فقط با Xbox one و PS4 میشناسن و یادشون رفته WII U-ی هم وجود داشته :D
بدین صورت که آمار کنسولهای خانگی نسل 7 یعنی Wii+Xbox 360+ PS3 بیشتر از مجموع فروش Xbox one + PS4 + WII U هست که بخاطر کاهش شدید فروش Wii U نسبت به Wii بوده."
الان این آنچارتد رو میگین ؟؟!! :|=))


یعنی داری تجربه بازی کردن این آنچارتد موبایل رو مثلا با حتی شماره یک این بازی مقایسه میکنین ؟؟!! :))

این بازی های موبایل خیلی هم باحالن ولی تو حد و اندازه های خودشون ! شما یه طوری داری میگی انگار همون بازی ها با همون کیفیت ساخت روی موبایل ها اومدن ؟؟؟!!! آخه عزیز من گفتم باید کلا این داستان تبلت و موبایل رو حسابشون رو از کنسول ها جدا کرد ولی مثل این که شما .........

من در پستم اشاره کردم باید بازی های AAA رو با بازی های کوچیک مقایسشون تفکیک میشد که نشد ؟؟!!

الان این آنچارتد موبایل صنعت گیم رو متحول کرده ؟؟؟!! یا لذت بازی کردنش با نسخه های اصلی آنچارتد رو دارین مقاسه میکنین ؟؟؟! سود حاصل از تبلیغات نسخه های اصلی و بودجه ساخت بازی و خیلی چیزای دیگه ..........:|

درباره فروش کنسول ها هم اومدی داری میگی ضعیف تر از نسل قبل و قبل تر بوده ؟؟؟!!! بعد مجموع کنسول ها با کنسول نینتندو ر داری جمع میبندی و بعدش میای با خودت میگی خب چون تعداد کل کنسول های نینتندو و مایکرو و سونی از نسل قبل کمتر تر فروختن پس ضعیف تر فروش کردن !!!8-|:|

این الان چه ربطی یه سونی و مایکرو داره که کنسول نینتندو تو این نسل وجود خارجی نداره ؟؟!!!

چه ربطی به سود این و شرکت داره ؟؟!! الان هم سونی و هم مایکرو نسبت به نسل قبل دارن بهتر میفروشن و این موضوع از همه چیز برای این دوشرکت مهم تر هستش ! فروش کنسول نیتندو چه ربط دره به این دو شرکت ؟!! شما داری یه طوری میگی کنسول ها تو این نسل خوب نفروختن که بله مثلا ضرر کردن !!! ...........
 
آخرین ویرایش:

Allay

کاربر سایت
Jun 4, 2016
82
الان این آنچارتد رو میگین ؟؟!! :|=))


یعنی داری تجربه بازی کردن این آنچارتد موبایل رو مثلا با حتی شماره یک این بازی مقایسه میکنین ؟؟!! :))

من در پستم اشاره کردم باید بازی های AAA رو با بازی های کوچیک مقایسشون تفکیک میشد که نشد ؟؟!!

الان این آنچارتد موبایل صنعت گیم رو متحول کرده ؟؟؟!! یا لذت بازی کردنش با نسخه های اصلی آنچارتد رو دارین مقاسه میکنین ؟؟؟! سود حاصل از تبلیغات نسخه های اصلی و بودجه ساخت بازی و خیلی چیزای دیگه ..........:|

چرا شما بحث رو به طرف مقایسه یک بازی موبایل با یک بازی کنسول میبرید؟؟!!! موضوع سبک و طراحی های بازیها نیستند اصلا، میزان مشتری و کاربری که روی موبایل هست و پولی که خرج میشه ملاک هست. Candy crush هم یه بازیه پازل هست که باید رنگ های مختلف رو کنار هم بچینید و امتیاز بگیرید همین بازی میلیاردها دلار درآمد واسه سازندش داره... اینکه من و شما چه بازیهایی رو انجام میدیم میزان فروش هنگفتی که بازیهای موبایل دارند رو عوض نمیکنه.... چیکار به AAA بودن و انقلابی بودن آنچارتد موبایل داریم :D

مگه ما چند تا کنسول خانگی در این نسل داریم؟؟!! 3تا همونی که نسل پیش هم داشتیم 3تا!!! یعنی چی بد فروختن Wii U مهم نیست؟!! وقتی تعداد Install base کمتر از نسل پیش باشه این یعنی که ناشر مشتری کمتری داره- به همین سادگی. بله Xbox one بد بفروشه دخلی به سونی نداره!!! ولی اگر X1 هم عملکرد بدی داشته باشه = Install base بازم کمتر یعنی اینکه مشتری هدف واسه ناشر کم و کمتر میشه. منم هیچطوری نگفتم! :/ اون چیزی که آمار و فکت هست رو نمایش دادم!
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: z2s sas

Romell

عضو تحریریه
Sep 21, 2007
4,770
نام
امین
چرا شما بحث رو به طرف مقایسه یک بازی موبایل با یک بازی کنسول میبرید؟؟!!! موضوع سبک و طراحی های بازیها نیستند اصلا، میزان مشتری و کاربری که روی موبایل هست و پولی که خرج میشه ملاک هست. Candy crush هم یه بازیه پازل هست که باید رنگ های مختلف رو کنار هم بچینید و امتیاز بگیرید همین بازی میلیاردها دلار درآمد واسه سازندش داره... اینکه من و شما چه بازیهایی رو انجام میدیم میزان فروش هنگفتی که بازیهای موبایل دارند رو عوض نمیکنه.... چیکار به AAA بودن و انقلابی بودن آنچارتد موبایل داریم :D

مگه ما چند تا کنسول خانگی در این نسل داریم؟؟!! 3تا همونی که نسل پیش هم داشتیم 3تا!!! یعنی چی بد فروختن Wii U مهم نیست؟!! وقتی تعداد Install base کمتر از نسل پیش باشه این یعنی که ناشر مشتری کمتری داره- به همین سادگی. بله Xbox one بد بفروشه دخلی به سونی نداره!!! ولی اگر X1 هم عملکرد بدی داشته باشه = Install base بازم کمتر یعنی اینکه مشتری هدف واسه ناشر کم و کمتر میشه. منم هیچطوری نگفتم! :/ اون چیزی که آمار و فکت هست رو نمایش دادم!

شما خودت بحث رو کشوندی به این طرف !!! اونم توی مقاله ...........

موضوع سبک و طراحی بازی ها نیستن ؟؟؟!!! ... چه جالب !! پس چین ؟؟؟ ...... تجربه این دو بازی با هم فرق نمیکنه !!؟؟؟ .......... همین بازی که میگی میلیارد ها دلار سود داره برای سازنده پس چرا سونی میاد بازی AAA میسازه ؟؟؟ چرا میاد این کار رو میکنه ؟؟؟!! خب بره فقط بازی موبایل بسازه و به قول شما سود میلیاردی بیاد طرف سونی !! دیگه چرا این همه دنگ و فنگ !!! ......... اصلا به این فکر کردی دوست عزیز ؟ ......... اگه بازی آنچارتد نسخه اصلی نبودن کسی فکر میکنی محلی میذاشت به این بازی ؟!؟! ......... و در ضمن الان همین بازی مثلا TLOU بخش آنلاینش میدونی چقدر داره پول تو جیب سونی میریزه ؟؟؟!!! به این فکر کردی !؟؟؟! یا فقط فکر میکنی سود این بازی ها فقط همون چند ساعت آفلاین بازی کردنشونه ؟؟؟!! یا بخش آنلاین بازی هیلو که سود وحشتناکی تو جیب مایکرو میکنه !!!!!!

و در ضمن این بازی های AAA هستن که باعث میشن صنعت گیم انقدر روش مانور داده بشه و حجم تبلیغات و اسپانسر ها و از این قبیل چیز ها بیاد طرف صنعت گیم و بازی های موبایل هم زیر شاخه ای از صنعت گیم هستن و برای بار هزارم میگم شما باید از هم تفکیک میکردی بازار موبایل و تبلت رو با کنسول ها ، که نکردی !!!

و در ضمن نسل قبل هم خیلی از بازی های مولتی پلتفرم برای ایکس باکس 360 و پی استیشن 3 میومدن که برای کنسول نینتندو اصلا منتشر نمیشدن ! کنسول نینتندو کلا راه و روش کنسول داریش با دو شرکت سونی و مایکرو خیلی فرق داشتن و در نسل قبل شما دیدین که هم سونی و هم مایکرو و هم نینتندو از فروش کنسول هاشون راضی بودن !!
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر