چطور متاکریتیک به صنعت بازی صدمه می زند

  • Thread starter Thread starter FaRd!N
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

FaRd!N

Nothing as it Seems
کاربر سایت
files_hotTopics_meta%5Bb3c8f3c0a4a497d9d7afeb470e9a864c%5D.jpg


سایت‌های گرد‌ آورنده امتیازات منتقدین و در راس آن‌ها متاکریتیک؛ نه می‌شود کاملا با آن‌ها کنار آمد و نه می‌شود بدون آنها سر کرد. آیا از این قبیل سایت‌ها ابزاری در دست گیمرها هستند تا بتوانند با کمکش پی به کیفیت واقعی یک عنوان ببرند و یا چماقی است در دست ناشران و سود جویان این صنعت تا توسط آن، هر دو طرف این معامله، گیمر و سازنده را برای رسیدن به حداکثر سود، فریب داده و تحت فشار بگذارند؟ آیا می‌شود به سیستمی که از نحوه کارش اطلاعات شفافی در دست نیست اعتماد کرد؟ چرا باید یک تجربه شخصی را با چوب عدد و ارقام بسنجیم و تعامل پذیر‌ترین نوع هنر را تا سطح اعدادی چون 7، 6 یا حتی 9 تقلیل دهیم؟
مقاله پیش رویتان حاصل ترجمه انجام شده از مقاله جنجالی سایت تخصصی کوتاکو است و محوریت اصلی‌اش هم در مورد سایت متاکریتیک و بحث‌ها و حواشی پیرامون آن است. در مقاله مصاحبه‌هایی با کهنه‌کاران صنعت بازی‌سازی و منتقدین این حوزه قرار دارد اما از طرف دیگر نظرات اشخاصی چون موسس سایت متاکریتیک و تام چیک درباره سیستم گردآوری و امتیاز دهی‌شان آورده شده تا تمام مواد لازم برای نتیجه‌گیری منصفانه و با در اختیار داشتن تمامی واقعیت‌ها برای مخاطب فراهم باشد. علاوه بر این، مثال‌هایی ریز و درشت از تاثیرات سوئی که این اعداد و ارقام منتشر شده از سوی متاکریتیک بر بازی‌های بعضا معروف داشته‌اند را هم می‌توان در جای‌جای مقاله دید. تاثیراتی که گستره صدمات‌شان از تخته شدن در یک استدیو تا وارد شدن ضررهای میلیونی به بازی‌ساز را شامل می‌شود. در چند هفته اخیر نیز سایت‌های معروفی چون Eurogamer و Joystiq از سیستم نمره دهی صرف نظر کرده و اعتراضی به سیستم متاکریتیک داشته‌اند. پس اگر از طرفداران پر و پا قرص متاکریتیک هستید، پیشنهاد می‌شود مقاله را با دقت مطالعه کنید، تا اگر حتی پس از اتمام این مقاله باز هم بر نظر خود پافشاری کرده باشید، لااقل کورکورانه اینکار را انجام ندهید. اما اگر از منتقدان سایت‌های جمع آوری کننده امتیازات و اتفاقات پشت پرده مربوطه‌اش باشید، بازهم مطالعه مقاله برایتان چندان خالی از لطف نخواهد بود.


ترجمه این مقاله توسط آرش مرادی، فردین باقریان و هادی دربانی انجام شده است.


 
صدمه که میزنن شدید هم میزنن

چون هیچ معیار مطلقی برای اندازه گیری کیفیت بازیها وجود نداره و تماما به کل نظر شخصی هستند و خیلی جاها با انواع قصد و غرض نمره بالا یا پایین میدن ...

منتقد ها دقیقا افرادی مثل ما هستند فقط نظرشون اعتبار جهانی داره و خیلی هاشون هم از این قضیه سو استفاده میکنن !

به شخصه از متاکریتیک فقط یه استنباط کلی از وضع بازی میگیرم ! مثلا بازی که متا قرمز 30 داره دیگه معلومه وضعش چیه !

ولی به ریزکاری به هیچ وجه توجهی ندارم ، خیلی وقتها یه بازی متا 70 چندین برابر یه بازی متا 90 به بالا لذت بردم ... و پشیزی برام ارزش نداره که متا فلان بازی مورد علاقم به مثلا جای 90 بشه 80 !

تو این وضعیت شیر تو شیر واقعا بد به حال استودیو که جواب زحمتهای چند سالش ، میانگین متاکریتیک باشه !!
 
اینکه یه سری بازی بد میدن دست ملت مقصرش متاکریتیک نیست !!
چیزی هم که داره به صنعت گیم ضربه میزنه همین بازی شکسته و ناقص و کج و کوله دادن دست ملته ! :|
 
اصلا خود ضرر به شرکت بازیساز به کنار , همین متا نمره و این چیزا باعث میشه حتی خود ادم هم از بازی زده شه . مثلا ادم بازی X رو خیلی دوست داشته و از اولین شمارش داشته بازی می کرده , بعد یک دفعه یک سایت به اصطلاح سرشناس میاد و از بازی که ما دوست داریم بر اساس علایق خودش داره از بازی ایراد می گیره !خود شرکت ها دمو و گیم پلی بازی رو منتشر می کنند دیگه وجود این سایت ها برای چی هست اصلا .
 
به هر حال هر چیزی نیاز به یک معیار برای سنجش کیفیت داره! :دی
شاید حرفت درست باشه، اما برای چیزی که صرفا جمع نظرات شخصی یه عده هست، مسلما معیار سنجش خوبی نیست. چیزی که توش X با Y فرق داشته باشه، آدم رو دچار دوگانگی میکنه. مثل اینکه تاریخ انقضا یه محصول رو 2 نفر تعیین کنن و با هم فرق داشته باشن.

امیدوارم کلا متا حذف بشه تا بازیکن یاد بگیره خودش ارزش گذاری کنه واسه بازیا.
 
خداوکیلی ac u لایق تمام نمره ها بود چون بازی نصفه دادن دست ملت
ولی کلی New ip موفق شدن نمونش titanfall و sunset و tlou
این ها بهانست بازی اگه خوب باشه نمرش ر میاره
 
شاید حرفت درست باشه، اما برای چیزی که صرفا جمع نظرات شخصی یه عده هست، مسلما معیار سنجش خوبی نیست. چیزی که توش X با Y فرق داشته باشه، آدم رو دچار دوگانگی میکنه. مثل اینکه تاریخ انقضا یه محصول رو 2 نفر تعیین کنن و با هم فرق داشته باشن.

امیدوارم کلا متا حذف بشه تا بازیکن یاد بگیره خودش ارزش گذاری کنه واسه بازیا.

اگه اینطوزی باشه ما ورشکست میشیم بخوایم هر بازی بخریم ارزش گزاری کنیم ؟! اصلا منطقی نیست واقعا مشکلتون چیه با متا ؟ یکسری بازی واقعا جالب نبودن بایدم اونجوری نابود بشن . وقتی مثال یوبی سافت میاد ی بازی با زیادترین مشکلات تکنیکی میده و انواع اقسام باگ و ارزش نمیده به مخاطب حقش که بازخوردش همین باشه
 
امیدوارم کلا متا حذف بشه تا بازیکن یاد بگیره خودش ارزش گذاری کنه واسه بازیا.
دقیقا من بازیکن قبل از اینکه مثلا AC:U عرضه بشه و بازیش کنم چطوری میتونم براش ارزش گذاری کنم و ببینم 60$ (به عبارت بهتر 200 خورده ای تومن پول برا منی که اینجام ) ارزش داره یا نه !؟ :-/ دیگه همه ی نمایش هاش رو هم که دیده باشم که نمیدونم اون تو چه خبره ! شرکت هم که نمیاد از مجموعه ی زیبا و با ارزش باگ هاش به من تریلر نشون بده :دی

حالا AC:U نه X ، Y و ......
 
بازی خوب = امتیاز خوب
به نظرم متا مشکلی نداره، مشکل اونجایی هست که مثلا متای 80 رو بگیم متوسط، در حالیکه یه بازی با متای 80 واسه علاقه مندان به اون سبک قطعا ارزش بازی کردن داره. و البته همین امتیازها و نقدها هستن که باعث میشه خیلی از بازی های ناقص تو پاچه ملت نرن، در کل متا خیلی هم خوبه :دی
 
قضیه رو مثل اینکه کمی اشتباه متوجه شدید. بحث نمره های سایت ها نیست. بحث جمع آوری نمره ها به شیوه ای نامعلومه. حالا اینکه نمره دهی خودش شاید نتونه دقیق بحث ارزش گذاری رو به کمال برسونه مسئله ای دیگه است.

و اینکه این مقاله مطمئنن نمیتونه نظر عاشقان و جان برکفان متا رو تغییر بده. اما خوب دونستن بعضی از مسائل خوبه. ;)

بازی خوب = امتیاز خوب
عناوین زیادی مثل Destiny هستند که سلام میرسونن. بازی MMO ـی که بعد از 2-3 روز بازی کردن نقد براشون نوشته میشه و نمره داده میشه.
 
شاید حرفت درست باشه، اما برای چیزی که صرفا جمع نظرات شخصی یه عده هست، مسلما معیار سنجش خوبی نیست. چیزی که توش X با Y فرق داشته باشه، آدم رو دچار دوگانگی میکنه. مثل اینکه تاریخ انقضا یه محصول رو 2 نفر تعیین کنن و با هم فرق داشته باشن.

امیدوارم کلا متا حذف بشه تا بازیکن یاد بگیره خودش ارزش گذاری کنه واسه بازیا.
به هر حال همین نظرات شخصی اکثرا بهم نزدیک هستن و می تونه به عنوان یه نظر واحد و جامع حساب بشه، البته بوده بازی هایی که تفاوت نمره هاش فاحشه اما خوب میشه از ده دوازده تا بازی چشم پوشی کرد :دی
به نظر من تنها مشکل متاکریتیک و منتقدا نقد هایه که قبل از تجربه کامل از بازی منتشر می شن!
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or