پشت صحنه دموهای E3، کلاه برداری؟

aiat_gamer

کاربر سایت
حتما تا حالا دفعات زیادی شده که از اختلاف دمو نشان داده شده در E3 و ورژن نهایی بازی تعجب کردید. این قضیه علاوه بر گرافیک، به Gameplay هم مربوط می شود. سازنده ها از یک سری تکنیک استفاده می کنند که تا لب مرز گول زدن مشتری پیش می رود. 3 روز پیش کاربر یوتیوب PtoPOnline ویدیو ای آپلود کرد که در آن توانسته به دمو بازی Ghost Recon Future Soldier که در سال 2010 نشان داده شد دسترسی پیدا کند. با دیدن این دمو می بینید که تمام بازی کاملا script است. هر عمل باید به حالت خاصی انجام شود. هوش مصنوعی تقریبا وجود خارجی ندارد و همه عکس العمل ها از پیش تعیین شده هستند. همچنین برای نشان دادن تغییر مرحله، نور پردازی تغییر می کند تا به جای لود کردن مرحله، همان نقشه استفاده شود.

[video=aparat;kZ48B]http://www.aparat.com/v/kZ48B[/video]
http://www.aparat.com/v/kZ48B
با دیدن این دمو، می توان به جرات گفت در اکثر مواقع، دمو نشان داده شده واقعا یک "دمو" هست، یعنی 90% اتفاقات بصورت اتوماتیک بدون نیاز به کاربر به صورت از پیش تایین شده اتفاق می افتند. این مسئله علاوه بر نشان دادن بازی به صورت غیر واقعی و مصنوعی، از نظر سخت افزاری هم overhead را بسیار کم می کند. به عبارت دیگر بدون نیاز به هوش مصنوعی (برای مثال)، بازی بسیار بهتر اجرا می شود.
حال مسئله این است که این کار تا چه حد اخلاقی هست، طبیعی است که بازی در حین ساخته شدن مشکلات زیادی دارد و برای نشان دادن به عموم آماده نیست، پس سازنده ها به ساختن دمو روی می آورند. ولی مشکل اینجاست که اکثریت قریب به اتفاق در نشان دادن بازی و گرافیک غلو می کنند و بازی را بهتر از آنچه که هست و خواهد شد نشان می دهند (همه Watch Dogs و Dark souls 2 را بیاد داریم!). این قضیه منجر به این می شود که مشتری با توجه به دمو بازی را پیش خرید کند و پس از مدتی با محصولی با کیفیت پایین تر مواجه شود...
 
آخرین ویرایش:
اتفاقا همون CD Project هم یکی از متهم‌های قضیه‌ی دانگرید بود.. اینم جواب یکی از اعضای استدیوی CDPR در این مورد!:

بدبختی اینه که وقتی همه گیر میشه میشه همین قضیه DLC. الان همین CD Project اون غلطه اضافی که اونموقع کرد و امود تو چنتا محتوا به اسمه Free جبران کنه ولی نمیدونست با این کارشون بنیانه کاریو میزاره که میشه الان چیزی که داریم میبینیم.>!!!!گفتم CD project رو مثال بزنم که هم یه متهم رو آورده باشم هم یه کمپانی رو که معذرت خواهی کرده و پشیمون شده از کارش ولی چه فایده راه دزدی رو همینا به بقیه نشون دادن سر دسته ی دزدا هم یوبی از اون WD بگیر تا Ghost Recon حالا مطمعن هستم بدترم میشه..!!!چون هیچ کسی حتی اعتراض هم نمیکنه که بابا این دقیقا کلاه برداریه مثله این میمونه شما از رویه تبلیغات خام بشی بری یه چیزی رو بخری و وقتی دره جعبه رو باز میکنی میبینی زمین تا آسمون با اون چیزی که میخواستی فرق داشته..!!
 
من تا جایی که به یاد دارم تو اولین مصاحبشون تایید کردند رو یه High end PC نمایش E3 2011 رو اجرا کردند، بحث اون نمایش یه مقدار پیچیده تر از کلاه گذاشتن سر تماشاچی ها هست، دقیقا عین ویچر 3، یه جورایی میشه گفت تو ادامه ساخت به بن بست خوردند و مجبور به دانگرید شدند (البته اضافه کنم که با این حال در اصل موضوع تغییری ایجاد نمیشه) ...
نمایش Watch_Dogs یک Playthrough کاملاً اسکریپت شده بود بخاطر همین یوبیسافت اجازه نداد منتقدها بازی رو تجربه کنن و به همین دلیل توی GameCriticsAwards 2012 از لیست Best of Show خط خورد .
 
بدبختی اینه که وقتی همه گیر میشه میشه همین قضیه DLC. الان همین CD Project اون غلطه اضافی که اونموقع کرد و امود تو چنتا محتوا به اسمه Free جبران کنه ولی نمیدونست با این کارشون بنیانه کاریو میزاره که میشه الان چیزی که داریم میبینیم.>!!!!گفتم CD project رو مثال بزنم که هم یه متهم رو آورده باشم هم یه کمپانی رو که معذرت خواهی کرده و پشیمون شده از کارش ولی چه فایده راه دزدی رو همینا به بقیه نشون دادن سر دسته ی دزدا هم یوبی از اون WD بگیر تا Ghost Recon حالا مطمعن هستم بدترم میشه..!!!چون هیچ کسی حتی اعتراض هم نمیکنه که بابا این دقیقا کلاه برداریه مثله این میمونه شما از رویه تبلیغات خام بشی بری یه چیزی رو بخری و وقتی دره جعبه رو باز میکنی میبینی زمین تا آسمون با اون چیزی که میخواستی فرق داشته..!!
بحثی سره تبلیغات ضد و نقیض نیست و به نوعی گول زدن مصرف کننده محسوب میشه، به همین خاطر هم میزان Pre-Orderها کاهش پیدا کرده... اما از این جنبه هم باید نگاه کرد که مصرف کننده هم باید هوشمند برخورد کنه.. وقتی شرکتی همچین حرکتی میزنه دیگه بازیشو پیش خرید نکنن، یا وقتی بازی رو خورد میکنن توی 500 تا DLC، بازی رو نخرن یا اگر تونستن سری Refund کنن.. وقتی یه شرکت میاد همچین حرکتی میزنه و سابقه خوبی هم نداره، بعد بازی معرفی نشده میره صدر جدول پیش خرید و یا فروش.. البته خوشبختانه حرکت‌هایی داره زده میشه مثلا اینکه بازی‌های CA توی پیش خرید افت شدیدی کردن و این آخری ها هم همه نقد منفی گرفتن چون دزدی رو حد اعلا رسونده بود...
 
بحثی سره تبلیغات ضد و نقیض نیست و به نوعی گول زدن مصرف کننده محسوب میشه، به همین خاطر هم میزان Pre-Orderها کاهش پیدا کرده... اما از این جنبه هم باید نگاه کرد که مصرف کننده هم باید هوشمند برخورد کنه.. وقتی شرکتی همچین حرکتی میزنه دیگه بازیشو پیش خرید نکنن، یا وقتی بازی رو خورد میکنن توی 500 تا DLC، بازی رو نخرن یا اگر تونستن سری Refund کنن.. وقتی یه شرکت میاد همچین حرکتی میزنه و سابقه خوبی هم نداره، بعد بازی معرفی نشده میره صدر جدول پیش خرید و یا فروش.. البته خوشبختانه حرکت‌هایی داره زده میشه مثلا اینکه بازی‌های CA توی پیش خرید افت شدیدی کردن و این آخری ها هم همه نقد منفی گرفتن چون دزدی رو حد اعلا رسونده بود...
دقیقا حرفه شما درسته باید سری Refund بشه وگرنه مطمعن باش دقیقا به یه جایی میرسیم تو مایه هایه دوست داری بخر نداری نخر..!!!!این دیگه واقعا زور داره...!!!!حالا شاید کسی باشه بگه آقا من قبول دارم ولی مثلا بازی اسمش خیلی بزرگه مثله Evil یا MGS یا Gears یا Uncharted یا هر بازیه مهمی دیگه فقط بیاد من بازی کنم مهم نیست چی باشه..!!!!!!!!!!این رو باید جلوشو بگیرن تا دقیقا به سرنوشته همون تیکه تیکه فروختن و DLC ها دچار نشه..!!!!وگرنه این هم داره دقیق همون راهو میره.
 
نمایش Watch_Dogs یک Playthrough کاملاً اسکریپت شده بود بخاطر همین یوبیسافت اجازه نداد منتقدها بازی رو تجربه کنن و به همین دلیل توی GameCriticsAwards 2012 از لیست Best of Show خط خورد .

چیزی که من گفتم، نقل قول تهیه کننده بازی بود که تایید کرده بود نمایش E3 2012 رو PC اجرا شده، گفته شما رو من اولین باره می شونم در موردش چیزی نمی دونم ...

در مورد اجرای نمایش E3 2012 یادمه کارگردان بازی هم این موضوع رو تایید کرده بود اما الان چون خیلی وقته از موضوع گذشته نتوسنتم توییت رو پیدا کنم... یه منبع دیگه در این مورد پیدا کردم.
 
چیزی که من گفتم، نقل قول تهیه کننده بازی بود که تایید کرده بود نمایش E3 2012 رو PC اجرا شده، گفته شما رو من اولین باره می شونم در موردش چیزی نمی دونم ...

در مورد اجرای نمایش E3 2012 یادمه کارگردان بازی هم این موضوع رو تایید کرده بود اما الان چون خیلی وقته از موضوع گذشته نتوسنتم توییت رو پیدا کنم... یه منبع دیگه در این مورد پیدا کردم.
کارگردان رو بیخیال هرچند دروغ هم نگفته (نمایش بازی رو PC اجرا شده بود منتها 100% اسکریپت شده). یادمه جف کیلی هم این موضوع رو تائید کرد توی تویتر در جواب یک نفر که پرسیده بود چرا WD توی لیست بهترین دمو های نمایش داده شده نیست .

*شرط اصلی انتخاب های GCA این هست که به منتقدها اجازه بدن دمو نمایش داده شده رو تجربه و بازی کنن و خُب واضحه که چرا یوبیسافت از این مساله سر باز زده.
 
کاری به این نمایش‌های ذکر شده توی پست اول ندارم ولی به صورت کلی Live Demo های اولیه‌ای که از بازی‌ها می‌بینیم تقریبا همشون Vertical Slice ‍ند٬ نه محصول نهایی. در واقع هدف سازنده اینه که توی بازی نهایی به اون نمایشی که می‌بینید برسه و هیچوقت اینطوری نیست که کل بازی با اون کیفیت آماده باشه و بعد بیان دانگریدش کنند تا با سخت افزار هماهنگ بشه.

خلاصه این مورد یادتون باشه٬ دموی اولیه همیشه هدف سازنده است و الزاما کیفیت نهایی اونی نمیشه که برای دفعه اول می‌بینیم.
 
کاری به این نمایش‌های ذکر شده توی پست اول ندارم ولی به صورت کلی Live Demo های اولیه‌ای که از بازی‌ها می‌بینیم تقریبا همشون Vertical Slice ‍ند٬ نه محصول نهایی. در واقع هدف سازنده اینه که توی بازی نهایی به اون نمایشی که می‌بینید برسه و هیچوقت اینطوری نیست که کل بازی با اون کیفیت آماده باشه و بعد بیان دانگریدش کنند تا با سخت افزار هماهنگ بشه. خلاصه این مورد یادتون باشه٬ دموی اولیه همیشه هدف سازنده است و الزاما کیفیت نهایی اونی نمیشه که برای دفعه اول می‌بینیم.
دموی اولیه؟ باشه ولی دومیه چی؟ :d سومیه چی؟ :d
 
مثل اینکه منظورمو بد رسوندم. من از دانگرید شدن بازی ها اصلا حمایت نکردن و صرفا حرفم نسبت به این قضیه اسکریپت بودن دشمن ها تو این دمو بود، وقتی بازی تو مراحل (ابتدایی) تولید هست نمیشه انتظار داشت که بتونن دمویی آماده که از هوش مصنوعی ـه نسخه نهایی بازی استفاده کنه، نمونش همین کوانتم بریک، شخصیت ها و HUD بازی نسبت به سال گذشته کلا تغییر کرده و هوش مصنوعی ـش نسبت به نمایش های چند ماه پیشش به شدت پیشرفت داشته...
 
کاری به این نمایش‌های ذکر شده توی پست اول ندارم ولی به صورت کلی Live Demo های اولیه‌ای که از بازی‌ها می‌بینیم تقریبا همشون Vertical Slice ‍ند٬ نه محصول نهایی. در واقع هدف سازنده اینه که توی بازی نهایی به اون نمایشی که می‌بینید برسه و هیچوقت اینطوری نیست که کل بازی با اون کیفیت آماده باشه و بعد بیان دانگریدش کنند تا با سخت افزار هماهنگ بشه.

خلاصه این مورد یادتون باشه٬ دموی اولیه همیشه هدف سازنده است و الزاما کیفیت نهایی اونی نمیشه که برای دفعه اول می‌بینیم.

علی خیلی دوست دارم حرفت رو قبول کنم ولی بازی های استدیو هایی مثل Na*ughty Dog و Santa Monica و راکستار و رمدی و راکستدی و ... خیلی استدیو های بزرگ دیگه خلاف این موضوع هست زمان نمایش اولیه اشون، بخصوص نمیدونم یادت باشه سر معرفی God Of War III یا Uncharted های 2 و 3 که همشون گرافیک های نهاییشون بهتر از نمایش اولیه اشون بود بخصوص گاد اف وار که خیلیم به سانتا مونیکا انتقاد شد و گفتن بازی پیشرفتش قابل توحه نبوده ولی نتیحه نهایی باعث شوک قلبی شد :دی یا خیلی مثال های دیگه مثل نمایش اولیه Red Dead Redemption و Alan Wake و Arkham City که همشون بدون استثنا گرافیک نهاییشون بهتر از اولیه اشون بود :دی
بنظرم قانون و قاعده اش هم باید همین باشه.
 
علی خیلی دوست دارم حرفت رو قبول کنم ولی بازی های استدیو هایی مثل Na*ughty Dog و Santa Monica و راکستار و رمدی و راکستدی و ... خیلی استدیو های بزرگ دیگه خلاف این موضوع هست زمان نمایش اولیه اشون، بخصوص نمیدونم یادت باشه سر معرفی God Of War III یا Uncharted های 2 و 3 که همشون گرافیک های نهاییشون بهتر از نمایش اولیه اشون بود بخصوص گاد اف وار که خیلیم به سانتا مونیکا انتقاد شد و گفتن بازی پیشرفتش قابل توحه نبوده ولی نتیحه نهایی باعث شوک قلبی شد :دی یا خیلی مثال های دیگه مثل نمایش اولیه Red Dead Redemption و Alan Wake و Arkham City که همشون بدون استثنا گرافیک نهاییشون بهتر از اولیه اشون بود :دی
بنظرم قانون و قاعده اش هم باید همین باشه.
خب این دیگه برمیگرده به استدیوی که داره بازی رو میسازه وحید :دی بعضی‌ها سعی میکنند VS ‍شون معقولانه تر باشه و خب نتیجه اش اینه که توی بازی نه تنها بهش میرسن بلکه ازش رد هم می‌کنند ولی خب بعضی‌ها هم میان یکم VS رو زیادی تخیلی برمیدارن تا به قولی First Impression خوبی داشته باشن ولی خب موقعش که میرسه می‌بینند٬ ای داد بیداد :دی امکان نداره بتونیم به اون چیزی که نشون دادیم برسیم :دی

در کل این مورد به سازنده اش برمیگرده :دی
 
خب این دیگه برمیگرده به استدیوی که داره بازی رو میسازه وحید :دی بعضی‌ها سعی میکنند VS ‍شون معقولانه تر باشه و خب نتیجه اش اینه که توی بازی نه تنها بهش میرسن بلکه ازش رد هم می‌کنند ولی خب بعضی‌ها هم میان یکم VS رو زیادی تخیلی برمیدارن تا به قولی First Impression خوبی داشته باشن ولی خب موقعش که میرسه می‌بینند٬ ای داد بیداد :دی امکان نداره بتونیم به اون چیزی که نشون دادیم برسیم :دی

در کل این مورد به سازنده اش برمیگرده :دی
خب بنظرت همون استدیو هایی که میخوان First Impression خوبی داشته باشن از ملت و مخاطبین سو استفاده نمیکنن؟ :دی بخصوص بعضیا که تا چند ماه قبل عرضه هم این رویه Impression رو ادامه میدن و یهو تق قضیه در میره و ... :دی
حالا یه مورد مثل The Witcher 3 داریم که واقعا تو نمایش اولیه اشون با توه به وسعت بازیشون یه چیز تخیلی رو نمایش میدن ولی نتیحه نهایی هم واقعا راضی کنندست و یکی از بهترین های زمان خودش و نسل میشه اما یکی هم میشه Watch_Dogs که گرافیکی که نشون میدن نه تنها تخیلی نیست و خیلی راحت هم برای اون تیم امکان پذیره و یهو میبینی بعد یه مدت زمانی بازی کلا افت هیکلی و مشتی میکنه و میره یه سلامی به بازی های نسل قبلش میکنه و حتی از رقیب نسل قبلی خودش در اون زمان (GTA V ) هم کمتر میشه در حالی که داره رو کنسول های نسل بعد احرا میشه :دی
 
کارگردان رو بیخیال هرچند دروغ هم نگفته (نمایش بازی رو PC اجرا شده بود منتها 100% اسکریپت شده). یادمه جف کیلی هم این موضوع رو تائید کرد توی تویتر در جواب یک نفر که پرسیده بود چرا WD توی لیست بهترین دمو های نمایش داده شده نیست .

*شرط اصلی انتخاب های GCA این هست که به منتقدها اجازه بدن دمو نمایش داده شده رو تجربه و بازی کنن و خُب واضحه که چرا یوبیسافت از این مساله سر باز زده.
شاید بشه اینطور گفت چون یادمه در مورد دموی گیم پلی RS: Patriot هم اعلام شده بود که مربوط به گیم پلی نیست و فقط یه نمونه انیمیشنی هست برای اینکه تو جریان ساخت بهش برسند (که ظاهرا نرسیدند و بازی ترکید)... شاید نمایش WD هم اینطور بوده باشه...

البته من در مورد WD اینطور فکر نمیکنم، همونطور که در مورد Division و ویچر 3 اینطور فکر نمیکنم، البته ویچر که واقعا هم اینطور نبود و دلیلش هم اعلام شد، به نظر من دلیل دانگرید WD و ویچر 3 یکسان بوده...
 
از اول هم معلوم بود تاحالا پیش خودتون فکر نکرده بودین چرا هیچ کاراکتر بازی وسط کنفرانس ها نمرده
ولی هیچی کنفرانس e3 2005 نمیشد سراسر هایپ بود
از اون نمایش KILLZONE 2 بگیرید تا UNREAL TURNOMENT و حتی GHOST RECON و .... همش فیلم بود تازه اون موقع این چیزا ما نمیدونستیم چیه
Gode mode فرق داره تا دست کاری بازی در حدی که تقریبا همه چیز اتوماتیک بشه! یادمه بازی Bullet Storm رو نشون میدادن طرف خیلی راحت گفت بازی الان رو Gode mode هست و همه اسلحه ها هستن ولی مراحل و هوش مصنوعی همه کار می کنن و می تونید هر جور دوست دارین بازی کنید.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or