وضعیت کاری سخت و اضافه کاری های اجباری در ناتی داگ

Ali Venom

کاربر سایت
به تازگی بسیاری از اعضای سابق استدیو تحسین شده ناتی داگ درباره وضعیت کاری خود در استدیو مذکور لب به سخن گشوده اند و اطلاعات بسیاری درباره ساعات کاری و جو وحشتناک استدیو من باب این موضوع را به صورت عمومی مطرح کرده اند.

NDshi.t.jpg
این افراد که با شرط ناشناس باقی ماندند با COGconnected صحبت کرده اند بسیار از ساعات کاری بیش از حد در استدیو گفته اند.

فردی که سالها در ناتی داگ بر روی پروژه های اخیر کار کرده است میگوید: خب نظر من در مورد کرانچ در ناتی داگ: در واقعیت بیشتر خاکستری مانند است تا سیاه و سفید. هیچ فرمان رسمی برای کرانچ وجود ندارد. هر چند ممکن است مقدار قابل توجهی فشار از طرف همکاران وجود داشته باشد. و ممکن است شامل فشار از جانب کسانی باشد که در واقع مدیر بالادست شما هستند. فشار از طرف همکاران نتیجه داشتن یک تیم از آدم‌هایی فوق العاده، با استعداد و وقف شده است که با هم روی یک پروژه کار می‌کنند.

فرد دیگری شیوه ناتی داگ برای دور زدن کرانچ را اینگونه توصیف میکند:

" واقعیت این است که انها به شما نمی‌گوید که چند ساعت باید کار کنی. اما باید پروژه خود را به اتمام برسانید. و میزان پروژه برای هر کسی غیرممکن است. خیلی زیاد است. و اگر به اهداف مشخص شده نرسید اخراج می‌شوید. پس چندان حق انتخاب ندارید."

باید گفت فشار بر روی بخش های مختلف استدیو متفاوت هست برای مثال کارمندان بخش تست و تضمین کیفیت ساعات کاری انها از 10 صبح تا 10 شب میباشد ولیکن به صورت معمول انها هرشب تا 1 بامداد مجبور به حضور در استدیو بوده اند.

یکی دیگر از کارمندانی که سابقه کار بر روی دلست او اس را داشته میگوید: " مدت زمان کرانچ معمولا چندین ماه طول میکشد و ما به صورت متوسط 60 تا 80 ساعت کار میکنیم و هفته پایانی ساخت دلست او اس بیش از 100 ساعت مشغول به کار بودیم."

کارمندان بسیاری بوده اند که از وضع ساعت کاری در استدیو ناتی داگ شاکی باشند، بسیاری از اعضای استدیو در هفت هفته پایانی توسعه بازی انچارتد 4 به صورت 24 ساعت تمام در استدیو حاضر بوده و عملا زندگی واقعی خارج استدیو نداشته اند و بعضا نتوانسته به زندگی عادی خود پس از فشارهای بسیار برگردند.

بسیاری از کارمندان ناتی داگ بر این اصل واقف هستند که شما را مجبور نمیکنند که حتما درگیر کرانچ بشوید ولی اگر میخواهید امنیت شغلی خود را حفظ کنید (در واقعیت اخراج نشوید که بر اینده شغلی شما هم تاثیرگذار است) باید به صورت مداوم درگیر کرانچ بشوید. و یا اگر بیش از حد معمول تلاش نکنید به راحتی برای پروژه بعدی شما را کنار میگذارند.




Is Crunch Mandated at Naughty Dog? The Answer Is a Bit Complicated | COGconnected
Former Naughty Dog Devs: Crunch Isn’t Mandatory But Covertly Expected As Part of the Studio’s Culture
 
آخرین ویرایش:
در مورد توئیت کوجیما هم باید بگم روند توسعه بازی الآن در دوره کرانچ هست ... نه کل روند توسعه ... خدا میدونه ساختار مدیریتی کوجیما پروداکشنز چجوری هست
نوشته Still in Crunch یعنی تو کرانچ بودن و هنوزم هستن
 
  • Like
Reactions: kamyy
نوشته Still in Crunch یعنی تو کرانچ بودن و هنوزم هستن
خب این یعنی کل زمان توسعه بازی تو کرانچ بوده؟ یحتمل خیر! بعضی وقفه ها یا ایرادات احتمالی روند توسعه رو منحرف میکنه که زمان رو از استودیو میگیره شاید یکیش موتور بازی باشه که برای دولوپرا استودیو مشکل ساز بوده باشه ...به وضوح تو توئیت دیده میشه برای رسوندن بازی به تاریخ لانچ دارن تو کرانچ به سر میبرن
 
اصلا هرچقدر میخوان فشار بیارن ولی پوله توپل بدن . نه اینکه کارمنده مثل اسب کار کنه بعد رئیس شرکته پولشو ببره .
کلا تو دنیا تا نظام سرمایه داری هست ادما رنگ خوشی رو نمیبینن جز اینکه ادما دارن هر روز بدبختر میشن .
 
افزایش نیرو به معنی بهره وری بالاتر نیست ، کنترل و نتیجه گیری از یه تیم بزرگ خیلی سخته، استودیو ها نسبت به پتانسیل خودشون در مدیریت پروژه و بودجه نیرو استخدام میکنن!
 
نوشته Still in Crunch یعنی تو کرانچ بودن و هنوزم هستن

اکانت اینستا و توئیتر کوجیما که همچین چیزی رو نشون نمیده، یا حداقل در اون حدی که سر و صدا میکنن نیست..
کسی که تو کرانچ باشه نمیتونه هر ساعت 6 تا توئیت و 3 تا پست اینستاگرامی بزاره!

توُ هر پروژه وقتی کار نزدیک به انتشار باشه فشار هم بیشتر میشه این موضوع عادیه
 
افزایش نیرو به معنی بهره وری بالاتر نیست ، کنترل و نتیجه گیری از یه تیم بزرگ خیلی سخته، استودیو ها نسبت به پتانسیل خودشون در مدیریت پروژه و بودجه نیرو استخدام میکنن!
خب خودتون میگید قدرت مدیریت و پتانسیل استودیو .... دقیقا این همین نکته ای هست که دوتا استودیو مثل 343I و ناتی داگ درش شکست میخورن ... یکی مثل ناتی که حتی سران ارشد خودش مثل امی هنینگ و بروس استرلی رو نمیتونه کنترل کنه و یکی مثل 343 که بعد از افتضاح کمپین هیلو5 دست به اخراج نیرو بی سابقه ای میزنه ... خب به لطف آمارفروش و سطح استودیو حداقل میدونم استودیوی مثل ناتی اصلا مشکل بودجه نداره و این بهونه واقعا نابجاست ، شاید بار چندمی باشه که یادآوری کرده باشم ، این گزارش شاید موضوع اصلیش عملکرد مدیریت و کنترل استودیو بوده و صریحا هم بیان شده که این شرایط سخت از نبود نوع مدیریت معین تو استودیو بوده ... برداشت من اینطور بود که انگار مدیریت بصورت پیمان کاری به مسئول هربخش وظیفه ای رو دادند که اونا هم هرجور خواستند فشار سر دولوپر آورند که کار رو سر موقع آماده کنند ... وگرنه با تعداد نیروقابل توجه اگه مدیریت و برنامه ریزی باشه هم عنوان موفق تحویل داده میشه ...
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: Jack cooper
کریستین بیل واسه یه فیلم میاد 40 کیلو کم میکنه و بخاطر همون فیلم جایزه میگیره


هرث لجر اینقدر شبانه روز تو نقشش فرو میره که آخر خودکشی میکنه ولی آنچنان اثری از خودش به جا میزاره که ممکنه دیگه تکرار نشه


کوری بارلاگ طبق گفته خودش شبا اینقدر استرس می‌کشید از روند ساخت گاد او وار 4 که با عرق سرد از خواب می‌پرید.

استیو جابز خانوادش از هم تقریبا پاشیده میشن بخاطر اینکه همه فکرو ذکرش شده بود کارش ولی در آخر برند اپل رو به ارمغان میاره.

از این دست مثالا خیلی زیاد هست که ولی چیزی که توشون مشترک اینه که همشون یه سری چیزا رو از دست دادن تا به اون چیزه بزرگی که میخوان برسن.

هیچ چیزی بزرگی با نرمال کار کردن و روند استاندارد به دست نمیاد، باید اذیت شد تا نتیجه گرفت این رسمشه دیگه.

ناتی داگ هم بدون این کرانچ ها ناتی داگ نمیشد که الان سونی فن ها رو اسمش قسم میخورن
داداش گلم کریستین بیل برای یه فیلم که 40 کیلو کم میکنه 20 ملیون دلار میگیره . شما به هرکی 20 ملیون دلار بدی بجای 40 کیلو کله وزنشو میکنه نیم کیلو
 
خب خودتون میگید قدرت مدیریت و پتانسیل استودیو .... دقیقا این همین نکته ای هست که دوتا استودیو مثل 343I و ناتی داگ درش شکست میخورن ... یکی مثل ناتی که حتی سران ارشد خودش مثل امی هنینگ و بروس استرلی رو نمیتونه کنترل کنه و یکی مثل 343 که بعد از افتضاح کمپین هیلو5 دست به اخراج نیرو بی سابقه ای میزنه ... خب به لطف آمارفروش و سطح استودیو حداقل میدونم استودیوی مثل ناتی اصلا مشکل بودجه نداره و این بهونه واقعا نابجاست ، شاید بار چندمی باشه که یادآوری کرده باشم ، این گزارش شاید موضوع اصلیش عملکرد مدیریت و کنترل استودیو بوده و صریحا هم بیان شده که این شرایط سخت از نبود نوع مدیریت معین تو استودیو بوده ... برداشت من اینطور بود که انگار مدیریت بصورت پیمان کاری به مسئول هربخش وظیفه ای رو دادند که اونا هم هرجور خواستند فشار سر دولوپر آورند که کار رو سر موقع آماده کنند ... وگرنه با تعداد نیروقابل توجه اگه مدیریت و برنامه ریزی باشه هم عنوان موفق تحویل داده میشه ...
اقا نمیشه، میگی بروس ، چه دلیلی داره که یه کارگردان و مدیر پروژه از کارش خسته شه! کنترل ، هدایت و مدیریت و سر و کله زدن با تعداد نفراتی بیشتر از توانش ! هر چقدر آدم اضافه بشه پروژه بیشتر از کنترل خارج میشه!
برای استخدام نیرو باید پتانسیل تو پروژه وجود داشته باشه ! به طور مثال هورایزن رو مثال میزنم ، اگه گریلا بخواد یه بازی در حد مپ و محتوای نسخه اول بسازه همون ۲۵۰ نفر کفایت میکرد و هیچ نیازی به نیروی جدید نیست ، ولی اگه بخوان مساحت مپ و محتواش رو در حد ویچر ۳ ارتقا بدن ، اونوقت که پتانسیل استخدام نیروی جدید به وجود میاد و نیروی کار هم هرز نمیره!

بزار یه مثال از کار خودمون بزنم اگه ما ۴ تا جوشکار داشتیم روزی ۴۰۰ اینچ جوش میدادن !بخوایم ۶ تا جوشکار بدون جبهه کاری جدید استخدام کنیم ، تنها اتفاقی که می افته اینه که آمار ۱۰۰ اینچ اون ۴ تا جوشکار به ۱۰ تا ۴۰ اینچ تبدیل میشه ! بهره وری پایین میاد ، هزینه ها سر سام آور بالا می‌ره (این وسط فقط بحث حقوق نیست ) ، و سر جوشکار یا یه قول خودمون فرمن جوش باید چند برابر کار کنه و مدیریت و کنترل کار هم از دستش در می‌ره و خلاصه کیفیت کار هم ریده مال میشه :D

ضمن اینکه داشتن نیروی بیشتر از هم مانع از کرانچ نمیشه ، راک استار و رد دد نمونه واضح این مسئله است ! قبلاً هم گفتم. پروژه و بیگاری یه چیز طبیعی و اجین شده است ، چون در نهایت کار میخوره به تایم لیمیت !

تازه از این مسئله بگذریم که هر چقدر بیشتر نیرو استخدام کنی کارفرما کار رو سریعتر طلب می‌کنه!

نمیدونم چند نفر از کاربرای سایت شغل دائم یا مدت دار دارند اما با داشتن کمی فشار از سوی کارفرما دقیقا متوجه میشید کرانچ و وضعیت سخت کاری چجوری هست ... از طرفی ممکنه همین فشار کارفرما از راندمان یا حتی کیفیت کار کم کنه این رو اصلا نباید به سخت گیری مثلا سونی یا مایکرو برروی کیفیت بازی ها ربط بدید ... فرض کنید اگه نینجا تئوری به جای 25 با 100 نفرهیل بلید رو توسعه داده بود مایکرو یا سونی یا مدیریت استودیو بازهم سخت گیری روی کیفیت بازی نمی کردند...؟ کل این گزارش بخاطر اینه که ناتی داگ اصلا چیزی به عنوان مدیریت نداره و انگار نوعی مدیریتی بی هم ریخته هست....

داری آسمون رو به زمین میدوزی که بگی کرانچ فقط تو ناتی داگ هست و دلیلشم مدیریت استودیوئه ;)):D

مدیریت استودیو از خروجی های مشخص میشه
 
آخرین ویرایش:
اقا نمیشه، میگی بروس ، چه دلیلی داره که یه کارگردان و مدیر پروژه از کارش خسته شه! کنترل ، هدایت و مدیریت و سر و کله زدن با تعداد نفراتی بیشتر از توانش ! هر چقدر آدم اضافه بشه پروژه بیشتر از کنترل خارج میشه!
برای استخدام نیرو باید پتانسیل تو پروژه وجود داشته باشه ! به طور مثال هورایزن رو مثال میزنم ، اگه گریلا بخواد یه بازی در حد مپ و محتوای نسخه اول بسازه همون ۲۵۰ نفر کفایت میکرد و هیچ نیازی به نیروی جدید نیست ، ولی اگه بخوان مساحت مپ و محتواش رو در حد ویچر ۳ ارتقا بدن ، اونوقت که پتانسیل استخدام نیروی جدید به وجود میاد و نیروی کار هم هرز نمیره!

بزار یه مثال از کار خودمون بزنم اگه ما ۴ تا جوشکار داشتیم روزی ۴۰۰ اینچ جوش میدادن !بخوایم ۶ تا جوشکار بدون جبهه کاری جدید استخدام کنیم ، تنها اتفاقی که می افته اینه که آمار ۱۰۰ اینچ اون ۴ تا جوشکار به ۱۰ تا ۴۰ اینچ تبدیل میشه ! بهره وری پایین میاد ، هزینه ها سر سام آور بالا می‌ره (این وسط فقط بحث حقوق نیست ) ، و سر جوشکار یا یه قول خودمون فرمن جوش باید چند برابر کار کنه و مدیریت و کنترل کار هم از دستش در می‌ره و خلاصه کیفیت کار هم ریده مال میشه :D

ضمن اینکه داشتن نیروی بیشتر از هم مانع از کرانچ نمیشه ، راک استار و رد دد نمونه واضح این مسئله است ! قبلاً هم گفتم. پروژه و بیگاری یه چیز طبیعی و اجین شده است ، چون در نهایت کار میخوره به تایم لیمیت !

تازه از این مسئله بگذریم که هر چقدر بیشتر نیرو استخدام کنی کارفرما کار رو سریعتر طلب می‌کنه!



داری آسمون رو به زمین میدوزی که بگی کرانچ فقط تو ناتی داگ هست و دلیلشم مدیریت استودیوئه ;)):D

مدیریت استودیو از خروجی های مشخص میشه
میخوای بجای مثال نامربوطت یه مثال نزدیک تر بزنم ... فرض کن یه تیم انیماتور داریم که برای جلوه های ویژه و انیمیشن های یه فیلم کار می کنند اگه وظیفه کپچر صورت و ترکینگ اعضا برعهده یه تیم کوچک باشه قطعا این آشفتگی به وجود اومده از کمبود نیرو باعث میشه از کیفیت کپچرینگ و ترکینگ و در نهایت پروداکت نهایی کاسته بشه ... حالا این پتانسیل و راندمان با افراد کم که برای سرمایه گذار عالی هم هست زیاد میشه یا جد و آباد اون توسعه دهنده نگون بخت جلو چشماش میاد ؟
اما نکته دوم ... جوری درباره استرلینگ و هنینیگ داری صحبت میکنی که چندتا کارمند معمولی بودند ... نه قطعا این دوتا از رئوس شرکت ناتی داگ بودن و به قول خودتون بی میلیشون نسبت به کار در استودیو هم ناشی از همین شایعات و نقل قول میتونه باشه ...
نکته سوم ... اولا اگه کامنت های قبلیمو خونده باشه اسم از راک استار و 343I هم بردم ... اما ... چرا ناتی داگ ؟ اولا خب به چشم هر آدم بالغی این پست مربوط به ناتی هست .... دوما بحث ما یه استودیو ایندی یا تازه احیا شده نیست ، بلکه صحبت از باارزش ترین و بهترین استودیو سونی هست ... چرا واقعا باید شاهد کرانچ تو استودیو باشیم که شاید از تموم استودیو های سونی بیشتر تامین مالی میشه یا حتی درباره 343i ... ؟ کرانچ تو دوره نزدیک به لانچ برای هر استودیویی طبیعی هست چون ما رفع باگ و تکنیکال تست و نهایت دریافت فیدبک رو هم داریم ... ولی در روند معمولی توسعه چرا باید اینطور باشه ... ؟
متن گزارش از کارمندای سابق استودیو هست اونا دارن میگن که شرایط مدیریت معینی تو استودیو وجود نداره، حرف من که نیست ...
 
اقا نمیشه، میگی بروس ، چه دلیلی داره که یه کارگردان و مدیر پروژه از کارش خسته شه! کنترل ، هدایت و مدیریت و سر و کله زدن با تعداد نفراتی بیشتر از توانش ! هر چقدر آدم اضافه بشه پروژه بیشتر از کنترل خارج میشه!
برای استخدام نیرو باید پتانسیل تو پروژه وجود داشته باشه ! به طور مثال هورایزن رو مثال میزنم ، اگه گریلا بخواد یه بازی در حد مپ و محتوای نسخه اول بسازه همون ۲۵۰ نفر کفایت میکرد و هیچ نیازی به نیروی جدید نیست ، ولی اگه بخوان مساحت مپ و محتواش رو در حد ویچر ۳ ارتقا بدن ، اونوقت که پتانسیل استخدام نیروی جدید به وجود میاد و نیروی کار هم هرز نمیره!

بزار یه مثال از کار خودمون بزنم اگه ما ۴ تا جوشکار داشتیم روزی ۴۰۰ اینچ جوش میدادن !بخوایم ۶ تا جوشکار بدون جبهه کاری جدید استخدام کنیم ، تنها اتفاقی که می افته اینه که آمار ۱۰۰ اینچ اون ۴ تا جوشکار به ۱۰ تا ۴۰ اینچ تبدیل میشه ! بهره وری پایین میاد ، هزینه ها سر سام آور بالا می‌ره (این وسط فقط بحث حقوق نیست ) ، و سر جوشکار یا یه قول خودمون فرمن جوش باید چند برابر کار کنه و مدیریت و کنترل کار هم از دستش در می‌ره و خلاصه کیفیت کار هم ریده مال میشه :D

ضمن اینکه داشتن نیروی بیشتر از هم مانع از کرانچ نمیشه ، راک استار و رد دد نمونه واضح این مسئله است ! قبلاً هم گفتم. پروژه و بیگاری یه چیز طبیعی و اجین شده است ، چون در نهایت کار میخوره به تایم لیمیت !

تازه از این مسئله بگذریم که هر چقدر بیشتر نیرو استخدام کنی کارفرما کار رو سریعتر طلب می‌کنه!



داری آسمون رو به زمین میدوزی که بگی کرانچ فقط تو ناتی داگ هست و دلیلشم مدیریت استودیوئه ;)):D

مدیریت استودیو از خروجی های مشخص میشه
میخوای بجای مثال نامربوطت یه مثال نزدیک تر بزنم ... فرض کن یه تیم انیماتور داریم که برای جلوه های ویژه و انیمیشن های یه فیلم کار می کنند اگه وظیفه کپچر صورت و ترکینگ اعضا برعهده یه تیم کوچک باشه قطعا این آشفتگی به وجود اومده از کمبود نیرو باعث میشه از کیفیت کپچرینگ و ترکینگ و در نهایت پروداکت نهایی کاسته بشه ... حالا این پتانسیل و راندمان با افراد کم که برای سرمایه گذار عالی هم هست زیاد میشه یا جد و آباد اون توسعه دهنده نگون بخت جلو چشماش میاد ؟
اما نکته دوم ... جوری درباره استرلینگ و هنینیگ داری صحبت میکنی که چندتا کارمند معمولی بودند ... نه قطعا این دوتا از رئوس شرکت ناتی داگ بودن و به قول خودتون بی میلیشون نسبت به کار در استودیو هم ناشی از همین شایعات و نقل قول میتونه باشه ...
نکته سوم ... اولا اگه کامنت های قبلیمو خونده باشه اسم از راک استار و 343I هم بردم ... اما ... چرا ناتی داگ ؟ اولا خب به چشم هر آدم بالغی این پست مربوط به ناتی هست .... دوما بحث ما یه استودیو ایندی یا تازه احیا شده نیست ، بلکه صحبت از باارزش ترین و بهترین استودیو سونی هست ... چرا واقعا باید شاهد کرانچ تو استودیو باشیم که شاید از تموم استودیو های سونی بیشتر تامین مالی میشه یا حتی درباره 343i ... ؟ کرانچ تو دوره نزدیک به لانچ برای هر استودیویی طبیعی هست چون ما رفع باگ و تکنیکال تست و نهایت دریافت فیدبک رو هم داریم ... ولی در روند معمولی توسعه چرا باید اینطور باشه ... ؟
متن گزارش از کارمندای سابق استودیو هست اونا دارن میگن که شرایط مدیریت معینی تو استودیو وجود نداره، حرف من که نیست ...
 
میخوای بجای مثال نامربوطت یه مثال نزدیک تر بزنم ... فرض کن یه تیم انیماتور داریم که برای جلوه های ویژه و انیمیشن های یه فیلم کار می کنند اگه وظیفه کپچر صورت و ترکینگ اعضا برعهده یه تیم کوچک باشه قطعا این آشفتگی به وجود اومده از کمبود نیرو باعث میشه از کیفیت کپچرینگ و ترکینگ و در نهایت پروداکت نهایی کاسته بشه ... حالا این پتانسیل و راندمان با افراد کم که برای سرمایه گذار عالی هم هست زیاد میشه یا جد و آباد اون توسعه دهنده نگون بخت جلو چشماش میاد ؟
اما نکته دوم ... جوری درباره استرلینگ و هنینیگ داری صحبت میکنی که چندتا کارمند معمولی بودند ... نه قطعا این دوتا از رئوس شرکت ناتی داگ بودن و به قول خودتون بی میلیشون نسبت به کار در استودیو هم ناشی از همین شایعات و نقل قول میتونه باشه ...
نکته سوم ... اولا اگه کامنت های قبلیمو خونده باشه اسم از راک استار و 343I هم بردم ... اما ... چرا ناتی داگ ؟ اولا خب به چشم هر آدم بالغی این پست مربوط به ناتی هست .... دوما بحث ما یه استودیو ایندی یا تازه احیا شده نیست ، بلکه صحبت از باارزش ترین و بهترین استودیو سونی هست ... چرا واقعا باید شاهد کرانچ تو استودیو باشیم که شاید از تموم استودیو های سونی بیشتر تامین مالی میشه یا حتی درباره 343i ... ؟ کرانچ تو دوره نزدیک به لانچ برای هر استودیویی طبیعی هست چون ما رفع باگ و تکنیکال تست و نهایت دریافت فیدبک رو هم داریم ... ولی در روند معمولی توسعه چرا باید اینطور باشه ... ؟
متن گزارش از کارمندای سابق استودیو هست اونا دارن میگن که شرایط مدیریت معینی تو استودیو وجود نداره، حرف من که نیست ...
تا صبح هم بهت توضیح بدن ، باز همین کامنت رو تکرار میکنید ، پس بحث رو بی نتیجه و فایده می‌کنه!
 
اصلا هرچقدر میخوان فشار بیارن ولی پوله توپل بدن . نه اینکه کارمنده مثل اسب کار کنه بعد رئیس شرکته پولشو ببره .
کلا تو دنیا تا نظام سرمایه داری هست ادما رنگ خوشی رو نمیبینن جز اینکه ادما دارن هر روز بدبختر میشن .
مثل اینجا. ساعت کاری در شهرک های صنعتی بالا و حقوق کم
 
مثل اینجا. ساعت کاری در شهرک های صنعتی بالا و حقوق کم
کله سیستم سرمایه داری رو این بنا شده که قشر ضعیف رو تو توهم پولدار شدن نگه داره تا بتونن ملیاردها دلار یا تومن به جیب بزنن .
شاید صدها سال طول بکشه تا این روند تغیر کنه البته بازم بعید میدونم چون تا بوده همین بوده . نظام سرمایه داری ادمای بشدت احمق تربیت میکنه . ادمایی که مثل رباط یه کاره روتین شده رو انجام میدن تا سرمایدار به هدفش برسه . مثلا الان جف بزوس 150 ملیارد دلار رو تو ماتحتش میخواد بکنه ؟ اما شما نویسنده هری پاتر رو نگاه که انقدر بخشیده تا از طبقه ملیاردرها به طبقه ملیونر ها اومده خوب اگه انسان به این درک برسه باهم بخوریم نه تکی ، خیلی از مشکلات حل میشه .
من نمیخوام بگم کمنیسم یا چیزای دیگه خوبه . اینها هم اندازه خودشون اشغال هستن .
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or