نقد و بررسی Call of Duty: World at War – Final Fronts
Developer: Rebellion Developments
Publisher: Activision
Series: Call of Duty
Engine: Asura Engine
Platform:PlayStation 2
Genre: First-person shooter
Mode: Single-player
این نسخه یعنی بازی Call of Duty: World at War – Final Fronts توسط Rebellion Developments ساخته شده بود.
بازی به دو جبهه متفاوت می پردازد . نبرد آمریکایی ها علیه ژاپن و نبرد روس ها علیه آلمان های نازی . شما در این بازی باید در دو جبهه ی ایالت متحده و روس بجنگید . در ابتدای بازی کنترل شخصی به نام "میلر" که عضوی از گروه تکاوران دریایی آمریکا میباشد به شما سپرده میشود . سال 1942 و نبرد آمریکایی ها علیه ژاپنی ها در سواحل اقیانوس آرام . شما توسط نیروهای ژاپنی اسیر شده اید و پس از مشاهده ی صحنه ای از شکنجه و مرگ دوستتان منتظر کشته شدن خود نیز هستید که ناگهان سرجوخه Roebuck و همراهانش وارد میدان میشوند و شما را نجات می دهند. سپس به نبرد در جزیره Makin پرداخته و به نوعی قائله ختم میشود. دوسال بعد "میلر" و Roebuck به همراه گروهشان وارد جزیره Peleliu میشوند و نبردی بینظیر را شکل می دهند . اما در همین زمان (سال 1942 ) و در مکانی دیگر از جنگ جهانی شما در کالبد سرجوخه Dimitri Petrenko که از اعضای ارتش سرخ روسیه میباشد به جنگ نازی ها در برلین میروید.
شما در مکانی به نام Stalingrad به صحنه ای از کشته شدن تمام همرزمانتان مواجه میشوید . ناگهان شخصی به نام سرگروهبان Reznov را مشاهده میکنید که با قرار دادن یک اسنایپر در اختیارتان از شما میخواهد که چند تن از آلمان ها را از پا درآورید .(این قسمت از بازی دقیقا از روی سکانسی از فیلم دشمن پشت دروازه ها "Enemy at the gates" الگوبرداری شده است) . خود سرگروهبان "رزنوف" دارای یک اسلحه تامپسون میباشد و توانایی بالایی در کشتن آلمان ها از خود به نمایش میگذارد. در انتهای این ماموریت شما کار خود را با کشتن ژنرال Amsel به پایان میرسانید . سه سال بعد "دیمیتری" و "رزنوف" همدیگر را در شهر Seelow آلمان مشاهده میکنند و به همدیگر در رسیدن به مبارزه نهایی در برلین کمک میکنند. پس از فتح برلین شما با یک صحنه فوق العاده دراماتیک مواجه میشوید که از لو دادن آن برای کسانی که بازی را تجربه نکرده اند خودداری میکنم. در بازی کنترل شخصیت دیگری به نام Locke را نیز به عهده میگیرید که در مرحله ای کوتاه به نام Black Cats وظیفه انهدام کشتی ها و هواپیماهای ژاپنی ها را برعهده میگیرد.
بازی با موتور Asura Engine ساخته شده که تا حدی ارتقا یافته است ، به همین دلیل گرافیک و فیزیک کاراکتر ها و آبجکت ها شما را به یاد COD4 می اندازد. گرافیک بازی ناخواسته با شماره قبلی خودش مقایسه میشود پس اگر در اولین نگاه از گرافیک COD5 خوشتان نیامد بدانید که مشکل از بازی نیست بلکه مشکل از دیدگاه شما نسبت به بازی است . دلیل این امر نیز اینست که COD4 در محیط های مدرن با رنگ های روشن تر انجام میشد ولی این بازی در محیط های تیره و کاملا قدیمی انجام میشود که این تفاوت در چشمان شما به نفع COD4 تمام خواهد شد ، اما این را بدانید که از لحاظ فنی COD5 یک سروگردن بالاتر از نسخه چهارم خودش قرار دارد . بازی طبق روال بازی های گذشته COD بسیار سبُک است و تقریبا روی اکثر سیستم های حال حاضر قابل اجراست که این امر گرافیک چشم نواز بازی را برایتان دوست داشتنی تر میکند .
بعضی از مراحل بازی در محیط های جنگلی انجام می شوند و بعضی دیگر در شهر های سوخته . جلوه های بصری در تک تک این مراحل و مناطق خود را به خوبی نشان میدهند و از همه لحاظ شما را راضی میکند . مشاهده ی جنگل های سرسبز که میتوان پشت هر کدام از درختان آن سنگر گرفت یا درون گیاهانش پنهان شد اثری ماندگار را در عرصه ی بازی های کامپیوتری خلق کرده است . اکثر آبجکت ها و وسایلی که در محیط ها قرار دارند قابلیت دسترسی دارند و به نحوی میتوانید روی آنها تاثیر بگذارید . مثلا جنازه ای که روی زمین افتاده است را میتواند قطعه قطعه کرد یا شاخ و برگ درختان را به آتش کشید و این آتش به درختان دیگر نیز سرایت کند . افکت های انفجار موجود در بازی تا حد زیادی پیشرفت داشته اند و تقریبا از هر لحاظ کامل شده اند . انفجار نارنجک ها در نزدیکی شما ، تکان خوردن دوربین و برای لحظه ای نامتعادل شدن کنترل کاراکتر توسط شما میتواند شما را به استفاده زیاد از نارنجک ها وادارد. مراحلی نیز که در شهر ها انجام میشوند زیبایی های خاص خود را دارا میباشند. با وجود اینهمه جزییات در بازی کمتر با افت فریم آنچنانی مواجه میشوید .
در بازی اسلحه های زیادی که در عناوین قبلی آنها را مشاهده نکرده بودیم وجود دارند که میتوان به خوبی از آنها استفاده کرد . از اسلحه هایی که در بازی وجود دارند میتوان Thompson ، آتش افشان ، Mosin-Nagant rifle و Panzerschreck که یک اسلحه قابل حمل برای نابودی تانک هاست را نام برد. در بازی فقط میتوانید دو اسلحه را حمل کنید و این امر خوشبختانه به واقعی تر بودن سمستم مبارزاتی بازی کمک میکند. از جمله نوآوری هایی که به این بازی اضافه شده است میتوان نحوه ی سنگرگیری دشمن ها و سیستم حمله کردنشان به شما باشد ! البته از هوش مصنوعی ضعیف دشمن ها در بعضی صحنه ها نمیتوان به راحتی گذشت ولی این مورد را دیگر مولفه های خوب بازی از دید شما کاملا پنهان میکند. در نبردها هرگز در امان نخواهید بود چرا که ممکن است کسی که به خیالتان مرده است ناگهان از سرجایش برخیزد و به شما حمله کند.
سربازان دشمن ممکن است روی درحتان مستقر شده باشند و در موقعی که شما اصلا فکرش را هم نمیکنید شما را مورد حمله قرار دهند . به روی درختان و موش مردگی دشمنان ، پنهان شدن در میان گیاهان را هم اضافه کنید تا زیبایی و واقع گرایی بازی را حس کنید . اما راهکاری که Rebellion Developments برای کمک به شما در مقابل این دشمنان اندیشیده است اسلحه ای است به نام flamethrowers یا همان آتش افشان که بوسیله آن میتوانید شاخ و برگ درختان یا گیاهان را به آتش بکشید تا دشمنان را از آنها بیرون بکشید. دشمنان ژاپنی شما ازخود گذشتی و ایثار فراوانی را دارا میباشند ودر بسیاری از موارد خود را فدای جمع میکنند. دویدن بی مهابای آنها به سوی شما هیجان فوق العاده ای را برایتان به همراه خواهد داشت . بازی برای طرفداران بازی های خشن صحنه های جذاب زیادی دارد ؛ مثلا قطع کردن دست و پای دشمن ها میتواند نشان دهنده ی این خشونت سرشار بازی باشد. شلیک به دست و پای دشمنان و حتی سرهای آنها میتواند باعث قطع شدن عضو مذبور شود و این امر موجب میشود در بازی تا جایی که میتوانید در استفاده از هدف گیری هایتان دقت عمل به خرج دهید . مبارزات بازی نسبتا شلوغ تر از قبل شده اند و درگیری ها به شدت شما را مجذوب خود میکنند . در اکثر مراحل بازی و به خصوص مراحل پایانی بازی مبارزات بسیار نفس گیر میشوند و لحظه ای غفلت از سوی شما میتواند به مرگتان منجر شود. همچنین بازی از عناوین قبلی خود به مراتب Open-End ـتر است و شما میتوانید ماموریت ها را به شیوه های مختلف به پایان برسانید.
نقطه ی قوتی که همیشه از سری COD حمایت کره است صداگذاری بی نظیر آن بوده است . لذت جنگیدن در یک محیط واقعی را میتوانید در این بازی با صداگذاری مثال زدنی بیشتر تجربه کنید . جلوه های صوتی بازی نظیر صدای شخصیت ها ، نبرد ها و انفجار ها ، محیط ها و ادوات محیطی ، صدای اسلحه ها و ... مثال زدنی هستند و به نظر من بازی های هم سَبک دیگر باید از صداگذاری این بازی الگو بگیرند. معلوم است که Rebellion Developments برای این مولفه وقت و انرژی کافی اختصاص داده است تا جایی که برای صاگذاری چند تن از کاراکتر های بازی از شخصیت های معروفی چون Kiefer Sutherland و Gary Oldman استفاده کرده است .