من اصلا به خاطر عنوان انچارد به ویتا روی اوردم و بعد از اون با معرفی شدن کلیزون بیشتر برای خریدش مصمم شدم اما زمانی که سونی گفت دیگه ساخت عناوین aaa برای ویتا فایده نداره نا امید شدم و الان از اینکه سونی بازی هایی رو که برای ویتا معرفی می کنه و اول برای ژاپن منتشر می کنه و بعد یک مدت برای بقیه کشور ها عرضه می کنه ناراحتم به نظر من ویتا هنوز میتونه بازی هایی مثل اینفوموس یا تامب رایدر داشته باشه و سونی هنوز می تونه سری کلیزون و انچارد ویتا رو ادامه بده
سونی بازیه خاصی برای 4 معرفی نکرد ... third party های توی japan هستن که به خاطره فروشه در حده انتظار بازیا رو براش میسازن .. توی بازارشون vita خیلی حمایت شده ... هم از نظره فروش هم از نظره تنوع و تعداده بازیا ... حتی بازیهای online - f2p .
بله میتونه اما وقتی فروشه ویتا به حده انتظار نبوده نمیتونه همینطوری برای ساخته بازی ضرر بده ... یعنی همیشه یه میزانه فروشی برای یک بازی در نظر گرفته شده که باید پول خرج شدش رو به دست بیاره و بعد از اون هم باید تا یه حدی بفروشه که در واقع بشه سوده بازی .... فروشه اینطور بازیا روی ویتا در حده انتظار کلی نبوده ... اگر سونی 3 تا بازی aaa میده و هر 3 تاش به حده انتظار نمیرسن یعنی ضرر و performance منفی .... پس این میشه که بیاد بگه بازیهای AAA روی ویتا دیگه کار نمیکنه . بازیهای japanese که الان میبینی سر و کلشون زیاد پیدا میشه به خاطره اینکه این بازیا صرفا هزینه localize و ترجمه دارن و هزینه های ساخت بالا نیست برای همین فروشش به نسبت خوب هست .... ظاهرا بازیهای ایندی هم فروشه راضی کننده ای برای indie developer ها داشتن ...
توی این وسطه سونی به خاطره این اشتباه کرد که کلا marketing ویتا غلط از اب در اومد. هم قیمت بالا بود و هم اینکه نباید توی گوشه مردم vita رو به عنوانه یک کنسوله خونگی portable میخوند ... اگر از اول ویتا رو با همین سیاسته الان و قیمت بهتر شروع میکرد کلا وضعیت شاید مقداری متفاوت بود ... لانچه ویتا خیلی خوب بود منتهی قیمتهای زیاد برای همه جالب نبود.