هریسون: Cloud عملکرد XBOX ONE را در طول زمان افزایش می دهد

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,979
نام
محمد امین
20265547136774405593.jpg

فیل هریسون در مصاحبه ای که با آخرین شماره مجله MCV داشت از افزایش عملکرد و کارایی XBOX ONE در طول زمان به واسطه حضور Cloud خبر داد.
هریسون با بیان اینکه Cloud می تواند روشی باشد که در حفظ بازار یک وسیله را در طول چرخه زندگی آن تازه و به روز نگهدارد و تجربه های جدید و هیجان انگیز به شما بدهد Cloud می تواند محتویات و قابلیت های جدید را اضافه کند و عملکرد کنسول را بالا ببرد که باعث بالا رفتن عمر کنسولها و حس تازه بودن فن آوری آنها می شود.
با اتصال به اینترنت و Cloud در طول زمان کنسول به روز رسانی می شود و این عمر می تواند در زمان استفاده نکردن از کنسول هم انجام شود به طوری که وقتی شما کنسول را روشن می کنید شاهد موارد جدید در کنسول خود خواهید بود
هنوز مشخص نیست Cloud چه عملکردی را افزایش می دهد اما هریسون وعده آن را در طول زمان و آینده می دهد

منبع
 

unloved

کاربر سایت
Sep 10, 2009
638
نام
Hamid Anahid
1-میدونی که الان بحثمون نرم افزاریه و هر چیزی در آینده امکان پذیره.
2-سونی تایید کرده که بازی ها کنسول های قبلی رو میشه به صورت کامل با کلود انجام داد.یعنی یه بازی در سرور کاملا پردازش میشه و تصویرش برای کنسول استریم میشه.مایکرو هم گفته که میشه که یه بخشی از پردازش بازی X1 در سرور انجام بشه و برای کنسول استریم کرد.از هر نظر هر دو روی کاغذ امکان پذیر هستند ولی به جز سرعت یه مشکل دیگه به اسم latency هست.روتر latency داره.مودم ADSL و یا وایمکس شما latency داره.سروهای توی مسیر latency دارند حالا تازه درخواست شما به مقصد رسید.در بازگشت به کنسول هم همه این latency ها هستند.مطمئنا کلود در آنینده تکنولوژی برتر خواهد بود.ولی الان زوده.چون باید زیرساخت های اینترنت دنیا تغییر کنه و عده معدودی از پینگ های پایین بهره میبرند.سونی با خرید Gaikai گام بزرگی برداشته و مطمئنا تواناییش رو داره ولی الان زوده

فکر کنم فارسی نوشته بودم و حرفی از آنلاین نزدم.سونی با Gaikai سابقه ی بیشتری در زمینه ی کلود گیمینگ داره اگر نداشت دوستان شما با 100 تا لینک تا حالا تیربارونم کرده بودند.
دوست فارس زبان من ... این Gaikai که انقدر علاقه بش داری جز Backward compability صحبت دیگه ای راجبش نشده فکر نمیکنم شرکت های پر ادعایی مثل sony و Microsoft گرایشی به خویشتن داری داشته باشند ...... با همین Latency که شما می فرمایید هم کم نیستند دوستانی که HAlO بازی میکنند با سرور های ددیکیت قوی که داره و مسلملا با صحبت هایی که شده با قابلیت کلود خیلی بهترم خواهد شد حالا بحث قابلیت های دیگه ی کلود خیلی امیدی بش ندارم ولی همین که وضعیت سرور ها بهتر شه کافیه واسم و بعید به نظر می رسه عقب موندگی سخت افزاریشو بتونه اینتوری جبران کنه در هر صورت وضعیت کاملا مشابه نسل قبل نگرانیه خاصی وجود نداره جز اینکه اینبارPC از ابتدا یه کلاس بالاتر ه از کنسول ها..
خوشم میاد نتیجه بحث ریالی ارزش نداره اینجا و فقط جای کل کل های بی ارزش شده وگرنه باقیه پستم میخوندی و از اونجایی که فارسیت قویه معنیه اگر که در ابتدای پست بود رو در نظر می گرفتی....
 
آخرین ویرایش:

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,979
نام
محمد امین
1-میدونی که الان بحثمون نرم افزاریه و هر چیزی در آینده امکان پذیره.
2-سونی تایید کرده که بازی ها کنسول های قبلی رو میشه به صورت کامل با کلود انجام داد.یعنی یه بازی در سرور کاملا پردازش میشه و تصویرش برای کنسول استریم میشه.مایکرو هم گفته که میشه که یه بخشی از پردازش بازی X1 در سرور انجام بشه و برای کنسول استریم کرد.از هر نظر هر دو روی کاغذ امکان پذیر هستند ولی به جز سرعت یه مشکل دیگه به اسم latency هست.روتر latency داره.مودم ADSL و یا وایمکس شما latency داره.سروهای توی مسیر latency دارند حالا تازه درخواست شما به مقصد رسید.در بازگشت به کنسول هم همه این latency ها هستند.مطمئنا کلود در آنینده تکنولوژی برتر خواهد بود.ولی الان زوده.چون باید زیرساخت های اینترنت دنیا تغییر کنه و عده معدودی از پینگ های پایین بهره میبرند.سونی با خرید Gaikai گام بزرگی برداشته و مطمئنا تواناییش رو داره ولی الان زوده

فکر کنم فارسی نوشته بودم و حرفی از آنلاین نزدم.سونی با Gaikai سابقه ی بیشتری در زمینه ی کلود گیمینگ داره اگر نداشت دوستان شما با 100 تا لینک تا حالا تیربارونم کرده بودند.


شما دنبال نمیکنید، مشکل خودتونه، سونی علاوه بر گایکای، سرویس کلود مخصوص PS4 رو هم داره که بارها بهش اشاره کردن!

شما همچین کلود کلود میکنید که انگار یه چیزه ماوراییه! همین که میرید تو گوگل یه چیزی رو سرچ میکنید، عمل جستجو توی سرور های گوگل پردازش میشه و شما نتیجه رو دریافت میکنید! این خودش کلوده دیگه! تمام گوشی ها، تلویزیون ها و کنسول ها کلود یه بخش کوچیکی ازشونه ولی اینکه مایکرو دم و دقیقه کلید کرده روش نمیدونم دلیلش چیه! اینکه 600 درصد توان پردازشی توی بازی ها رو بالا میبریم و کنسول به مرور زمان قویتر میشه، حرف های بی اساسه! چه قبول کنید، چه نکنید!

راجع به اینترنت هم، سرعت درسته، اکثر isp ها پورت کاربراشون رو حداقل روی 2مگابیت میبندن و شاید از نظر سرعت مشکلی نداشته باشیم، ولی توی بهترین شرایط پینگ ما تا اروپا 140 تا 160 ــه! با این پینگ اگه ارسال و دریافت داده ها بدون مشکل انجام بشه ( از نظر سرعت دانلود و آپلود ) باز Latency مشکل سازه! این در حالیه که توی اروپا پینگ هاشون نسبت به هم زیره 20ms یا حتی زیره 5ms ــه!

100.000 هزار سرور در کل دنیا..! ماکرو اینو برای چی زده به نظرتون
کلود قابلیت پردازش رو به کمک XBOX ONE داره که اینها قبلا این فن آوری رو در XBOX ONE قرار دادن اینطور نیست که چون از طریق اینترنت میاد این پردازش روی هر دستگاهی اجرا بشه
سونی هم شرکتی نیست که همچین چیزی رو مخفی نگاه داره و قطعا اگر کنسولش این قابلیت رو داشت 100 بار اعلام میکرد.

در کل شما ماهیت کلود ماکروسافت رو اشتباه گرفتین خیال می کنید یک اطلاعاتی هست که میاد و روی هر سیستمی جواب میده در حالی که این فرق میکنه و سازو کار پیچیده ای داره

در مورد اینترنت ایران هم قراره تا 2 سال آینده سرعتش 8 برابر بشه که اگر 4 برابرم بشه کار ما رو راه میندازه

و در آخر این رو بگم که پردازش کلود برای سالهای آینده هست که کنسولها کم اوردن و اونوقت برتری رو نشون میده
 

Hodor

کاربر سایت
Sep 26, 2005
10,109
نام
محمد رضا
100.000 هزار سرور در کل دنیا..! ماکرو اینو برای چی زده به نظرتون
البته 300.000 تا که تو اخبار گفته more than ... یعنی بیشتر هم هست! الکی نیست لایو اینقدر قویه
 

Rover

کاربر سایت
Oct 11, 2007
1,059
نام
Vahid
دوست فارس زبان من ... این Gaikai که انقدر علاقه بش داری جز Backward compability صحبت دیگه ای راجبش نشده فکر نمیکنم شرکت های پر ادعایی مثل sony و Microsoft گرایشی به خویشتن داری داشته باشند ...... با همین Latency که شما می فرمایید هم کم نیستند دوستانی که HAlO بازی میکنند با سرور های ددیکیت قوی که داره و مسلملا با صحبت هایی که شده با قابلیت کلود خیلی بهترم خواهد شد حالا بحث قابلیت های دیگه ی کلود خیلی امیدی بش ندارم ولی همین که وضعیت سرور ها بهتر شه کافیه واسم و بعید به نظر می رسه عقب موندگی سخت افزاریشو بتونه اینتوری جبران کنه در هر صورت وضعیت کاملا مشابه نسل قبل نگرانیه خاصی وجود نداره جز اینکه اینبارPC از ابتدا یه کلاس بالاتر ه از کنسول ها..
خوشم میاد نتیجه بحث ریالی ارزش نداره اینجا و فقط جای کل کل های بی ارزش شده وگرنه باقیه پستم میخوندی و از اونجایی که فارسیت قویه معنیه اگر که در ابتدای پست بود رو در نظر می گرفتی....
اولا اگر منظورت Backward compatibility هست که باید عرض کنم که توی این زمینه ها داره کار میکنه:
Cloud gaming
game streaming technology
gaming on demand
remote play
video game and software advertising and distribution service
توی همون صحفه ویکی کلود گیمینگ حتی به دید آماری هم نگاه میکردی 13 بار اسم Gaikai اومده و درحالی که حتی خشک و خالی یک کلمه از سرویس کلود مایکرو حرفی بمیون نیومده..دوما بنده ابراز علاقه به Gaikai نکردم و حتی مقایسه هم نکردم که کدوم بهتره.فقط به سوابق رجوع کردم و که در اصل معروف تر و با سابقه تر از کلود گیمینگ مایکرو هست که صد البته هنوز عرضه نشده و به نظر میرسه که مایکرو تو این زمینه هم خیلی خرج کرده.ولی دوستان جوری دارن مقایسه میکنند که انگار 2 3 ساله دارن 600درصد پاور میزنند.چیزی که الان هست onlive و Gaikai پیشرو هستند.اشتباه شما همین جاست که داری با آنلاین بازی کردن مقایسه میکنی.فرض کن 10مگابیت پهنای باند داری و براحتی 10 مگابیت در ثانیه دانلود میکنی ولی بعلت تاخیر هر 10 مگابیت نیم ثانیه قبل برای شما فرستاده شده.وقتی توی بازی اول شخص 60fps موس رو میچرخونی تا به سیستم کلود اعلام بشه و تا سیستم کلود 60 فرم تصویر رو بفرسته دیگه دیر شده و تصاویر بدرد نمیخورند.ربطی به سونی یا مایکروسافت نداره.مشکل اینترنته.
دربازی های آنلاین قفط عملکرد کیبورد و موس هست که به سرور ارسال میشه و از اونجایی که انسان در حال کنترل کردن هست تاخیر های جزئی رو متوجه نمیشه.چون شما متوجه نمیشد که بعد از زدن دکمه Fire موس 60ms طول کشیده تا تیراندازی شروع بشه.ولی وقتی حرکات سریع توی بازی های گراقیکی اتفاق می افته این تاخیر خودش رو نشون میده چون چشم شما تشخیص میده که افت فریم وجود داره(1-بازی های کاملا مبتنی بر کلود) یا اینکه پردازش کمکی گرافیک توسط کلود صورت پذیرفته یا نه(2-بازی کمک گیرنده از کلود)
100.000 هزار سرور در کل دنیا..! ماکرو اینو برای چی زده به نظرتون
کلود قابلیت پردازش رو به کمک XBOX ONE داره که اینها قبلا این فن آوری رو در XBOX ONE قرار دادن اینطور نیست که چون از طریق اینترنت میاد این پردازش روی هر دستگاهی اجرا بشه
سونی هم شرکتی نیست که همچین چیزی رو مخفی نگاه داره و قطعا اگر کنسولش این قابلیت رو داشت 100 بار اعلام میکرد.
در کل شما ماهیت کلود ماکروسافت رو اشتباه گرفتین خیال می کنید یک اطلاعاتی هست که میاد و روی هر سیستمی جواب میده در حالی که این فرق میکنه و سازو کار پیچیده ای داره
در مورد اینترنت ایران هم قراره تا 2 سال آینده سرعتش 8 برابر بشه که اگر 4 برابرم بشه کار ما رو راه میندازه
و در آخر این رو بگم که پردازش کلود برای سالهای آینده هست که کنسولها کم اوردن و اونوقت برتری رو نشون میده
1-خوب شما بگو 20 میلیون سرور داره.سرور زیاد ترافیک و تاخیر ناشی از زمان پاسخ دهی رو کم میکنه.اگر قرار باشه که اون نوع تاخیر وجود داشته باشه که دیگه هیچ....ببین دوست من اگر سرور پردازش گر رو Machine B و Xone رو Machine A در نظر بگیریم در بهترین حالت این اتفاق میافته:
Machine A----->Switch---->Router---->Router---->Route---->Switch---->Machine B
و در برگشت هم
Machine B----->Switch---->Router---->Router---->Route---->Switch---->Machine A
این زیرساختیه که برای شما وجود داره و در کشور ما بدتره.مثلا شما توی مسیرت شاتل رو داری و بعد مخابرات(مخابرات دیگه نه به پارس آنلاین و نه شاتل اجازه دریافت مستقیم پهنای باند از خارج رو نمیده) و بعد مسیر و ایستکاه هایی که تا سرور مایکروسافت وجود داره که این تاخیر رو فعلا نمیشه کاریش کرد.این دیوایس ها خودشون عامل تاخیر هستند و توی مسیر شما تا سرور پردازشگر وجود دارند.اما خوب یویاش یواش داره تغییراتی بوجود میاد.ولی فعلا زمان میبره.مثلا یه نظرسنجی در خصوص پینگ که تازه به نظرم پینگشون عالیه(توجه داشته باش نه برای کلود بلکه برای بازی آنلاین):
what's your ave. ping in games?


  1. 8- JESUS! (1 vote [1.89%] - View)
  2. 8-12 WOW! (1 vote [1.89%] - View)
  3. 12-24 COOL (3 votes [5.66%] - View)
  4. 24-35 NICE (5 votes [9.43%] - View)
  5. 36-46 OK (4 votes [7.55%] - View)
  6. 47-60 average (8 votes [15.09%] - View)
  7. 61-75 not too good (0 votes [0.00%])
  8. 76-100 so so (7 votes [13.21%] - View)
  9. 100-150 not really comfortable (10 votes [18.87%] - View)
  10. 150-200 change your internet! (4 votes [7.55%] - View)
  11. 200-300 can you still play? (8 votes [15.09%] - View)
  12. 300-400 wow (1 vote [1.89%] - View)
  13. 400+ idk what to say (1 vote [1.89%] - View)

2-اینکه PS4 مثل Xone نمیتونه واقعا برام جالبه.مثلا یه لولو توی سخت افزار PS4 هست که وقتی چیزی از کلود میاد بازرسی میکنه که فقط اگر یه بازی کامل بود بهش اجازه ورود بده و اگر ناقص و کمکی بود راهش نده و PS4 از این تکنولوژی محرومه.بهتر بود میگفتی که توی درایورهای گرافیک PS4 هنوز همچین چیزی رو ننوشتند و یا Gaikai از لحاظ نرم افزاری اماده نیست و یا اینکه هنوز نتونستند پردازش کمکی کلود رو خوب اپتیمایز و بالانس کنند تا اینکه به سخت افزار ربطش بدی
 

Hodor

کاربر سایت
Sep 26, 2005
10,109
نام
محمد رضا
1-خوب شما بگو 20 میلیون سرور داره.سرور زیاد ترافیک و تاخیر ناشی از زمان پاسخ دهی رو کم میکنه.اگر قرار باشه که اون نوع تاخیر وجود داشته باشه که دیگه هیچ....ببین دوست من اگر سرور پردازش گر رو Machine B و Xone رو Machine A در نظر بگیریم در بهترین حالت این اتفاق میافته:
Machine A----->Switch---->Router---->Router---->Route---->Switch---->Machine B
و در برگشت هم
Machine B----->Switch---->Router---->Router---->Route---->Switch---->Machine A
این زیرساختیه که برای شما وجود داره و در کشور ما بدتره.مثلا شما توی مسیرت شاتل رو داری و بعد مخابرات(دیگه نه پارس آنلاین و نه شاتل اجازه دریافت مستقیم نمیدن) و بعد مسیر و ایستکاه هایی که تا سرور مایکروسافت وجود داره که این تاخیر رو فعلا نمیشه کاریش کرد.این دیوایس ها خودشون عامل تاخیر هستند و توی مسیر شما تا سرور پردازشگر وجود دارند.اما خوب یویاش یواش داره تغییراتی بوجود میاد.ولی فعلا زمان میبره.مثلا یه نظرسنجی در خصوص پینگ که تازه به نظرم پینگشون عالیه(توجه داشته باش
البته احتمالش هست که اطلاعات رو سریعتر برای شما بفرسته چون دلیلی نداره دقیقا همون لحظه بفرسته! بازی آنلاین که نیست که! مثلا اطلاعات رو 2-3 ثانیه زودتر بفرسته!
البته من هنوز این کلود برام عجیبه! این که بشه تو این سطح وسیع اجراش کرد و اونم بدون عقب افتادن تکسچر خیلی اتفاق مهمیه! اگه مایکرو بتونه همچین کاری بکنه رسما کار شاقی کرده!
 
آخرین ویرایش:

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
یک راه پیشنهاد میکنم ,قبل از اینکه جواب وحید بدین و درست صحبت وحید متوجه بشین در بخش Run تایپ کنید tracert بعد جلوش آدرس ماکاروسافت بایک فاصله یعنی همون Xbox.com بعد دقیقا صحبتش درک میکنید .
 
آخرین ویرایش:

argon

کاربر سایت
Jun 4, 2008
339
این که کاری که مایکروسافت داره انجام میده اینده صنعت کامپیوتر هست که شکی درش نیست.نکته بعدی اینه که شما نمیتونید سونی را با مایکروساف مقایسه کنید.مایکروسافت یکی از قطب های cloud هست.یک نمونه سرویس میلش هست که با اسکای مخلوط شده و معجون دلنشینی رو خلق کرده.افیس 365 یا ویندوز azure نمونه های دیگه ای هستند الانم یک قرار داد بزرگ با اوراکل سر همین کلود بسته.تازه خیلی ها معتقعد هستند که مایکروساف تا چند سال آینده کاری رو با کلود انجام میده که با ویندوز الان انجام داده.
 

unloved

کاربر سایت
Sep 10, 2009
638
نام
Hamid Anahid
اولا اگر منظورت Backward compatibility هست که باید عرض کنم که توی این زمینه ها داره کار میکنه:
Cloud gaming
game streaming technology
gaming on demand
remote play
video game and software advertising and distribution service
توی همون صحفه ویکی کلود گیمینگ حتی به دید آماری هم نگاه میکردی 13 بار اسم Gaikai اومده و درحالی که حتی خشک و خالی یک کلمه از سرویس کلود مایکرو حرفی بمیون نیومده..دوما بنده ابراز علاقه به Gaikai نکردم و حتی مقایسه هم نکردم که کدوم بهتره.فقط به سوابق رجوع کردم و که در اصل معروف تر و با سابقه تر از کلود گیمینگ مایکرو هست که صد البته هنوز عرضه نشده و به نظر میرسه که مایکرو تو این زمینه هم خیلی خرج کرده.ولی دوستان جوری دارن مقایسه میکنند که انگار 2 3 ساله دارن 600درصد پاور میزنند.چیزی که الان هست onlive و Gaikai پیشرو هستند.اشتباه شما همین جاست که داری با آنلاین بازی کردن مقایسه میکنی.فرض کن 10مگابیت پهنای باند داری و براحتی 10 مگابیت در ثانیه دانلود میکنی ولی بعلت تاخیر هر 10 مگابیت نیم ثانیه قبل برای شما فرستاده شده.وقتی توی بازی اول شخص 60fps موس رو میچرخونی تا به سیستم کلود اعلام بشه و تا سیستم کلود 60 فرم تصویر رو بفرسته دیگه دیر شده و تصاویر بدرد نمیخورند.ربطی به سونی یا مایکروسافت نداره.مشکل اینترنته.
دربازی های آنلاین قفط عملکرد کیبورد و موس هست که به سرور ارسال میشه و از اونجایی که انسان در حال کنترل کردن هست تاخیر های جزئی رو متوجه نمیشه.چون شما متوجه نمیشد که بعد از زدن دکمه Fire موس 60ms طول کشیده تا تیراندازی شروع بشه.ولی وقتی حرکات سریع توی بازی های گراقیکی اتفاق می افته این تاخیر خودش رو نشون میده چون چشم شما تشخیص میده که افت فریم وجود داره(1-بازی های کاملا مبتنی بر کلود) یا اینکه پردازش کمکی گرافیک توسط کلود صورت پذیرفته یا نه(2-بازی کمک گیرنده از کلود)
ممنون که اصلاح دیکته ای انجام دادی .. الان که با آمارو دلیل صحبت می کنی خیلی جالب تر شد در هر صورت بستر Cloud برای مایکروسافت با سرورهایی که داره آماده تر از هر شرکت سازنده کنسولی هست و چیزی که مهتره بحث نرم افزاریه قضیه هم هست که مایکروسافت مشکلی نداره وبا عرضه و راه اندازیش تو ویکی هم می تونی اخبارش رو پیدا کنی... در مورد مولتی هم همون طور که گفتم از اونجاییکه بازیهایی مثل Halo با سرور های اختصاصی کاملا با نت معمولیه ما قابل بازی هستند من کمترین لگی نداشتم ولی بازی هایی مثل Fifa با وجود سرور های قویه EA بدلیل سیستم Host & Join که دارن با پینگ 120 و بدون Time Out با کمترین Latency ممکن بازم تاخیر محثوثی دارن عناوین رسینگ رو که کلا خارج از بحث.. منظور من اینه که مهمترین انتظاری که از Cloud میره حل این مشکلات هست که همون طور که دولوپرهای Titanfall هم اشاره کردن این موضوع به حقیقت خواهد پیوست... اصلا به یاد ندارم صحبتی از گیم استریمینگ و اینکه همچین انتظاری از نت میهن عزیزمون داشته باشم به میون اومده باشه .... وقتی بعضی از عناوین حتی سرعت خوندن از دیسک واسه لود تکسچرها شون پایین به حساب میاد مطمعنا از Cloud همچین انتظاری ندارم ولی باید دید در مورد AI و محاسباتی که تاخیر انتقال اطلاعات درشون اختلالی ایجاد نمیکه چه دست آوردهایی میتونه داشته باشه...
در هر صورت چون بحث آنلاین هست دارم از مایکروسافت حمایت میکنم .. جدا از بحثمون اگر بحث گیم پلی ناب وسط بیاد نینتدو برندست اگر دنبال تجربه آنلاین باشم انتخابم مایکروسافته ودر زمینه گرافیک مسلما سونی.. مشکل نصف دوستان اینکه می خوان محصول مورد علاقشون رو کامل نشون بدن که واقعیت فعلا چیز دیگه ای هست تا آینده چه چیزی رو نشان خواهد..
 
آخرین ویرایش:

daxpax

کاربر سایت
Feb 27, 2009
1,285
بازی کردن انلاین فرق داره با کمک گرفتن برای رندر بازی. داشتن لیتنسی 120 یعنی از دست دادن 3 فریم در رندر کردن یک بازی 30fps داره برای بازی های 60 فریمی این تعداد به 7 فریم میرسه
 

unloved

کاربر سایت
Sep 10, 2009
638
نام
Hamid Anahid
بازی کردن انلاین فرق داره با کمک گرفتن برای رندر بازی. داشتن لیتنسی 120 یعنی از دست دادن 3 فریم در رندر کردن یک بازی 30fps داره برای بازی های 60 فریمی این تعداد به 7 فریم میرسه
اگر طرف صحبتت منم من دارم با دوستمون بحث می کنم ایشون خودش کاملا رو بحث سوار نگرانش نباش عزیزم.... توصیه می کنم پستم رو کامل بخونی... این صحبت شما کاملا درست و همونقدر بی ارتباط با پست بنده..
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر