نینتندو: اگر از پلتفرم جدیدمان حرف بزنیم رقبایمان ایدهای ما را کپی خواهند کرد

  • Thread starter Thread starter Farh@d
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Farh@d

There is no description of the situation
کاربر فعال
nintendo_president_satoru_iwata_says_anti_piracy_m_1412392543.jpg


همانطور که مطلع هستید شرکت نینتندو در حال ساخت یک کنسول خانگی جدید با اسم رمز"NX" می‌باشد. آقای ساتورو ایواتا، رییس شرکت نینتندو در نشستی که با سهام‌داران شرکت داشت دلایل اینکه چرا آنان در مورد پلتفرم جدید خود سکوت کردند گفت که این کار به خاطر این می‌باشد که "نمی‌خواهند رقبای آنان ایدهایشان را کپی کنند."

وی در ادامه افزود:

"ما در مورد پلتفرم NX نمی‌توانیم صحبت کنیم، اگر حرفی بزنیم رقبای ما ایدهایمان را کپی خواهند کرد و این کار باعث می‌شود دیگر مشتری‌هایمان دیگر سوپرایز نشوند. این امر به سود شرکت و سهامداران نخواهد بود."

وی در آخر سخنانش نیز اضافه کرد که :سخت افزار NX جدید می‌باشد ما همه چیز را در صفر شروع کردیم . در طول ساخت این دستگاه ما به ساخت بازی برای Wii و 3DS ادامه خواهیم داد. و اولویت اولمان نیز رضایت مشتریانی‌ست که دست به خرید کنسول Wii U کرده‌اند. "

Nintendo's silence on NX in fear that competitors may copy their ideas - Nintendo Insider
 
بهترین محصول دنیا رو داشته باشید Presentation درستی نکنید براش اتفاقات بدی پیش میاد (Wii U - XBOX ONE)
قوی ترین سخت افزار رو داشته باشید ولی با 3rd Party هماهنگ نباشید اتفاقات خوبی پیش نمیاد :دی ( XBOX - Game Cube - Nintendo 64 - Dream Cast)

صفحه قبل یه سری از اشتباهات نینتندو رو گفتم الان فلش بک میزنیم :دی. نینتندو گفته بود "کارتیج های دوست داشتنی رو ول نمیکنیم بریم سمت CD" که دیدم چی شد.
گفته بود نت و مالتی پلیر چیز جالبی نیست.
نظرشون درمورد واقعیت مجازی هم دراومده که آی چیز خوبی نیست و مخاطب پس میزنه و اینا :دی.

درکل خودم با نینتندو شروع کردم همه IP هاش رو دوست دارم و حسرت میخورم چرا نشد Super Mario Galaxy رو بازی کنم عاما اون کنسول لعنتی که میسازه چهارتا بازی غیر انحصاری هم باید داشته باشه یا نه؟ Fallout و Dark Souls و Witcher و Dishonored رو برم خونه عمه م بازی کنم؟


پ.ن. کپی و تقلید اینا رو ول کن تاپیک رو به گند نکشید :دی
ویرانیش
یکی از دوستان توی پستهای فبلی از متروید نام بردن.
همین متروید رو درنظر بگیرید. البته سری متروید پرایم. نه چیزِ دیگه. چون فقط سری پرایم هست که شوتر اول شخصه.

نینتندو یه شوتر اول شخص می‌سازه، بقیه هم می‌سازن. ولی چقدر تفاوت فاحش هست بین ساخته‌ی نینتندو و ساخته‌ی دیگران!
توی تمام شوترهای دیگه - فارق از کمپانیِ سازندش و پلتفرم مورد نظر - تنها کاری که توی بازی انجام میدیم فقط و فقط کشتنه و بس. میری جلو، یه گله بهت حمله میکنن، میکشیشون، میری جلو، دوباره همون کارو تکرار میکنی. این شد طراحی مرحله‌ی آقایون هاردکور!

ولی متروید پرایم قدم به قدمش معماس. برای هر قدمی که بر میداری باید اول یه پازلی رو حل کنی. اونجاس که معنای واقعیِ «طراحی مرحله» رو متوجه میشید.
Half Life بازی نکردی شما؟ :دی
ویرایش
شما به خروارها فلسفه نهفته در کامنت هات ببخش.

نسل قبل به میاماتو گفتن نظرتون در مورد Move چیه و بنظرتون سونی از شما تقلید کرده؟ البته که سونی تقلید کرده بود اما میاموتو جواب خوبی داد. گفت تو صنعت و بیزنس به این نمیگن تقلید, میگن رقابت و اگه اینجوری بخوایم حساب کنیم ما هم وقتی کنسول 32 بیتی ساختیم یعنی از سونی تقلید کردیم. این نقل قول مستقیم میاموتو هست و باز نشونه بزرگواریش هست اما نکته جالبی درش نهفتس. انم مفهومی به نام رقابته که متاسفانه شماها بهش توجهی ندارید. دلیلش هم کاملا مشخصه چرا.

من علاقه ای به ادامه این بحث ندارم. شما هم مختارید هرجور دوست دارید متصور باشید. اینکه اصلا سونی مو به مو از نینتندو تقلید میکنه و ... مهم نیست. تفکرات عجیب غریب شماها واقعیت رو عوض نمیکنه. ما یه چیزی داریم به اسم تکامل. سونی شاید خیلی از ایده های نینتندو رو برداشته باشه اما در عوض همه انهارو کامل کرده و بهترش رو ارایه داده. برای همین تونسته پرفروش ترین کنسول های تاریخ رو به بازار بده. میدونم اصلا از این قضیه خوشحال نیستید اما چه بخواید جه نخواید سونی سردمدار کنسول های خونگیه. این سونیه که سال ها به بازار حکومت کرده نه کس دیگه.

در ضمن یه چیزی هم در مورد عاردکور نبودن نینتندو بگم. بحث اینکه سونی از نینتندو تقلید میکنه یه چیزه, هاردکور نبودن نینتندو یه چیز دیگه. کسایی که به بازی های نینتندو میگن کژوآل و غیر حرفه ای به این دلیله که عملا هیچ شناختی از بازیای ایشون ندارن. هیچی! چون اتفاقا نینتندو بازی های به شدت هاردکور هست. حداقل گیم های خودش و شاید برای بازی های کژوآل هم بیاد اما خوب برای PS هم میاد! دلیل نمیشه!
اتفاقا تقلید کردن خیلی هم خوبه بنظر :دی. همین الان ارزو میکنم سونی Steam و XBL رو بزاره جلوش مو به مو تقلید کنه ازش :دی.
یارو بهترین المانهای Assassin's و Half Life رو با ایده های خودش قاطی کرد Dishonored رو تحویل داد، روح و روان مارو شاد کرد :دی. الگو برداری و الهام گیری (تقلید!) نه تنها بد یست بلکه ثواب هم داره :دی
 
آخرین ویرایش:
یکی از دوستان توی پستهای فبلی از متروید نام بردن.
همین متروید رو درنظر بگیرید. البته سری متروید پرایم. نه چیزِ دیگه. چون فقط سری پرایم هست که شوتر اول شخصه.

نینتندو یه شوتر اول شخص می‌سازه، بقیه هم می‌سازن. ولی چقدر تفاوت فاحش هست بین ساخته‌ی نینتندو و ساخته‌ی دیگران!
توی تمام شوترهای دیگه - فارق از کمپانیِ سازندش و پلتفرم مورد نظر - تنها کاری که توی بازی انجام میدیم فقط و فقط کشتنه و بس. میری جلو، یه گله بهت حمله میکنن، میکشیشون، میری جلو، دوباره همون کارو تکرار میکنی. این شد طراحی مرحله‌ی آقایون هاردکور!

ولی متروید پرایم قدم به قدمش معماس. برای هر قدمی که بر میداری باید اول یه پازلی رو حل کنی. اونجاس که معنای واقعیِ «طراحی مرحله» رو متوجه میشید.
 
شما به خروارها فلسفه نهفته در کامنت هات ببخش.
با اینکه از اینجا به بعد نباید میخوندم

نسل قبل به میاماتو گفتن نظرتون در مورد Move چیه و بنظرتون سونی از شما تقلید کرده؟ البته که سونی تقلید کرده بود اما میاموتو جواب خوبی داد. گفت تو صنعت و بیزنس به این نمیگن تقلید, میگن رقابت و اگه اینجوری بخوایم حساب کنیم ما هم وقتی کنسول 32 بیتی ساختیم یعنی از سونی تقلید کردیم. این نقل قول مستقیم میاموتو هست و باز نشونه بزرگواریش هست اما نکته جالبی درش نهفتس. انم مفهومی به نام رقابته که متاسفانه شماها بهش توجهی ندارید. دلیلش هم کاملا مشخصه چرا.

من علاقه ای به ادامه این بحث ندارم. شما هم مختارید هرجور دوست دارید متصور باشید. اینکه اصلا سونی مو به مو از نینتندو تقلید میکنه و ... مهم نیست. تفکرات عجیب غریب شماها واقعیت رو عوض نمیکنه. ما یه چیزی داریم به اسم تکامل. سونی شاید خیلی از ایده های نینتندو رو برداشته باشه اما در عوض همه انهارو کامل کرده و بهترش رو ارایه داده. برای همین تونسته پرفروش ترین کنسول های تاریخ رو به بازار بده. میدونم اصلا از این قضیه خوشحال نیستید اما چه بخواید جه نخواید سونی سردمدار کنسول های خونگیه. این سونیه که سال ها به بازار حکومت کرده نه کس دیگه.

در ضمن یه چیزی هم در مورد عاردکور نبودن نینتندو بگم. بحث اینکه سونی از نینتندو تقلید میکنه یه چیزه, هاردکور نبودن نینتندو یه چیز دیگه. کسایی که به بازی های نینتندو میگن کژوآل و غیر حرفه ای به این دلیله که عملا هیچ شناختی از بازیای ایشون ندارن. هیچی! چون اتفاقا نینتندو بازی های به شدت هاردکور هست. حداقل گیم های خودش و شاید برای بازی های کژوآل هم بیاد اما خوب برای PS هم میاد! دلیل نمیشه!
o.k.
تبریک میگم نظرمو دقیقا 180 درجه برعکس گرفتی
 
مشکل اینجاس که تقریباً همه گیمرنماهای ایرانی امثال ایشون هستن(خارجی‌ها هم هستن ولی خیلی کمتر). حرفه‌ای بودن و به قول خودشون هاردکور(!) بودن رو فقط توی گرافیک می‌بینن. درحالی که همین مثلاً هاردکورها امکان نداره بتونن به همین راحتی که با یه نشست بازیهای آبکیِ 3rd party (و حتی انحصاریهای خودشونو) تموم میکنن، بازیهای نینتندو رو تموم کنن. حتی نمیتونن تموم کنن بازی رو چه برسه به 100% کردنش!

اتفاقاً بازیهای نینتندو برای تنها قشری که اصلاً مناسب نیست، قشر بچه‌هاس. چون انقدر سخته که از حوصله‌ی یه بچه خارجه بازی کردنش.

برخلاف نظری که همه درمورد نینتندو دارن، اتفاقاً مشکل نینتندو اینه که تمام توجهش به گیمرهای واقعاً هاردکوره و به بچه‌ها توجهی نداره.

اینکه شما تار به تارِ سبیل ماریو رو ببینی اصلاً مهم نیست. مهم اینه با یه چالش واقعی و سرگرم‌کننده رو به رو شی.

و علت اینکه شرکت‌های دیگه معمولاً رغبتی به نینتندو ندارن، اینه که نینتندو جای بچه‌بازی نیست. شرکت‌هایی که تمام هم و غمشون فقط پول درآوردنه، قطعاً ذهنی برای خلاقیت توی بازیسازی ندارن.

فکر نمیکنم لازم باشه از بازیهای ایندی مثال بیارم که برای پول ساخته نمیشن. و سازنده‌هاش بجای پول، به طراحی مرحله‌ی چالش‌برانگیز فکر میکنن.
والا به خدا. همین جماعت هارد کور دوست رو یبار دونکی گونگ بده دستشون اگه 1 مرحلش رو تونستن رد کنن!!
 
مشکل اصلی کنسول های نینتندو اینه که نه به بخش آنلاین توجهی داره نه به بازی های غیر انحصاری.
الان یکی از مهم ترین بخش گیمینگ توی دنیا شده قسمت آنلاین گیمینگ به خصوص سبک شوتر اول و سوم شخص. اینا یدونه بازی درست و حسابی در این زمینه ندارن. تازه بعد از این همه سال اومدن splatoon رو عرضه کردن.
تنها بازی ریسینگ درست و حسابی کنسول شون هنوزم ماریو کارتینگ هست (البته خودش بازی خیلی خوبی هست).
از skyrim یا fallout یا gta روی کنسول های نینتندو هم هیچ خبری نیست.
در ضمن اگه سخت بودن بازی نشان هاردکور بودنه روی ps3 هم super meat boy بودش :d
 
مشکل اصلی کنسول های نینتندو اینه که نه به بخش آنلاین توجهی داره نه به بازی های غیر انحصاری.
الان یکی از مهم ترین بخش گیمینگ توی دنیا شده قسمت آنلاین گیمینگ به خصوص سبک شوتر اول و سوم شخص. اینا یدونه بازی درست و حسابی در این زمینه ندارن. تازه بعد از این همه سال اومدن splatoon رو عرضه کردن.
تنها بازی ریسینگ درست و حسابی کنسول شون هنوزم ماریو کارتینگ هست (البته خودش بازی خیلی خوبی هست).
از skyrim یا fallout یا gta روی کنسول های نینتندو هم هیچ خبری نیست.
در ضمن اگه سخت بودن بازی نشان هاردکور بودنه روی ps3 هم super meat boy بودش :d

من کلا همین خط اول رو خوندم کلا تا تهش رفتم دیگه بقیش نیاز به خوندن نداشت

Super Smash Bros.,Mario Kart,Pokemon,Splatoon,....


نینتندو راهش با راه کنسول ساز های دیگه متفاوته ، من نمی دونم چرا برای برخی ها قابل فهم نیست که نینتندو دیدش نسبت به کنسول با دید دو کمپانی دیگه فرق داره
 
آخرین ویرایش:
من کلا همین خط اول رو خوندم کلا تا تهش رفتم دیگه بقیش نیاز به خوندن نداشت

Super Smash Bros.,Mario Kart,Pokemon,Splatoon,....


نینتندو راهش با راه کنسول ساز های دیگه متفاوته ، من نمی دونم چرا برای برخی ها قابل فهم نیست که نینتندو دیدش نسبت به کنسول با دید دو کمپانی دیگه فرق داره

خوب به همین راه متفاوتش ادامه بده حتما موفق میشه
====================================
خیلی دوست دارم ببینم کنسول بعدیشون چه شاهکاریه که قراره همه ازش تقلید کنن
 
دوستانی که فقط به Wii نگاه میکنن و میگن نینتندو رقبا رو به خاک و خون میکشه و ...، بد نیست یه نگاه جامع تری به 20 سال اخیر داشته باشن. :دی برعکس بازار کنسول های دستی که نینتندو همیشه میترکونه، توی کنسول های خونگی از شروع دوران 3D به مشکل خورد، به جز همون Wii. (منظور از نظر فروش هست، نه کیفیت کنسول ها و بازی ها)
Nintendo 64 حدود 30 میلیون فروخت که رقم خیلی بالایی نیست.
GameCube هم کمی بیشتر از 20 میلیون فروخت که برای نینتندو اصلاً جالب نیست. حتی اولین کنسول مایکروسافت که اون نسل اومد هم بیشتر از GC فروخت.
Wii U هم که وضعش در حدی هست که نیازی به صحبت نداره.
این وسط فقط Wii بود که طوفان به پا کرد و نوآوری جالبی داشت که باعث جذب قشرهای جدید به بازار کنسول ها شد. هرچند همون هم در نهایت نتونست اختلاف زیادی با رقبا داشته باشه. یه استارت محشر زد و تا یه مدت در حال منفجر کردن بود، ولی بعدش خاموش شد و آخرش می بینیم کنسول سونی (که کارش رو با وضعیت آشفته و قیمت 2 برابر Wii شروع کرد) و کنسول مایکروسافت (که دومین تجربه این کمپانی بود) حدود 15 میلیون باهاش فاصله دارن که فاصله نجومی ای نیست.
حالا باید دید کنسول جدیدشون چی از آب درمیاد. ولی هرچی که باشه به نظرم نینتندو نباید مثل Wii و Wii U بازی های مولتی پلتفورم معروف رو از دست بده. درسته که کنسول های نینتندو بازی های انحصاری خیلی خوبی دارن، ولی بازی های مولتی پلتفورم هم در همون حد اهمیت دارن و اگه یه نفر بخواد فقط یه کنسول بگیره، خیلی سخت میتونه بی خیال ده ها IP معروف و با کیفیت بشه که مولتی پلتفورم هستن ولی توی کنسول نینتندو حضور ندارن.

--------------------

در مورد قضیه سونی و نینتندو هم توی مقاله ای که برای PS1 نوشتم، میشه چیزهایی خوند. اون بخش مقاله هم از Edge (که بعید میدونم در اعتبارش شکی وجود داشته باشه) ترجمه شده بود:

کن کوتاراگی (Ken Kutaragi، رییس سابق بخش سرگرمی‌های سونی) را می‌توان دارای بیشترین سهم در حرکت کمپانی سونی به سمت صنعت بازی دانست. کسی که به حق لقب پدر PlayStation را از آن خود کرده و تأثیری عظیم در محبوبیت این برند ژاپنی داشته است. داستان ورود کوتاراگی به این صنعت به زمانی برمی‌گردد که او علاقه شدید دختر خود به کنسول Famicom (مدل ژاپنی NES) را مشاهده کرد. موضوعی که او را به فکر انداخت تا سونی را از طریق کنسول‌های نینتندو به این صنعت متصل کند. اولین قدم در این راه ساخت قطعه‌ای صوتی برای SNES بود که تحت عنوان S-SMP از آن یاد می‌شد و محصول تیم کوتاراگی در کمپانی سونی بود. این همکاری موفقیت‌آمیز بود و راه را برای همکاری‌های بعدی بین سونی و نینتندو هموار کرد. دو کمپانی بزرگ ژاپنی این بار به فکر ساخت قطعه‌ای اضافه شونده (Add-On) برای SNES افتادند که به این کنسول اجازه اجرای CD را داده و پای این فرمت جدید را به کنسول نینتندو باز کند، قطعه‌ای که با نام SNES-CD ساخته شده و این کنسول را به مدلی جدیدتر ارتقا دهد. همچنین قرار بود در کنار این Add-On، خود سونی نیز به ساخت کنسولی بپردازد که در کنار اجرای بازی‌های SNES، توانایی پشتیبانی از CD را نیز داشته باشد. در جریان نمایشگاه CES 1991 و در ماه ژوئن آن سال، سونی از کنسول بازی خود پرده‌برداری کرد. کنسولی که نام Play Station (دو کلمه جدا از هم، برخلاف نام نهایی PlayStation) را بر خود داشت. ولی تنها یک روز بعد از معرفی پروژه، نینتندو خبر از لغو قرارداد خود با سونی داده و همکاری خود با کمپانی فیلیپس را اعلام کرد. این قضیه خیلی زود سر و صدای زیادی در بین ژاپنی‌ها به راه انداخت و آن‌ها به این موضوع به چشم یک خیانت نگاه کردند، زیرا نینتندو همکاری با یک کمپانی هم‌وطن را قطع کرده و دست یاری به سمت شرکتی اروپایی دراز کرده بود. البته رییس نینتندو، هیروشی یامائوچی (Hiroshi Yamauchi) که سال گذشته بعد از سال‌ها افتخارآفرینی در صنعت بازی از دنیا رفت، عقاید خاص خود را داشت و همکاری بین سونی و نینتندو را با در نظر گرفتن مفاد قرارداد، به ضرر نینتندو می‌دانست. طبق بندهایی از این قرارداد، سونی که تکنولوژی ساخت بازی‌های CDمحور را در این وسیله طراحی کرده بود، در حقیقت کنترل حقوق فرمت SNES-CD را به‌دست می‌گرفت. موضوعی که باعث می‌شد نینتندو سهم کمتری روی محصولی که نقش زیادی در ساخت آن داشته، در اختیار داشته باشد. این موضوع برای یامائوچی غیر قابل پذیرش بود و او اصلاً دوست نداشت بازار عظیم عناوین Third Party که بر پایه CD ساخته می‌شدند را در دستان سونی ببیند. بنابراین به فکر عقد قرارداد جدیدی افتاده و مسئولین نینتندو به سمت مشارکت با فیلیپس رفتند. لازم به ذکر است که این همکاری بعدها باعث ساخت نسخه‌هایی از سری بازی‌های نینتندو برای کنسول فیلیپس یعنی Philips CD-i شد. به این صورت که بعد از اینکه نینتندو از همکاری با فیلیپس نیز پشیمان شد، به این کمپانی اجازه استفاده از بعضی عناوین خود را داد که نتیجه آن بازی‌هایی چون Zelda: The Wand of Gamelon، Link: The Faces of Evil و Zelda's Adventure بودند. عناوینی که با وجود بهره‌گیری از دنیای The Legend of Zelda، کیفیتی به شدت پایین داشته و با شکست مواجه شدند. Mario نیز در کنسول CD-i حضور پیدا کرد و با بازی Hotel Mario به هیچ‌وجه نتوانست به موفقیت عناوین قبلی این کاراکتر برسد.
به CES 1991 و قطع همکاری نینتندو با سونی برمی‌گردیم. این حرکت تحقیرآمیز باعث خشم شدید رییس سونی، ناریو اوگا (Nario Ohga) شد. هرچند به نظر می‌رسید روابط سونی و نینتندو خیلی سریع به هم خورده، ولی این مشکلات از مدتی پیش آغاز شده بود. مسأله اصلی بر سر توافقات این دو کمپانی در مورد سود این محصول بود. پیشنهاد سونی این بود که سود حاصله از فروش CDها به این کمپانی رسیده و سود فروش کارتریج‌ها نیز به نینتندو برسد و البته در مورد حق مالکیت محصول نیز در آینده تصمیم‌گیری کنند. کریس دیرینگ (Chris Deering)، کسی که در آن زمان در کمپانی Columbia Pictures از زیرمجموعه‌های سونی کار می‌کرد و بعدها به شعبه اروپای PlayStation پیوست، در این زمینه می‌گوید: "نینتندو از این پیشنهاد به شدت عصبانی شده و از آن راضی نبود. آن‌ها با این موضوع موافقت نکرده و آن را باعث ضرر دیدن خود می‌دانستند و این قرارداد کنسل شد."

در مجموع هر دو کمپانی دنبال سود بیشتر برای خودشون بودن و آخرش به مشکل خوردن و قضیه تموم شد رفت. البته خیلی هم خوب شد، چون PlayStation به دنیا اومد! :دی
 
[MENTION=101]Dinosaur[/MENTION]

آریا جان مثل همیشه بهترین و منطقی ترین جملات رو نوشتی. کاش حداقل بعضی ها نوشته تو رو بخونند و فکر نکنند نینتندو و کنسولهاش تافته جدا بافته هستن و از آسمون نازل شدن و فقط خودشون از بازی حالیشون هست و بعضی ها هم فکر نکنن بازیهای نینتندو بچه بازی هستند و کژوآل هستند و سونی مظلوم و نینتندو ظالم

ممنون عزیز :bighug:
 
و باز هم بحث نخ نمای همیشگی بابا جان ملت میگن عیسی به دین خود موسی به دین خود، حالا نینتندو فن به کار خود سونی فن به کار خود خیلی سخته. خدایش به دلم موند یک خبر در مورد نینتندو داشته باشیم مستقیم تو همون تاپیک یا غیرمستقیم تو تاپیک دیگه ترول نشه.

پ.ن: جهت افزایش ارزش معنوی پست
Z0067363.jpg
 
bdwavvah4m683lydy3xw.jpg

ایده ها را بیخیال. سخت افزارُ بچسب که نسل بعد 2باره همچین وضعیتی برا کنسولت پیش نیاد:d

آقا دهنت سرویس:))

هر چی که بوده و هست نمیتونه به پای PS4 و XBOX1 برسه :-$ نکنه به نظر شما فروش نینتندو از اونا بیشتره یا بیشتر خواهد شد؟؟

کسی گفت میرسه؟ حتی طرفدارای سرسخت نینتندو هم قبول دارن وی یو یه اشتباه بوده چه برسه به ما. البته بماند که از نظر کنسول دستی سونی رسما باخته , و با وجود این همه تبلت و اسمارت فون 3DS حرف اولو میزنه در این زمینه و فروشش تو ژاپن پایاپای PS4 یا حتی بیشتر هست!

پ.ن: البته بگم من هدفم از دو پست اول این بود که موج حمله و فحاشی به نینتندو از همون صفحه اول از بین بره که خب دوستان نینتندوباز سنگ تموم گذاشتن دمشون گرم:d
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or