ممنون از مطلب مفیدتون...
تا اونجا که م فهمیدم این تکنوژی متن بازه یعنی مثل dx همگانیه و AMD فقط ارئه_ش داده و تمامی شرکتها(nvidia،intel,amd)میتونند ازش استفاده کنند درسته؟؟یعنی فعلا انحصار خاصی دست AMD رو نگرفته(برعکس nvidia phsyx)که به خاطرش طرف بره گرافیک یا cpu رو به amd تغییر بده؟؟
چون تا اینجا که من فهمیدم این یه قضیه دلبخواهی نیست یعنی اینکه بازی یا باید بر اساس dx ساخته بشه یا mantle ..(مثل همون قضیه open GL و DX)!..درست گفتم؟؟
++
راستی نمیدونم مشکل این تکنولوژی کجاست که هم مایکرو به صورت علنی و هم سونی به صورت کم و بیش گفتند که از این تکنولوژی استفاده نخواهند کرد!!
ممنون دوست گرامی.
درسته این تکنولوژی متن بازه ولی API با زیرکی طوری درست شده که روی پردازندهای AMD بیشترین بازده رو داره {با توجه به ساختار پردازنده و معماریش} .در واقع AMD خواسته فاصله CPU هاش رو با اینتل به حداقل برسونه .چون عملا یه CPU دو هسته ایی اینتل مثل I3 4130 در بیشتر بازیها راندمان بهتری از یه CPU هشت هسته ایی مثل FX8350 شرکت AMD داره و این یعنی فاجعه برای AMD .:d
تازه مصرف برق تقریبا 3 برابری و حرارت بیشتر FX8350 رو هم ما در نظر نگرفتیم و حتی قیمت کمتر 4130 نسبت به 8350 .:d
بازدهی منتل بیشتر روی CPU های AMD هست مخصوصا سری جدید APU های این شرکت .{kaveri}
بازدهی GPU رو هم میبره بالا ولی تاثیرش اندازه بازده CPU نیست.
منتل روی APU های جدید بهمراه یه کارت گرافیک جدید AMD خوب راندمان رو افزایش میده .منتها همون کارت گرافیک با یه CPU پر قدرت اینتل اینقدر افزایش راندمان نداره و این احتمالا بر میگرده به سیستم HSA که در APU های AMD وجود داره و برای افزایش راندمان CPU از CU{واحد ترکیبی} های داخل خود GPU داخلی CPU استفاده شده .
خلاصه اینکه انصافا AMD تو این مورد منتل خوب کار کرده و عملا معضل گلوگاه شدن CPU و این DRAW CALL رو تقریبا حل کرده.
اگر شرکتهای بازیسازی بزرگ از MANTLE به همراه DX پشتیبانی کنن در بازیهاشون واقعا یک مشکل بزرگ این تاخیر DRAW CALL و گلوگاه شدن CPU حل خواهد شد.
کلید موفقیت پشتیبانی شرکتهای بازیسازی از MANTLE هست برای AMD چون این API بیشتر برای CPU و GPU های AMD برای استفاده
با هم طراحی شده و برای بهینه سازی اونها هست.ولی انویدیا هم میتونه ازش استفاده کنه ولی معلوم نیست بازدهی چقدر باشه برای CPU و GPU.
راستی نمیدونم مشکل این تکنولوژی کجاست که هم مایکرو به صورت علنی و هم سونی به صورت کم و بیش گفتند که از این تکنولوژی استفاده نخواهند کرد!!
یه چیزایی پیدا کردم.گویا باید معماری gpu بر پایه GCN1.1 باشه ولی مال 2 کنسول نسخه 1.0 هست.چون درایور جدید AMD برای منتل هم فقط از R9 290X و R9 260X پشتیبانی میکنه.{معماری دو کارت بر پایه GCN 1.1 هست}
گویا نسخه 1.1 یه سری دستورالعمل جدید پشتیبانی میکنه که GCN اولیه قادر به پشتیبانی نیست.
به نقل از اناند تچ:
The biggest change here is support for flat (generic) addressing support, which will be critical to enabling effective use of pointers within a heterogeneous compute context. Coupled with that is a subtle change to how the ACEs (compute queues) work, allowing GPUs to have more ACEs and more queues in each ACE, versus the hard limit of 2 we’ve seen in Southern Islands. The number of ACEs is not fixed – Hawaii has 8 while Bonaire only has 2 – but it means it can be scaled up for higher-end GPUs, console APUs, etc. Finally GCN 1.1 also introduces some new instructions, including a Masked Quad Sum of Absolute Differences (MQSAD) and some FP64 floor/ceiling/truncation vector functions.
اگر نشه برای کنسولها از منتل استفاده کرد واقعا بد میشه.
اپدیت:
amd اطلاعیه زده GCN 1.0 هم پشتیبانی میکنه از منتل پس جای نگرانی برای کنسولها نیست. و درایور سایر کارتها برای پشتیبانی منتل عرضه خواهد شد.