نقد و بررسی مختصر کارتهای HD6970 و HD6950 در DX11

vily

کاربر سایت
Aug 30, 2010
141
این اژدهای آتشین amd هم که پیزوری در اومد مثل اینکه اژدها نیاز به دوپینگ داره:d

شنیدم میخوان چیپستهای جدید nVidia رو برای جوش هسته ای به کار ببرن. Fermi که در کوره های آهن پزی خوب کارش رو انجام داد.

والا دادن یه معماری با عظمت fermi و اینهمه امکانات دیگه مثل قابلیت برنامه نویسی روی fermi با c++ و....
قابلیت های 3d
قابلیت های cuda
قابلیت های physx
حرارت زیاد هم مییطلبه
دیگه از معماری 6000 ati بهتره که مال عهد قلقلک میرزاس !
شما بهتره بدونی که معماری 6000 ati همون معماری 2000 هست!!!

در ضمن من این رو چند بار گفتم بازم میگم

کارشناسها و مهندسین موفق شرکت انویدیا نفهمیدن که دمای کارتشون بالا هست بعد مردم عامه که تا الان دو تا سیم رو هم به هم لحیم نکردن تشخیص دادن که انویدیا اشتباه کرده؟
خیلی جالبه
 
آخرین ویرایش:

LORD5

کاربر سایت
Mar 29, 2009
1,177
نام
عباس
اونوقت چرا وقتی 570 حدود 40 دلار قیمتش پایین تره و در دایرکس 11 هم خیلی بهتر عمل میکنه ادم بره 6970 بخره؟:|
چونکه اولا این دو کارت فعلا از نظر قدرت برابر هستند و مسلما بعد از عرضه درایورها کارت 6970 قدرتش بیشتر خواهد شد و سوما من در مقایسه با کارت 5870 این حرف رو زدم.;)
 

vahid_ba

کاربر سایت
May 25, 2008
3,141
چونکه اولا این دو کارت فعلا از نظر قدرت برابر هستند و مسلما بعد از عرضه درایورها کارت 6970 قدرتش بیشتر خواهد شد و سوما من در مقایسه با کارت 5870 این حرف رو زدم.;)

اره دادا قویتر میشه اما اونم نه در دایرکس 11
و قبول کن درایور جدید هم نمیتونه اون 40 دلار ارزونتر +فیزیک رو جبران کنه;)
 
  • Like
Reactions: XagroX

ramin cybran

کاربر سایت
Mar 1, 2009
901
نام
رامین
به به
رامین چشم ما رو اینجا دور دیده و ATI کشون راه انداخته:D
همونطور که خدمت ایشان در جای دیگه عرض کردم اینجا هم می گم که:
درسته که 6970 انتظارات رو برآورده نکرد. اما پیشرفت بسیار قابل ملاحظه هست. مهمترین ایرادی که کارتها رادئون وارد می شه ضعف در رندر تسلیشن هست که با دو برابر شدن موتور پردازشگر تسلیشن در این سری همونطور که رامین هم گفت 70 درصد افزایش کارایی بدست آمده که ثابت می کنه توی این یک سال این شرکت هم به فکر تقویت در پردازش تسلیشن بوده و همینطوری یک اسم بیرون نداده.
از طرفی قیمت 370 دلاری این کارت خریدش رو کاملا توجیه می کنه.

شرمنده عباس جان اما چه کنیم باید شفاف سازی میشد:d

انصافا بعد از معرفی قابلیت انلاکه 6950 که در سطح اینترنت پخش شد و با وجوده dual bios بودن این کارتها دیگه 6970 اصلا ارزش خرید نداره (اصلا ارزشه فکر کردن نداره)

البته کارایی در تسلیشن من هم گفتم خوبه اما با شرایط min fps = 3.5 که افتضاح هم رد میکنه.

80499074353781953120.jpg


به قیمته MIN FPS در حده 3.5 ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
 
  • Like
Reactions: XagroX

bazigoosh

کاربر سایت
Feb 1, 2007
22
متاسفانه چندنفر دراین فروم هستند که کم سواد,پرمدعا و متعصب هستند.من قصد و وقت وحوصله سر و کله زدن بااین افراد را ندارم.بیکار هم نیستم که وقتم را با نوشتن بحرطویل در فرومها بگذرانم.فقط برای آگاهی کاربران جویای حقیقت و غیرمتعصب چند نکته را یادآور می شوم:

1- خیلیها خیال می کنند که DX11 یعنی Tessellation , یا حداقل جزء مهمی از آن.این طرز فکررایج در اینترنت است ولی من اینرا قبول ندارم.اگر اینطور فکر کنیم پس باید بپذیریم که بازیهای XBOX360 هم DX11 هستند.در حقیقت GPU هایATIاز سری HD1000 ازاین تکنیک پشتیبانی می کنند.Tessellation قبل از DX11 هم وجود داشته,فقط درDx11 استاندارد شده است.
کاری کهTessellatorانجام میدهد,افزایش تعداد رئوس ومثلثها در اشیاء است که با CPU قویتر نیزقابل انجام است ونیازی به اختصاص یک واحد ویژه درGPUبرای آن نیست.ابداع کننده این تکنیک ATIبوده است.اگرچیز مهمی بود زودترازاینها مطرح می شد.آن زمان که این تکنیک ابداع شد,CPUها قدرت اکنون را نداشتندبنابراین این تکنیک تا حدودی توجیه داشت ولی با وجود CPUهای پرقدرت امروزی نه.
البته Nvidia چون تکنولوژی ساخت CPUرا نداره,مجبوره روی GPUمانور بده.بنابراین سعی می کنه که بار پردازشی رو ازCPUبهGPU انتقال بده که نتیجه این میشه یه CPUچهارهسته ای ,سه هسته اش بیکاره ولی GPUصددرصد زیر بار و فریم ریت هم پایین.
کلا می خواهم اینرا بگویم که انتظار معجزه از Tessellation نداشته باشید.یه مقدارتبلیغات می کنند وکارت گرافیک می فروشند بعد هم مردم کم کم بزرگ می شوند ویادشان می رود!

2- حال که تکلیف Tessellationمشخص شد,این پرسش پیش می آید که چه چیزی DX11 را از بقیه متمایز می کند؟پاسخ درDirectCompute یا Compute Shader نهفته است.

برای درک بهتر مطلب به شکل زیر توجه نمایید:
slide09.jpg


در این شکل دو بخش اصلی دیده می شود:
Graphics Engine=GE
Shader Engine=SE
تفاوت ایندودراین است که اولی Fixed Function است(یعنی یکسری توابع گرافیکی بطور ثابت وغیرقابل تغییردرسخت افزارقرارگرفته است)ولی دومی برنامه پذیراست.یعنی برنامه نویسان می توانند توابع گرافیکی جدیدی برای GPU تعریف نمایندویااصلا برای پردازشهای غیرگرافیکی مثل فیزیک -Ray tracing-و... استفاده نمایند.کلا هر جا واژه Shaderبگوشتان خورد,بدانیدبابخش برنامه پذیرGPUطرف هستید.
تفاوت جی فورس ورادئون در همین جاست.جی فورس GE قویتری دارددرحالیکه SE دررادئون قویتراست.

هدف طراحان رادئون از زمان HD2000 تاحالا, طراحی یک GPU با بیشترین قابلیت برنامه پذیری برای کاربردهای گرافیکی وغیرگرافیکی بود.بنابراین GE را مختصرومفید طراحی نمودند ولی در عوض تا توانستندبر قدرت SEافزودندو حتی یکسری از توابع گرافیکی راازGEبهSE انتقال دادند مثلAA

نتیجه اینکه امروز ما6970 راداریم با2.7ترافلاپ توان پردازش یعنی تقریبا دوبرابر 580 با1.5ترافلاپ.
با نرم افزار درست ,6970 قویتر از 580 است.نمونه اش این برنامه که یه جورRay Tracer با استفاده از OpenCL است:

34660.png


البته دراینجا این سئوال پیش می آید که پس چرا دربنچمارکهااین برتری دیده نمی شود.پاسخ درعدم استفاده جدی از SEواتکا به توابع گرافیکی قدیمی قرارگرفته درGEاست.

می توانید3DMARK11 رابه عنوان الگویی برای بازیهای DX11آینده درنظربگیرید.البته این فقط آغازراه است.

پس بطور خلاصه اهمیت DX11 درارائه روشی استاندارد برای GPGPU است که مبحثی بسیار فراترازبازیهای کامپیوتری است.

هدف من ازنوشتن این مطلب نشاندادن نیمه پر لیوان بود.چون نیمه خالی را دیگران نشان دادند.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: 8030

amirmahmood

کاربر سایت
Nov 12, 2009
3,203
نام
امیر محمود
متاسفانه چندنفر دراین فروم هستند که کم سواد,پرمدعا و متعصب هستند.من قصد و وقت وحوصله سر و کله زدن بااین افراد را ندارم.بیکار هم نیستم که وقتم را با نوشتن بحرطویل در فرومها بگذرانم.فقط برای آگاهی کاربران جویای حقیقت و غیرمتعصب چند نکته را یادآور می شوم:

1- خیلیها خیال می کنند که DX11 یعنی Tessellation , یا حداقل جزء مهمی از آن.این طرز فکررایج در اینترنت است ولی من اینرا قبول ندارم.اگر اینطور فکر کنیم پس باید بپذیریم که بازیهای XBOX360 هم DX11 هستند.در حقیقت GPU هایATIاز سری HD1000 ازاین تکنیک پشتیبانی می کنند.Tessellation قبل از DX11 هم وجود داشته,فقط درDx11 استاندارد شده است.
کاری کهTessellatorانجام میدهد,افزایش تعداد رئوس ومثلثها در اشیاء است که با CPU قویتر نیزقابل انجام است ونیازی به اختصاص یک واحد ویژه درGPUبرای آن نیست.ابداع کننده این تکنیک ATIبوده است.اگرچیز مهمی بود زودترازاینها مطرح می شد.آن زمان که این تکنیک ابداع شد,CPUها قدرت اکنون را نداشتندبنابراین این تکنیک تا حدودی توجیه داشت ولی با وجود CPUهای پرقدرت امروزی نه.
البته Nvidia چون تکنولوژی ساخت CPUرا نداره,مجبوره روی GPUمانور بده.بنابراین سعی می کنه که بار پردازشی رو ازCPUبهGPU انتقال بده که نتیجه این میشه یه CPUچهارهسته ای ,سه هسته اش بیکاره ولی GPUصددرصد زیر بار و فریم ریت هم پایین.
کلا می خواهم اینرا بگویم که انتظار معجزه از Tessellation نداشته باشید.یه مقدارتبلیغات می کنند وکارت گرافیک می فروشند بعد هم مردم کم کم بزرگ می شوند ویادشان می رود!

2- حال که تکلیف Tessellationمشخص شد,این پرسش پیش می آید که چه چیزی DX11 را از بقیه متمایز می کند؟پاسخ درDirectCompute یا Compute Shader نهفته است.

برای درک بهتر مطلب به شکل زیر توجه نمایید:
slide09.jpg


در این شکل دو بخش اصلی دیده می شود:
Graphics Engine=GE
Shader Engine=SE
تفاوت ایندودراین است که اولی Fixed Function است(یعنی یکسری توابع گرافیکی بطور ثابت وغیرقابل تغییردرسخت افزارقرارگرفته است)ولی دومی برنامه پذیراست.یعنی برنامه نویسان می توانند توابع گرافیکی جدیدی برای GPU تعریف نمایندویااصلا برای پردازشهای غیرگرافیکی مثل فیزیک -Ray tracing-و... استفاده نمایند.کلا هر جا واژه Shaderبگوشتان خورد,بدانیدبابخش برنامه پذیرGPUطرف هستید.
تفاوت جی فورس ورادئون در همین جاست.جی فورس GE قویتری دارددرحالیکه SE دررادئون قویتراست.

هدف طراحان رادئون از زمان HD2000 تاحالا, طراحی یک GPU با بیشترین قابلیت برنامه پذیری برای کاربردهای گرافیکی وغیرگرافیکی بود.بنابراین GE را مختصرومفید طراحی نمودند ولی در عوض تا توانستندبر قدرت SEافزودندو حتی یکسری از توابع گرافیکی راازGEبهSE انتقال دادند مثلAA

نتیجه اینکه امروز ما6970 راداریم با2.7ترافلاپ توان پردازش یعنی تقریبا دوبرابر 580 با1.5ترافلاپ.
با نرم افزار درست ,6970 قویتر از 580 است.نمونه اش این برنامه که یه جورRay Tracer با استفاده از OpenCL است:

34660.png


البته دراینجا این سئوال پیش می آید که پس چرا دربنچمارکهااین برتری دیده نمی شود.پاسخ درعدم استفاده جدی از SEواتکا به توابع گرافیکی قدیمی قرارگرفته درGEاست.

می توانید3DMARK11 رابه عنوان الگویی برای بازیهای DX11آینده درنظربگیرید.البته این فقط آغازراه است.

پس بطور خلاصه اهمیت DX11 درارائه روشی استاندارد برای GPGPU است که مبحثی بسیار فراترازبازیهای کامپیوتری است.

هدف من ازنوشتن این مطلب نشاندادن نیمه پر لیوان بود.چون نیمه خالی را دیگران نشان دادند.

ممنون از توضیحاتت که واقعا مفید بود!
من خواستم از خاک خوردگی در بیارم!
قصدم من جنجال نیست!
همین معماری AMDکه مسخره می کنید یک مقدار بیشتر توجه می بینید که دو تا تسلاتور نسل هشتم داره که در سطحEXTREMEو8AAورزولوشنFULLHD میانگین 25 میده یعنی 2 فریم کمتر از 480!در صورتی که 480دارای 15 عدد تسلاتور هستش اگر اشتباه نکنم!اگر AMDهم می خواست 15 عدد تسلاتور نسل هشتم بگذاره احتمالا باید UH2.1جمعش کرد دیگه!
 
آخرین ویرایش:

bhrooz555

کاربر سایت
May 26, 2010
7
این هم آخرین بنچمارک از کارت های Nvidia و Amd که در ماه آوریل 2011 توسط سایت
معروف GURU3D انجام شده این سایت یکی از سایتهایی است که بنچمارکهای دقیق و بی نقصی رو انجام میده و هر ماه هم تستهای جدید رو در سایت قرار میده.
خود من طرفدار AMD هستم و تمام نوشته های دوستان که بیشتر هم مخالف AMD بودند رو خواندم به همین دلیل این بنچمارک رو اینجا گذاشتم تا دیگه حرفی باقی نمونه
این تست از نرم افزار قدرتمند 3D MarK 11 انجام شده و از دایرکت ایکس 11 استفاده شده و تمام تنضیمات از جمله
[FONT=verdana,geneva]tessellation و... تا آخرین حد بالا برده شد.

imageview.php


اینم لینک سایت که توضیحات کامل داده شده
[/FONT]http://www.guru3d.com/article/vga-charts-spring-2011/10

دوستان همونطور که ملاحضه کردید در این تست AMD 6970 از کارتهای GTX 480 و 570 امتیاز بیشتری گرفت و کارت 6990 هم از GTX 590 امتیاز بالاتری کسب کرده.
موفق باشید ;;)
[FONT=verdana,geneva]
[/FONT]
 
آخرین ویرایش:

8030

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,445
نام
mohammad
در مورد مقایسه کارت گرافیکهای این دو شرکت دوستان سعی کنن به دور از هر گونه تعصب وفن بازی بحث رو دنبال کنن چند مورد توی همین تاپیک دیدم که باید در موردش بحث بشه
1.بعضی از دوستان مهندسی کارتهای گرافیک amdوهمچنین ساختار اونها رو مسخره میکنن .باید خدمت این دوستان عرض کنم اولن من و شما در حدی نیستیم که اینجا بنشینیم و چند تا مهندسی رو که خدا میفهمه تعدادشون چقدر هست در شرکت amdمسخره کنیم وبگیم این اینطوره واون اونجوریه اونایی که این کارتها رو طراحی میکنن اینقدر سطح علمیشون از من وشما بالاتر هست که بفهمند کدوم مهندسی بهتره ونیازی نیست ما کار این افراد رو نقد کنیم یعنی اصلا در این حد نیستیم.

2.اگه به فرض حرف شما درست بود واین بنچمارکها که به چند تا عامل مهم واساسی نیاز داره که درایور کارت گرافیک هم یکی از اونها است پس چطوره شرکتamdنصبت به 3یا4سال قبل تونسته درصد زیادی از بازار فروش کارت گرافیکهاشو افزایش بده یعنی سال به سال فروشش بیشتر شده؟

3.اگه این کارت گرافیکهای تولیدی این شرکت واقعا این قدر ضعیف بود که شما برداشتی طومار نوشتی چطوریه که دو تا شرکت از بهترینهای تولید کنندگان کنسولهای خانگی ترجیح میدن از چیپهای گرافیکی این شرکت در کنسولهاشون استفاده کنند منظورم نینتندو وماکرو سافته؟

4.چطوریه که مهندسای طراح شرکت ماکرو سافت ترجیح دادن از چیپهای گرافیکamdبجایnvidiaاستفاده کنن؟چطوریه کنسول جدیدی که میخواد مال نینتندو از چیپهای rv700این شرکت اومده استفاده کرده چرا نرفت از gt200استفاده نکرد؟
اگه بحث هزینه مطرح میشه خوب قیمتها که زیاد فرقی نمکنه پس چرا نرفت از انویدیا استفاده کنه؟

5.چطوری میشه که یه 460باید 50فریم تو تست
HW Geometry Instancingولی یه 6850یا6870باید94فریم بزنه؟
این لینک دانلود نرم افزارکه مقدار تولید مثلث در یک ثانیه برای هر کارت گرافیک رو مشخص میکنه
http://www.ozone3d.net/gpu_caps_viewer/
با این نرم افزار شما میتونید از کلیه امکانات کارت گرافیکتون بنچمارک بگیرید

واقعا من میخوام بدونم چرا کارت گرافیکهای انویدیا تولید اشکال هندسیشون کمتر از amdهست؟
چرا دو تا شرکت از بهترینهای کنسول سازی ترجیح میدن از چیپهای ati.amdاستفاده کنن؟
چرا یه چیپ ارزون قیمت ..192پردازنده موازی ومعمولی مال شرکت atiمنظورم چیپ گرافیک360هست میتونه پابه پای یه کنسولی که چیپ گرافیکش 7800جی تی ایکس550مگاهرتز هست تازه دست به دامن قدرت cellهم میشه باید مساوی با اون مبارزه کنه وتازه تو بعضی از بازیهای مشترک کیفیت رنگ ونور پردازی بهتری رو بده؟
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر