نقد و بررسی: دیدگاه شخصی یا بررسی فنی و علمی؟

نقد و بررسی از دیدگاه شما چیست؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    79

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
راجع به بحث های اخیر و با هماهنگی که با @Frobary شد، خواستیم راجع به موضوع نقد و امتیاز صحبت کنیم و ببینیم اهالی بازیسنتر چه دیدگاهی در این زمینه دارن.

این روزها مقوله بررسی و امتیاز دهی به بازی ها و فیلم ها بسیار پر رنگ شده و افراد زیادی قبل از خرید یه محصول سعی میکنن نظرات دیگران رو راجع به اون محصول بخونن تا بتونن راجع به اون محصول اطلاعات مختلفی رو دریافت کنن تا خرید خوب و مناسبی داشته باشن. این مقوله باعث شده تا افراد بتونن تجاربشونو با همدیگه در میون بذارن و در نهایت بهترین انتخاب ممکن رو انجام بدن.

اما دیده شده که گاهی به جای یه موشکافی علمی، نظر شخصی جای یه نقد و بررسی سازنده رو میگیره و این موضوع باعث شده نه تنها منتقد یه بازی رو بر اساس استانداردهای خودش نقد کنه (به طور مثال دیده شده برخی از منتقدها از یه سبک متنفر هستن و بازی های اون سبک رو نقد میکنن)، که بیشتر افرادی که برای خرید اون بازی به نقد اون شخص رجوع میکنن، دچار گمراهی یا دوگانگی بشن. یا زیاد دیده شده که نقدهای بازی ها و فیلم ها جهت گیری خاصی رو دنبال میکنن تا یه اون رو بسیار بالاتر یا پایین تر از اون چیزی که هست، نشون بدن.

حالا فرض کنید شما در مقام منتقد برای بررسی یه بازی/فیلم انتخاب شدید و قراره بررسی شما برای افراد زیادی نشون داده بشه که اونا رو در خریدن/دیدن یا نخریدن/ندیدن اون بازی/فیلم راهنمایی کنه. آیا معتقدید که نقد، بازتاب نظر شخصی و تجربه شخصی شماست یا اینکه باید نقاط مثبت یا منفی اون بازی/فیلم رو کاملا و بدون هیچ گونه جبهه گیری و جریان های فکری/تبلیغاتی و ...، بیان کنید؟ حتی اگر بررسی شما بازتاب سنگینی (چه خوب یا چه بد) به دنبال داشته باشه و توی فضای مجازی سر و صدای زیادی بکنه؟
 

jeenas

کاربر سایت
Jul 24, 2014
866
نام
مصطفی
یه فکری که من دارم اینه که مخاطب، منتقد بازی رو بشناسه هم از لحاظ اینکه شخص چقدر حرفه ای هست و جدا از مبحث حرفه ای سلایق و شخصیت اون فرد منتقد بازی رو هم بدونه که اینم به مرور تغییر پیدا میکنه! هر انسانی تغییر میکنه اما در یه برهه زمانی منِ مخاطب اگه نقد های فلان منتقد رو دنبال کنم و منتقد ارتباط برقرار کنه با مخاطب هاش هم اینکه به دانش بقیه اضافه کنه هم که ما با سواد و سلایق منتقد آشنا بشیم که وقتی ما برای خرید یه بازی میخوایم هزینه ای رو بدیم بهتر بدونیم پولمونو خرج چی میکنیم که البته این هدف اصلی نمره دادن به بازی هاست اما خب اینکه ما اصن منتقد بازی رو نمیشناسیم و نقد اون منتقد تو متا ثبت میشه و رو نمره بازی تاثیر میزاره و ما بخوایم روی اون کلیت حساب کنیم بنظرم درست نیست چه بسا که خیلی دیدیم بازی چند ده نمره سبز داره این وسط چند سایت نمره قرمز به بازی دادن که اونام تاثیر روی متای بازی میزاره! این وسط بحث دیگه ای هم که هست اینکه شخصیکه روی متا ریز میشن پس باید هم توی گیم دیزاین دانشی داشته باشه هم نقد بازی هم بازی کردن بازی تا کل این پروسه ساخت بازی، تست کردن و نقد رو زیر سوال نبره و اگه میگه نه فلان بازی بده منتقدا میگن خوبه بتونه حرفشو ثابت کنه! لب کلام اینکه اگه کسی میدونه سیستم متا اشکال داره خودش دستشو تو کار کنه روش درستشو بیاره رو کار اگه نه که خسته ای از سر کار اومدی میخوای بازی کنی دیگه حساس نشو این همه آدم مسئولیت نمره دادن به بازی رو گردن گرفتن بازیتو بکن بره! :D
 
  • Like
Reactions: Safety & Peace

Sam _Fisher

کاربر سایت
Dec 10, 2011
142
نام
علی
اگر شما فکر می‌کنید که کلمه "فنی و علمی" فقط علوم پایه‌ای مثل ریاضیات و فیزیک و شیمی هستند، سخت در اشتباهید. منظور از نقد فنی و علمی، نقدی براساس اصول اولیه و تخصصی اون هنر هست. و چیزی درمیان نقد تمامی هنرها وجود داره، اصول زیبایی‌شناسی است. و حتی اگر هم به بحث ریاضیات و فیزیک و شیمی هم برگردیم، برخی از هنرها به واسطه این علوم پایه هم نقدپذیر هستند.

بحث در اینجا نقد به شیوه دریافت فردی و لحظه‌ای یا امپرسیونی در مقابل تحلیل کامل و نقد براساس اصول تخصصی هر هنر یا زمینه‌هایی از یک اثر هست.
دقیقاً به خاطر وجود چیزی مثل زیبایی‌شناسی هست که نقد تمامی هنر ها نمیتونه علمی باشه. نه زیبایی‌شناسی نه هنر هیچکدوم مبنای مشخصی مثل مباحث علمی ندارن. بحثم اینجا فقط مشخص نبودن مبناشون نیست، متفاوت بودن مبناشون و علمی نبودنشون هست.
علمی بودن هم صرفاً به عدد و محاسبات رو کردن نیست. مشکل اینجاست که توی همچین حوزه ای شما باید توصیف کیفی ای به این عدد ها بچسبونید وگرنه عملاً نظری که شکل میگیره معنا نداره.

خودم نظرم اینه که اگر قراره منتقد باشم، باید بی طرفانه و کاملا دقیق نقد کنم چون این کار به عنوان یه وظیفه به من محول شده و قراره برای مخاطبین زیادی به بررسی جنبه های مختلف یه محصول بپردازم چون کسی که میخواد یه محصول رو بخره و قیمت نسبتا زیادی داره (60$)، باید بدونه چی رو میخره و کیفیتش چطوریه. اگر قرار باشه نقد نظر شخصی باشه، چرا اصن باید بهش نقد بگیم؟ نظر شخصی هر فرد نسبت به دیگری کاملا متفاوته و من به عنوان یه خریدار، به نظر شخصی اون کسی که این محصول رو پیشنهاد/رد میکنه، نیازی ندارم. در واقعا اصلا منطقی نیست برام و کل سیستم متا و نقد و بررسی زیر سوال میره و هر کسی میتونه هر نمره ای و نوشته ای بده و تهش برچسب "نظر شخصی" بزنه.
الان مشکلی که خودم دارم همینه دقیقا چون سیستم متاکریتیک از این قضیه پیروی نمیکنه چون نمیتونم بفهمم کی داره درست بررسی میکنه و کی داره نظر شخصی بده و خود متا هم همه رو مخلوط میکنه و به عنوان یه ملاک (متاسفانه!) تحویل ملت میده. این کار باعث شده خیلی از بازی هایی که واقعا ارزش داشتن، فرصت دیده شدن پیدا نکنن و برعکس یه سری عناوین بیخود و بی جهت بالا برده بشن.
به نظرم نظر شخصی بیشتر برای یوتیوبرها و بلاگرها خوبه که نظرشون رو با مخاطبین در اشتراک میذارن. ولی سایت ها و مجلاتی که کد نقد یا نسخه فیزیکی یه بازی رو به صورت مجانی میگیرن، وظیفه دارن درست و بی غرض به بررسی اون بازی بپردازن. نقد و بررسی یه کار حرفه ای هست و کسی که واردش میشه، باید اخلاقیات رو رعایت کنه و تعصب رو کنار بذاره. بعضی از منتقدها هم که دیگه کلا واویلا هستن و بازی رو تموم نکرده نقد میکنن و یا میگن بازی سخت بود و سازنده باید حالت آسون میگذاشت توی بازی. مساله اینه که سازنده به نظر تو برای ساخت بازیش نیازی نداره و منتقد باید اینقدر درک و شعور داشته باشه که باید برای انجام اون بازی، مهارت لازم رو کسب کنی. اگر نمیتونی، مجبور نیستی نقد کنی (نباید نقد کنی در واقع) و باید کسی که وقت و حوصله-ش رو داره این کارو انجام بده.

کسایی که به نظر شخصی رای دادن، الان یکی بیاد به RE3, CP2077, TLoU2 و ...، نمره صفر بده و بگه حالم از این سبک و کارگردان و سازنده-ش به هم میخوره و به خاطر همین این نمره رو دادم، اوکی هستین دیگه؟!
مشکل اصلی من با گزینه ی دیگه ادعاش بود که نقد میتونه علمی باشه، وگرنه هیچکدوم از گزینه ها انتخابم نبودن و نظرم بیشتر به چیزی بینشون نزدیک تره. :D

وقتی هم که میگم نقد نظر شخصی یا سلیقه ای هست یعنی باید دلایل خوبی پشت خودش داشته باشه. اینکه طرف از سبک بازی ای حالش به هم بخوره و بهش 0 بده همونقدر مسخره ست که یکی دیگه چون عاشق سبک اون بازی هست بهش 10 بده. منتقد نظرش چه مثبت باشه چه منفی برای من مخاطب باید دلایل خوبی نشون بده که چرا نظرش اینطور بوده. اگه نقدی اینطور نباشه من هم خیلی راحت میتونم ولش کنم و برم سراغ نقدی که بتونه به من تصویر خوبی از بازی یا نکته ای که مد نظر منتقد هست بده تا بتونم اونجا تصمیم بگیرم که اگه من بودم از همچین چیزی لذت میبردم یا نه. اینجوری، فارغ از نمره، تفاوت سلیقه هم خیلی خوب مشخص میشه. صرفاً گفتن این که من و فلان منتقد نمره یکسانی به بازی ای میدیم یا هر دو نظر مثبتی نسبت بهش داریم اصلاً برای نشون دادن شباهت یا تفاوت سلیقه کافی نیست.
منظور از بی طرفانه و بدون جهت گیری هم برای من مشخص نیست واقعاً. مگه میشه صحبت از کیفیت باشه و منتقد طرف چیزی یا کسی رو نگیره و بر مبنای اون نظر نده؟ یا باید طرف خودش رو بگیره این وسط یا مخاطب هاش یا چیزای دیگه. شخصاً ترجیح میدم منتقد اخلاقیات جیب و وقت مخاطباش رو هم رعایت نکنه. چون اینطوری راحت موقعیتی میاد که با خودش میگه: "خب من خوشم نیومد ولی بقیه شاید خوششون بیاد؟ پس چون این بازی مخاطبای خودش رو میتونه داشته باشه منم یکی دو نمره بهش بیشتر میدم" یا برعکسش. اینطوری بیشتر احساس میکنم به شعور من خواننده توهین شده.
این که اکثراً دلایل محکمی ارائه نمیکنن و از روی نظرات بدون توضیح رد میشن هم نشون میده به دلایل مختلف هم سایت و منتقدش مشکل دارن، هم غالب مخاطباش.
 

Silent fans

Stay lostdata
کاربر سایت
Jan 6, 2013
477
نام
Sera
نقد خوبه واسه کسایی که نقدو می خونن،واسه کسایی اول بازی می کنند بعد نقد می خونن بیشتر جنبه ی داوری داره،حالا اینکه کدوم نقد نظر بهتره،خب نقدی که فن بازی توش نباشه،که الان نداریم یعنی به گور پیوسته شده،میگن یروز از خاکسترشون بر می خیزن اما کی خودشونم نمی دونن.

حالا یه چیزم بگم کسی اشاره نکرده تا الان،دنیا پیچیده تر از اونی فکرشو می کنید،سیاست وارد نقد شده،یه نهاد مخفی در این وضعیت شکل گرفته،بسیار آهسته قدم بر میداره،اما قدم هاش هرگز پاک نمی شن،اینا کارشون کنترله،یعنی سقفی تعین کردن که از اون نمی تونی بالاتر بری،اگه بخوای بالاتر بری میندازنت پایین،وقتی از اون بالا پایین بیفتی دیگه خیلی سخت بتونی،اتفاقی که برا خیلی ها اتفاق افتاد،نقدها رو بخونید اما کاملا مجاب نشید حقیقتو خودتون پیدا کنید.اگه شرکتی اوج گرفت بعد چند وقت سقوط کرد،فقط به حساب ناکارآمدگیشون نذارید،تک بعدی نباشید،این صنعت از گوشه کنارهایی تغزیه می کنه در سایه ها قرار دارن چون دیده نمی شن دلیل بر عدم وجودشون نیست.
 

m.a.t

کاربر سایت
Dec 31, 2005
3,075
نام
محمد علی
حالا جدای بحث مطرح بودن یا نبودن نظر منتقد , تو بحث نمره دادن و این صحبتا به نظر من سیستم صفر و یکی بهترین چیزه (بخرید/نخرید و ....) الان بزرگترین مشکل سیستم نمره دهی اینه که ما نمیتونیم دقیقا حدس بزنیم معیار نویسنده برا یک نمره کم کردن چی بوده برا یکی معیار X نیم نمره داره برای یـ فردی دیگه همون یک نمره واسه هم باعث میشه ما شاهد یک سری نمرات با طیف وسیعی از معیار با خط کشی های متفاوت باشیم ولی سیستم صفر و یکی باعث میشه حداقل این خط کشی های متفاوت تاثیرشون به حداقل برسه از طرفی هم همین مورد بیشتر مخاطب ها رو وادار به خوندن اون متن بکنه چون اینجا فرد میخواد متوجه بشه دقیقا چرا منتقد از اون محصول خوشش اومده یا ازش متنفره دیگه با یک سیستم خط کشی که بعضا مرز خوب و بد یکی دونمره هستش نیستیم هرچند همین هم باز یـ مشکل دیگه داره اونم جمع زدن این 0 و 1 ها توسط سایت هایی مثل متا هستن ولی خوب بازم تو بحث روانی در قالب یک بررسی مستقل خیلی تاثیر بهتری داره و کمتر رو تصمیم گیری نهایی فرد اثر میزاره ...
الان برای فیلم‌ها گوجه گندیده تقریباً داره همین کار رو می‌کنه. حالا در جزئیات و رویکردهاش یه انتقاداتی بهش می‌کنن اما کلیت کار همینه که شما میگی.
همین اتفاق رو میشه برای گیمینگ هم تصور کرد. اما اصل مشکل اینه که باز نقد‌ها رو نمیشه خالی از اشکال دونست. هنوزم سیستم با فلان بازی حال نکردم ۰/۱۰ می‌تونه وجود داشته باشه.
 

Changed_Man 50

کاربر سایت
Jul 6, 2016
4,403
در یک منتقد حرفه ای همیشه جفتش تاثیر گذاره ، و امکان نداره کاملا عینی باشه نقد،
پس با سلیقه و جهتگیری های منتقد چه میشه کرد ؟ خیلی سادست وقتی چیزی با سلیقت مخالفه اصلا سمت نقد کردنش نرو!
مثلا من از پایه با فضای سری Halo حال نمیکنم، اصلا استایل طراحیشو دوست ندارم، خب طبیعتا اگه منتقد باشم هیلو نقد نمیکنم میدم به یکی دیگه،
قضیه به همین سادگیه آیا ما شعورش رو داریم وقتی چیزی به سلیقمون نمیخوره ازش دست بکشیم و نظر ندیم ؟
در جهت عکس، این قضیه مشکل ساز نیست( حداقل شدید نیست) ینی وقتی یه بازی خیلی سبکش با سلیقم جوره این باعث نمیشه ایراداتشو نگم،
اتفاقا دقیق تر میبینم چون چیزیه که کاملا غرقش شدم و با توجه کامل دارم تجربه میکنم، چون برام مهمه ...
 
  • Like
Reactions: Safety & Peace

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
به خاطر همین قضایاست که به نظر من سیستم عرضه کردن دمو برای بازی ها باید تبدیل به یه استاندارد بشه تا افراد بتونن مستقیما و بدون واسطه بازی رو تست کنن و حداقل از نظر فنی از وضعیت بازی آگاه بشن. از اونور سازنده ها باید در طول ساخت بازی مرتباً با کامیونیتی در ارتباط باشن و نظرات و پیشنهادات و انتقاداتشون رو مد نظر قرار بدن تا بتونن بهترین کیفیت رو ارائه بدن.
 

dizzy

کاربر سایت
Dec 24, 2017
607
به خاطر همین قضایاست که به نظر من سیستم عرضه کردن دمو برای بازی ها باید تبدیل به یه استاندارد بشه تا افراد بتونن مستقیما و بدون واسطه بازی رو تست کنن و حداقل از نظر فنی از وضعیت بازی آگاه بشن. از اونور سازنده ها باید در طول ساخت بازی مرتباً با کامیونیتی در ارتباط باشن و نظرات و پیشنهادات و انتقاداتشون رو مد نظر قرار بدن تا بتونن بهترین کیفیت رو ارائه بدن.
یکی از مثال های تازه درمورد حرفی که زدید THQ nordic هست که با عرضه gothic teaser میخواد ریمیک بازی از ابتدا هم راستا با نظر پلیرها پیش بره
 

Cait Sith

Dauntless Feline Hero
کاربر سایت
Jan 21, 2009
2,870
یه تاپیک دیگه گفتم، اینجا هم میگم. فیلم رو کار ندارم چون داستانش چیز دیگه ست ولی کلا تو زمینه نقد بازیها، بازیهای انحصاری بدجور از منتقدا و یوزرهای جبهه-جبهه های مقابل ضربه میخورن. فرقیم نداره انحصاری کدوم پلتفرم باشن.
یوزرها که فله ای صفر میدن یا چند تا ایراد بنی اسرائیلی رو بولد میکنن، منقدها هم با نمرات پایین زهر خودشون رو میریزن یه تعدادیشون.
میتونید رجوع کنید به Gears of War 5 و Death Stranding تاپیک نمراتشون هست جفتش قفل شده سر همین قضیه.
این قضیه به نظرم نسل بعد شدیدتر هم میشه.
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
کم کم داره بوی نقد و دخالت سازنده ها توی نمره و نقد منتقدا مشخص میشه.

Square Enix intimidated a reviewer to change a review score for Final Fantasy XII, accusations of lying, suggested "correct" content for the review

اسکوئر سال 2017 یه منتقد رو ترسونده که نمره FF XII رو عوض کنه!/:)

و این:

The Last of Us Part 2 has become a minefield

“They felt some of the conclusions I reached in my review were unfair and dismissed some meaningful changes or improvements,” Zacny told Polygon over Twitter messages.

از اونور هم PR سونی به منتقد Vice پیام داده بوده که جمع بندی ای که کردی خوب نبوده و گفته عوضش کنین و بهترش کنین/:)

نمیدونم این بچه بازیا و لودگیا برای چیه واقعا. بازیتون رو که ساختین، فروشتون رو هم که کردین. واقعا چه معنی میده بیای به طرف بگی نقدت رو بر اساس نظرات ما درست کن؟ چه کاریه اصلا نقد کنین و نمره بدن ملت وقتی قراره دخالت کنین؟

اینم خیلی خنده داره:
"A hilarious addendum is that I was given a dev unit console to play Nier: Automata on about... three (?) months before release? Had to sign a crazy NDA.

Anyway, I gave that game a 10, and they sent me a Black Box Edition and a signed Yoko Taro print"
طرف میگه من به NiER 10 دادم و سازنده نسخه Black Box با امضای یوکو تارو رو برام فرستاد:))

همیشه گفتم این نمره و متا بدترین اتفاقی هستن که توی صنعت بازی افتادن و روزی که حذف بشه کاسه کوزه اینا، روزیه که صنعت بازی میتونه نفس بکشه دوباره.
 
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,371
نام
سید محمد حسین
کم کم داره بوی نقد و دخالت سازنده ها توی نمره و نقد منتقدا مشخص میشه.

Square Enix intimidated a reviewer to change a review score for Final Fantasy XII, accusations of lying, suggested "correct" content for the review

اسکوئر سال 2017 یه منتقد رو ترسونده که نمره FF XII رو عوض کنه!/:)

و این:

The Last of Us Part 2 has become a minefield



از اونور هم PR سونی به منتقد Vice پیام داده بوده که جمع بندی ای که کردی خوب نبوده و گفته عوضش کنین و بهترش کنین/:)

نمیدونم این بچه بازیا و لودگیا برای چیه واقعا. بازیتون رو که ساختین، فروشتون رو هم که کردین. واقعا چه معنی میده بیای به طرف بگی نقدت رو بر اساس نظرات ما درست کن؟ چه کاریه اصلا نقد کنین و نمره بدن ملت وقتی قراره دخالت کنین؟

اینم خیلی خنده داره:

طرف میگه من به NiER 10 دادم و سازنده نسخه Black Box با امضای یوکو تارو رو برام فرستاد:))

همیشه گفتم این نمره و متا بدترین اتفاقی هستن که توی صنعت بازی افتادن و روزی که حذف بشه کاسه کوزه اینا، روزیه که صنعت بازی میتونه نفس بکشه دوباره.

این بدبختی ایه که عملا همه بازی های AAA دچارشن، یا بهتر بگم، همه منتقدهای بازی های AAA دچارشن. الان یه سری منتقد تو توییتر دارن بعد این مقاله پولیگان خاطرات فضولی های ناشرها رو تو کار نقدهاشون بازگو می کنن.
بعضی ها فکر می کنن ناشرها به منتقدها پول میدن نمره بگیرن... LOL...:D کسی پول نمیده اصن، عملا تهدید می کنن! خود فن بازی تو تاپیک نمراتش میگه امیدوارم دیگه *فلان ناشر* به *فلان منتقد* کد نقد نده :D بعد جدا انتظار چی دارید :D فشار فن بیس مهلبون بازی ها، نگاه سنگین خود ناشر و بعضا هم که خود سازنده و عوامل ساخت هم بهت میپرن اگه زیاد بپری به بازی :D

راکستار که معروفه تو این قضیه
الانم که سونی و اسکوئر هم به جمع شون اضافه شدن
گند بقیه شون هم به نوبت در میاد
 

Arima Kishou

Kuro no Shinigami
کاربر سایت
Jul 14, 2014
5,260
نام
محمد
طرف میگه من به NiER 10 دادم و سازنده نسخه Black Box با امضای یوکو تارو رو برام فرستاد:))

همیشه گفتم این نمره و متا بدترین اتفاقی هستن که توی صنعت بازی افتادن و روزی که حذف بشه کاسه کوزه اینا، روزیه که صنعت بازی میتونه نفس بکشه دوباره
امیدوارم این کار اسکوئر این وسط باشه، وگرنه واقعا از تارو ناامید شدم که فهمیدم همچین حرکتی رو انجام داده.:|
 

Safety & Peace

ارباب مطلق سوزوران
کاربر سایت
Sep 4, 2011
13,185
نام
تونی آلمِیدا
یا اون Obsidian بدبخت که بتزدا براش شرط متا گذاشته بود برای بونز و تشویق که آخرش هم بهشون ندادن.

کلا این متا و نمره، به نظر من فاسده. چه اونی که از روی لج بازی 0 میده و چه اونی از روی تعصب 10 میده، هیچوقت نمیتونه جای نظر شخصی و تجربه فردی بازیکن رو بگیره. در بهترین حالت فقط میتونه یه دیدگاه خیلی خیلی کلی از وضعیت یه بازی بگه.

جالب اینجاست مواردی هم بوده که به خاطر اینکه سایته نمره پایین میداده، دیگه بهشون کد نقد ندادن. اینقدر هم این قضیه نمره و متا ریشه دوونده که روی کاور بازی ها لیست میکنن نمره های بازی رو و کم مونده تهش بزنن "ادامه در پشت کاور". یعنی خود کاور بازی عملا دیده نمیشه این وسط و طرف نمیفهمه چی خریده:D فکر کن خود سازنده میاد به سایت ها کد نقد میده (در حالی که با نمره یه سریاشون مشکل داره) و از اونور همون نمرات رو بندازه روی کاور بازی/:) عین ویترین مغازه میشه کاور بازی و متاسفانه شده یه مرجع بین بازیکن و بازیساز.
 

Mohammad@li

کاربر سایت
Sep 11, 2014
2,091
نام
MohammadAli
طرف میگه من به NiER 10 دادم و سازنده نسخه Black Box با امضای یوکو تارو رو برام فرستاد:))
این کار بین ناشرای بزرگ کاملا چیز عادی ای شده. یه نگاهی به Press Kit لست آف آس 2 هم بندازیم:


ادیشنی هست که حتی شبیه‌اش بین نفیس‌ترین و گرون‌قیمت‌ترین کالکترز ادیشن‌ها یافت نمیشه. حالا یه نگاهی به صحبت‌ Knightwing هم میندازیم:

151414

یه نگاهی به منتقد‌های چینی هم داشته باشیم بد نیست:

zrzisp84w4651.jpg

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------
حالا یه مثال مشابه میزنیم. سریال Orville که سیزن ۲اش هم مثل سیزن اولش زباله بود ولی یه تفاوت بزرگ داشت. سیزن دوم شرکت بزرگی مثل دیزنی پشتش بود. بیاید یه نگاهی هم به نمره منتقدها بندازیم:

151418


همه اینارو اگه کنار هم بذاریم به نتایج جالبی میرسیم.
 

Timey Wimey

عضو تحریریه
Aug 15, 2014
260
نام
محمد زمانی
کم کم داره بوی نقد و دخالت سازنده ها توی نمره و نقد منتقدا مشخص میشه.

Square Enix intimidated a reviewer to change a review score for Final Fantasy XII, accusations of lying, suggested "correct" content for the review

اسکوئر سال 2017 یه منتقد رو ترسونده که نمره FF XII رو عوض کنه!/:)

و این:

The Last of Us Part 2 has become a minefield



از اونور هم PR سونی به منتقد Vice پیام داده بوده که جمع بندی ای که کردی خوب نبوده و گفته عوضش کنین و بهترش کنین/:)

نمیدونم این بچه بازیا و لودگیا برای چیه واقعا. بازیتون رو که ساختین، فروشتون رو هم که کردین. واقعا چه معنی میده بیای به طرف بگی نقدت رو بر اساس نظرات ما درست کن؟ چه کاریه اصلا نقد کنین و نمره بدن ملت وقتی قراره دخالت کنین؟

اینم خیلی خنده داره:

طرف میگه من به NiER 10 دادم و سازنده نسخه Black Box با امضای یوکو تارو رو برام فرستاد:))

همیشه گفتم این نمره و متا بدترین اتفاقی هستن که توی صنعت بازی افتادن و روزی که حذف بشه کاسه کوزه اینا، روزیه که صنعت بازی میتونه نفس بکشه دوباره.
قبل از اینکه این مورد مثل ریست ارا عملاً درام بشه چند نکته بگم. در مورد قضیه فاینال فانتزی یا Nier نمیدونم و باید بیش‌تر تحقیق بشه ولی خب اون مطلب Polygon که در مورد TLOU 2 بود رو خوندم. اول اینکه فکر کنم اشتباه مطلب رو خوندید PR سونی نگفته " جمع بندی ای که کردی خوب نبوده و گفته عوضش کنین و بهترش کنین" بلکه منتقدی که این مطلب رو نوشته داره میگه که PR پیام داده که به نظر اونا بعضی از جمع‌بندی‌های ریویو من ناعادلانه بوده و یه سری بهبودهای بازی رو توی نقد در نظر نگرفتم و بعد هم گفته بهشون جواب دادم و اونا هم محترمانه پاسخ دادن.
بحث اینه که همین قضیه هم جالب نیست، به خصوص برای ناشرهای بزرگ و نباید ناشر و روابط عمومیشون چندان دخالتی کنن و بخوان نظر بدن ولی یه واقعیت اینه که PR کارش همینه اصلاً یکی از کارهاش همین برقراری ارتباط با سایت‌هاست. اینجا هم کسی زور نکرده و در واقع نمیتونن هم زور کنن که نمره رو بالا پایین بدن یا متن رو عوض کنن. جالب اینجاست که کلاً ریویو Vice کلا نمره نداره و توی متا هم ثبت نشده و این اصلاً واکنش PR سونی رو عجیب تر میکنه (اگه بنابر دلایلی که به خاطر متا میگید باشه) حتی همون قضیه اسکوئر انیکس هم که یکم بدتر بوده باز قدرت تغییر نوشته مطلب رو نداره. نهایت کاری که ناشر میتونه انجام بده، اینه که اون رسانه رو توی بلک لیست بذاره و کد نقد بهش نده که اینم به گفته خیلی از منتقدا کم اتفاق میوفته.
چیزی که برای من عجیبه اینه که منتقدا نباید اهمیت بدن به حرف PR‌ یا ناشر یا حتی سازنده. حتی اگه براشون کد هم نفرستن اینا میتونن توسط خود رسانه‌ای که توشون فعالیت میکنن بازی رو تهیه کنن و نقدش کنن یا اصلاً نقدش نکنن. مشکل جدی‌تر به نظرم اینه که خود سایت ها از نظر پشتیبانی و مالی زیر نظر شرکت‌های بزرگ‌تری نیستن و میخوان این رابطه همیشه عالی و خیلی خوب رو با سازنده حفظ کنن. یعنی من منتقد اگه سازنده هر حرفی هم بهم زد نباید روی نقدم تاثیر داشته باشه. حرف و دخالت اون اشتباهه ولی کلاً تاثیر نداره. یه منتقد معروف (و خوب) ایرانی داریم توی حوزه سینما که تقریباً نظرش خیلی وقتا به فیلم‌های ایرانی (و خارجی) منفیه و به همین خاطر خیلی از اهالی سینمای ایران هم باهاش خوب نیستن ولی آیا براش اهمیت داره؟ قطعاً نه و نقدش رو همیشه انجام میده.
من این قضیه رو رد نمیکنم و با توجه به همین دو سه لینک بالا متاسفانه وجود داره و تعدادش هم کم نیست و فقط مربوط به این دو سه مورد هم نمیشه اما بحث اینه که من طبیعتاً به عنوان یه نفر که دارم الان برای اینجا مینویسم دوست ندارم روابط عمومی یه ناشر بگه چرا این ریویو رو اینطوری نوشتی و اینجاش به نظرمون درست نیست اما خب برام هم مهم نیست. اون ناشر نمیتونه و این اجازه رو نداره که نقد یا نمره من رو تغییر بده چه بخواد محترمانه درخواست کنه و چه با تهدید.
با همه‌ی این بحث‌ها امیدوارم هم ناشر و روابط عمومیش درک کنه این قضیه رو شاهد این نباشیم و هم سیستم سایت‌ها (بیشتر سایت‌های خارجی منظورمه) به سمتی پیش بره که زیاد خودشون رو وابسته به ناشرای بزرگ صنعت ندونن.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: EAST2WEST and Z-fan

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر