با سلام
بحث اصلی و سوال مهم در اینجا :کدام سبک؟ ترس شرقی یا غربی...
که در اخر مطلب به این سوال جواب میدم.
المان های سبک وحشت:هر انسانی توی زندگی خودش نگرانی هایی داره،ترس از دست دادن عزیزی،تنها موندن توی مکانی،بوجود امدن توهم یا هر احتمال ناخوشایندی که بهش فوبیا(phobia ) گفته میشه.حالا وقتی به بازیها و فیلمهای ژانر وحشت نگاه میکنیم،میبینیم که همین دلهره های روحی
و مشغله های ذهنی به اونها مستقیما وارد شدن و این طور به نظر میرسه که خود سازنده ها همین مشکلات رو داشتن.(باور پذیری)با این توضیح ،هر اتفاقی میتونه باعث ترس بشه و هر تصویر نشانه ای برای وحشت...
مثال:رزیدنت اویل 5 رو در نظر بگیرید،چرا خیلی ها گفتند که این بازی هیچ تنشی نداشت و ترسناک نبود...از نظر اونها بازی کردن زیر نور خورشید و صحرای افریقا هیچ ترسی به همراه نداشت...بعضی ها هم از اتفاقات این بازی به عنوان ترسناک ترینها یاد کردن و دلیلشون هم این بود:قرار گرفتن در
یک منطقه ی بیابانی افریقایی و مواجه شدن با سیاههای زامبی که حتی در حالت عادی هم ترسناک هستن!!
منظورم این هست که هرکس با تفکرات و روحیات و تجربیات خودش با نشانه های ترس روبرو میشه و حتی برای خودش المانهای ترس رو ترسیم میکنه.
وضعیت ژانر وحشت در گذشته،حال،فردا:به نظر میرسه این سبک از بازی گذشته ی درخشانی داشته...جایی که سازنده ها،با عقاید خاص خودشون باعث بوجود آمدن طرفدارانی خاص تر شده بودن و نظریات خودشون رو(که فراتر از یک بازی به نظر میرسید!!) در قالب گیم مقابل مخاطب قرار
میدادند و همه چیز خوب به نظر میرسیده...
مثال:سایلنت هیل 1-4 و castlevania Classic
در حال حاضر، تمام نشانه هایی که زمانی جزیی از بارزترین المانهای سبک وحشت بودند حذف یا کمرنگ شدند و عقاید و فلسفه های پشت پرده ،جای خودشون رو به خون-صحنه های مشمئز کننده و چندش اور-گیم پلی منظم و اکشن محور و تقلید کورکورانه دادن.
مطمئنا در آینده هم شاهد پیگیری همین روند هستیم ...(البته من به سازنده های اروپایی،مخصوصا روسها خیلی خوشبین هستم!!)
ادامه دارد...