ناوتي داگ از سخت افزار PS4 ميگويد

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
مسلما ناوتي داگ يكي از نام آشنا ترين استوديوهاي بازي سازي در عصر معاصر است. هميشه توانايي آنان در ساخت بازي و خلق تجربيات بي نظير مثال زدني بوده است. اما علاوه بر اين بدون شك توانايي فني اين استوديو نيز بسيار مورد توجه بوده است. با در نظر گرفتن تمامي اين موارد اطلاع از نظرات ايشان در رابطه با سخت افزار جديد سوني خالي از لطف نيست

در طول نمايشگاه Semana Informática در ليسبون پرتغال جناب آقاي جيسون گرگوري برنامه نويس ارشد ناوتي داگ به تشريح سخت افزار PS4 پرداخت و همچنين توضيح داد كه چگونه ناوتي داگ تلاش ميكند تا با بهينه سازي اين منابع دست به توليد اثري شگفت انگيز بزند.

در ايتدا 8 گيگابايت رم PS4 بسيار زياد بنظر ميرسد ولي به عقيده ايشان در حال حاضر فقط 5 گيگ براي بازيها درنظر گرفته شده و آن نيز بسرعت پر ميشود.


Even in the PlayStation 4 you have 5 gigs, which seems like a lot but you’ll be amazed by how quickly it fills up.

به همين منظور ناوتي داگ در مصرف رم و همينطور تخصيص منابع بسيار محتاط است.

يكي از بزرگترين دشمنان ما در هم گسيختگي اطلاعات بر روي رم (Fragmentation) است. به اين علت كه اين مسئله باعث ميشود رم زودتر از حالت معمول پر شود. ناوتي داگ اين مشكل را با تخصيص دهندگان اختصاصي منابع custom-tailoring memory allocators مرتفع مي كند.

به علاوه استوديو از نقشه هاي انحصاري تخصيص منابع در انجين خود استفاده مي كنند. بدين معني كه در هر لحظه دقيقا مشخص است كه در كجا رم مورد استفاده قرار مي گيرد و خود رم استفاده شده چه نوع حافظه ايست.

اين مسئله بسيار مهمي است چرا كه بسياري از Dev-kit ها كه شامل PS3 هم ميشود معمولا ببه منظور Debugging از دوبرابر رم بهره ميبرند. اين بدن معناست كه بازيها نبايد از آن رم استفاده كنند.

او همچنين در مورد ساختار چند هسته اي PS4 توضيحاتي ميدهد.


خوب ما با 8 هسته مواجه هستيم كه هر كدام از پردازنده ي PS3 قدرتمند تر هستند. اين هشت هسته در دو خوشه طبقه بندي شده اند.

گرگوري ميگويد كه پردازنده اصلي PS4 بيشتر از ميزاني قدرت دارد كه براي رندر بازي ها در 1080p و 60 فريم مورد نياز است. طراحان PS4 قصد داشتند كه قدرت اضافه اي را براي GPU در نظر بگيرند كه قدرت بسيار بالايي براي پردازش هاي موازي بوجود مي آورد . اين خود به توسعه دهندگان امكان ميدهد كه فيزيك شبيه سازي لباس و مايعات و غيره را در GPU بهبود ببخشند.

ICE Team براي PS3 سيستمي را توسعه داده بود به نام Job System تا بتوانند از معماري چند هسته اي آن بهر بگيرند كه سيستم مشابهي نيز براي PS4 طراحي شده است.



NDPS4_2-571x425.jpg



البته تنها 6 هسته براي استفاده در بازيها مهياست. 2 هسته ديگر توسط سيستم عامل استفاده ميشوند. Job Systam همچنين از 6 هسته ي GPU بهر ميگيرد. هسته ها به اين صورت كار ميكنند كه يك هسته وظيفه پردازش لوپ اصلي را بعهده ميگيرد و 5 تاي باقي مانده باقي پردازش ها را بين خود به اشتراك ميگذارند.


NDPS4_3-567x425.jpg



از سوي ديگر GPU مسئول رندر و پردازش GPGPU است. كه اصولا شامل پردازش فيزيك لباس و ..... است كه قبلا اشاره شد.

مفهوم بسيار مهمي ديگري كه مطرح است بهينه سازي است. قانوني وجود دارد كه 80 به 20 نام دارد طبق اين قانون نرم افزار 80 درصد وقت خود را صرف پردازش 20 در صد اطلاعات شما ميكند.

زماني كه نرم افزار را بهينه ميكنيد وقت خودتان را صرف آن 80 درصد نميكنيد چرا كه اطلاف وقت است. اما ناوتي داگ تمركز بسيار ويژه اي بر روي آن 20 درصد دارد. اين مسئله باعث ميشود كه گرافيك بازي ها بتدريج پيشرفت كنند.

شناخت سخت افزار هم بسيار اهميت دارد. بعضي از بهينه سازي ها مختص سخت افزار خاصي است. كه اين خود شناخت عميق شما را از سخت افزار طلب ميكند.




NDPS4_4-565x425.jpg




كشينگ حافظه بخش بزرگي از بهينه سازي است. سخت افزار هاي امروزي زمان زيادي را صرف دستيابي اطلاعات از حافظه ميكنند كه مسلما حجم زيادي دارد. در درجه دوم حاظه كش بسيار كوچكتري وجود دارد كه بنام L2 شناخته ميشود. و سپس L1 كه بسيار سريعتر است. و درنهايت حافظه Reg بر روي چيپ اصلي كه بسيار بسيار كوچك است.



NDPS4_5-565x425.jpg




كوچك نگاه داشتن اطلاعاتي كه نياز به سرعت بالا دارند از اين حيث بسيار پر اهميت است. چرا كه بايد بر روي كش جا شوند. دستيابي به حافظه كش بسيار سريع است. كوچك نمودن اين حافظه بسيار سودمند تر بنظر مي رسد.

PS4 همانطور كه اشاره شد داراي هشت هسته است كه در دو خوشه طبقه بندي شده اند. كش L2 به دو بخش تقسيم شده كه هر كدام به يكي از اين خوشه ها اختصاص مي يابد. ارتباط بين خوشه ها و كش هايشان 26 چرخه به طول مي انجامد.
ارتباط بين يك خوشه و كش خوشه ديگر بسيار كندتر و حدود 190 چرخه مدت نياز خواهد داشت.



NDPS4_7-568x425.jpg


NDPS4_8-571x425.jpg



اين اطلاعات به استوديو كمك ميكند كه اطلاعات هر خوشه را در كش خود آن خوشه بكار گيرند تا از اطلاف زمان خلوگيري شود.

در پايان نكته بسيار جالب اين است كه اين خصوصيت بسيار بروي PS3 مشكل آفرين بوده است چرا كه PS3 در بكار گيري اطلاعات كش ها براي خوشه خودشان بسيار ضعيف عمل ميكرده است.

اما از آن سو PS4 در حدس زدن ارتباط كش و خوشه بسيار بسيار بسيار خوب عمل ميكند. اين مسئله باعث ميشود كه كار زيادي از دوش CPU برداشته شود و نتيجه كار بسيار بهبود پيدا كند.

شنيدن تمام اينها از زبان گرگوري فقط يك نتيجه دارد و آن هم اينكه ما را براي ديدن اولين بازي ناوتي داگ بر روي PS4 از خود بي خود ميكند. مشكل اينجاست كه تا ديدن نتيجه كار اين استوديو ي ديوانه تكنولوژي من و جيبم بايد كمي صبر كنيم.


منبع

آپدیت:

همانطور که اطلاع دارید ICE Team یکی از زیر مجموعه های ناوتی داگ است که به امر توسعه زیر ساختهای نرم افزاری و تکنولوژی های مرتبط با آن برای استفاده FP های سونی در ساخت بازی برای پلتفورمهای پلی استیشن است. اما دقیقا الان IT در حال انجام چه کاری است.

در حال حاضر ICE Team در حال توسعه ی نرم افزاری است که پرفورمنس GPU ی PS4 را اندازه گیری میکند این امر برای دیباگینگ نرم افزاری مورد نیاز است.

Razor.jpg



در حال حاضر این تیم در حال تلاش است تا بتوانند از آخرین قطره های قدرت PS4 بصورت مطلوبی بهره ببرند. با استفاده از نرم افزار Razor Profiler توسعه دهندگان میتوانند در یابند که چه عملی بیشترین بسامد و تکرار را در پروسه پردازش به خود اختصاص میدهد. این نرم افزار آنان را قادر میسازد که بصورت بصری ببینند که در هر لحظه چه عملی بر روی CPU و GPU پردازش میشود. به اعمالی که بیشترین بسامد را داشته باشند به اختصار HOT Function گفته میشود. توسعه دهندگان بدین وسیله متوجه میزان زمان مورد نیاز برای هر دستور العمل میشوند. این خود به بهینه سازی نرم افزاری کمک میکند. به یاد داشته باشیم بهینه سازی در حد چند میکروثانیه میتواند تفاوت 30 فریم ویا 60 فریم ایجاد کند.

dead-stripping.jpg


بعلاوه این نرم افزار میتواند برای حذف داده های مرده نیز بکار آید. بعد از اینکه دستورالعملها اجرا شدند. معمولا بخشی از حافظه و قدرت پردازشی را اشغال میکنند. با استفاده از این نرم افزار میتوان این داده های به اصطلاح مرده را حذف کرد.

منبع
 
آخرین ویرایش:

mhdt199

کاربر سایت
Mar 15, 2010
110
او ( جناب آقاي جيسون گرگوري برنامه نويس ارشد ناوتي داگ ) همچنين در مورد ساختار چند هسته اي PS4 توضيحاتي ميدهد.


خوب ما با 8 هسته مواجه هستيم كه هر كدام از پردازنده ي PS3 قدرتمند تر هستند. اين هشت هسته در دو خوشه طبقه بندي شده اند.
!

نتیجه :
ps4 cpu > 8 x ps3 cell cpu


 

HoR!ZoN

کاربر سایت
Feb 11, 2010
2,088
نام
Milad
البته يادمون نره بازي اول ناوتي داگ هم حداكثر قدرت نيست حالا حالا ها مونده

آنچارتد يك رو با 3 مقايسه كن بزار بقل ‌TloU واقعا تفاوت شگفت انگيزه


uncharted3drakesface.jpg

به نظر میاد کاراکتر U2 از U3 بهتر کار شده روش؟؟؟ :-b:-/
 

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
به نظر میاد کاراکتر U2 از U3 بهتر کار شده روش؟؟؟ :-b:-/

به جز اولی که شاید اونم بول شات باشه عکسای u2 و u3 هیچکدوم ریل تایم نیستن همشون با انجین خود بازی ساخته شدن ولی از قبل رندر شدن.

- - -ویرایش - - -

5GB رم؟ اون Devـی که گفته بود بازیهایی در حال ساختن که بیش از 5.5 gb دارن استفاده میکنن کی بود؟

این سونی نمیکنه با استودیوهاش یکم همکاری کنه که همدیگرو ضایع نکنن همین قبل لانچ بود که یوروگیمر یه مقاله نوشته بود که ps4 فقط 5 گیگ رم برای بازی داره خود سونی جواب داده بود تکذیب کرده بود اینم شد قضیه kz sf
 

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,583
نام
Mehrdad
به جز اولی که شاید اونم بول شات باشه عکسای u2 و u3 هیچکدوم ریل تایم نیستن همشون با انجین خود بازی ساخته شدن ولی از قبل رندر شدن.

- - -ویرایش - - -



این سونی نمیکنه با استودیوهاش یکم همکاری کنه که همدیگرو صایع نکنن همین قبل لانچ بود که یوروگیمر یه مقاله نوشته بود که ps4 فقط 5 گیگ رم برای بازی داره خود سونی جواب داده بود تکذیب کرده بود این شد قضیه kz sf
04310961640268122531.jpg

 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
5GB رم؟ اون Devـی که گفته بود بازیهایی در حال ساختن که بیش از 5.5 gb دارن استفاده میکنن کی بود؟

برا بازار گرم کنی بوده :d اما خود ناتی که گفته در حال خاضر

ولي به عقيده ايشان در حال حاضر فقط 5 گيگ براي بازيها درنظر گرفته شده و آن نيز بسرعت پر ميشود.
_____________________________________

به نظر میاد کاراکتر U2 از U3 بهتر کار شده روش؟؟؟ :-b:-/
بالای تصویر زده برا اندازه اصلی کلیک کنین اگه نشانه گر موس خویش را روی آن نوار برده و کلیک کنین و اندازه اصلی رو ببینین اگه بازم این حرف رو زدین من دیگه حرفی ندارم
 
آخرین ویرایش:

MrElectricWizard

The Hawk Is Howling
کاربر سایت
Nov 6, 2011
3,583
نام
Mehrdad
شریک جدید ترواست زیاد جدی نگیرید:d
عکس u3 سلولهای پوست نیتان هم طراحی شده در مقابل u2 براق ترِ که شخصا u3 ترجیح میدم... واقعگرایانه ترِ...

هر هر هر چقد تو با نمکی بده برات اسپند دود کنن یه وقت چشم نخوری نمکدون.

والا من که هر نسخه بازی 2 3 بار تموم کردم نفهمیدم این عکسها از قبل رندر شدست....
 

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
تکذیبیه سونی رو بی زحمت قرار بده ...

PlayStation 4 gives up to 5GB of RAM to game developers • News • Eurogamer.net

We would like to clear up a misunderstanding regarding our "direct" and "flexible" memory systems. The article states that "flexible" memory is borrowed from the OS, and must be returned when requested - that's not actually the case.The actual true distinction is that:
  • "Direct Memory" is memory allocated under the traditional video game model, so the game controls all aspects of its allocation
  • "Flexible Memory" is memory managed by the PS4 OS on the game's behalf, and allows games to use some very nice FreeBSD virtual memory functionality. However this memory is 100 per cent the game's memory, and is never used by the OS, and as it is the game's memory it should be easy for every developer to use it.

ولی الان nd داره میگه:

Even in the PlayStation 4 you have 5 gigs,

- - -ویرایش - - -

والا من که هر نسخه بازی 2 3 بار تموم کردم نفهمیدم این عکسها از قبل رندر شدست....

http://www.irso.org/
 

NoctisSasuke

کاربر سایت
Sep 24, 2011
5,016
نام
Farshad
شریک جدید ترواست زیاد جدی نگیرید:d
عکس u3 سلولهای پوست نیتان هم طراحی شده در مقابل u2 براق ترِ که شخصا u3 ترجیح میدم... واقعگرایانه ترِ...



والا من که هر نسخه بازی 2 3 بار تموم کردم نفهمیدم این عکسها از قبل رندر شدست....
به شخصه 100 بار ترجیح میدم ترووا بیاد چون درسته ترول میکنه اما ترول واقعی میکنه و حقیقت رو میگه اما ایشون رو نمیدونم والا :))

دقیقا پوست توی U3 به شدت قشنگ طراحی شده بود و تو U1 خیلی رنگا زیادی شاد و جیگول بودن

یاد مرحله صحرا U3 افتادم :((
 

vivanred

کاربر سایت
Oct 26, 2008
7,163
نام
Alireza
PlayStation 4 gives up to 5GB of RAM to game developers • News • Eurogamer.net



ولی الان nd داره میگه:

Even in the PlayStation 4 you have 5 gigs,
- - -ویرایش - - -


خوب عزیز من ND گفته در اختیار اونها 5 گیگ هستش و بالا میگه این رم برای سیستم عامل استفاده نمیشه ربطی به این نداره که سونی یا ND دروغ میگن معمولا اول نسل اجازه نمیدن از کل امکانات سیستم استفاده کنن سازنده ها به مرور زمان بهشون اجازه میدن که از این حافظه استفاده کنن که در طول نسل شما پیشرفت در عنوان ها ببینی همون جوری که به مرور سونی روی PS3 رم بیشتری در اختیار بازی ساز ها قرار داد با تغییراتی در سیستم عامل دستگاه از اون طرف هم الان یه مقدار رم کنار گزاشته شده که اگه یه چیزی به سیستم عامل خواستن اضافه کنن توش نمونن که سازنده ها برای بازی استفاده کرده باشن این وسط های نسل به اون 5 گیگ اضافه میشه .
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر