ناوتي داگ از سخت افزار PS4 ميگويد

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
مسلما ناوتي داگ يكي از نام آشنا ترين استوديوهاي بازي سازي در عصر معاصر است. هميشه توانايي آنان در ساخت بازي و خلق تجربيات بي نظير مثال زدني بوده است. اما علاوه بر اين بدون شك توانايي فني اين استوديو نيز بسيار مورد توجه بوده است. با در نظر گرفتن تمامي اين موارد اطلاع از نظرات ايشان در رابطه با سخت افزار جديد سوني خالي از لطف نيست

در طول نمايشگاه Semana Informática در ليسبون پرتغال جناب آقاي جيسون گرگوري برنامه نويس ارشد ناوتي داگ به تشريح سخت افزار PS4 پرداخت و همچنين توضيح داد كه چگونه ناوتي داگ تلاش ميكند تا با بهينه سازي اين منابع دست به توليد اثري شگفت انگيز بزند.

در ايتدا 8 گيگابايت رم PS4 بسيار زياد بنظر ميرسد ولي به عقيده ايشان در حال حاضر فقط 5 گيگ براي بازيها درنظر گرفته شده و آن نيز بسرعت پر ميشود.


Even in the PlayStation 4 you have 5 gigs, which seems like a lot but you’ll be amazed by how quickly it fills up.

به همين منظور ناوتي داگ در مصرف رم و همينطور تخصيص منابع بسيار محتاط است.

يكي از بزرگترين دشمنان ما در هم گسيختگي اطلاعات بر روي رم (Fragmentation) است. به اين علت كه اين مسئله باعث ميشود رم زودتر از حالت معمول پر شود. ناوتي داگ اين مشكل را با تخصيص دهندگان اختصاصي منابع custom-tailoring memory allocators مرتفع مي كند.

به علاوه استوديو از نقشه هاي انحصاري تخصيص منابع در انجين خود استفاده مي كنند. بدين معني كه در هر لحظه دقيقا مشخص است كه در كجا رم مورد استفاده قرار مي گيرد و خود رم استفاده شده چه نوع حافظه ايست.

اين مسئله بسيار مهمي است چرا كه بسياري از Dev-kit ها كه شامل PS3 هم ميشود معمولا ببه منظور Debugging از دوبرابر رم بهره ميبرند. اين بدن معناست كه بازيها نبايد از آن رم استفاده كنند.

او همچنين در مورد ساختار چند هسته اي PS4 توضيحاتي ميدهد.


خوب ما با 8 هسته مواجه هستيم كه هر كدام از پردازنده ي PS3 قدرتمند تر هستند. اين هشت هسته در دو خوشه طبقه بندي شده اند.

گرگوري ميگويد كه پردازنده اصلي PS4 بيشتر از ميزاني قدرت دارد كه براي رندر بازي ها در 1080p و 60 فريم مورد نياز است. طراحان PS4 قصد داشتند كه قدرت اضافه اي را براي GPU در نظر بگيرند كه قدرت بسيار بالايي براي پردازش هاي موازي بوجود مي آورد . اين خود به توسعه دهندگان امكان ميدهد كه فيزيك شبيه سازي لباس و مايعات و غيره را در GPU بهبود ببخشند.

ICE Team براي PS3 سيستمي را توسعه داده بود به نام Job System تا بتوانند از معماري چند هسته اي آن بهر بگيرند كه سيستم مشابهي نيز براي PS4 طراحي شده است.



NDPS4_2-571x425.jpg



البته تنها 6 هسته براي استفاده در بازيها مهياست. 2 هسته ديگر توسط سيستم عامل استفاده ميشوند. Job Systam همچنين از 6 هسته ي GPU بهر ميگيرد. هسته ها به اين صورت كار ميكنند كه يك هسته وظيفه پردازش لوپ اصلي را بعهده ميگيرد و 5 تاي باقي مانده باقي پردازش ها را بين خود به اشتراك ميگذارند.


NDPS4_3-567x425.jpg



از سوي ديگر GPU مسئول رندر و پردازش GPGPU است. كه اصولا شامل پردازش فيزيك لباس و ..... است كه قبلا اشاره شد.

مفهوم بسيار مهمي ديگري كه مطرح است بهينه سازي است. قانوني وجود دارد كه 80 به 20 نام دارد طبق اين قانون نرم افزار 80 درصد وقت خود را صرف پردازش 20 در صد اطلاعات شما ميكند.

زماني كه نرم افزار را بهينه ميكنيد وقت خودتان را صرف آن 80 درصد نميكنيد چرا كه اطلاف وقت است. اما ناوتي داگ تمركز بسيار ويژه اي بر روي آن 20 درصد دارد. اين مسئله باعث ميشود كه گرافيك بازي ها بتدريج پيشرفت كنند.

شناخت سخت افزار هم بسيار اهميت دارد. بعضي از بهينه سازي ها مختص سخت افزار خاصي است. كه اين خود شناخت عميق شما را از سخت افزار طلب ميكند.




NDPS4_4-565x425.jpg




كشينگ حافظه بخش بزرگي از بهينه سازي است. سخت افزار هاي امروزي زمان زيادي را صرف دستيابي اطلاعات از حافظه ميكنند كه مسلما حجم زيادي دارد. در درجه دوم حاظه كش بسيار كوچكتري وجود دارد كه بنام L2 شناخته ميشود. و سپس L1 كه بسيار سريعتر است. و درنهايت حافظه Reg بر روي چيپ اصلي كه بسيار بسيار كوچك است.



NDPS4_5-565x425.jpg




كوچك نگاه داشتن اطلاعاتي كه نياز به سرعت بالا دارند از اين حيث بسيار پر اهميت است. چرا كه بايد بر روي كش جا شوند. دستيابي به حافظه كش بسيار سريع است. كوچك نمودن اين حافظه بسيار سودمند تر بنظر مي رسد.

PS4 همانطور كه اشاره شد داراي هشت هسته است كه در دو خوشه طبقه بندي شده اند. كش L2 به دو بخش تقسيم شده كه هر كدام به يكي از اين خوشه ها اختصاص مي يابد. ارتباط بين خوشه ها و كش هايشان 26 چرخه به طول مي انجامد.
ارتباط بين يك خوشه و كش خوشه ديگر بسيار كندتر و حدود 190 چرخه مدت نياز خواهد داشت.



NDPS4_7-568x425.jpg


NDPS4_8-571x425.jpg



اين اطلاعات به استوديو كمك ميكند كه اطلاعات هر خوشه را در كش خود آن خوشه بكار گيرند تا از اطلاف زمان خلوگيري شود.

در پايان نكته بسيار جالب اين است كه اين خصوصيت بسيار بروي PS3 مشكل آفرين بوده است چرا كه PS3 در بكار گيري اطلاعات كش ها براي خوشه خودشان بسيار ضعيف عمل ميكرده است.

اما از آن سو PS4 در حدس زدن ارتباط كش و خوشه بسيار بسيار بسيار خوب عمل ميكند. اين مسئله باعث ميشود كه كار زيادي از دوش CPU برداشته شود و نتيجه كار بسيار بهبود پيدا كند.

شنيدن تمام اينها از زبان گرگوري فقط يك نتيجه دارد و آن هم اينكه ما را براي ديدن اولين بازي ناوتي داگ بر روي PS4 از خود بي خود ميكند. مشكل اينجاست كه تا ديدن نتيجه كار اين استوديو ي ديوانه تكنولوژي من و جيبم بايد كمي صبر كنيم.


منبع

آپدیت:

همانطور که اطلاع دارید ICE Team یکی از زیر مجموعه های ناوتی داگ است که به امر توسعه زیر ساختهای نرم افزاری و تکنولوژی های مرتبط با آن برای استفاده FP های سونی در ساخت بازی برای پلتفورمهای پلی استیشن است. اما دقیقا الان IT در حال انجام چه کاری است.

در حال حاضر ICE Team در حال توسعه ی نرم افزاری است که پرفورمنس GPU ی PS4 را اندازه گیری میکند این امر برای دیباگینگ نرم افزاری مورد نیاز است.

Razor.jpg



در حال حاضر این تیم در حال تلاش است تا بتوانند از آخرین قطره های قدرت PS4 بصورت مطلوبی بهره ببرند. با استفاده از نرم افزار Razor Profiler توسعه دهندگان میتوانند در یابند که چه عملی بیشترین بسامد و تکرار را در پروسه پردازش به خود اختصاص میدهد. این نرم افزار آنان را قادر میسازد که بصورت بصری ببینند که در هر لحظه چه عملی بر روی CPU و GPU پردازش میشود. به اعمالی که بیشترین بسامد را داشته باشند به اختصار HOT Function گفته میشود. توسعه دهندگان بدین وسیله متوجه میزان زمان مورد نیاز برای هر دستور العمل میشوند. این خود به بهینه سازی نرم افزاری کمک میکند. به یاد داشته باشیم بهینه سازی در حد چند میکروثانیه میتواند تفاوت 30 فریم ویا 60 فریم ایجاد کند.

dead-stripping.jpg


بعلاوه این نرم افزار میتواند برای حذف داده های مرده نیز بکار آید. بعد از اینکه دستورالعملها اجرا شدند. معمولا بخشی از حافظه و قدرت پردازشی را اشغال میکنند. با استفاده از این نرم افزار میتوان این داده های به اصطلاح مرده را حذف کرد.

منبع
 
آخرین ویرایش:

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
میدونین یعنی چی ؟! :-w ناوتی داگ قراره از آخرین قطره PS4 هم حداکثر استفاده رو ببره ! :bighug:
از اون طرف هم تیم ICE Sony کمک ـشون میکنه + افراد با استعداد تیم = شاهکار فوق شاهکار...
خدابخیر کنه، معلوم نیست Uncharted جدیده چه جزئیات بیکرانی رو در خودش داره ! :-s:d
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
میدونین یعنی چی ؟! :-w ناوتی داگ قراره از آخرین قطره PS4 هم حداکثر استفاده رو ببره ! :bighug:
از اون طرف هم تیم ICE Sony کمک ـشون میکنه + افراد با استعداد تیم = شاهکار فوق شاهکار...
خدابخیر کنه، معلوم نیست Uncharted جدیده چه جزئیات بیکرانی رو در خودش داره ! :-s:d

البته يادمون نره بازي اول ناوتي داگ هم حداكثر قدرت نيست حالا حالا ها مونده

آنچارتد يك رو با 3 مقايسه كن بزار بقل ‌TloU واقعا تفاوت شگفت انگيزه


uncharted3drakesface.jpg
 

AM!R

کاربر سایت
Sep 10, 2011
5,059
نام
AmiR
البته يادمون نره بازي اول ناوتي داگ هم حداكثر قدرت نيست حالا حالا ها مونده

آنچارتد يك رو با 3 مقايسه كن بزار بقل ‌TloU واقعا تفاوت شگفت انگيزه

به نظرم این نسل خیلی زودتر از نسل پیش به حداکثر استفاده از سخت افزار PS4 میرسند...
 

almoh2

کاربر سایت
Oct 19, 2013
380
تشکر از تاپیکت و زحمت زیادی که کشیدی :)
البته يادمون نره بازي اول ناوتي داگ هم حداكثر قدرت نيست حالا حالا ها مونده

آنچارتد يك رو با 3 مقايسه كن بزار بقل ‌TloU واقعا تفاوت شگفت انگيزه


uncharted3drakesface.jpg
من الان دارم انچارتد 2 رو بازی میکنم واقعا هنوز هم باورش سخته بعضی صحنه های بازی فقط میشه گفت wooooooow
 

Wąnda

Sacred Spirit
کاربر سایت
Dec 31, 2009
2,173
نام
حسین
البته يادمون نره بازي اول ناوتي داگ هم حداكثر قدرت نيست حالا حالا ها مونده

آنچارتد يك رو با 3 مقايسه كن بزار بقل ‌TloU واقعا تفاوت شگفت انگيزه


uncharted3drakesface.jpg
نه دیگه احسان، این نسل مثل نسل قبل نیست ، خودشون هم گفتن که PS3 براشون مشکلاتی داشته و و ....
بعدشم فکر کنم به دلیل معماری و سیستم قوی تر PS4 زودتر به این مهم برسن ! اون Job System خیلی کارشون رو جلو میندازه ! :>:d
در کل کارشون حرف نداره ! ...
همون جواب بالايي
خُب ICE Team مگر نقش هویج داره ! به نظر من این فرضیه اشتباه هست ! :d
اگر بخوایم از لحاظ پیشرفت تکنولوژی و جلوه های بصری هم حساب کنیم، نسل قبل که PS3 بود، به این نسل جدید که PS4 هست کمک شایانی میکنه، ولی احسان تو داری طوری میگی انگار میخوان کوه بکنن، برعکس هرچقدر که سخت باشه از نسل قبل آسونتره ! 100 درصد شک نکن ! ;)
فقط میمونه تلاش و کوشش خود تیم که مطمئنا ناتی داگ بعد این همه سابقه و تجربه نشون داده که از عهده همه این کارها بر میاد ، ناسلامتی استودیوی first party هستش ها ! :d مطمئن باش خواهند ترکوند ! E3 امسال همه چیز مشخص خواهد شد..
 
آخرین ویرایش:

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
به نظرم این نسل خیلی زودتر از نسل پیش به حداکثر استفاده از سخت افزار PS4 میرسند...

من با نظر شما اصلا موافق نيستم در واقع اگه مقاله رو يكبار ديگه درست بخونيد دقيقا داره همين رو توضيح ميده كار با PS4 هم دشواري هاي زيادي داره اينكه نتيجه گيري كنيم كه PS4 از معماري x86 استفاده ميكنه پس خيلي سادست غلطه قبلا هم يوشيدا اعلام كرده تو PS4 يه چيزي داريم كه اصولا يه سري شتابدهنده هستن كه باز هم سرني هم اشاره كرده كه كار باهاشون مثل كار با Cell سخته.

برام مثل روز روشنه كه تا آخر نسل همچنان پيشرفت خواهيم داشت

- - -ویرایش - - -

نه دیگه احسان، این نسل مثل نسل قبل نیست ، خودشون هم گفتن که PS3 براشون مشکلاتی داشته و و ....
بعدشم فکر کنم به دلیل معماری و سیستم قوی تر PS4 زودتر به این مهم برسن !
در کل کارشون حرف نداره ! ...

همون جواب بالايي:d

بعلاوه اينكه PSone به سادگي مشهور بود برو كراش 1 رو بزار بقل سه مقايسه كن اونم كار ناوتي بود ديگه
 

u_2

کاربر سایت
Aug 20, 2011
2,718
راحت میشه همین امسال از حداکثر قدرت استفاده کرد.این پیشرفت نرم افزار که هرسال باعث پیشرفت کیفت بصری و فنی بازی ها میشه
 

LBJ4Ever

FedExpress
کاربر سایت
Apr 11, 2011
6,286
نام
Afshin
فقط استفاده کامل از قدرت سخت‌افـــزار مطرح نیست. به مرور زمان یاد می‌گیرن که با انجین نسل بعدشون چطور سر و کله بزنن و چطور افکت‌های گرافیکی بازی رو کم و زیاد کنن تا خروجی از نظر بصری پیشرفت داشته باشه. ولی خب PS3 جدای از این مسئله، به خاطر سخت‌افزار پیچیدش هم کمی طول کشید تا از تمام توانش استفاده شه.
 

AM!R

کاربر سایت
Sep 10, 2011
5,059
نام
AmiR
یه ربعه دارم میخونم مقاله رو:d
من با نظر شما اصلا موافق نيستم در واقع اگه مقاله رو يكبار ديگه درست بخونيد دقيقا داره همين رو توضيح ميده كار با PS4 هم دشواري هاي زيادي داره اينكه نتيجه گيري كنيم كه PS4 از معماري x86 استفاده ميكنه پس خيلي سادست غلطه قبلا هم يوشيدا اعلام كرده تو PS4 يه چيزي داريم كه اصولا يه سري شتابدهنده هستن كه باز هم سرني هم اشاره كرده كه كار باهاشون مثل كار با Cell سخته.

برام مثل روز روشنه كه تا آخر نسل همچنان پيشرفت خواهيم داشت

به هر حال از نظر پیچیدگی سخت افزاری :
Cell>x86


راحت میشه همین امسال از حداکثر قدرت استفاده کرد.این پیشرفت نرم افزار که هرسال باعث پیشرفت کیفت بصری و فنی بازی ها میشه

عه امسال نه دیگه :D
 

benjohn

کاربر سایت
Jun 19, 2012
5,994
نام
ehsan
یه ربعه دارم میخونم مقاله رو:d


به هر حال از نظر پیچیدگی سخت افزاری :
Cell>x86




عه امسال نه دیگه :D

اون كه بععله مسلما كار با PS4 خيلي راحتتره اما اين معني اين نيست كه پيشرفت نخواهيم داشت رو وان هم پيشرفت داريم همونجور كه رو 360 داشتيم تفاوت Gta v با iv براي من يكي غير قابل باور بود جفتشم رو 360 بازي كردم
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر