کلا از مطالب این تاپیک لذت بردم مخصوصا مطالب فنی بعضی دوستان.
من علاقمند مطالب سخت افزاریم مخصوصا اگه بحثِ جالب و بی خاتمه مقایسه کنسول و رایانه باشه.
من سر حرفایی که تا اینجا زدم هستم . خوشبختانه دوستان هم منصفند واین حقیقت واضح رو گفتند که رایانه قویتره
برای تایید قویتر بودن رایانه خیلی مختصر معیاری که خود سونی ملاک قرار داده و برای بیان قدرت پردازشی چیپست گرافیکی PS4 تو سایتش بیان کرده رو ملاک قرار می دم. این نکته ازمواردیه که تو سایت PLAYSTATION ذکر شده .
هر چند گوشه و کنار در مورد تواناییهای چیپست گرافیکی PS4 مطالب دیگه ای هم ذکر شده که من برای اختصار به اونا
نمی پردازم و فکر کنم خیلی از اونا رو دوستان مفصل تو همین تاپیک بهش اشاره داشتن .
سونی خودش قدرت گرافیک PS4 رو TFLOPS 1.84 ذکر کرده
و حالا من اونو با قدرت برخی از کارت گرافیکهای NVIDIA مقایسه می کنم و به همین مقدار اکتفا می کنم.
( کارت گرافیک هر امکاناتی که داره اعم از سرعتِ پردازنده ، سرعت و مقدار رم ، پهنای باند و... آخر سر باید دید نهایتا
خروجی پردازش اون چه قدره ؟ )
GTX 680M 2.234 TFLOPS
GTX 590 2.488 TFLOPS
GTX690 2 X 2.810 TFLOPS
GTX 680 3.090 TFLOPS
GTX 670 2.459 TFLOPS
GTX 660 Ti 2.459 TFLOPS
Gtx 660 1.880 TFLOPS
الان کنسولهای نسل جدید قدرتشون در حد یه چیپست گرافیکی قوی میانه به بالا ست ، اما بعد از دو سه سال که چیپستهای قدرتمند جدیدتر به میدان اومد اون وقته که چه بسا از یه کارت میانه هم ممکنه ضعیفتر بشن
فقط یه بحثی که مطرح شد این بود که گرچه رایانه قویتره اما به دلایلی خروجی کنسول بهتره و به عبارت دیگه کنسول نمایش بهتری داره
شایدعمده دلایلی که به عنوان برتری اجرای کنسول ذکر بشه عبارت باشه از :
1.سیستم عامل اختصاصی و سبک مخصوص اجرای گیم
2.هماهنگ بودن کامل قطعات
3.استفاده از برخی تنظیمات و ویژگیهای سخت افزاری سفارشی مخصوص کنسول
4.بهینه شدن بازیها برای کنسول که روی این مسئله خیلی تاکید می شه
من در مورد تک تک این موارد، مطالبی روتو همین تاپیک قبلا به صورت کاملا ساده ذکر کردم که برای پرهیز از تکرار، اونها رو مجددا ذکر نمی کنم .
اما به طور کلی می خوام بگم که موارد فوق هر چند کیفیت اجرای بازی روی کنسول رو خیلی بهبود میبخشه و روانتر وبهتر
می کنه اما در نهایت معجزه نمی کنه و پردازش وقدرت اضافه تولید نمی کنه.
من مخصوصا رو حرف خودم در مورد بهینه سازی که قبلا گفتم تاکید می کنم
گاهی یه بازی از همون اول در اجرا شدن مشکل داره ، میان موتور بازی یا سایرِ ابعاد نرم افزاری بازی رو اصلاح می کنن یا با پچ یا اصلاحیه برای درایور یا خود بازی ، مانند بازی ایرانی گرشاسب که بهش اشاره شده.
گاهی هم سطح بازی واقعا بالاست ، مثل بازی کرایسیس 1 که بهینه سازی در اون با حذف برخی جزئیات گرافیکی (به قول یکی از دوستان high و medium کردن جزئیات گرافیکی بازی ) صورت می پذیره تا بازی نرم و روان اجرا بشه،
این کار، هم در بازیهای پی سی صورت می گیره و هم در بازیهای کنسول به صوت حرفه ای ترتوسط تولید کنند ه های بازی،
اما اساس کار در هر دویکیه ، مخصوصا دو سه سال بعد از تولید کنسول که از گرافیک روز فاصله می گیره این کار تو بازیهای کنسول بیشتر انجام می شه . البته توی دو سه سال اول ، فاصله گرافیک روزِ پی سی با کنسول اونقده نیست که خودش خیلی نشون بده و لذا با بهینه سازی ضعف گرافیکیِ کنسول تو بازیهایی که گرافیک بالایی دارن خیلی به چشم نمیاد وپوشش داده می شه.
حالا که به کرایسیس اشاره شده خوبه بگم که به اعتقاد خیلی گیمرها سطح گرافیکی ورژن یک به وضوح برتر بود .
در ورژنی که برای کنسولها ارائه شد و بعد برای رایانه ها ایمپورت شد ، جزئیایی که بار پردازشی داشت به نظر می رسید که تقلیل یافته بود و به قولی ، بازی برای کنسولها بهینه شده بود .
این قصه در مورد کنسولهای نسل جدید هم وجود داره ( یعنی بهینه سازی به معنای کم کردن جزئیات اضافی گرافیکی در صورتی که کنسول نکشه) درسته حرفهایی وجود داره مبنی بر این که سقف گرافیکی این کنسولها رزولوشن 1920 و 60 فریمه ، اما هیچ ضمانتی داده نشد(به طور رسمی) که هیچ بازی کمتر از این نباشه.
اولویت برای کنسولها اینه که در هر نسل جدید اولا فضایی کاملا جدید و تازه و گرافیکی کاملا برتر نسبت به نسل قبلی برای مشتریان ارائه بدن و ثانیا بازیها کاملا روان و با گرافیک جالب و قابل قبول ارائه بشه و در این راه تو بازیهایی که جزئیاتی خیلی بالاتر از توانایی کنسول دارن اگه لازم باشه ممکنه رزولوشن کاهش پیدا کنه چنانکه در مورد بتلفیلد 4 گفته شده برای نسل جدید قراره به صورت 60 فریم و لی به صورت p720 بشه. چون در این بازی سرعت فاکتور مهمیه ، بین سرعت و رزولوشن عامل سرعت تر جیح داده شده.
برعکس در بازیهایی که سرعت عاملی چندان حیاتی نیست ممکنه به صورت 1920 ولی با فریم 30 ارائه شود.چنانکه در مورد برخی بازیها گفته شده که به صورت 30 فریم اجرا می شن.
اما خوب در pc که تقریبا محدودیتهای کنسول وجود نداره می تونه بازی با بالا ترین گرافیک ممکن یا حداقل با محدودیت کمتری در اجرای جزپیات اجرا بشه بدون حذف هیچ یک از جزئیات گرافیکی و با فریم کامل و با رزولوشن 1920 یا بالاتر (البته اگه مونیتور یا تلویزیون با لا تر از HD داشتید) ( یا حد اقل تعیین این که چه جزپیاتی اجرا بشه و چه جزپیاتی اجرا نشه دست خود ماست )
چند نکته :
1. مانور کنسولها ، رو بازیهای اختصاصیه ، و تو بازیهای مشترک غالبا ، کیفیت اجرای بازی بر رو ی پی سی بالاتر از کنسوله (البته به شرطی که نسخه PC گزینه های افزایش جزئیات گرافیکی رو داشته باشه ، که معمولا این جوره چرا که شرکت های تولید بازی ، به بازار پی سی هم به طور جدی نظر دارن ، مگه این که بازی دقیقا همون نسخه کنسولی باشه و شرکت تولید کننده برای صرفه جویی در هزینه بدون افزایش جزئیات گرافیکی اونو برای رایانه ها ایمپورت کرده باشه که بعضی بازیها اینجورین)
در بازیهای اختصاصی کنسول که از اونها به عنوان مثلا شاهکار گرافیکی یاد می شه معمولا چون نسخه پی سی ندارن نمیشه ارزیابی دقیقی از گرافیکشون داشت ، و معمولا هم مانور این بازیها رو گرافیک هنریه و نه تکنیکی، روی رنگ پردازی و فضا پردازی و...به همین خاطر هرگز این بازیها نمی تونن دلیل این باشن که مثلا این کنسول بعد از 5 سال هنوز گرافیک برتری در حد عالیترین گرافیک روز داره
۲. ا ین که نمی شه بازیهای کنسولی رو به راحتی باشبیه ساز اجرا کرد مثل این که هنوز هم برخی از بازیهای ps2 با قویترین پی سی ها شاید روان اجرا نشن نه به دلیل قدرت خارق العاده ان کنسوله بلکه به دلیل اینه که بازیهای کنسولی دقیقا متناسب با دستگاه سخت افزاری خاصی طراحی می شن و با هر سخت افزار دیگه ای غیر از اون و لو قویتر ممکنه هاهنگ نباشن و لذا روان اجرا نمی شن و این ربطی به قدرت کنسول نداره .خود ps2 (در ps2 های اولیه) برای این که بازیهای ps1 رو اجرا کنه از چیپ سخت افزاری ps1 برروی خود استفاده می کرد و نه به طریق نرم افزاری ( وهمین طور ps3 بالنسبه به (ps2
2. تبلیغاتی که در مورد اجرای جلوه های گرافیکی شگفت در کنسول می شه ( این معنا نیست که اون توا نایی ها خارج از حیطه قدرت رایانه است و مثلا کنسول تافته ای جد ا بافته است ) بیشتر می خواد برتری اون کنسول رو نسبت به نسل قبل بگه مثل این که 10 برابر قویتر ازps3 هست لزوما به این معنا نیست که از پی سی های 2012 هم 10 برابرقویتر
باشه
این تبلیغات هم بعضا رنگ مبالغه به خودش می گیره
من یادم میاد در تبلیغ پی اس 3 می گفتن یه ابر کامپیوتر خانگی (سوپر استیشن) که می تون اطلاعات شیر داخل یخچال رو هم پردازش کنه !
4 . در نهایت این که محدودیتهای گرافیکی در کنسولها ، واقعیتی هست که ما باید بپذیریم و نباید خودمون رو (با توهم قدرت رویایی کنسول) گول بزنیم. ولی از طرف دیگه این واقعیت نباید ، فن های کنسول رو سر خورده کنه ،چون کنسول ها در دو سه سال سال اول با یک رایانه میانه قوی به لحاظ سخت افزاری برابری میکنن .و به لحاظ نرم افزاری هم در صنعت گیم پیشرو هستند و جدیدترین جلوه های گرافیکی توسط شرکت های بازی سازی ابتدا در قالب بازیهای انحصاری غالبا اول برای کنسولها ارائه می شه ( و بعد در قالب بازیهای مشابه برای رایانه ها میاد البته غیر از بازیهای مشترک که همزمانند) و کنسولها همیشه تونستن حتی تا سالهای آخر با بهینه سازی ، حتی قویترین بازیها رو متناسب با توان خودشون به شکل قابل قبول و اگه در بحث گرافیک خیلی وسواس نداشته باشیم به صورت راضی کننده ای ، اجرا کنند.
نکته :
البته این نکته رو هم بگم که چون موضوع بحث این تاپیک مقایسه سخت افزاری کنسول و پی سی بود من به بحث مقایسه قدرت سخت افزاری زوم کردم والا اگه بخواهیم در مورد مزایای این دو از ابعاد دیگه بپردازیم خوب اون بحث دیگه ایه
من خودم طرفدار کنسولم.ما خودمون مثل خیلیا میکرو و سگا و PS1 وps2 رو داشتیم.بعد دیگه ریش سفید شدیم !!!
رو مون نشد جلوی دیگران ساعتهای متمادی دسته بازی دستمون بگیریم ( یا شاید فکر می کردیم برای ما افت داره!) از طرفی هم دلبسته سونی بودیم و اونهم دیر هک شد و ما هم با x360 غریبی می کردیم!
از طرفی هم الان دیگه غالب بازیهای جدید pc رو می شه با دسته بازی کرد .و هر بازی کنسولی مهم که هست می شه تقریبا شبیهش رو تو بازیهای پی سی پیدا کرد.
اگه هارد منو ببینید ، پُراست از ایمیجِ بازیهای کنسولی که هر ازچند گاهی به اونها سری می زنم.( از بازی های ps1 گرفته تا بازیهیای ps2 وگیم کیو ب و بعضا wii )
به اعتقاد من گرافیک گرچه بخش مهمی از یک بازی هست اما برای این که یک بازی عالی باشه لزوما ضرورت نداره حتما در بعد گرافیکی هم در عالیترین حد ممکن باشه ، بلکه گرافیک عالی هم ایزاری است در خدمت بازی و نه همه چیز بازی ، و به نظر من گرچه کنسولها به لحاظ گرافیک پشت pc قرار دارند اما در جای خود مقدار لازم و کیفیت لازم گرافیکی رو دارند.
نمایششون کاملا قابل قبول و بلکه درمواردی خیلی خوب و دلپذیره ( در بعد گرافیکی)
شما بعضی بازیهای نینتندو رو ببینید. در حالی که گرافیکش در حد بالایی نیست اما به قدری جذابه که انسان از بازی کردنش هیچ موقع سیر نمیشه و مناظر بصریش هم بسیار شاد و جالبه.
به عقیده من شرکتهایی مثل آتاری ،سگا ،نینتندوسونی واین آخری هم مایکروسافت حق بزرگی بر صنعت گیم دارند.هر کنسول جدید میاد ، صاحبان کنسول ، شرکتهای بازی سازی رو بسیج می کنند تا با به کار گیری خلاقیت و تلاش ، شکل جدیدی از بازیها روبرای کنسول جدید خلق کنند. سخت افزار جدید به تنهایی کافی نیست.تا نرم افزارجدید نباشه چی میخواد از قدرت سخت افزار استفا ده کنه. باید برنامه نویسان و بازی سازان ساعات متمادی تلاش کنند تا گرافیک جدید وگیم پلی جدید خلق بشه. یکی از عوامل موثر در بسیج دنیای بازی برای خلق نسل جدیدی از بازیها ، شرکتهای صاحب کنسول هستند و چون سخت افزار کنسول در مدت 6-7 سال ثابت ومحدوده ، بازی سازان تلاش می کنن از تمام قدرت کنسول برای خلق بازیهای بهتراستفاده کنن وهمین تلاش منجر به تولید موتورهای بازی بهتر ،فضاهای گرافیکی قویتر و... می شه. حالا همین خلاقیتها وقتی در PC که گرافیکش زود به زود و هر یکی دو سال نو به نو می شه و محدودیت پردازشی اش خیلی کمتر از کنسوله ، به کار گرفته می شه اون وقت شاهکارهای گرافیکی مثل کراسیس3 و... خلق می شه.
موضوع تاپیک مقایسه قدرت سخت افزاری بود .اما این که الان بین کنسول وPC کدوم به صرفه تره چون دوستان اشاره کردند من هم نظرمو می گم.
البته وقتی شما یه pc گیم می بندید ، در واقع شما یه رایانه بسیار قوی وسریع دارید که صدها کار رو با سرعت براتون انجام می ده که انگشت کوچیکه اون انجام گیمه. تازه هردو سال ونیم یه بار هم می تونید حد اقل یه کارت میانه قوی تهیه کنید و همیشه بازیها رو با جدیدترین دایرکت ایکس و OPEN GL و به روزترین شکل داشته باشید.
اما به نظر من اگه مثل PS2 و X360 یکی از کنسولهای نسل جدید هک بشه و بازیهای کپی روراحت اجرا کنه ، اون موقع به نظرم خریدش خیلی به صرفه می شه و در این حالت واقعا حیفه کسی بازیهای کنسولی رو از دست بده، والا در غیر این صورت ، هزینه خود کنسول به کنار،هزینه هر بازی 60 دلار واقعا کمر شکنه مگه این که کسی بخواد بازیها رو به صورت تعویضی بازی کنه که اونهم درد سرهای خودشو داره .
(البته اگه این دفعه XBOX هم بخواد درایو بلوری داشته باشه ، اون موقع ( البته به نظر من ) اون هم مثل ps3 شاید با بازیهای کپی مشکل داشته باشه وهک کردنش طول بکشه. اون موقعی که سونی بر توشییا پیروز شد ، من با خودم گفتم این سونیِ گران فروشی که من می شنا سم به این زودیها نمی زاره این تکنولوژی به این راحتی ارزون و فراگیر بشه ( وفکر کنم راحت هک کردن درایو کنسولها با این قضیه مرتبطه ) و تا مدتها گرون می فروشه و تا اونجایی که می تونه ازش پول در میاره ( البته تا حدی هم حق داره اما انصافا اگه بلوری هم می خواست روال طبعی رو طی کنه می بایست تا الان دیگه قیمتش نزدیک به دی وی دی رام می شد بعد از گذشت 6- الی 7 سال)
اگه یادتون باشه یه شایعه ای مطرح شد که قراره بازیهای XBOX بعدی به صورت دی وی دی 8.9 گیگ باشه (یعنی به صورت خیلی فشرده) و برای اجرا روی هارد داخلی کنسول نصب بشه. البته چون مایکرو سافت یه شرکت نرم افزاری هست ، در توانش هست که بازیهای 25 گیگی رو تا این حد فشرده کنه و چون اکستراکت کردن سریع یه فایل خیلی فشرده ، رم بالایی می خواد شاید به همین دلیل بود که مایکروسافت از همون اول 8 گیگ رم برای کنسول ، تو برنامه ا ش بود ، در حالی که برای کنسول وبا توجه به قدرتش 4 گیگ رم کاملا کافیه (شاید مایکروسافت اول می خواست که باز درایو DVD تو کنسولش ، بزاره که مجبور نباشه بابت بلوری زیر یوغ سونی بره ) شاید سونی هم روی رقابت با مایکروسافت بود که اومد 8 گیگ تو کنسولش گذاشت در حالی که در ابتدا تصمیم بر 4 گیگ داشت. اما هر چی بود به نفع مصرف کننده و دنیای گیم تمام شد و وجود 8 گیگ رم خیلی بیشتر از قبل دست بازی سازان کنسول رو تو ساخت بازی باز می زاره
(این هم از تحلیلات من !
یه نکته سخت افزاری در مورد نسل جدید کنسولها :
درسالهای 2004-2005 که کنسولهای نسل قبل به طور جدی آماده ساخت بودند ، تبِ سرعت ، پردازنده های پی سی رو گرفته بود و پردازنده های پی سی مرز 3.2 گیگا هرتز رو در نوردیدند. البته سرعت بالا ، با گرمای بیش از حد نیز همراه بود که مشکلاتی رو در لبتاپها ایجاد کرد و باعث شد تا شرکت اینتل در پردازند ه های نسل بعدش یعنی کور تو ها ، قبل از عامل سرعت ، به کارایی پردازنده وساختار و عوامل دیگه مثل (تعداد هسته ها وکش و...) توجه کنه و سرعت رو هم در حالت پیش فرض پایین آورد.
این تب سرعت کنسولها رو هم گرفت واونها هم برای این که از سرعت روز عقب نمونن پردازند ه های خودشون رو با سرعت 3.2 گیگ ارائه کردند. وهمین عامل مشکل بزرگی رو به وجود آورد و اون مشکل داغ کردن بیش از حد، کرش کردن و در نهایت سه چراغه شدن (مخصوصا در کنسول ایکس باکس ) بود.
خوب کنسول مانند PC نیست و تقریبا مانند لب تاپ یک دستگاه فشرده است. همه قطعات ، اعم از پردازنده ،چیپست گرافیکی،رم ،و... بر روی یک بورد سوار هستند و تقریبا توسط یک هت سینک خنک می شوند. لذا واقعا در کنسول استفاده از پردازنده، گرافیک high end حداقل به خاطر مسایل حرارتی مشکل سازه. شما در pc می توانید برای پردازنده فن اختصاصی پرقدرت تهیه کنید. قوی ترین پردازنده ها با قویترین پاورها با فنهای بزرگ بدون نگرانی از حرارت یا مقدار مصرف آنها رو بکاربگیرید (کل مصرف x360شاید کمی بیش از 200 وات باشد)
خود چیپست گرافیکی( کارت گرافیک ) در پی سی دارای بورد مستقل وفن قوی می باشد. رمها متصل به بورد نیستند وبلکه به صورت عمودی وبعضا دارای هت سینک.
لذا در نسل جدید ، نیز برای پرهیز از مشکل حرارت ،به پردازنده های کم مصرف ((LOW POWER (شاید کمی بیش از 20 وات در هر چهار هسته ) روی آوردند ، پردازند ه هایی با سرعت و مصرف کمتر ودر نتیجه حرارت بسیار کم (شاید بتوان گفت دیگه تو این نسل مشکل حرارت وجود نخواهد داشت) وبرای جبران کاهش سرعت از هسته های بیشتر استفاده شده. و چون منابع سخت افزاری کنسول محدوده ،لذا بازی سازها مجبورند که از هر 8 هسته پردازنده استفاده کنند و بازیهیا رو این جور طراحی کنند.
(در حالی که در حال حاضر شاید بازی سازها چون مجبور نبودند غالبا شاید بازیها رو برای حد اکثر 4 هسته طراحی می کردند. لذا شرکتی مانند اینتل چون احساس نیاز نمی کرد ، هنوز پردازنده 8 هسته ای بیرو ن نداده و پردازنده 6 هسته ای هم منحصر به پردازنده های گران می باشد. اما اگه در نسل جدید این یک روند بشه اون موقع در پی سی ها که پردازنده ها بسیار قوی تر ا ز کنسول هستند ،تاثیر واقعی خودشو نشون می ده)
در واقع پردازنده کنسولهای نسل بعد از نوع پردازنده های موبایل و کم مصرف ولی 8 هسته ای است که البته این پردازنده ها امروزه امتحان خودشون رو در موبایلها لب تاپها وتبلت ها به خوبی پس داده اند.
این که ش AMD گفته که قویترین Apu خودشوبرای ps4 ساخته به این دلیله که معمولا دردرون apu ازگرافیکهای ضعیف استفاده می شه ، اما درون پردازنده ps4 از یک گرافیک قوی مثلا در حد 7850 یا 8850 استفاده شده ، مثل اینکه مثلا اینتل بیاد داخل پردازنده های خودش از یک گرافیک قوی مثل جی فورس 660 استفاده کنه (هرچند شاید ترکیب یک پردازنده قوی و چیپست گرافیکی قوی در کنار هم مشکل حرارتی ایجاد کنه وبهتره یکیشون کم مصرف باشه).
با پوزش از نواقص احتمالی ،و ممنون اگه با حوصله خوندید. واگه هم نخوندید چیز زیادی رو از دست ندادید احتمالا همشو قبلا می دونستید.