انتظار يك بازى
شما هم از شيفتگان بازىهاي دووم و كواك هستيد؟ خبر داشتيد كه قسمت سوم دووم در حال تهيه است و سال آينده به بازار مىآيد؟ مىدانستيد كه بر سر ساخت اين بازى شركت ((آى دى سافت ور)) تا مرز انحلال پيش رفته است؟
بله دووم 3 در حال آماده شدن است و ظاهراُ تا سال آينده ميلادى آماده نخواهد شد. اما از حالا طرفداران اين بازى سايتهاى فراوانى برايش تأسيس كرده اند و اخبار و تحليلهاى زيادى در مورد آن موجود است. در نوشته حاضر گزارشى كلى در مورد اين بازى جنجال برانگيز مىخوانيد و شرح بيشتر در باره فنآورى شگفت آور بازى را به فرصتى ديگر موكول مىكنيم.
پيشنهاد جنجال برانگيز
در نيمه اول سال 2000 فضاي كوچك شركت ((آى دى سافت ور)) بسيار ملتهب و سنگين شده بود. در پى پيشنهاد ساخت ادامه اى بر بازْْْْْْْْى ((دووم)) كاركنان شركت به دو گروه تقسْْْْْْْْيم شده و رو در روْْْْْْْْى ْْْْْْْْيكديگر صف آرايى كرده بودند. در يك طرف آدريان كارمك و كلوين كلود مخالف بودند و از سوى ديگر جان كارمك و ديگران، به ميدان داراى پل استيد، بر ساخته شدن اين بازى اصرار مىورزيدند. آدريان و كوين مجموعاُ بيش از پنجاه درصد از شركت را در تملك داشتند و بدون موافقت آنها آب از آب تكان نمىخورد. اما جان كارمك علاوه بر چهل درصد سهامى كه دارد، ستون اصلى ((آى دى)) محسوب مىشود. كار ميان اين سه شريك بالا گرفت و گروه جان اتمام حجت كرد: روى دووم 3 كار مىكنيم، مگر اينكه ما را اخراج كنيد!
آدريان و كلود احساس خطر كردند، آنها خوب مىدانستند كه آى دى سافت ور بدون جان كارمك مثل كباب بدون گوشت است. با جدا شدن جان، از شركت چيزى باقى نمىماند. پس راضى شدند تا پروژه ((دووم 3)) آغاز شود. اما آنها زهر خود را با ضربه زدن به پل استيد ريختند. با وجود مخالفت شديد جان كارمك، استيد به اتهام ايجاد اختلاف و توطئه چينى اخراج شد. پل استيد هنرمندى خلاق و خود آموخته، اما عصبى مزاج و جنگجو است. وى در طول پنج سال همكارى با آى دى نقش مهمى در توليد دو تا از مهمترين محصولات آن ايفا كرد. مدلهاى سه بعدى درخشانى كه استيد براى ((كواك2)) و ((كواك3- ميدان نبرد)) طراحى كرد به اين بازيها حال هواى منحصر به فردى بخشيد. پل هيچگاه فرد آرامى نبود اما با وجود تمام دردسرهايى كه مىآفريد، شركت از اخراج وى اجتناب كرده بود اما اين بار او پيشمرگ جان كارمك شد. او يك هفته پس از اخراج نامهاى در سايت اينترنتى ((استامپد)) منتشر نموده و شديداً به آدريان و كوين تاخت. استيد، ليكن مردانگى و صراحت لهجه جان كارمك را ستود و نوشت: هر وقت جان حوصلهاش از آن هرج و مرج و مزخرفات سر رفت، نشانىام را دارد و مىداند كه مرا كجا بايد پيدا كند. استيد به نوشتهاى از جان كارمك اشاره داشت كه چند روز پيش از آن (1/6/2000) منتشر شده بود. جان در سايت اينترنتى ((وب داگ)) ضمن اعلام خبر قطعى ساخته شدن دووم 3، جريانهاي پشت پرده را با صراحت بازگو كرده بود. كارمك با افسوس ذكر كرده بود كه ((من فكر مىكنم كه پل در كارش عالى بود و يكى از ارزشمندترين نيروها براى پروژه دووم به شمار مىآمد)). كوين كلود نيز در پاسخ به اين حرفها نامهاى نوشت و سعى كرد به نحوى رفع رجوع كند. اخراج پل استيد بازتاب نسبتاً وسيعى در ميان دستاندركاران صنعت بازى پيدا كرد. اين اتفاقات نشان داد كه جاى خالى يك نيروى مجرب و جا افتاده براى ميانجىگرى و مشاوره در آى دى سافت ور، بسيار چشمگير است. تد هولن شيد، مدير عامل شركت، فقط امور اقتصادى و تجارى شركت را مىگرداند و به روابط ميان پرسنل و تصميمات استراتژيك، كارى ندارد. از منظرى ديگر اين ماجرا محدوديتهاى جان كارمك در اعمال نظراتش هويدا كرد، به گفته او ((مالكيت يك مشكل اساسى در شركت است ... در كارهاى ما يك مديريت روشن و واضح به چشم نمىخورد)).
بعد از اين قضايا شركت آرام گرفت و افراد مجدداً به كار خود مشغول شدند.
دعوا بر سر چيست؟
دووم يك بازى رايانه اى عادى محسوب نمىشود. اولين نسخه اين بازى در سال 1993 عرضه شد. اين بازى به دلايل متعددى در تاريخ بازى رايانه هاى شخصى يك پديده محسوب مىشود، همچنين پيشگام در گونه بازى ((شخص اول پشت تفنگ)). دووم يكى از پر فروشترين بازيها بوده است و علاوه بر آن حدود 15 ميليون بار هم بارگذاري شده است. اولين تلاش براي نمايش گرافيك سه بعدي در بازيهاي رايانه اي در دووم صورت گرفت، بازى چند نفره با دووم رونق يافت و ... گفتيم كه، دووم يك بازى رايانه اى عادى نيست. نوستالژي، باشگاه طرفداران قسم خورده و فرهنگ خاص خود را دارد. از سوى ديگر شوكى كه بازيهاى آى دى به بازار سخت افزار مىدهند نيز قابل بررسى است. شايد باور كردن آن دشوار باشد اما دووم باعث شد كه بسيارى از علاقمندان دستگاههاى قديمى خود را كنار بگذارند و يك 486 تهيه كنند. نگارنده هنگام عرضه فنآوريهاي جديد اين شركت احساس مىكنند كه بايد كارت گرافيك رايانه شخصىاش را ارتقاء دهد! بنابراين توليد كنندگان قطعات سخت افزارى نيز روند تهيه به دقت زير نظر دارند. احتمالاً يكى از دلايل مخالفت كوين كلود و آدريان كارمك بر ساخت ادامه بر بازى دووم همين بوده است. بر آوردن توقعى كه نام دووم 3 در مخاطب ايجاد مىكند، كار آسانى نيست. اما جان كارمك آفريننده موتورهاى استثنايى بازيهاى شركت آى دى هم بيكار ننشست ، حرفى زده بود و مردانه پاى حرف ايستاد.
بيا آنچه دارى ز مردى و زور ...
پيش از هر مطلب ديگر بايد بگويم اگر يك هيولاى مهاجم خشمگين بسيار عالى طراحى و نورپردازى شود اما موتور بازى قادر به نمايش آن نباشد، كار بى نتيجه خواهد ماند. در حقيقت اين موتور است كه تحولات ظاهرى بازيها را رقم مىزند. جان كارمك بدون اغراق يكى از بهترين، خوشفكرترين و جوانترين طراحان موتور بازى در دنياست.
كمى به عقب برگرديم. ((بازگشت به قلعه ولفنشتاين))، كه در سال گذشته به بازار آمد، حرف تازهاى در فنآورى نداشت. اين بازى بر اساس موتور ((كواك3)) جان گرفته بود. البته اين موتور در تاريخ گرافيك بازيهاى رايانه اى انقلابى محسوب مىشود و بكارگيرى آن در بازى كواك 3 موجب گشت كه شهرت و اعتبار قسمتهاى پيشين اين بازى بخوبى حفظ شود. اين شهرت چيزى نيست به غير از سرآمد فنآوری گرافيكى دوران خود بودن.
به همين دلايل بازگشت به قلعه ولفنشتاين از نظر فنى براى ((آى دى)) و كارمك افتخارى محسوب نمىشود. اين بازى را، با تمام افتخاراتى كه كسب كرد، شايد بتوان نوعى اعلام حضور در صحنه و آماده كردن علاقهمندان سينه چاك اين دسته از بازيها براى ((دووم 3)) دانست.
صحبت از اين بود كه جان كارمك بيكار ننشسته و در صدد است ضرب شستى به صنعت بازى نشان دهد. او در ساخت بازگشت به قلعه ولفنشتاين دخالت چندانى نداشت. خودش مىگويد: مراحل ساخت موتور سه بعدى جديد ما روان تر از هر كار ديگرى كه انجام دادهايم، پيش رفت. اين به علت آن است كه من حين اين كه شركت روى كواك- نسخه گروهى (Quake3- TeamArena) كار مىكرد تمام كارهاى اساس را انجام دادم. زمانى كه گروه آماده كار شد مصالح اوليه فراهم بود. گامهاى اول توسعه را بر اساس نسخه تقويت شده و سنگينى از كواك 3 برداشتم، اين نسخه به من اين امكان را داد كه بدون بازنويسى كدهاى دسترسى فايل، كنسول و تمام زير سيستمهاى ديگرى كه يك بازى را كامل مىكنند، يك رندر كننده كاملاُ جديد بنويسم. زمانى كه اين رندر كننده كامل شد و ديگر برنامه نويسان شركت از كار روى بازيهاى كواك- نسخه گروهى و بازگشت از قلعه وولفن اشتاين فارغ شدند، بقيه كدهاى اساسى دوباره نويسى شد. على الخصوص با توجه به اين كه ما به ++c روى آورده ايم، مقدار بسيار ناچيزى از كدهاى اساسى كواك3 بدون تغيير باقى ماند.
تصميمات استراتژيك و اساسى اى كه من در ابتداى كار اتخاذ كردم، بدون تغيير باقى مىماند. ادامه تلاشهايم در جهت ويرايش، محكم كردن و سرعت بخشيدن به آن بود. فراموش نكنيم كه كارمك اعتقاد دارد: زمانى خواهد رسيد كه در ساخت فيلمهاى سينمايى از فنآورى بازيها استفاده خواهد شد.
پرده بردارى
اولين بار صحنه هايى از دووم 3 در نمايشگاه اپل- در توكيو- به نمايش گذاشته شد. استيو جابز مدير عامل شركت اپل قبلاً به مناسبت انتقاد جان كارمك از قدرتمند نبودن اپل در گرافيك سه بعدى، با او بحث تندى كرده بود، اما بالاخره نظر كارمك باعث شد شركت اپل اين قسمت از عملكردش تغيير بدهد در ماه ژانويه سال 2001 جابز براى اثبات تواناييهاى گرافيكى رايانه اپل (كه با جى فورس 3 تقويت شده بود) به يارى كارمك نياز داشت. نمايش يك فنآورى جديد از شركت آى دى روى سخت افزار جديد اپل اعتبار خوبى همراه داشت. جابز يك دنده شرطى هم گذاشته بود: نمايش نبايد خشن و خونين باشد! كارمك به شرط اينكه هيولاهاى خوفناك نمايش داده شوند شرط را پذيرفت. كارمك خود روي صحنه رفت و دووم 3 را نمايش داد. پس از نمايش، حاضرين اپل و جىفورس را فراموش كردند. آنان مبهوت صحنه هاى نمايش داده شده بودند. براى اينكه فضاى بعد از نمايش دستتان بيايد سخنان چند متخصص از صنعت بازى را در اينجا نقل مىكنيم:
جرج بروشارد رئيس " 3d Realms"
شب گذشته جان به دنياى بازى شوكى داد كه تأثير آن تا سالها احساس خواهد شد.
ريك جانسون برنامه نويس ارشد "Raven Software"
ديدن اين نمايش براى قضاوت در مورد فنآورى دووم 3 كافى نيست، تا زمانى كه با كيفيتى بهتر شخصاً پشت بازى بنشينيد و آن را تجربه نماييد.
براندو رين هارت از "3d Realms"
بسيار تأثير گذار بود. چيزهايى مثل اين مرا خيلى هيجان زده مىكند. اصلاً انتظار نداشتم كه جهش نسل آينده فنآورى بازى تا اين اندازه زياد باشد... كارمك دانشمند است. او شيوه ها و فوت و فن هاى جديد را كشف كرده و به كار مىبرد، و چيزى افسانه اى مىسازد.
كريستوفر بروس انيماتور ارشد در "lon storm"
عجب چيزى است!
مىخواهم به گروهى از با استعدادترين افراد اين صنعت (بازى) در آى دى سافت ور تبريك بگويم. يك سوال دارم: در كجا مىتوانم دووم 3 را پيش خريد كنم؟
اين نمايش در اينترنت هم بازتاب گسترده اى داشت و گروههاى كثيرى از علاقمندان فنآورى بازى و بازى بازان در مورد آن نوشتند، عكسهايشان را به نمايش گذاشتند و فيلم مربوطه را توزيع كردند. چند ماه بعد خبر رسيد كه صحنه هايى از دووم 3 در نمايشگاه E3 به نمايش در مىآيد. اين خبر براى تمام بازديد كنندگان نمايشگاه مهم بود، زيرا مىدانستند كه دووم 3 چيزى بيش از يك بازى جديد محسوب مىشود. كمتر كسى از بازديدكنندگان E3 به نمايش دووم 3 و غرفه آى دى بى اعتنا بود. فضاى غرفه آى دى متأثر از محيط دووم تزئين شد. براى نمايش بهتر دووم 3 شركت "ATI" يك كارت گرافيك عرضه نشده با فنآورى جديد در اختيار آى دى گذاشت. نتيجه اين شد كه بازديدكنندگان اين غرفه چيزى كه به چشم مىديدند را به عنوان بازى قبول نداشتند! اين يك فيلم ديجيتالى بود. از گردانندگان غرفه ((آى دى)) بارها سوال شد: چرا بازى را به نمايش نگذاشته ايد؟ اين كه يك قطعه رندر شده است. و در پاسخ مىشنيدند كه اين اين صحنه ها خود ((بازى)) است. دست اندركاران شركت به دقت عكس العملهاى بازديدكنندگان را در نظر داشتند، آنان جوياى اين بودند كه ثمره زحمات بلند مدتشان چقدر بر مخاطبان تأثير مىگذارد. استقبال مخاطبان خارج از تصور آنها بود و خستگى گروه در رفت.
فكر مىكنيد بينندگان از چه چيزى بيشتر حيران شده بودند؟ فضاى مرموز و وهمناك بازى؟ ديو و هيولا؟ قتل و خشونت و خون؟ خير، اين نور بود كه با نقش خيره كننده اى كه داشت، بيننده را ميخكوب مىكرد. نور و سايه در اين بازى، از پيش ترسيم و تعيين نشده بلكه در هر لحظه مطابق موقعيت بازيگر و دشمنان تغيير مىكنند. چيزى مىگويم و چيزى مىشنويد. تصور كنيد كه در حين بازى سايه اى به سرعت از ديوار مقابل رد شود، شما در مىيابيد كه يكى از دشمنان قصد حمله و غافلگير كردن شما را از پشت سر دارد و عنقريب است كه روى شما بجهد، آنگاه چه احساسى خواهيد داشت؟ كيفيت تصاوير نيز خيره كننده است. هر نماى اين بازى از حدود 250 هزار چند ضلعى تشكيل شده است، اگر اين عدد برايتان مفهوم مشخصى نداريد بدانيد كه نماهاى كواك 3 از حدود 10 هزار چند ضلعى تشكيل شده بود. نكته مهم ديگر فيزيك بازى است. كنش و واكنش در دووم 3 مطابق با دنياى واقعى صورت مىگيرد، اگر يك هيولا در از پله پرتاب شود يا از يك زاويه خاص به يك شىء شليك كنيد واكنشى واقعى و طبيعى مشاهده خواهيد كرد. اين امر تاكنون در بازيهاى رايانه اى سابقه نداشته است.
اين نمايش به آخرين قدرت نمايى ((آى دى سافت ور)) در زمينه فنآورى بازيهاى رايانه اى، آن هم در جمع زعماى صنعت بازى، تبديل شد. آى دى در پايان نمايشگاه چندين جايزه دريافت كرد: بهترين نمايش، بهترين بازى، بهترين بازى اكشن، تقدير ويژه براى صوت و تقدير ويژه براى گرافيك. اين پاداش تلاش شبانه روزى يك گروه كوچك (آى دى كه كلاً 20 نفر كارمند دارد) بود. به گفته يكى از آنها ((مهمترين چيزى كه در اين بازى دريافتم استعدادهاى ويژه اى بود كه در شركت داريم)).
جان كارمك در سال گذشته هفته اى هشتاد ساعت بى وقفه كار كرده است، مىگويد: ((اگر بتوانم الگويى براى برنامه نويسان جوان باشم افتخار مىكنم، اما به قهرمان شدن و كيش شخصيت اعتقادى ندارم. حتى دوست ندارم يك شخص مشهور باشم)). او خطاب به طرفدارانش كه قصد داشتند سايت وب جان كارمك را راه بيندازند، نوشت ((نه! خواهش مىكنم، خواهش مىكنم اين كار را نكنيد)). گام بعدى او پس از دووم 3 چيست؟ كسى نمىداند
http://yosofweb.com/Doom3.htm
:blushing: :blushing: :blushing: :blushing: