با سلام خدمت دوستان عزیز:d
فکر میکنید قدرت psvita چقدره؟
ایا به ps3 و xbox360 میرسه؟
خوب بیاید یه کم در موردش بیشتر صحبت کنیم.
اول باید با سخت افزار psvita بیشتر اشنا بشیم:
همونطور که میدونید cpu و gpu و ram این کنسول به این صورت هستش:
cpu: ARM Cortex A9 4 core
gpu: powervr SGX543MP4
ram: 512 megabyte LPDDR2
videoram: 128 megabyte
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
در مورد cpu باید بگم که این مدل cpu که تو موبایلها و تبلتها هم مورد استفاده قرار میگیره از یک هسته تا چهار هسته رو ساپورت میکنه یکی از قدرتمندترین cpu موبایلیتی که روی موبایلها و همینطور psvita استفاده شده که psvita قویترین این مدل سی پی یو رو که 4 هسته ای هستش رو ساپورت میکنه.این cpu از تکنولوژی VFPv3 استفاده میکنه که سرعت (fpu(floating-point unit رو دو برابر نسلهای قدیمیش میکنه.این cpu همچنین مصرف انرژی پایینتری نسبت به cpu های همرده خودش داره که عمر باتری رو هم افزایش میده.سرعت این cpu بین 800 تا 2000 مگاهرتز هستش که روی psvita با سرعت 1500 مگاهرتز برای هر هسته کار میکنه.البته 3 هسته از 4 هسته این cpu برای اجرای برنامه ها و بازیها مورد استفاده قرار میگیره و هسته چهارم فقط برای مواردی که نیاز هست شروع به کار میکنه که به گفته سونی این بستگی به برنامه ها و یا بازیهایی داره که شرکتهای مورد نظر برای این کنسول میسازند و تو اون بازیها و یا برنامه ها کنترل میشه که ایا این هسته مورد استفاده قرار بگیره یا نه.در حالت عادی این هسته قفل هستش و این کار مصرف انرژی رو کاهش میده و عمر باتری رو افزایش میده....(حالا سونی میمرد هر 4 هسته رو فعال میکرد و عوضش یه باتری قویتر میذاشت؟همیشه کاراش همینطوریه سونی:d)یه قابلیت خوب دیگه ای هم که این cpu داره اینه که ساختار معماری این cpu ها به صورتی هستش که محدودیت پردازش این cpu ها به رم وابستگی چندانی نداره بر خلاف کامپیوترهای شخصی که اکثر عملیات پردازشیشون رو با واسطه گری رم انجام میدن.همینطور که خودتونم میدونید cpu باید برای اکثر عملیات کاری خودش منتظر بمونه که رم اطلاعات رو به مقصد برسونه و یا برعکس از مقصد دریافت کنه.ولی کنسولهای بازی اگه دقت کرده باشین با همین مقدار کم رمشون میتونن بازیهای با کیفیت بالا رو که اگه بخوای روی pc اجرا کنی کمه کمش 2gig رم باید داشته باشی رو به راحتی اجرا کنن.این در مورد cpu کنسول psvita هم صدق میکنه.که البته cpu های این نسخه از arm برای این کار کاملا بهینه شده هستن.
رم دستگاه از نوع lpddr2 هستش.که این نوع رم سرعت بالا رو با مصرف کم mix کرده تا بهترین بازدهی رو برای این دستگاه به ارمغان بیاره.البته
امیدوارم که همینطور باشه.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
و حالا در مورد gpu که خیلی مهمتره:b-)
psvita از gpu سری powervr شرکت arm استفاده میکنه.
مدلی که تو psvita استفاده شده یکی از مدلهای قوی این سری یعنی SGX543MP4 هستش که یه علامت + هم جلوش داره.این مدل gpu تو ipad2 هم بکار رفته البته مدل 2 هسته ایش SGX543MP2.
اون علامت + نشون دهنده اینه که این gpu سازگار با psvita طراحی شده که عملکرد بهتری رو نسبت به مدلهای معمولیش داره.اون mp4 که در اخر مدل این gpu اومده نشان دهنده اینه که این gpu دارای 4 هسته میباشد.
از قابلیتهای این gpu نسبت به مدل بدون علامت + اینه که این مدل کاملا directx 10.1 رو ساپورت میکنه بر خلاف مدل معمولیش که directx 9c
رو ساپورت میکنه.و همینطور سازگاری بسیار خوبش با psvita که عملکرد خیلی خوبی رو تو تستها از خودش نشون داده.(برید حالشو ببرید:d)
هر هسته این gpu از 4 موتور سایه زنی پشتیبانی میکنه که در مجموع میشه 16 تا موتور سایه زنی(shader engine):d
سرعت هر هسته تو حالت load کامل 200 مگاهرتز هستش که در مجموع هر 4 هسته میتونن 133 میلیون پولیگون در ثانیه تولید کنند که خیلی خفنه.و همینطور سرعت fillrate هم 4 گیگا پیکسل در ثانیه هستش.:-o
مقدار رم ویدیویی برای این gpu حدود 128 مگابایته که هنوز معلوم نشده چه نوع رم ویدیویی برای این کنسول استفاده شده.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
حالا که با سخت افزار این غول جدید سونی بیشتر اشنا شدیم میریم سراغ سوال اول:
ایا psvita این قدرت رو داره که با xbox360 و یا ps3 رقابت کنه؟؟؟؟؟؟؟؟b-)
برای جواب دادن به این سوال باید دید که نوع پردازش این کنسولها به چه گونه هستش:
ps3 دارای 24 تا pixel pipeline و 8 تا vertix pipeline و همینطور 275 میلیون پولیگون در ثانیه هستش.
xbox360 دارای 48 تا unified pipeline و 500 میلیون پولیگون در ثانیه هستش.{اونجا که نوشته unified pipeline منظور اینه که بر خلاف ps3 که vertix pipeline و pixel pipeline هاش از هم جدا هستن در xbox360 این دو تا با هم یکی هستن)
psvita دارای 16 تا usse2 pipeline (چهار تا در هر هسته) و 133 میلیون پولیگون در ثانیه هستش.
خوب با نگاه به نوشته های بالا در کل میشه گفت که psvita از این کنسولها ضعیفتره ولی یه چیزی هست که باید بهش دقت کرد:
ps3 و xbox360 بازیها رو با رزولیشن 1920.1080 و 1280.720 نشون میدن که معروفه به 1080p و 720p خوب در حالت معمول و در کمترین حالت این کنسولها باید
921,600 پیکسل رو پردازش کنند.اما psvita چون رزولیشنش qhd هستش(960.544) باید فقط 522,240 پیکسل رو پردازش کنه.یعنی تقریبا 43% پیکسل کمتر پردازش میکنه نسبت به ps3 و xbox360
و همین باعث میشه که اختلاف گرافیکش با ps3 فقط 15% باشه که این خیلی عالیه.
این هم بازی مورد علاقه ps3 بازا uncharted که تو این عکس شما خودتون میتونید گرافیک ps3 رو با psvita مقایسه کنید...عکس سمت راست برای psvita و عکس سمت چپ برای ps3 هستش:
این هم بازی virtua tennis که تو این عکس هم میتونید گرافیکها رو با هم مقایسه کنید.بالایی برای psvita و پایینی برای ps3...شگفت انگیزه نه؟
من فکرشم نمیکردم که چنین گرافیک بالایی روی یه کنسول دستی بیاد و قابل رقابت با کنسولهای پرقدرت خانگی بشه :d
با این قدرت پردازشی و مخصوصا موتور سایه زنی قدرتمندی که psvita داره باید منتظر شاهکارهای گوناگونی براش بود.
من که خیلی منتظر یه بازی وحشتناک و خفن مثل سبک resident evil code veronica هستم اونم با گرافیک خفن psvita دیگه چی میشه:d...من عاشق این سبک بازیهام>:d
امیدوارم که مطالب بالا مورد توجه دوستان عزیز قرار گرفته باشه.
ممنون و موفق باشید@};-