مشخصات سخت افزاری Xbox Series X به صورت رسمی منتشر شد!

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,767
نام
Bahram
شرکت مایکروسافت صبح امروز به صورت رسمی مشخصات کنسول نسل بعدی خود با نام Xbox Series X را معرفی کرد.


مایکروسافت در طول کنفرانس E3 سال ۲۰۱۹ بود که برای اولین بار کنسول نسل بعدی از خانواده Xbox را با اسم رمز «Project Scarlet» معرفی کرد. در آن زمان تنها یک تیزر کوتاه از کنسول جدید منتشر شد و در ادامه فیل اسپنر مدیر عامل بخش Xbox شرکت مایکروسافت تایید کرد که جزیئات بیشتری از کنسول جدید در طول ماه های بعد منتشر خواهد شد. هر چند در کنار معرفی کنسول، شاهد یک معرفی مهم دیگر هم بودیم. در آن زمان اعلام شد که عنوان Halo Infinite همراه با عرضه کنسول جدید عرضه خواهد شد. بعد از آن تیم Xbox به صورت کامل به سکوت خبری رفت تا تنها شاهد شنیدن شایعات مختلف در خصوص نام کنسول جدید و جزئیات سخت افزاری آن باشیم.

هر چند این سکوت خیلی طول نکشید و درست شش ماه بعد شرکت مایکروسافت تصمیم گرفت تا برای اولین‌بار در تاریخ این شرکت از طراحی ضاهری و نام کنسول جدید در طول مراسم The Game Awards پرده بردارد. مراسمی که تا آن روز بیشتر میزبان عناوین دو شرکت نیتندو و سونی بود و معرفی کنسول جدید Xbox به نحوی بمب خبری آن مراسم به حساب می‌آمد. مایکروسافت اعلام کرد کنسول جدید Xbox Series X نام خواهد داشت و شاهد عرضه آن در تعطیلات پایانی سال ۲۰۲۰ خواهیم بود. همچنین طراحی کنسول هم به نمایش درآمد. اما باز هم خبری از اطلاعات سخت افزاری کنسول جدید نبود و مایکروسافت تنها به استفاده از جمله قوی‌ترین کنسول بسنده کرد.


در نهایت در تاریخ ۲۴ ماه فبریه و در خبری غیر منتظره این شرکت اطلاعات سخت افزاری و جزئیات کنسول جدید را به صورت رسمی منتشر کرد. اطلاعاتی که از مدت‌ها قبل شایعاتی درباره آن وجود داشت و امروز مایکروسافت به صورت کامل به این شایعات پایان داد.

Xbox_ShortBullets_JPG.0.jpg


کنسول Xbox Series X دارای GPU با قدرت ۱۲ ترافلاپس خواهد بود. در مقایسه با کنسول Xbox One X، این کنسول دارای دو برابر قدرت بیشتری است و در مقایسه با کنسول Xbox One از قدرت هشت برابر بیشتر بهره می‌برد. این مقادیر موجود در کارت گرافیکی کنسول جدید، آن را بالاتر از هر کارت گرافیکی میان رده دو شرکت Nvidia و AMD قرار می‌دهد و یک جهش فوق العاده در بخش سخت افزاری کنسول‌ها به شمار می‌آید. به عبارت دیگر قدرت سخت افزاری کارت گرافیک کنسول Xbox Series X تنها به مقدار ناچیزی از قویترین کارت گرافیک دو شرکت AMD و Nvidia ضعیف تر است.

  • GeForce RTX 2080 Ti (Turing TU102)—13.45 TFLOPs
  • Radeon RX Vega 64 (Vega 10)—12.66 TFLOPs
  • Xbox Series X (Navi - RDNA 2)—12 TFLOPs
  • GeForce RTX 2080 Super (Turing TU104)—11.15 TFLOPs
  • Radeon RX Vega 56 (Vega 10)—10.54 TFLOPs
  • GeForce RTX 2080 (Turing TU104)—10.07 TFLOPs
  • Radeon RX 5700 XT (Navi 10)—9.754 TFLOPs
  • GeForce RTX 2070 Super (Turing TU104)—9.062 TFLOPs
  • Radeon RX 5700 (Navi 10 XL)—7.949 TFLOPs
  • GeForce RTX 2070 (Turing TU106)—7.465 TFLOPs
  • GeForce RTX 2060 Super (Turing TU106)—7.181 TFLOPs
  • GeForce RTX 2060 (Turing TU106)—6.451 TFLOPs
فیل اسپنسر در خصوص قدرت سخت افزاری کنسول Xbox Series X گفت:

«Xbox Series X یک جهش در ابعاد و اندازه‌های یک نسل در زمینه پردازش و قدرت گرافیک ارائه خواهد داد. تکنولژی جدید باعث خلق دنیا‌ های بزرگ و پیچیده تر در بازی‌ها، نرخ فریم بیشتر و ارائه تجربه‌ای خواهد بود که تاکنون در هیچ‌ کنسولی شاهد آن نبوده‌ایم.»

Xbox Series X شامل یک پردازنده سفارشی مبتنی بر معماری AMD Zen 2 و Radeon RDNA 2 خواهد بود. همچنین طبق گفته اسپنسر ، مایکروسافت از NVMe SSD در Xbox Series X استفاده می کند که باعث کاهش زمان بارگزاری بازی‌ها به شکل محسوسی خواهد بود. کنسول جدید از رزولوشن 8K و نرخ فریم ۱۲۰ فریم در ثانیه برای اجرای بازی‌ها پشتیبانی خواهد کرد. مایکروسافت می‌گوید با شرکت‌های سازنده TV ها و HDMI همکاری کرده‌است تا بتواند حالت Low Latency و Variable Refresh Rate را در کنسول جدید با استفاده از پورت HDMI 2.1 استفاده کند. مایکروسافت همچنین دوباره تایید کرد که Xbox Series X از قابلیت ray tracing و سایه گذاری متغیر بهره می‌برد.


کنسول جدید از قابلیت quick resume هم بهره می‌برد. این قابلیت که برای اولین بار در کنسول‌های Xbox One و PS4 از آن استفاده شد به بازیکنان اجازه می‌داد که بدون خارج شدن از بازی بتوانند کنسول خود را خاموش کنند و دوباره که به سراغ کنسول رفتند، از همان نقطه‌ای که بازی خود را متوقف کرده بودند به ادامه بازی بپردازند. همچنین قادر بودند تا بدون نیاز به اجرای دوباره بازی‌ها به داشبورد کنسول رفته و هر وقت که خواستند دوباره به ادامه بازی خود بپردازند. حال به لطف تکنولوژی جدید این قابلیت پیشرفت کرده و بازیکنان قادر خواهند تا همزمان برای اجرا و ادامه چند بازی مختلف از آن استفاده کنند.

مایکروسافت به صورت کامل از قابلیت backward compatibility بر روی Xbox Series X پشتیبانی خواهد کرد و به وسیله این قابلیت بازی‌های کنسول‌های Xbox Original، Xbox 360 و Xbox One بر روی کنسول جدید اجرا خواهد شد. البته در کنار backward compatibility کنسول جدید از قابلیت Smart Delivery هم بهره می‌برد. بدین صورت شما با خرید نسخه Xbox One یک عنوان به صورت رایگان نسخه Xbox Series X مربوط به همان بازی را با توجه به قدرت سخت افزاری کنسول جدید در اختیار خواهید داشت. به عنوان مثال هم اکنون با خرید نسخه Xbox One بازی Cyberpunk 2077 در آینده به نسخه Xbox Series X آن هم به صورت رایگان دسترسی خواهید داشت.

در نهایت مایکروسافت قول داده است تا در ماه‌های آتی اطلاعات بیشتری را از کنسول جدید خود به اشتراک بگذارد. با توجه به نزدیک بودن دو کنفرانس Game Developers در ماه آینده و E3 در تابستان امسال انتظار می‌رود که در طول این کنفرانس‌ها اطلاعات بیشتری از Xbox Series X منتشر شود.

*backward compatibility تنها شامل عناوینی خواهد بود که شرکت مایکروسافت از آن‌ها پشتیبانی کند.
* استفاده از قابلیت Smart Delivery به ناشران بستگی دارد، اما مایکروسافت به صورت کامل برای عناوین خود از آن پشتیبانی می‌کند.

منبع
 
آخرین ویرایش:

s.1

کاربر سایت
Oct 28, 2011
8,162
دوست عزیز سو تفاهم شده
چرا قیمه رو میریزی تو ماستا :D
Vr =virtual reality همین دیوایس سخت افزاریه
Vrs= نرخ متغییر سایه زنی هست که باعث میشه عملکرد یوزیج گرافیکی هرچه کالیبره تر باش و در نتیجه نرخ فریم ثابت تر و فقط تو بحث پردازش سایه زنی ۴۰% بهبود عملکرد داشته باش(یه تکنیک نرم افزاری برای بهبود عملکرد بازیهاس)
NVIDIA VRSS, a Zero-Effort Way to Improve Your VR Image Quality | NVIDIA Developer Blog

چیزی که این بالا توضیح داده در نهایت کاربردش در vr یا تولید همزمان دو تصویر با هم هست تست 3mark ش هم من گرفتم به همین شکل 50 درصد افزایش کارایی می داد.

البته این vrss هست اما با استفاده از vrs هست که توضیح داده
Turing Variable Rate Shading in VRWorks.

If your game is already VRS approved by Nvidia, you will see the feature : select ... When you stream PC VR Games with Virtual Desktop, VRS is a major
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: g4mer

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
NVIDIA VRSS, a Zero-Effort Way to Improve Your VR Image Quality | NVIDIA Developer Blog

چیزی که این بالا توضیح داده در نهایت کاربردش در vr یا تولید همزمان دو تصویر با هم هست تست 3mark ش هم من گرفتم به همین شکل 50 درصد افزایش کارایی می داد.

البته این vrss هست اما با استفاده از vrs هست که توضیح داده
Turing Variable Rate Shading in VRWorks.

If your game is already VRS approved by Nvidia, you will see the feature : select ... When you stream PC VR Games with Virtual Desktop, VRS is a major

کاربرد میتونه داشته باشه برای VR هم ولی مختص VR نیست و برای بازی‌های عادی هم جواب میده، فلسفه تکنیک اینه که پیکسل‌های مهمتر رو با کیفیت بالاتر و پیکسل‌های بی اهمیت رو با کیفیت کمتر و طوری که به چشم نیاد افت کیفیت پردازش کنه
 

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
تو کنفرانس ای ام دی rdna2 معرفی شد که ای ام دی میگه 50 درصد perf/watt بهتری از rdna1 داره با این تایید تفاوت xsx با وان ایکس دیگه خیلی خیلی بیشتره 12 ترافلاپس rdna2 باید حدودی تو عمل 18-17 ترافلاپس gcn باشه
2.jpg
 

Sobhan_23

کاربر سایت
May 31, 2009
4,164
نام
سبحان
پس الان تکلیف ps5 چیه؟
یعنی با یه کمپانی دیگه برای ری تریسینگ همکاری کرده؟
یا سونی باید پول بده به مایکرو که بتونه از تکنولوژیش استفاده کنه یا باید تکنولوژی جدا برای خودش بسازه حالا با همکاری amd یا هرکسی که خودش صلاح میدونه
 
  • Like
Reactions: Love Console

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365

Attachments

  • ESaCqvNUwAMv80H.jpg
    ESaCqvNUwAMv80H.jpg
    209.9 KB · مشاهده: 57
  • ESaD8fUUwAAVIDk.jpg
    ESaD8fUUwAAVIDk.jpg
    195 KB · مشاهده: 56
  • ESaEAZ6UwAEdB-v.jpg
    ESaEAZ6UwAEdB-v.jpg
    182.6 KB · مشاهده: 53

Timeless One

Gemina Martia Victrix
Loyal Member
Apr 18, 2007
4,855
نام
امیرعلی
عکسها از کنفرانس ای ام دی:
اینجا هم زده common for pc and consoles برای فیچرهای rdna2. نزده انحصاری چیزیو

api خودشو داره و بعیده از تکنولوژی مایکروسافت استفاده کنه

به شخصه فکر میکنم تفاوت همین API باشه و کاستومایز شخصیشون. ولی بعیده کاملا فیچر های RDNA2 چیزیش انحصاری مایکروسافت باشه
 

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,165
نام
∂αнмα
کارت گرافیک ساز ها از رابط نرم افزاری DirectX واسه محصولاتشون استفاده میکنن (رو PC) سونی همین الانش داره از OpenGL استفاده میکنه OpenGL یـ رابط نرم افزاری متن باز و سونی هر بلایی خواست سرش میتونه بیاره جفت AMD و Nvidia روی PC واسه ری تریسنیگ از DirectX استفاده کردن همکاریشون با ماکرو هم همینجاست سونی هم مثل همیشه رابط نرم افزاری خودش رو برا کنسولش توسعه میده چیز عجیبی نیست این قضیه
 
آخرین ویرایش:

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
پس الان تکلیف ps5 چیه؟
یعنی با یه کمپانی دیگه برای ری تریسینگ همکاری کرده؟
چون سونی مشتری azure مایکروسافتم هست احتمالا از همین استفاده میکنه برا اینکه قدم بعدی ای ام دی آفلود کردن ری تریسینگ روی کلوده باید تو سخت افزارم سازگار باشه
 

KnightX

کاربر سایت
Oct 24, 2008
365
اینجا هم زده common for pc and consoles برای فیچرهای rdna2. نزده انحصاری چیزیو



به شخصه فکر میکنم تفاوت همین API باشه و کاستومایز شخصیشون. ولی بعیده کاملا فیچر های RDNA2 چیزیش انحصاری مایکروسافت باشه
منم نگفتم انحصاری جای خاصی هست که فقط خبرو گذاشتم که حاصل توسعه مشترک بوده ولی خوب مایکروسافتم احتمالا دوتا کنسول داره ممکنه منظورش از کنسولز اون دوتا باشه ولی بازم بعیده احتمال خیلی زیاد سونی هم از همین استفاده میکنه فقط ممکنه به خاطر توسعه مشترک با مایکروسافت یه بخشی از هزینه خرید چیپ برای مایکرو کمتر باشه.
 

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,165
نام
∂αнмα
چون سونی مشتری azure مایکروسافتم هست احتمالا از همین استفاده میکنه برا اینکه قدم بعدی ای ام دی آفلود کردن ری تریسینگ روی کلوده باید تو سخت افزارم سازگار باشه
منم نگفتم انحصاری جای خاصی هست که فقط خبرو گذاشتم که حاصل توسعه مشترک بوده ولی خوب مایکروسافتم احتمالا دوتا کنسول داره ممکنه منظورش از کنسولز اون دوتا باشه ولی بازم بعیده احتمال خیلی زیاد سونی هم از همین استفاده میکنه فقط ممکنه به خاطر توسعه مشترک با مایکروسافت یه بخشی از هزینه خرید چیپ برای مایکرو کمتر باشه.
همکاریشون چه ربطی به سخت افزار داره الان ؟ ری تریسینگ به صورت سخت افزاری تو کارت گرافیک لحاظ میشه میمونه API که مثل همیشه سونی از API خودش استفاده میکنه ماکرو هم مال خودش DX
 
آخرین ویرایش:

Breakdown

کاربر سایت
Mar 24, 2016
170
منکه خیلی بعید میدونم ps5 اصلا ری تریسینگ درست حسابی مثل پی سی و ایکس باکس sx داشته باشه احتمالا یه پشتیبانی سخت افزاری entry level میکنه به غیر از RT قابلیت VRS رو هم تو معماری Rdna2 مایکروسافت توسعه داده برا همین اصلا کلا بعید میدونم سونی rdna 2 باشه احتمالا rdna 1 هست با یه سری از قابلیتهای rdna 2 یا اینکه کلا یه چیز کاستوم که خودش توسعه داده
 
  • Like
  • Smile
Reactions: KnightX and IMANOKA

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر