مجموعه عناوین Paradox Interactive - شماره 1 ـ A EUROPA UNIVERSALIS AAR

jMMjxV0.jpg


حتماً خیلیاتون اسم کمپانی Paradox Interactive رو نشنیدین، و خب طبیعتاً اسم بازی‌هاش رو هم نشنیدین؛ به دلایل نامعلومی این کمپانی به طور کامل تو ایران ناشناختست.

Paradox Interactive چیه؟

پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزه‌ی اصلی فعالیتش بازی‌های Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازی‌های این شرکت جامعه‌ی کوچیک‌تری از مخاطب بازی‌هایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقه‌مندن و میخوان توانایی‌های استراتژیک خودشون رو تو حوزه‌های مختلف بسنجن. به طور کلی بازی‌های پارادوکس شبیه‌ساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.

یعنی چی شبیه‌ساز؟ چه فرقی با بازی‌های استراتژیک شناخته‌شده‌تر می‌کنن؟

- تو بازی‌های پارادوکس شما تقریباً با یه نرم‌افزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.

- برخلاف اکثر بازی‌ها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.

- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری می‌کنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا می‌تونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمی‌گه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم می‌گیرین.

- یکی از مشخصه‌های بازی‌های پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو می‌ره، ازونجایی که شما نمی‌تونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همه‌ی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی می‌کنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل می‌کنه)

- نکته‌ی دیگه اینکه پچ‌ها و DLC ها تو بازی‌های پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچ‌ها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا می‌کنه، پچ‌ها تغییرات خیلی گنده‌ای توی بازی ایجاد می‌کنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده می‌شد الان تقریباً همشون بی استفادن.

- بازی‌های پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایل‌های بازی فایل‌های txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازی‌ها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمت‌های بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.

این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟

یکی از ویژگی‌های پارادوکس ارتباط دائم دولوپرها با پلیرهاست، یه فروم خیلی گنده داره که همه ی دولوپرها با اکانت شخصی توش فعالن. مستقیماً با پلیرها صحبت می‌کنن، نظراشون و انتقاداشونو می‌شنون، فحش می‌خورن، بعضا فحش می‌دن و درنهایت تصمیم گیری می‌کنن.

اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟

فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدوده‌ی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل می‌شن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه می‌کنه:

Crusader Kings

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Crusader Kings II
محدوده‌ی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)

محدوده‌ی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره‌ی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیت‌های درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب می‌کنین و تا زمانی که سلسله‌ی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا می‌کنه. در طول بازی شما می‌جنگین، دفاع می‌کنین، ازدواج می‌کنین، می‌کشین، زندانی می‌کنین دسیسه چینی می‌کنین و خلاصه هرکاری می‌کنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحت‌ترین، مسائل درون درباری به اندازه‌ی کافی وقتتون رو می‌گیره.



Europa Univesalis

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدوده‌ی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب می‌کنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال می‌کنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازی‌های پارادوکس ساده‌تره و برای تازه کارها توصیه می‌شه.



Victoria

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Victoria II
محدوده‌ی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقه‌ی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص می‌شن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت می‌شن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین می‌کنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیم‌پلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم می‌شن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.



Hearts Of Iron

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه می‌شه.
محدوده‌ی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصره‌ی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیه‌ی بازی‌های پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمی‌تونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! می‌تونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.

همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش می‌داد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.

می‌شه این بازی‌ها رو پشت سر هم‌ بازی کرد؟
از همون اول که این بازی‌ها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با‌ عرضه‌ی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار می‌ره که با‌ عرضه‌ی نسخه‌های بعدی برای بقیه‌ی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.

اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازی‌ها آشنا کنم.
کپی‌برداری با ذکر منبع اوکی می‌باشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.



 
Last edited by a moderator:
وصا.
یه چندتا ویدئو دیدم میگفتن اصلا سختی و پیچیدگی همه بازیهای پارادوکس حتی HOI رو بزارید یه طرف و EUV رو طرف دیگه.


وای...حالا هی من میخوام جلوی خودم رو بگیرم و اینجوری به محضِ عرضه نرم سراغش، هی با این توصیفاتی که میشنوم بیشتر وسوسه میشم :دی.


ولی خب حقیقتا این مسئله ی محتوا هایی که به مرور اضافه میشن و همچین بحث پالیش کردن و بالانس کردنِ بازی؛ خیییلی مانع بزرگی در مسیر لذت بردن از نسخه ی vanilla میتونه باشه.. حالا که تصمیم گرفتی بری سراغ نسخه ی اولیه، سعی نمیکنم نظرت رو عوض کنم...ولی امیدوارم این مسائل دلزده ات نکنن.

آره باید امتحان کنم.
من برای بازیهای پارادوکس یه بازیکن معمولی تا نهایتا متوسطم ولی واقعا ویژگیهایی رو که این بازیها ارائه میدن هیچ جای دیگه نمیشه پیداشون کرد.
مخصوصا در مدیریت وقت و زندگی :D
ویکتوریا خیلی باحاله...به خصوص با ایران بازی کردنش بییییی نهایت حال میده...یعنی توی این بازی قشنگ باید عرقت ریخته بشه تا بتونی ایرانِ افیون زده ی دوره ی قاجار که توی بوفِ کور توصیفش اومده رو تبدیل به یک کشور متمدن بکنی :دی... از حیث وفاداری به تاریخ و اینکه واقعا هر کشوری با چالش های منحصر به تاریخ، فرهنگ و جغرافیای خودش روبه رو باشه، قطعا روی دست ویکتوریا نیست...خیلی حسِ تاریخی میده...
 
آخرین ویرایش:
من بینهایت از CK3 با سلجوقیان لذت بردم. اوایل بازی سختی بود ولی دستم راه افتاد. بعد رفتم سراغ HOI و Victoria که اصلا نتونستم ارتباط بگیرم و بنظرم UI بازی بی تاثیر نبود. الان EU5 رو گرفتم ببینیم این ریلیز جدیدشون چیکار میکنه. گویا بسیار هم بازی خوبیه. چندتا ویدئو دیدم فکر کنم از ویکتوریا ۳ بهتر باشه رابط کاربریش. فقط اینکه نفهمیدم آخرش میشه ایران رو برداشت یا حتما باید رفت سراغ اروپایی ها؟
 
  • Like
Reactions: m.d.makan
من بینهایت از CK3 با سلجوقیان لذت بردم. اوایل بازی سختی بود ولی دستم راه افتاد. بعد رفتم سراغ HOI و Victoria که اصلا نتونستم ارتباط بگیرم و بنظرم UI بازی بی تاثیر نبود. الان EU5 رو گرفتم ببینیم این ریلیز جدیدشون چیکار میکنه. گویا بسیار هم بازی خوبیه. چندتا ویدئو دیدم فکر کنم از ویکتوریا ۳ بهتر باشه رابط کاربریش. فقط اینکه نفهمیدم آخرش میشه ایران رو برداشت یا حتما باید رفت سراغ اروپایی ها؟
معمولا توی سری eu شما تمامی کشور ها رو میتونی انتخاب کنی بنابرین ایران هم باید قابل انتخاب باشه....البته اگر اشتباه نکنم اون زمان تیموریان بر ایران حکومت میکردن و در حقیقت شما باید این کشور رو انتخاب کنید که اگر مثل نسخه های قبلی باشه، با توجه به nomad بودنِ تیموریان، مکانیک های مربوط بهشون خیلی احتمالا با کشور های دیگه، مثل اروپایی ها، باید متفاوت باشه.

در رابطه با ck هم...یکی از لذت بخش ترین کار ها توی ck2 این بود که یک کاراکتر زرتشتی همون اول بازی برداری و امپراطوریِ ایران رو باهاش احیا کنی :دی...کلا لذتش توی از صفر شروع کردن و کم کم بزرگ شدنش بود...timespanش هم طولانی بود قشنگ اجازه این کار رو میداد...حالا من هنوز نسخه ی سوم رو بازی نکردم ولی مدتی هست که دانلودش کردم و منتظر یه فرصت هستم که نصبش کنم و ببینم به اندازه ی شماره ی دومش صفا میده یا نه. :دی

پ.ن: البته به طور کلی ck خیلی اروپا محور بود واقعا. بازی کردن با یک مثلا count اروپایی و قدرتند شدنِ تدریجی برای تجربه ی تمام و کمالش و بردنِ نهایت لذت درش لازم بود...اون جزئیاتی که برای مسائل مربوط به اروپا در نظر گرفته بودن...

پ.ن : ویکیِ بازی فعال شده انگار...البته هنوز خیلی ناقصه و عملا هیچی نداره...

Europa Universalis 5 Wiki

پ.ن 2 : اوکی الان یه نگاه به نقشه ی بازی داشتم...شتر با بارش توی ایران گم میشه :دی...فکر کنم باید یکی از اون ممالک کوچکترِ منطقه رو انتخاب کنی و تلاش کنی که کل ایران رو زیر پرچم خودت متحد کنی.
 
آخرین ویرایش:
من بینهایت از CK3 با سلجوقیان لذت بردم. اوایل بازی سختی بود ولی دستم راه افتاد. بعد رفتم سراغ HOI و Victoria که اصلا نتونستم ارتباط بگیرم و بنظرم UI بازی بی تاثیر نبود. الان EU5 رو گرفتم ببینیم این ریلیز جدیدشون چیکار میکنه. گویا بسیار هم بازی خوبیه. چندتا ویدئو دیدم فکر کنم از ویکتوریا ۳ بهتر باشه رابط کاربریش. فقط اینکه نفهمیدم آخرش میشه ایران رو برداشت یا حتما باید رفت سراغ اروپایی ها؟
اصولا بین بازیهای پارادوکس که میخوای سوییچ کنی همین UI و تفاوتهایی که داره اوایلش بیشتر گیج کننده و سخته.
حتی اگه از یه بازی سخت تری مثل HOI بیای مثلا استلاریس/CK3 رو برای اولین بار تجربه کنی.
این اوایلش رو باید کمی پوست کلفت بود تا راه بیفتیم.

من Victoria رو هنوز بازی نکردم و بعد اینکه اشکان کمی تعریف کرد میخوام برم تجربه کنم ولی HOI واقعا سخته.
اصلا بحث UI هم نیست :D
این بیشتر خودش رو نشون میده وقتی که بخوای کنار اینها بازیهای AAA و نرمال دیگه رو هم انجام بدی ، خیلی سخته که تمرکز کرد و مکانیکها رو یاد گرفت.
واقعا باید روشون وقت گذاشت.
 
اصولا بین بازیهای پارادوکس که میخوای سوییچ کنی همین UI و تفاوتهایی که داره اوایلش بیشتر گیج کننده و سخته.
حتی اگه از یه بازی سخت تری مثل HOI بیای مثلا استلاریس/CK3 رو برای اولین بار تجربه کنی.
این اوایلش رو باید کمی پوست کلفت بود تا راه بیفتیم.

من Victoria رو هنوز بازی نکردم و بعد اینکه اشکان کمی تعریف کرد میخوام برم تجربه کنم ولی HOI واقعا سخته.
اصلا بحث UI هم نیست :D
این بیشتر خودش رو نشون میده وقتی که بخوای کنار اینها بازیهای AAA و نرمال دیگه رو هم انجام بدی ، خیلی سخته که تمرکز کرد و مکانیکها رو یاد گرفت.
واقعا باید روشون وقت گذاشت.
ویکتوریا بخش اقتصادی و سیاسی جذاب تری نسبت به بقیه عناوین پارادوکس داره البته به همون اندازه کنترلش هم سخت تر، مثلا بخش کنترل عرضه و تقاضا بازار خیلی مهم هست تو اقتصاد میتونه باعث فلج شدن اقتصاد یا رشدش بشه، جنگا بزرگ بدون آمادگی واردش بشی میتونه حتی اگر پیروز نبرد هم بشی ضربه بزرگی به اقتصاد کشورت وارد کنه مثلا تقاضا اسلحه زمان جنگ بالا میره تولید رو بالا میبری کلی نیرو کار جذب میکنی بعد جنگ تموم میشه حالا اگر آمادگی نداشتی باشی برای جنگ و بعد جنگ کلی نیرو کار و تولیدی اسلحه داری که همینطوری به تولید ادامه بدن قیمت اسلحه کاهشی میشه روی کالاها مورد نیاز تولید اسلحه هم اثر میذاره، اقتصاد از تولید و فروش اسلحه جا سود ضرر میکنه، بخوای تولید رو کاهش بدی باید کلی نیرو اخراج کنی بعد همین افراد رادیکال میشند مشکل ساز برای حکومت میشند
بین سه عنوان ck, hoi و Victoria از همه ساده تر به‌نظرم ck هست hoi بخش نظامی بزرگ پیچیده جذابی داره اما بخش اقتصادی خاصی نداره، Victoria بخش نظامی ساده تره اما بخش اقتصادی سیاسی استعماری بزرگتری داره
 
ویکتوریا بخش اقتصادی و سیاسی جذاب تری نسبت به بقیه عناوین پارادوکس داره البته به همون اندازه کنترلش هم سخت تر، مثلا بخش کنترل عرضه و تقاضا بازار خیلی مهم هست تو اقتصاد میتونه باعث فلج شدن اقتصاد یا رشدش بشه، جنگا بزرگ بدون آمادگی واردش بشی میتونه حتی اگر پیروز نبرد هم بشی ضربه بزرگی به اقتصاد کشورت وارد کنه مثلا تقاضا اسلحه زمان جنگ بالا میره تولید رو بالا میبری کلی نیرو کار جذب میکنی بعد جنگ تموم میشه حالا اگر آمادگی نداشتی باشی برای جنگ و بعد جنگ کلی نیرو کار و تولیدی اسلحه داری که همینطوری به تولید ادامه بدن قیمت اسلحه کاهشی میشه روی کالاها مورد نیاز تولید اسلحه هم اثر میذاره، اقتصاد از تولید و فروش اسلحه جا سود ضرر میکنه، بخوای تولید رو کاهش بدی باید کلی نیرو اخراج کنی بعد همین افراد رادیکال میشند مشکل ساز برای حکومت میشند
بین سه عنوان ck, hoi و Victoria از همه ساده تر به‌نظرم ck هست hoi بخش نظامی بزرگ پیچیده جذابی داره اما بخش اقتصادی خاصی نداره، Victoria بخش نظامی ساده تره اما بخش اقتصادی سیاسی استعماری بزرگتری داره

اون اوایل مد بود ملت با ایران کل بازار تریاک رو دست میگرفتن و با تولید و صادرات وسیعش نبضِ اقتصاد دنیا رو دست میگرفتن :دی ...قشنگ سیستم فکریِ کارتل گونه :دی...البته من فقط توی یک playthrough این کار رو انجام دادم و حقیقتا با اون همه منابع مختلفی که توی خاورمیانه و به خصوص ایران وجود داشت به غیر از ارزش memeـش خیلی صرفه ای نداشت این کار به نظرم...ادم همون تمرکزش رو میزاشت روی صنعتی شدن از طریق صنایع سنگین، لذتش هم بیشتر بود حقیقتا...فقط باید از مانع بزرگ بیسوادیِ تقریبا کامل، ایران و ساختار سیاسی و اقتصادی عصر حجریش میتونستی به سلامت عبور کنی...قشنگ پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین ابرقدرت رو داشتی...
 
اون اوایل مد بود ملت با ایران کل بازار تریاک رو دست میگرفتن و با تولید و صادرات وسیعش نبضِ اقتصاد دنیا رو دست میگرفتن :دی ...قشنگ سیستم فکریِ کارتل گونه :دی...البته من فقط توی یک playthrough این کار رو انجام دادم و حقیقتا با اون همه منابع مختلفی که توی خاورمیانه و به خصوص ایران وجود داشت به غیر از ارزش memeـش خیلی صرفه ای نداشت این کار به نظرم...ادم همون تمرکزش رو میزاشت روی صنعتی شدن از طریق صنایع سنگین، لذتش هم بیشتر بود حقیقتا...فقط باید از مانع بزرگ بیسوادیِ تقریبا کامل، ایران و ساختار سیاسی و اقتصادی عصر حجریش میتونستی به سلامت عبور کنی...قشنگ پتانسیل تبدیل شدن به بزرگترین ابرقدرت رو داشتی...
تریاک کافی بود مناطق شرقی هم سریع فتح کنی راه تجارت با چین هم باز بشه دیگه قشنگ همه تجارت ایران میشد تریاک :D اما بدی بزرگی داشت تو ایران با اون سیستم سیاسی فاجعه و میزان سواد مردم هر چی بیشتر رو تولید کالاها امثال تریاک تمرکز بشه با ایران نفوذ سیاسی زمین داران و روحانیون که عامل بدبختی کشور هستن بیشتر میشد هر کاری که برا درست شدن کشور میخوای کنی این دو گروه جلوگیری میکنند.
آره ایران از دست همین دو گروه راحت بشی نفوذشون کم بشه از زیر فشار شمالی روسیه و جنوبی بریتانیا اول بازی عبور کنی سواد کشور هم بهتر کنی با توجه به منابع زیاد و متنوع و جایگاه استراتژی قشنگ راحت ابرقدرت میشه، به خصوص که در بیشتر موارد عثمانی با مصر تو جنگ میره تضعیف میشه ما هم با ایران میتونیم از فرصت استفاده کنیم تو جنگ با عثمانی بریم افزایش قدرت بدیم از همین سمتم یه سر بریم بالا سر شبه جزیره عربستان برای آینده که نفت کشف میشه با ترکیب نفت ایران و شبه جزیره عربستان پول پارو کنیم با نفت:D
 
تریاک کافی بود مناطق شرقی هم سریع فتح کنی راه تجارت با چین هم باز بشه دیگه قشنگ همه تجارت ایران میشد تریاک :D اما بدی بزرگی داشت تو ایران با اون سیستم سیاسی فاجعه و میزان سواد مردم هر چی بیشتر رو تولید کالاها امثال تریاک تمرکز بشه با ایران نفوذ سیاسی زمین داران و روحانیون که عامل بدبختی کشور هستن بیشتر میشد هر کاری که برا درست شدن کشور میخوای کنی این دو گروه جلوگیری میکنند.
آره ایران از دست همین دو گروه راحت بشی نفوذشون کم بشه از زیر فشار شمالی روسیه و جنوبی بریتانیا اول بازی عبور کنی سواد کشور هم بهتر کنی با توجه به منابع زیاد و متنوع و جایگاه استراتژی قشنگ راحت ابرقدرت میشه، به خصوص که در بیشتر موارد عثمانی با مصر تو جنگ میره تضعیف میشه ما هم با ایران میتونیم از فرصت استفاده کنیم تو جنگ با عثمانی بریم افزایش قدرت بدیم از همین سمتم یه سر بریم بالا سر شبه جزیره عربستان برای آینده که نفت کشف میشه با ترکیب نفت ایران و شبه جزیره عربستان پول پارو کنیم با نفت:D
قطعا از نظر غنای منابع ایران بهترین موقعیت رو داره توی جهان...هر چیزی که برای early game و صنعتی شدن نیاز هست رو به مقدار بسیار زیاد در اختیار داری...اخر بازی هم که نفت باز دم دستت هست...تنها چیز مهمی که ایران نداره rubber هست که از طرفای 1880 اینا باید گشت هر منطقه ی استوایی که اروپایی ها هنوز توی گوشش نزدن رو سریع برداری که اخر بازی به مشکل rubber نخوری...

اره دیگه بدی تریاک همینه که به صنعتی شدن و خارج کردن قدرت از دست landowners و clerics هیچ کمکی که نمیکنه هیچ، بعضا اوضاع رو میتونه بد تر هم بکنه...

من کلا هر بازی که با ایران داشتم از day 1 اینتلیجنسیا (یا توی پچ های قبلی rural folk) رو هم توی دولت اوردم و سریع رفتم توی کار عوض کردن serfdom با tenant farmers و از اونور هرچی هم که landowners خواستن مخالفتی باشون نمیکنم (به غیر از guild systems توی پچ جدید) که شانس تغییر قانونم پایین تر نیاد و از اول هم شروع میکنم معدن اهن ساختن و خصوصی سازیشون تا industrialists از حالت marginal خارج بشن و بتونم توی قدرت سهیمشون کنم و هر موقع این اتفاق افتاد هم بلافاصله ساختار حکومتی رو از traditionalism به interventionism تغییر میدم و از اون نقطه دیگه رسما کاری نیست که با ایران نتونی انجام بدی...توی سریع ترین حالتش طرفای 1850 اینا میشه به این حالت رسید( اگه خوش شانس باشی توی تغییر قانون ها، حتی زود تر!) و tax رو هم توی یکی دو سال بعدش بزاری روی Per-Capita Taxation و دیگه با غلطک از روی همه رد بشی... :D
برای کسایی که حوصله این کار ها رو ندارن: البته یک سری راه های cheese هم وجود داره برای دور زدن این محدودیت ها...مثل اعلان جنگ با ابر قدرت ها همون روز اول و بعدم تسلیم شدن و متعهد شدن به تغییر قوانین. یا به هر شکلی توی یک قرارداد خودت رو متعهد به تغییر قوانین کنی. ولی خب این حالت ها تقلب حساب میشن :دی

پ.ن: از همون اول بازی اگر رابطت با بریتانیا و روسیه رو خوب کنی، جفتشون 99 درصد اوقات کاری باهات ندارن...جز اینکه خودت پا روی دمشون بزاری که اخر بازی راحت میشه باهاشون سرشاخ شد و زد توی گوششون. اکثر بازی هام روسیه رو تا اواخر بازی به عنوان متحد داشتم همرام و اون اواخر و از زمانی که انقلاب هاشون شروع میشه منم از پشت بهشون خنجر میزنم :دی.

عثمانی هم که 99درصد اوقات همون اول بازی دهنش سرویس میشه و میره قاطیِ باقالیا و اصن زورش نمیرسه که بخواد کاری با ما داشته باشه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: m.d.makan
برای EU5 پچ جدید دادن که ۳۵۰ تا باگ رو برطرف میکنه :D بنظرم دوستانی که شک داشتن برن سراغش. برخلاف بازیای قبلی پارادوکس لانچ خیلی خوبی داشته و بازی کم نقصی دادن بیرون. هنوز معتقدم CK3 چذابترین لوپ گیم پلی رو بین همه عناوین پارادوکس داره ولی این EU عجیب غریب عمق داره.
 
سلام
@ashi73
شروع کردی eu5 رو ؟
فعلا به جز مشکل فرمریت چیز خاصی توش ندیدم .
بازی فوق العادست .
با بیزانس شروع کردم و واقعا داره حال میده بازی کردنش .
شروعش کن .
سلام...نه...فعلا یه دست جدید ویکتوریا شروع کردم باز...:دی

به این فکر کن اگر الان حال میده، دو سال دیگه که کلی بهش محتوا اضافه شده چه قدر حال بده ! :دی

ولی فعلا علی سرما خورده، حالا خوب که شد میسپرم روی سیستمش نصب کنه ببینم چه خبره همه انقدر ازش تعریف میکنن.
 
  • Like
Reactions: Pzt_Kami
سلام
سلام...نه...فعلا یه دست جدید ویکتوریا شروع کردم باز...:دی

به این فکر کن اگر الان حال میده، دو سال دیگه که کلی بهش محتوا اضافه شده چه قدر حال بده ! :دی

ولی فعلا علی سرما خورده، حالا خوب که شد میسپرم روی سیستمش نصب کنه ببینم چه خبره همه انقدر ازش تعریف میکنن.
چند سال eu4 رو بازی کردیم ؟
با هر dlc و پچ جدید آپدیت کردیم و با یه کشور جدید پلی دادیم و حال کردیم .
اینم از الان باهاش حال میکنیم تا هر زمان که شماره بعدیش بیاد .
آدم مریض سیستم میخواد چکار ؟ بدزدش :دی
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or