مجموعه عناوین Paradox Interactive - شماره 1 ـ A EUROPA UNIVERSALIS AAR

jMMjxV0.jpg


حتماً خیلیاتون اسم کمپانی Paradox Interactive رو نشنیدین، و خب طبیعتاً اسم بازی‌هاش رو هم نشنیدین؛ به دلایل نامعلومی این کمپانی به طور کامل تو ایران ناشناختست.

Paradox Interactive چیه؟

پارادوکس یه کمپانی نه چندان کوچیک سوئدیه که حوزه‌ی اصلی فعالیتش بازی‌های Grand Strategy تاریخیه. مخاطب بازی‌های این شرکت جامعه‌ی کوچیک‌تری از مخاطب بازی‌هایی مثل Total War و Civilization هستن، مخاطباش کسایین که به تاریخ علاقه‌مندن و میخوان توانایی‌های استراتژیک خودشون رو تو حوزه‌های مختلف بسنجن. به طور کلی بازی‌های پارادوکس شبیه‌ساز تاریخ جایگزین هستن تا صرفاً یه بازی.

یعنی چی شبیه‌ساز؟ چه فرقی با بازی‌های استراتژیک شناخته‌شده‌تر می‌کنن؟

- تو بازی‌های پارادوکس شما تقریباً با یه نرم‌افزار مدیریتی طرف هستین، تعداد زیادی منو و گزینه و اسلایدر و چارت و نمودار وجود داره که برای کسی که اولین باره باهاشون روبرو میشه خیلی گیج کنندست.

- برخلاف اکثر بازی‌ها شما میتونین همه کشورهایی که توبازی وجود دارن (که معمولاً میشه همه کشورهای دنیا) برای بازی انتخاب کنین، و معمولاً هر کشوری براساس تاریخ اتفاقات و مسائل مختص خودش رو داره.

- هدف مشخصی تو بازی وجود نداره و شما خودتون برای خودتون هدف گذاری می‌کنین، مثلاً تو Crusader Kings میتونین با امپراطوری بیزانس شروع کنین و هدفتون احیای امپراطوری روم و ترمیم جدایی بزرگ (جدایی کلیسای کاتولیک رومی و ارتدکس شرقی) باشه، یا می‌تونین با یه کاراکتر نورس شروع کنین و هدفتون رو تسخیر دنیا قرار بدین، بازی به شما نمی‌گه چیکار کنین، خودتونین که تصمیم می‌گیرین.

- یکی از مشخصه‌های بازی‌های پارادوکس قابلیت Pause هست، یعنی در عین اینکه بازی در حالت Real-Time جلو می‌ره، ازونجایی که شما نمی‌تونین مثل CPU تو کسری از ثانیه همه‌ی جوانب بازی رو تحت نظر داشته باشین این امکان رو دارین که زمان رو نگه دارین، کاراتون رو انجام بدین و بعد ادامه بدین، به طور کلی وقتی دارین بازی می‌کنین همیشه شست دست چپتون رو اسپیسه! (که pause و play رو کنترل می‌کنه)

- نکته‌ی دیگه اینکه پچ‌ها و DLC ها تو بازی‌های پارادوکس خیلی مهمن؛ وظیفه پچ‌ها فقط رفع باگ نیست، پارادوکس به سیستمی از بازیسازی اعتقاد داره که تو اون ساخت بازی بعد از عرضه ادامه پیدا می‌کنه، پچ‌ها تغییرات خیلی گنده‌ای توی بازی ایجاد می‌کنن، برای نمونه بازی Europa Universalis IV که پارسال منتشر شد تا حالا حدود 20 تا پچ داشته و به ورژن 1.7 رسیده و بالکل با نسخه 1.0 بازی متفاوته، قسمتهای بزرگی از گیم پلی تغییر کرده و چیزهای خیلی زیادی به بازی اضافه شده و استراژیهایی تو نسخه های اولیه استفاده می‌شد الان تقریباً همشون بی استفادن.

- بازی‌های پارادوکس قابلیت مادینگ خیلی خیلی بالایی دارن، بالای 90% فایل‌های بازی فایل‌های txt. معمولی هستن و به راحتی قابل فهم. علاوه برای تعداد زیادی ماد که برای این بازی‌ها وجود داره، هرکسی میتونه بیشتر قسمت‌های بازی رو به دلخواه خودش تغییر بده.

این تغییرات بر چه اساسی انجام میشن؟

یکی از ویژگی‌های پارادوکس ارتباط دائم دولوپرها با پلیرهاست، یه فروم خیلی گنده داره که همه ی دولوپرها با اکانت شخصی توش فعالن. مستقیماً با پلیرها صحبت می‌کنن، نظراشون و انتقاداشونو می‌شنون، فحش می‌خورن، بعضا فحش می‌دن و درنهایت تصمیم گیری می‌کنن.

اوکی، حالا بازی هاشون چیا هست؟

فرانشیزهای اصلی پارادوکس محدوده‌ی زمانی سقوط امپراطوری روم غربی تا جنگ جهانی دوم رو شامل می‌شن، و ازونجایی که مسائل اجتماعی، سیاسی و اقتصادی تو این رنج زمانی بارها تغییر کرده، پارادوکس این رنج رو به 4 قسمت تقسیم کرده و 4 تا فرانشیز اصلی عرضه می‌کنه:

Crusader Kings

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Crusader Kings II
محدوده‌ی زمانی: از 769 (آغاز فتوحات شارلمانی) تا 1453 (سقوط کنستانتینوپل/قسطنطنتیه/استانبول و پایان امپراطوری بیزانس/روم شرقی)

محدوده‌ی جغرافیایی: اروپا، شمال آفریقا، خاورمیانه و شبه قاره‌ی هند.
با توجه به سیستم اجتماعی اون زمان، تمرکز Crusader Kings روی شخصیت‌های درباری و روابط بین اون ها، سیستم فئودالی و مذهبه. شما تو شروع بازی یه کاراکتر رو انتخاب می‌کنین و تا زمانی که سلسله‌ی شما مقام حداقل کنت داره بازی ادامه پیدا می‌کنه. در طول بازی شما می‌جنگین، دفاع می‌کنین، ازدواج می‌کنین، می‌کشین، زندانی می‌کنین دسیسه چینی می‌کنین و خلاصه هرکاری می‌کنین که قدرتتون رو حفظ کنین. معمولاً تو این بازی هرچی مُلک کوچیکتری داشته باشین و خودتون رو درگیر سیاست خارجی نکنین راحت‌ترین، مسائل درون درباری به اندازه‌ی کافی وقتتون رو می‌گیره.



Europa Univesalis

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Europa Universalis IV
محدوده‌ی زمانی: از 1444 (شکست ائتلاف مسیحی از ارتش عثمانی در نبرد وارنا) تا 1821 (مرگ ناپلئون)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی سیاست خارجی، کشورگشایی، استعمار (Colonization) و تجارته.
تو این بازی شما یه کشور رو انتخاب می‌کنین و تا جایی که کشور شما وجود داشته باشه بازی ادامه داره، به طور کلی این بازی شبیه بخش نوبتی سری Total War هست. هدف کلی شما توی این بازی گسترش مرزهاتون و پرکردن خزانتونه و این اهداف رو با تهدید، ارعاب، جنگ، اتحاد و دیپلماسی دنبال می‌کنین.
این بازی نسبت به بقیه ی بازی‌های پارادوکس ساده‌تره و برای تازه کارها توصیه می‌شه.



Victoria

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Victoria II
محدوده‌ی زمانی: از 1836 (انقلاب تگزاس) تا 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی)
محدوده‌ی جغرافیایی: تمام کره‌ی زمین
تمرکز این بازی روی انقلاب صنعتی، تفکرات جدید سیاسی ، تجارت و استعمار آفریقاست. تو این بازی شما به طور مستقیم با مردمتون سروکار دارین، هر کدوم از مردم تو هرنقطه از دنیا، با فاکتورهایی مثل ملیت، دین، شغل، طبقه‌ی اقتصادی، وضعیت اقتصادی، عقاید سیاسی ، نیازها و سواد مشخص می‌شن و شما وظیفه حکومت کردن و راضی نگه داشتن اونا رو به عهده دارین.
تو مناطق مختلف کشورتون کارخونه میسازین که مستقیماً اولاً روی اقتصاد و ثانیاً روی بیکاری تأثیر مستقیم میذاره. محصولاتی که تولید میکنین وارد سیستم پیچیده ی تجارت می‌شن و درآمد شما رو به طور غیر مستقیم تعیین می‌کنن.
توی این بازی سیستم امتیاز دهی تأثیر بزرگی روی گیم‌پلی داره و کشورها به ابرقدرت، قدرت ثانویه، متمدن و نامتدن تقسیم می‌شن.
با وجود اینکه روابط خارجی بخش بزرگی از این بازیه، الزاماً بزرگ بودن ضامن موفقیت شما نیست و بارها دیدم که کشورهای کوچیکی مثل هلند، بلژیک و سوییس به ابرقدرت تبدیل شدن.



Hearts Of Iron

آخرین نسخه‌ی عرضه شده: Hearts Of Iron III --- البته Heart Of Iron IV هم معرفی شده و فکر کنم 2015 عرضه می‌شه.
محدوده‌ی زمانی: از 1936 (اشغال راینلند توسط آلمان نازی) تا 1948 (بحران محاصره‌ی برلین توسط شوروی که منجر به تاسیس ناتو شد)
تمرکز این بازی روی استراتژی جنگیه و برخلاف بقیه‌ی بازی‌های پارادوکس تیک زمانی ساعته و نه روز.
خودم این بازی رو بازی نکردم و نمی‌تونم توضیح زیادی دربارش بدم، ببخشین! می‌تونین اینجا بیشتر دربارش بخونین.

همین؟
نه، spin-off ها و عناوین دیگه هم وجود دارن، مثل Darkest Hour که براساس Hearts Of Iron II بود و جنگ سرد رو پوشش می‌داد. یا Europa Universalis Rome که مربوط به امپراطوری روم قبل از مسیحیت بود.

می‌شه این بازی‌ها رو پشت سر هم‌ بازی کرد؟
از همون اول که این بازی‌ها عرضه شدن، کانورترهای غیر رسمی برای تبدیل سیوها و وارد کردنشون به فرانشیزهای بعدی وجود داشت و داره. اما با‌ عرضه‌ی Europa Universalis IV خود پارادوکس یه کانورتر برای Crusader Kings II به Europa Universalis IV به صورت رسمی عرضه کرد و انتظار می‌ره که با‌ عرضه‌ی نسخه‌های بعدی برای بقیه‌ی فرانشیزها هم این کار رو بکنه.

اگه انشام بد بود ببخشین، نویسنده نیستم، فقط میخواستم دوستانو با این بازی‌ها آشنا کنم.
کپی‌برداری با ذکر منبع اوکی می‌باشد!
سؤالی اگه بود در خدمتم.



 
Last edited by a moderator:
سلام
برای بقیه هم لودینگ های بازی طولانی هستن یا فقط من این مشکل رو دارم ؟
بازی کلا لودینگاش طولانیه. و چپ و راست هم استاتر و افت فریم تو لودینگ و تو مپ بازی داره. اینکه منوی ابتدایی بازی هم استاتر داره و فریز میشه چندثانیه هم واقعا رو مخه.
 
سلام
بازی کلا لودینگاش طولانیه. و چپ و راست هم استاتر و افت فریم تو لودینگ و تو مپ بازی داره. اینکه منوی ابتدایی بازی هم استاتر داره و فریز میشه چندثانیه هم واقعا رو مخه.
اینا به زودی رفع میشن .
مشکلاتش نسبت به اوایل شماره ۴ خیلی قابل تحمل تره به نظرم .
اون زمان بازی با سیو درست و لود درست هم مشکل داشت بعضی وقت ها .
 
  • Like
Reactions: U n i t e d
  • Like
Reactions: m.d.makan
اینکه برخی از دوستان Hearts of Iron IV رو یک عنوان سخت از پارادوکس رده بندی میکنن برام عجیبه ! برای من EU و Victoria III بنظرم مکانیکهای پیچیده تری داشتن (و دارن). حتی بخش جنگ در HoI IV که مثلا قراره تمرکز و محتوای اصلی این عنوان باشه از دید من ساده تر از چیزیه که باید باشه و شخصا جزو اون عده ای هستم که معتقدن این بخش بازی باید گسترش و پیچیدگی بیشتری پیدا کنه ! از جمله گنجوندن مکانیکهایی که در عناوین پیشین بودن مثل سیستم قرارگاه Head Quarter و اضافه کردن سپاه Corps به سلسه مراتب فرماندهی
ضمنا یه یادی هم از عنوان دیگه استدیوی پارادوکس یعنی Stellaris کنیم که حداقل برای من بعد از Fragile Allegiance بهترین گراند استراتژی کیهانی بود
 
اینکه برخی از دوستان Hearts of Iron IV رو یک عنوان سخت از پارادوکس رده بندی میکنن برام عجیبه ! برای من EU و Victoria III بنظرم مکانیکهای پیچیده تری داشتن (و دارن). حتی بخش جنگ در HoI IV که مثلا قراره تمرکز و محتوای اصلی این عنوان باشه از دید من ساده تر از چیزیه که باید باشه و شخصا جزو اون عده ای هستم که معتقدن این بخش بازی باید گسترش و پیچیدگی بیشتری پیدا کنه ! از جمله گنجوندن مکانیکهایی که در عناوین پیشین بودن مثل سیستم قرارگاه Head Quarter و اضافه کردن سپاه Corps به سلسه مراتب فرماندهی
ضمنا یه یادی هم از عنوان دیگه استدیوی پارادوکس یعنی Stellaris کنیم که حداقل برای من بعد از Fragile Allegiance بهترین گراند استراتژی کیهانی بود
من گفتم آقا.
خب تو این سبک نوبم دیگه :D
HOI برام خیلی برام پیچیدست.
هر وقت دادمش بالا که بالاخره بشینم و سر کله بزنم دیدم بعد چند دقیقه دیدم یا تو استلاریسم یا CK 2-3. :))

اما واقعا این EU V از اون هم پیچیده تره و عمق بیشتری داره.
 
  • Smile
  • Like
Reactions: ashi73 and Pzt_Kami
سلام
اینکه برخی از دوستان Hearts of Iron IV رو یک عنوان سخت از پارادوکس رده بندی میکنن برام عجیبه ! برای من EU و Victoria III بنظرم مکانیکهای پیچیده تری داشتن (و دارن). حتی بخش جنگ در HoI IV که مثلا قراره تمرکز و محتوای اصلی این عنوان باشه از دید من ساده تر از چیزیه که باید باشه و شخصا جزو اون عده ای هستم که معتقدن این بخش بازی باید گسترش و پیچیدگی بیشتری پیدا کنه ! از جمله گنجوندن مکانیکهایی که در عناوین پیشین بودن مثل سیستم قرارگاه Head Quarter و اضافه کردن سپاه Corps به سلسه مراتب فرماندهی
ضمنا یه یادی هم از عنوان دیگه استدیوی پارادوکس یعنی Stellaris کنیم که حداقل برای من بعد از Fragile Allegiance بهترین گراند استراتژی کیهانی بود
برای من که آسون ترین بازی پارادوکس eu هست .
البته بیشتر از بقیه هم بازیش کردم و اولش یک نفر بود که تو بازی راهم انداخت و نکات رو بهم گفت در حالی که بقیه رو خودم با آزمون و خطا و یوتوب بازی کردم .
استلاریز هم کند شروع میشه ولی از یه جایی به بعد که تمدنت سر و شکلشو پیدا میکنه خیلی خوب میشه .
 
خب EU باعث سر درد من شد و سوییچ کردم روی Victoria 3. تعداد مکانیک های بازی وحشتناکه. بعد اگه از اینایی باشین که میخوان همه چیو سر دربیارن واقعا اذیت میشید. خود بازی عملا بهتون میگه لازم نیست همه چیزو همون اول بدونین و دلداری میده. :D اومدن از CK3 و Hoi به Eu واقعا کار سختیه. واسه همین رفتم برم Victoria تا یکمی شروع نرمتری داشته باشم.
 
سلام
خب EU باعث سر درد من شد و سوییچ کردم روی Victoria 3. تعداد مکانیک های بازی وحشتناکه. بعد اگه از اینایی باشین که میخوان همه چیو سر دربیارن واقعا اذیت میشید. خود بازی عملا بهتون میگه لازم نیست همه چیزو همون اول بدونین و دلداری میده. :D اومدن از CK3 و Hoi به Eu واقعا کار سختیه. واسه همین رفتم برم Victoria تا یکمی شروع نرمتری داشته باشم.
به نظر من ck و ویکتوریا سخت تر از eu بودن
 
سلام

به نظر من ck و ویکتوریا سخت تر از eu بودن
من حیلی راحت بود CK برام‌. حتی خیلی دقت نمیکردم به آموزشهای خود بازی و اکثر چیزاشو خودم یاد گرفتم. روند طبیعی خیلی خوبی داره و بنظرم بهترین UI یی که تاحالا پارادوکس ساخته رو هم داره.
 
سلام
به نظرم بس که مار خوردی افعی شدی ولی در عین حال چون تا به حال کمتر مارمولک دیدی ازش میترسی :D
وقتی من نوب میگم CK راحت تره دیگه قبول کن :))
نمیدونم والا . شایدم اینجوری باشه .
الانم با اینکه eu5 همه جوره تغییر کرده ولی به شدت باهاش راحتم .
واقعا یه ترکیبی شده از خود eu و ck و ویکتوریا .
حالا تمرکز رو بعضی قسمتها بیشتر و رو بعضیا کمتر ولی مکانیزم های محبوب هر ث بازی رو جمع کرده با ارتقائ اساسی تو مکانیزم های eu4
 
سلام

نمیدونم والا . شایدم اینجوری باشه .
الانم با اینکه eu5 همه جوره تغییر کرده ولی به شدت باهاش راحتم .
واقعا یه ترکیبی شده از خود eu و ck و ویکتوریا .
حالا تمرکز رو بعضی قسمتها بیشتر و رو بعضیا کمتر ولی مکانیزم های محبوب هر ث بازی رو جمع کرده با ارتقائ اساسی تو مکانیزم های eu4
من مشکلی که دارم اینه مکانیکهای بازی خیلی تو در توعه و وابستگی دارن به هم. مثلا همین proximity و کنترل. یا کلا اون سیستم tax بازی خیلی لایه بندی داره. :D ولی قبول دارم ترکیب همه بازیهای پارادوکسه و کاملترین چیزیه که تاحالا ساخته.
 
سلام
من مشکلی که دارم اینه مکانیکهای بازی خیلی تو در توعه و وابستگی دارن به هم. مثلا همین proximity و کنترل. یا کلا اون سیستم tax بازی خیلی لایه بندی داره. :D ولی قبول دارم ترکیب همه بازیهای پارادوکسه و کاملترین چیزیه که تاحالا ساخته.
یه چیزایی رو میشه اتومات کرد و داد دست هوش مصنوعی بازی .
خودش که توصیه کرده بعضی چیزها رو اتوماتیک کنید و نیاز نیست همه چیز رو ریز به ریز کنترل کنید .
من اول با بیزانس شروع کردم تا دستم بیاد بازی چجوریه . یکم که راه افتادم سیو اولم رو بیخیال شدم و اومدم هرمز رو برداشتم . الان فرم کردم به پرشیا و دارم مستعمره ها رو الحاق میکنم و سرزمین های کوچیک باقیمانده منطقه رو جارو میزنم تا بعدش برم سراغ عثمانیا :دی
لذتبخشه . واقعا لذتبخش و اعتیاد آوره .
 
جالبه که هر کس مثل هر موضوع دیگه ای که سلیقه ایه اینجا هم نظر خاص خودش رو در بابت اینکه کدوم عنوان پارادوکس ساده تر یا سختتره داره ! البته قطعا همشون ضمن خاص پسند بودن (چون واقعا این سبک بازیا پلیرای خاص خودش رو میطلبه) اما بازیهای میشه کم نظیر و خوش ساختین. با این وجود بنظر میاد اکثریت قبول دارن که Crusader Kingsها و در رتبه بعد Stellaris کمی یادگیریشون راحتتره و از اونور Europa Universalisها روی هم رفته سختترن. عناوینی مثل Hearts of Iron و Victoria هم این وسطا جا میگیرن 😅
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or