خبر رسمی مایکروسافت شرکت اکتیویژن را به مبلغ ۶۸ میلیارد دلار خرید | آپدیت : اکتیویژن بیلیزارد به صورت رسمی به خانواده Xbox ملحق شد

  • Thread starter Thread starter Z-fan
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
1642512253475.png
به گزارش منابع داخلی وال استریت ژورنال، گویا مایکروسافت توانسته به عقد قرارداد برای خرید اکتیویژن نزدیک شود.
اطلاعات بیشتری فعلا در دسترس نیست و علی رغم منبع معتبر، هنوز نمی توان صحت کامل این قرارداد را تایید کرد

به گفته Dina Bass خبرنگار وبگاه بلومبرگ، ارزش این قرارداد قریب به هفتاد میلیارد دلار تخمین زده شده

ادیت: رسمی شد. مایکروسافت، شرکت اکتیویژن بیلزارد +کینگ رو به زیر مجموعه های خودش اضافه کرد

1642512789894.png

اطلاعات تکمیلی

طبق گفته فیل اسپنسر، از زمان عقد رسمی قرارداد، مدیران اکتیویژن مستقیم گزارشات شون رو به فیل اسپنسر باید ارائه بدن
و این جور که مشخصه حداقل تا زمان عقد رسمی قرارداد، بابی کاتیک کماکان رییس اکتیویژن بلیزارد باقی خواهد ماند

به گفته بابی کاتیک، تاریخ عقد رسمی این قرارداد تو سال مالی 2023 (از جولای 2022 تا ژوئن 2023) تخمین زده میشه
تا اون زمان، اکتیویژن کماکان به فعالیت مستقل خودش زیر نظر بابی کاتیک ادامه میده

آپدیت [20 بهمن]: طبق بیانیه مایکروسافت، کمپانی نه تنها به قراردادهای قبلی پیرامون عرضه فرنچایز Call of Duty روی کنسول های پلی استیشن وفادار میمونه، بلکه بعد از اتمام این قراردادها به عرضه عناوین COD و دیگر بازی های محبوب اکتیویژن روی پلی استیشن ادامه داده و علاقمنده که این رویه رو برای کنسول های نینتندو هم پیش بگیره

بالاخره نبردهای حقوقی مایکروسافت با آمریکا و FTC به انتهای خود رسید

بعد از یک سال و هفت ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس، با مجموعه اکتیویژن بلیزارد و گرفتن تاییدیه های متعدد از کشورهای مختلف و علی رغم مخالفت بریتانیا
نهایتا بعد از یک نبرد حقوقی طولانی با کمیسیون تجارت آمریکا (FTC) بر سر قانونی بودن و عادلانه بودن این ادغام، در تاریخ 11 جولای 2023، با رای مثبت قاضی دادگاه به نفع مایکروسافت، بالاخره این قرارداد یک قدم دیگر به عملی شدن نزدیک تر شد.
حال تنها مانع بین مایکروسافت و این قرارداد، مخالفت CMA و بریتانیا است که گویا قرار است دوباره به مرحله مذاکره کشیده شود.

در نهایت در تاریخ اکتبر 2023 اکتیویژن بلیزارد به ایکس باکس ملحق شد

بعد از یک سال و ده ماه از اعلان خبر ادغام بخش گیمینگ مایکروسافت، ایکس باکس با مجموعه اکتیویژن بلیزارد تنها مانعی که بر سر راه هر دو کمپانی بود، تاییدیه CMA بریتانیا بود.
این امر نیز بعد از تعهد مایکروسافت در زمینه بخش کلاود و انعقاد قرارداد و دادن حق امتیاز به یوبیسافت برای انتشار بازی های کلاود در اروپا، در نهایت مایکروسافت موفق شد تاییدیه بریتانیا را نیز از آن خود کند
و بالاخره با دادن تریلری از طرفی مایکروسافت خبر ملحق شدن اکتیویژن به مایکروسافت به صورت رسمی تایید شد.



 
آخرین ویرایش:
سازمان CMA در تحقیقات جدیدش مشخص کرده امروزه تولید ساخت و تبلیغات یک بازی AAA تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. میانگین هزینه ساخت یک بازی AAA امروزه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است در حالی که ۵ سال پیش بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار بود.

براساس مشاهدات و مدارک موجود، این سازمان معتقد است که به‌زودی این عدد به ۱ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.
 
سازمان CMA در تحقیقات جدیدش مشخص کرده امروزه تولید ساخت و تبلیغات یک بازی AAA تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. میانگین هزینه ساخت یک بازی AAA امروزه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است در حالی که ۵ سال پیش بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار بود.

براساس مشاهدات و مدارک موجود، این سازمان معتقد است که به‌زودی این عدد به ۱ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.
چندتا بازی 300 میلیون دلاری فدا شدن تا اسم COD بیاد زیر پرچم مایکروسافت؟ فقط سر اونایی کلاه رفته که اسم مایکروسافت بیاد رگ غیرتشون باد میکنه و پیش خودشون سوال پیش نمیاد که کنسول خریدن ولی کو بازی انحصاری باکیفیت؟!
 
فن‌های مایکرو متدین‌ترین افراد عالمند:D اینا سالها بدون هیچ بازی و چیزی چند نسله فقط با وعده دارن زندگی میکنند و‌به درگاه اسپنسر دعا میخونن.

ولی چیزی که مشخصه این عزیزان راهی جز قبول این سیاست‌ها ندارند. چون به قول برتراند راسل:
چگونه می‌توانم به تاول‌های کف پایم بگویم تمام مسیری را که آمده‌ام اشتباه بوده است.
 
سازمان CMA در تحقیقات جدیدش مشخص کرده امروزه تولید ساخت و تبلیغات یک بازی AAA تا ۶۰۰ میلیون دلار هزینه دارد. میانگین هزینه ساخت یک بازی AAA امروزه بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلیون دلار است در حالی که ۵ سال پیش بین ۱۰۰ الی ۱۵۰ میلیون دلار بود.

براساس مشاهدات و مدارک موجود، این سازمان معتقد است که به‌زودی این عدد به ۱ میلیارد دلار نیز خواهد رسید.
یه زمان شاون لیدن میگفت هیچ توجیه اقتصادی نداره آوردن بازی های فرست پارتی دی وان رو پلاس ملت مسخره اش میکردن. همین چند وقت پیش رسما تائید شد هزینه ساخت گاو رگنراک کراس جن(دقت کن کراس جن) ۲۰۰ میلیون دلار بوده. همچین بازی اومدنش رو گیم پس و پلاس با هم باز ضرر میده برا شرکت. تو ۳ روز ۵ میلیون فروخت. الان فکر کنم ۱۰ میلیون رو رد کرده. گیرز ۴ نسل قبل بالای ۱۰۰ میلیون هزینه ساختش بوده. خلاصه باید دید حضرت تا کی حاضره آنقدر ضرر بده.
 
یه زمان شاون لیدن میگفت هیچ توجیه اقتصادی نداره آوردن بازی های فرست پارتی دی وان رو پلاس ملت مسخره اش میکردن. همین چند وقت پیش رسما تائید شد هزینه ساخت گاو رگنراک کراس جن(دقت کن کراس جن) ۲۰۰ میلیون دلار بوده. همچین بازی اومدنش رو گیم پس و پلاس با هم باز ضرر میده برا شرکت. تو ۳ روز ۵ میلیون فروخت. الان فکر کنم ۱۰ میلیون رو رد کرده. گیرز ۴ نسل قبل بالای ۱۰۰ میلیون هزینه ساختش بوده. خلاصه باید دید حضرت تا کی حاضره آنقدر ضرر بده.
والا همیشه برام سوال بود که چجوری مایکرو انحصاریهاش رو دی وان میاره گیم پس؟ اونم وقتی که با ۱ دلار میشه گیم پس سالانه خرید. هرجور حساب کردم دیدم هیچ توجیه اقتصادی نداره.
به نظرم گیم پس بیشتر به ضرر ایکس فنها بود تا به نفعشون. دلیلشم نمیگم چون میریزن سرم. این روزا هم که حمله به استکبار جهانی ثواب داره:-"
 
والا همیشه برام سوال بود که چجوری مایکرو انحصاریهاش رو دی وان میاره گیم پس؟ اونم وقتی که با ۱ دلار میشه گیم پس سالانه خرید. هرجور حساب کردم دیدم هیچ توجیه اقتصادی نداره.
به نظرم گیم پس بیشتر به ضرر ایکس فنها بود تا به نفعشون. دلیلشم نمیگم چون میریزن سرم. این روزا هم که حمله به استکبار جهانی ثواب داره:-"
دلیلش اینه مخاطب بیشتر میتونه منجر به فروش بیشتر از خریدهای درون برنامه ای بشه

نمونش بازیی مثل فورت نایت که مجانیه، ولی خوب پول پارو میکنند باهاش

حالا اگر چندتا بازی پول چاپ کن خفن داشته باشی، میتونی از پولی که توی اون بازی ها خرج میشه، برای سرمایه گذاری رو ساخت بازی های AAA هم استفاده کنی!

سونی مطلقا چنین چیزی رو نداره(جز الان دستنی... و البته GT ) برای همین دنبال ساخت GAAS هست

از اونطرف مایکرو چندتا IP داشت که اگر میگرفتن/بگیرن میتونه شدید کمکش کنه و هدف هم همینه (هیلو ، گیرز ، فورزا )
و برای همینم دنبال ناشری مثل اکتی هست، چون هم COD رو داره به عنوان دستگاه پول چاپ کنی، و هم بقیه بازی های بلیزارد
و هم با چنین خریدی میتونه خیلیا رو جذب گیم پس کنه

خلاصه ش، تو خودت فیفا و PES زدی، میدونی ملت چقدر خرج خرید سکه و پک میکنند، شاید خیلییییی بیشتر از اون 60$ قیمت بازی
تو از GOW چنین در آمدی نداری، ولی اگر توانش رو داشته باشی یک بازی مثل فیفا رو در اختیار افراد بیشتری قرار بدی(مثلا از اون 60$ صرف نظر کنی) ممکنه بتونی هم هزینه مجانی بودن فیفا رو در بیاری، و هم هزینه احتمالی یک بازی مثل GOW ...

ولی ...تعداد کاربر بالا ... این از همه چی مهم تره:دی

مایکرو که میگه ما همین الانشم تونستیم به این قضیه برسیم...ولی حقیقتا من همچنان چشمم آب نمیخوره بازی های فعلیشون هزینه 20تا استودیو رو در بیارن:-" (و جدا از این همه هزینه قرار داد day 1 game pass )
 
والا همیشه برام سوال بود که چجوری مایکرو انحصاریهاش رو دی وان میاره گیم پس؟ اونم وقتی که با ۱ دلار میشه گیم پس سالانه خرید. هرجور حساب کردم دیدم هیچ توجیه اقتصادی نداره.
به نظرم گیم پس بیشتر به ضرر ایکس فنها بود تا به نفعشون. دلیلشم نمیگم چون میریزن سرم. این روزا هم که حمله به استکبار جهانی ثواب داره:-"
اون پلن 1 دلار رو که برداشتن بعد قرار نبود همه بیان ازش سوء استفاده کنن (همه جا که ایران نیست) . ماکرو خودش ادعا میکنه به رقم 1 میلیارد دلار در سه ماهه رسیده یعنی حدود 4 الی 5 میلیارد دلار در سال . تازه اونم در شرایطی که AAA درست حسابی هنوز منتشر نکرده .در وحله اول این سرویسا یـ شاخصه مهم دارن اونم کاهش هزینه مارکتینگشون ـه . شما وقتی یـ سرویس اشتراکی داری خیلی راحت تر میتونی ملت رو متقاعد کنی یـ بازی ارزش بازی کردن داره تا اینکه بخوای کلی خرج کنی و بقیه رو متقاعد کنی 60 الی 70 دلار بابتش هزینه کنن (هرچقدر هم که کیفیتش بالا باشه) چون Entry Point راحت و ارزون تری داره در نتیجه خودت رو کمتر بابت مارکتینگ به زحمت میندازی . الان نتفلیکس دقیقا همینجور ـه بدون اینکه بخواد محصولش رو مارکتینگ کنه بعضا سه ماه مونده به انتشارش میاد چند تا تریلر نشون میده بعدم اون محصول میاد رو سرویسش و کلی رکورد میزنه . پس اینجا هم به نفع ماکروسافت میشه .

در مورد درامد زایی سرویس شما باید اینو در نظر داشته باشی ماکرو چه عنوان پر خرج منتشر بکنه چه نکنه به صورت ثابت ماهانه درامد داره در صورتی که سونی باید اون محصول رو بعد چند سال خرج کردن منتشر کنه تا به دارمد برسه . God of War Ragonrak تو سه ماه 11 میلیون نسخه فروخته با یـ جمع و تفریق ساده میشه گفت حدود 800 میلیون دلار درامد زایی داشته حالا ماکرو تو همین بازه 1 میلیارد دلار درامد داشته بدون اینکه بخواد بازی AAA منتشر کنه . پس می‌بینی همچینم درامدش کم نیست . ماکرو بارها گفته این سرویس کاملا به صرفست و داره خرج خودش رو در میاره اگه فرض بگیریم به صورت متوسط ماهی 50 میلیون دلار واسه پروژه هاش کنار بزاره چقدر در سال میتونه رو استدیو هاش سرمایه گذاری کنه ؟ 600 میلیون دلار . یه بازی مثل GoWR تو سه الی چهار سال هزینه ساختش شده 200 میلیون دلار (نصفش احتمالا خرج مارکتینگش شده) ماکرو تو این دو سه سال چقدر میتونه واسه استدیو هاش سرمایه گذاری کنه ؟ 1.8 الی 2.4 بیلیون دلار

در مورد فروش سنتی هم بازیای ماکرو به صورت سنتی باز فروش میکنن مخصوصا اونایی که رو استیم یوزر بیس گنده ای دارن :D حالا ممکنه مثل قبل فروش نرن ولی بازم کلی درامد مازاد دارن (سوای بخش MTX اینجور چیزا) . مثلا FH5 زمانی که لانچ شد ماکرو اومد واسه کسایی که پک Deluxe Edition رو میخریدن دسترسی چند روز زود تر به بازی رو به عنوان Bouns قرار داد . این پک رو میشد به دو روش تهیه کرد یا 45 دلار بدی و رو گیم پس بازیت رو اپگرید کنی یا اینکه 100 دلار بدی و نسخه کاملش رو بخری . ظرف یک روز سه روز مونده به تاریخ انتشار FH5 یک میلیون نفر تو بازی بودن ! به عبارتی بین 45 الی 100 میلیون دلار همینجوریش درامد زایی کرده . با حساب امار پیش فروش و غیره تا روز عرضه راحت هزینه ساختش رو برگدونده .

مایکرو که میگه ما همین الانشم تونستیم به این قضیه برسیم...ولی حقیقتا من همچنان چشمم آب نمیخوره بازی های فعلیشون هزینه 20تا استودیو رو در بیارن:-" (و جدا از این همه هزینه قرار داد day 1 game pass )
من از سر بیکاری نشستم تعداد کارمندای فعلی بخش فرست پارتی ماکرو رو جمع زدم (:D) حدود 4600 نفر کارمند داره اگه معدل سالانه درامد کارمند ها رو 100 هزار دلار در سال در نظر بگیریم ماکرو داره سالی 460 میلیون دلار هزینه کارمند میده در نهایت با رهسپاری سالی 500 الی 550 میلیون دلار با هزینه های جانبی استدیو هاش ته تهش بگو 600 میلیون دلار خدا خیرش رو ببینه :D به فرض ماکرو ماهی 50 میلیون دلار از درامد بخش اشتراکیش رو برا خرجی کل استدیو هاش کنار بزاره میتونه هزینه ساخت بازیاش رو در سال در بیاره . میمونه هزینه مارکتینگ بازیاش که اونم اگه سالی 200 میلیون دلار در نظرش بگیریم خدا خودش اونو میرسونه (شوخی) از پرداخت های درون برنامه و فروش استیم و غیره هزینش در میاد .

در نهایت این همه عدد و رقم تخمینی زدم ولی جدا اگه ماکرو به اون درامدی که مد نظرش ـه رسیده باشه قطعا واسش همین الان این سرویس صرف داره .
 
آخرین ویرایش:
من ابتدا یک تشکر ویژه از شما بابت این صبر و حوصله ای پای نوشتن این مسائل میگذارید بکنم
انگیزه ای اصلی من برای ورود به این بحث محک زدن ایده ی لیبرترین ها در مورد مخالفتشون با نهاد های تنظیم کننده مانند CMA و FTC و... هست.
در اینجا از نظر من کاملا مشخص شد این نهاد ها دارای باگ های اساسی هستند و عملا با وجود این نهادها خلاقیت و نوآوری از بین می برد یک صنعت هیچگاه خطی رشد نمی کند ایده ای اصلی سازمان های تنظیم کننده تلاش برای حفظ نظم فعلی بازار است. بسیاری از زمان ها بوده محصولاتی از یک شرکت به صورت مطلق حاکم بر بازار باشند اتفاقا در این زمان هاست که نواوری خودش را بروز میدهد اگر سازمان های تنظیم کننده تلاش میکردند بخشی از اینتل را بفروشند تا سهم بازارش نسبت به amd تعدیل شود هیچگاه شاهد ریز معماری ZEN نبودیم و اگر همین نهاد در بازار گوشی ها دخالت میکردند هیچگاه شاهد این نبودیم نوکیا با اندروید و ایفون چنین سقوط کنند و در صورت دخالت در بازار از کاهش سهم نوکیا، اندروید و ایفون به دست مشتری نمی رسید
حالا فرض کنیم این نهاد ها نبودند و مایکروسافت چاه نفت داشت و ABK و ea و T2 را با هم میخرید قطعا قدرتش در صنعت ویدئوگیم نسبت به نوکیا در صنعت موبایل بیشتر نمیشد اتفاقا در این شرایط است که اضطراری در بازار ایجاد میشود که بازیگران خارج از صنعت علاقه مند میشود که به این صنعت ورود پیدا کنند اگر مایکروسافت میتوانست ABK را بخرد بدون تردید Apple و meta نیز تلاش میکردند به این صنعت ورود کنند و ان موقع اصلا قابل تصور نیست چه IP های جدیدی خارج ازmainstream این صنعت خلق میشد چه ژانر ها و چه زیر ژانرهایی جدیدی خلق میشد فراموش نکنیم زیر ژانر سولزلایک ها با چه انگیزه ای و در شرایطی و برای مقابله با چه محصولی خلق شد امروز بتسدا کجاست فرام سافتور کجاست. خلاقیت در اضطرار ایجاد میشود نه حالت سکون و ثبات سرویس گیم پس در شرایطی امد که مایکروسافت نسل 8 را کامل باخته بود و هزاران مثال دیگر در ده ها صنعت دیگر می توان زد
امیدوارم با این دو مثال که میزنم متوجه شوید این سکون در یک صنعت نمیتواند به خلاقیت منجر شود
1. احتمالا بیشتر افراد از اینکه در بازار موبایل در فریم فکتور گوشی های معمولی هیچ خلاقیتی و نواوری نیست شاکی هستند و اینقدر کویر است که داینامیک ایلند گوشی های اپل را نواورانه می ببیند دلیلش کلا واضح است هر کدام از شرکت ها سهم خودشان را تا حدودی تثبیت کردند و دیگر لزومی نمی ببیند که بخوهند سرمایه گذاری در طراحی نواورانه بدهند زمانی ریسک خلاقیت برایشان میارزد که بخواهند سهم خودشان را از باراز افزایش دهند وقتی کسی ایفون میخرد سال بعدش هم ایفون میخرد دیگر چرا اپل بخواهد تغییری در این فریم فکتور انجام دهد و همه ی مان به دروغ به هم میگوییم این طراحی به بلوغ رسیده درحالی که خلاقیت امری ذهنی است و هیچگاه به هیچ بلوغی نخواهدرسید
2. با مخالفت Cma در قرارداد انویدیا و ارم این فرصت از ما گرفته شد که امکان داشتن محصول جدیدی در رقابت با ارم ببینم وقتی انویدیا ارم را مخرید قطعا اپل کوالکام و سامسونگ مدیا تک و.... دیگر زنگ خطری برای از دست رفتن محصول کلیدی در زنجیره ی تولیدشان به صدا درمیامد پس با سرمایه گذاری در طراحی معماری میتوانستند محصول جدیدی را به بازار عرصه کنند
حالا این مجموعه از مثال ها و استدلالات در این پاردایم عرض کردم بود حالا اگر مخالفت هستند بحثی نمیکنم صرفا خواستم بگم یک پارادایم درخصوص بازار نداریم مهم این است که از بازار چه میخواهم خلاقیت و ریسک یا ثبات و سکون

حالا خارج از ان پارادایم که گفتم سه دلیل عمده برای بیان مشکلات مخالفت cma دارم
1. مخالفت cma با این قرارداد عملا بی معنا چون قرار نیست 70 میلیارد دلار دود شود برود هوا این پول میتواند در خرید سهام اکتی و یوبیسافت و..... خرج شود و در انجا مایکروسافت بدون مواجهه شدن با مسئله ی حقوقی بتواند به صورت کامل بازی ها را انحصاری کنند این انجصار به معنای مونوپولی نیست بعضی ها نمیفهمد دیگر مهم نیست
جدا از این مایکروسافت میتواند قراردادی ببنید که ابدا بازی های ABK و.... روی کلاود های دیگر اجرا نشود بازهم cma کاری بکند

این دوست عزیز اینجا به درستی روی باگ نهادهای نظارتی را دست گذاشتند

و پاسخ این دوست هم به نظم کاملا درسته

2. عملا وقتی ایده ی اصلی به قول خودشان حفظ خلاقیت و.... است و نتیجه اش میشود بلاک کردن یک سری قرارداد عملا نباید تفاوتی بین شرکتی که ارگانیک رشد کرده و شرکتی که غیر ارگانیک رشد کرده قائل شوند و این یک تناقض درونی است. البته که چاره ای هم ندارند که بخواهند در مورد همه اعمال قدرت کنند
3. این استدلال که این نهادها مستقل هستند اصلا اشتباه محض است نهاد مستقل صرفا که نباید از دولت مستقل باشد بلکه نسبت به جریان های سیاسی هم باید مستقل باشد و از هر نوع جریان فکری در ان نهاد حضور داشته باشند و رای گیری روی اجماع باشد اینطوری میتوان گفت مستقل چون نتیجه ی کار مستقل از نگرش اکثریت خواهد بود این حرفم دقیقا به لیندا خان اشاره دارد اوایل یادم هست ایشان گفته بود که مخالفتشان با این قرارداد سر مسائل حقوق کارمندان و.... عدم بزرگ شدن بیشتر ابرکمپانی ها بود اصلا این به موضوع کنسول و کلاد ربطی ندارد اگر سونی این خرید را انجام میداد نه بحث کلاد بود نه بحث کنسول. چون ارزش سونی از هزار میلیارد دلار بیشتر نیست پس خطری نیز ندارد طبق ایدولوژی ان افراد. من مشکلم این تناقض نیست این ضدیت با ابرکمپانی هاست با ضدیت با بزرگ شدن کمپانی هاست وقتی لینداخان مخالفتش را با قراردادهای پیش از 5 میلیارد دلار اعلام میکنه پس سایر حرفهایش چه تایید این قرارداد چه ردش برایم ارزشی ندارد چون ایشان دستکم خارج از مسئله ی فنی قرار داد و پیگیر ایدولوژی خاصی است
این نکته را هم این دوست اشاره کردند که همان مورد دو است





البته من در مورد بحث حقوقی بگم من خواننده ای بیش نیستم از خواندن مطالب شما استفاده میکنم
هر جور که نگاه میکنم به طرز نگاهت به نتیجه نمیرسم 😕 اگه ماکروسافت اکتی تیک تو و ای ای رو میخرید باعث رشد و نوآوری میشد؟ وقتی کل بازار بیوفته دست یه کمپانی، هیچ شانسی وجود نداره که بقیه بتونن توش ورود کنن نه اینکه روزنه ای بشه همه واردش بشن! قطعا دیدتون به کل اشتباهه! نمونه بارزش ویندوز، گوگل سرچ، آیفون، آمازون... چرا هیچ سیستم عاملی به طور خلاقانه وارد نمیشه؟ چون تمام شبکه های دنیا گره خوردن به ویندوز! چرا هیچ رقیبی برای آیفون بوجود نمیاد؟ چرا هیچ سرچ انجینی رقیب گوگل نمیشه؟ حتی گوگل با اون عظمت نتونست کک ویندور رو با کروم بوکش بگزونه و...

چیزی هم که CMA به درستی تشخیص داده این بوده، چیزی که ماکروسافت رو کرده یه شرکت دو تریلیون دلاری، ویندوزه که یک مونوپولی تمام عیار طی دهه ها بوده.
الان هدف ماکرو به وضوح کلوده که میخواد یه ویندوز جدید برای چند دهه بعدی خودش درست کنه و این هیچ جوره قابل دفاع نیست...
 
اون پلن 1 دلار رو که برداشتن بعد قرار نبود همه بیان ازش سوء استفاده کنن (همه جا که ایران نیست) . ماکرو خودش ادعا میکنه به رقم 1 میلیارد دلار در سه ماهه رسیده یعنی حدود 4 الی 5 میلیارد دلار در سال . تازه اونم در شرایطی که AAA درست حسابی هنوز منتشر نکرده .در وحله اول این سرویس ها یـ شاخصه مهم دارن اونم کاهش هزینه مارکتینگشون ـه . شما وقتی یـ سرویس اشتراکی داری خیلی راحت تر میتونی ملت رو متقاعد کنی که یـ بازی ارزش بازی کردن داره تا اینکه بخوای کلی خرج کنی و بقیه رو متقاعد کنی 60 الی 70 دلار بابتش هزینه کنن (هرچقدر هم که کیفیتش بالا باشه) چون Entry Point راحت و ارزون تری داره در نتیجه خودت رو کمتر بابت مارکتینگ میدانی به زحمت میندازی . الان نتفلیکس دقیقا همینجور ـه بدون اینکه بخواد محصولش رو مارکتینگ کنه بعضا سه ماه مونده به انتشارش میاد چند تا تریلر نشون میده بعدم محصول میاد رو سرویسش و کلی رکورد میزنه . پس اینجا به نفع ماکروسافت میشه .

در مورد در امد زایی این سرویس شما باید اینو در نظر داشته باشی ماکرو چه عنوان پر خرج منتشر بکنه چه نکنه به صورت ثابت ماهانه درامد داره در صورتی که سونی باید اون محصول رو بعد چند سال منتشر کنه تا به دارمد برسه . الان امار ارقام God of War Ragonrak رو مثلا در نظر داشته باشه تو سه ماه 11 میلیون نسخه فروخته با یـ جمع و تفریق ساده میشه گفت حدود 800 میلیون دلار درامد زایی داشته حالا ماکرو همینو تو سه ماه 1 میلیارد دلار درامد داشته بدون اینکه بخواد یـ دونه AAA منتشر بکنه . پس میبینی همچینم درامدش کم نیست . ماکرو بار ها و بارها گفته این سرویس کاملا به صرفست و داره خرج خودش رو در میاره اگه فرض بگیریم ماکرو به صورت متوسط ماهی 50 میلیون دلار واسه پروژه هاش کنار میزاره چقدر در سال میتونه رو استدیو هاش سرمایه گذاری کنه ؟ 600 میلیون دلار یه بازی مثل GoWR تو سه الی چهار سال هزینه ساختش شده 200 میلیون دلار (نصفش احتمالا خرج مارکتینگش شده) ماکرو تو این دو سه سال چقدر میتونه واسه استدیو هاش سرمایه گذاری کنه ؟ 1.8 الی 2.4 بیلیون دلار

در مورد فروش سنتی هم بازیای ماکرو به صورت سنتی باز فروش میکنن مخصوصا اونایی که رو استیم یوزر بیس گنده ای دارن :D حلا ممکنه مثل قبل فروش نرن ولی بازم کلی درامد مازاد دارن (سوای بخش MTX اینجور چیزا) . مثلا FH5 زمانی که لانچ شد ماکرو اومد واسه کسایی که پک Deluxe Edition رو میخرن دسترسی چند روز زود تر به بازی رو به عنوان بونس گذاشت . این پک رو میشد به دو روش تهیه کرد 45 دلار بدی و رو گیم پس بازیت رو اپگرید کنی یا اینکه 100 دلار بدی و نسخه کاملش رو بخری . ظرف یک روز سه روز مونده به تاریخ انتشار بازی 1 میلیون نفر تو بازی بودن ! به عبارتی بین 45 الی 100 میلیون دلار همینجوریش بازی درامد زایی کرده . خلاصه با امار پیش فروش و غیره تا رو عرضه راحت هزینه ساختش رو برگردونده .


من از سر بیکاری نشستم تعداد کارمندای فعلی بخش فرست پارتی ماکرو رو جمع زدم (:D) حدود 4600 نفر کارمند داره اگه معدل سالانه درامد کارمند ها رو 100 هزار دلار در سال در نظر بگیریم ماکرو داره سالی 460 میلیون دلار هزنیه کارمند میده در نهایت با رهسپاری استدیو هاش سالی 500 الی 550 میلیون دلار با هزینه های جانبی استدیو هاش ته تهش بگو 600 میلیون دلار خدا خیرش رو ببینه :D به فرض ماکرو ماهی 50 میلیون دلار از درامد بخش اشتراکیش رو برا خرجی کل استدیو هاش کنار بزار کالم هزینه ساخت بازیاش رو در میاره . میمونه هزینه مارکتینگ بازیاش که اون اگه سالی 200 میلیون دلار در نظر بگیریم خدا خودش اونو میرسونه (شوخی) از پرداخت های درون برنامه و فروش استیم و غیره در میاره .

این همه عدد و رقم تخمینی زدم ولی جدای شوخی اگه ماکرو به اون درامدی که مد نظرش ـه رسیده باشه قطعا واسش همین الانش صرف داره .

من فکر کنم بالای بیست بار این حرف رو زدیم. وقتی یک سرویس هر سه ماه یک میلیارد دلار درآمد داره، یعنی در کمتر از سه ماه می تونه خرج کل سال استدیو های داخلی رو پوشش بده.

بحث های دیگه مثل ماکروسافت اومده مونوپولی درست کنه، هم واقعا مسخره هست. هر شرکتی در بازار هدفش اینه لیدر بازار باشه. دوستان یه جور صحبت می کنند انگار سونی مرام آقا تختی داره! خوبه نسل هشت رو همه یادمون هست. که البته درستش هم همینه. نتیجه رقابتشون شد سرمایه گذاری بیشتر دو تا شرکت و سرویس بهتر و همین پلاسی که خیلی از کاربرای ps همین الان ازش استفاده می کنند.
 
هر جور که نگاه میکنم به طرز نگاهت به نتیجه نمیرسم 😕 اگه ماکروسافت اکتی تیک تو و ای ای رو میخرید باعث رشد و نوآوری میشد؟ وقتی کل بازار بیوفته دست یه کمپانی، هیچ شانسی وجود نداره که بقیه بتونن توش ورود کنن نه اینکه روزنه ای بشه همه واردش بشن! قطعا دیدتون به کل اشتباهه! نمونه بارزش ویندوز، گوگل سرچ، آیفون، آمازون... چرا هیچ سیستم عاملی به طور خلاقانه وارد نمیشه؟ چون تمام شبکه های دنیا گره خوردن به ویندوز! چرا هیچ رقیبی برای آیفون بوجود نمیاد؟ چرا هیچ سرچ انجینی رقیب گوگل نمیشه؟ حتی گوگل با اون عظمت نتونست کک ویندور رو با کروم بوکش بگزونه و...

چیزی هم که CMA به درستی تشخیص داده این بوده، چیزی که ماکروسافت رو کرده یه شرکت دو تریلیون دلاری، ویندوزه که یک مونوپولی تمام عیار طی دهه ها بوده.
الان هدف ماکرو به وضوح کلوده که میخواد یه ویندوز جدید برای چند دهه بعدی خودش درست کنه و این هیچ جوره قابل دفاع نیست...
اینکه چیزی را در بازار نمی ببیند دلیل بر وجود نداشتنش نیست رقیب ویندوز برای هر نوع کاربر سیستم عامل مخصوصی است از توزیع های مختلف لینوکس گرفته یا مک اوس
اینکه خیل عظیم گوشی های اندرویدی را نمی بیند که با ایفون رقابت میکنند باز هم مشکل از جهان بینی تان است
در مورد گوگل هم بسیار زیاد موتورهای جسجتوگری هستند که مشکلات گوگل را برطرف کردند مانند duckduckgo یا در زمینه ی بروزر ungoogled-chromium ,کلی ابزار خلاقه اینکه مردم استفاده نمیکنند چون اشنا نیستن
یا اینکه در بازارها تبلیت ها و فبلیت ها و گوشی ها هوشمند ویندوز دقیقا کجاست؟

شما یادت نمیاد اما در سال های اینکه پیش از نادلا رئیس مایکروسافت شود مایکرو در بین پنچ شرکت برتر رتبه ی اخر را داشت
اینکه الان متا با وجود دوتا شبکه ی اجتماعی برزگ و دوتا پیامرسان کجاست تلگرام به واتس اپ بسیار نزدیک شده هیچ سلطه ای ابدی نیست

من همانطور که گفتم معماری zen زمانی معرفی شد که amd در قعر جدول فروش قرار داشت همیشه اینطور که اختراعات و نواروی ها در زمانی اتفاق افتاده که بازار به ان نیاز داشته همین محصول ایفون زمانی معرفی نشد که اپل در صدر جدول فروش سایر محصولاتش بوده

اتفاقا تصاحب abk توسط مایکروسافت به شدت به فازایش نواوری کمک میکند نمونه اش همین خرید های سونی نمونه اش خارج شدن cod از انتشار سالانه که نتیجه اش که کاهش استفاده از نیروی کار برای ساخت یک ایپی و گسترش ایپی ها دیگر است
رشد رقبیان و شرکت های کوچک کلود که با قراردادهای ده ساله ممکن خواهد بود
و افزایش جذابیت این صنعت برای بازیگران خارج از این صنعت
همان طور گه گفتید علت اصلی اش همین دو هزار میلیارد دلاری بودن مایکروسافت است و هیچ دلیلی دیگری وجود ندارد انحصار و ... اینا همش دلایلی است که صرفا باید بگن نمیتوانن مانند لیداخان مستقیم بگن که این قرارداد که لغو شد اما این مسیر صرفا برای مایکروسافت بسته نشد این زنگ خطری برای تمام Big tech است که پشت دست دموکرات ها بازی نکنند چون به هر حال هر کدام از این شرکت ها میخواهند کسب و کارشان را گسترش دهند و بسته شدن این امکان جدا به زیانشان خواهد بود

به عنوان نکته ی اخر هنر و صنعت در جایی رشد میکنند که ازادی سیاسی اجتماعی و اقتصادی باشد وقتی دولت بنا به این دلایل مسخره که افکار عمومی قانع نشدند طرفین دعوا قانع نشدند چنین تصمیمی اخذ میکند قطعا به زیان ازادی ها میگردد
اگر دقت کرده باشید صنعت ویدئوگیم و مویایل در جایی توسعه یافتند که ازادی اقتصادی در بالاترین حدش بود (امریکا+اسیای شرقی) کم شدن این ازادی برابر است با کاهش خلاقیت
به نظرتان چرا در کشور اسپانیا و ایتالیا انچنان این صنعت سهم چندانی از تولید داخلی را ندارد؟
 
اینکه چیزی را در بازار نمی ببیند دلیل بر وجود نداشتنش نیست رقیب ویندوز برای هر نوع کاربر سیستم عامل مخصوصی است از توزیع های مختلف لینوکس گرفته یا مک اوس
اینکه خیل عظیم گوشی های اندرویدی را نمی بیند که با ایفون رقابت میکنند باز هم مشکل از جهان بینی تان است
در مورد گوگل هم بسیار زیاد موتورهای جسجتوگری هستند که مشکلات گوگل را برطرف کردند مانند duckduckgo یا در زمینه ی بروزر ungoogled-chromium ,کلی ابزار خلاقه اینکه مردم استفاده نمیکنند چون اشنا نیستن
یا اینکه در بازارها تبلیت ها و فبلیت ها و گوشی ها هوشمند ویندوز دقیقا کجاست؟

شما یادت نمیاد اما در سال های اینکه پیش از نادلا رئیس مایکروسافت شود مایکرو در بین پنچ شرکت برتر رتبه ی اخر را داشت
اینکه الان متا با وجود دوتا شبکه ی اجتماعی برزگ و دوتا پیامرسان کجاست تلگرام به واتس اپ بسیار نزدیک شده هیچ سلطه ای ابدی نیست

من همانطور که گفتم معماری zen زمانی معرفی شد که amd در قعر جدول فروش قرار داشت همیشه اینطور که اختراعات و نواروی ها در زمانی اتفاق افتاده که بازار به ان نیاز داشته همین محصول ایفون زمانی معرفی نشد که اپل در صدر جدول فروش سایر محصولاتش بوده

اتفاقا تصاحب abk توسط مایکروسافت به شدت به فازایش نواوری کمک میکند نمونه اش همین خرید های سونی نمونه اش خارج شدن cod از انتشار سالانه که نتیجه اش که کاهش استفاده از نیروی کار برای ساخت یک ایپی و گسترش ایپی ها دیگر است
رشد رقبیان و شرکت های کوچک کلود که با قراردادهای ده ساله ممکن خواهد بود
و افزایش جذابیت این صنعت برای بازیگران خارج از این صنعت
همان طور گه گفتید علت اصلی اش همین دو هزار میلیارد دلاری بودن مایکروسافت است و هیچ دلیلی دیگری وجود ندارد انحصار و ... اینا همش دلایلی است که صرفا باید بگن نمیتوانن مانند لیداخان مستقیم بگن که این قرارداد که لغو شد اما این مسیر صرفا برای مایکروسافت بسته نشد این زنگ خطری برای تمام Big tech است که پشت دست دموکرات ها بازی نکنند چون به هر حال هر کدام از این شرکت ها میخواهند کسب و کارشان را گسترش دهند و بسته شدن این امکان جدا به زیانشان خواهد بود

به عنوان نکته ی اخر هنر و صنعت در جایی رشد میکنند که ازادی سیاسی اجتماعی و اقتصادی باشد وقتی دولت بنا به این دلایل مسخره که افکار عمومی قانع نشدند طرفین دعوا قانع نشدند چنین تصمیمی اخذ میکند قطعا به زیان ازادی ها میگردد
اگر دقت کرده باشید صنعت ویدئوگیم و مویایل در جایی توسعه یافتند که ازادی اقتصادی در بالاترین حدش بود (امریکا+اسیای شرقی) کم شدن این ازادی برابر است با کاهش خلاقیت
به نظرتان چرا در کشور اسپانیا و ایتالیا انچنان این صنعت سهم چندانی از تولید داخلی را ندارد؟
لینوکس؟ الان شما لینوکس که نیچ محسوب میشه تو سیستم عاملا رو با ویندوز قیاس میکنید؟ ویندوز سالی چند صد میلیارد دلار درامدزایی داره، لینوکس در حد مای کامپیوتر ویندوز درآمد داره؟
کدوم اسمارتفون به اندازه آیفون ۱۳ فروش داشته؟ اس۲۲ سامسونگ؟ قرار نیست جمع کل بازار رو جلوی ایفون بزارید و مقایسه کنید. چرا ویندوزفون ادامه نداد به رقابت؟ چون مونوپولی آیفون و اندروید کاملا حکم فرماست تو بازار.
اون رقیبایی که برای گوگل مثال زدید رو هم مطعن باش اگه بتونن خودی نشون بدن اجبارا باید کل کمپانیشونو به گوگل بفروشن وگرنه امکاناتشو گوگل کپی میکنه و شکایت کشی میشه و تو دادگاه مجبور میشن در قبال یه قرامت جزعی قافله رو به گوگل ببازن.

و در نهایت این تصمیم پای دولت نیست، CMA و امثالش کتملا مستقل هستن و دولت دخالتی تو تصمیماتشون ندارن
 
تشکر میکنم از مدیریت محترم که پست این بنده حقیر رو پاک کردن
لازم به ذکر است که یادآوری کنم ما هنوز یادمون نرفته اوایل نسل قبل با وجود اون همه بازی خوب واسه پلی استیشن، 4 تا بازی با نمره هفتاد خورده ای هم اومدن و ایکس باکس فن ها تا همین چند وقت پیش ترول میکردن و بهش yellowstation میگفتن
خلاصه که با پاک کردن پست من نمره redfall بالاتر نمیره
 
خب بریم که سریز ایکس رو بدیم بره و برگردیم به همون PS5 :|

دوستان دستگاه سالمه 7 ماه هستش گرفتم یه دسته اضافه pulse red هم داره به همراه پایه شارژ
کل مجموعه ای که گفتم رو با یه دوال سنس مشکی عوض میکنم سر هم میدم :-??
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or