مایکروسافت در صدد تعطیل کردن استدیوهای Arkane Austin و Tango Gameworks و دو استدیوی دیگر است

  • Thread starter Thread starter Z-fan
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
1715088641675.png

به گزارش جیسون شرایر و به نقل از بلومبرگ مایکروسافت در صدد تعطیل کردن استدیوهای Arkane Austin و Tango Gameworks و دو استدیوی دیگر است
علت این امر از طرف مت بوتی طی ایمیلی "الویت دهی در عرضه عناوین و منابع" عنوان شده

استدیوهای تعطیل شده عبارتند از:
Arkane Austin (Redfall)
-Tango Gameworks (The Evil Witihin, Ghostwire Tokyo)
-Alpha Dog Studios
-Roundhouse Studios

منبع:
 
Sarah Bond راجع به بستن Tango
در جواب این زنیکه فقط همینو میشه گفت...

View attachment dD0geKTD6QoYvTrJ.mp4

اینا تنها چیزی که توش مهارت دادن پیچوندن سوال و شعار دادنه. اولش یه نفس عمیق و غمناک میکشه که مثلا بگه منم ناراحتم از این اتفاق...بعدش نه تنها به سوال طرف جواب نمیده، آخرش طلبکار هم میشه که ما داریم به تعهدامون در زمینه بازی، کنسول و سرویس عمل میکنیم!
 
قبل این اتفاقات فکر میکردم دو تا ناشر بزرگ در خطر بزرگ ورشکستگی قرار دارن ولی با این شرایط فکر کنم شدن سه تا
اولی یوبیسافت که تا به الان دو بار تا مرز واگذاری رفته و اگر این پروژهای 10 گانه اسیسن جواب نده صد در صد کارشون تمومه
دومی بخش گیمینگ وارنر برادرز که در حال حاضر با این مسیری که در پیش گرفته اینده روشنی در انتظارش نیست
سومی هم همین بخش گیمینگ مایکروسافت، یه بنده خدایی توی یکی از این شبکه های اجتماعی کامنت خوبی گذاشته بود "چشم سائورون افتاده روی بخش گیمینگ مایکروسافت" منظورش از چشم مدیران و سرمایه گزاران ارشد مایکروسافت هستند. تا قبل از این وقایع و هزینه های چند میلیادری که فکر میکنم از 75 هم گذشته و با خرید ماینکرفت شروع شد، تا انتهای نسل هفت مایکروسافت خیلی خوب کار میکرد و خیلی هم موفق بود و به قول گفتنی دخلش با خرجش می خوند ولی بعد از این هزینه ها و شکست های پشت سر هم در همه ی بخش ها، مدیران مایکروسافت اینجوری به موضوع نگاه می کنن که ما بعد از این همه هزینه کردن چی در حال حاضر برداشت میکنیم (اگر بگیم هیچی خیلی بی راه نگفتیم)
در نتیجه شروع میکنن به فشار اوردن به بخش گیمینگ و فیل اسپنسر تا خروجی رو بهتر کنه
ولی نکته ای که توجه نمی کنن اینه که صنعت گیم مثل مرغداری نیست، مثل این که شما 1000 تا مرغ داری و روزی هزار تا تخم مرغ برداشت می کنی اگر این را دو برابر کنی در نتیجه خروجی هم دو برابر میشه (نه برادر این روش جواب نمیده، سونی هم در مورد پروژه های گسش متوجه این موضوع شد و خیلی ها شو کنسل کرد و یک بازنگری دوباره انجام داد)
پس وقتی میبینن نمیشه درامد رو یک شبه بالا برد، میرن هزینه ها رو کم میکنن و هر جایی که به نظرشون اهمیت زیادی نداشته باشه و یا بهتره بگم در حال حاضر خرجش بیشتر از دخلشه می بندنش یا اخراج می کنن یا به هر روشی دست میزنن تا میزان درامد بالا بره و میزان هزینه کاهش پیدا کنه، نمونش عرضه بازی ها رو پلتفرم رقیب (البته در بخش سخت افزار اعلام باخت کردن دیگه رقیب هم حساب نمیشه بهتره بگیم رقیب قدیمی)
با این تفاسیر (شاید هم من خیلی دیگه اوضاع رو خراب میبینم) احتمال واگذاری هست، البته اگر اشتباه نگم خود فیل اسپنسر یا یکی دیگه در گذشته گفته بود اگر سود نداشته باشه ولش می کنیم که خیلی هم بیراه نگفته، موتور جستجوی بینگ درامدش از بخش گیمینگ مایکرو بیشتره هر ادم عاقلی هم باشه درش رو تخته میکنه.
 
(IGN) Phil Spencer and the Battle for Xbox’s Soul

IGN تو مقاله جدیدش با یه سری از افراد قدیمی اکسباکس صحبت کرده که گفتن بخش گیم مایکروسافت دیگه در مورد اکس باکس نیست درواقع Microsoft Gamingـه





چیزی که من متوجه شدم از مقاله اینه خرید اکتیوژن زیادی واسه برند اکس باکس بزرگ بوده اصلا در حدی نیست که بتونه هزینه رو برگردونه. سر همین دارن رو به ناشر شدن میارن
و کنسول داره میره کنار. همین خرید اکتی که دوستان 2 سال اینجا جشن گرفته بودن و تو سر کله هم میزدن سر دادگاه و اینا اخرش باعث نابودی اکس باکس شد
یکی از کارکنان قدیمی اکس‌باکس در مصاحبه با IGN و بعد از صحبت با بنیانگذاران Xbox:

"این دیگر Xbox نیست بلکه Microsoft Gaming است"

در پی حواشی اخیر اکس‌باکس بعد از بستن و ادغام کردن 4 استدیوی بتسدا و شایعات مبنی بر ادامه دار بودن کاهش مخارج و احتمال گرانتر شدن گیم‌پس، IGN در مقاله ای با 2 کارمند سابق و قدیمی اکس‌باکس در این باره صحبت کرده و یکی از این دو نفر که نامی از آنها برده نشده گفته:
من بحث طولانی با چندنفر از موسسان اکس باکس داشتم، و همه با به یک نتیجه رسیدیم، این دیگر اکس‌باکس نیست بلکه تبدیل به مایکروسافت گیمینگ شده

نفر دوم اعتقاد داشته که اکس‌باکس بیش از حد بزرگ شده تا بتواند سریعا اوضاع کارش را درست کند:
وسعت اکس باکس بیش از حد زیاد شده، درواقع 3 شرکت بسیار بزرگ درگیر هستند و مایکروسافت هنوز ادغام بتسدا را کامل نکرده بود و اکتیویژن 3 برابر اندازه کل اکس باکس بود. درحالی که اکس باکس 360 با چند صد نفر کارمند به بازار عرضه شد، حالا اکس باکس 30،000 کارمند دارد.
دلیل اینکه حرف های پیشین رهبران اکس باکس با تصمیمات کنونی همخوانی ندارد این است که این تصمیمات احتمالا توسط فیل [اسپنسر] گرفته نشده اند. این تصمیمات از سمت ساتیا [نادلا] (مدیر عامل مایکروسافت) و ایمی هود (مدیر مالی مایکروسافت) می‌آیند و ریشه همه اینها در خرید اکتیویژن است.
وضعیتی که اکس باکس قبل از تصمیم خرید اکتیویژن در آن بود با وضعیت کنونی بسیار متفاوت است، انها نمیتوانستند به تقاضا برای کنسول پاسخ دهند و رشد گیم پس پول زیادی برای آنها می‌آورد، اما حالا، در رکود پسا کرونا، رشد گیم پس آهسته شده و فروش کنسول افت کرده و خرید اکتیویژن نیز بیش از حد زمان بر و پرخرج بوده.
من 100 درصد مطمئنم این تصمیم از هیئت مدیره می آید، اکس باکس بسیار سود ده بود و ساتیا خرید اکتیویژن را تایید کرد، حالا صنعت گیمینگ آرام شده و سهام مایکروسافت به شدت بالا رفت، امکان ندارد ساتیا اجازه بدهد اکس باکس روی سهام اثر منفی بگذارد. البته همه اینها نظر من است ولی تقریبا مطمئنم این تصمیمات از سمت تیم رهبری اکس باکس نمی آید.
 
آخرین ویرایش:
این بیماری به ژاپن هم نفوذ کرده. برای نمونه کوجیما اونهمه استعداد رو که تحت ستم کونامی دور هم جمع شده بودن رها و خودشو اسیر یه مشت بازیگر دگوری غربی کرد(به قولی از چاله به چاه افتاد) و به خیال خودش با چپوندن چهره‌هاشون تو DS, عنوان خاطره انگیزی پدید اورد. یا عنوان Rise of the Ronin انگار محصول مشترک جاستین ترودو و میشل اوبامائه تا یه سری بازیساز ژاپنیِ وفادار به فرهنگ این کشور.

ناتی داگ هر چی ترند و لگبت بود تو بازیهای 8 سال اخیرش بکار برد و تا رسیدن ترندهای تازه هواداراش باید با همین ریمیک ریمستر کنسلی و پچ 10 دلاری سر کنن. اگرچه طبق شایعات اسکی از روی عناوین میازاکی هم دور از ذهن نیست.
ar15 که قبلا بخاطر برهم زدن فروم بن شده بود در قالب اکانت جدید برگشته :))
از ۱۰۰ فرسخی مشخصه دنبال چی هستی با این پست ها
 
قبل این اتفاقات فکر میکردم دو تا ناشر بزرگ در خطر بزرگ ورشکستگی قرار دارن ولی با این شرایط فکر کنم شدن سه تا
اولی یوبیسافت که تا به الان دو بار تا مرز واگذاری رفته و اگر این پروژهای 10 گانه اسیسن جواب نده صد در صد کارشون تمومه
دومی بخش گیمینگ وارنر برادرز که در حال حاضر با این مسیری که در پیش گرفته اینده روشنی در انتظارش نیست
سومی هم همین بخش گیمینگ مایکروسافت، یه بنده خدایی توی یکی از این شبکه های اجتماعی کامنت خوبی گذاشته بود "چشم سائورون افتاده روی بخش گیمینگ مایکروسافت" منظورش از چشم مدیران و سرمایه گزاران ارشد مایکروسافت هستند. تا قبل از این وقایع و هزینه های چند میلیادری که فکر میکنم از 75 هم گذشته و با خرید ماینکرفت شروع شد، تا انتهای نسل هفت مایکروسافت خیلی خوب کار میکرد و خیلی هم موفق بود و به قول گفتنی دخلش با خرجش می خوند ولی بعد از این هزینه ها و شکست های پشت سر هم در همه ی بخش ها، مدیران مایکروسافت اینجوری به موضوع نگاه می کنن که ما بعد از این همه هزینه کردن چی در حال حاضر برداشت میکنیم (اگر بگیم هیچی خیلی بی راه نگفتیم)
در نتیجه شروع میکنن به فشار اوردن به بخش گیمینگ و فیل اسپنسر تا خروجی رو بهتر کنه
ولی نکته ای که توجه نمی کنن اینه که صنعت گیم مثل مرغداری نیست، مثل این که شما 1000 تا مرغ داری و روزی هزار تا تخم مرغ برداشت می کنی اگر این را دو برابر کنی در نتیجه خروجی هم دو برابر میشه (نه برادر این روش جواب نمیده، سونی هم در مورد پروژه های گسش متوجه این موضوع شد و خیلی ها شو کنسل کرد و یک بازنگری دوباره انجام داد)
پس وقتی میبینن نمیشه درامد رو یک شبه بالا برد، میرن هزینه ها رو کم میکنن و هر جایی که به نظرشون اهمیت زیادی نداشته باشه و یا بهتره بگم در حال حاضر خرجش بیشتر از دخلشه می بندنش یا اخراج می کنن یا به هر روشی دست میزنن تا میزان درامد بالا بره و میزان هزینه کاهش پیدا کنه، نمونش عرضه بازی ها رو پلتفرم رقیب (البته در بخش سخت افزار اعلام باخت کردن دیگه رقیب هم حساب نمیشه بهتره بگیم رقیب قدیمی)
با این تفاسیر (شاید هم من خیلی دیگه اوضاع رو خراب میبینم) احتمال واگذاری هست، البته اگر اشتباه نگم خود فیل اسپنسر یا یکی دیگه در گذشته گفته بود اگر سود نداشته باشه ولش می کنیم که خیلی هم بیراه نگفته، موتور جستجوی بینگ درامدش از بخش گیمینگ مایکرو بیشتره هر ادم عاقلی هم باشه درش رو تخته میکنه.
بخش گیمینگ‌ اکس باکس در شرف ورشکستگی نیست صرفاً در حال پوست انداختن هست.

مایکروسافت خیلی وقته برنامه اش ترد پارتی شدن هست منتها مثل سگا یک شبه اعلام نمی‌کنه. اخراج و بسته شدن هم چیز جدیدی در صنعت نیست باید رخ میداد.

بعد هم به کی واگذار کنند ؟ خب دارن ترد پارتی میشن دیگه. حالا که با این همه سختی کاد رو به دست آوردن بدن بره ؟

این که مایکروسافت از بازار کنسولی بکشه بیرون اصلا و ابدا چیز خوبی نیست. با کنترل کامل بازار کنسولی به دست پلی استیشن همانطور که جیم رایان گفت کیفیت پایین میاد، خلاقیت کمتر میشه و در نهایت مشتری آسیب می‌بینه.
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: pouria.sh and m1647
مقایسه بازیهای انحصاری نسل هشتم و نهم اکسباکس در ۴ سال اول نسل
بنظرتون اکسباکس وان بهتر بوده یا اکسباکس سریز؟

View attachment 336814

فقط نکته اینکه Grounded و Pentiment و HiFi Rush رو هم میشه از لیست سمت راست به دلیل مولتی پلت شدن حذف کرد.
نظر شخصی خودم اینه که نسل هشتم فرسنگها از نسل نهم بهتر و نسل هفتم حتی از نسل هشتم هم بهتر بود عملکرد اکسباکس.
یه لیست همینطوری هم برای سونی تنظیم کن و ریمیک ، ریمستر ها هم حذف کن ببینیم وضعیت کنسول رقیب به چه شکل بوده
 
ﺍﺯ ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ﭘﺮﺳﯿﺪﻧﺪ :
ﭼﺮﺍ ﯾﮏ ﺁﺩﻡ ﻣﺘﻌﺼﺐ ﻣﯽ ﺗﺮﺳﺪ ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ ﺍﻋﺘﻘﺎﺩﺍﺗﺶ ﺷﮏ ﮐﻨﺪ ﻭ ﺭﺍﻫﺶ ﺭﺍ ﺍﺻﻼﺡ ﮐﻨﺪ ؟
ﺑﺮﺗﺮﺍﻧﺪ ﺭﺍﺳﻞ ﺟﻮﺍﺏ ﻣﯿﺪﻫﺪ :
ﭼﻮﻥ ﻫﻤﯿﺸﻪ ﺑﺎ ﺧﻮﺩش ﻓﮑﺮ ﻣﯽ ﮐﻨﺪ ، ﭼﻪ ﺟﻮﺭ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻧﻢ ﺑﻪ ﺗﺎﻭﻟﻬﺎﯼ ﮐﻒ ﭘﺎﯾﻢ ﺑﮕﻮﯾﻢ ﺗﻤﺎﻡ ﻣﺴﯿﺮﯼ ﺭﺍ ﮐﻪ ﺁﻣﺪﻩﺍﻡ ﺍﺷﺘﺒﺎﻩ ﺑﻮﺩﻩ ﺍﺳﺖ؟

شده حکایت بعضی از دوستان طرفدار جعبه خالی...
 
از دیروز هرچی تحلیل و مصاحبه میخونم علت همه این جریانات رو ادغام با ABK میدونن و اینکه این ادغام انقدر برای مقامات اصلی مایکروسافت مهم بوده که شاید به همین خاطر اکسباکس به اون ویژن سنتی که میشناسیم رو دارن محو می‌کنند.

IMG_20240510_105738_199.jpg

نمیدونم اما نگاه کنید انگار در واقع ABK هست که اکسباکس رو در خودش ادغام کرده (شما بخونید خریده) و از این به بعد بهش میگن Microsoft Gaming
 
یه لیست همینطوری هم برای سونی تنظیم کن و ریمیک ، ریمستر ها هم حذف کن ببینیم وضعیت کنسول رقیب به چه شکل بوده
اینو اکانت Zubi_Tech تهیه کرده از مقایسه سال به سال هر دو نسل تا به اینجا

IMG_20240510_110215_776.jpg

IMG_20240510_110216_269.jpg
 
سوال اول، رو چه حساب میگید از نینجا تیوری حمایت بشه میتونن سانتا مانیکا جدید باشن؟ NJ در همه دوران کاریش یه استدیو نسبتا کوچیک بوده، HnS ساز هستن، یعنی بودن، اما خوب نه توان تولید، نه اسکیل تیمشون و نه هیچ چیز دیگه اینا به SM نمیخوره. الانم که با HB کلا یه مسیر متفاوتی رو در پیش گرفتن. یعنی ساخت بازی های اکسپریمنتال. از این جهت میگم اساسا باید مالتی پلتفرم باشن تا زنده بمونن. انحصاری شدن این ها هم هیچ ادد ولویی برای هیچ کس نداره واقعا. چون نه بلاک باستر سازن، نه کنسول سلر. برای یه مخاطب خاص بازی میسازن و بخوای محدودشون کنی به یه پلتفرم خاص خیلی زود میمیرن.

سوال دوم، دابل فایل کار خلاقانه باز نیش میسازه، کی گفته باید همه بازیسازهای خلاق رو کالکتور مانند خرید و جمع کرد یه جا؟ اونم وقتی باز این بازی ها مخاطب محدودی دارن؟ دابل فاین چی برای مایکروسافت داشته تا الان؟

کامپلژن هم همینطور، باز یه استدیو جمع و جوره و معلوم نیست چرا خریدنش. انگار صرفا نگاهشون کمی بوده، و میخواستن پز اعداد رو بدن. یعنی تیپیکال همیشگی مایکروسافت.
من نگفتم حتما میشه گفتم میتونه بشه. میدونی مشکل کجاست؟ ماکروسافت باید به خرید چند تا استودیو بسنده میکرده اون ۷۰ میلیارد رو خرج همینا میکرد ولی بی خیال نشد و شروع کرد پول پاشی الان هم اون فیدبک رو نگرفتن و مدیرهای بالا دستی دیگه تحمل ندارن
 
بحث خرید استودیوها میاد وسط رفتار سونی و نینتندو با ماکروسافت رو نگاه کنید. نینتندو و سونی با یه سری شرکت کار کردند یه مدت بعد هم نتیجه رو دیدن و خریدن ولی ماکروسافت همینجوری زنبیل رو برداشت از هر جایی که تونست ناشر و استودیو خرید و الان تو هزینه ومدیرتشون مونده
 
جالبه که همون کسایی که به مایکروسافت فحش و فضاحت میدادن که چرا ip های rare رو زنده نمیکنه و باعث شده rare به این حال و روز بیوفته، الان به طور استراتژیک و قهرمانانه نظرشون راجع به احیا کردن ip های قدیمی 180 درجه فرق کرده:


))

اون IP هایی که از Rare انتظار زنده شدنشون میره، هویت این استدیوه هستن. یعنی Banjo و بعد Conker. هر گیمر قدیمی عاشق این بازی هاست، بخصوص فن های پلتفرمر. DNA ـه Rare ساخت بازی های فان این مدلیه و من نوعی دوست دارم Rare بیاد این بازی هارو زنده کنه و روشون وقت بزاره، چون هم مایکروسافت در این زمینه به شدت ضعف داره، چه بسا کلا تو ویدئو گیم بازی مشابه دیگه یافت نمیشه، چون Conker میتونه R&C ـه مایکروسافت باشه، چون همه Rare رو بخاطر این بازی ها میشناسیم و دوست داریم، و چون بسیار محبوب و پر طرفداران.

اما سمت دیگه ما Perfect Dark رو داریم. یه شوتر اول شخص که مایکروسافت درش به وفور اشباعه، و زنده کردنش با وجود این همه IP مشابه اساسا دردی رو دوا نمیکنه، چه بسا اختلاف نظرها در خصوص اول شخص یا سوم شخص بودنش هم به همین علت میتونه باشه، چون بخوان یه چیز کلسیک بسازن، دیگه هیچ مشتری نداره. اون ویژگی های مالتی پلیری هم که قدیم داشت، برای زمان خودش خوب بود و الان هیچی نیست واقعا. و بعد استدیو سازنده اش کیه؟ Initiative که مایکروسافت پروژه خودشون رو کنسل کرد و در عوض گذاشتشون سر این بازی، و باعث شد همه از استدیو برن، باقی مونده هم به هیچ عنوان توان ساختش رو نداره، پس برای همین رفتن سراغ Crystal Dynamics و ریبوت شدن های چند باره و اینکه هنوز یه شات ازش ندیدیم هم به وضوح نشون میده چقدر تصمیم درست و منطقی بوده!

برای من قابل درکه که شما دوست دارید تحت هر شرایطی عاشق مایکروسافت بمونید و از تصمیماتش دفاع کنید، این ذات طرفدار بودنه و باعث میشه عشق به منطق و عقل و فکت و هر چیز دیگه ای ترجیح داده بشه، اما انتظار نداشته باشید حرف هاتون برای کس خارج از این دایره محدود حائز ارزش و اهمیت باشه. چون واقعا نمیشه این مدل حرف ها و نظرات رو جدی گرفت. حالا چه دفاع از ریبوت یه بازی که از الان آینده اش مشخصه و یا به طور کامل کنسل میشه یا یه شاهکار عجیب غریب ازش در میاد بیرون باشه، یا دفاع از بسته شدن استدیوها به شکل تزهای عجیب غریب، ضرر ده بودن و باید بسته میشدن و اصلا لیافتشون اعدام در ملا عام بوده و مایکروسافت لطف کرده زنده گذاشتتشون و اتفاقا مشکل بزرگ مایکروسافت همین خوبی بیش از حده... یا حمله به هرکسی که ناراحته و چسبودن انگ های کودکستانی، سونی فن ها چرا خوشحالن... سونی فن ها چرا وانمود میکنن براشون مهمه.... این مساله خانوادگی هست، به سونی فن چه ربطی داره.....
 
من نگفتم حتما میشه گفتم میتونه بشه. میدونی مشکل کجاست؟ ماکروسافت باید به خرید چند تا استودیو بسنده میکرده اون ۷۰ میلیارد رو خرج همینا میکرد ولی بی خیال نشد و شروع کرد پول پاشی الان هم اون فیدبک رو نگرفتن و مدیرهای بالا دستی دیگه تحمل ندارن

من تو آخرین پستم تو اون تاپیک خرید اکتی... گفتم، مشکل مایکروسافت از نظر من یه چیزه، میخواد با تکیه بر پول و قدرت مالی بیکرانش، موفقیت و محبوبیت رو بخره، نه اینکه بدست بیاره و این شدنی نیست.

اگه Xbox پول و قدرت مایکروسافت رو نداشت، تا الان N باره تعطیل شده بود! اینا هرجا کم آوردن خواستن صرفا خرج کنن تا کار در بیاد. مدل بیزنسیشون هم حتا مبتنی بر همین پوله، نه ساختن چیزی که مخاطب داره! جیم رایان یبار تو یکی از مصاحبه هاش گفت ما اصلا توان ساختن چیزی مثل گیم پس رو داریم و Xbox میکنه چون پول داره. این پول زیاد هم باعث شده همیشه مدیریت درست بره تو حاشیه. چون میدونن هر جا کم بیارن به قول خودشون پول خرج میکنن تا سونی رو پرت کنن از رقابت بیرون! و خوب این ایده هیچ وقت جواب نمیده و نتیجه اش شد اینکه خودشون باید Xbox رو چال کنن بره.

شما تو این همه سالی که مایکروسافت فعالیت داره تا الان دیدی یه IP اورجینال محبوب بسازه؟ یعنی خودش تولید کنه، نه اینکه بقیه بسازن و این بره صاحابشون رو بخره! چی دارن واقعا؟ یه شخصیت ماندگار سراغ دارید که استدیوهای مایکروسافت ساخته باشن؟ همیشه رفتن سازنده رو خریدن و به مجموعه اضافه کردن که نتیجه یا افول اون IP بوده، یا کلا تخته شدن سازنده یا فرارشون! چون بازی ساختن رو بلد نیستن. چون نیاز بازار نمیدونن چیه. فن هاشون رو هم حتا نمیشناسن. چرا دوران X360 دیگه تکرار نشد؟ چون واقعا نمیدونن چرا ما اون کنسول رو دوست داشتیم و صرفا توهم برشون داشت واقعا یه قطبی از بازارن و خروجی این توهم X1 بود. بعد ساختن XSX و XSS که فروش نمیره. گیم پسی که رشد نداره.

مایکروسافت تکیه اش بر پوله، همین الان به نظر من بیزنسی به قضیه نگاه کنیم دارن کار درستی میکنن! اول چندتا ناشر خفن رو خریدن و حالا صاحب کلی IP پول سازن، در یک تصمیم سخت و به شدت غم انگیز اما از نظر تجاری درست هرچی استدیو کوچک که درآمد نداره رو میبندن تا کاهش بدن هزینه هارو، بعد مالتی پلتفرم میشن و با عرضه رو همه پلتفرم های موجود به سودهای هنگفت میرسن. مایکروسافت گیمینگ قطعا خیلی قدرتمند میشه و به وضوح معلومه برای چه هدف بزرگی خیز برداشتن. ولی من نوعی دوستشون نخواهم داشت، هیچ وقت، چون این درباری تصاحبه، نه درباری خلق. من گیمر کسی رو میتونم دوست داشته باشم که برام بازی میسازه، برام IP جدید خلق میکنه، شخصیت های دوست داشتنی که باهاشون زندگی میکنم... من با کسی که برای خودش پولسازی میکنه هیچ ارتباطی نمیگیرم.
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or