ماجرای عجیب دزدان قلب‌ها | نقد و بررسی Persona 5

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
Persona-5-Wallpaper.jpg
پر بی راه نیست اگر نسل هشتم بازی‌های رایانه‌ای را زمان اوج گرفتن دوباره عناوین ژاپنی بدانیم. اگرچه در نسل هفتم به واسطه تصمیمات اشتباه، آزمون و خطاهای متعدد برای به دست گرفتن بازار و صد البته حضور قدرتمند عناوین غربی، سازندگان ژاپنی کم و بیش به حاشیه رانده شده بودند اما در نسل فعلی، به واسطه عبرت گرفتن از یک نسل اشتباه، شاهد عرضه عناوین بسیار خوبی توسط آن‌ها هستیم. عناوینی که در بازار بسیار خلوت این روزها و در میان رقبای ضعیف غربی، به خوبی می‌درخشند. (Nier) ،(NioH) ،(Yakuza) و… مصداق‌های بسیار خوبی برای ادعای فوق هستند...

ادامه مطلب:

ماجرای عجیب دزدان قلب‌ها | نقد و بررسی Persona 5 - بازی سنتر
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
محمد جان من اصلا ایراد گرافیک تکنیکیت رو قبول ندارم ... سبک گرافیکی پرسونا به همین شکل و شمایله ... که تو 5 پیشرفت شدیدی هم داشته ... اولین باز که یه پرسونا (4) بازی کردم یه کم شکه شدم که این چه گرافیکیه ... ولی بعد چند لحظه سریع با یه اتمسفر خاصی منو گرفت ... بخوام توضیح بدم ..مثل این انیمیشن های خمیری که حس و حال خاص خودشون رو دارن ...
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
محمد جان من اصلا ایراد گرافیک تکنیکیت رو قبول ندارم ... سبک گرافیکی پرسونا به همین شکل و شمایله ... که تو 5 پیشرفت شدیدی هم داشته ... اولین باز که یه پرسونا (4) بازی کردم یه کم شکه شدم که این چه گرافیکیه ... ولی بعد چند لحظه سریع با یه اتمسفر خاصی منو گرفت ... بخوام توضیح بدم ..مثل این انیمیشن های خمیری که حس و حال خاص خودشون رو دارن ...
مازیار جان حرفت به طور کلی درسته و بخشیش برمیگرده به استایل گرافیکی که سل شید گونه هست. اما بعضی قسمت ها به وضوح مشخص میشه که مثلا تعداد پالیگون های ابجکت ها کمه و اصلا طوری نیست که بشه بهش گفت نسل هشتی. مثلا وقتی تو پالس ها حرکت می کنی این موضوع بعضی وقت ها به چشم میاد
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: vaan 2

K o j i m a

کاربر سایت
Jul 2, 2012
2,146
نام
Morteza
منم با ایراد گرافیک تکنیکی اصلا موافق نیستم، چون اولا بازی بین نسلیه پس انتظار اینکه گرافیک در حد این نسل باشه کاملا غلطه، دوما با توجه به امکاناتی که اتلوس داره این گرافیک خیلی فوق العادس و از لحاظ ظاهری هیچ ‌ایرادی نداره که تو ذوق آدم بزنه که به چشم ایراد بهش نگاه کنی.

ایراد صداگزاری هم خیلی سخت گیرانس چون کار دوبله پرسونا با این وقت کمی که Atlus USA داشت بازم یه چیز قابل قبول بوده و فقط دو-سه تا کرکتر بودن که صدای کامپتیبلی با کرکترشون نداشتن که اینم دلیل بر ایراد گرفتن و نمره کم کردن نیست.

ایراد سوم هم که اصلا ایراد نیست، چون به اصل بازی پایبند بودن خیلی هم خوبه و دور شدن ازش ممکنه کاملا صدمه بزنه به بازی + بازی نسبت به نسخه های قبلی خیلی پیشرفت کرده و جذاب تر شده و اتفاقا خیلی خوب تونسته مخاطب جدید جذب کنه (فروش بازی گویای این قضیه هست)

درکل به نظر من برای یک نمره کم کردن نیاز به دلیلای قوی تری هست.
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
منم با ایراد گرافیک تکنیکی اصلا موافق نیستم، چون اولا بازی بین نسلیه پس انتظار اینکه گرافیک در حد این نسل باشه کاملا غلطه، دوما با توجه به امکاناتی که اتلوس داره این گرافیک خیلی فوق العادس و از لحاظ ظاهری هیچ ‌ایرادی نداره که تو ذوق آدم بزنه که به چشم ایراد بهش نگاه کنی.

ایراد صداگزاری هم خیلی سخت گیرانس چون کار دوبله پرسونا با این وقت کمی که Atlus USA داشت بازم یه چیز قابل قبول بوده و فقط دو-سه تا کرکتر بودن که صدای کامپتیبلی با کرکترشون نداشتن که اینم دلیل بر ایراد گرفتن و نمره کم کردن نیست.

ایراد سوم هم که اصلا ایراد نیست، چون به اصل بازی پایبند بودن خیلی هم خوبه و دور شدن ازش ممکنه کاملا صدمه بزنه به بازی + بازی نسبت به نسخه های قبلی خیلی پیشرفت کرده و جذاب تر شده و اتفاقا خیلی خوب تونسته مخاطب جدید جذب کنه (فروش بازی گویای این قضیه هست)

درکل به نظر من برای یک نمره کم کردن نیاز به دلیلای قوی تری هست.
یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:
در ارزشیابی یک اثر به آنچه به عنوان محصول نهایی ارایه شده توجه میشه. نه تلاش زحمتی که سازنده برای تهیه اون انجام داده.
نسل هشتم داره تموم میشه و این بازی به عنوان بین نسلی محصوب میشه؟ اونم بین نسلی نسل ۷ و ۸؟!!!! بالفرض هم که بین نسلی باشه.این بازی از بین نسلی های ۲ سال پیش هم گرافیک تکنیکیش کمتره.
این امکانات کم اتلوس واقعا برای من معنی نداره. چون می تونستن از موتوری مثل انریل استفاده کنن که کار باهاش هم واقعا راحته و هم خروجی عالیی میده. بازی سل شید هم باهاش ساختن و جواب هم گرفتن.
به من ربطی نداره که اتلوس آمریکا به اندازه کافی وقت نداشته. اینا وظیفه داشتن تا تایمینگ خودشون را درست در نظر بگیرن و صداگذاری بدون ایراد تحویل بدن.
مورد اخر هم کاملا اشتباه متوجه شدید.
اتفاقا این که به ریشه هاش پایبند بوده کاملا نکته مثبتی هست. حرف من اینه که اگه اینو به یه گیمر معمولی که علاقه خاصی به نقش افرینی ژاپنی نداره بدید و از متا بازی هم اطلاع نداره بدید، چیزی نداره که جلبش کنه.
که خب وقتی بهترین JRPG نسل این نکته را نداره، دیگه وای به حال بقیه.
 

K o j i m a

کاربر سایت
Jul 2, 2012
2,146
نام
Morteza
یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:
در ارزشیابی یک اثر به آنچه به عنوان محصول نهایی ارایه شده توجه میشه. نه تلاش زحمتی که سازنده برای تهیه اون انجام داده.
نسل هشتم داره تموم میشه و این بازی به عنوان بین نسلی محصوب میشه؟ اونم بین نسلی نسل ۷ و ۸؟!!!! بالفرض هم که بین نسلی باشه.این بازی از بین نسلی های ۲ سال پیش هم گرافیک تکنیکیش کمتره.
این امکانات کم اتلوس واقعا برای من معنی نداره. چون می تونستن از موتوری مثل انریل استفاده کنن که کار باهاش هم واقعا راحته و هم خروجی عالیی میده. بازی سل شید هم باهاش ساختن و جواب هم گرفتن.
به من ربطی نداره که اتلوس آمریکا به اندازه کافی وقت نداشته. اینا وظیفه داشتن تا تایمینگ خودشون را درست در نظر بگیرن و صداگذاری بدون ایراد تحویل بدن.
مورد اخر هم کاملا اشتباه متوجه شدید.
اتفاقا این که به ریشه هاش پایبند بوده کاملا نکته مثبتی هست. حرف من اینه که اگه اینو به یه گیمر معمولی که علاقه خاصی به نقش افرینی ژاپنی نداره بدید و از متا بازی هم اطلاع نداره بدید، چیزی نداره که جلبش کنه.
که خب وقتی بهترین JRPG نسل این نکته را نداره، دیگه وای به حال بقیه.


اینجوری که ‌شما از گرافیک انتظار داری پس بازیای ایندی باید همه زیر 5 بگیرن چون در حد AAA های تاپ ‌نیستن، اونا هم باید برن از آنریل استفاده کنن گرافیک تاپ تحویل بدن :| بازم میگم گرافیک ایراد که‌نداره هیچی تازه جزو بهترین و چشم‌نواز ترین گرافیک های 2D/3Dه، اینکه از نظر تکنیکی در حد AAA ها نیست هم ایراد محسوب نمیشه چون از نظر هنری و‌ رنگ آمیزی جبران شده این قضیه.

صداگذاری "بدون ایراد" تحویل داده شده، گفتم که چندتا کرکتر فقط صدای جذابی ندارن، اینا ایراد محسوب نمیشه، نسخه های قبلی از نظر "جذاب بودن دوبلور ها" وضعیت بدتری داشت ولی من توو نقد ها ندیدم کسی ایراد بگیره ازین قضیه که "صدای کرکترا جذاب نیست"

راجع به جذب شدن تازه وارد هم توو پست بالا گفتم، هم خودم شخصا چند نفرو دیدم که جذب بازی شدن و الان Deep in luv ان، هم فروش بازی این قضیه رو نشون میده.
 
  • Like
Reactions: Minato Arisato

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
اینجوری که ‌شما از گرافیک انتظار داری پس بازیای ایندی باید همه زیر 5 بگیرن چون در حد AAA های تاپ ‌نیستن، اونا هم باید برن از آنریل استفاده کنن گرافیک تاپ تحویل بدن :| بازم میگم گرافیک ایراد که‌نداره هیچی تازه جزو بهترین و چشم‌نواز ترین گرافیک های 2D/3Dه، اینکه از نظر تکنیکی در حد AAA ها نیست هم ایراد محسوب نمیشه چون از نظر هنری و‌ رنگ آمیزی جبران شده این قضیه.

صداگذاری "بدون ایراد" تحویل داده شده، گفتم که چندتا کرکتر فقط صدای جذابی ندارن، اینا ایراد محسوب نمیشه، نسخه های قبلی از نظر "جذاب بودن دوبلور ها" وضعیت بدتری داشت ولی من توو نقد ها ندیدم کسی ایراد بگیره ازین قضیه که "صدای کرکترا جذاب نیست"

راجع به جذب شدن تازه وارد هم توو پست بالا گفتم، هم خودم شخصا چند نفرو دیدم که جذب بازی شدن و الان Deep in luv ان، هم فروش بازی این قضیه رو نشون میده.
نه لازم نیست همه گرافیک تاپی داشته باشن. صرفا باید حداقل های نسلو رعایت کرده باشن که اینجا من هر چی بازی را بالا پایین کردم فراتر از نسل هفتم ندیدم. این نظر شماست که این گرافیک از بهترین 2D/3D هست. به نظر من نیست و گرافیک هنری هم نتونسته اونو جبران کنه.
صدا گذاری هم باز این نظر شماست و به نظر من صداگذاری این بازی ایرادهایی داره که نمره به خاطرشون کسر شد. مشکلات نسخه های قبلی هیچ ربطی نداره به من.
در مورد نکته اخر هم منم کسایی را دیدم که به خاطر نمراتش رفتن گرفتن و بعد یه روز فرختن بازیو. میزان فروش هم ملاک چندان درستی نیست. چون برای مثال فاینتل فانتزی 15 فروش کلی کمتر از 13 داشته اما تعداد افراد جدیدی که به خودش جذب کرده خیلی خیلی زیاد بوده.

وقتی یه بازی ایراد داره ازش نمره کسر میشه و توجیه هایی مثل غیر جذاب و وقت کم و بین نسلی قابل قبول نیست.
نمره کامل برای بازی کامله.
 

Max Blood

کاربر سایت
Feb 17, 2016
805
نام
پویا
تشکر و خسته نباشید بابت نقد%%-
اول از همه با نکات منفی ای که گرفتید مخالفم:
راجب گرافیک که اول از همه باید اینو در نظر بگیریم که بیس اصلی بازی برای نسل پیش و کنسول PS3 طراحی شده بوده اگه مشکلات برای اتلوس پیش نمیومد بازی همون نسل هفتم منتشر میشد و الانم گرافیک نسخه ی PS3 با PS4 تفاوت بسیار کمی داره. به جز اون هم گرافیک بازی انیمه ای هست و در سبک خودش بسیار خوب هست.

"بازی به عنوان یک اثر پیشرو تلاش چندانی برای جذب مخاطب جدید برای سبک JRPG نمی‌کند"
من واقعا موندم اینو چطور ایراد فرض کردین؟ آیا ثابت موندن بر اصول بازی عیب حساب میشه؟
به جز اون بازی قبل از انتشار که جزو مورد انتظارترین بازی های وب سایت ها و انجمن های مشهور بوده... بعد از انتشار هم تا الان با فروشش نشون داده که مخاطب ها و طرفدارهای بیشتری نسبت به نسخه های قبل داشته پس بازی با حفظ ریشه های خودش و ارتقا اونها به خوبی در کنار حفظ طرفدارهای اصیلش خیلی های دیگه رو هم جذب کرده و از همچین بازی ای نمیشه انتظار فروش در حد بازی هایی مثل COD رو داشت.

راجب صداگذاری هم قبول دارم که یه سری مشکل در صدای برخی کاراکترها داشته ولی زیاده توی متن کوبیده شده و علاوه بر اون زبان اصلی بازی ژاپنی هست که همونطور که تو متن نقدتون گفتین عالی بوده.

و اما راجب متن نقد سعی شده بود جامع باشه ولی به نظرم میتونست خیلی پخته تر باشه و مفید و مختصر به شرح ویژگی های بازی بپردازه تا جز جز معرفی کردن المان های بازی.
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:
در ارزشیابی یک اثر به آنچه به عنوان محصول نهایی ارایه شده توجه میشه. نه تلاش زحمتی که سازنده برای تهیه اون انجام داده.
نسل هشتم داره تموم میشه و این بازی به عنوان بین نسلی محصوب میشه؟ اونم بین نسلی نسل ۷ و ۸؟!!!! بالفرض هم که بین نسلی باشه.این بازی از بین نسلی های ۲ سال پیش هم گرافیک تکنیکیش کمتره.
این امکانات کم اتلوس واقعا برای من معنی نداره. چون می تونستن از موتوری مثل انریل استفاده کنن که کار باهاش هم واقعا راحته و هم خروجی عالیی میده. بازی سل شید هم باهاش ساختن و جواب هم گرفتن.
به من ربطی نداره که اتلوس آمریکا به اندازه کافی وقت نداشته. اینا وظیفه داشتن تا تایمینگ خودشون را درست در نظر بگیرن و صداگذاری بدون ایراد تحویل بدن.
مورد اخر هم کاملا اشتباه متوجه شدید.
اتفاقا این که به ریشه هاش پایبند بوده کاملا نکته مثبتی هست. حرف من اینه که اگه اینو به یه گیمر معمولی که علاقه خاصی به نقش افرینی ژاپنی نداره بدید و از متا بازی هم اطلاع نداره بدید، چیزی نداره که جلبش کنه.
که خب وقتی بهترین JRPG نسل این نکته را نداره، دیگه وای به حال بقیه.
من متوجه این حرفت نمیشم ، یعنی باید چه چیزی میداشتن ... باید چه قشر و بازاری رو هدف میگرفتن ؟؟؟

جدا از اینکه همین پرستیژ اتلوس و پرنسیو که داره و احترامی که فن هاش میزاره ،همینه که خود اتلوس و بازی هاش رو خاص میکنه و اگه بگم هیچ دیدگاه تجاری نداره اغراق نکردم .

چیزی که واقعا میخواستم در se هم وجود داشته باشه که بر عکس باقی ناشران ژاپنی نتونسته ترمز نسل قبل رو بکشه هیچ با بکسل پوسیده نومورا هم سر راست میخواد بره ته دره ...
 
  • Like
Reactions: K o j i m a

Mr. Children

کاربر سایت
Sep 24, 2013
1,287
من از گرافیک ایرادی نمی گیرم ولی میتونم بفهمم چرا این رو گفته. یادتون باشه موقع معرفی بازی بودن بعضی بچه ها که میگفتن گرافیک فنیش ناامید کنندست. اتفاقا الان هم تاپیک بازی هست. این حرف زیاد گفته شده بود و خب نظر خیلی ها هنوز هم همینه.

حالا گرافیک بازی اتفاقا به نظرم خیلی خوب دراومده. شلوغی توکیو و مثلا شیبویا رو با یه مینیمالیسم خاص که ژاپنی ها اتفاقا استادش هستن به تصویر کشیده. NPC ها یه دفعه میان و محو میشن، پچ پچ آدما که مثل یه حباب نشون داده میشه ظاهر میشه و ناپدید میشه.
خلاصه همه چیز داره زندگی شهری رو مخصوصا تو توکیوی شلوغ به تصویر میکشه. معلومه که انقدر آدم زیاده که تقریبا هیچکدومشون رو نمی تونین به خاطرتون بسپارین. برای همین چهره ای نمی بینین و گرافیک بازی هم دقیقا همین رو داره بهتون نشون میده. حالا از بین این همه آدم چند نفر رو میبینین که براتون مهم میشن و باهاشون ارتباط برقرار میکنین.
واقعیتش اینه که پرسونا سالهای نوری با امثال GTA فاصله داره. این یه بازی آموزشی هست برای ورود به جامعه و اون یه جور شورش در شهره :D گرافیک اون مدلی به کارش هم نمیاد. کلا از ژاپنی ها و این مدل بازیاشون نه الان و نه هیچ وقت دیگه انتظار تکنیکی شدن نباید داشته باشیم.
-------------------
یه چیزی هم اضافه کنم. ما توی خارج از ژاپن پرسونا رو به خاطر چیزی بازی می کنیم که با هدف اصلی که بازی براش طراحی شده فرق داره. بازی کاملا آموزشی هست. داره مدام به مخاطبش میگه از جات بکن و برو بیرون :D قوانین و قواعد گیم پلی توی مبارزات سعی شده ساده و سرراست و سنتی باشه چون بخش اصلی کار جای دیگه ایه. دقت کردین جتی این negotiation با shadow ها رو؟ حتی اونجا هم بازی دست از سر مخاطبش بر نمیداره. میخواد بهش آدما و رفتاراشون رو بشناسونه که مثل خیلی از ماها تو اجتماع درب و داغون و سرخورده نشه :D کلا دمشون گرم. خیلی کارشون درسته
 
آخرین ویرایش:

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
@Max Blood
ممنون :x
در مورد گرافیک حرفتان به طور کلی درسته. و بحث هم زیاد کردم سرش. :D میگذریم.
در مورد اون ایراد آخر میخوام دو تا بازی مثال بزنم که کامل روشن بشه :D
ویچر 3 و زلدای جدید. این دو تا مصداق بسیار خوبی هستند از اینکه یه بازی چطور میتونه کاملا به ریشه هاش پایبند باشه اما در آن واحد آنقدر هم تغییر کرده باشه تا مخاطب جدید جذب کنه به خودش. این مورد چیزی هست که تو پرسونا دیده نمیشه. پرسونا 5 بازیی هست که عاشقای jrpg دنبالش بودن. اما فقط همین. بازی مرز های عالی بودن را هیچ وقت رد نمی کنه و تبدیل به یه اثر فوق العاده نمیشه.
در مورد نقد هم فرمایشتون درسته. که خب دلایل مختلفی داره. اما بدون آوردن بهانه اضافی دلیل اصلیش میتونه تجربه کم من تو امر نگارش نقد باشه که مسلما به مرور این مسئله هم رفع میشه :D

@Vaan
بخون اینو :D
 
  • Like
Reactions: m.a.t and Max Blood

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
@Max Blood
ممنون :x
در مورد گرافیک حرفتان به طور کلی درسته. و بحث هم زیاد کردم سرش. :D میگذریم.
در مورد اون ایراد آخر میخوام دو تا بازی مثال بزنم که کامل روشن بشه :D
ویچر 3 و زلدای جدید. این دو تا مصداق بسیار خوبی هستند از اینکه یه بازی چطور میتونه کاملا به ریشه هاش پایبند باشه اما در آن واحد آنقدر هم تغییر کرده باشه تا مخاطب جدید جذب کنه به خودش. این مورد چیزی هست که تو پرسونا دیده نمیشه. پرسونا 5 بازیی هست که عاشقای jrpg دنبالش بودن. اما فقط همین. بازی مرز های عالی بودن را هیچ وقت رد نمی کنه و تبدیل به یه اثر فوق العاده نمیشه.
در مورد نقد هم فرمایشتون درسته. که خب دلایل مختلفی داره. اما بدون آوردن بهانه اضافی دلیل اصلیش میتونه تجربه کم من تو امر نگارش نقد باشه که مسلما به مرور این مسئله هم رفع میشه :D

@Vaan
بخون اینو :D
اتفاقا اصلا مثالاي خوبي نبود ! جون witcher به بازي بود كه روي همه platform ها عرضه نميشد. و دو نسخه اولم كه تا مدت ها انحصاري بود. سبك ويجر و زلدا هم يه سبك خاص با gameplay منحصر به نيست كه بخواد كروه خاصي رو هدف بكيره! شما حساب كن ٥٠ درصد فروش بازي روي كنسولي بوده كه اصلا دو شماره قبل عرضه نشده . مشخص نيست اكه دو نسخه قبل هم روي هر سه platform همزمان عرضه ميشدن جطور ميفروختن!
در مورد مثال فاينال فانتزي هم يعني شما ميكي من از اين سبك persona خوشم نمياد و يه كاري ميكرد مثل xv نوب بازار بشه ديكه؟ افزايش فروش يعني جي دليل نميشه ؟؟؟
يعني وقتي persona5 ٢ برار نسخه هاي قبل فروخته يعني علاوه بر جذب مخاطب قبلي به همون اندازه مخاطب جديد جذب كرده ، نه مثل xv كه ميليونها مخاطب قديمي رو از دست داد و كلي ريزش داشت، به جاش نتونست تو يه سبك همه بسند به همون اندازه مخاطب جديد جذب كنه
 

amirone

کاربر سایت
Aug 13, 2014
2,435
دم منتقد بازیسنتر (محمد) گرم :D ، همینکه جرات پاسخگویی به نقد کاربرا رو داشته جای تقدیر داره . تاپیکهای دیگه اشکال نقدو منطقی بیان میکنی ، بعضی منتقدین (مثل نقد هورایزن) جرات به خودش نمیده بیاد تبادل نظر کنه ، وقتی ریزه کاریایی که ازش ایراد یک نمره ای در میاد و با فکتو زبان تصویر ثابت میشه منتقد این قسمتو با حساسیت بیجا بولد کرده با سکوتش یعنی اشتباهشو پذیرفته ولی نمیخواد تبادل نظر کنه تا یوقت نقدش خراب نشه ، اصلا همچین کاری معنی نمیده ، همه اشتباه میکنن ، همه یه چیزایی رو از قلم میندازن ، همینکه به نظرات دیگران بابت خوندن نقدش احترام بزاره و پاسخگو باشه حتی بدون دسکاری در نقد جای تشکر داره .
 

Oakenshield

Fire and Cold Ashes
کاربر سایت
Jan 23, 2015
2,963
نام
محمد
اتفاقا اصلا مثالاي خوبي نبود ! جون witcher به بازي بود كه روي همه platform ها عرضه نميشد. و دو نسخه اولم كه تا مدت ها انحصاري بود. سبك ويجر و زلدا هم يه سبك خاص با gameplay منحصر به نيست كه بخواد كروه خاصي رو هدف بكيره! شما حساب كن ٥٠ درصد فروش بازي روي كنسولي بوده كه اصلا دو شماره قبل عرضه نشده . مشخص نيست اكه دو نسخه قبل هم روي هر سه platform همزمان عرضه ميشدن جطور ميفروختن!
در مورد مثال فاينال فانتزي هم يعني شما ميكي من از اين سبك persona خوشم نمياد و يه كاري ميكرد مثل xv نوب بازار بشه ديكه؟ افزايش فروش يعني جي دليل نميشه ؟؟؟
يعني وقتي persona5 ٢ برار نسخه هاي قبل فروخته يعني علاوه بر جذب مخاطب قبلي به همون اندازه مخاطب جديد جذب كرده ، نه مثل xv كه ميليونها مخاطب قديمي رو از دست داد و كلي ريزش داشت، به جاش نتونست تو يه سبك همه بسند به همون اندازه مخاطب جديد جذب كنه
مازیار بی خیال:D
این بحث به جایی ختم نمیشه چون دیدگاه ما به موضوع کاملا با هم متفاوته.
 
  • Like
Reactions: vaan 2

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر