ادامه مطلب:
ماجرای عجیب دزدان قلبها | نقد و بررسی Persona 5 - بازی سنتر
مازیار جان حرفت به طور کلی درسته و بخشیش برمیگرده به استایل گرافیکی که سل شید گونه هست. اما بعضی قسمت ها به وضوح مشخص میشه که مثلا تعداد پالیگون های ابجکت ها کمه و اصلا طوری نیست که بشه بهش گفت نسل هشتی. مثلا وقتی تو پالس ها حرکت می کنی این موضوع بعضی وقت ها به چشم میادمحمد جان من اصلا ایراد گرافیک تکنیکیت رو قبول ندارم ... سبک گرافیکی پرسونا به همین شکل و شمایله ... که تو 5 پیشرفت شدیدی هم داشته ... اولین باز که یه پرسونا (4) بازی کردم یه کم شکه شدم که این چه گرافیکیه ... ولی بعد چند لحظه سریع با یه اتمسفر خاصی منو گرفت ... بخوام توضیح بدم ..مثل این انیمیشن های خمیری که حس و حال خاص خودشون رو دارن ...
یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:منم با ایراد گرافیک تکنیکی اصلا موافق نیستم، چون اولا بازی بین نسلیه پس انتظار اینکه گرافیک در حد این نسل باشه کاملا غلطه، دوما با توجه به امکاناتی که اتلوس داره این گرافیک خیلی فوق العادس و از لحاظ ظاهری هیچ ایرادی نداره که تو ذوق آدم بزنه که به چشم ایراد بهش نگاه کنی.
ایراد صداگزاری هم خیلی سخت گیرانس چون کار دوبله پرسونا با این وقت کمی که Atlus USA داشت بازم یه چیز قابل قبول بوده و فقط دو-سه تا کرکتر بودن که صدای کامپتیبلی با کرکترشون نداشتن که اینم دلیل بر ایراد گرفتن و نمره کم کردن نیست.
ایراد سوم هم که اصلا ایراد نیست، چون به اصل بازی پایبند بودن خیلی هم خوبه و دور شدن ازش ممکنه کاملا صدمه بزنه به بازی + بازی نسبت به نسخه های قبلی خیلی پیشرفت کرده و جذاب تر شده و اتفاقا خیلی خوب تونسته مخاطب جدید جذب کنه (فروش بازی گویای این قضیه هست)
درکل به نظر من برای یک نمره کم کردن نیاز به دلیلای قوی تری هست.
یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:
در ارزشیابی یک اثر به آنچه به عنوان محصول نهایی ارایه شده توجه میشه. نه تلاش زحمتی که سازنده برای تهیه اون انجام داده.
نسل هشتم داره تموم میشه و این بازی به عنوان بین نسلی محصوب میشه؟ اونم بین نسلی نسل ۷ و ۸؟!!!! بالفرض هم که بین نسلی باشه.این بازی از بین نسلی های ۲ سال پیش هم گرافیک تکنیکیش کمتره.
این امکانات کم اتلوس واقعا برای من معنی نداره. چون می تونستن از موتوری مثل انریل استفاده کنن که کار باهاش هم واقعا راحته و هم خروجی عالیی میده. بازی سل شید هم باهاش ساختن و جواب هم گرفتن.
به من ربطی نداره که اتلوس آمریکا به اندازه کافی وقت نداشته. اینا وظیفه داشتن تا تایمینگ خودشون را درست در نظر بگیرن و صداگذاری بدون ایراد تحویل بدن.
مورد اخر هم کاملا اشتباه متوجه شدید.
اتفاقا این که به ریشه هاش پایبند بوده کاملا نکته مثبتی هست. حرف من اینه که اگه اینو به یه گیمر معمولی که علاقه خاصی به نقش افرینی ژاپنی نداره بدید و از متا بازی هم اطلاع نداره بدید، چیزی نداره که جلبش کنه.
که خب وقتی بهترین JRPG نسل این نکته را نداره، دیگه وای به حال بقیه.
نه لازم نیست همه گرافیک تاپی داشته باشن. صرفا باید حداقل های نسلو رعایت کرده باشن که اینجا من هر چی بازی را بالا پایین کردم فراتر از نسل هفتم ندیدم. این نظر شماست که این گرافیک از بهترین 2D/3D هست. به نظر من نیست و گرافیک هنری هم نتونسته اونو جبران کنه.اینجوری که شما از گرافیک انتظار داری پس بازیای ایندی باید همه زیر 5 بگیرن چون در حد AAA های تاپ نیستن، اونا هم باید برن از آنریل استفاده کنن گرافیک تاپ تحویل بدن بازم میگم گرافیک ایراد کهنداره هیچی تازه جزو بهترین و چشمنواز ترین گرافیک های 2D/3Dه، اینکه از نظر تکنیکی در حد AAA ها نیست هم ایراد محسوب نمیشه چون از نظر هنری و رنگ آمیزی جبران شده این قضیه.
صداگذاری "بدون ایراد" تحویل داده شده، گفتم که چندتا کرکتر فقط صدای جذابی ندارن، اینا ایراد محسوب نمیشه، نسخه های قبلی از نظر "جذاب بودن دوبلور ها" وضعیت بدتری داشت ولی من توو نقد ها ندیدم کسی ایراد بگیره ازین قضیه که "صدای کرکترا جذاب نیست"
راجع به جذب شدن تازه وارد هم توو پست بالا گفتم، هم خودم شخصا چند نفرو دیدم که جذب بازی شدن و الان Deep in luv ان، هم فروش بازی این قضیه رو نشون میده.
من متوجه این حرفت نمیشم ، یعنی باید چه چیزی میداشتن ... باید چه قشر و بازاری رو هدف میگرفتن ؟؟؟یه اصل کلی درباره نقد کردن وجود داره:
در ارزشیابی یک اثر به آنچه به عنوان محصول نهایی ارایه شده توجه میشه. نه تلاش زحمتی که سازنده برای تهیه اون انجام داده.
نسل هشتم داره تموم میشه و این بازی به عنوان بین نسلی محصوب میشه؟ اونم بین نسلی نسل ۷ و ۸؟!!!! بالفرض هم که بین نسلی باشه.این بازی از بین نسلی های ۲ سال پیش هم گرافیک تکنیکیش کمتره.
این امکانات کم اتلوس واقعا برای من معنی نداره. چون می تونستن از موتوری مثل انریل استفاده کنن که کار باهاش هم واقعا راحته و هم خروجی عالیی میده. بازی سل شید هم باهاش ساختن و جواب هم گرفتن.
به من ربطی نداره که اتلوس آمریکا به اندازه کافی وقت نداشته. اینا وظیفه داشتن تا تایمینگ خودشون را درست در نظر بگیرن و صداگذاری بدون ایراد تحویل بدن.
مورد اخر هم کاملا اشتباه متوجه شدید.
اتفاقا این که به ریشه هاش پایبند بوده کاملا نکته مثبتی هست. حرف من اینه که اگه اینو به یه گیمر معمولی که علاقه خاصی به نقش افرینی ژاپنی نداره بدید و از متا بازی هم اطلاع نداره بدید، چیزی نداره که جلبش کنه.
که خب وقتی بهترین JRPG نسل این نکته را نداره، دیگه وای به حال بقیه.
اتفاقا اصلا مثالاي خوبي نبود ! جون witcher به بازي بود كه روي همه platform ها عرضه نميشد. و دو نسخه اولم كه تا مدت ها انحصاري بود. سبك ويجر و زلدا هم يه سبك خاص با gameplay منحصر به نيست كه بخواد كروه خاصي رو هدف بكيره! شما حساب كن ٥٠ درصد فروش بازي روي كنسولي بوده كه اصلا دو شماره قبل عرضه نشده . مشخص نيست اكه دو نسخه قبل هم روي هر سه platform همزمان عرضه ميشدن جطور ميفروختن!@Max Blood
ممنون
در مورد گرافیک حرفتان به طور کلی درسته. و بحث هم زیاد کردم سرش. میگذریم.
در مورد اون ایراد آخر میخوام دو تا بازی مثال بزنم که کامل روشن بشه 
ویچر 3 و زلدای جدید. این دو تا مصداق بسیار خوبی هستند از اینکه یه بازی چطور میتونه کاملا به ریشه هاش پایبند باشه اما در آن واحد آنقدر هم تغییر کرده باشه تا مخاطب جدید جذب کنه به خودش. این مورد چیزی هست که تو پرسونا دیده نمیشه. پرسونا 5 بازیی هست که عاشقای jrpg دنبالش بودن. اما فقط همین. بازی مرز های عالی بودن را هیچ وقت رد نمی کنه و تبدیل به یه اثر فوق العاده نمیشه.
در مورد نقد هم فرمایشتون درسته. که خب دلایل مختلفی داره. اما بدون آوردن بهانه اضافی دلیل اصلیش میتونه تجربه کم من تو امر نگارش نقد باشه که مسلما به مرور این مسئله هم رفع میشه
@Vaan
بخون اینو
مازیار بی خیالاتفاقا اصلا مثالاي خوبي نبود ! جون witcher به بازي بود كه روي همه platform ها عرضه نميشد. و دو نسخه اولم كه تا مدت ها انحصاري بود. سبك ويجر و زلدا هم يه سبك خاص با gameplay منحصر به نيست كه بخواد كروه خاصي رو هدف بكيره! شما حساب كن ٥٠ درصد فروش بازي روي كنسولي بوده كه اصلا دو شماره قبل عرضه نشده . مشخص نيست اكه دو نسخه قبل هم روي هر سه platform همزمان عرضه ميشدن جطور ميفروختن!
در مورد مثال فاينال فانتزي هم يعني شما ميكي من از اين سبك persona خوشم نمياد و يه كاري ميكرد مثل xv نوب بازار بشه ديكه؟ افزايش فروش يعني جي دليل نميشه ؟؟؟
يعني وقتي persona5 ٢ برار نسخه هاي قبل فروخته يعني علاوه بر جذب مخاطب قبلي به همون اندازه مخاطب جديد جذب كرده ، نه مثل xv كه ميليونها مخاطب قديمي رو از دست داد و كلي ريزش داشت، به جاش نتونست تو يه سبك همه بسند به همون اندازه مخاطب جديد جذب كنه