فیل اسپنسر: تغییرات بیشتری در صنعت بازی رخ خواهد داد

  • Thread starter Thread starter Adam
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز

Adam

عضو تحریریه
spencer4.jpg

روز سه‌شنبه، ایکس‌باکس تایید کرد که عنوان ایندیانا جونز پس از انتشار اولیه آن برای ایکس‌باکس و رایانه‌های شخصی در دسامبر امسال، در اوایل سال آینده روی پلتفرم کنسول سونی عرضه خواهد شد. در جریان بازاریابی این شرکت در رویداد 2024 Gamescom از رئیس بخش بازی مایکروسافت، فیل اسپنسر، خواسته شد تا در مورد تصمیم خود مبنی بر عرضه‌ی بازی‌های انحصاری Xbox برای کنسول PS5 نظر دهد.

او گفت: با معرفی بازی برای پلی‌استیشن که بهار گذشته چهار بازی را عرضه کردیم، دو تای آن‌ها روی سوییچ، چهار تای آن‌ها بر روی پلی‌استیشن، و گفتیم که قرار است بررسی کنیم. فکر می‌کنم در نمایشگاه گفته بوده‌ام که با توجه به آموخته‌هایمان، کارهای بیشتری را انجام خواهیم داد. وقتی نگاه می‌کنم چیزی که می‌بینم این است که فرنچایزهای ما در حال قوی‌تر شدن هستند، تعداد بازیکنان کنسول ایکس‌باکس ما امسال به همان اندازه که قبلا بوده‌اند، بالا هستند، بنابراین به آن نگاه می‌کنم و می‌گویم، تعداد بازیکنان ما برای پلتفرم کنسول افزایش می‌یابد. فرنچایزهای ما به همان اندازه قوی هستند که قبلا بوده اند و ما یک تجارت را اداره می کنیم.

او اضافه کرد: قطعا در داخل مایکروسافت درست است که سطح بالایی از پشتیبانی را از شرکت دریافت می کنیم و از نظر کاری که می توانیم انجام دهیم شگفت انگیز است، پس خروجی سطح بالایی را باید به شرکت بازگردانیم. بنابراین من به این نگاه می‌کنم چگونه می‌توانیم بازی‌های خود را تا حد امکان قوی کنیم، [اطمینان حاصل کنیم که] پلتفرم ما هم در کنسول، هم در رایانه شخصی و هم در فضای ابری به رشد خود ادامه می‌دهد و فکر می‌کنم این یک استراتژی است که برای ما کار می‌کند.

در آخر اسپنسر در مورد صنعت گفت: آخرین چیزی که می گویم این است که فکر می کنم در حال حاضر فشار زیادی روی صنعت وجود دارد. مدت زیادی است که در حال رشد بوده و اکنون مردم به دنبال راه‌هایی برای رشد هستند. فکر می‌کنم برای ما به‌عنوان طرفداران و بازیکنان بازی‌ها، فقط باید پیش‌بینی کنیم که تغییرات بیشتری در نحوه ساخت و توزیع برخی از روش‌های سنتی‌تر بازی‌ها ایجاد می‌شود و شرایط برای همه ما تغییر خواهد کرد. اما نتیجه نهایی باید بازی‌های بهتری باشد که افراد بیشتری بتوانند بازی کنند. اگر روی آن تمرکز نکنیم، روی چیزهای اشتباه تمرکز کرده ایم.
 
اصلا عدم انحصار یا انحصار بحثی فراتر از دلبستگی به کنسول هست، که هرکس مخالف باشه! یعنی بخیل و عقده ای هست!

ماهیت انحصاری از فرست پارتی ها، همیشه فراتر از فروش اون بازی بوده! به گونه ای که بازی به گونه ای خاص باشه! اون عنوان بتونه عده ای رو وادار به خرید یک کنسول 300-500دلاری کنه! پس باید خیلی خاص می بود! به طوری که عناوین کم فروش ولی کنسول سلر، در دراز مدت سود غیر مستقیم به کمپانی می رسونن، چون خریداران کنسول جدید، بعدا سراغ خرید بازی های دیگه می رن و اینطوری از فروش سرویس و بازی های دیگه، به هدف سود غیر مستقیم می رسند!

حالا این یعنی مایکی که هدفش کنسول نیست دیگه! بازی های خوب نمیده؟! اتفاقا باز عناوین عالی توسط چند استدیو خاص عرضه خواهد شد، ولی در کلیت تفاوتی ایجاد نمی کنه!

خودتون می گید هدف گیمپس هست درسته؟! پس بازی باید با هدف خرید یا تمدید یک سرویس اشتراکی شروع به ساخته شدن بشه!
حالا اگه فلسفه خلق بازی فرست پارتی برای کنسول سلر بودن از بین بره!
اون پشن داشتن در دراز مدت از استدیو های فرست پارتی از بین میره! اصلا گور بابای خاص بودن و عالی بودن بازی، همین از بین رفتن هدف کنسول سلر، بودن، حتی اگه بازی عالی باشه! چون هدف سرویس هست! احتمال لانچ بازی با مشکلات فراوان رو به شدت بالاتر می بره! چون امید دارن در دراز مدت با اپدیت درست میشه و خوب مخاطبا تو سرویس هستند و فعلا وقت هست!!!!
.
.
.
پ ن: چون می دونم عده ای عاشق مغلطه هستند، سوال واسشون پیش میاد آیا همه بازی های خاص مگه فرست پارتی ان؟!
دقیقا، همچنان عناوین بالارده و با بودجه های کلان توسط تردپارتی ها ساخته می شن! ولی کماکان از دید مدیران کمپانی های تردپارتی، اولویت اول، فروش حداکثری بازی هست و بعدا حالا سرویس(اینو گفتم که بعدا ربط ندید که سرویس خللی ایجاد نمی کنه:دی)
 
حالم از این چرندیات که اینا به نفع گیمر هاست و خیلی خوبه همه هر جایی دلشون میخواد بازی می‌کنه بد میشه ... تنها چیزی که تو هر بازاری به نفع مشتریه رقابت و حق انتخاب بوده ....

اوضاع آنقدر شخمی شده که سونی دیگه حتی زحمت تبلیغات و رقابت هم به خودش نمیده ... تو کل نسل جدید فقط یه شوکیس مضخرف و مایع آبروریزی داشته که هیچ چیزی جدیدی برای نمایش توش نداشت

واقعا موندم این حرفای خنده دار تا کی ادامه داره :D مرد شماره1 خودش شل کرده دیگه دست از بزرگ کردنش بردارید
__________________
برگردیم عقب کلا دلیل پیدایش برند XBOX مبارزه مستقیم با PS بود و تا اوایل این نسل هم ادامه داشت بهترین شخص این برند هم در این رقابت پیتر مور بود که دو سه سال PS رو خیلی اذیت کرد ، این اواخر لیک های دادگاه هم نشون داد که یکی از اهداف مایکرو زمین زدن سونی هست ، به بهانه گیمپس و سرمایه گذاری بزرگ در این بخش حدود 80 میلیارد دلار هزینه مستقیم در خرید ناشر و استدیو داشتن و به قول همین فنای جعبه بمب اتم بودن و کامنت های همین دوستانی که الان اوکی هستند با مولتی شدن و سینه چاک اسپنسر هستن رو برید بخونید فقط از انحصاری شدن صحبت میکردن و خوشحال بودن که کلی بازی قراره برا PS نیاد ، با انواع و اقسام عکس ها و مسخره کردن ها و ... . نتیجه این نسل هم این شد که مثل نسل گذشته با مدیریت فوق العاده مرد شماره1 صنعت نه کنسول های XBOX خوب فروخت نه بازی هاشون نه گیمپس و از طرفی اون میلیاردها دلار هم باید برگرده (با سود خالص نه درآمد) , نتیجه این میشه که نادلا شخصا وارد عمل میشه و سیاست جدید یا به قول اسپنسر انتظارات کمپانی و کسب و کار میشه ریلیز بازی ها رو PS
خلاصه : مایکرو میخواست رقابت کنه و هر کاری هم که تونست کرد ولی حریف نشد و در حال حاضر هم بهترین تصمیم با این همه استدیو و مخارج سنگین و هزینه های قبلی همینی هست که گرفتن یعنی ناشر ثردپارتی شدن و برند مایکروسافت گیمینگ ، خیلی هم خوبه هم مایکرو به سودش میرسه هم سونی 30درصد از فروش بازی های مایکرو می بره هم یوزربیس PS به بازی های بیشتر میرسن ‌.
یعنی مایکروسافت ۸۰ میلیارد داده که بازی هایش رو برای سونی بده .... پر تکرار ترین جمله اون تاپیک ها .... کلا این دوستان نرم تن شدن سریع تغییر شکل میدن
 
آخرین ویرایش:
سونی پلی استیشن در ۲۰۲۴:
Helldivers 2
Final Fantasy Rebirth
Granblue Fantasy Relink
Rise of the Ronin
Stellar Blade
در ادامه ۲۰۲۴ هم:
Concord
Astro
Silent Hill 2
Horizon Lego
Until Dawn Remake
Lost Soul Aside

این وسط Black Myth Wukong هم انحصاری زمانی شد البته اگر واقعا نسخه جعبه ش رو بدن 😂

ایکس باکس:
Hellblade 2
آره داداش این نسل ناامید کرده فن ها رو و باید چشم به کنفرانس های رقیب بدوزیم =((


اصلا انحصار گرا تر از پلی استیشن وجود نداره جون داداش...

Tomb Raider timed-exclusive DLC revealed for Xbox 360
پس همه چیزی که استودیوهای FP سونی واسه 2024 تدارک دیدن اینا هستن! خسته نباشن

Concord
Astro
Horizon Lego
Until Dawn Remake
-----------------
Hellblade 2 رو روی یوتیوب دیدم و حتی اگه واسه PS5 بیاد علاقه ای به تجربش ندارم چون هیچی نداره به جز گرافیک.
 
حالم از این چرندیات که اینا به نفع گیمر هاست

این بزرگ ترین مزخرف دنیاست. از شروع کنسول گیمینگ تا همین چند ماه پیش همیشه رقابت کنسولی بوده و انواع و اقسام بازی های انحصاری. کلا استدیو فرست پارتی و بازی انحصاری بخشی از DNA این رقابته و بهترین بازی هایی که اکثرمون تجربه کردیم هم بخشی از همین بازی های انحصاری. اما به مجرد اینکه مایکروسافت تو کنسول شکست رو پذیرفت و مجبور شد مالتی پلتفرم بشه یهو شده اخ و سعی دارن وانمود کنن این حرکتشون شل کردن و تسلیم نیست و نباید به معنا مرگ Xbox تابیر بشه، بلکه گاندی وار سعی دارن به عموم گیمرها حال بدن و الان همه چی به نفع همه است و ... یعنی تو تمام این سال ها این بیزنس کنسولی به نفع ما نبوده؟ همش داشتیم سوخت میدادیم و مصداق ظلم بود تا اینکه مایکرو یهو تصمیم گرفت بازی هاشو مالتی پلتفرم کنه بهمون حال بده؟

اتفاقا برعکس این بازی انحصاری و کلا فلسفه پشتشه که به نفع پلیرهاست. یکی کنسول میسازه، مجبوره برای فروختنش استدیو بزنه، تکنولوژی بسازه و با صرف هزینه بازی با کیفیت بسازه. این به نفع ماست. و طبیعتا حق انتخاب هم داریم که با توجه به سلیقمون یه کنسول رو انتخاب کنیم. اینکه چون مجبوریم بازی هامون رو از انحصار خارج کنیم بلکه بفروشن دو شاهی گیرمون بیاد، ربطش بدیم به منفعت گیمرها از اون حرف های پاپیولیستی به شدت چرکه. یعنی قبلا به نفع گیمرها نبوده؟ اگه واقعا این نفع گیمرهاست پس چرا باقی بازی هارو مالتی پلتفرم نمیکنن؟ چرا مثلا استارفیلد هنوز انحصاریه؟ چرا به نفع گیمرها اونارو هم پورت نمیکنن؟ این نفع ما گیمرها چیه که انقدر سلیقه ای لحاظ میشه؟ هر وقت مجبورن یه تصمیم بد برای کامیونتیشون بگیرن، فاز بودا برداشته و یهو میزنن تو خط روشنفکری و نفع گیمرها و اینکه دستشون تو خیره و دارن به همه حال میدن، و هر موقع زورشون برسه میشن یاکوزا و میخوان سونی رو بکشن و پول خرج کنن از رقابت پرت بشه بیرون! این همه تناقض رو کجای دلمون جا کنیم؟

بعد کی گفته اصلا امدن این بازی ها رو PS5 یا پلتفرم های دیگه به نفع گیمرهاست و اینا دارن به ما حال میدن؟ ما کلا رقابت کنسولی رو با بازی انحصاری میشناسیم و اینکه برای بازی کردن یه سری بازی سوییچ کنیم رو یه کنسول دیگه بدیهی ترین بخش ماجرا برای ما بوده. اینکه این بازی ها رو بتونیم رو کنسول اصلی بازی کنیم هم اساسا خیلی خوبه، اما اینجوری هم نیست که اگه نیاد دنیا به آخر رسیده. اِن نسله که سونی داره با بازی های خودش بازار رو لید میکنه. اینا نیان هم واقعا ضرری برای هیچ کس نداره. تنها منفعت این مالتی پلتفرم شدن برای خود مایکروسافته و اگه یه نفر سود ببره این خود اون هاست. چون بازی هاشون رو میفروشن، پول میاد تو اکوسیستمشون، وگرنه مجبورن تعطیل کنن استدیوهارو.

الانم نباید ذره ای شک کرد دلیل مالتی پلتفرم شدن IJ علاقه اسپنسر و رفقا به سود رسوندن به ما نیست، یا منفعت ما مد نظرشون نبوده، پای فشار دیزنی در کاره و نمیخواستن با عرضه یه بازی رو یه پلتفرم شکست خورده قدرت IP شون پایین بیاد. باقی بازی هارو هم رو پلتفرم های دیگه دادن و خواهند داد که بیزنس ضرر ده نباشه و سهامشون افت نکنه. وگرنه اینا همونایی هستن که دو سال پیش با ژست پدرخوانده میگفتن بازی های همه استدیوها و ناشرهایی که خریدیم انحصاری هست و قدصمون تنبیه سونی نیست و این برای بازار خوبه و انحصاری خیلی خفن و مهمه و هرکی دوست نداره سرشو بکوبه به دیوار و قبل ترشم میگفتن میخوایم سونی رو بکشیم. اگه دوستان یادشون رفته ما کامل یادمون هست چه اراجیفی میگفتن.

الان هم به نظرم شفاف و رو راست باشن خیلی بهتره. صادقانه بگن ایده Xbox شکست خورده، ایده GP به تنهایی برای درآمد زایی کافی نیست، به اون کامیونتی مد نظرمون نرسیدیم، با این حجم هزینه درآمد عدد جالبی نیست و مجبوریم بر خلاف میل خودمون و جمیع العجمین فن ها بازی هارو مالتی پلتفرم کنیم. حالا یه به تدریج همشون رو، یا دستکم یه سری رو که امیدواریم میفروشن. چیزی که برامون مهمه پول درآوردن و نجات بیزنسه، و نه چیز دیگه. این ژست نفع گیمرها و فاز حال دادن به همه و گاندی و بودا و ... بزارن برای عمشون. لابد چند روز دیگه هم میخوان ادعا کنن اسپنسر شبا با لباس مبدل میره دم خونه سونی فن ها خودش یه نسخه از IJ رو تقدیم میکنه، تا به نفع همه باشه. ولمون کنید دیگه!
 
انحصار و محتوای اختصاصی نیاز شماره یک هر تولید کننده ای هست!

و ساخت و بدست آوردن IP و کشوندن مخاطب به سمت سرویس و پلتفرم اولین اصل فروشه.

تو تمام بازار این قضیه به طرق مختلف هست. سینما و تلویزیون، اچ بی او و نتفلیکس با ساخت و بدست آوردن حق پخش محتوای انحصاری مخاطب جذب میکنن.

اپل با نرم افزار های خاص گاراژ بند و Apollo و procreate و final cut pro و تراشه اختصاصی و وعده سرعت و شارژدهی و اکوسیستم یکپارچه مخاطب سمت گوشی و لپ تاپ خودش میکشه.

انویدیا با فناوری DLSS، ای ام دی با مصرف پایین انرژی، گوگل با کیفیت عکاسی و...

سونی هم با ساخت بازی ها تاپ و درجه یک.

انحصار ابدا چیز بدی نیست و دلیل اول خریدار برای تهیه اون محصوله. این مایکروسافته که هم قصد داره نتفلیکس دنیای گیم باشه هم بازی هاش برای پلی استیشن عرضه میشه!
 
حالا اوضاع وقتی باحال تر میشه که امار فروش بیاد و این بازی های مولتی مایکروسافت استودیوز رو پلی استیشن چند برابر اکس باکس بفروشن :D

البته اگر اصن امار فروشی منتشر بشه :D و به تعداد تیر های شلیک شده و جامپ و این چیزا محدود نشه :D
 
حالا اوضاع وقتی باحال تر میشه که امار فروش بیاد و این بازی های مولتی مایکروسافت استودیوز رو پلی استیشن چند برابر اکس باکس بفروشن :D

البته اگر اصن امار فروشی منتشر بشه :D و به تعداد تیر های شلیک شده و جامپ و این چیزا محدود نشه :D
درود
با بودن گیمپس خوب مشخصه رو پلی استیشن بیشتر میفروشه! چیز عجیبی فکر نکنم باشه! 🤔
 
  • Like
Reactions: MrElectricWizard
درود
با بودن گیمپس خوب مشخصه رو پلی استیشن بیشتر میفروشه! چیز عجیبی فکر نکنم باشه! 🤔
قبل گیم پس یا زمانی که گیم پس هنوز جا نیفتاده بود (نسل هشت) هم اکثر بازی های مولتی چه بتزدا چه اکتی چه فولان، رو پلی استیشن به مراتب بیشتر میفروختند و کامیونیتی بزرگ تری داشتند،

اما درست میگی الان که گیم پس رو اکس باکس (و چه بسا پی سی) جا افتاده طبیعتا این اختلاف باز هم بزرگ تر خواهد شد...
 
  • Like
Reactions: Alien87
سونی ما هواداران پلی‌استیشن رو این نسل کلا ناامید کرده و دائم باید چشم به کنفرانس‌های رقباش داشته باشیم بلکه دو تا بازی رو این پلتفرم منتشر کنن.
سونی تو رقابت کنسولها کاری کرد که علاوه بر انحصاریهای خودش الان میتونی انحصاریهای رقیب رو هم با کیفیت بهتر بازی کنی :)
شما به دلواپسیتون ادامه بدید
 
سونی تو رقابت کنسولها کاری کرد که علاوه بر انحصاریهای خودش الان میتونی انحصاریهای رقیب رو هم با کیفیت بهتر بازی کنی :)
شما به دلواپسیتون ادامه بدید
جالب اینجاست که ایشون PS5 دارن (طبق گفته خودشون) اما به شدت دلواپس مایکروسافت و ایکس باکس و گیم پس هستن :)
 
مایکروسافت 80 میلیارد دلار ناقابل رو خرج خرید مگا-پالبیشرهایی مثل Activision BK و Bethesda کرد با خیال اینکه با انحصاری کردن عناوین Killer-App و بزرگشون مثل Starfield و ... یک جو روانی علیه رقبا راه بندازه و باعث بشه ملت خروار خروار به سمت اکوسیستم Xbox و Gamepass کوچ کنن و به اون تارگت 500 میلیون سابسکرایبر به راحتی برسه و خلاصه سونی رو وان شات کنه... قافل ازینکه برند لویالیتی و قدرتی که پلتفرم PlayStation تو جامعه و بیزنس گیمینگ داره با خرج این مقدار عظیم از پول مفت هم قابل رقابت نیست :دی یعنی سونی توی این 30 سال اینستال بیسی از طرفداران وفاداری رو به پشتوانه بازی های انحصاری با کیفیت و ساپورت عالی ایجاد کرده که نه توسط مایکروسافت و نه هیچ کمپانی دیگه در جوامع هاردکور گیمینگ قابل رقابت نیست.
شما وقتی 80 میلیارد توی دیویژن Xbox خرج خرید پابلیشر میکنی قضیه اش با صرف 200 میلیون دلار و خرید چندتا استودیو کوچیک مثل Ninja Theory و غیر و ذالک زمین تا آسمون فرق میکنه. اینجا دیگه پای سهامدارا میاد وسط و اگر شما به سرعت نتونی به اون مایلستون تعیین شده برسی سهامدارا و هییت مدیره پدر صاحبتو در میارن همینجوری که از زمان مولتی شدن تا الان فیل اسپنسر بارها گفته بالاتر از همه اینها ما یک بیزنس رو اداره میکنیم و هر بیزنسی در درجه اول باید سودآور باشه.
خلاصه اینکه اون زمانی که فن های ایکس باکس تو تاپیک خرید اکتیویژن و بتسدا از خوشحالی، خرمای رحلت سونی رو پخش میکردن، تو دارک ترین افکارشون هم فکر نمیکردن خرید این دو پابلیشر باعث بشه مایکروسافت و ایکس باکس تو فاصله یکی دو سال بعد بخاطر همین مساله مولتی پلتفرم بشه و زمانی شاهد عرضه فلگ شیپ هایی مثل Forza Horizon روی پلی استیشن باشیم.
 
اینکه در همه تاپیک ها مدام تکرار کنید من فن پلی استیشنم باعث نمی شه کاربران اکانت شونصدمِ یک بی طرف رو تشخیص ندن، 10سال پیش این حرکت چیپ و مضحک رو برخی کاربران توی بازیسنتر خز کردن. این نوع کامنت ها با اکانت های متعدد بیشتر از اینکه ترول پشتش باشه، موجبات خنده رو فراهم می کنه و جو بدتر به ضرر خودتون تموم می شه :D اینکه با اکانت اصلیتون کامنت نمی دید مشخص می شه خیلی چیز...
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or