خب منم فرصت شد توی این مدت چند تا عنوان دیگه رو تجربه کنم.
از DQXI شروع کنم که قبل عید تخفیف خورده بود و خریدمش.
Dragon Quest XI
واقعا فکر نکنم این سری نیاز به معرفی خاصی داشته باشه. یه جی آر پی جی در کلاسیک ترین حالتش، از سبک طراحیای توریاما آکیرا بگیر بیا تا افکتا و موسیقی متن و ... اما بازی از هر لحاظ مدرنه، اُتو سِیو داره و جز وقتی که با کشتی تو دریا حرکت میکنی random encounterیی در کار نیست.
گیم پلیش متاسفانه یکم زیادی اسلو پیس بود واسه من، حتی دکمه sprint نداشت که کرکترم بدووه. بخش مبارزات هم کاملا استاندارد هست یعنی یه HP و MP داری که MPت به درد اِسپِل و ضربات قوی تر میخوره و در تک تک مبارزات مجبوری ازشون استفاده کنی، اینطور نیست که نگه داری تا باس بعدی.
همچنین میتونی پارتیت رو یا خودت کنترل کنی یا بسپریش به هوش مصنوعی، خوشبختانه هوش مصنوعی اعضای پارتی راضی کننده بود، اعمالی که ازشون انتظار میرفت رو انجام میدادن برای همین تا آخر بازی میتونی اکشن رو بسپری بهشون.
شاید جذاب ترین بخش بازی گرافیک و طراحی هنریشه، به لطف آنریل انجین 4 و انیمیشنای فوق العاده نرم و روون همه چیزش دیدنیه. تنوع محیطی بازی خارق العاده س، دشت و کوه و بیابون، برف و بارون و... هر اقلیمیو تجربه میکنی، گاهی دلتون میخواد واستین و مناظر بازیو تماشا کنین.
مثلا عکس زیرو ببینید
یکمیم از بدیای بازی بگیم. نمیدونم کسی از پلات بازی انتظار خاصی داشته یا نه، بالاخره یه High fantasy حماسی به شکل کلاسیکش هست، خود پلات چیز به خصوص و پیچیده ای نداره با اینکه روش زیاد تمرکز کردن، ولی در هرصورت هیچ جای بازی نیست که پلات رو فراموش کنی یا بخوای نسبت بهش بی اهمیت باشی، تک تک اعضای پارتیتم آرک مخصوص خودشون رو دارن و از لحاظ دولوپمنت و شخصیت پردازی سوالی بی جواب نمیمونه به اون صورت. اما... متاسفانه داستان بازی پر از پلات هول هست، یه اتفاق میوفته که اتفاقای قبلیو بی نتیجه میکنه. حالا اسپویل نمیکنم. اما قطعا مشکل بزرگ و غیرقابل بخششی هست هی فکر میکنی سرکار بودی.
دومین ضربه بزرگی که بازی به داستانش زده نبود هیچگونه وویس اکتینگی هست، قبل از ریلیز هم راجبه این قضیه خبر داده بودن اما برای یه بازی تریپل اِی قانع کننده نیست، نبود وویس اکتینگ رو کاملا میشه حس کرد، بسیاری از صحنه های دراماتیکش با چند تا صداگذار حرفه ای بسیار موثر تر میتونست باشن، که خب دیگه کاریش نمیشه کرد، البته نسخه جهانی وویس انگلیسی داره که امیدوارم بهتر از "هیچی" باشه.
آخرین مشکل بزرگ دیگه ای که با بازی داشتم گرایند بسیار زیاد و بک ترک حال بهم زنشه، قشنگ به طور خالص یه walking simulation تمام عیاره!
با اینکه از نهنگ پرنده بگیر، تا کشتی و زنبور و اسب و ... به عنوان mount وجود دارن اما همچنان در اکثر مواقع مجبوری تا ساعت ها پیاده روی کنی.
خلاصه کلام اینکه این بازی حتی بدون ساید کوعست، قشنگ 70 ساعت وقت میگیره تا تموم شه. وقتی نسخه جهانیش ریلیز شد حتما زمانی بازی کنید که فرصت کافی داشته باشید، سرتون خلوت باشه.
Memories Off - Innocent Fille
اینم از اون سری ویجوال ناول هایی هست که مطمئنم هرکسی حداقل یه بار اسمشو شنیده. آخرین نسخشم همین چند روز پیش ریلیز شد، خریدمو همین یه ساعت پیش تمومش کردم.
بازی به 2 بخش light side و heavy side تقسیم شده؛ تفاوت این 2 تا بخش اونقدر زیاده که احساس میکنی داری 2 تا عنوان مختلفو تجربه میکنی، در بخش سبک (لایت ساید) همون galge معمولی خودمون به سبک سریال ترکی هست که میتونی روت یکی از 2 هیروئین فرعی رو بری، در نوع خودش به قول معروف بسیار هارت وارمینگه. اما در بخش سنگین با یه پلات طولانی، به شدت تاریک و غمنگیزی مواجهیم که همونطور گفتم با بخش سبکش قابل قیاس نیست.
مشکل اصلی اینجاست که هرکدوم از روت ها به شدت همدیگه رو نقض میکنن، یعنی نمیتونی به چشم what if story بهشون نگاه کنی، فقط و فقط باید به چشم داستان مستقل ببینی در غیراینصورت قضیه برات منطقی در نمیاد، فلان کرکتر در یه روت کاملا رفتار متفاوتی ازش سر میزنه که در جای دیگه ای، هیچ جوره قابل درک نیست؛ یا فلان کرکتری که فکر میکردی مرده در یه روت دیگه زندس و اگر این فرض رو در روت اول میذاشتی جریانات اون داستان معنی نمیداد.
یه نکته بد دیگه این بازی اینه که اصلا با هیرویین هاش به طور برابر رفتار نمیکنه، توی روت اصلی از بین 4-5 تا هیرویین فقط 2 تاشون قابل انتخابن، پس اسکرین تایمی که به این دوتا تعلق میگیره خیلی بیشتر از بقیه میشه و این یه جورایی ناعادلانس.
در کل به نظر خودم روت های غیر اصلیش بهتر بودن، روت اصلی قشنگ گند میزنه به خیلی از کرکترا و همینطور بنیان داستان.
با این حال اثری نیست که دستتون رو بذارید رو دکمه skip رد بشین، شاید مثل خیلی از مموریز آف های قبلی نباشه اما همچنان اثر هیجان انگیزیه که تا آخر حواس شما رو به خودش معطوف نگه میداره.
Akiba's Beat
حتی فکر نزدیک شدن به این زباله رو هم نکنید.
چند تا بازی مثل Ciel nosurge و Hack//G.U. هم تجربه کردم ولی به دلایلی فعلا راجبشون چیزی نمیگم.
خب دیگه تا همینجا بسه. فعلا