شایعه شایعه: سخت افزار کنسول PlayStation 5 با مشکل مواجه شده‌است

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,767
نام
Bahram
با نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها دوباره بازار شایعات مختلف داغ شده و به قول معروف هر دم از این باغ بری می‌رسد. هر چند این شایعات همیشه درست نیستند و حتی می‌توان گفت که درصد بیشتری از آن‌ها به حقیقت هم نمی‌پیوندند، اما شایعه امروز از طرف منابع معتبری منتشر شده که حداقل می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.
با توجه به گزارش‌های منتشر شده، کنسول PlayStation 5 دارای مشکلات شدیدی است. تعدادی از بازیسازان و برنامه نویسان اعلام کرده‌اند که نگران برخی از کمبود های کنسول PS5 هستند. این گزارش ابتدا توسط یکی از کاربران توییتر با نام Jeff Rickel منتشر شد، اما بعد از آن دو نویسنده معتبر سایت Windows Central هم اعلام کردند که گزارش‌های مشابه‌ای را از تعدادی از سازندگان شنیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر می‌رسد شرکت سونی با موفقیت کنسول PS4 تا حدودی مایکروسافت و کنسول Xbox Series X را دست کم گرفته و بعد از معرفی Xbox جدید، سونی به دنبال چاره‌ای بوده‌است تا بتواند اختلاف سخت افزاری PS5 را با کنسول رقیب کاهش دهد. آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سخت افزار کنسول را اورکلاک کنند و این عمل باعث ایجاد مشکلات شدید گرمایشی، کاهش کلاک سخت افزار و در نتیجه بازدهی کمتر کنسول می‌شود. در نهایت این مشکلات سبب شده تا پروسه بهینه‌سازی بازی‌ها بر روی کنسول به امری دشوار تبدیل شود. در حالی که Xbox Series X از نظر قدرتی که ارائه می دهد ثابت است، PS5 غیرقابل پیش بینی عمل کرده که به نوبه خود بهینه سازی را بسیار چالش برانگیز می کند.
در ادامه گزارش آمده است که شرکت سونی برای رفع این مشکلات تصمیم گرفته تا دیزاین کنسول PS5 را به صورت کلی برای جلوگیری از این مشکلات تغییر دهد و ممکن است ما با کنسولی شبیه به Xbox Series X از لحاظ ضاهری طرف باشیم. همچنین ادعا شده که شرکت سونی قصد دارد عرضه کنسول را بین ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد.
البته شرکت سونی همچنان برای مقابله با کنسول Xbox Series X ممکن است تا تصمیم به عرضه کنسول با مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در پایان سال ۲۰۲۰ بگیرد و طراحی دوباره کنسول را به زمان دیگری موکول کند.
در نهایت دوباره باید اشاره کرد که تمام این گزارشات شایعه هستند، اما تایید آن‌ها توسط Daniel Rubino و Jez Corden نویسندگان سایت Windows Central کمی این شایعات را جدی می‌کند.
 
آخرین ویرایش:

AAKH1361

کاربر سایت
Feb 14, 2007
581
چندتا بحث در مورد نتیجه گیری شما وجود داره
1 اگه این بازی ها بر مبنای ssd اونم با سرعت 2.5 gb per/second کالیبره و ساخته میشدن بله میشد گفت خیلی سرعت ها تفاوت ندارن
اما وقتی تو همه ویدیو ها میبینیم فرق سرعت 600 مگ با 3500 مگ فقط یک ثانیس!!!! پس اینجا گلوگاهی وجود نداره که این اختلاف کوچیکه
در واقع حجم بالایی رد و بدل نمیشه که اصلا بخاد گلوگاه بشه!!!
حالا شما مینیموم نسل بعد ssdکنسول ها ینی سریX رو با ps5 که دوبرابر پهنای باند اکس باکس رو داره با حجم و سرعت رم ddr6 و gpu و بازی های بر مبنای ssd
در نتیجه این شکل از مقایسه شبیه مقایسه لیگ برتر خلیج فارس با لیگ جزیرس :D

شاید هم به این مقدار سرعت و داده اصلا نیاز نیست که به بخواد گلوگاه بشه

یعنی شما به این معتقدی که بالای 4.8 گیگابایت (سرعت اس اس دی XBX) بازی ها انواع صدا و بافت ها و دیگر چیزی ها مربوط به بازی رو به حافظه در هر ثانیه نیاز دارند بیارند اون وقت کجای حافظه و تصویر روی تلویزیون جاش میدن این مقدار رو :D

البته اینجا یه اشکالی وجود داره. فکر می‌کنم شما فاکتر «بهینه سازی برای استفاده از SSD» رو داری نادیده می‌گیری.
همین الان ویندوز ۱۰ (و احتمالا ۸) برای استفاده از SSD‌ بهینه شده و شما به وضوح می‌تونی تاثیر SSD‌ رو توش ببینی. در حالی که توی ویندوز ۷ شاید شما فقط از مزیت افزایش سرعت بهره‌مند بشی.
حالا من مثال گیمی ندارم چون کسی تا حالا فکر نمی‌کنم بازی‌ای رو برای SSD بهینه کرده باشه. اما مثال نرم‌افزاری زیاده. مثلا شما می‌تونی خیلی راحت تست کنی که AutoCAD ۲۰۲۰ خیلی خوب از SSD استفاده می‌کنه
و سرعت لود فایل‌ها و برنامه به وضوح روی SSD بیشتر میشه اما نسخه ۲۰۱۴ همون نرم‌افزار تقریباً هیچ استفاده خاصی از SSD‌ نمی‌کنه.

البته چیزی که من می‌گم بر اساس بنچمارک تخصصی نیست و فقط به صورت شهودی به این نتیجه رسیدم. ممکنه درست نباشه.:D

البته تکذیب نشده. یه آدم یوزلسی گفته این حرف غیرمنطقیه:-"
ولی دلیل جلورفتن صفحات به نظرم اینه که بچه‌ها Meme تموم کردن و توی تاپیک vs مجبور شدن کوتاه بیان تا بسته جدید meme برسه. از اون ور به خاطر کرونا خبرها کم شده و طبیعتاً meme material هم نایاب.

SSD و HDD و باقی انواع این نوع حافظه ها فقط کارشون نگهداری و انتقال فایل ها به حافظه اصلی و هیچ کار خاصی نمیشه باهاشون کرد
بجز اینکه بخاطر سرعت بسیار بالاشون بعنوان کش ازشون در کنار حافظه 16 گیگ سیستم ازشون استفاده کرد نرم افزارهای که گفتید تو ورژن های جدیدش از SSD به عنوان کش استفاده میکنند ولی در ورژن های قدیمی نه دلیل بالا رفتن سرعتشون هم همین هست


به این نکته توجه کردید که با این سرعت انتقال داده های در SSD کنسول های نسل جدید ۴.۸ گیگ ایکس باکس و 8-9 گیگ پلی ۵ هست در حالت فشرده

ما در هر دو کنسول کلا ۱۶ گیگ رم داریم یعنی در حداکثر ۱.۵-۳ ثانیه کل حافظه ۱۶ گیگ پر میشه
یعنی تفاوتشون ۱.۵ ثانیه هست:D

در حالت غیر فشرده هم ۳ - ۶ ثانیه یعنی حداکثر ۳ ثانیه تفاوت دارند تا کل ۱۶ گیگ حافظه پر بشه:D
 

The End Of Ps

کاربر سایت
Apr 5, 2012
3,732
نام
علی
دوستان لطفاً از توهین به هم دیگه و ترول خود داری کنید. بحث راجع به خبر هیچ اشکالی نداره اما یک سری از پست ها واقعا هیچ ربطی به دو کنسول ندارند.
PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says
غیر مستقیم این موضوع داغ کردن کنسول رو رد کرده و گفته از این بابت هیچ مشکلی نداره
الان میان میگن سرنی چی میزنه منم میخوام , خبر وقتی همه چیش فیکه طبیعی هست که بحث درست حسابی هم راجبش شکل نمیگیره
 

Kiami

کاربر سایت
Dec 10, 2010
2,855
PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says
غیر مستقیم این موضوع داغ کردن کنسول رو رد کرده و گفته از این بابت هیچ مشکلی نداره
الان میان میگن سرنی چی میزنه منم میخوام , خبر وقتی همه چیش فیکه طبیعی هست که بحث درست حسابی هم راجبش شکل نمیگیره
باز موندن این تاپیک بی معنیه دیگه ، از روز اولشم‌ مشخص بود یه سری شایعه بی اساس هست و با تکذیب رسمی مارک سرنی بحثی نمی مونه دیگه !
 

Ardi360

کاربر سایت
Jun 10, 2008
1,476
نام
اردلان
خیلی کاری به متن خبری و چیزی که به عنوان شایعه مطرح شده، ندارم ولی به طور کلی، معماری در نظر گرفته شده برای PS5 و clock rate متغیر در نظر گرفتن برای یه کنسول یکم ترسناکه....
همونجور که میدونیم، توی دنیای کامپیوتر هرچیزی که باید پردازش روش صورت بگیره در قالب مجموعه ای از instructionها (دستورالعمل ها) هست که به پردازنده ارجاع داده میشه و پردازنده طبق شاخصی نام clock rate که بر حسب هرتز هست تو هر واحد زمانیش مقداری از این instructionها رو پردازش میکنه. اورکلاک کردن پردازنده به این معنی هست که clock rate پردازنده رو به شکلی که از نظر سخت افزاری و فنی و معماری به این شکل طراحی نشده رو افزایش بدیم تا طبیعتا سرعت پردازشش بالاتر بره.
به شکلی کاملا طبیعی این مسئله منجر به بروز گرمایی خیلی بالاتر از ماکسیمم لود معمول پردازنده میشه و به شدت stability یا همون پایداری سیستم رو تهدید میکنه.
توی PC رو میزی که یه معماری واحد برای همه نداره و همه چی دستی قابل کاستومایز و دستکاری توسط کاربر هست (حتی تنظیمات گرافیکی بازیها) کاربرا میان تو موارد محدود و بازه های زمانی نه چندان زیاد، با رعایت اصول overclocking و سیستم خنک کننده مناسب تدارک دیدن و دستکاری BIOS و .... کاری میکنن که مثلا توی فلان بازی تو بخش های سنگین پردازشیش فریم ریت اشون افت نکنه یا مجبور نشن رزولوشن رو بیارن پایین. طبیعتا سازنده بازی هم وظیفه ای برای بهینه اجرا شدن بازیش تو همه شرایط و همه حالات و کانفینگ های مختلف PC های نداره.
ولی پیاده سازی این سیستم تو یه کنسول که کاربر نه میتونه سخت افزار رو کاستومایز کنه نه حتی نرم افزار رو و این اتفاق گه گداری هم نیست و تقریبا باید دایمی باشه و بین همه کنسول ها خروجی یکسان باشه و بازیساز وظیفه داره که بازیش به شکل بهینه تو همه کنسول های PS5 اجرا بشه و ... کاری بس عجیب غریب هست و میتونه پیامدهای غیر قابل پیش بینی زیادی داشته باشه.
باید به این سوال پاسخ داده بشه که مثلا پردازنده کنسول میتونه نیم ساعت یا بیشتر یه ضرب رو حالت اورکلاک کار کنه و از نظر کنترل دما و پایداری سیستم و باقی بخش ها، همه چیز به طور کامل مهندسی و تحت کنترل قرار گرفته باشه یا نه؟
بعد تکلیف سازنده بازی این وسط چیه و چطور سرنی میگه بازیها نیاز به optimize شدن از سمت سازنده ندارن؟ سازنده اگر clock پایه رو مدنظر قرار بده برای پروسه ی ساخت بازیش، بازیش از نظر کیفیت فنی افت زیادی میکنه، اگر حالت overclock رو در نظر بگیره از بیخ برای بازیش، خطر شدید افزایش گرمای بیش از حد و فشار به کل سیستم و تهدید پایداری سیستم رو به جون خریده و اصلا همین عامل اگر به درستی از سمت کنسول مدیریت نشده باشه، میتونه به قدری باعث افت کیفیت فنی بشه که سازنده آرزو کنه کاش از همون اول فرکانس پایه رو مدنظر قرار میداده
 
آخرین ویرایش:

Bellic

کاربر سایت
May 7, 2013
2,110
دوستانی که به اخبار و شایعات علاقه دارن در مورد این خبر هم تاپیک بزنید :

PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says
Contrary to rumors, Sony's PlayStation 5 should have a powerful cooling system that adequately manages heat dissipation
Derek Strickland | Apr 5, 2020 at 03:07 pm CDT

PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says

PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says
غیر مستقیم این موضوع داغ کردن کنسول رو رد کرده و گفته از این بابت هیچ مشکلی نداره
الان میان میگن سرنی چی میزنه منم میخوام , خبر وقتی همه چیش فیکه طبیعی هست که بحث درست حسابی هم راجبش شکل نمیگیره
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
دوستانی که به اخبار و شایعات علاقه دارن در مورد این خبر هم تاپیک بزنید :

PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says
Contrary to rumors, Sony's PlayStation 5 should have a powerful cooling system that adequately manages heat dissipation
Derek Strickland | Apr 5, 2020 at 03:07 pm CDT

PlayStation 5's cooling solution will make you quite happy, Cerny says

توجه داری که این مطلب در واقع همون سخنرانی 2 هفته پیش سرنی هست؟ :D همون که اولش با توضیح SSD شروع شد و با 3D Audio تمام؟ :D
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
آخرین ویرایش:

Isildur

Rise and Shine Mr. Freeman
کاربر سایت
Dec 10, 2006
9,250
نام
امیرحسین
وظیفه کولینگ ps5 خوشحال کردن ماست؟ :D.
دوباره اول نسل شد و داری برای تغییر جبهه برنامه می ریزیا :D کامنتای اخیرتو که می خونم شدی Fratos زمان 360 :D
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
ناموسا اون مقاله دیشب و قضیه توییت پاک کردنا هم از صبح اینقدر خنده دار نبود :))

135475
------

خوشحالی ما اهمیت نداره چیزی که مهمه اینکه کولینگ میتونه اون RBMK رو خنک نگهداره یا نه :D.
زمان xb1 اینطوری بود هر وقت دمورد قدرت سئوال میکردن اعضای ماکرو خیلی تابلو طفره میرفتن حالا دقیق یادم نیست چی مگفتن ولی بصورت ضایعی میپیچوندن قضیه رو. حالا نوبت اینا شده.
 

Isildur

Rise and Shine Mr. Freeman
کاربر سایت
Dec 10, 2006
9,250
نام
امیرحسین

m.a.t

کاربر سایت
Dec 31, 2005
3,095
نام
محمد علی
SSD و HDD و باقی انواع این نوع حافظه ها فقط کارشون نگهداری و انتقال فایل ها به حافظه اصلی و هیچ کار خاصی نمیشه باهاشون کرد
بجز اینکه بخاطر سرعت بسیار بالاشون بعنوان کش ازشون در کنار حافظه 16 گیگ سیستم ازشون استفاده کرد نرم افزارهای که گفتید تو ورژن های جدیدش از SSD به عنوان کش استفاده میکنند ولی در ورژن های قدیمی نه دلیل بالا رفتن سرعتشون هم همین هست


به این نکته توجه کردید که با این سرعت انتقال داده های در SSD کنسول های نسل جدید ۴.۸ گیگ ایکس باکس و 8-9 گیگ پلی ۵ هست در حالت فشرده

ما در هر دو کنسول کلا ۱۶ گیگ رم داریم یعنی در حداکثر ۱.۵-۳ ثانیه کل حافظه ۱۶ گیگ پر میشه
یعنی تفاوتشون ۱.۵ ثانیه هست:D

در حالت غیر فشرده هم ۳ - ۶ ثانیه یعنی حداکثر ۳ ثانیه تفاوت دارند تا کل ۱۶ گیگ حافظه پر بشه:D
ممکنه به قیافه‌ام نخوره اما می‌فهمم کارکرد SSD و HDD نگه‌داری نافرار اطلاعاته:D

منم نمی‌گم قراره معجزه‌ای رخ بده (چون احتمالاً رخ نمیده) اما دارم این احتمال رو مطرح می‌کنم که به واسطه بهینه سازی براساس SSD (مثل همین کش کردن که شما می‌گید یا روش‌های دیگه که این ور اون ور می‌گن) بشه کاری کرد مقداری بهینه‌سازی سرعت رخ بده. مثلا میزان اطلاعات و جریان اطلاعاتی که باید در ابتدا لود بشه نسبت به HDD تغییر کنه.
 

KavehFrootan

کاربر سایت
Apr 5, 2020
87
توجه داری که این مطلب در واقع همون سخنرانی 2 هفته پیش سرنی هست؟ :D همون که اولش با توضیح SSD شروع شد و با 3D Audio تمام؟ :D
اتفاقا سرنی بنده خدا بدم نمیگه ها به نظر تو بخش SSD که کاملا برتری دارن نسبت به X و این بحث 3D stdio میگن خیلی جالبه تو نسل بعدو کاملا صدا جهش بزرگی می‌کنه رو کنسول ps5 ولی خب اینا بیشتر توضیح همونه چون منم بعید می‌دونم اون چیزی که سرنی درباره متغیر بودن ps5 میگه عملیاتی باشه حتی فن های تغییر یافته که کاملا هم لازم بوده این که دیگه اضهر من الشمسه باید فن ها بزرگتر باشند نسل بعد ولی بازم زیاد خوشحال نباش چون تهش بازی انحصاری حرف اول و آخر میزنه:D
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
اتفاقا سرنی بنده خدا بدم نمیگه ها به نظر تو بخش SSD که کاملا برتری دارن نسبت به X و این بحث 3D stdio میگن خیلی جالبه تو نسل بعدو کاملا صدا جهش بزرگی می‌کنه رو کنسول ps5 ولی خب اینا بیشتر توضیح همونه چون منم بعید می‌دونم اون چیزی که سرنی درباره متغیر بودن ps5 میگه عملیاتی باشه حتی فن های تغییر یافته که کاملا هم لازم بوده این که دیگه اضهر من الشمسه باید فن ها بزرگتر باشند نسل بعد ولی بازم زیاد خوشحال نباش چون تهش بازی انحصاری حرف اول و آخر میزنه:D

الان اتفاقا داشتم این مقاله رو میخوندم :D گستیمت هست بر اساس معماری RDNA 1.0 ولی به نظرم امکان درست بودن چنین چیزی هم میتونه زیاد باشه :D

No, the PS5 won’t offer anywhere near the graphics performance of Xbox Series X: Navi benchmarks prove it

درباره SSD حرف بدی نزده سرنی ولی خب من فکر نمیکنم تفاوت چندانی با ایکس باکس داشته باشه در عمل بخاطر روشی که خود XSX بکار میبره و توضیح مهندسین مایکروسافت خیلی منطقی و کاربردی بود و امیدوارم درصدها و آماری که ارائه دادن هم درست باشه :D خود چیپ صدا هم دقیق معلوم نیست تفاوت دو تا سیستم در چه حد هست ولی رو پرفورمنس و خروجی کلی 2 تا سیستم اثر چندانی نمیذاره ولی ساپورت هر دوتاشون از صدای 3 بعدی میتونه کمک کنه که نسل بعد صدا گذاری بازیها هم یه جهش معقولی داشته باشه :D این نسل که فقط چند تا بازی معدود سمت این داستانها رفتن و خداروشکر چندتاییش رو تجربه کردم من هم :D

از نظر بازی انحصاری هم اتفاقا نسل خیلی خوب و عالی شروع میشه برای من با Halo Infinite و بازگشت فورتزا و KI2 و پرفکت دارک جدید (اگر که شایعه 2 تا آخری درست باشه) و تا 2022 هم گیم پس التیمیت دارم و اگر زنده باشم لحظات خوشی را سپری خواهم کرد (بدون در نظر گرفتن باقی بازیهای فرست پارتی و ثرد پارتی) :D

در کل من خوشحالم و دلایل زیادی هم دارم برای خوشحالی :D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر