شایعه شایعه: سخت افزار کنسول PlayStation 5 با مشکل مواجه شده‌است

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,767
نام
Bahram
با نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها دوباره بازار شایعات مختلف داغ شده و به قول معروف هر دم از این باغ بری می‌رسد. هر چند این شایعات همیشه درست نیستند و حتی می‌توان گفت که درصد بیشتری از آن‌ها به حقیقت هم نمی‌پیوندند، اما شایعه امروز از طرف منابع معتبری منتشر شده که حداقل می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.
با توجه به گزارش‌های منتشر شده، کنسول PlayStation 5 دارای مشکلات شدیدی است. تعدادی از بازیسازان و برنامه نویسان اعلام کرده‌اند که نگران برخی از کمبود های کنسول PS5 هستند. این گزارش ابتدا توسط یکی از کاربران توییتر با نام Jeff Rickel منتشر شد، اما بعد از آن دو نویسنده معتبر سایت Windows Central هم اعلام کردند که گزارش‌های مشابه‌ای را از تعدادی از سازندگان شنیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر می‌رسد شرکت سونی با موفقیت کنسول PS4 تا حدودی مایکروسافت و کنسول Xbox Series X را دست کم گرفته و بعد از معرفی Xbox جدید، سونی به دنبال چاره‌ای بوده‌است تا بتواند اختلاف سخت افزاری PS5 را با کنسول رقیب کاهش دهد. آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سخت افزار کنسول را اورکلاک کنند و این عمل باعث ایجاد مشکلات شدید گرمایشی، کاهش کلاک سخت افزار و در نتیجه بازدهی کمتر کنسول می‌شود. در نهایت این مشکلات سبب شده تا پروسه بهینه‌سازی بازی‌ها بر روی کنسول به امری دشوار تبدیل شود. در حالی که Xbox Series X از نظر قدرتی که ارائه می دهد ثابت است، PS5 غیرقابل پیش بینی عمل کرده که به نوبه خود بهینه سازی را بسیار چالش برانگیز می کند.
در ادامه گزارش آمده است که شرکت سونی برای رفع این مشکلات تصمیم گرفته تا دیزاین کنسول PS5 را به صورت کلی برای جلوگیری از این مشکلات تغییر دهد و ممکن است ما با کنسولی شبیه به Xbox Series X از لحاظ ضاهری طرف باشیم. همچنین ادعا شده که شرکت سونی قصد دارد عرضه کنسول را بین ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد.
البته شرکت سونی همچنان برای مقابله با کنسول Xbox Series X ممکن است تا تصمیم به عرضه کنسول با مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در پایان سال ۲۰۲۰ بگیرد و طراحی دوباره کنسول را به زمان دیگری موکول کند.
در نهایت دوباره باید اشاره کرد که تمام این گزارشات شایعه هستند، اما تایید آن‌ها توسط Daniel Rubino و Jez Corden نویسندگان سایت Windows Central کمی این شایعات را جدی می‌کند.
 
آخرین ویرایش:

g4mer

XBOX 20/20
کاربر سایت
Nov 18, 2017
2,310
نام
سعید ربانی
تفاوت سرعت لود بازی ها در SSD و HDD و NVM

در اینجا سرعت NVM حدود 3500 مگابایت در ثانیه هست و SSD حدود 500-600 مگابایت حدودا و HDD هم حدود 150-200 مگابایت







این دو تا کلیپ نشون میدن که سرعت لود در سرعت های بالا تفاوت محسوسی ندارند و از یکجای به بعد تاثیر خاصی ندارد

پس میشه نتیجه گرفت که سرعت لود در PS5 و XBX تفاوت محسوسی ندارند و نمیشه برتری در این مورد برای PS5 قائل شد
چندتا بحث در مورد نتیجه گیری شما وجود داره
1 اگه این بازی ها بر مبنای ssd اونم با سرعت 2.5 gb per/second کالیبره و ساخته میشدن بله میشد گفت خیلی سرعت ها تفاوت ندارن
اما وقتی تو همه ویدیو ها میبینیم فرق سرعت 600 مگ با 3500 مگ فقط یک ثانیس!!!! پس اینجا گلوگاهی وجود نداره که این اختلاف کوچیکه
در واقع حجم بالایی رد و بدل نمیشه که اصلا بخاد گلوگاه بشه!!!
حالا شما مینیموم نسل بعد ssdکنسول ها ینی سریX رو با ps5 که دوبرابر پهنای باند اکس باکس رو داره با حجم و سرعت رم ddr6 و gpu و بازی های بر مبنای ssd
در نتیجه این شکل از مقایسه شبیه مقایسه لیگ برتر خلیج فارس با لیگ جزیرس :D
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
این نگرانی وجود داره که این متغیر بودن در Ps5 مثل همون داستان Esram که ماکروسافت در زمان Xbox One خیلی روش مانور میداد قبل عرضه رسمی ولی در نهایت باعث ایجاد مشکلات زیادی برای سازندگان ترد پارتی شد که نمونش هم در رزولوشن بازی ها دیدیم هم بعضا در فریم اینجا هم به نسبت Xbox X که به نظر یک دستگاه بی عیب و نقص و قدرتمندی هست برای سونی دردسرساز بشه

کاملا من همچین حسی دارم به کلاک متغییر :D

یعنی اصلا قابل درک نیست جوری که سرنی پرزنت کرد، از یه طرف گفته کلاک 3 گیگاهرتز CPU و 2 گیگاهرتز GPU (هر دو ثابت) به طور همزمان برای ما مشکل ساز بود و نمیتونستیم به چنین خروجی برسیم بعد از یه طرف میگه با سیستم شناور میتونیم به کلاک 3.5 گیگاهرتز CPU و 2.23 گیگاهرتز GPU برسیم که در اکثر موقع یا این مقدار هست یا نزدیک به این :D

کنارش هم بند و تبصره میذاره که بگه بازیساز باید بازیش رو طوری بسازه که از تمام بخش‌های GPU یا CPU استفاده نکنه که اینها داغ نکنن و یه جوری کد بزنه که تو کلاک بالا دما خیلی بالا نره :D اصلا این از eSRAM هم یه چیزی اونورتر هست انگار :D اونجا مایکروسافت میگفت برای اینکه به بهترین حالت خروجی eSRAM برسید محتویات بازی رو طوری از هر دو رم بخونید که به موازات هم کار کنن و مدام از DDR3 روی eSRAM و بلعکس کپی نکنید یا اینکه مثلا میگفت از انجین های فوروارد رندرر استفاده کنید یا Forward+ و ... نه Deferred Render که فضای ذخیره سازی زیادی میخواست :D

اینها همش بحث کد هست و یه چیزی ساده هم هست (دیتا رو چطوری ذخیره کنی و چطور بخونی و چه تکنیک‌های شناخته شده‌ای رو استفاده کنی) حالا سونی رفته یه مرحله اونورتر :D داره میگه یه طوری کد بزنید که همه بخش‌های GPU و CPU درگیر نشه یا به عبارتی داغ نکنه چون اگر داغ کنه کلاک افت میکنه :D نکته‌ای هم که نمیتونم متصور بشم اینه که به فرض اگر یه بازی باعث بشه کنسول داغ کنه ما افت فریم بیشتری میبینیم تو همون لحظه یا افت رزلوشن (افت عملکرد CPU یا GPU) و اینکه اول کلاک کدوم یکی رو سیستم کم میکنه که این هم خودش سوالی هست برای خودش :D
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,355
استاد از این ضرب و تقسیم هاتون در مورد Xbox هم بفرمایید
Xbox Series X: 52CU
Xbox One X: 40CU
Xbox One / Xbox One S: 12CU

Xbox One X Backwards Compatibility Tested: How Are Your Xbox One Games Improved?


کاملا من همچین حسی دارم به کلاک متغییر :D

یعنی اصلا قابل درک نیست جوری که سرنی پرزنت کرد، از یه طرف گفته کلاک 3 گیگاهرتز CPU و 2 گیگاهرتز GPU (هر دو ثابت) به طور همزمان برای ما مشکل ساز بود و نمیتونستیم به چنین خروجی برسیم بعد از یه طرف میگه با سیستم شناور میتونیم به کلاک 3.5 گیگاهرتز CPU و 2.23 گیگاهرتز GPU برسیم که در اکثر موقع یا این مقدار هست یا نزدیک به این :D

کنارش هم بند و تبصره میذاره که بگه بازیساز باید بازیش رو طوری بسازه که از تمام بخش‌های GPU یا CPU استفاده نکنه که اینها داغ نکنن و یه جوری کد بزنه که تو کلاک بالا دما خیلی بالا نره :D اصلا این از eSRAM هم یه چیزی اونورتر هست انگار :D اونجا مایکروسافت میگفت برای اینکه به بهترین حالت خروجی eSRAM برسید محتویات بازی رو طوری از هر دو رم بخونید که به موازات هم کار کنن و مدام از DDR3 روی eSRAM و بلعکس کپی نکنید یا اینکه مثلا میگفت از انجین های فوروارد رندرر استفاده کنید یا Forward+ و ... نه Deferred Render که فضای ذخیره سازی زیادی میخواست :D

اینها همش بحث کد هست و یه چیزی ساده هم هست (دیتا رو چطوری ذخیره کنی و چطور بخونی و چه تکنیک‌های شناخته شده‌ای رو استفاده کنی) حالا سونی رفته یه مرحله اونورتر :D داره میگه یه طوری کد بزنید که همه بخش‌های GPU و CPU درگیر نشه یا به عبارتی داغ نکنه چون اگر داغ کنه کلاک افت میکنه :D نکته‌ای هم که نمیتونم متصور بشم اینه که به فرض اگر یه بازی باعث بشه کنسول داغ کنه ما افت فریم بیشتری میبینیم تو همون لحظه یا افت رزلوشن (افت عملکرد CPU یا GPU) و اینکه اول کلاک کدوم یکی رو سیستم کم میکنه که این هم خودش سوالی هست برای خودش :D
:|
منبع مورد علاقه شما دوستان
Cerny: Devs Don't Have to Optimize in Any Way for PS5's Variable Clocks, It's All Automatic

Developers don't need to optimise in any way; if necessary, the frequency will adjust to whatever actions the CPU and GPU are performing. I think you're asking what happens if there is a piece of code intentionally written so that every transistor (or the maximum number of transistors possible) in the CPU and GPU flip on every cycle. That's a pretty abstract question, games aren't anywhere near that amount of power consumption. In fact, if such a piece of code were to run on existing consoles, the power consumption would be well out of the intended operating range and it's even possible that the console would go into thermal shutdown. PS5 would handle such an unrealistic piece of code more gracefully.

Regarding locked profiles, we support those on our dev kits, it can be helpful not to have variable clocks when optimising. Released PS5 games always get boosted frequencies so that they can take advantage of the additional power
One of our breakthroughs was finding a set of frequencies where the hotspot - meaning the thermal density of the CPU and the GPU - is the same. And that's what we've done. They're equivalently easy to cool or difficult to cool - whatever you want to call it​
 

Soheil

Set Free The Devil Inside
کاربر سایت
Sep 5, 2006
4,645
نام
سهيل
کلا شایعه معمولا جایی شکل میگیره که موضعیت داشته باشه. اسمشم شایعه است و خیلی وقتها درست در نمیاد بعضی وقت ها هم درست اتفاق می افته.

الا همین قضیه داغ کردن شایعه اش برای سری ایکس کمتر موضعیت داره و اگر کسی بیان کنه احتمال رد شدنش بیشتره تا در مورد PS5. دلیلش هم برمیگرده به چندتا موضوع مثل همین کلاک بالای GPU پی اس فایو و همچنین اینکه ماکروسافت اومد در حضور اعضای DF دل و روده کنسول را ریخت روی میز و اتفاق خود همین DF از فرم فکتور و سیستم کولینگ کنسول تعریف کرد.

پس نمیشه گفت اینجا همه دشمن سونی هستن یا دارن جبهه میگیرن. بخشی از قضیه برمیگرده به خود ساختار کنسول و یک بخشیش هم اطلاعات کم. مثلا اگر سونی سیستم کولینگ کنسول را رونمایی کنه احتمالا این شایعات کمتر میشه یا در نقطه مقابل امکان داره حتی تشدید بشه.

اما در مورد این متغیر بودن کلاک PS5 کلا یکم قضیه مبهمه.

از یک طرف سرنی میگه ما در کلاک ثابت نمیتونستیم به این مقادیر برسیم. پس یعنی متغیر گرفتیم که تا جای ممکن افزایش بدیم. از یک طرف میگه هم کنسول میتونه کلاک بیشینه برای GPU و CPU را همزمان هندل کنه. باز از یک طرف میگه که افت ها خیلی کم خواهد بود. الانم که میگه نیاز به بهینه سازی از طرف سازنده وجود نداره.

همین یکی دو خط چندتا سوال ایجاد میکنه. اگر افت کلاک در اکثر مورادکم بوده (1-2%) اساسا چه آزاریه که متغیر گرفتید؟ همون 1-2% کمتر را فیکس میکردید؟ چطور سازنده میتونه برای یک هدف ثابت بازیش را بسازه و بعد برخی از مواقع کلاک کنسول بیاد پایین ولی بازم مشکلی رخ نده (چون میگید نیاز به بهینه سازی نداره)؟ این اافزایش و کاهش کلاک موجب افزایش حرارت میشه؟راهکار خنک کاریتون چیه؟ سازنده اومد بازی را برای حالت بیشینه کلاک ساخت بعد کلاک اومد پایین چجوری سیستم این را هندل میکنه؟ اصلا کجا قراره کلاک بیاد پایین؟

و سوال های دیگه ای که به نظر تا عرضه کنسول باید منتظر موند جواب داده بشه.

پ.ن : کوروش کبیر بکوارد را 10 برابر بهتر ماکروسافت پیاده کرده هیچ مشکلی هم به لحاظ دیزاین به وجود نیومده. سرنی میتونست راهکار نرم افزاری انتخاب بکنه. کلا یک جوری اینجا اون چندخط را هی کپی میکنی انگار بکوارد فقط روی PS5 هست. مثلا محاسن استفاده از SSD که کسی ندونه فکر میکنه روی سری ایکس مموری کارته.
 

hercule-poirot

RPG Guru
کاربر فعال
Aug 1, 2007
1,203
یه بحثی داشتیم در مورد خطی نبودن دما و افزایش فرکانس
این لینک radeon 5700xt رو بررسی کرده.


همین طور که می بینید افزایش فرکانس از ۱۷۵۰ تا ۲۰۷۰ باعث شده avg power از ۱۳۶ به ۲۴۰ شده. یعنی افزایش ۱۸ درصدی فرکانس باعث شده توان متوسط ۷۶ درصد افزایش پیدا کنه. البته دمای ذکر شده ۴۵ درصد افزایش یافته که مشخصا به خاطر اینه fan با دور بالایی خنک می کرده gpu رو.
(به افزایش ولتاژ هنگام اورکلاک هم توجه بشه)
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
کلا شایعه معمولا جایی شکل میگیره که موضعیت داشته باشه. اسمشم شایعه است و خیلی وقتها درست در نمیاد بعضی وقت ها هم درست اتفاق می افته.

الا همین قضیه داغ کردن شایعه اش برای سری ایکس کمتر موضعیت داره و اگر کسی بیان کنه احتمال رد شدنش بیشتره تا در مورد PS5. دلیلش هم برمیگرده به چندتا موضوع مثل همین کلاک بالای GPU پی اس فایو و همچنین اینکه ماکروسافت اومد در حضور اعضای DF دل و روده کنسول را ریخت روی میز و اتفاق خود همین DF از فرم فکتور و سیستم کولینگ کنسول تعریف کرد.

پس نمیشه گفت اینجا همه دشمن سونی هستن یا دارن جبهه میگیرن. بخشی از قضیه برمیگرده به خود ساختار کنسول و یک بخشیش هم اطلاعات کم. مثلا اگر سونی سیستم کولینگ کنسول را رونمایی کنه احتمالا این شایعات کمتر میشه یا در نقطه مقابل امکان داره حتی تشدید بشه.

اما در مورد این متغیر بودن کلاک PS5 کلا یکم قضیه مبهمه.

از یک طرف سرنی میگه ما در کلاک ثابت نمیتونستیم به این مقادیر برسیم. پس یعنی متغیر گرفتیم که تا جای ممکن افزایش بدیم. از یک طرف میگه هم کنسول میتونه کلاک بیشینه برای GPU و CPU را همزمان هندل کنه. باز از یک طرف میگه که افت ها خیلی کم خواهد بود. الانم که میگه نیاز به بهینه سازی از طرف سازنده وجود نداره.

همین یکی دو خط چندتا سوال ایجاد میکنه. اگر افت کلاک در اکثر مورادکم بوده (1-2%) اساسا چه آزاریه که متغیر گرفتید؟ همون 1-2% کمتر را فیکس میکردید؟ چطور سازنده میتونه برای یک هدف ثابت بازیش را بسازه و بعد برخی از مواقع کلاک کنسول بیاد پایین ولی بازم مشکلی رخ نده (چون میگید نیاز به بهینه سازی نداره)؟ این اافزایش و کاهش کلاک موجب افزایش حرارت میشه؟راهکار خنک کاریتون چیه؟ سازنده اومد بازی را برای حالت بیشینه کلاک ساخت بعد کلاک اومد پایین چجوری سیستم این را هندل میکنه؟ اصلا کجا قراره کلاک بیاد پایین؟

و سوال های دیگه ای که به نظر تا عرضه کنسول باید منتظر موند جواب داده بشه.

پ.ن : کوروش کبیر بکوارد را 10 برابر بهتر ماکروسافت پیاده کرده هیچ مشکلی هم به لحاظ دیزاین به وجود نیومده. سرنی میتونست راهکار نرم افزاری انتخاب بکنه. کلا یک جوری اینجا اون چندخط را هی کپی میکنی انگار بکوارد فقط روی PS5 هست. مثلا محاسن استفاده از SSD که کسی ندونه فکر میکنه روی سری ایکس مموری کارته.

دقیقا با منطق من یکی که جور در نمیاد همچین حرف‌هایی :D رو کلاک ثابت و پایینتر به مشکل میخورن بعد رو کلاک متغییر نسبتا ثابت میرن 10% هم بیشتر خروجی میگیرن اونم در اکثر مواقع به قول سرنی یا در بالاترین سطح یا نزدیک به اون :D دیگه واقعا چه مرضی بود؟ شده مثل قضیه اون FP16 که میگفت PS4 Pro میتونه 8.4TF روی 16bit ساپورت کنه و ملت زدن به دشت و بیابون که ای آقا بیاد تحویل بگیر وان X فقط 6 ترا هست و اون 8.4 و تهش هم معلوم نشد اصلا چی شد این 8.4 و چه استفاده‌ای اصلا ازش شد :D

فقط منتظرم نتایج نهایی بیاد (بازیهای مولتی پلتفرم) ببینم روی این دو تا کنسول چه شکلی اجرا میشن و سازنده‌ها چه خروجی‌ای رو اعلام میکنن :D

یه بحثی داشتیم در مورد خطی نبودن دما و افزایش فرکانس
این لینک radeon 5700xt رو بررسی کرده.


همین طور که می بینید افزایش فرکانس از ۱۷۵۰ تا ۲۰۷۰ باعث شده avg power از ۱۳۶ به ۲۴۰ شده. یعنی افزایش ۱۸ درصدی فرکانس باعث شده توان متوسط ۷۶ درصد افزایش پیدا کنه. البته دمای ذکر شده ۴۵ درصد افزایش یافته که مشخصا به خاطر اینه fan با دور بالایی خنک می کرده gpu رو.
(به افزایش ولتاژ هنگام اورکلاک هم توجه بشه)

این چیزی که میگی خیلی جالبه :D برای افزایش فرکانس 18 درصدی پاور GPU از 136 رفته روی 240 یا 75 درصد افزایش داشته :D بعد سرنی توی کنفرانس معرفی PS5 برگشت برعکس این رو گفت، یعنی گفت شما در ازای افت 10 درصدی در پاور فقط 2-3 درصد افت کلاک میگیرید :D یعنی به جای اینکه بیاد بگه برای افزایش کلاک از 2 به 2.23 گیگاهرتز (11.5 درصد) چقدر باید پاور رو افزایش بدیم (که احتمالا میتونه بین 30 تا 60 درصد افزایش داشته باشه) برگشته آمار عکسش رو داده :D
 
آخرین ویرایش:

Cait Sith

Dauntless Feline Hero
کاربر سایت
Jan 21, 2009
2,912
ربطی به جیم رایان نداره
تمام این مشکلات PS5 به خاطر مصائب بکوارد
آقا من یه چیزی رو نمیفهمم.
نینتندو هم اکثرا کنسولاش بک وارد داشتن معماری GC, Wii, Wii U مثلا یکی بود و قدرتاشونم بیشتر از هم حالا ویی و گیم کیوب بگیم زیاد فرق نداشتن ولی Wii U و Wii خیلی فرق داشتن. یا 3DS که قدرت PSP رو تقریبا داشت بکوارد DS (هم قدرت سوپر نینتندو تقریبا) رو داشت.سونی نمیشد یه جوری با همین فرمول جلو بره و معماری PS5 رو شبیه به PS4 دربیاره قشنگ؟
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
آقا من یه چیزی رو نمیفهمم.
نینتندو هم اکثرا کنسولاش بک وارد داشتن معماری GC, Wii, Wii U مثلا یکی بود و قدرتاشونم بیشتر از هم حالا ویی و گیم کیوب بگیم زیاد فرق نداشتن ولی Wii U و Wii خیلی فرق داشتن. یا 3DS که قدرت PSP رو تقریبا داشت بکوارد DS (هم قدرت سوپر نینتندو تقریبا) رو داشت.سونی نمیشد یه جوری با همین فرمول جلو بره و معماری PS5 رو شبیه به PS4 دربیاره قشنگ؟

معماری CPU و ... چیپ Wii رو اگر درست خاطرم باشه عینا توی Wii U بکار برده بود نینتندو از این نظر حتی از سونی هم بدتر عمل کرده نینتندو و خود Wii رو هم بر اساس GC ساخته بودن :D سونی هم همین فرمون رو بخواد بره جلو باید محدودیت‌های روش فعلیش رو همچنان دسته و پنجه نرم کنه باهاش :D شاید مثلا برای PS5 Pro برن سمت 72 CU (اگر که شدنی باشه) که خب قابل توجه هست و مثلا نصف این رو غیر فعال کنن که بتونن PS5/PS4Pro رو شبیه سازی کنن یا 3/4 این رو غیر فعال کنن تا PS4 رو شبیه سازی کنن و ...
 

vaan 2

کاربر سایت
Dec 20, 2009
16,030
نام
مازیار
آقا من یه چیزی رو نمیفهمم.
نینتندو هم اکثرا کنسولاش بک وارد داشتن معماری GC, Wii, Wii U مثلا یکی بود و قدرتاشونم بیشتر از هم حالا ویی و گیم کیوب بگیم زیاد فرق نداشتن ولی Wii U و Wii خیلی فرق داشتن. یا 3DS که قدرت PSP رو تقریبا داشت بکوارد DS (هم قدرت سوپر نینتندو تقریبا) رو داشت.سونی نمیشد یه جوری با همین فرمول جلو بره و معماری PS5 رو شبیه به PS4 دربیاره قشنگ؟
خود ویتا بکوارد دیجیتال psp رو تمام و کمال داشت، Ps1 هم به همین شکل... اینها همش حرفه... همش تصمیم مدیریتی هست که بدترین و ضد ترین مدیر ممکن نسبت به بکوارد الان راس sie نشسته
 

rahyarpaul

کاربر سایت
Mar 17, 2011
10,917
نام
محمد حسین
یه بحثی داشتیم در مورد خطی نبودن دما و افزایش فرکانس
این لینک radeon 5700xt رو بررسی کرده.


همین طور که می بینید افزایش فرکانس از ۱۷۵۰ تا ۲۰۷۰ باعث شده avg power از ۱۳۶ به ۲۴۰ شده. یعنی افزایش ۱۸ درصدی فرکانس باعث شده توان متوسط ۷۶ درصد افزایش پیدا کنه. البته دمای ذکر شده ۴۵ درصد افزایش یافته که مشخصا به خاطر اینه fan با دور بالایی خنک می کرده gpu رو.
(به افزایش ولتاژ هنگام اورکلاک هم توجه بشه)
اورکلاک همینه. سونی ثطعا هم مصرف برقش افزایش شدید خواهد داشت و هم برای دماش نیاز به یک سیستم خنک کننده قوی خواهد داشت و گر نه اگه مدام بخواد تو اون حالت باشه. هم خونه دیگه نیاز به بخاری نخواهد داشت و هم عمر دستگاه بشدت کاهش می یابد و مصرف برق هم میتونه به عوامل تعیین کننده تو خرید کنسولها اضافه شه.چون تو یکسری از جاها برق واقعا گرونه. و تو کارت گیمینگ pc یکی از دلایل برتری انویدیا نسبت به amd هم دماشه و هم مصرف برقش. و تو اینجا هم این برتری اگه ایجاد بشه ،و مصرف برق و دمای مناسبتری ایکس باکس ارائه بده ،میتونه براش یه پوئن محسوب بشه.
 
آخرین ویرایش:

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,355
کلا شایعه معمولا جایی شکل میگیره که موضعیت داشته باشه. اسمشم شایعه است و خیلی وقتها درست در نمیاد بعضی وقت ها هم درست اتفاق می افته.

الا همین قضیه داغ کردن شایعه اش برای سری ایکس کمتر موضعیت داره و اگر کسی بیان کنه احتمال رد شدنش بیشتره تا در مورد PS5. دلیلش هم برمیگرده به چندتا موضوع مثل همین کلاک بالای GPU پی اس فایو و همچنین اینکه ماکروسافت اومد در حضور اعضای DF دل و روده کنسول را ریخت روی میز و اتفاق خود همین DF از فرم فکتور و سیستم کولینگ کنسول تعریف کرد.

پس نمیشه گفت اینجا همه دشمن سونی هستن یا دارن جبهه میگیرن. بخشی از قضیه برمیگرده به خود ساختار کنسول و یک بخشیش هم اطلاعات کم. مثلا اگر سونی سیستم کولینگ کنسول را رونمایی کنه احتمالا این شایعات کمتر میشه یا در نقطه مقابل امکان داره حتی تشدید بشه.

اما در مورد این متغیر بودن کلاک PS5 کلا یکم قضیه مبهمه.

از یک طرف سرنی میگه ما در کلاک ثابت نمیتونستیم به این مقادیر برسیم. پس یعنی متغیر گرفتیم که تا جای ممکن افزایش بدیم. از یک طرف میگه هم کنسول میتونه کلاک بیشینه برای GPU و CPU را همزمان هندل کنه. باز از یک طرف میگه که افت ها خیلی کم خواهد بود. الانم که میگه نیاز به بهینه سازی از طرف سازنده وجود نداره.

همین یکی دو خط چندتا سوال ایجاد میکنه. اگر افت کلاک در اکثر مورادکم بوده (1-2%) اساسا چه آزاریه که متغیر گرفتید؟ همون 1-2% کمتر را فیکس میکردید؟ چطور سازنده میتونه برای یک هدف ثابت بازیش را بسازه و بعد برخی از مواقع کلاک کنسول بیاد پایین ولی بازم مشکلی رخ نده (چون میگید نیاز به بهینه سازی نداره)؟ این اافزایش و کاهش کلاک موجب افزایش حرارت میشه؟راهکار خنک کاریتون چیه؟ سازنده اومد بازی را برای حالت بیشینه کلاک ساخت بعد کلاک اومد پایین چجوری سیستم این را هندل میکنه؟ اصلا کجا قراره کلاک بیاد پایین؟

و سوال های دیگه ای که به نظر تا عرضه کنسول باید منتظر موند جواب داده بشه.

پ.ن : کوروش کبیر بکوارد را 10 برابر بهتر ماکروسافت پیاده کرده هیچ مشکلی هم به لحاظ دیزاین به وجود نیومده. سرنی میتونست راهکار نرم افزاری انتخاب بکنه. کلا یک جوری اینجا اون چندخط را هی کپی میکنی انگار بکوارد فقط روی PS5 هست. مثلا محاسن استفاده از SSD که کسی ندونه فکر میکنه روی سری ایکس مموری کارته.
مشخص مایکروسافت بکوارد را 10 برابر بهتر ماکروسافت پیاده کرده
با چه منطقی سرنی میتونست راهکار نرم افزاری انتخاب بکنه ؟
پیش فرض شما دوستان در مورد مارک سرنی مضحک
فک می کنید سرنی که شارلاتان دروغگو که در طراحی کنسول از کودکان بازیسنتر کم تر می فهمه ؟
فک می کنید راه حل بهتری برای backward کامل ps4 بوده و استفاده نکرده ؟
همین الان که backward کاملا سخت افزاری همه بازی ها باید تست بشن 100 بازی به لانچ می رسه اگه نرم افزاری بود ابروی سونی می رفت بعید می دونم بازی به لانچ می رسید
به این خاطر که شما هنگام رانتایم فقط می تونین shader array غیر فعال کنین. تو gpu ps5 به احتمال زیاد، ۲ تا shader engine هست که هر کدوم از ۲ تا shader array تشکیل شده. این ۲ تا shader array احتمالا ۹ تا wgp دارن (۵+۴) و هر wgp می شه ۲ تا cu. که در کل می شه ۳۶cu. برای سازگاری با PS4 یه shader array که ۵wgp داره و یکی دیگه که 4wgp غیر فعال می شن که به 18cu که gpu ps4 باشه، برسیم.
برای فعال، غیر فعال کردن تو سطح wgp احتیاج به آپدیت فیرمور و ریبوت دستگاه تو هر نوبت هست که عملی نیست.
مایکروسافت با وجود بکوارد بهتر باز هم بیش از 100 هزار ساعت صرف تست بازی های one و 360 روی سری x کرده

بازی مایکروسافت تا 2022 همه کراس جن بعد از اون همزمان برای pc هم عرضه می شه ssd مایکروسافت در حد لودینگ و لود تکسچر باقی می مونه
SSD PS5 هم تکرار دوست نداری دیگه توضیح نمیدم
-------------------
سرنی جواب همه سوالات داده
PlayStation 5 uncovered: the Mark Cerny tech deep dive

اگر افت کلاک در اکثر مورادکم بوده (1-2%) اساسا چه آزاریه که متغیر گرفتید؟ همون 1-2% کمتر را فیکس میکردید؟
1586104650851.png
خود سرنی توضیح داد اگه فیکس می کردن مثل ps4 و pro باید برای بدترین حالت ممکن در تمام طول 7 سال عمر کنسول خنک کننده طراحی می کردن نتیجه یا چیزی شبیه چراغ زرد مرگ بود یا صدای کولر وحشناک

چطور سازنده میتونه برای یک هدف ثابت بازیش را بسازه و بعد برخی از مواقع کلاک کنسول بیاد پایین ولی بازم مشکلی رخ نده (چون میگید نیاز به بهینه سازی نداره)؟ این اافزایش و کاهش کلاک موجب افزایش حرارت میشه؟سازنده اومد بازی را برای حالت بیشینه کلاک ساخت بعد کلاک اومد پایین چجوری سیستم این را هندل میکنه؟
احتمالا صرفا رزولوشن بالا پایین میشه
سازنده بازی 2160 بهینه کرده مواقع کاهش کلاک کنسول رزولوشن میاد روی 2050p اختلاف در حدی نیست که گیمر متوجه بشه
راهکار خنک کاریتون چیه؟
وقتی کنسول رونمایی شدن مشخص میشه
دقیقا با منطق من یکی که جور در نمیاد همچین حرف‌هایی :D رو کلاک ثابت و پایینتر به مشکل میخورن بعد رو کلاک متغییر نسبتا ثابت میرن 10% هم بیشتر خروجی میگیرن اونم در اکثر مواقع به قول سرنی یا در بالاترین سطح یا نزدیک به اون :D دیگه واقعا چه مرضی بود؟ شده مثل قضیه اون FP16 که میگفت PS4 Pro میتونه 8.4TF روی 16bit ساپورت کنه و ملت زدن به دشت و بیابون که ای آقا بیاد تحویل بگیر وان X فقط 6 ترا هست و اون 8.4 و تهش هم معلوم نشد اصلا چی شد این 8.4 و چه استفاده‌ای اصلا ازش شد :D

فقط منتظرم نتایج نهایی بیاد (بازیهای مولتی پلتفرم) ببینم روی این دو تا کنسول چه شکلی اجرا میشن و سازنده‌ها چه خروجی‌ای رو اعلام میکنن :D



این چیزی که میگی خیلی جالبه :D برای افزایش فرکانس 18 درصدی پاور GPU از 136 رفته روی 240 یا 75 درصد افزایش داشته :D بعد سرنی توی کنفرانس معرفی PS5 برگشت برعکس این رو گفت، یعنی گفت شما در ازای افت 10 درصدی در پاور فقط 2-3 درصد افت کلاک میگیرید :D یعنی به جای اینکه بیاد بگه برای افزایش کلاک از 2 به 2.23 گیگاهرتز (11.5 درصد) چقدر باید پاور رو افزایش بدیم (که احتمالا میتونه بین 30 تا 60 درصد افزایش داشته باشه) برگشته آمار عکسش رو داده :D
Cerny also stresses that power consumption and clock speeds don't have a linear relationship. Dropping frequency by 10 per cent reduces power consumption by around 27 per cent. "In general, a 10 per cent power reduction is just a few per cent reduction in frequency," Cerny emphasises.​
 
آخرین ویرایش:

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,997
نام
محمد امین
یحتمل با این فرکانس متغییر ، بازی ها PS5 با برچسب 4K و 60 فریم عرضه میشه اما در عمل تو بازی شاهد افت رزولیشن و فریم خواهیم بود در کل باید صبر کرد شاید سرنی معجزه ای انجام داده
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
با چه منطقی سرنی میتونست راهکار نرم افزاری انتخاب بکنه ؟
پیش فرض شما دوستان در مورد مارک سرنی مضحک
فک می کنید سرنی که شارلاتان دروغگو که در طراحی کنسول از کودکان بازیسنتر کم تر می فهمه ؟

با این منطق که مایکروسافت 360 که کلا بر اساس یه معماری دیگه بود رو تونست روی وان با اون CPU زپرتی شبیه سازی کنه بعد سرنی روی ZEN 2.0 که 4 برابر قویتر از جگوار هست هم نمیتونه از این افزایش پرفورمنس 4 برابری استفاده کنه؟ :D با این منطق که سری X میتونه 4 تا Xbox One یا حتی PS4 رو همزمان شبیه سازی کنه و PS5 برای شبیه سازی PS4 باید نصف GPUـش از کار بیافته و کلاکش نصف بشه و از تغییرات سخت افزاری اعمال شده داخل CPU و GPU استفاده کنه تا بتونه همون کاری رو بکنه که مایکروسافت فقط با بکارگیری درست یه لایه نرم افزاری میانی بین بازی و سخت افزار Xbox One تونسته کارش رو به خوبی انجام بده؟ :D

اون زمانی هم که مایکرو صرف کرده بخاطر این هست که هر بازی رو به صورت یه VM جداگانه شبیه سازی میکنه و میاره روی سخت افزار و البته بدون هیچ نیازی به دخالت خود بازیساز (چیزی که سونی گفته اگر به مشکل بخورن مجبور میشن بدن بازیساز بازی رو دوباره دستکاری کنه تا روی PS5 ران بشه) بین این دو تا یه فرق اساسی هست اخوی :D بزرگترین فرقش هم اینه که مایکرو با این کار عملا میتونه رزلوشن و کیفیت بازی مثل فریم ریت و AF و حتی HDR و ... رو هم تحت تأثیر قرار بده و عملا بازی شکل و شمایل دیگه‌ای پیدا میکنه :D


راهکار خنک کاریتون چیه؟
وقتی کنسول رونمایی شدن مشخص میشه

راهکار گارانتیتون چیه؟
وقتی کنسولتون سوخت مشخص میشه :D

Cerny also stresses that power consumption and clock speeds don't have a linear relationship. Dropping frequency by 10 per cent reduces power consumption by around 27 per cent. "In general, a 10 per cent power reduction is just a few per cent reduction in frequency," Cerny emphasises.​

الان هدفت از فرستادن این متن چیه دقیقا؟ :D
 

Terova

No Trolls
Gold User
Dec 1, 2007
12,997
نام
محمد امین
اره مثل GEARS 5 به عنوان 4K 60 روی ONE X و 1080 روی ONE تبلیغ می شد :)
producing results on X such as 1584p, 1728p, 2160p and the like. Xbox One S renders at quarter resolution by comparison - including values such as 792p and 864p up to full 1080p
در عمل رزولوشن 50 درصد پایین تر از 4K و 1080 هم اجرا میکرد
------------
در بدترین حالت PS5 فریم ثابت فقط رزولوشن پایین میاد اون هم در حدی نیست که گیمر متوجه بشه

خوب این یک واقعیت هست و قراره سر PS5 هم بیاد البته این افت در XO به خاطر ضعف کلی سخت افزار بود ولی در PS5 به خاطر نترکیدن کنسولهست بازم اینها حدس و احتمال هست شاید PS5 کلی سس مخفی داشته باشه
حالا بماند همین که XO با 1.2 ترافلاپس گرز 5 با این رزولیشن اجرا و فریم اجرا میکرد یک شاهکار بود
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر