شایعه شایعه: سخت افزار کنسول PlayStation 5 با مشکل مواجه شده‌است

Bahram

Alan, Wake Up
مدیر انجمن
Sep 7, 2011
7,767
نام
Bahram
با نزدیک شدن به نسل جدید کنسول‌ها دوباره بازار شایعات مختلف داغ شده و به قول معروف هر دم از این باغ بری می‌رسد. هر چند این شایعات همیشه درست نیستند و حتی می‌توان گفت که درصد بیشتری از آن‌ها به حقیقت هم نمی‌پیوندند، اما شایعه امروز از طرف منابع معتبری منتشر شده که حداقل می‌توان آن‌ها را بررسی کرد.
با توجه به گزارش‌های منتشر شده، کنسول PlayStation 5 دارای مشکلات شدیدی است. تعدادی از بازیسازان و برنامه نویسان اعلام کرده‌اند که نگران برخی از کمبود های کنسول PS5 هستند. این گزارش ابتدا توسط یکی از کاربران توییتر با نام Jeff Rickel منتشر شد، اما بعد از آن دو نویسنده معتبر سایت Windows Central هم اعلام کردند که گزارش‌های مشابه‌ای را از تعدادی از سازندگان شنیده‌اند.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که به نظر می‌رسد شرکت سونی با موفقیت کنسول PS4 تا حدودی مایکروسافت و کنسول Xbox Series X را دست کم گرفته و بعد از معرفی Xbox جدید، سونی به دنبال چاره‌ای بوده‌است تا بتواند اختلاف سخت افزاری PS5 را با کنسول رقیب کاهش دهد. آن‌ها در نهایت تصمیم می‌گیرند تا سخت افزار کنسول را اورکلاک کنند و این عمل باعث ایجاد مشکلات شدید گرمایشی، کاهش کلاک سخت افزار و در نتیجه بازدهی کمتر کنسول می‌شود. در نهایت این مشکلات سبب شده تا پروسه بهینه‌سازی بازی‌ها بر روی کنسول به امری دشوار تبدیل شود. در حالی که Xbox Series X از نظر قدرتی که ارائه می دهد ثابت است، PS5 غیرقابل پیش بینی عمل کرده که به نوبه خود بهینه سازی را بسیار چالش برانگیز می کند.
در ادامه گزارش آمده است که شرکت سونی برای رفع این مشکلات تصمیم گرفته تا دیزاین کنسول PS5 را به صورت کلی برای جلوگیری از این مشکلات تغییر دهد و ممکن است ما با کنسولی شبیه به Xbox Series X از لحاظ ضاهری طرف باشیم. همچنین ادعا شده که شرکت سونی قصد دارد عرضه کنسول را بین ۶ تا ۱۲ ماه به تاخیر بیاندازد.
البته شرکت سونی همچنان برای مقابله با کنسول Xbox Series X ممکن است تا تصمیم به عرضه کنسول با مشکلاتی که در بالا اشاره شد، در پایان سال ۲۰۲۰ بگیرد و طراحی دوباره کنسول را به زمان دیگری موکول کند.
در نهایت دوباره باید اشاره کرد که تمام این گزارشات شایعه هستند، اما تایید آن‌ها توسط Daniel Rubino و Jez Corden نویسندگان سایت Windows Central کمی این شایعات را جدی می‌کند.
 
آخرین ویرایش:

m.a.t

کاربر سایت
Dec 31, 2005
3,095
نام
محمد علی
تفاوت سرعت لود بازی ها در SSD و HDD و NVM

در اینجا سرعت NVM حدود 3500 مگابایت در ثانیه هست و SSD حدود 500-600 مگابایت حدودا و HDD هم حدود 150-200 مگابایت







این دو تا کلیپ نشون میدن که سرعت لود در سرعت های بالا تفاوت محسوسی ندارند و از یکجای به بعد تاثیر خاصی ندارد

پس میشه نتیجه گرفت که سرعت لود در PS5 و XBX تفاوت محسوسی ندارند و نمیشه برتری در این مورد برای PS5 قائل شد
البته اینجا یه اشکالی وجود داره. فکر می‌کنم شما فاکتر «بهینه سازی برای استفاده از SSD» رو داری نادیده می‌گیری.
همین الان ویندوز ۱۰ (و احتمالا ۸) برای استفاده از SSD‌ بهینه شده و شما به وضوح می‌تونی تاثیر SSD‌ رو توش ببینی. در حالی که توی ویندوز ۷ شاید شما فقط از مزیت افزایش سرعت بهره‌مند بشی.
حالا من مثال گیمی ندارم چون کسی تا حالا فکر نمی‌کنم بازی‌ای رو برای SSD بهینه کرده باشه. اما مثال نرم‌افزاری زیاده. مثلا شما می‌تونی خیلی راحت تست کنی که AutoCAD ۲۰۲۰ خیلی خوب از SSD استفاده می‌کنه
و سرعت لود فایل‌ها و برنامه به وضوح روی SSD بیشتر میشه اما نسخه ۲۰۱۴ همون نرم‌افزار تقریباً هیچ استفاده خاصی از SSD‌ نمی‌کنه.

البته چیزی که من می‌گم بر اساس بنچمارک تخصصی نیست و فقط به صورت شهودی به این نتیجه رسیدم. ممکنه درست نباشه.:D
مگه این شایعه ـه تکذیب نشد؟ :-?
چجوری این جا پس 14 صفحه جلو رفته؟
البته تکذیب نشده. یه آدم یوزلسی گفته این حرف غیرمنطقیه:-"
ولی دلیل جلورفتن صفحات به نظرم اینه که بچه‌ها Meme تموم کردن و توی تاپیک vs مجبور شدن کوتاه بیان تا بسته جدید meme برسه. از اون ور به خاطر کرونا خبرها کم شده و طبیعتاً meme material هم نایاب.
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,356
با این منطق که مایکروسافت 360 که کلا بر اساس یه معماری دیگه بود رو تونست روی وان با اون CPU زپرتی شبیه سازی کنه بعد سرنی روی ZEN 2.0 که 4 برابر قویتر از جگوار هست هم نمیتونه از این افزایش پرفورمنس 4 برابری استفاده کنه؟ :D با این منطق که سری X میتونه 4 تا Xbox One یا حتی PS4 رو همزمان شبیه سازی کنه و PS5 برای شبیه سازی PS4 باید نصف GPUـش از کار بیافته و کلاکش نصف بشه و از تغییرات سخت افزاری اعمال شده داخل CPU و GPU استفاده کنه تا بتونه همون کاری رو بکنه که مایکروسافت فقط با بکارگیری درست یه لایه نرم افزاری میانی بین بازی و سخت افزار Xbox One تونسته کارش رو به خوبی انجام بده؟ :D

اون زمانی هم که مایکرو صرف کرده بخاطر این هست که هر بازی رو به صورت یه VM جداگانه شبیه سازی میکنه و میاره روی سخت افزار و البته بدون هیچ نیازی به دخالت خود بازیساز (چیزی که سونی گفته اگر به مشکل بخورن مجبور میشن بدن بازیساز بازی رو دوباره دستکاری کنه تا روی PS5 ران بشه) بین این دو تا یه فرق اساسی هست اخوی :D بزرگترین فرقش هم اینه که مایکرو با این کار عملا میتونه رزلوشن و کیفیت بازی مثل فریم ریت و AF و حتی HDR و ... رو هم تحت تأثیر قرار بده و عملا بازی شکل و شمایل دیگه‌ای پیدا میکنه :D




راهکار گارانتیتون چیه؟
وقتی کنسولتون سوخت مشخص میشه :D



الان هدفت از فرستادن این متن چیه دقیقا؟ :D
گفتم مشخص مایکروسافت بکوارد 10 برابر بهتر پیاده کرده الان هدفت از فرستادن این متن چیه دقیقا؟ :D

اگه دست شما دوستان بود فرکانس فیکس بود بله کنسول می سوخت
خدا شکر سرنی ادم باهوشی با کلاک شناور برای کنسول مشکلی پیش نمیاد

خودت نفهمیدی چی نوشتی ؟
این چیزی که میگی خیلی جالبه :D برای افزایش فرکانس 18 درصدی پاور GPU از 136 رفته روی 240 یا 75 درصد افزایش داشته :D بعد سرنی توی کنفرانس معرفی PS5 برگشت برعکس این رو گفت، یعنی گفت شما در ازای افت 10 درصدی در پاور فقط 2-3 درصد افت کلاک میگیرید :D یعنی به جای اینکه بیاد بگه برای افزایش کلاک از 2 به 2.23 گیگاهرتز (11.5 درصد) چقدر باید پاور رو افزایش بدیم (که احتمالا میتونه بین 30 تا 60 درصد افزایش داشته باشه) برگشته آمار عکسش رو داده

Cerny also stresses that power consumption and clock speeds don't have a linear relationship. Dropping frequency by 10 per cent reduces power consumption by around 27 per cent. "In general, a 10 per cent power reduction is just a few per cent reduction in frequency," Cerny emphasises​
 

LBJ4Ever

FedExpress
کاربر سایت
Apr 11, 2011
6,289
نام
Afshin
اصلا امکان نداره با PS5 مشکلاتی شبیه سه چراغ داشته باشه
با variable frequency هر موقع دما بالا بره کلاک پایین میاد

یه نکته خیلی مهم این وسط هست، وقتی بحث فرکانس کاری متغیر پیش میاد به طبع قدرت پردازش هم باهاش بالا و پایین می‌شه. توی PC شما وقتی کارتتون از نظر خنک کنندگی خوب نباشه، برای پایین اومدن دما کلاک پایین میاد و در نتیجش هم قدرت پردازش پایین میاد و کارت شما فریم کمتری میده. در نتیجه یوزر مجبور هست سیستم تحویه کیس رو تغییر بده، یا فن کارت رو عوض کنه یا این که تنظیمات گرافیکی رو پایین بیاره که فشار کمتر شه و فریم افت پیدا نکنه. این مساله برای کنسول خیلی میتونه مشکل ساز باشه، سازنده میخواد یه بازی رو برای یه کنسول بسازه و انتظار داره که روی همه کنسول ها یه خروجی بده، حالا اگه قرار باشه یه کنسول بخاطر این که از نظر سیلیکون کیفیت خوبی نداشته و داغ میکرده کلاکش پایین بیاد، توی بازی افت فریم ایجاد میشه و این برای یوزرِ کنسول قابل پذیرش نیست. یوزر کنسولی هم دسترسی به تغییر تنظیمات گرافیکی بازی نداره که بخواد بار GPU رو پایین بیاره که دما پایین بیاد!
البته یه راه حلی داره، کنسول رو بزارید جلوی کولر گازی تا کلاک نیاد پایین :D
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,356
یه نکته خیلی مهم این وسط هست، وقتی بحث فرکانس کاری متغیر پیش میاد به طبع قدرت پردازش هم باهاش بالا و پایین می‌شه. توی PC شما وقتی کارتتون از نظر خنک کنندگی خوب نباشه، برای پایین اومدن دما کلاک پایین میاد و در نتیجش هم قدرت پردازش پایین میاد و کارت شما فریم کمتری میده. در نتیجه یوزر مجبور هست سیستم تحویه کیس رو تغییر بده، یا فن کارت رو عوض کنه یا این که تنظیمات گرافیکی رو پایین بیاره که فشار کمتر شه و فریم افت پیدا نکنه. این مساله برای کنسول خیلی میتونه مشکل ساز باشه، سازنده میخواد یه بازی رو برای یه کنسول بسازه و انتظار داره که روی همه کنسول ها یه خروجی بده، حالا اگه قرار باشه یه کنسول بخاطر این که از نظر سیلیکون کیفیت خوبی نداشته و داغ میکرده کلاکش پایین بیاد، توی بازی افت فریم ایجاد میشه و این برای یوزرِ کنسول قابل پذیرش نیست. یوزر کنسولی هم دسترسی به تغییر تنظیمات گرافیکی بازی نداره که بخواد بار GPU رو پایین بیاره که دما پایین بیاد!
البته یه راه حلی داره، کنسول رو بزارید جلوی کولر گازی تا کلاک نیاد پایین :D
تفاوتی نمی کنه داخل یخچال یا کابینت همه PS5 عملکرد یکسان دارن

"The behaviour of all PS5s is the same," says Cerny. "If you play the same game and go to the same location in the game, it doesn't matter which custom chip you have and what its transistors are like. It doesn't matter if you put it in your stereo cabinet or your refrigerator, your PS5 will get the same frequencies for CPU and GPU as any other PS5."​
 

LBJ4Ever

FedExpress
کاربر سایت
Apr 11, 2011
6,289
نام
Afshin
تفاوتی نمی کنه داخل یخچال یا کابینت همه PS5 عملکرد یکسان دارن

"The behaviour of all PS5s is the same," says Cerny. "If you play the same game and go to the same location in the game, it doesn't matter which custom chip you have and what its transistors are like. It doesn't matter if you put it in your stereo cabinet or your refrigerator, your PS5 will get the same frequencies for CPU and GPU as any other PS5."​

آخر نقل رو هم خوندید؟ گفته PS5ـه شما فرکانس کاری CPU و GPUـش تفاوتی نمیکنه. این یعنی از بابت سیستم تهویه کنسول به قدری مطمئنه که میگه فرکانس کاری تغییری نمیکنه.
حرف من اینه که اگه شرایط اینطور نباشه و فرکانس کاری به خاطر مشکلات تهویه تغییر کنه، مشکلاتی به همراه داره. کُلِ بحثِ این تاپیک سر همین موضوعه که یکی شایعه کرده کنسول نمیتونه تو حالت اورکلاکش استیبل باشه، این که سونی این شایعه رو رَد می‎کنه کلاً یه موضوع دیگست. اگه کنسول سیستم کلاک متغیر داشته باشه و سیستم تهویه کنسول به هر دلیلی عالی عمل نکنه، اُفت پرفُرمنس خواهد داشت. نتیجه نهایی ایشالله واسه بعد از لانچِ کنسول.
 

kourooshkabir25

کاربر سایت
Apr 4, 2017
5,356
آخر نقل رو هم خوندید؟ گفته PS5ـه شما فرکانس کاری CPU و GPUـش تفاوتی نمیکنه. این یعنی از بابت سیستم تهویه کنسول به قدری مطمئنه که میگه فرکانس کاری تغییری نمیکنه.
حرف من اینه که اگه شرایط اینطور نباشه و فرکانس کاری به خاطر مشکلات تهویه تغییر کنه، مشکلاتی به همراه داره. کُلِ بحثِ این تاپیک سر همین موضوعه که یکی شایعه کرده کنسول نمیتونه تو حالت اورکلاکش استیبل باشه، این که سونی این شایعه رو رَد می‎کنه کلاً یه موضوع دیگست. اگه کنسول سیستم کلاک متغیر داشته باشه و سیستم تهویه کنسول به هر دلیلی عالی عمل نکنه، اُفت پرفُرمنس خواهد داشت. نتیجه نهایی ایشالله واسه بعد از لانچِ کنسول.
سرنی قبلا تمام این ها پاسخ داده

"We don't use the actual temperature of the die, as that would cause two types of variance between PS5s," explains Mark Cerny. "One is variance caused by differences in ambient temperature; the console could be in a hotter or cooler location in the room. The other is variance caused by the individual custom chip in the console, some chips run hotter and some chips run cooler. So instead of using the temperature of the die, we use an algorithm in which the frequency depends on CPU and GPU activity information. That keeps behaviour between PS5s consistent."
Inside the processor is a power control unit, constantly measuring the activity of the CPU, the GPU and the memory interface, assessing the nature of the tasks they are undertaking. Rather than judging power draw based on the nature of your specific PS5 processor, a more general 'model SoC' is used instead. Think of it as a simulation of how the processor is likely to behave, and that same simulation is used at the heart of the power monitor within every PlayStation 5, ensuring consistency in every unit.​
کاهش فرکانس در PS5 تابع دما نیست بلکه به POWER وابسته است
 

LBJ4Ever

FedExpress
کاربر سایت
Apr 11, 2011
6,289
نام
Afshin
سرنی قبلا تمام این ها پاسخ داد

"We don't use the actual temperature of the die, as that would cause two types of variance between PS5s," explains Mark Cerny. "One is variance caused by differences in ambient temperature; the console could be in a hotter or cooler location in the room. The other is variance caused by the individual custom chip in the console, some chips run hotter and some chips run cooler. So instead of using the temperature of the die, we use an algorithm in which the frequency depends on CPU and GPU activity information. That keeps behaviour between PS5s consistent."
Inside the processor is a power control unit, constantly measuring the activity of the CPU, the GPU and the memory interface, assessing the nature of the tasks they are undertaking. Rather than judging power draw based on the nature of your specific PS5 processor, a more general 'model SoC' is used instead. Think of it as a simulation of how the processor is likely to behave, and that same simulation is used at the heart of the power monitor within every PlayStation 5, ensuring consistency in every unit.​
کاهش فرکانس در PS5 تابع دما نیست بلکه به POWER وابسته است

بله، تمامِ این صحبت‌ها رو خوندم. بحث "این شایعه" اینه که یه عده میگن این سیستمی که مارک سرنی میگنه در عمل به مشکل برخورده. حتی سردبیر DF هم گفت با این که با مارک سرنی صحبت کردم هنوز برام علامت سوال داره که سیستم بوستِ PS5 چطور عمل می‌کنه. خلاصه اگه قرار باشه این شایعه درست باشه و سیستم نتونه به طور ثابت و همیشه توی همه کنسول‌ها این کلاک ها رو حفظ کنه، یا شاهد کاهش کلاک خواهیم بود، یا تغییر سیستم تهویه. شما می‌تونی یه چیپ رو جوری طراحی کنی که بر اثر گرما Throttle نکنه و فقط محدودیت ولتاژ براش اعمال کنی، ولی اگه اون سیستم درست طراحی نشه ممکنه همون دما باعث نابودی چیپ شه. من نمی‌گم سیستم PS5 مشکل داره، دارم می‌گم "اگر" طبق این شایعه مشکل داشته باشه، کنسول با این شرایط بیرون داده نمی‌شه.
 

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
گفتم مشخص مایکروسافت بکوارد 10 برابر بهتر پیاده کرده الان هدفت از فرستادن این متن چیه دقیقا؟ :D

سوال پرسیدی جوابش رو دادم، تمام زور سرنی در ارائه یه راهکار کاملا سخت افزاری بود در حالی که هم PS4 و هم PS5 معماری x86 هستن و خیلی خیلی راحت‌تر باید باشه شبیه سازی PS4 روی PS5 به صورت نرم افزاری ولی سرنی نرفته به این سمت اما مایکرو این کار رو با یه کنسول ضعیفتر راحت انجام داده :D هدف این بود :D

اگه دست شما دوستان بود فرکانس فیکس بود بله کنسول می سوخت
خدا شکر سرنی ادم باهوشی با کلاک شناور برای کنسول مشکلی پیش نمیاد

خودت نفهمیدی چی نوشتی ؟


Cerny also stresses that power consumption and clock speeds don't have a linear relationship. Dropping frequency by 10 per cent reduces power consumption by around 27 per cent. "In general, a 10 per cent power reduction is just a few per cent reduction in frequency," Cerny emphasises​


اون جمله که 10 درصد پاور کمتر بشه فرکانس چند درصد کمتر میشه چیزی هست که سرنی در کنفرانس گفته :D با این حرف مشکلی داری؟ :D

غیر از این هم گفتن اینکه همه PS5 ها یکسان عمل میکنن چه تو یخچال و چه تو بخاری هم برای من قابل درک نیست :D یعنی کنسولی که دمای محیطی‌ 2 درجه سانتی گراد هست با کنسولی که تو دمای 40 سانتی گراد قرار هست کار کنه فقط بر حسب ورکلود قرار هست فرکانسشون بالا و پایین بره؟ یعنی دمای محیط به دمای تولید شده بخاطر اون پردازش اضافه نمیشه و چیپ آسیب نمیبینه؟ :D

اگر اینطوری باشه سونی یه سیستم خنک کننده عالی تدارک دیده و واقعا دیدن این سیستم خنک کننده جزو واجبات هست :D
 

Fratos

کاربر سایت
Aug 23, 2006
16,071
یعنی اصلا قابل درک نیست جوری که سرنی پرزنت کرد، از یه طرف گفته کلاک 3 گیگاهرتز CPU و 2 گیگاهرتز GPU (هر دو ثابت) به طور همزمان برای ما مشکل ساز بود
سرنی گفته:
Cerny: Devs Don’t Have to Optimize in Any Way for PS5’s Variable Clocks, It’s All Automatic
نمیدونم چی میزنه، هرچی هست منم میخوام :D.
 

samijavid

کاربر سایت
May 15, 2010
4,200
نام
سامان
حرفای سرنی واقعا نامفهومه فرکانس با دما زیاد و کم نمیشه دست بازی ساز هم نیست اپتیمایز کردنش؛ از یه طرف میگه هر دو میتونن توی پیک کار کنن از اون طرف اگر هر دو توی پیک کار میکنن چرا فرکانس ها تغییر میکنه! تا اطلاعات جدید نیاد نمیشه گفت سیستمش چجوریه

Sent from my SM-N960F using Tapatalk
 

IMANOKA

کاربر سایت
Sep 11, 2014
6,312
یحتمل با این فرکانس متغییر ، بازی ها PS5 با برچسب 4K و 60 فریم عرضه میشه اما در عمل تو بازی شاهد افت رزولیشن و فریم خواهیم بود در کل باید صبر کرد شاید سرنی معجزه ای انجام داده
داینامیک رزولوشن هم گزینه مناسبیه،واسه ثابت موندن فریم رزولوشن بعضی جاهای بازی میاد پایین.
 
  • Like
Reactions: lomis

LiviNG D3AD

کاربر سایت
Dec 7, 2008
3,856
نام
Mohsen
حرفای سرنی واقعا نامفهومه فرکانس با دما زیاد و کم نمیشه دست بازی ساز هم نیست اپتیمایز کردنش؛ از یه طرف میگه هر دو میتونن توی پیک کار کنن از اون طرف اگر هر دو توی پیک کار میکنن چرا فرکانس ها تغییر میکنه! تا اطلاعات جدید نیاد نمیشه گفت سیستمش چجوریه

Sent from my SM-N960F using Tapatalk

اگر این سیستم که سرنی میگه واقعا اینطوری خروجی بده و همش هم روی پیک کاری باشه خب قطعا شاهکار مهندسی هست :D من ایمان میارم بهش بشخصه :D
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر