سوالهاي يك بازيساز آماتور

guardian

کاربر سایت
Dec 26, 2008
95
قبلا يه گزينه تشكر اين پايينا بود اما به لطف مسترها پاك شد.
به هر حال از جناب گارديان تشكر ميكنم به خاطر جوابشون چرا كه همين هم واسه من خيلي ارزشمند بود.:love:
اما من به طور كامل جوابم رو نگرفتم.:mad:
بازهم تكرار ميكنم كه:
چجوري بايد گيم پلي رو تويه بازي جا داد.منظورم اينه كه چجوري بايد گيم پلي بازي رو نوشت؟بايد گيم پلي رو همراه با سناريو نوشت؟
خواهشا يه جواب كامل بديد.:blushing:

پاسخ سوال شما مثل آموزش خلبانی در یک جلسه میمونه :biggrin1:
من برای جوابتون کتاب معرفی کردم , یعنی جواب انقدر گستردس که در باره این موضوع کتابهای زیادی نوشتن. تنها کاری که میتونم بکنم اینه که سرنخ رو دستتون بدم و خودتون برید دنبالش و بدونید نمیشه خیلی از سوالها رو حاضر و آماده به جوابش رسید و جواب خیلی پیچیده تر از یک جمله ساده هست.
اما کلیت موضوع اینه که نوشتن گیم پلی قواعد خاصی داره در سبک های مختلف , هر تیم یا شخصی اونو به شیوه ای مینویسه ولی همشون از یک کلیت واحد طبعیت میکنن و اون هم واضح بودن چیزیه که به نگارش در میارن , یعنی هرکس با خوندنش بتونه گیم پلی رو درک کنه

برای مثال ماریو رو در نظر بگیر:

داستان :
یک لوله کش به نام ماریو برای نجات شاهزاده ای به نام پرنسس پیچ مراحل سختی رو طی میکنه و معماهایی رو حل میکنه و در آخر با مبارزه با یک غول, پرنسس رو نجات میده

گیم پلی :
بازی به سبک پلتفرمر هستش , اصلی ترین حرکت کاراکتر پرشه و با پرش روی دشمنا می تونه اونا رو از بین ببره , کاراکتر با خوردن قارچ بزرگ میشه وجونش هم دو برابر میشه.
در بازی تعدادی لوله وجود داره که با گذر از این لوله ها میتونه به قسمت دیگه ای از مرحله بره (میان بر)
کاراکتر با خوردن آیتم گل رنگش عوض میشه و میتونه تیر شلیک کنه...

میبینی که داستان هیچ ربطی به گیم پلی نداره

مظورم اينه كه مثلا اينكه جعبه جون كجا قرار بگيره يا مهمات كجا باشن يا كي و كجا بايد به بازيباز يك اسلحه جديد داد.ميخوام بدونم قبل از اينكه مهمات و جعبه جون و اسلحه را بوسيله كد نويسي وارد بازي بكني قبلش بايد اين آيتم ها رو و جاهاشون رو مثل داستان رويه كاغذ بنويسي؟چجوري؟

اینی که شما میگی اسمش Level Design هستش نه Gameplay Design
Level Design همونطور که از اسمش مشخصه محل قرار گیری و شکل ظاهری مرحله رو تعیین میکنه , مثلا 4 تا اتاق داشته باشه , فلان جا پله داشته باشه , تو فلان اتاق یک جعبه جون باشه و ...
 

ashkan_203

کاربر سایت
Apr 19, 2008
28
من تو این دو صفحه که گذشت دیدم که خیلی از افراد که حتی نمی دونند مراحل ساخت بازیه چیه اومدند و نظر دادند !!!!!اونم اشتباه!!!(البته به جز آقا یا خانم gurdian که فکر کنم چون ایشون هم چون از کلمات قلمبه سلمبه استفاده کرد موجبات گیج شدن بیشتر دوستان رو فراهم کرد!!!!)
سایت های زیادی حتی به زبان فارسی وجود داره که می تونید توش این چیزها رو از پایه یاد بگیرید برای اینکه تبلیغ نشه آدرس نمی دهم ولی اسمشونو میگم ( طراحان پارسی ، دنیای آینده ، فنایی و .....)


اولین چیزی که باید در نظر داشت اینه که بازی می خواد سه بعدی باشه یا دو بعدی !!!
دومین چیزی که باید توجه کنید اینه که می خواهید از موتورهای آماده استفاده کنید یا موتور رو خودتون بنویسید !! خب پیشنهاد می کنم چون شما تازه کارید از موتور های آماده استفاده کنید حالا اگه نمی خواهید که بازی ساز شوید و هدف شما فقط دونستن اطلاعاته ادامه می دهم
اگه بخواهید بازی سه بعدی باشه می تونید از موتورهایی مثل 3d Game Studio یا Quest 3d استفاده کنید البته موتورهای زیاد دیگه ای هم هستند ولی این موتورها خودشون یه ادیتور برای طراحی مراحل دارند و عملا برنامه نویسی برای طراحی مراحل رو از روی گروه می اندازه !!!!!!!

گفتم طراحی مراحل ؟؟ حالا طراحی مراحل چیه ؟؟؟؟؟؟
طراحی مراحل همون طور که از اسمش پیداست یعنی طراحی مرحله ها . به عبارت دیگه جا گذاری تمام اشیا موجود در بازی خب توی موتور هایی که ادیتور ندارند این کار رو باید با برنامه نویسی انجام داد یا اینکه خود گروه ابزاری رو برای طراحی مراحل برای راحتی کار خود می سازند . خب بریم سر بحثمون
اگه بخواهید بازی دو بعدی باشه باید از موتورهای آماده Torque Game Builder یا Game Maker استفاده کنید.
اگه می خواهید با هر کدوم از این نرم افزار ها کار کنید می تونید سوالاتون رو توی سایت های بالا بپرسید.
خب حالا که موتور بازی مشخص شد شما باید به فکر لول ها و تمامی اشیای توی بازی باشی که چگونه طراحی بشند ؟؟؟ اگه بازی سه بعدی باشه احتیاج به یه مدل ساز داری که می تونه با مایا یا مکس یا پوزر یا هر نرم افزار دیگه کار کنه . اگه دوبعدی باشه شما باید کسی رو پیدا کنی که بتونه اسپرایت ها رو با پینت خود ویندوز یا فتو شاپ بکشه که بهش می گن آرتیست . می تونید توی ساخت بازی های دوبعدی هم از مایا یا تری دی مکس استفاده کنید به این شکل که بعد از تمام شدن ساخت مدل از هر زاویه ای که می خواهید توی بازی باشه رندر بگیرید و عکس رندر شده را توی نرم افزار دو بعدی سازتون وارد کنید.
خب حالا که اشیای بازیتون ساخته شد اونارو به برنامه نویس های گروه می دهید تا از اونا توی بازی استفاده کنند . در کنار مدل ها یا همون اشیا توی بازی ما احتیاج به موسیقی هم داریم که این کار رو هم یه گروه دیگه انجام میده و موسیقی ها رو به برنامه نویس میده . صدای دوبلور ها هم به برنامه نویس داده میشه . به عبارت کلی تمام این کارها (یعنی ساخت منابع بازی) به برنامه نویس ختم میشه !!!!! یعنی چی ؟؟؟؟؟
یعنی اینکه هر گروه (طراحی . انیمیشن . موسیقی. دوبله ) کارهایی رو که انجام میده به برنامه نویس ها می سپاره و این برنامه نویس است که از مطالب پراکنده توی بازی بر طبق داستان اونارو جمع می کنه و به اونا جان می بخشه!!!
خب چند نوع برنامه نویس داریم : تمام کارهای برنامه نویسی رو میشه حتی با یه نفر انجام داد اما توی بازی های بزرگ که وقت هم در ساخت اونا مهمه چند نوع برنامه نویس داریم :

طراح موتور : طراح موتور کسی که موتور یا انجین ساخت بازی رو میسازه حال اینکه بعضی ها از موتورهای آماده استفاده می کنند دیگه به این نوع برنامه نویس احتیاج ندارند!!!!
طراح گیم پلی : کسی که تمام خصوصیات شخصیت اصلی رو تعریف می کنه و رفتارهای او با سایر اشیاء درون بازی رو شکل می ده . در بازیهای racing شخصیت اصلی همون ماشینیه که دست ماست و اونو کنترل می کنیم . طراح گیم پلی است که به شخصیت اصلی می گوید که مثلا با زدن کلید راست به جلو برو . طراحی گیم پلی به نظر من مهمترین قسمت برنامه نویسیه چون کلا اونه که با کاربرها سرو کار داره!
طراح هوش مصنوعی : کسی که هوش مصنوعی دشمن ها و حتی گاهی نیروهای خودی یا دوست ها رو می نویسه!!!
طراح مرحله: کسی که مراحل رو طراحی می کنه . اینکار ممکنه که با استفاده از level editor یا برنامه نویس باشه . بیشتر اوقات حتی اگه level Editor آماده در دسترس نباشه خود افراد یک level Editor را برای راحتی کار می نویسند.
خب ممکنه بعضی جاها به علت کمبود وقت برنامه نویس ها رو از این که هست تخصصی تر کنند ولی بعضی جاها هم ممکنه که برنامه نویس اونا رو یه نفر انجام بده !!

مراحل طراحی یه بازی :
نمیشه یه قانون کلی برای طراحی بازی نوشت تا همه برای طراحی از روی اون پیروی کنند ولی معمولا شیوه های ساخت بازی در اکثر گروه ها شبیه به همه من یه روش طراحی بازی رو برای شما در زیر می نویسم :
1. نوشتن داستان
2. طراحی استوری برد ها
استوری برد چیه ؟؟؟؟
استوری برد به هر چیزی گفته میشه که بتونه داستان رو به طور تمام و کمال به صورت بصری به طراح های بازی(گرافیست ، آرتیست ، برنامه نویس ، آهنگساز ، دوبلور ، سازنده افکت های صوتی ) بفهمونه .
استوری برد می تونه یه برگه کاغذ که روش داستان رو کشیدند یا یه سری تصویر یا یه انیمیشن یا حتی یه تخته وایت برد باشه !!!
3. طراحی شخصیت های اصلییا فرعی بازی که به نوعی در داستان تاثیر دارند.
4. طراحی تریلر یا دمو (این مرحله اختیاریه و ممکنه گروهی اصلا تریلر یا دمو برای بازیش نسازه اما اگه بخواهند این کار رو بکنند از این مرحله به بعد می تونند شروع کنند ).
از این به بعد ممکنه کارها موازی هم صورت بگیره(اینو یادم رفت بگم که یه نفر به عنوان کارگردان وظیفه ارتباط تمام گروه با یکدیگر رو داره و بر طبق داستان باید به تمام اعضای گروه وظایفشون رو بگه )
5. طراحی کاراکتر ها . انیمشن ها . تمامی گرافیک های موجود در بازی
6. طراحی افکت های صوتی . ساخت آهنگ ها. ساخت صداهای کاراکتر ها (صحبت ها)
7. طراحی انجین (در صورت استفاده از انجین ساخت خود ) .
8. طراحی گیم پلی . طراحی هوش مصنوعی .طراحی مرحله ها
9 . اتمام بازی و دادن نسخه جهت تکثیر و انتشار !

البته تمامی مرحله های بالا می تونه توسط یه شخص هم انجام بشه مثل بازی سرزمین رویا ساخته آقای مهدی فنایی!!!
ولی توی بازی های روز دنیا به دقت تمامی نکات رعایت میشه ! چون برای اونا به جز ساخت بازی ، وقت هم مهمه البته به نظرم راه دوم بهتره چون کارها تقسیم میشه و بازی بهتر از آب در میان پون به قول معروف همه چیز رو همگان دانند !!!!

در مورد گفته های دوستان که توی دو صفحه قبل گفتند اینارو اصلاح کنم ::
یه بازی فوتبال چیزی نیست که توی دو سه ماه ساختش !!!! بازی های مثل PES و FIFA که هر ساله ارائه میشه در واقع بازی های ساخت دو سه ماه نیست هسته این بازی ها همون بازی سال قبل یا حتی بازیهای اولیه شون است اما گروه سازنده اونا هر ساله میاد و بر طبق بازی سال قبل خود گرافیک اونا رو تغییر میده یا امکانات دیگه ای اضافه می کنه و تیم ها و بازیکن ها رو آپدیت می کنه نه اینکه دوباره اونو از اول میسازه !!!!!

امیدوارم که مطالب واقع در این تاپیک به دردتون بخوره . از کاربر هایی هم که اطلاعات موثق ندارند خواهش می کنم که هیچی نگند بهتره !!
خواهشا اگه حرفی ، حدیثی غیر از مطالب بازی سازی بالا دارید توی تاپیک بحث نکنید و با پی ام بهم اطلاع بدهید . !!!!



 

goldenuser

کاربر سایت
Feb 11, 2007
102
با سلام
من یک سوال کوچولو دارم و با عرض معذرت همین جا می پرسم.
این ogre 3d چیکارس؟کارش چیه؟از یک موتور بازی چه چیز هایی کم داره؟آیا در بازی سازی میشه ازش استفاده کرد؟من ازش خوشم اومد بیشتر به خاطر open source بودن و اینکه هر روز کامل تر میشه و از همه مهمتر رایگان بودنش.
 

guardian

کاربر سایت
Dec 26, 2008
95
با سلام
من یک سوال کوچولو دارم و با عرض معذرت همین جا می پرسم.
این ogre 3d چیکارس؟کارش چیه؟از یک موتور بازی چه چیز هایی کم داره؟آیا در بازی سازی میشه ازش استفاده کرد؟من ازش خوشم اومد بیشتر به خاطر open source بودن و اینکه هر روز کامل تر میشه و از همه مهمتر رایگان بودنش.

سلام
Ogre یک موتور گرافیکی هستش که تنها کارش فقط رندره و موتور بازی نیست.
در واقع اگه بخوایم بگیم از موتور بازی چی کم داره باید گفت که از موتور بازی فقط رندر رو داره! :)
برای استفاده از Ogre برای بازی باید امکانات صدا , فیزیک , شبکه , هوش مصنوعی , توابع وردوی , GUI و ... بهش اضافه بشه .
در قسمت رندر هم شما خیلی چیزها رو باید خودتون بنویسید و اینطور نیست که چون موتور رندره پس همه چیز رو خودش انجام میده , مثلا شما احتیاج به ساختاری برای مدیریت کاراکتر ها , آبجکت ها , دوربین و نور و ... دارید که باید خودتون تو Ogre بنویسد.
به زبون ساده تر Ogre موتور رندره و فقط به شما میگه وردوی رو بده تا رندر کنم , ولی اینکه چی بهش بدی و چجوری بدی رو باید خودت واسش برنامه نویسی کنی
 

maTee

کاربر سایت
May 17, 2008
26
با سلام ....
یک سوال ساده داشتم..
بازیهای locoroco و PATAPON رو با چه موتوری ساختن
ایا با موتور gamemaker میشه تا این اندازه از نظر گرافیک و برنامه نویسی بازی رو ساخت.
ممنون
 

guardian

کاربر سایت
Dec 26, 2008
95
با سلام ....
یک سوال ساده داشتم..
بازیهای locoroco و PATAPON رو با چه موتوری ساختن
تا اونجایی که من میدونم اسم موتورشون رو نگفتن

ایا با موتور gamemaker میشه تا این اندازه از نظر گرافیک و برنامه نویسی بازی رو ساخت.

به هیچوجه! . بر خلاف ظاهر ساده لوکوروکو از موتور پیشرفته با فیزیکی پیچیده بهره می بره که به هیچوجه نمیشه با موتور پیش پا افتاده ای مثل GM همچین بازی ای ساخت
 

rezaigi2004

کاربر سایت
Dec 2, 2006
3,022
نام
رضا محمودی
برنامه after effect به جه درد ميخوره؟منظورم اينه كه اصلا تو زمينه بازيسازي كاربرد داره؟يه مثال از كاربردش تويه بازيساري رو ميشه بگين؟

این نرم افزار فوق العاده قوی بیشتر در صنعت سینما استفاده میشه به عنوان نمونه تمام افکت های لیزر و برخورد شمشیرها و آتش های مجازی در سری فیلم های جنگ ستارگان و از این نوع.
اما در کل این نرم افزار تدوین کننده و سازنده جلوه های ویژه در فیلم ها هست و در صنعت بازی سازی به نوعی در ساخت انیمیشن ها و کات ها در ترکیب نرم افزار های قوی تر انیمیشن سازی خودش رو نشون میده و به هیچ وجه به عنوان یک تابع در هیچ انجین ساخت بازی به طور مستقیم نقش نداره.

نمونه کار ها:

7.jpg

bdroid_saber.jpg


این ویدئو رو هم برای درک بیشتر قدرت این نرم افزار توسط یک فرد در حد متوسط کار با این نرم افزار ببینید:

http://www.youtube.com/watch?v=IB-BlIb4ylE
 

Hesam_1994

کاربر سایت
Jun 9, 2008
1,459
نام
حسام
منم چندتا سوال داشتم !
- اول این که وظیفه گروه هنری(Art Team) در پروسه ساخت یک بازی چیه؟
-دوم این که فرق Art Lead(مدیر هنری) با Art Director(کارگردان هنری) در چیه؟ اصلاً کار هرکدوم از اینا چی هست ؟!!
- سوال سومم به سوال اولم شبیه ولی میخوام بدونم دقیقا یک Artist وظیفش چیه؟
-چهارم اینکه ArtWork یعنی چی و تعریفش چیه ؟
-و آخری اینکه آیا طراحی کاراکترها و محیط ها و مراحل از روی ArtWork ها انجام میشه ؟
یعنی بدون ArtWork نمیشه ؟؟!

:biggrin1::biggrin1:
 

guardian

کاربر سایت
Dec 26, 2008
95
منم چندتا سوال داشتم !
- اول این که وظیفه گروه هنری(Art Team) در پروسه ساخت یک بازی چیه؟
هر چيزي كه روي صفحه نمايش رسم ميشه يا شنيده ميشه حاصل زحمات گروه هنريه . مدلها ‌تكستچرها صدا فضاها و كلا هرچيز كه براي ساخت يك بازي بهش احتياج هست.

-دوم این که فرق Art Lead(مدیر هنری) با Art Director(کارگردان هنری) در چیه؟ اصلاً کار هرکدوم از اینا چی هست ؟!!
Art Leader وظيفه مديريت و هماهنگي تمام اعضاء گروه هنري رو داره . مثلا ايجاد هماهنگي بين مدلساز با تكستچر آرتيست.
ولي كارگردان هنري همونطور كه از اسمش مشخصه بازي رو از ديد هنري كارگرداني ميكنه \ مثلا ميگه الان دوربين بايد كجا قرار بگيره و در چه زاويه اي باشه و ...

- سوال سومم به سوال اولم شبیه ولی میخوام بدونم دقیقا یک Artist وظیفش چیه؟
ساخت مواد خام اوليه مورد نياز يك بازي

-چهارم اینکه ArtWork یعنی چی و تعریفش چیه ؟
Artwork همون Concept Art يا طراحي مفهمويه . هرچيزي كه شما ميخواهيد بسازيد يا هر ايده اي كه نياز داريد به بقيه اعضاي تيم نشون بديد اول بايد بصورت بصري در بياد تا بقيه اعضا بتونن منظور شما رو متوجه بشن . براي مثال شما ميخوايد يه كاراكتر داشته باشيد با اين خصوصيات :
خشن قوي كچل و وحشي صفت! . شما اين خصوصيات رو واسه Concept Artist تعريف ميكنيد و اون چند تا طرح ميزنه و شما نزديك ترين طرح به ايده هاتون رو انتخاب ميكنيد و واسه مدل سازي ميديد به Character Modeler واسه ساخت مدل سه بعدي.

و آخری اینکه آیا طراحی کاراکترها و محیط ها و مراحل از روی ArtWork ها انجام میشه ؟
بله
یعنی بدون ArtWork نمیشه ؟؟!
همه چيز شدنيه
 

test84

کاربر سایت
Aug 22, 2006
4,743
سلام.چجوري توي اين دموها اينقدر دقيق صدا رو با تصوير هماهنگ ميكنن؟مثلا موقعي كه دقيقا تير به يارو اصابت ميكنه اهنگ ميره توي اوج؟
با اجازه اساتید:

جدیدا بازیها از موزیک های داینامیک (پویا) استفاده میکنن, یعنی بنا بر اتفاقاتی که داخل بازی رخ میده, موزیک هم تغییر میکنه. مثلا تو مثال شما, از لحظه ای که تو یه بازی مثله Hitman شما شروع به تیر اندازی نکردین, موزیک بسیار آروم و حالت محیطی (Ambient) داره ولی به محض اینکه شما شروع به تیر اندازی کنین یا شما رو پیدا کنن و اوضاع وخیم بشه, موزیک یه دفعه (یا بسته به بازی, کم کم) به سمت موزیکی هیجانی تر سوق پیدا میکنه.

توصیه میکنم بازی MGS1 رو برای درک صحیح این حالت بازی کنین. (چون دیدم PC دارین گفتم).
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر