سرورهای بازی ریسینگ درایو کلاب به زودی خاموش خواهند شد

MR Spidy

کاربر سایت
Apr 14, 2018
122
کمپانی سونی در بیانیه ای رسمی اعلام کرد سرورهای بازی ریسینگ Driveclub, Driveclub VR و Driveclub Bikes در دوازدهم فروردین ماه به طور کامل بسته خواهند شد و دارندگان این اثر دیگر نمیتوانند از ویژگی های انلاین بازی استفاده کنند.

همچنین واجب است بدانید در نهم شهریور ماه اثر مذکور به همراه تمامی بسته های الحاقی از فروشگاه PSN حذف خواهند شد و دیگر قابل خرید نیستند.

بازی ریسینگ درایوکلاب در سال 2014 منتشر شد و نتوانست در کسب نمرات موفق عمل کند. در پی عدم موفقیت بازی در سال 2016 کمپانی سونی استدیو سازنده بازی یعنی Evolution را به طور کامل تعطیل کرد.
 
Last edited by a moderator:

ULTIMATE TEAM

True Online Gaming
کاربر سایت
Aug 25, 2010
14,426
نام
مصطفی682سابق
مگه فقط ساخت id هست؟ بازی فیزیکی دسته دوم، اونایی که رو یه کنسول چند نفر بازی میکنن، اکانت اشتراکی و ... هم هست. فکر کن هورایزن ۳ ده میلیون فروخته بود، مایکروسافت تا الان بیست بار اعلام میکرد :D
والا با توجه به تحقیقاتی انجام دادم اکانت اشتراکی فقط بین خانواده و دو دوست رواج داره تو خارج خرید فروش دست دوم هم خیلی کم رواج داره حالا تو آمریکا رو نمیدونم ولی تو اروپا یا دبی که اینجوریه رو کنسول با چند تا ایدی هم هست دیگه بین اعضای خانواده ولی با این شرایط هم فک نکنم بیشتر از یه میلیون اینا اینجوری استفاده کرده باشن از 7 میلیون
 

Ali Venom

کاربر سایت
Jul 2, 2013
6,703
نام
ali
ببنید دوست عزیز حرفتون رو در مورد این که درایو کلاب شبیه ساز نیست، کاملا درسته، در مورد این که بازی هم مشکلاتی تو گیم پلی داره بازم درسته، در مورد ضعف محتوای بازی، . سرور های ضعیف بازی موقعه لانچ هم حرف شما و اکثردوستان درسته، نقد و نمرات بازی هم با توجه به این همه مشکل که موقعه عرضه بازی بود، و این که اون زمان اصلا اپدیت اب و هوای بازی نیومده بود و بازی اصلا ناقص بود و اکثر منتقدا ها درست میگفتن اصلا من خودم وقتی DRIVE CLUB رو خریدم تو 2 روز تمومش کردم اینقدر کم محتوا بود و بعدش هم مشلات سرور ها بود، ولی این حرف ها دلیل نمیشه بگیم این بازی، ریسینگ ضعیفی بود، بازی تو چند مورد انقلاب بود، اولینش گرافیکش بود، دومینش فیزیک اب و هوای بارانی و برفی اش بود، که تا اون زمان هیچ بازی این طوری نمونه اش نبود، سومین مورد هم اکثر لیست مایشن هاش بود اکثر سطح بالا بود، چهارمین مورد هم طراحی پر جزئیات پیست ها بود نمیدونم تو کدوم مصاحبه ازشون خونده بودم فقط برای پیست کانادا 3 هزار درخت سه بعدی طراحی کردن!!! چیزی که تو اکثر بازی های چه سیم چه ریس چه مسابقه ای مثل NFS خنده داره و اصلا شاید ما هرگز چنین جزئیاتی رو نبینیم دو باره! چهارمین مورد هم صدا گزاری دقیق ماشین ها بود، 5 مورد هم که بعدا ها اضافه شد لیست سیزن پس بود که تعداد ماشین ها رو به 250 عدد و تعداد مسابقه ها و چلنج ها رو به 1400 عدد رسوند! البته همه اینا با اپدیت های طولانی مدت تو گذر زمان اتقاف اقتاد، 5 مورد هم بخش گسترده انلاین و چلنج بود، من یادم میاد هزاران بار با ادم های از سر تار سر دنیا رقابت میکردم و اون چلنج های هیجان انگیز که طرف اون مسابقه ای که من رو 40 ثانیه میبردم رو تو 16 ثانیه برده بود! درایو کلاب گل سر سبد تاریخ صنعت ریسینگ هست و متسفانه سونی بزرگترین حماقت تاریخ خودش رو انجام داد! این تیم اینقدر نمک شناس بود که هزاران چلنج و پیست و مسابقه و حتی بخش موتور سواری رو بعدا هم رایگان به بازی اضافه کرد! چیزی که الان کسی درایو کلاب رو با سیسزن پسش بخره جز کامل ترین بازی های ریسینگ هست! بزرگترین حماقت سازندگان این بازی این بود اپدیت اب و هوای بازی رو اول نداده بودن، سیستم انلاین بازی تا یک هفته غیر غعال بود و محتوای چند ماه اول بازی کم بود!! واقعا حیف و هزاران شرم بر سونی باد که این چنین با سازندگان این بازی کرد، گیم پلی بازی هم یک چیزی بین شبیه ساز و ریس بود، و بازی واقعا هیجان فوق العاده ای داشت، ارزوی هر گیمری مثل من که عاشق ماشین سواری هست یک تعادلی بین شبیه ساز و ریس داشته باشه، بعضی از بازی ها مثل project Cars این قدر تو بحث سیمولاتور افراط میکنن که ادم حالش به هم میخوره بازی کنه!! الان منی که عاشق جزئیات و شبیه سازی و هم هیجان هستم چرا باید درایو کلاب بسته بشه؟ !!!! مثلا اومدیم یک دست با ماشین حال کنیم باید برای هر مسابقه هزار جور ایتم و گزینه رو تنظیم کنیم؟ باز صد شرف به GT و FMS !

شما مشخصا هم FMS رو تجربه کردی و هم سری GT و قطعا بهتر از من میدونی که این دوبازی علارقم اینکه اسم و رسم شبیه ساز رو یدک میشکن ولی در واقعیت در سطحی هستند که یک گیمر کژوال که بخواد یکم چالش بیشتری رو تجربه کنه، درگیر کنند. مشکل درایوکلاب دقیقا همین مورد بود. بازی میگم نه شبیه ساز بود که بخواد خیلی در سطح حرفه ای و الان Esport و این مسائل گیمر رو درگیر کنه (اصلا یک ریسینگ باز حرفه ای چه طور میتونه سی فریم در پیست رو تحمل کنه؟) و نه ارکدی که هر گیمری بتونه ازش لذت ببره (مخصوصا در دوره ایی که FH ریسینگ های ارکد رو از لحاظ سرگرمی متحول کرد)
مشکل درایوکلاب هسته گیمپلی ش بود که به جای سه هزار تا درخت، سه میلیون درخت هم میذاشتند دردی رو دوا نمیکرد. و دقت کنی هم الان تو بازار بعد از گذشت 4 5 سال از عرضه درایوکلاب ما ریسینگی رو نداریم که راه این سری رو رفته باشه! ما الان ریسینگ کارتی داریم، ارکد جهان باز مثل FH و NFS داریم، نیمه شبیه ساز داریم مثل GT و FMS و شبیه ساز ترم داریم (حالا اینکه از مدیوم ویدیو گیم خارج میشن یا نه بحث دیگه است) ولی ریسینگی نداریم که بخواد باهدف گذاری درایوکلاب عرضه بشه و همین خودش مشکل رو نشون میده

پ ن: یکم بی ربط بشه به ریسینگ الان سری BFV هم همین مشکل رو پیدا کرده و گیمپلی بازی از حالت حرفه ای قدیمی ش درامده و نیمه کژوال COD رو به خودش گرفته و نتیجه شده افت فروش و وضعیت بی سر و صدای بازی

درایوکلاب اینکه نیمه آرکید بود ایراد بازی نبود و اینو خود سازنده ها قبل از ریلیز هم گفته بودن ولی فقط راجب گیم پلی DC همین قدر بگم که بعد از یه آپدیت کلی که دادن (غیر از اضافه شدن هوای داینامیک) حتی هسته گیم پلی هم تغییر کرد و بعدش بدون اون آپدیت به هیچ عنوان نمیتونستی وارد بازی بشی چون کلا همه جوره تغییر کرده بود , وقتی میگیم بازی زیر و رو شد وقتی چندین مقاله معتبر راجبش نوشته شده فقط محدود به تعداد ماشین و پیست نمیشه ! چون اکثر تورها , ماشین ها و جاده هایی که به بازی اضافه شد DLC ها بود . نشون میده شما اینو هنوز نمیدونستی پس همون بهتره وارد بحثش نشی
راجب GTS و FMS بخوام بحث کنم مشکلی نداره مخصوصا اگه تاپیک درستی باشه و چند نفر هم منطقی بحث کنن ولی شما از اونجایی که فن قسم خورده مایکر هستی نمیتونی خیلی چیزا رو قبول کنی فقط تهش میرسی به که این که GT بده FM خوبه , ممکنه FM در کل برا خیلی ها فان تر و جذاب تر باشه و بیشتر حال بده راحت تر باشه محتوای بیشتری داشته باشه ولی من در مورد گیم پلی از دید نزدیک بودن به شبیه ساز واقعی و حرفه ای بودن مقایسه کردم

همونطور که من فن قسم خورده مایکرو ام، شما هم فن قسم خورده سونی هستی و اصلا به بحث ربطی نداره ولی درباره درایوکلاب خودت هم حرف من رو تصدیق کردی که گیمپلی بازی نیمه ارکد بود و باقی بحث که برای احمد توضیح دادم

پ ن: تجربه کامل من از گیمپلی درایوکلاب برمیگرده به زمانی که اپدیت موتور هم براش امده بود
 

alone ahmad

کاربر سایت
Feb 26, 2015
379
شما مشخصا هم FMS رو تجربه کردی و هم سری GT و قطعا بهتر از من میدونی که این دوبازی علارقم اینکه اسم و رسم شبیه ساز رو یدک میشکن ولی در واقعیت در سطحی هستند که یک گیمر کژوال که بخواد یکم چالش بیشتری رو تجربه کنه، درگیر کنند. مشکل درایوکلاب دقیقا همین مورد بود. بازی میگم نه شبیه ساز بود که بخواد خیلی در سطح حرفه ای و الان Esport و این مسائل گیمر رو درگیر کنه (اصلا یک ریسینگ باز حرفه ای چه طور میتونه سی فریم در پیست رو تحمل کنه؟) و نه ارکدی که هر گیمری بتونه ازش لذت ببره (مخصوصا در دوره ایی که FH ریسینگ های ارکد رو از لحاظ سرگرمی متحول کرد)
مشکل درایوکلاب هسته گیمپلی ش بود که به جای سه هزار تا درخت، سه میلیون درخت هم میذاشتند دردی رو دوا نمیکرد. و دقت کنی هم الان تو بازار بعد از گذشت 4 5 سال از عرضه درایوکلاب ما ریسینگی رو نداریم که راه این سری رو رفته باشه! ما الان ریسینگ کارتی داریم، ارکد جهان باز مثل FH و NFS داریم، نیمه شبیه ساز داریم مثل GT و FMS و شبیه ساز ترم داریم (حالا اینکه از مدیوم ویدیو گیم خارج میشن یا نه بحث دیگه است) ولی ریسینگی نداریم که بخواد باهدف گذاری درایوکلاب عرضه بشه و همین خودش مشکل رو نشون میده

پ ن: یکم بی ربط بشه به ریسینگ الان سری BFV هم همین مشکل رو پیدا کرده و گیمپلی بازی از حالت حرفه ای قدیمی ش درامده و نیمه کژوال COD رو به خودش گرفته و نتیجه شده افت فروش و وضعیت بی سر و صدای بازی



همونطور که من فن قسم خورده مایکرو ام، شما هم فن قسم خورده سونی هستی و اصلا به بحث ربطی نداره ولی درباره درایوکلاب خودت هم حرف من رو تصدیق کردی که گیمپلی بازی نیمه ارکد بود و باقی بحث که برای احمد توضیح دادم

پ ن: تجربه کامل من از گیمپلی درایوکلاب برمیگرده به زمانی که اپدیت موتور هم براش امده بود
مشکل اینه که شما سبک درایو کلاب رو میخوای شبیه ساز معرفی کنی که این طوری اصلا درست نیست :D درسته بازی تو پیست هست، و 30 فریمه ولی این دلیل نمیشه که بازی شبیه ساز بشه، و بازی اصلا نمیخواد ادای شبیه سازی در بیاره، در صورتی حرف های شما درست هست که بگید این بازی یک شبیه سازه، تو این سبک گیم هم قبلا شیفت یک و 2 داشتیم.:D که اتفاقا مثل همین درایو کلاب گیم پلی چالشی و تو پیست داشتن و یکمی هم مثل درایو کلاب وزنه سنگین شبیه سازی داشتند ولی این دلیل نمیشه اینا رو شبیه ساز بدونیم.
 
  • Like
Reactions: SHAYAN1999

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,347
نام
مــاکــان
این قضیه پلیر مساوی با فروش نیست که خیلی واضح هست :D البته مسلما پلیر بیشتر هم به معنی فروش بالا هست و هم پلیر فعال بیشتر ولی مشخصا تعداد فروش همیشه به شکل واضحی کمتر از تعداد پلیر هست. در مورد همه بازی ها هم صدق میکنه.

در مورد مدل ماشین ها من گفتم مدل های ظاهری و سه بعدی رو به تیم های خارج از استودیو میسپرن، نه اینکه صرفا همون مدل رو بیان تو بازی بزارن بدون طراحی فیزیک، با این کار فرصت زیادی برای مدل سازی صرف نمیشه و وقت رو میزارن برای پیاده سازی جزییات گیم پلی توی مدل های از پیش آماده شده. به طور خلاصه اینکه میگید فیزیک کلی ماشین ها ضعیف هست هم صرفا نظر شما هست، به جز اونایی که تمام شماره های این سری رو رفتن، حداقل اون نقدهای تخصصی (!) حرف دیگه ای غیر از این میزنن، فیزیک هر چی باشه دیگه ضعیف نیست، عالی نیست ولی مشخصا ضعیف هم نیست. بعدش GTS تمرکزش روی مسابقات با قوانین رسمی هست، اونوقت شما داری اینا رو ربط میدی به اینکه چون FM همچین چیزی نداره پس GTS شبیه ساز بهتری هست، که به نظر من جدا ربطی نداره :D

دقیقا یک پست بالاتر همین جملات تکرار کردم، دیگه مطمئن شدم پست هارو نمیخونید.
این پست اول من تو تاپیک :
104238

من کی گفتم فیزیک فورتزا ضعیف هست؟
من نه در مورد پکیج کلی صحبت کردم، نه در مورد بخش سینگل پلیر و...
هدف بازی بخش آنلاین هست ، منم فقط به مواردی که نوآوری های بازی بوده و یا جاهائی که بهتر ار فورتزا بوده بحث کردم.

از پست اول دارم میگم تو این موارد :
  • فیزیک
  • شرایط برگذاری مسابقات رسمی کلاسهای ریسینگ واقعی
  • جرایم رانندگی
  • قوانین پرچم
  • رتبه بندی رانندگان و چند مورد دیگه
GTS از اون جلوتر هست، اینها هم چیزی نیست که سلیقه ای باشه، 2*2 تا 4 تاست، کسی که جفتش بازی کنه کاملا براش مشخصه.
باید چیکارش کنیم که این موارد تو فورتزا وجود نداره، شما ببخش :D

تو پست های بعد هم کاملا باز کردم که قابل درک باشه.
اینجا یک گیم معمولی مثل COD/BF نیست که بگیم سلیقه طراحی مرحله دخیله، کیفیت تکسچرها، نورپردازی، جزئیات هنری و عوامل دیگه که بگیم نسبی هست، من خوشم نمیاد اما یکی دیگه ممکن خوشش بیاد نه، یا هست یا نیست.
کسی که حداقل این 2عنوان بازی کنه! یا بهترین حالت با فرمان این 2عنوان بازی کنه کاملا درک میکنه چی میگم.

کلا چندخط فقط تو ذهن شما داره تکرار میشه، فلانی داره میگه GT از Forza شبیه ساز تر هست!
پس من باید طرفداری کنم و...
این از کجا میاد من متوجه نمیشم.
 

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,503
نام
محمد
دقیقا یک پست بالاتر همین جملات تکرار کردم، دیگه مطمئن شدم پست هارو نمیخونید.
این پست اول من تو تاپیک :
View attachment 104238

من کی گفتم فیزیک فورتزا ضعیف هست؟
من نه در مورد پکیج کلی صحبت کردم، نه در مورد بخش سینگل پلیر و...
هدف بازی بخش آنلاین هست ، منم فقط به مواردی که نوآوری های بازی بوده و یا جاهائی که بهتر ار فورتزا بوده بحث کردم.

از پست اول دارم میگم تو این موارد :
  • فیزیک
  • شرایط برگذاری مسابقات رسمی کلاسهای ریسینگ واقعی
  • جرایم رانندگی
  • قوانین پرچم
  • رتبه بندی رانندگان و چند مورد دیگه
GTS از اون جلوتر هست، اینها هم چیزی نیست که سلیقه ای باشه، 2*2 تا 4 تاست، کسی که جفتش بازی کنه کاملا براش مشخصه.
باید چیکارش کنیم که این موارد تو فورتزا وجود نداره، شما ببخش :D

تو پست های بعد هم کاملا باز کردم که قابل درک باشه.
اینجا یک گیم معمولی مثل COD/BF نیست که بگیم سلیقه طراحی مرحله دخیله، کیفیت تکسچرها، نورپردازی، جزئیات هنری و عوامل دیگه که بگیم نسبی هست، من خوشم نمیاد اما یکی دیگه ممکن خوشش بیاد نه، یا هست یا نیست.
کسی که حداقل این 2عنوان بازی کنه! یا بهترین حالت با فرمان این 2عنوان بازی کنه کاملا درک میکنه چی میگم.

کلا چندخط فقط تو ذهن شما داره تکرار میشه، فلانی داره میگه GT از Forza شبیه ساز تر هست!
پس من باید طرفداری کنم و...
این از کجا میاد من متوجه نمیشم.
پست شما:
وقتی ما نه فیزیک در حد متوسطی داریم

فیزیکی که متوسط هم نیست چیه اسمش؟ بقیه موارد هم صحبت شده، اینکه شما یه سری ایرادات از بازی گرفتی دلیل نمیشه حتما اون ایرادات وجود داشته باشن، یه سری مثل قوانین که مشخصه ولی یه سری هم درست نیست مثل همین فیزیک.
 

alone ahmad

کاربر سایت
Feb 26, 2015
379
پست شما:
وقتی ما نه فیزیک در حد متوسطی داریم

فیزیکی که متوسط هم نیست چیه اسمش؟ بقیه موارد هم صحبت شده، اینکه شما یه سری ایرادات از بازی گرفتی دلیل نمیشه حتما اون ایرادات وجود داشته باشن، یه سری مثل قوانین که مشخصه ولی یه سری هم درست نیست مثل همین فیزیک.
کاملا مشخصه ایشون تلاششون فقط در حد کوبیدن FMS هست...
طرف تو چند پست قبلی میگه فیزیک GTS از FMS 7 بهتره، همین طور نسخه های قبلی GT هم از FMS بهتر بودن؛ جواب میدیم محبث فیزیک رو بشکاف، میگه من فقط سیمولاتور های شبیه ساز رو بازی میکنم میدونم چی به چی هست و هر کسی این دو تا بازی رو نقد کنه صد در صد میگه فیزیک GT بهتر از FMS هست و هر کسی که گفت بهتر نیست نقدش تخصصی نیست:D:-j تو این مورد کاربر بهرام بخوبی جوابش رو دادن ولی بازی کوتاه بشو نیست....
تو یک مورد دیگه میگه، FMS 7 بیشتر برای فروش بیشتر و گستردگی سبک بازی ساده و غیر سیمولاتور هست برای همین هرکسی فقط یک عنوان ریسینگ بخواد بازی کنه FMS 7 براش بهتر است، ما میگیم تموم کزینه های شبیه سازی 100 در صد تو بازی قرار داره، میگه نه چون سیستم رنک و انلاین ضعیفی داره، پس GTS شبیه سازی قوی تری هست، من نمیدونم سیستم انلاین چه ربطی به شبیه ساز بودن یا نبودن داره، و مثلا سیستم جرایم؟ =P~:D
میگیم برتری GTS رو نسبت به FMS7 بگو، میگه جرایم رانندگی=)) فکر کنم ایشون خودشون هم بهتر میدونه داره باهامون شوخی میکنه یا داره به ریش ما میخنده :D بعدش هم این دومین باره هم من هم ایشون رو به نخوندن کامنت ها متهم میکنه در صورتی که خودش اصلا توجه به حرف ما نمیکنه فقط جرائم رانندگی رو پیش میکشه، ختم کلا بگو من از این سیستم جرایم و طراحی مسابقات تو GTS بیشتر خوشم میاد، چرا سبک موتور اسپورت، و شبیه ساز بودنش رو میبری زیر سوال... البته شاید شما FMS رو با FH اشتباه گرفتی؟!!! :D:x
 
آخرین ویرایش:

m.d.makan

کاربر فعال
Apr 14, 2007
9,347
نام
مــاکــان
پست شما:
وقتی ما نه فیزیک در حد متوسطی داریم

فیزیکی که متوسط هم نیست چیه اسمش؟ بقیه موارد هم صحبت شده، اینکه شما یه سری ایرادات از بازی گرفتی دلیل نمیشه حتما اون ایرادات وجود داشته باشن، یه سری مثل قوانین که مشخصه ولی یه سری هم درست نیست مثل همین فیزیک.
همینه که میگم پست هارو بادقت نمیخونید، من فقط تو یک پست گفتم فورتزا فیزیک ضعیف داره، 2 خط بعدش هم تایید کردم تمام این موارد در مورد GTS هم صدق میکنه، اما به نسبت فورتزا بهتر عمل کرده.
104244

من هیچوقت تو هیچ تاپیکی نگفتم GT شبیه ساز هست و فورتزا نیست، چه بالعکس.
از نظر من جفت بازیها نهایتا سیم کید هستن، اما تو این مواردی که بارها تکرار کردم یکی از دیگری بهتر هست.

==================================================================================

@alone ahmad
من شما رو به هیچی متهم نمیکنم عزیزم، خود همین پستی که دادی مشخصه که متن منو نمیخونی، جواب شما هم تو پست بالا هست.

جالبه فکر میکنی با روشن کردن چندتا گزینه یا خاموش کردن چندتا دیگه بازی شبیه ساز میشه. حالا من بیام توضیح بدم مبحث فیزیک بشکافم؟
فیزیک یعنی سیستم ایرودینامیک، یعنی تایر مدل (این خودش خیلی تعیین کنندست)، سیستم تعلیق و...
در مرحله بعد باید یک ویژگی دیگه داشته باشیم به اسم Force Feedback یا همون FFB که ما از طریق اون بتونیم این تغییرات این نیروها و کیفیت اونهارو از طریق فرمان حس کنیم.
این FFB تو واقعیت وجود نداره (اکثرا از پشت بدن گاها پاها رفتار ماشین حس میشه ) ولی فقط برای بازیهای ریسینگ ساخته شده که شما بتونی رفتار ماشین از طریق فرمان حس کنی و بهش عکس العمل نشون بدی.

اینطوری هم نیست که یکی اینهارو داشته باشه و دیگری نه، همونطور که گفتم GTS تو این قسمت بهتر کار کرده، همینطور نسخه های قبل.
حالا شما از حرفهای من اینو متوجه میشی که من گفتم GTS شبیه ساز تر هست و نسخه های قبل هم GT از فورزا بازی بهتریه! اینو شما باید بشکافی.

من همیشه سعی میکنم اگر کامنتی میزارم جوری نباشه که چند سال بعد اومدم و خوندمش خندم بگیره.
اصولا وارد بحث نمیشم اگر هم میشم حداقل وقتی میخوام در مورد چیزی که اطلاعی ازش ندارم وارد بحث بشم میرم یک تحقیق کوچولو میکنم!

=================================================================================
میتونیم تا هفته بعد هم نقل قول کنیم، تا حالاشم فکر کنم به تاپیک مربوط نبوده، البته من شروع کننده نبودم .
اما سعی میکنم تو چند خط کلا جمع بندی کنم:

یک بحثی که ماهها پیش از اومدن GT Sport تو تاپیکش داشتیم که اکثرا از نبود بخش سینگل پلیر همیشگی GT ناراحت بودن.
از نظر من بازی ریسینگ یعنی رقابت، اونهم برای کسانی که تظاهر میکنن راننده هستن (مثل خودم)، بهترین شکل ایجاد حس رقابت با پلیرهای دیگست نه با AI.
برای همین مهمترین بخش بازیهای ریسینگ برای من قسمت آنلاین اون هست جائی که تمام ادعاهای بازی، درست یا اشتباه بودنش در رقابت با پلیرهای دیگه نمایان میشه.
چه خوبتر که بازی باشه که هم بخش آنلاین قوی و مورد نظر داشته باشه و هم بخش سینگل پلیر و هم AI عالی.
که خب تا حالا همچین موردی نبوده، همیشه یک بخشی از دیگری قویتر بوده.
GTS ریلیز شد و هممون دیدیم که چجوری اکثر اون فن های قدیمی که بازی تحریم کرده بودن برگشتن به بازی و چقدر هم فعال.
طبیعیه که یکسری نتونستن با فرمت جدید بازی کنار بیان.

خودم روی PC چندتا بازی به اصطلاح شبیه ساز هست که براشون وقت میزارم :
  • RF 2 که بهترین فیزیک و FFB داره، شاید نهایت لقب شبیه ساز قابل دسترس گیمرها برازندش باشه.
  • Automobilista هم فیزیک خوب و FFB عالی داره
  • A.Corsa مجموعه ای از همه موارد در حد خوب داره
اما فقط یک بازی هست که بیشترین وقت ریسینگ منو بخودش اختصاص داده، اونهم iRacing هست.
یک بازی تماما آنلاین، بدون بخش سینگل پلیر، بدون AI ،فیزیک تو بهترین حالت 50 در صد یکی 2تا عنوان بالا هم نیست.
با یک تایر مدل و FFB در حد متوسط.

اما سیستم آنلاین مثال زدنی و فوق العاده قوی.
با سیستم جرایم، رده بندی رانندگان که از شما بعد چندماه اگر علاقه مند باشید یک سیم ریسر خوب میسازه، چون شمارو تو مسیر پیشرفت قرار میده.

شما در طول روز حدود 12-10 مسابقه با پیست ها و ماشینهای مختلف میتونی شرکت کنی، از فرمول های دهه 50-60 بگیر تا مدرن.
کلاس GT3، GTE، LMP در کلاس های استقامتی 2،6،12، 24 ساعته واقعی و...
این بنظر من نهایت یک بازی ریسینگ هست که کسی که دنبال رقابت باشه میتونه آرزو داشته باشه، حالا اگر AI داشته باشه چه بهتر یا بخش سینگل پلیر و...

با این پیش زمینه GT Sport داره همون راه iRacing تو این بخش میره، البته خیلی ساده و جمع و جورتر.
GTS خیلی ضعفهای دیگه داره مثل تمام بازیهای دیگه، مثل انبوه ماشینهای جاده ای (از نظر من ) ، کمبود پیست (البته جدیدا خیلی بهتر شدن و پشت هم داره پیست واقعی براش میاد) و...

اما یک چیز خیلی خوب کار کرده و اون هم قسمت آنلاین اون هست، که اگر این مورد نبود بازی با سر میخورد زمین.

الان بعد نزدیک به 2 سال با
یک نگاه به پلیرها و آمار روزانه بازی مشخص میکنه بازی خیلی موفق بوده و همینطور داره پلیرهای جدید جذب میکنه، حالا نمرات بازی هرچی که باشه.

این بازی داره سیم ریسر تولید میکنه و تو همین سایت خودمون یا آپارات میتونین ببینین که بچه ها چقدر فعالن و حرفه ای دارن پیگیری میکنن.
اینها میسر نمیشه بجز داشتن بخش آنلاین قوی که دارای سیستم جرایم، رتبه بندی راننده ها، مسابقات روزانه رسمی روی سرورهای اختصاصی و... باشه.


اگر هم کسی فکر میکنه اینها برای یک ریسینگ مهم نیست فقط کافیه منتظر باشه ببینه چندماه دیگه T10 میاد معرفی از عنوان نسل بعدیش داشته باشه و همه این موارد درش لحاظ میکنه.
اینها استاندارد یک بازی ریسینگ امروزی هست که ادعای شبیه سازی داره.
البته اگر کسی دنبال رقابت نیست شاید نسخه های مختلف NFS هم ارضا کننده باشه.

تا اون موقع که T10 بخش آنلاین قوی به فورتزا بیاره تا بشه یک مقایسه برابر و منصفانه بین 2 عنوان داشت، از نظر من GTS دست بالا داره. (اگر همه برتری های GTS بزاریم کنار ).

این کل هدف من از پست ها چه قبل تو تاپیکهای مختلف و چه اینجا بوده، شرمنده که باعث سردرد بچه ها شدم و تشکر از صبوری عزیزان.
 

alone ahmad

کاربر سایت
Feb 26, 2015
379
همینه که میگم پست هارو بادقت نمیخونید، من فقط تو یک پست گفتم فورتزا فیزیک ضعیف داره، 2 خط بعدش هم تایید کردم تمام این موارد در مورد GTS هم صدق میکنه، اما به نسبت فورتزا بهتر عمل کرده.
View attachment 104244

من هیچوقت تو هیچ تاپیکی نگفتم GT شبیه ساز هست و فورتزا نیست، چه بالعکس.
از نظر من جفت بازیها نهایتا سیم کید هستن، اما تو این مواردی که بارها تکرار کردم یکی از دیگری بهتر هست.

==================================================================================

@alone ahmad
من شما رو به هیچی متهم نمیکنم عزیزم، خود همین پستی که دادی مشخصه که متن منو نمیخونی، جواب شما هم تو پست بالا هست.

جالبه فکر میکنی با روشن کردن چندتا گزینه یا خاموش کردن چندتا دیگه بازی شبیه ساز میشه. حالا من بیام توضیح بدم مبحث فیزیک بشکافم؟
فیزیک یعنی سیستم ایرودینامیک، یعنی تایر مدل (این خودش خیلی تعیین کنندست)، سیستم تعلیق و...
در مرحله بعد باید یک ویژگی دیگه داشته باشیم به اسم Force Feedback یا همون FFB که ما از طریق اون بتونیم این تغییرات این نیروها و کیفیت اونهارو از طریق فرمان حس کنیم.
این FFB تو واقعیت وجود نداره (اکثرا از پشت بدن گاها پاها رفتار ماشین حس میشه ) ولی فقط برای بازیهای ریسینگ ساخته شده که شما بتونی رفتار ماشین از طریق فرمان حس کنی و بهش عکس العمل نشون بدی.

اینطوری هم نیست که یکی اینهارو داشته باشه و دیگری نه، همونطور که گفتم GTS تو این قسمت بهتر کار کرده، همینطور نسخه های قبل.
حالا شما از حرفهای من اینو متوجه میشی که من گفتم GTS شبیه ساز تر هست و نسخه های قبل هم GT از فورزا بازی بهتریه! اینو شما باید بشکافی.

من همیشه سعی میکنم اگر کامنتی میزارم جوری نباشه که چند سال بعد اومدم و خوندمش خندم بگیره.
اصولا وارد بحث نمیشم اگر هم میشم حداقل وقتی میخوام در مورد چیزی که اطلاعی ازش ندارم وارد بحث بشم میرم یک تحقیق کوچولو میکنم!

=================================================================================
میتونیم تا هفته بعد هم نقل قول کنیم، تا حالاشم فکر کنم به تاپیک مربوط نبوده، البته من شروع کننده نبودم .
اما سعی میکنم تو چند خط کلا جمع بندی کنم:

یک بحثی که ماهها پیش از اومدن GT Sport تو تاپیکش داشتیم که اکثرا از نبود بخش سینگل پلیر همیشگی GT ناراحت بودن.
از نظر من بازی ریسینگ یعنی رقابت، اونهم برای کسانی که تظاهر میکنن راننده هستن (مثل خودم)، بهترین شکل ایجاد حس رقابت با پلیرهای دیگست نه با AI.
برای همین مهمترین بخش بازیهای ریسینگ برای من قسمت آنلاین اون هست جائی که تمام ادعاهای بازی، درست یا اشتباه بودنش در رقابت با پلیرهای دیگه نمایان میشه.
چه خوبتر که بازی باشه که هم بخش آنلاین قوی و مورد نظر داشته باشه و هم بخش سینگل پلیر و هم AI عالی.
که خب تا حالا همچین موردی نبوده، همیشه یک بخشی از دیگری قویتر بوده.
GTS ریلیز شد و هممون دیدیم که چجوری اکثر اون فن های قدیمی که بازی تحریم کرده بودن برگشتن به بازی و چقدر هم فعال.
طبیعیه که یکسری نتونستن با فرمت جدید بازی کنار بیان.

خودم روی PC چندتا بازی به اصطلاح شبیه ساز هست که براشون وقت میزارم :
  • RF 2 که بهترین فیزیک و FFB داره، شاید نهایت لقب شبیه ساز قابل دسترس گیمرها برازندش باشه.
  • Automobilista هم فیزیک خوب و FFB عالی داره
  • A.Corsa مجموعه ای از همه موارد در حد خوب داره
اما فقط یک بازی هست که بیشترین وقت ریسینگ منو بخودش اختصاص داده، اونهم iRacing هست.
یک بازی تماما آنلاین، بدون بخش سینگل پلیر، بدون AI ،فیزیک تو بهترین حالت 50 در صد یکی 2تا عنوان بالا هم نیست.
با یک تایر مدل و FFB در حد متوسط.

اما سیستم آنلاین مثال زدنی و فوق العاده قوی.
با سیستم جرایم، رده بندی رانندگان که از شما بعد چندماه اگر علاقه مند باشید یک سیم ریسر خوب میسازه، چون شمارو تو مسیر پیشرفت قرار میده.

شما در طول روز حدود 12-10 مسابقه با پیست ها و ماشینهای مختلف میتونی شرکت کنی، از فرمول های دهه 50-60 بگیر تا مدرن.
کلاس GT3، GTE، LMP در کلاس های استقامتی 2،6،12، 24 ساعته واقعی و...
این بنظر من نهایت یک بازی ریسینگ هست که کسی که دنبال رقابت باشه میتونه آرزو داشته باشه، حالا اگر AI داشته باشه چه بهتر یا بخش سینگل پلیر و...

با این پیش زمینه GT Sport داره همون راه iRacing تو این بخش میره، البته خیلی ساده و جمع و جورتر.
GTS خیلی ضعفهای دیگه داره مثل تمام بازیهای دیگه، مثل انبوه ماشینهای جاده ای (از نظر من ) ، کمبود پیست (البته جدیدا خیلی بهتر شدن و پشت هم داره پیست واقعی براش میاد) و...

اما یک چیز خیلی خوب کار کرده و اون هم قسمت آنلاین اون هست، که اگر این مورد نبود بازی با سر میخورد زمین.

الان بعد نزدیک به 2 سال با
یک نگاه به پلیرها و آمار روزانه بازی مشخص میکنه بازی خیلی موفق بوده و همینطور داره پلیرهای جدید جذب میکنه، حالا نمرات بازی هرچی که باشه.

این بازی داره سیم ریسر تولید میکنه و تو همین سایت خودمون یا آپارات میتونین ببینین که بچه ها چقدر فعالن و حرفه ای دارن پیگیری میکنن.
اینها میسر نمیشه بجز داشتن بخش آنلاین قوی که دارای سیستم جرایم، رتبه بندی راننده ها، مسابقات روزانه رسمی روی سرورهای اختصاصی و... باشه.


اگر هم کسی فکر میکنه اینها برای یک ریسینگ مهم نیست فقط کافیه منتظر باشه ببینه چندماه دیگه T10 میاد معرفی از عنوان نسل بعدیش داشته باشه و همه این موارد درش لحاظ میکنه.
اینها استاندارد یک بازی ریسینگ امروزی هست که ادعای شبیه سازی داره.
البته اگر کسی دنبال رقابت نیست شاید نسخه های مختلف NFS هم ارضا کننده باشه.

تا اون موقع که T10 بخش آنلاین قوی به فورتزا بیاره تا بشه یک مقایسه برابر و منصفانه بین 2 عنوان داشت، از نظر من GTS دست بالا داره. (اگر همه برتری های GTS بزاریم کنار ).

این کل هدف من از پست ها چه قبل تو تاپیکهای مختلف و چه اینجا بوده، شرمنده که باعث سردرد بچه ها شدم و تشکر از صبوری عزیزان.
"اصولا وارد بحث نمیشم اگر هم میشم حداقل وقتی میخوام در مورد چیزی که اطلاعی ازش ندارم وارد بحث بشم میرم یک تحقیق کوچولو میکنم!"
اره واسه همینه سه روز پشت سر هم ما رو اینجا گیر دادی که فیزیک GT S از FMS بهتر هست:D=P~ تنها حرفت هم فقط این بود فیزیک GTS از FMS 7 بهتر است ، چون من رو همه میشناسند چقدر تو این سبک نظر میدم:Dپ

"من همیشه سعی میکنم اگر کامنتی میزارم جوری نباشه که چند سال بعد اومدم و خوندمش خندم بگیره."
اومدیم گفتیم بیا موراد شبیه سازی و فیزیک رو توضیح بده، نگفتیم بیا توهین کن، متهم کنی به نخوندن، بازی نکردن، ندونستن، اره بابا اصلا تو راست میگی، ما که نمیدونستیم، چرا 3 روزه فقط میگفتی فیزیک GT بهتر است، چون جرائم رانندگی داره ولی اون نداره :|

در مورد مباحث فیزیک، شما همش گیر دادید به مواردی، که فقط در صورت وجود یک ست، فرمان عالی میشه تجربه کرد، که در این صورت بازم تو اکثر این موارد FMS 7 چیزی کم نداره، ولی خودمم 2 هفته پیش نسخه جدید
Assetto Corsa Competizione رو خریدم باید بگم این بازی بهترین فیزیک شبیه سازی هست، ولی N تا مشکل و کمبود داره، ولی هنوز تو فاز بتا هست، و لی وقتی نسخه اولش هم همین طوری بود و فقط میشه گفت شبیه ساز خوبی بود ولی نه مولتی خاصی داشت نه تک نفره خاصی ....!

در کل بنظرم هیچ بازی کامل نیست که این طور شما میگید، حتی
Assetto Corsa و iRacing و .... هر کدوم از این بازی یک قسمت خوبی دارند، یک قسمت بد مثلا :
iRacing بیشتر یک شبیه عتیقه هست، ولی هنوزم اپدیت میشه و خوب تو مبحث گرافیک، و لیست و این خیلی گرون فروشه برای خرید ماشین ها:| چیزی که تو سری FM/GT خیلی بهتره

Assetto Corsa هم در حد و اندازه Project Cars هست با این تفاوت گیم پلی و فیزیک و موارد شبیه سازی ماشین ها و پیست ها و مخصوصا هندلینگ ماشین ها خیلی به واقعیت نزدیکه. ولی نه بخش تک نفره خاصی دارن، نه انلاین خوبی
بنظرم هم بهترین پکیج های شبیه سازی در حال حاضر هم FMS7/GTS هستن ولی خوب تو بعضی موارد انچنان که شما میگی، مثلا نحوه برگزاری مسابقات، GTS خیلی بهتره نظر من هم همین طوره، تو بحث تک نفره و لیست ماشین ها FMS 7 خیلی بهتره، تو بخش هندلینگ بنظر خود من GTS خیلی بهتره، ولی FMS 7 هم بد نیست...
 
آخرین ویرایش:

Big boss_returns

کاربر سایت
Jan 29, 2019
965
نام
ژوبین
من بعد سوال هایی که از طرفدارای بازی و ریسینگ بازا کردم متوجه شدم که نظر منتقدا درباره سری gt پشیزی ارزش نداره حالا چراش الان میگم

1.همه میدونن بعضیا از gt بخاطر تغییر نکردنش راضی نیستن و منتقدا میکوبنش اما بازی برای این تغییر نمیکنه چون طرفدارای gt بازی اینجوری دوست دارن و یه عده خاص هستن که همیشه سری رو حمایت میکنن و همونطورم که می بینید فروش سری تقریبا همیشه ثابت

2.همونطور که دوستمون گفت منتقدا ی ریسینگ متخصص نیستن (با کمبود محتوا کاری نداریم) و الکی ایراد میگیرن

در کل این حقییقته طرفدارای اصلی بازی همینجوری قبولش دارن میخواید بخواید نمی خواهینم واسه طرفدارا و پولی فونی مهم نیست این سری هم چنان به همین شکل به راهش ادامه میده حتی با متای 60 چون هم فروش تضمین شدس و هم طرفدارا راضین کلا gt واسه افراد خاصه که این سبک میپسندن:D به نقل قول ها هم جواب نمیدم موفق باشیم.....................
 
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM

Frobary

Loyal Member
Jun 6, 2007
28,503
نام
محمد
همینه که میگم پست هارو بادقت نمیخونید، من فقط تو یک پست گفتم فورتزا فیزیک ضعیف داره، 2 خط بعدش هم تایید کردم تمام این موارد در مورد GTS هم صدق میکنه، اما به نسبت فورتزا بهتر عمل کرده.
View attachment 104244
من همین کامنت شما رو نقل قول کردم و گفتم فیزیک بازی ضعیف نیست، الان این که میگی کامنت ها رو با دقت نمیخونی یعنی چی؟ :D حالا شاید دقیقا منظورت این نبوده ولی شما این حرف رو زدی و من طبق اون چیزی که گفتی جواب دادم، این همه توضیح و تفسیرنداره! بگذریم حالا، چیز چندان مهمی هم نیست :D
 

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,159
نام
∂αнмα
میگم جدیدا کیفیت کلی بازیا ریسینگ رو به کی بیشتر Sim ـه کی فیزیکش بهتر ـه کی تو بخش انلاینش پنالتی واسه تنه زدن داره میسنجن ؟ چیزی که پیداست سری فورتزا تو این نسل یـ سر و گردن از GT بالاتر بوده والسلام دیگه با سلیقه شما جور در نمیاد نیاز نیست هزار و یک تبصره صادر کنید براش ....
 

Big boss_returns

کاربر سایت
Jan 29, 2019
965
نام
ژوبین
میگم جدیدا کیفیت کلی بازیا ریسینگ رو به کی بیشتر Sim ـه کی فیزیکش بهتر ـه کی تو بخش انلاینش پنالتی واسه تنه زدن داره میسنجن ؟ چیزی که پیداست سری فورتزا تو این نسل یـ سر و گردن از GT بالاتر بوده والسلام دیگه با سلیقه شما جور در نمیاد نیاز نیست هزار و یک تبصره صادر کنید براش ....
اصلا شبیه هم نیستن چی رو با چی مقایسه میکنید؟ فورزا sim واقعی نیست حالا میخواید قبول کنید نمی خواید هم مشکل خودتونه فورزا یچی بین sim و ارکیده ولی gt کاملا sim (من با ac و هزارتا ریسینگ شبیه ساز دیگه کاری ندارم بهانه گیر نیارید) اون طرفدارای خودش داره اونم طرفدارای خودش و در ضمن نظر منتقدا درباره gt هیچ ارزشی نداره gt همیشه برای فن های واقعیش یه ریسینگ شبیه ساز عالی بوده و هنوزم هست و خواهد بود پولی فونی برای فن هاش بازی میسازه نه رضایت چهارتا منتقد نمیدونم کی زمانش میرسه که ملت سیاست پولی فونی رو درک کنن

من فن اونجوری نیستم با هیچ کدوم از این بازیا هم مشکل ندارم خواهشا نگید فنی و از این بهانه های الکی
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM

K I 1 1 E R

ناظم انجمن
Feb 22, 2011
17,159
نام
∂αнмα
اصلا شبیه هم نیستن چی رو با چی مقایسه میکنید؟ فورزا sim واقعی نیست حالا میخواید قبول کنید نمی خواید هم مشکل خودتونه فورزا یچی بین sim و ارکیده ولی gt کاملا sim (من با ac و هزارتا ریسینگ شبیه ساز دیگه کاری ندارم بهانه گیر نیارید) اون طرفدارای خودش داره اونم طرفدارای خودش و در ضمن نظر منتقدا درباره gt هیچ ارزشی نداره gt همیشه برای فن های واقعیش یه ریسینگ شبیه ساز عالی بوده و هنوزم هست و خواهد بود پولی فونی برای فن هاش بازی میسازه نه رضایت چهارتا منتقد نمیدونم کی زمانش میرسه که ملت سیاست پولی فونی رو درک کنن

من فن اونجوری نیستم با هیچ کدوم از این بازیا هم مشکل ندارم خواهشا نگید فنی و از این بهانه های الکی
در وهله اول اینکه فورتزا این نسل بهترین ریسینگ در مجموع تمام فاکتور ها بوده (فکت) مورد دوم اینکه مگه من گفتم کدوم بر تری داره کدوم نداره ؟ میگم از کی تا حالا Sim بودن یا نبودن یـ ریسینگ دلیل بر بهتر بودنش بوده و هست ؟ چیزی که پیداست فورتزا تو این نسل هم از نظر محتوا و همم کیفیت تو زمان لانچ از همه بازیای ریسینگ بهتر عمل کرده و این یـ فکته حالا اینجا یـ بحثی که میمونه سلیقه های مختلف ـه یکی Sim خفن میخواد میره سمت Assetto Corsa و rFactor و امثالهم یکی با GT حال میکنه یکی با فورتزا یکی با محیط اوپن ورلد هورایزن دلیل نداره حتما یـ نفر بیاد فاکتور وضع کنه که آی ملت GT به خاطر فلان عامل و فلان عامل که حتما من میگم چون با سلیقم جوره بازی بهتری بوده و هست .....
 

Big boss_returns

کاربر سایت
Jan 29, 2019
965
نام
ژوبین
در وهله اول اینکه فورتزا این نسل بهترین ریسینگ در مجموع تمام فاکتور ها بوده (فکت) مورد دوم اینکه مگه من گفتم کدوم بر تری داره کدوم نداره ؟ میگم از کی تا حالا Sim بودن یا نبودن یـ ریسینگ دلیل بر بهتر بودنش بوده و هست ؟ چیزی که پیداست فورتزا تو این نسل هم از نظر محتوا و همم کیفیت تو زمان لانچ از همه بازیای ریسینگ بهتر عمل کرده و این یـ فکته حالا اینجا یـ بحثی که میمونه سلیقه های مختلف ـه یکی Sim خفن میخواد میره سمت Assetto Corsa و rFactor و امثالهم یکی با GT حال میکنه یکی با فورتزا یکی با محیط اوپن ورلد هورایزن دلیل نداره حتما یـ نفر بیاد فاکتور وضع کنه که آی ملت GT به خاطر فلان عامل و فلان عامل که حتما من میگم چون با سلیقم جوره بازی بهتری بوده و هست .....
اول اینکه من نمیخوام بگم gt بهتره برعکس حرفات درباره محتوا رو قبول دارم ولی fm تو sim بودن نه تنها این نسل بلکه هیچ نسلی از gt بهتر نبوده چون اصلا sim واقعی نیست و تمرکزشم رو sim نیست..........
اصلا بهم ربطی ندارن که مقایسه میکنیدش خودت داری میگی سلیقه وقتی میگی سلیقه دیگه بهتر بودن و نبودن معنایی نداره یکی gt دوست داره که sim و یکی هم fm دوست داره که نیمه sim و کمی ارکیده
فهمیدم کلا منظورت محتواس ولی بعضیا گیردادن به گیم پلی و sim منم از اول گفتم هرکدوم طرفدلر خودش داره کی گفتم ای ملت gt فلان؟
 
  • Like
Reactions: ULTIMATE TEAM

ULTIMATE TEAM

True Online Gaming
کاربر سایت
Aug 25, 2010
14,426
نام
مصطفی682سابق
میگم جدیدا کیفیت کلی بازیا ریسینگ رو به کی بیشتر Sim ـه کی فیزیکش بهتر ـه کی تو بخش انلاینش پنالتی واسه تنه زدن داره میسنجن ؟ چیزی که پیداست سری فورتزا تو این نسل یـ سر و گردن از GT بالاتر بوده والسلام دیگه با سلیقه شما جور در نمیاد نیاز نیست هزار و یک تبصره صادر کنید براش ....
شاید برا شما که بیشتر آفلاین دوست داری و با شبیه ساز حال نمیکنی مهم نباشه ولی برا شبیه ساز دوست دارها خیلی مهمه همینجور پنالتی این حرفی که پنالتی مهم نیست معلوم میکنه طرف تو یه ریس انلاینشم نرفته از پشت بزنن بهش بعد میاد میگه مهم نیست بنظرمن اصلا بازی یه پیست و یه ماشین داشته باشه ولی شبیه ساز باشه سرور داشته باشه پنالتی بگیره
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر