خب تو این متن هم که حرف منو تایید میکنه، هم اون عکسی که من آپلود کردم.
مطمئنا شما فکر نمیکنی که بازی کلا 3-4 میلیون فروخته و هر نفر با 3-2 اکانت مختلف بازی میکنه؟
از 7.5 میلیون پلیر، نهایتا 500 هزارتاش چند اکانته باشن که باز همون 7 میلیون تایید شدست.
اگر چه اگر آمار رسمی نصف این عدد هم حساب کنیم باز از تعداد پلیرهای FM7 بیشتر هست.
اون هم برای یک بازی تمام آنلاین که بخش سینگل پلیرش در مقایسه با رقیب عددی نیست.
تمام مواردی که گفتید رو من از همون کامنت اولتون متوجه شدم
مشکل اینه شما فکر می کنید چون FM به ظاهر مکانیزم گیم پلی ساده تری داره در نتیجه به اینا توجه نکرده. اول اینکه تیم Turn 10 تو ساخت سخت افزارهای ایکس باکس با تیم توسعه ارتباط نزدیک داره برای همین تو هر نسل به سرعت میتونه انجین خودش رو با سخت افزار جدید وقف بده و برای همین روند توسعه بازی به مشکل برنمیخوره. مورد دوم طراحی ماشین ها هست که تعداد زیادی از مدل های سه بعدی توسط تیم های خارجی تهیه میشن و از این نظر هم تیم سازنده وقت کافی برای بهینه سازی هر ماشین و توجه به جزییات گیم پلی مربوط به اون رو داره. در کل من کامنت اول هم گفتم از نظر بازی ریسینگ به شکل واضحی FM داره بهتر از GT کار میکنه، اگه بخوایم صرفا از نظر شبیه ساز بررسی کنیم موارد مختلفی وجود داره که من چون GTS رو بازی نکردم نمیتونم نظر خودم رو بگم، ولی تو نسخه های قبلی GT موارد زیادی وجود داشتن که بازی رو از شبیه ساز دور میکردن، مثل FM. سری GT و GTS ممکنه تو مواردی بهتری از FM کار کرده باشه و کسی منکر این نیست ولی جوری نیست که بگیم GTS یه شبیه ساز کامله و FM اصلا در سطحش نیست، خیر اینجوری نیست
در کل تنها ایراد بزرگی که FM داره مربوط به قوانین مسابقات هست وگرنه تو سایر موارد از کوچک ترین جزییات گیم پلی بگیر تا AI و دمیج مکانیکی و ظاهری تا رفتار ماشین تو پیست و ... سری FM تو سطح خیلی خوبی هست و اگه کسی بخواد تو سطح حرفه ای اینو بازی کنه، شرایطش کاملا براش فراهم هست. ضمن اینکه بخش آنلاین این بازی در کل خیلی خوب نیست
من فکر نمیکنم، تمام بازیهای ریسینگ تجربه میکنم بعد نظر میدم، حتی بازیهای تماما آرکیدی که هیچ کس سمتش نمیره.
مدل کردن ماشین یک چیز هست، قراردادن پارامترهای فیزیکی ماشین چیز دیگه ای.
یک تیم حرفه ای مثل T10 میتونه با تعداد نفرات بالا و بودجه ای که داره به سرعت مدل ماشین آماده کنه، اما این مدل ها برای اینکه به بازی بیان باید فیزیک داشته باشن، هر کدوم رفتار منحصر به فرد خودشون که بر اساس واقعیت، دیتا/تلمتری هست دارا باشن.
اگر همه اینهارو هم داشته باشن بازی باید تایر مدلی داشته باشه که اینها رو از طریق FFB به شکل خوبی انتقال بده.
اینها چیزی نیست که شما برون سپاری کنی، یا با تعداد نفرات بالا بتونی جبرانش کنی، چون مسئول بخش فیزیک نمیتونه بیشتر از 2 تا 3 نفر باشن که باز از اون بین یک نفر تصمیم نهائی و تعیین کننده داره.
کاری زمان بر هست و نیاز مند یک تیم چند نفره که ماهها زمان بزارن و ماشینها رو تست و بررسی به حد ایده آل برسونن.
اگر شما فکر میکنی این تیم برای هر ماشین چند روز تا یک هفته زمان میزاره اون ضرب در تعداد ماشین ها کن ببین چند مدت این تیم باید درگیر باشه.
پس وقتی ما نه فیزیک در حد متوسطی داریم، نه تایر مدل قابل اتکا ونه FFB خوبی که پلیر از طریق فرمان متوجه بشه که ماشین داره چه کار میکنه، نتیجه این میشه که بخش فیزیک هر ماشین تو یک برگه A4 و چند ساعت کار بسته میشه.
بماند صداگذاری و...
در ضمن چون GT از ابتدا هدفگذاری کرده بود، حتی ماهها قبل ریلیز فرمان استاندارد برای بازی معرفی کرده بود، رو بخش فیزیک و FFB خیلی بهتر کار کرد و تو عمل هم کاملا مشخصه.(تو این مورد نسخه های قبل هم بهتر بودن)
از اون طرف تو فورتزا 7 وقتی شما با گیم پد بازی میکنی بهتر نتیجه میگیری، احساس بهتری هم از بازی میگیری، این هم تصادفی نبود، T10 اینهارو هدفگذاری کرده و بهش هم رسیده.
نتیجه این شده که بیش از 1 سال و نیم از انتشار بازی میگذره و چند بار خواسته FFB برای بازی بهتر و بهینه تر کنه ولی برآیندش اصلا جالب نبود چون از ابتدا تو کدهای بازی این مسئله تعریف نشده بوده.
تا اینجا تمام موارد بالا در مورد GT Sport هم صدق میکنه با این تفاوت که GTS تو تک تک این موارد از Forza بهتر عمل کرده. اینو وقتی 2تا عنوان بازی میکنی متوجه میشی.
اینجا اصلا در مورد فن بودن، این کنسول بهتر و... صحبت نمیکنم، 2تا بازی بیرون وجود دارن میتونید امتحان کنید.
در مورد AI و درایواتار،طراحی هوش مصنوعی حرفی نمیزنم، بجاش قبلا حرفهارو زدم.
خب حالا وقتی همه اینهارو میزاریم تو یک شرایط مسابقات رسمی بصورت روزانه/هفتگی که تو اون مسابقات نمیتونی پیچ کات کنی، حریفت از دور خارج کنی و... چرا که نمره منفی میگیری و رتبت میاد پائین.
اگر رتبه خوب بگیری رتبت بالا تر میره و تو مسابقات آینده با راننده های هم تراز خودت مسابقه میدی.
اینکه شما برای هر مسابقه انگیزه داری که اگر رو سکو نمیری حداقل جزو 10 تا باشی، تا پوینت خوبی بگیری و پیشرفت کنی، اینکه تمرین کنی، ماشین یاد بگیری، چه لاستیکی استفاده کنم، کجا ترمز کنم، از کدوم لاین استفاده کنم و...
یک مسابقه در مورد اینهاست، مگر در مورد چیز دیگه ای هست؟
وقتی تو این شرایط بخوایم 2بازی مقایسه کنیم مشخص هست کدوم بازی موفق تر هست.
درغیر اینصورت اگر صحبت در مورد بخش سینگل پلیر، تعداد ماشین بیشتر و... هست آره بنظر من Forza 7 بازی بهتری هست.
نسخه های فورتزا همه چی برای شماره یک شدن داراست اما چون هدفگذاریشون تا حالا خیل عظیم گیمرهای معمولی/متوسط بوده از کار کردن روی خیلی از ویژگیها که سالها زودتر از این میتونست به سری بیاره غافل شد.
وگرنه با این پول و تعداد نفراتی که دارن تمام موارد بالا که هیچ بارها از هر بازی ریسینگ دیگه ای میتونه موفق تر باشن، اما مهم اینه که بخوان یا نه.
حالا آیا تو عنوان بعدی هدفگذاری تغییر میکنه یا نه من که خوشبینم، چون نمیتونن موفقیت GTSport نادیده بگیرن، هم اینکه جماعت هاردکور سیم ریسری که تو PC هستن باید براشون کاری انجام بده.
من فکر میکنم این اتفاق میفته.