سرخط خبرها

راه نجات رمدی استیم‌ئه.
می تونه ریمیک مکس پین و کنترل ۲ رو هم مثل بازی های قبلیش منتشر کنه و بعد با آمار فروش افتضاح به مرز ورشکستگی برسه یا می تونه با استیم رکورد فروش بزنه و خودش رو نجات بده.
 
مکس پین ریمیک به نظرم فروش خیلی خوبی میکنه. جدا از بحث نوستالژی و فن بیسی که این عنوان از قدیم داره ، دیدن لوگوی راکستارگیمز در ابتدای بازی، برای خیلی از فنها و گیمرها براشون یک دلیل مهم هست تا بازی رو بخرن. بخصوص که مارکتینگ مکس پین هم دست راکستاره و کافیه تریلرهای بازی را بذاره تو سایتش یا یوتیوب تا بازدیدهای چند ده میلیونی بگیره.
اگر AW2 به زور تونست به فروش ۲ میلیونی برسه من شرط میبندم مکس پین ریمیک تو یک سال اول، راحت ۱۰ میلیون نسخه رو میفروشه
 
راه نجات رمدی استیم‌ئه.
می تونه ریمیک مکس پین و کنترل ۲ رو هم مثل بازی های قبلیش منتشر کنه و بعد با آمار فروش افتضاح به مرز ورشکستگی برسه یا می تونه با استیم رکورد فروش بزنه و خودش رو نجات بده.
مشکل اینه که اگر این رویه رو در پیش نمیگرفتن اصلا بازی ای نمیشد بسازن. اینا ده سال در به در دنبال یکی بودن که هزینه تولید الن ویک ۲ رو بده آخرشم جز اپیک کس دیگه ای پیدا نشد. اینا صرفا یه قرارداد انحصاری امضا نکردن، اپیک ناشر اصلی بازیه و درآمد نسخه پلی استیشن و اکس باکس هم میره تو جیبشون چون صفر تا صد هزینه تولید و انتشار بازی رو دادن. متاسفانه تعصب و تنبلی مضحکی رو شاهد هستیم در زمینه پی سی گیمینگ.
 
یه شایعاتی شده که نسل بعدی ایکس باکس برای تجربه انلاین نیاز به خرید اشتراک نداره
فقط خواستم بگم از ایکس باکس جز شر و بدبختی چیزی به ما گیمرها نرسیده یعنی هر جای صنعت گیم رو نگاه میکنم آقا به گند کشیده
نسل هفت اصلا چیزی به اسم اشتراک آنلاین تو پلی استیشن نبود بازی میخریدی به نت وصل میکردی بازی میکردی
ایکس باکس اومد اشتراک آنلاین آورد همه رو از راه به در کرد حالا خودش میخواد برداره:|
از اون طرف سر خرید ناشر ها مثل بتسدا و اکتیویژن باعث شد هم خودش نابود بشه هم تاثیر بذاره رو برنامه پلی استیشن و نسل رو به گند بکشه تهش هم خودش ناشر شد وگرنه اگه مثل بچه آدم رقابت میکرد و سعی در مونوپولی کردن بازار نداشت پلی استیشن هم هول هولکی نمیرفت بانجی رو با اون قیمت و اون قرارداد مسخره بخره یا بره برای درآمدزایی 12 گس بسازه
یعنیا هر بار ایکس باکس یه حرکتی رو شروع میکنه کل صنعت گیم پله به سمت نابودی حرکت میکنه
دیگه الان هر وقت میگن میخوایم صنعت گیم رو متحول کنیم تن و بدنم میلرزه که باز دوباره میخوان چه بلایی سر ما گیمر ها بیارن
اون موقعه ایکس باکس اوجش بود و با مولتی عناوینی مثل halo و ... و ساخت xbox live توی بخش بازی آنلاین دست بالا رو داشت برای همین xbox پولی بود و سونی نه . الان سونی کاملا دست بالا رو داره و این یکی مفتش کرده

کمپانی ها دنبال خیر و منفعت عمومی نیستن و دنبال پولن . نگاه آرمانی نداشته باش به کمپانی ها

در این که اسپنسر یه دلقکه که هم شکی نیست . اما xbox 360 و xbox orginal خیلی خوب بودن . همین xbox orginal اگه نگاه به لیست عناوینش بکنی باز یهای خفن زیادی داره و فارق از طراحی دستش :D به نظر من کنسول آندریتدی هست . وجود ایکس باکس در کل خوب بوده حتی با وجود پینوکیو :D
 
مشکلِ آمار پایینِ فروش بازی‌های Remedy به این خاطر نیست که آقا بالاسری مثل مایکروسافت نداره! بخشی از این مشکل رو واقعا نمی‌شه کاریش کرد؛ متاسفانه Remedy به رغم تولیدات باکیفیت و درجه‌یک، معمولا تو بازار، خیلی توفیق پیدا نمی‌کنه و این اتفاق تازه‌ای نیست و از زمان Max Payne 2 بوده و تا الان ادامه داشته. ولی بخش دیگه ماجرا را میشه با اصلاحِ برخی سیاست‌گذاری‌های مربوط به مارکتینگ و انتشار، تا حدی بهبود بخشید؛ به قول دوستمون @Isildur که به درستی به انتشار بازی روی استیم و تاثیر مثبتش اشاره کرد.

استودیوهای خلاقی مثل Remedy، معمولا از نقطه‌ضعفِ فروش پایین رنج می‌برن و تو این زمونه، خریده شدن این استودیوها توسط کمپانی‌های بزرگ، در صورتی که بخوان به سبک همیشگی‌شون بازی بسازن و به خواسته‌های تحمیل شده‌ی مالک جدید تن ندن، دردی رو دوا نخواهد کرد ولی تعطیل شدنشون رو تسریع می‌کنه. به عنوان فنِ Remedy، خیلی وقته که با این حقیقتِ تلخ روبه‌رو شدم که این استودیو، بازی‌های پُر فروش نمی‌سازه و این می‌تونه تو این بازار رقابتی و بی‌رحم به ضررش تموم بشه؛ ولی چه می‌شه کرد! ما رِمِدی رو به خاطر بازی‌های کالت و خلاقانه‌اش دوست داریم.
 
غیر از رمدی یه استودیوی دیگه اگه باشه که در این حد یا حتی بهتر شاهکار میسازه و بازیهاش فروش نمیرن استاد آرکین هستن.
حالا که رفتن زیر سایه مایکرو و خب هیت میگیرن.
ولی قبل از خریده شدن مایکرو توسط بتسدا که اتفاقا خیلی هم محبوب بودن خبرهاش میومد که بتسدا همش مینالید که اینها بازیهاشون چرا فروش نمیره؟
اونهم زمانی که Dishonored ها یا Prey رو میساختن.

یکسری از استودیوها انگاری طلسم میشن.
بعد یه استودیوی متوسط با یه بازی تجاری همه پسند که امروز بازی میکنی و فردا یادت میره چی بود یا یه بازی آنلاین نه چندان باکیفیت سود هنگفتی میکنه و ناشرها چوبش رو میزنن تو سر استودیوهایی مثل رمدی، آرکین و...
 
مشکل Remedy یکی دو تا نیست[-(

اول اینکه خیلی دنبال پروژه های جاه طلبانه میرفتند و هنوز هم میرن:|

مثلا کوانتوم برک شما ببینید اومده بود گیم و سریال قاطی کنه که مثلا یه حرکت بزرگ انجام بده ولی خب نتیجه نگرفت و فقط برگشت سرمایه رو سخت تر کرد

یا مثلا اومد کنترل ساخت که بازم یه قسمت هایی حس و حال کونتوم برک داشت و وقتی یه کاری جواب نداده اینا بازم میرن همون مسیر ادامه میدن

خود کنترل به نظرم بیش از حد هم به موفقیت رسید و بعید میدونم خیلی مشتاق برای قسمت دومش وجود داشته باشه مخصوصا با اون مدل لول دیزاین

این قضیه رو میشه تا حدی توی FBC Firebreak دید که شکست خورد و بازم اینا درس نمیگیرن و این فضا رو ادامه میدن تا شکست بعدی

الان ریمیک مکس پین هم موفق بشه خیلی دردی از رمدی درمان نمیکنه چون IP و سرمایه گذاری با راکستار بوده و اینا توسعه دادن نهایت به غیر از حقوق میخوان یه بخش کوچکی از سود فروش بگیرن

نسخه دوم Alan Wake هم خیلی تقصیر استور اپیک نندازید چون روی کنسول ها هم موفقیت خاصی به دست نیاورد که حالا کاهش فروش نسخه PC بخواد به چشم بیاد ( اپیک هم بعد Alan Wake 2 به غلط کردن افتاد و دیگه بازی انحصاری استور فاند نکرد :D)


در مورد ادامه همکاری با مایکروسافت هم هر شرکت دیگه ای بود ادامه نمیداد چون 2 تا پروژه ناموفق از نظر تجاری داشتن حالا هر چقدر هم فرض بگیری بازی ها خوب بودن بازم لازمه ادامه هر همکاری موفقیت تجاری هست مخصوصا در بودجه ای که رمدی بازی میسازه :bash:
 
مشکل Remedy یکی دو تا نیست[-(

اول اینکه خیلی دنبال پروژه های جاه طلبانه میرفتند و هنوز هم میرن:|

مثلا کوانتوم برک شما ببینید اومده بود گیم و سریال قاطی کنه که مثلا یه حرکت بزرگ انجام بده ولی خب نتیجه نگرفت و فقط برگشت سرمایه رو سخت تر کرد

یا مثلا اومد کنترل ساخت که بازم یه قسمت هایی حس و حال کونتوم برک داشت و وقتی یه کاری جواب نداده اینا بازم میرن همون مسیر ادامه میدن

خود کنترل به نظرم بیش از حد هم به موفقیت رسید و بعید میدونم خیلی مشتاق برای قسمت دومش وجود داشته باشه مخصوصا با اون مدل لول دیزاین

این قضیه رو میشه تا حدی توی FBC Firebreak دید که شکست خورد و بازم اینا درس نمیگیرن و این فضا رو ادامه میدن تا شکست بعدی

الان ریمیک مکس پین هم موفق بشه خیلی دردی از رمدی درمان نمیکنه چون IP و سرمایه گذاری با راکستار بوده و اینا توسعه دادن نهایت به غیر از حقوق میخوان یه بخش کوچکی از سود فروش بگیرن

نسخه دوم Alan Wake هم خیلی تقصیر استور اپیک نندازید چون روی کنسول ها هم موفقیت خاصی به دست نیاورد که حالا کاهش فروش نسخه PC بخواد به چشم بیاد ( اپیک هم بعد Alan Wake 2 به غلط کردن افتاد و دیگه بازی انحصاری استور فاند نکرد :D)


در مورد ادامه همکاری با مایکروسافت هم هر شرکت دیگه ای بود ادامه نمیداد چون 2 تا پروژه ناموفق از نظر تجاری داشتن حالا هر چقدر هم فرض بگیری بازی ها خوب بودن بازم لازمه ادامه هر همکاری موفقیت تجاری هست مخصوصا در بودجه ای که رمدی بازی میسازه :bash:
خوب از اونجایی که تا حدودی برداشت شخصی تو صحبت ها شما هست گفتم بعضی جاها با اصلاح کردن صحبت ها میشه نتیجه گیری منصفانه تری داشت.

تو بازی های Remedy وقتی صحبت از Alan wake 2 میشه تو گزارش مالی شرکت برای 2025 Q1 ما داشتیم که بازی بیش از 2 میلیون نسخه فروش رفته و مخارج ساخت خودش رو جبران کرده:

Reports and presentations - Remedy Investors

با توجه به همین موضوع خیلی حرف بی راهی نیست وقتی بگیم اگر بازی رو استیم از روز اول عرضه میشد و رو کنسول ها هم فقط محدود به خرید آنلاین نبود خیلی راحت میشد فروش بالاتری هم داشته باشه. بازی به صورت حسابی نه روی پی سی عرضه شده و نه روی کنسول در ابتدا با این همه بازم در یک سال اول خودش 2 میلیون نسخه رو فروش داشته و موفق بوده. تو سبک ترس به طور کلی نمیشه جز سریه Resident evil هم فروش به اون بزرگی انتظار داشت. سال پیش هم مثلا ما بازی خوش ساخت Silent Hill 2 Remake رو داشتیم که اونم الان بعد از یک سال 2.5 میلیون نسخه فروش داشته.

صحبت کنترل هم که کردید یک بازی خوش فروش (با توجه به یک ای پی جدید بودن) و با بودجه محدود بوده، بازی اتفاقا به نظرم اصلا جاه طلبانه نبوده. بخش‌های خوب Quantum break (شاید البته، چون خیلی هم به هم ربطی ندارند به نظرم) رو برداشته و بهینه تر کرده، عمق و تنوع داده و یک چیز جدید تحویل داده. لول دیزاین بازی هم بد نبوده، نقشه‌ای که برای بازی قرار دادن بد بوده و در ابتدا به خصوص گیج کننده میشده. باز از همون لینک بالا هم میشه نگاه کنید که بازی کاملا موفق بوده از نظر فروش و استودیو رو بالا اورده برای دستیابی به اهداف بلند مدت خودش.

کوانتوم بریک ولی داستانش متفاوت هست و بالاخره اگر خاطرتون باشه خیلی همون زمان ساخت بازی کنسل شدن پروژه Alan wake 2 داستان های مختلف بین ماکروسافت و رمدی بوده و در نهایت هم Quantum break یک بازی با یک ایده جاه طلبانه منتشر میشه که نا موفق بوده.

دوباره FBC firebreak هم باز از نظر فروش نامید کننده بوده و صحبت خاصی توش نیست، درس خاصی قرار نبوده از خودشون بگیرند ولی، اولین تجربه مستقل استودیو برای یک بازی تو این سبک بوده، در حد بعضی افتضاح های اخیر هم شکست نبوده ولی واضح هست که بازی روی گزارش مالی شرکت اثر منفی داشته و انتظار شرکت فروش بالاتری بوده از این بازی.

درباره صحبت شما درباره کنترل دو که بازم بیشتر نظر شخصی شما هست و بازی اگر بازم مشکل های الکی نداشته باشه زمان انتشار به نظرم میشه ازش انتظار بالایی داشت و براش هایپ بود.

درمورد Max payne 1&2 remake هم که شرایط خیلی اوکازیون هست، خرج ساخت از سمت rockstar تامین میشه (با بودجه قابل مقایسه با Alan Wake 2 با توجه به گزارش های مالیشون) و زمانی که بازی عرضه بشه و مخارج ساخت بازی برای rockstar جبران بشه remedy هم از فروش royalty دریفات میکنه و عملا یک منبع خیلی با ریسک پایین و احتمال زیاد پر سود برای کمپانی هستش. در کنارش کنترل 2 هم انتظارات خوبی میشه ازش داشت و حداقل آینده پیشرو برای استودیو خیلی هم امیدوار کننده هست با اینکه FBC firebreak موفق نبوده.

خلاصه صحبت در نهایت اینکه صحبت شما رو به جز شکست Quantum Break و FBC Firebreak باهاش موافق نیستم. در حال حاضر استودیو عنواین خوبی در دست ساخت داره و به نظر آینده درخشانی میشه براش انتظار داشت، مگر اینکه به تصمیمات عجیب تو ساخت بازی بخواد یک جوری ورق برگرده که به نظرم احتمالاش کمه.
 
مشکل رمدی توی دیزاین بازی هاش هست...
نه تنها برای مخاطب های عام نیست... که این هم اشکالی نداره... ولی برای همون مخاطب های خاصش هم اصلا کم ایراد نیست!!!! و روند سینوسی دارند...

یکی داستان خوب بگه یک بحثه... یکی لور خفن خلق کنه یک بحثه... روایت اون یک بحث دیگه... دیزاین بازی بر اساس همون داستان باز یک بحث دیگه...

سم لیک به شدت داستان گوی محشری هست، اما گیم دیزاینر خوبی نیست!!!!

اصلا هم اشکال نداره... شاید بزور به تهداد انگشت های یک دست،بازیساز داشته باشیم که تو اکثر بخش های یک بازی بتونه بهترین باشه...

الان فرض کنیم یک بازی فانتزی بسازیم... ولی اصل داستان رو بیایم اندازه کل سری مالازان یا چرخ زمان رو pdf کنیم بزاریم تو بازی... آیا این به خودی خود باعث می شه کیفیت اون بازی بیاد بالا؟!


سم لیک صرفا باید ناظر رو داستان و اتمسفر بازی های رمدی باشه... و رمدی بره سراغ جذب گیم دیزاینر هایی که بحث فان بودن ویدیو گیم رو درک کنند...

وگرنه اگه قراره به این وضعیت ادامه بده...

سم لیک چرا اصلا نره ویژوال ناول بزنه؟!
قطعا رمدی رو به سودهی می رسونه همون...

یا اصلا رمدی رو مثل ابسیدین چند تیمه کنه پروژه های کوچک داستان محور پنتیمنت لایک بزنن یا پروژه های بزرگشون برن سمت عناوینی مشابه disco elysium!!!!!
 
کنترل رو نمیدونم ولی مکس پین متاسفانه به دلایل نسبتا زیادی احتمالا شکست بعدی رمدی باشه تو مارکت.
آی پی مرده رو نباید ریمیک کرد.

به نظر من ریمیک مکس پین پتانسیل زیادی داره. هم میتونه بخاطر نوستالژی گیمرهای قدیمی رو بکشونه سمت خودش و هم برای نسل جدید جذاب باشه، اما به دو شرط بزرگ؛ اول اینکه گیم پلی رو مدرن کنن، همینطور مدل روایت رو و کلا از هر نظر ریمیک باشه نه صرفا بهبود گرافیک (چون گیم پلی واقعا منسوخه) و دوم یه مارکتینگ و مهم تر از اون عرضه آدمی زادی داشته باشه. به نظر من یکی از دلایل شکست تجاری AW2 عرضه بازی بود. نه اینکه مثلا بازی خاصیه. مشکل اینجاست که نه رو استیم امد و نه عرضه فیزیکی داشت و کلا تو این شرایط بخوای برای عرضه بازی ها نازم بکنی دیگه نمیشه رو فروش بالا حسابی کرد.
 
فرق مکس پین با Aw این بود که تو مکس پین یک تعادلی بین داستان و المانهای فرعی با شوتر بازی بود اما تو Aw قسمت شوتر تو حاشیه بود و ۱۰ درصد هم روش تمرکز نکرده بودن به خاطر همین هم مخاطب هاش کمتر شد و به طبع درآمدشم کمتر شد
 
یه شایعاتی شده که نسل بعدی ایکس باکس برای تجربه انلاین نیاز به خرید اشتراک نداره
فقط خواستم بگم از ایکس باکس جز شر و بدبختی چیزی به ما گیمرها نرسیده یعنی هر جای صنعت گیم رو نگاه میکنم آقا به گند کشیده
نسل هفت اصلا چیزی به اسم اشتراک آنلاین تو پلی استیشن نبود بازی میخریدی به نت وصل میکردی بازی میکردی
ایکس باکس اومد اشتراک آنلاین آورد همه رو از راه به در کرد حالا خودش میخواد برداره:|
از اون طرف سر خرید ناشر ها مثل بتسدا و اکتیویژن باعث شد هم خودش نابود بشه هم تاثیر بذاره رو برنامه پلی استیشن و نسل رو به گند بکشه تهش هم خودش ناشر شد وگرنه اگه مثل بچه آدم رقابت میکرد و سعی در مونوپولی کردن بازار نداشت پلی استیشن هم هول هولکی نمیرفت بانجی رو با اون قیمت و اون قرارداد مسخره بخره یا بره برای درآمدزایی 12 گس بسازه
یعنیا هر بار ایکس باکس یه حرکتی رو شروع میکنه کل صنعت گیم پله به سمت نابودی حرکت میکنه
دیگه الان هر وقت میگن میخوایم صنعت گیم رو متحول کنیم تن و بدنم میلرزه که باز دوباره میخوان چه بلایی سر ما گیمر ها بیارن
سرویس لایو با آنلاین رایگان ps3 خیلی متفاوت بود. کسی که هر دو رو تجربه کرده باشه، هیچوقت همچین حرفی نمیزنه. مگر اینکه قصد ترول داشته باشه.
زمانی که psn هم اومد، تفاوت زیادی با حالت رایگانش نداشت. حتی تا آخر نسل هم سونی یه party chat ساده رو برای مخاطبهای psn که ازشون پول هم میگرفت، درست نکرد.

خب خیلی چیزهای خوب رو سونی از مایکروسافت کپی کرد. که به نفع سونی فن ها هم شد. مثل سیستم امتیازدهی بازی ها.
حتی بکواردی که الان روی ps5 هست رو میتونیم تقلید از مایکروسافت بدونیم. چون اولین بار ایکس باکس این قابلیت رو ایجاد کرد.
هارد دیسک کنسول روهم میتونیم تقلید بدونیم یا زیاده رویه؟؟؟ )) چون اونم اولین بار روی ایکس باکس اورجینال بود در حالی که ps2 مموری کارد داشت.

اگر بنا به تقلید باشه. مایکروسافت خدمات خیلی خوبی به مخاطبینش ارایه میکنه، چرا اونا رو تقلید نمیکنه؟
smart delivery : فقط یکبار بازی رو میخرید. بازیهایی که روی کنسول قدیمی منتشر شده رو بدون پرداخت هیچ هزینه ای روی کنسول نسل جدید استفاده میکنید. شامل صدها بازی.
play anywhere : فقط یکبار بازی رو میخرید. روی هر پلتفرمی از مایکروسافت بازی رو بخرید، میتونید روی تمام پلتفرم ها ازش استفاده کنید. این شامل کلاود سیو هم میشه.
reward : فقط با بازی کردن میتونید پول در بیارید.
و...

چرا سونی اینا رو تقلید نمیکنه؟ چون به نفعش نیست. چون یه کمپانی سوجود و پول پرسته که از هر سولاخی میخاد پول دربیاره و صرفن به فکر منافع خودشه. هیچ ارزشی هم برای مشتریهاش قایل نیست
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or