Last edited by a moderator:
چرا مخاطب جدید باید شماره شونزدهم یا نسخه دوم ریمیک شماره هفتم یه مجموعه رو بخره؟اسکوئر واقعا الان مثل حیوونی که صاحابش رو گم کرده یه جا کذ کرده و داره به کارهای بدش فکر میکنه.
FF7 ها رو برای طرفدارها میسازه نمیخرن.
16 رو برای جذب پلیر جدید خیلی در دسترس میسازه باز هم نمیخرن.
انحصاری پلی استیشن هم نبود باز هم نمیخریدن.
کلا یه بازنگری باید داشته باشه.
ربطی نداره، عدد از یه حدی بگذره مخاطب جدید رو میترسونهچرا مخاطب جدید باید شماره شونزدهم یا نسخه دوم ریمیک شماره هفتم یه مجموعه رو بخره؟اصلا با همین 16 میتونستن فاینال فانتزی رو ریبوت کنن کلا شماره رو حذف کنن بره. یا مثلا بازی آنلاین دادن شمارش 14 ـه بعد نسخه قبلی آنلاینش شماره 13 یا 12 نیست یازدهه. یا مثلا همین ریمیک 7 اصلا چه نیازی بود دیگه اشاره به 7 بشه یه پسوند جدید بهش میدادن راحت دوبرابر الان میفروخت.
یه موجموعه ای که قدرتشو حفظ کرده مشکلی نیست شماره داشته باشه مثل GTA مثلا. یا حتی رزیدنت ایول با اینکه اونم تقریبا شماره رو حذف کرده. یا مثلا همین کینگدوم هارتز تصمیم درستیه که با شماره 4 منتشر شه وقتی شماره سوم همه گیر شد. ولی فاینال فانتزی که دو نسل درجا زد و عملکرد جالبی نداشت دیگه نباید با شماره بره جلو.
آره حرفت درسته خودمم قبول دارم اونو واسه این گفتم حالا 4 تا استثنا از توش در نیادربطی نداره، عدد از یه حدی بگذره مخاطب جدید رو میترسونه
COD بعدی رو هم فردا بیان به اسم Call of Duty 22 معرفی کنن قطعا خیلیا از ترس اصلا سراغش نمیرنهمینطوری که الان خیلی زیرمجموعه Black Ops رو مسخره میکنن چون 6 تا بازی داره
حتما شماره گذاری تاثیر خودش رو داره ولی سابقه صنعت رو ببینی همیشه بازیهای خوب فروش خودشون رو داشتن و فقط به خاطر اسمهای بعضا عجیب یا شماره گذاری و موارد مشابه اینطوری قربانی نشدن.چرا مخاطب جدید باید شماره شونزدهم یا نسخه دوم ریمیک شماره هفتم یه مجموعه رو بخره؟اصلا با همین 16 میتونستن فاینال فانتزی رو ریبوت کنن کلا شماره رو حذف کنن بره. یا مثلا بازی آنلاین دادن شمارش 14 ـه بعد نسخه قبلی آنلاینش شماره 13 یا 12 نیست یازدهه. یا مثلا همین ریمیک 7 اصلا چه نیازی بود دیگه اشاره به 7 بشه یه پسوند جدید بهش میدادن راحت دوبرابر الان میفروخت.
یه موجموعه ای که قدرتشو حفظ کرده مشکلی نیست شماره داشته باشه مثل GTA مثلا. یا حتی رزیدنت ایول با اینکه اونم تقریبا شماره رو حذف کرده. یا مثلا همین کینگدوم هارتز تصمیم درستیه که با شماره 4 منتشر شه وقتی شماره سوم همه گیر شد. ولی فاینال فانتزی که دو نسل درجا زد و عملکرد جالبی نداشت دیگه نباید با شماره بره جلو.
درسته که فاینال فانتزی تنها مشکلش شماره گذاریش نیست ولی همین شماره گذاری باعث شده پلیر جدید تو این دو نسل اصلا جذب نکنه به طور کل. کلا سر ریبرث هم به نظر من مارکتینگ سونی و اسکوئر به معنای واقعی کلمه فاجعه بود. ولی مثال بالدرز گیت چندان با فاینال فانتزی قابل مقایسه نیست به نظرم. اول اینکه هر چی نباشه D&D ـه که رسما کشورای جامعه هدف بازیش یه عمر با این مجموعه بزرگ شدن و صرفا یه شماره داشتن نمیتونه محدودشون کنه.حتما شماره گذاری تاثیر خودش رو داره ولی سابقه صنعت رو ببینی همیشه بازیهای خوب فروش خودشون رو داشتن و فقط به خاطر اسمهای بعضا عجیب یا شماره گذاری و موارد مشابه اینطوری قربانی نشدن.
مثلا همین بالدرزگیت 3 که با فاصله 20 و چند ساله از نسخه قبلی منتشر شد و میشه گفت حداقل بالای 80 درصد پلیرهاش نسخه اولشون بود.
البته همونطور که میگی 16 اگه اسم دیگه ای میداشت و اصلا اسم فاینال فانتزی روش نمیومد شاید بیشتر دیده میشد.
چون تو گیم پلی خیلی تغییرات داشت.
ولی این فروشی که 16 داشته عملا سلاخی شده ، حتی طرفدارهای مجموعه هم اونقدری که باید نخریدنش.
کلا انگاری تعداد پلیرهای این مجموعه افت وحشتناکی کرده که حتی ریبرث هم فروشی که باید رو نداشته.
در مورد لوگو که و پنهان کردن اسم میتونم متوجه بشم ولی به نظرم دلیل خیلی مهمی نیست که برجستش کنیم.درسته که فاینال فانتزی تنها مشکلش شماره گذاریش نیست ولی همین شماره گذاری باعث شده پلیر جدید تو این دو نسل اصلا جذب نکنه به طور کل. کلا سر ریبرث هم به نظر من مارکتینگ سونی و اسکوئر به معنای واقعی کلمه فاجعه بود. ولی مثال بالدرز گیت چندان با فاینال فانتزی قابل مقایسه نیست به نظرم. اول اینکه هر چی نباشه D&D ـه که رسما کشورای جامعه هدف بازیش یه عمر با این مجموعه بزرگ شدن و صرفا یه شماره داشتن نمیتونه محدودشون کنه.
مورد دوم هم اینه که به لوگوی بازی دقت کنی شماره 3 کاملا پشت تایتل بازی پنهان شده که تو در نگاه اول اصلا به نظرت نمیاد که شماره ای تو لوگو باشه اصلا. ولی فاینال فانتزی فونت شمارش از تایتلش بزرگترهمثلا رزیدنت ایول هم از همین شیوه داره استفاده میکنه که شماره رو تو تایتل بازی محو میکنه که مخاطب جدید اصلا توجه خاصی بهش نکنه ازونطرفم مخاطب قدیمی درجا بفهمه داستان چیه. ویچر 3 هم تقریبا همین شکل رو داشت. یا مثلا سری الدر اسکرول که خیلی کم پیش میاد اصلا کسی به شماره هاش اشاره کنه.
مشکل دیگه فاینال فانتزی اینه که طرفدار مجموعه ندارهطرفدار شماره داره. بعد طرفدارای شماره های مختلف رسما هیت میدن به شماره های دیگه. یعنی یکی از مشکلاتی که آی پی داشت خود فن های سمیش بودن که البته دیگه بعد از چندین نسل مبارزه تمام جبهه ها منقرض شدن و اصلا دیگه طرفداری باقی نموند
یه انیمه ای بود به اسم Summer Time Rendering یه جاش یه کاراکتری داشت درمورد فاینال فانتزی 7 فکر کنم صحبت میکرد که همونم داشت به یه شماره دیگه هیت میداد یا به خود 7 هیت میداد یادم نیست درستببین چقدر این قضیه نرماله بین کامیونیتیش.
در کل واسه همین میگم فاینال فانتزی باید یه ریبوت اساسی بشه گیم پلی و مسائل هویتیش ثابت شه دیگه فقط یه فاینال فانتزی داشته باشیم نه این این آی پی چهل تیکه.
راستش سر این مورد باهات مخالفم ماکان، تجربه نشون داده بازی اگر واقعا بزرگ باشه هر ژانری هم باشه مخاطب خودش رو داره همینطور که مثلا It Takes Two الان حدود ۲۵ میلیون نسخه فروش نداشت. یعنی تو نمیتونی بگی چون فلان بازی اینقدر فروخته تهه فروش یک ژانر اینقدر هست. خود DMC5 بعد ده سال از آخرین نسخه عرضه شده بود. در مقایسه ما یک چیزی مثل الدن رینگ دارن داریم، که فروم سافتور طی سال ها همیشه مخاطب های خودش رو تونست جمع کنه و بدون تغییر هیچکدوم از المان های سولز بورن ها تونست به این فروش خارقالعاده الان دست پیدا کنه. من مطمئنم اگر DMC6 به کیفیت ۵ چه بسا بهتر باشه فروش بیشتری از ده میلیون نسخه پنجم رو کسب میکنه. در مورد FF16 من خودم بازی نکردم، اما بنظر میرسه بزرگترین مشکل بازی نبود مشکل هویتی هست. نه اینقدر کامل به DMC بودنش پایبند و نه اونقدر هم به RPG بودن. اینا اگر برنامه اشون اکشن کردن بازی بود باید به کلی المان RPG رو دور میریختند. نه مثل الان که Half Assed کارشون رو انجام دادند.اکشن شده تا مخاطب جدید جذب کنه و بفروشه؟ ریلی؟ این تحلیل مدیران SE واقعا در حد گپ چندتا فن FF نوجونه نه کسی که سر سوزنی مارکت میفهمه! چرا؟ چون کلا تغییر ژانر یه بازی که N نسه RPG هست و یجورایی نماد این سریه اساسا یعنی پس زدن بازار و بعد حالا بخوای گره بزنیش به چه ژانری که بفروشه؟ به HnS؟ مگه خود بازی های HnS چقدر میفروشن؟ مثلا DMCV با اون کیفیت و امتیاز و مارکتینگ و اعتبار کپکام و مهم تر از هم فن بیس عظیمی که داره و جماعتی برای دانته جون میدن، فکر کنم 8 میلیون فروخته. ظرفیت این ژآنر همینه واقعا! بعد یهو بیای FF رو از RPG جدا کنیش بچسوبی به این ژآنر نتیجه بهتری حاصل میشه واقعا؟ انتظار داشتن N میلیون بفروشه؟ تازه همه میگن انحصاری بودن به ضررش شد... اوکی ولی در نظر بگیرید اون مارکتینگ عظیم سونی رو نداشت و براش اونجوری SoP اختصاصی نمیساختن و همه جا نمیبردن و... چه فاجعه ای پیش میومد!
حضرات استودیو های غربی رو هم در حد طویله مدیریت میکردن. بلایی که سر Deus Ex آوردن از نظر شدت حماقت واقعا تحسین برانگیزهعمده مشکل SE ساخت بازی های تو... نروعه و کلا یه استعداد و تبحر خاصی تو ساخت چیزی که فن ها نمیپسندن داره. من شخصا از فروش کم FF های اخیر اصلا تعجب نمیکنم. برعکس خوب میفروختن تعجب میکردم!
FFXVI اکشن شده تا مخاطب جدید جذب کنه و بفروشه؟ ریلی؟ این تحلیل مدیران SE واقعا در حد گپ چندتا فن FF نوجونه نه کسی که سر سوزنی مارکت میفهمه! چرا؟ چون کلا تغییر ژانر یه بازی که N نسه RPG هست و یجورایی نماد این سریه اساسا یعنی پس زدن بازار و بعد حالا بخوای گره بزنیش به چه ژانری که بفروشه؟ به HnS؟ مگه خود بازی های HnS چقدر میفروشن؟ مثلا DMCV با اون کیفیت و امتیاز و مارکتینگ و اعتبار کپکام و مهم تر از هم فن بیس عظیمی که داره و جماعتی برای دانته جون میدن، فکر کنم 8 میلیون فروخته. ظرفیت این ژآنر همینه واقعا! بعد یهو بیای FF رو از RPG جدا کنیش بچسوبی به این ژآنر نتیجه بهتری حاصل میشه واقعا؟ انتظار داشتن N میلیون بفروشه؟ تازه همه میگن انحصاری بودن به ضررش شد... اوکی ولی در نظر بگیرید اون مارکتینگ عظیم سونی رو نداشت و براش اونجوری SoP اختصاصی نمیساختن و همه جا نمیبردن و... چه فاجعه ای پیش میومد!
بعدی پروژه ریمیک FFVII هست. بازی تو شماره اول فروش خوبی کرد تقریبا. چون ملت مشتاق بودن بعد مدت ها بیان کلاد و دوستان رو ببینن، اوکی، اما چی گیرشون امد؟ یه تیکه از بازی اصلی که کش پیدا کرده + تغییرات عجیب و غریب داستان و البته یه گیم پلی خوب. آیا گیم پلی خوب میتونه همون هارو مجاب کنه برای یه تیکه دیگه از بازی که تازه هم از نظر داستان عجیب غریب تر شده هم فرمول گیم پلی غربی توش تزریق شده کماکان هایپ باشن؟ به نظر من نه! Remake عطش خیلی هارو ارضا کرد و بعد دیگه گفتن حالا Rebirth هرچی هست باز قسمت دومه و حالا بازی نکردیم هم نکردیم و در بهترین حالت صبر میکنن قسمت آخر بیاد بعد یهو با هم بخرن بتونن یه تجربه یک پارچه داشته باشن. پس باز عدم استقبال به اون معنا که SE انتظار دراه بدیهیه به نظر من.
نظر منو بخواید فرمول بازی سازی SE محتوم به شکسته. با این روند هم کار به جایی نمیبره. همه بحث ها در خصوص اسم FF و گیج کننده بودن اعداد و ... درسته، اما به نظر من قبل هرچیز FF برای دوباره سرزبون ها افتادن نیازمند بدست آوردن هویت از دست رفتشه. بعد رسیدن به یه بازی خیلی خوب و دوست داشتنی و در آخر ایده های مارکتینگ.
من FF رو این روزها یه بازی هردمبل و بی هویت میبینم که 5 6 شماره آخرش هر نسخه یه چیز بوده و هرکی با هر کدوم حال کرده باشه تو شماره بعد یه چیز دیگه میزارن جلوش فرار میکنه. یکی با 13 حال میکنه، میگه یه نوبتی مدرن زدم کیف کردم، پشت بندش SE میگه بیا پس FF14 رو بزن که آنلاینه یا نمیخوای یه آشغال غیر قابل هضم دیگه به اسم Lightning Return بزارم جلوت کف کنی! شماره بعدی میشه FFXV که تجاوز به Versus و 10 سال انتظار فن های سرسختش بوده! FFXVI که میشه اکشن DMC گونه، پروژه VII باز یه فرمول گیم پلی دیگه داره. کلا هویت این بازی چیه؟ چه دلیلی داره کسی که با RPG نوبتی حال میکنه از XV خوشش بیاد؟ فن XV چرا باید یهو از اکشن شدن XVI استقبال کنه؟ این وسط XIV کجای معادله است؟ چطور میشه انقدر پخش و پلا بازی بسازی و تغییر ژآنر بدی و بعد انتظار داشته باشی یه فن بیس یکپارچه میتونی برای خودت جور کنی؟
تیم های SE دست یه سری ژآپنی مغروره که هرکی اون یکی رو قبول نداره و مثل جاری هایی که چشم دیدن همدیگه رو ندارن محض ریدن به اون یکی پروژش رو میسازه. پروژه هرکی هم در راستای کنار گذاشتن بازی تیم قبلی طراحی شده! دیوونه خونه است واقعا. هرکی بشناسه اینارو میدونه چی میگم. با مدیریت طویله گونه که نمیشه تو این دوره و زمونه یه فرنچایز قوی ساخت! SE رو مقایسه کنید با کپکام و روندی که طی میکنه، همه تفاوت ها مشخص میشه. هرچقدر کپکام هویت سری رو برگردوند و از اول مشخص کرد فن ها با چی طرفن، یعنی فرمول مدرن تو شماره های جدید و فرمول کلسیک تو ریمیک ها و چطور همشون یه استاندارد کیفی یکسانی دارن و فرمول گیم پلی چقدر تو هر دو ورژن ارتقا پیدا میکنه و ... حتا آرت استایل یکی هست... SE بی سر و ته و گنگه! حتا منی که 26 ساله فن FF هستم و بازی کردمم نمیدونم واقعا چیکار دارن میکنن و چی مسازن و الان باید از این بازی ها خوشم بیاد یا فحش بدم!
هر موقع SE رفت یه RPG درست و حسابی و با کیفیت ساخت و اون فرمول گیم پلی رو تو دو سه شماره بعدی عینن ادامه داد و به یه پختگی رسوند میتونه انتظار داشته باشه بازی هاش آروم آروم بفروشن. لازمه جذب مخاطب جدید هم اضافه کردن لایه های تازه به همون گیم پلی کور اصلی هست، نه اینکه از بیخ بریزی بره از اول بسازی! SE باید FF17 رو کامل بر مبنا فرمول پروژه VII بسازه و اون گیم پلی رو بره جلو. و آروم آروم مخاطبش رو بیشتر کنه. وگرنه باز ول معطله.
راستش سر این مورد باهات مخالفم ماکان، تجربه نشون داده بازی اگر واقعا بزرگ باشه هر ژانری هم باشه مخاطب خودش رو داره همینطور که مثلا It Takes Two الان حدود ۲۵ میلیون نسخه فروش نداشت. یعنی تو نمیتونی بگی چون فلان بازی اینقدر فروخته تهه فروش یک ژانر اینقدر هست. خود DMC5 بعد ده سال از آخرین نسخه عرضه شده بود. در مقایسه ما یک چیزی مثل الدن رینگ دارن داریم، که فروم سافتور طی سال ها همیشه مخاطب های خودش رو تونست جمع کنه و بدون تغییر هیچکدوم از المان های سولز بورن ها تونست به این فروش خارقالعاده الان دست پیدا کنه. من مطمئنم اگر DMC6 به کیفیت ۵ چه بسا بهتر باشه فروش بیشتری از ده میلیون نسخه پنجم رو کسب میکنه. در مورد FF16 من خودم بازی نکردم، اما بنظر میرسه بزرگترین مشکل بازی نبود مشکل هویتی هست. نه اینقدر کامل به DMC بودنش پایبند و نه اونقدر هم به RPG بودن. اینا اگر برنامه اشون اکشن کردن بازی بود باید به کلی المان RPG رو دور میریختند. نه مثل الان که Half Assed کارشون رو انجام دادند.