- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
15 سال پیش که Shadow of the Colossus منتشر شد ، همگان پی بردند که سوار شدن بر پشت کولاسیهای غول آسا هیچوقت قدیمی نمیشود. SIE Japan و تیم Ico این بازی را به عنوان یک جانشین و پیش درآمد برای عنوان قبلیشان یعنی Ico منتشر ساختند. به لطف بازاریابی و تبلیغات بسیار قوی سونی ، Shadow of the Colossus توانست تبدیل به یکی از پرفروشترین ، موفقترین و ماندگارترین بازیها در تاریخ گیمینگ شود.
موفقیت بازی بیشتر به زمینهی "هنری" آن وابسته بود. Shadow of the Colossus همچنین به عنوان یک بازی اکشن ادونچر خود را در محدودیتهای ژانر متوقف نمیسازد. هیچ دانجن بزرگ و پر از دشمنی وجود ندارد که بخواهید آنجا را پاکسازی کنید یا تعداد زیادی کاراکتر پشتیبان نیز برای همراهی شخصیت اصلی حضور ندارند. همانند بسیاری دیگر از کارهای سازندگان ژاپنی ، تمرکز اصلی بازی بر روی یک خط داستانی دلخراش میباشد.
واندر _شخصیت اصلی بازی_ پسری جوان است که هدفی غیرقابل توقف دارد: نجات دختری به نام مونو. خط داستانی بازی از جایی شروع میشود که کاراکتر اصلی وارد سرزمین ممنوعه میشود تا با موجودی عجیب با نام دورمین حرف بزند. دورمین به این شرط قبول میکند دخترک را احیا کند که واندر ، 16 کولاسی که هر یک نقطه ضعف و نحوهی مبارزهی خاص خود را دارند شکست داده و نابود سازد. واندر با به دست گرفتن شمشیری باستانی که تنها راه کشتن غولهاست راهی ماموریت خود میشود.گیمپلی بازی سر راست و مستقیم است.
با توجه به اندازهی بزرگ کولاسیها، هر یک همانند باس فایتی هستند که در انتهای مراحل پدیدار میشوند. میزان Stamina و خستگی واندر نیز باعث اضافه شدن سطح جدیدی از دشواری به بازی میشود. بازیکنان تنها میتوانند از جایی آویزان شده و در آن حالت بمانند که استامینای واندر تمام نشود. هر یک از غولها یک نقطه ضعف اساسی دارند که واندر باید آنها را یافته و به همانجا ضربه بزند. تنوع و تازگی هر یک از این موارد بازی را تازه نفس و مبارزات با باس فایتها را نوآورانه نگه میدارد.
موسیقی و اتمسفر تاریک Shadow of the Colossus به خوبی حس حضور در سرزمین ممنوعه را به بازیکن القا میکند. کات سینهای تقریبا طولانی باعث میشوند که ارتباط بازیکن با دنیای اطراف بیش از پیش شود و خود را به آنها و کاراکترها وابسته بداند. زیبایی این عنوان درمیان هم قطارانش به خوبی دیده میشود. بازیها دیگر یک شبیه ساز احمقانهی خشونت نیستند و "هنر" قلمداد میشوند.
ترکیب جلوههای بصری باشکوه با موسیقی ارکسترال و روایت سنگین بازی ، همه با هم موفقیت Shadow of the Colossus را به ارمغان آوردهاند. Shadow of the Colossus توانست رضایت کامل منتقدان را به دست آورد و جوایزی همچون بهترین طراحی شخصیت ، بهترین طراحی بازی، بهترین گرافیک هنری و بازی سال را کسب کند. خوانندگان مجلهی رسمی پلی استیشن نیز Shadow of the Colossus را به عنوان هشتمین بازی برتر پلی استیشن در تمام تاریخ برگزیدند.
بازی Shadow of the Colossus منبع الهام خیلی عناوین دیگر همچون God of War قلمداد شده است. بیش از یک دهه بعد نیز بازیهای بسیار موفقی همچون The Legend of Zelda Breath of the Wild و Titan Souls از این عنوان الهام گرفتند. کارگردانِ معروف سبکهای فانتزی و ترسناک، گیلرمو دل تورو نیز در مدح Shadow of the Colossus و Ico، گفته بود که این دو بازی "شاهکار" هستند و منبع الهام برای او. میراث حقیقی Shadow of the Colossus که باعث جاودانگیاش میشوند ، اتمسفر درگیرکننده و داستان سرایی احساسی آن است.
موفقیت بسیاری از بازیهای فانتزی در دورانِ امروز، مدیون ایستادن بر روی شانههای Shadow of the Colossus میباشد. SIE Japan و تیم Ico در جادو کردن و آوردن جادو به زندگی بسیار ماهر هستند و هیچ ضعفی از خود نشان ندادهاند. گیم پلی مینیمالیستی Shadow of the Colossus دلیل محکمی بر این عبارت است که میگوید "هر چه کمتر بهتر". هر چه باشد یک داستان خوب بی انتهاست! برای کسانی که به دنبال کمی نوستالژی هستند ، Shadow of the Colossus برای PS4 ریمیک شده است و میتوانند هم اکنون آن را تجربه کنند.
آخرین ویرایش: