روایت یک عشق غم انگیز : به مناسبت 15 سالگی عنوان Shadow of the Colossus

ARTHUR WESKER

The Only Thing That Can Defeat Power Is More Power
کاربر فعال
Jan 25, 2018
383
نام
FATHER THEODORE

201744.jpg

15 سال پیش که Shadow of the Colossus منتشر شد ، همگان پی بردند که سوار شدن بر پشت کولاسی‌های غول آسا هیچوقت قدیمی نمی‌شود. SIE Japan و تیم Ico این بازی را به عنوان یک جانشین و پیش درآمد برای عنوان قبلی‌شان یعنی Ico منتشر ساختند. به لطف بازاریابی و تبلیغات بسیار قوی سونی ، Shadow of the Colossus توانست تبدیل به یکی از پرفروش‌ترین ، موفق‌ترین و ماندگارترین بازی‌ها در تاریخ گیمینگ شود.

موفقیت بازی بیشتر به زمینه‌ی "هنری" آن وابسته بود. Shadow of the Colossus همچنین به عنوان یک بازی اکشن ادونچر خود را در محدودیت‌های ژانر متوقف نمی‌سازد. هیچ دانجن بزرگ و پر از دشمنی وجود ندارد که بخواهید آنجا را پاکسازی کنید یا تعداد زیادی کاراکتر پشتیبان نیز برای همراهی شخصیت اصلی حضور ندارند. همانند بسیاری دیگر از کارهای سازندگان ژاپنی ، تمرکز اصلی بازی بر روی یک خط داستانی دلخراش می‌باشد.

55717.jpg

واندر _شخصیت اصلی بازی_ پسری جوان است که هدفی غیرقابل توقف دارد: نجات دختری به نام مونو. خط داستانی بازی از جایی شروع می‌شود که کاراکتر اصلی وارد سرزمین ممنوعه می‌شود تا با موجودی عجیب با نام دورمین حرف بزند. دورمین به این شرط قبول می‌کند دخترک را احیا کند که واندر ، 16 کولاسی که هر یک نقطه ضعف و نحوه‌ی مبارزه‌ی خاص خود را دارند شکست داده و نابود سازد. واندر با به دست گرفتن شمشیری باستانی که تنها راه کشتن غول‌هاست راهی ماموریت خود می‌شود.گیم‌پلی بازی سر راست و مستقیم است.

با توجه به اندازه‌ی بزرگ کولاسی‌ها، هر یک همانند باس فایتی هستند که در انتهای مراحل پدیدار می‌شوند. میزان Stamina و خستگی واندر نیز باعث اضافه شدن سطح جدیدی از دشواری به بازی می‌شود. بازیکنان تنها می‌توانند از جایی آویزان شده و در آن حالت بمانند که استامینای واندر تمام نشود. هر یک از غول‌ها یک نقطه ضعف اساسی دارند که واندر باید آنها را یافته و به همانجا ضربه بزند. تنوع و تازگی هر یک از این موارد بازی را تازه نفس و مبارزات با باس فایت‌ها را نوآورانه نگه می‌دارد.

393085.jpg

موسیقی و اتمسفر تاریک Shadow of the Colossus به خوبی حس حضور در سرزمین ممنوعه را به بازیکن القا می‌کند. کات سین‌های تقریبا طولانی باعث می‌شوند که ارتباط بازیکن با دنیای اطراف بیش از پیش شود و خود را به آنها و کاراکترها وابسته بداند. زیبایی این عنوان درمیان هم قطارانش به خوبی دیده می‌شود. بازی‌ها دیگر یک شبیه ساز احمقانه‌ی خشونت نیستند و "هنر" قلمداد می‌شوند.

ترکیب جلوه‌های بصری باشکوه با موسیقی ارکسترال و روایت سنگین بازی ، همه با هم موفقیت Shadow of the Colossus را به ارمغان آورده‌اند. Shadow of the Colossus توانست رضایت کامل منتقدان را به دست آورد و جوایزی همچون بهترین طراحی شخصیت ، بهترین طراحی بازی، بهترین گرافیک هنری و بازی سال را کسب کند. خوانندگان مجله‌ی رسمی پلی استیشن نیز Shadow of the Colossus را به عنوان هشتمین بازی برتر پلی استیشن در تمام تاریخ برگزیدند.

393079.jpg

بازی Shadow of the Colossus منبع الهام خیلی عناوین دیگر همچون God of War قلمداد شده است. بیش از یک دهه بعد نیز بازی‌های بسیار موفقی همچون The Legend of Zelda Breath of the Wild و Titan Souls از این عنوان الهام گرفتند. کارگردانِ معروف سبک‌های فانتزی و ترسناک، گیلرمو دل تورو نیز در مدح Shadow of the Colossus و Ico، گفته بود که این دو بازی "شاهکار" هستند و منبع الهام برای او. میراث حقیقی Shadow of the Colossus که باعث جاودانگی‌اش می‌شوند ، اتمسفر درگیرکننده و داستان سرایی احساسی آن است.

موفقیت بسیاری از بازی‌های فانتزی در دورانِ امروز، مدیون ایستادن بر روی شانه‌های Shadow of the Colossus می‌باشد. SIE Japan و تیم Ico در جادو کردن و آوردن جادو به زندگی بسیار ماهر هستند و هیچ ضعفی از خود نشان نداده‌اند. گیم پلی مینیمالیستی Shadow of the Colossus دلیل محکمی بر این عبارت است که می‌گوید "هر چه کمتر بهتر". هر چه باشد یک داستان خوب بی انتهاست! برای کسانی که به دنبال کمی نوستالژی هستند ، Shadow of the Colossus برای PS4 ریمیک شده است و می‌توانند هم اکنون آن را تجربه کنند.

 
آخرین ویرایش:

last of amir

کاربر سایت
Sep 3, 2014
1,460
نام
Amir
مرسی بهزاد بابت مقاله :x متاسفانه نتونستم اینو روی ps2 بازی کنم و روی ps4 اجراش کردم و واقعا هنوز اون موسیقی فوق‌العادش تو ذهنمه. باس ۱۳ ام که فکر کنم بزرگترین باس بازی هم بود باس موردعلاقم بود که اگه اشتباه نکنم هم جز ۲ ۳ تا باس بزرگ ویدیوگیمه:x
 

nihilnigritude

کاربر سایت
Feb 24, 2007
2,120
تنها عنوانی که بنظرم ظرفیتشو داره هر نسل ریمیک و ریمستر بشه همین شاهکار هست (تا اینجام سونی هر نسل زنده نگهش داشت)
رو ps4 که زدیم ولی رو ps5 با گرافیک بهتر rt و قابلیتهای dualsense !

تشکر از @BEHZAD THEODORE برای مقاله های همیشه خوبش
 
آخرین ویرایش:

m1647

کاربر سایت
Mar 7, 2011
439
نام
Mehrdad
یک هفته پیش بازی رو تموم کردم البته نسخه ps4 بود که توسط bluepoint ریمیک شده بود
چند نکته لازمه در مورد بازی بگم
بازی داستان بسیار زیبایی داره و نحوه روایت هم عالیه موسیقی بازی هم خیلی عالی بود و واقعا لذت بردم و باید از کار با ارزشی که bluepoint با بازی کرده بود هم تقدیر بشه گرافیک بسیار زیبا و دلنشینی داشت واقعا عالی کار کرده بودند
البته برسیم به مشکل اصلی بازی که کنترل بازی هست که به معنای واقعی کلمه فاجعه است هم کنترل شخصیت اصلی هم اسبش و هم زمانی که با کلسوس ها تعامل میکنی البته توقعی نسبت به بازی که بیشتر از 10 سال پیش عرضه شده نیست ولی از استدیوی bluepoint این توقع می شد که این مشکلات یا شاید ساختار عجیب حرکتی بازی رو رفع کنه
البته از دوربین بازی هم نگذریم که اونم به نحوی یک فاجعه به تمام معناست البته من جایی خوندم که استدیو bluepoint خیلی از ایراداتی که کلسوس ها داشتند رو رفع کرده ولی باز هم ایراداتی و باگ هایی وجود داره
در ابتدا من the last gurdian رو بازی کردم و کنترل موجودی به نام تریکو حتی از این بازی هم بدتره در اون زمان من جایی خوندم که محدودیت های پلتفرم و چنین موضوعاتی علت اصلی مشکله ولی بعد تموم کردن بازی کلوسس متوجه شدم مشکل از خود سازنده اصلیه به طور کلی به نظر من اشنایی زیادی توی استدیو با کنترل کردن و نحوه پیاده سازی اون توی بازی ندارن
ولی در مجموع بازی بسیار زیبایی بود
 
  • Love
Reactions: ARTHUR WESKER

amir code

کاربر سایت
Mar 18, 2008
1,059
نام
amir hosein
بهزاد جان چیکار داری میکنی؟
مقاله پشت مقاله...بابا دسخوش8->
تنها بازی که هم عاشقشم هم ازش نفرت دارم همین بازیه
اونموقع تو ps2 واقعا سخت بود
خیلی اعصاب فولادی میخواست
مخصوصا اونجایی که رسیدی به هدف بعد غوله یه تکون میخورد اگه حواست نبود پرت میشدی
تو بازی کستلوانیا سایه لرد یکی از باسهاش ادای دینی بود به این بازی زیبا
 
  • Like
Reactions: ARTHUR WESKER

NINJѦ

Kill Em With Kindness
کاربر فعال
Jul 11, 2008
3,155
نام
رضـا
اینکه این بازی الهام بخش ساخت عناوین بزرگی بوده واقعا باعث خوشحالیه ولی اینکه سازنده این بازی بزرگ عناوین کمی رو ساخته در عوض بازیهایی که از روی این بازی الهام گرفتن زیادن واقعا غم‌انگیزه =((
 
  • Sad
Reactions: ARTHUR WESKER

mostafaskip

کاربر سایت
May 28, 2015
476
نام
مصطفی
اون موزیکی که بعد از کشتن هر باس فایت پخش میشد هنوز از یادم نرفته :x
بازی ساختن و خلق هنر فرسخ ها باهم فاصله دارن که بنظرم کار اوئدا و تیمش خلق هنره تا بازی سازی
 
  • Love
Reactions: ARTHUR WESKER

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

تبلیغات متنی

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر