راهی برای نجات PC Gaming؟

همونطور که میدونید توی این چند سال اخیر فروش بازیهای PC خیلی اُفت داشته و این باعث نگرانی خیلی از دوستداران PC Gaming شده. حتی سازندگانی که فقط برای PC گیم میساختن الان دارن کم کم برای کنسولها هم گیم میسازن. قبل از اینکه طرفداران کنسول بیان اینجا وشروع کنن به کـُرکـُری خوندن، این دو سه خط رو هم بخونن بد نیست:

این فروش کم و این رو آوردن به کنسولها به خاطر بهتر بودنِ کنسولها نیست، بلکه به خاطر سرقت نرم افزاری گیمهای کامپیوتر (PC game piracy) ـــه که داره شدیداً به این صنعت لطمه وارد میکنه. میدونید که توی خیلی از کشورهای دیگه به این صورت نیست که کنسول رو به راحتی دستکاری کنن و بازیهای کپی توش بذارن، یعنی میخوام بگم توی اکثر کشورها ملت حتی اگه بخوان هم نمیتونن بازیهای کپی بازی کنن بنابراین همه میرن بازی اُریجینال میخرن و به همین خاطر سرقت نرم افزاری زیاد به کنسولها لطمه نمیزنه. این در حالیه که هر کسی که PC داشته باشه میتونه با دانلود کردن کرک به سادگی بازی ای رو که نـخریده بازی کنه.

این داستان باعث شده که خیلی از شرکتهای سازنده ی گیمهای PC، گیمهاشون رو هم برای PC و هم برای کنسولها بدن بیرون و این قضیه باعث شده کیفیت گیمها بیاد پایین (کنسولیزه شدنِ بازیها :(). ببینید خودِ Epic اخیراً درباره ی اشکالاتی که طرفداران سری Unreal Tournament به بازی UT3 وارد میکردن، چی گفته:

Epic Games feels that one of the biggest issues with the recently released Unreal Tournament 3 is that due to the inclusion of console-friendly features (necessary for the title's PlayStation 3 version), the game lacks a lot of necessary polish

منبع: اینجا

این چیزیه که دو تا افراد خودِ Epic Games توی GDC 2008 درباره ی UT3 گفته بودن! میدونید که UT جزو گیمهای مهم PC به شمار میاد و این در حالیه که UT3 توی هفته های اول فروشی کمتر از 100,000 کپی داشته.

کریس تیلور (Chris Taylor) که رئیس Gas Powered Games و طراح Dungeon Siege و Supreme Commander هست، اخیراً توی Game Developers' Conference 2008 در این ارتباط صحبتهایی کرده و در توجیه اینکه گیم استراتژی خودشون (Supreme Commander) رو برای XBox 360 هم میدن، اینطور میگه که ما این تصمیم مناسبی به نظر میاد که گیم خودتون رو برای پلترفُرمی بدید که Pirate خور نمیشه!

این یعنی اینکه خود PC بازها هستن که دارن این بلا رو سر گیمهای محبوبشون میارن و باعث میشن سازنده ها به کنسولها هم فکر کنند :(

Chris Taylor توی قسمت دیگه ای از صحبتهاش میگه راه نجات PC Gaming از این وضعیتی که الان بهش دچار شده اینه که همه ی شرکتها رو بیارن به کنترل کپی نبودنِ گیمها از طریق آنلاین و یا وصل شدنِ بازیکنها به ســِرور اصلی بازی (مثل MMO ها). به این ترتیب میتونیم اوضاع اقتصادی این صنعت رو بهتر کنیم و حتی گیمها رو با قیمت پایینتری عرضه کنیم! ما دیگه توانایی این رو نداریم که بازی بسازیم و مجانی در اختیار همه قرار بدیم!

Chris Taylor:
PC gaming isn't dead. PC gaming – the old model – probably is. Secure PC gaming is the future – it's going to thrive and we've all got to get on that

حالا نظرتون درباره ی این قضیه چیه؟ ما توی ایران تقریباً چیزی به اسم گیم اُریجینال نداریم و ماشالا همه یه پا Pirate هستیم :biggrin1: اگه یه روزی واقعاً همه ی شرکتها این قضیه رو پیاده کنن و گیمهاشون رو جوری بسازن که کـِرک کردن اونها معنی نداشته باشه، چند نفر از کسایی که الان اینجا PC بازی میکنن باز هم به PC وفادار میمونن؟ شاید اون موقع معلوم بشه که چه کسی واقعاً PC Gaming رو دوست داره و ارزش گیمهاش رو میدونه، و چه کسی به گیمها فقط به عنوان یه دیسک 1000 تومنی نیگا میکنه که میگیریش و یه ساعت بازی میکنی و میندازیش کنار!
 
آخرین ویرایش:

Polaris

کاربر سایت
Aug 14, 2007
2,775
اصلا این بحث چیز خوبی برای ادامه دادن نداره ، میدونید چرا ؟
چونکه پی سی خودش لید پلتفرم تمامی تکنولوژی بازی ها و کلا برنامه های گرافیکی هستش . نابودی پس سی یعنی نابودی تمام تکنولوژی های کنونی و در آینده.
الان فقط فقط پی سی به خاطر این سری عوامل کمی عقب افتاده است: اینترنت بسیار پر سرعت در تمامی دنیا به جز ایران و با تشکر از تیم های Skidrow , Razor , Reloaded , Rapidshare و ... .به خاطر همین عوامل فوق هر کسی میتواند بازی ها را در کمترین زمان ممکنه و با پرداخت هیچ هزینه ای بدست آورد.
به تکنولوژی و قدرت کنسول های حال حاضر که قرار است تا 2 سال دیگر هم باشند ( خدا به دور :sick:) یه نیم نگاهی بیاندازید. تکنولوژی آن ها برای 5 سال پیش است . به کارت گرافیک یه 360 دقت کنید : پشتیبانی از دی ایکس 9 و تعداد 48 عدد شیدر با سرعت کلاک 500 مگاهرتز ( همان کارت از رده خارج شده Radeon X1950XTX ).حالا کارت پی اس 3 : پشتیبانی از دی ایکس 9 و تعداد 24 عدد شیدر و سرعت کلاک 550 مگاهرتز( همان کارت Geforce 7800GTX ). سی پی یو ی این کنسول ها حالا بماند برای بعد (البته سی پی یوی آن ها هم دست کمی از جی پی یوی آن ها هم ندارد).
البته صنعت و بیزینس شرکت های بزرگ سخت افزاری مانند AMD , Intel , Nvidia هیچ وقت این اجازه را یه کسی نمیدهد که پای پی سی را از گیمینگ قطع کنند.
کنسول های نسل بعد به احتمال 100 درصد از دی ایکس 11 پشتیبانی خواهند کرد ( فقط امیدواریم پشتیبانی آنها در آن موقع مثل الان نباشد که حتی نتوانند بازی هایشان را رزولوشن 720P یعنی همان 720*1280 اجرا کنند و با هزار حیله و حقه مثل Scalable کردن و این جور چیزا فریم را در حالت معقول قرار دهند.)
به این شرکت ها توجه کنید : Bethesda , ID Software , Crytek , Blizzard . بزرگترین حامیان پی سی هستند و هر از چند گاهی چیزی در حد نام پی سی ارائه میدهند.
البته به این نکته هم توجه کنید که بازی ها بر روی هر پلتفرمی که میخواهد باشد اول بر روی پس سی درست میشود و بعد روی کنسول اجرا میشود.
نابودب پس سی گیمینگ = نابودی تکنولوژی و عقب موندگی در حد سری آ (و نابودی خودم :biggrin1:).
این صنعت نابود نمیشود و سالهای سال پا به پای کنسول ها به حیات خود ادامه میدهد . در عوض باید گفت کی کنسول ها نابود میشوند و تکنولوژی شکوفا میشود ؟
(به امضای دوستمون یعنی Darkwish توجه شود).
 

Zalamen

کاربر سایت
Mar 15, 2009
472
نام
محسن
نه خب مسئله اینه که الان آدم مثلا طرفدار سری GTA هست و میخواد جدیدترین نسخه ها رو بازی کنه.به نظر شما بیشتر به سمت کنسول کشیده میشه یا PC?
مسلّما PC به خاطر نصب سخت و سیستم مورد نیاز بالا برای بازی کردن در حد کنسول و مشکلات و ارور های زیادی که میتونه از طرف ویندوز به وجود بیاد و هزار جور احتمال دیگه که حتما آشنایی دارین از گزینه ها حذف میشه.البته این برای Pirate ها هست.در ضمن باید در نظر بگیریم که الان مثلا EP های جدید برای کنسول ها زودتر اومده.یه نکته ی دیگه اینه که من واقعا زورم میاد برم در مغازه GTA IV رو به اسم 6 یا 7 بخرم.(البته این شخصیه)
تکنولوژی آن ها برای 5 سال پیش است . به کارت گرافیک یه 360 دقت کنید : پشتیبانی از دی ایکس 9 و تعداد 48 عدد شیدر با سرعت کلاک 500 مگاهرتز ( همان کارت از رده خارج شده Radeon X1950XTX ).حالا کارت پی اس 3 : پشتیبانی از دی ایکس 9 و تعداد 24 عدد شیدر و سرعت کلاک 550 مگاهرتز( همان کارت Geforce 7800GTX ). سی پی یو ی این کنسول ها حالا بماند برای بعد (البته سی پی یوی آن ها هم دست کمی از جی پی یوی آن ها هم ندارد).
خب عزیز من این خاصیّت کنسول هاست نمیتونن سونی و مایکروسافت که هر ماه یه کنسول جدید بدن دست ملّت شما به این هم توجّه کن که از همین 7800GTX ا 360 تا چه حد استفاده شده!PC چون دائما تکنولوژی های جدید براش عرضه میشه این به چشم نمیاد ولی شما فکر کن از قدرت GTX275 مثلا تا چه حد میشه استفاده کرد!در کل PC یه دنیای دیگه هست و کنسول ها یه دنیای دیگه ولی:
کسی که نخواد بره 1 میلیون تومن پول High-End PC (کیس)بده میره 250 تومن 360 میگیره.
در کل PC Gaming و کنسول ها تا ابد طرفدار های خاص خودشون رو دارن و میشه به این امیدوار بود که رکود PC برای یه مدّت کوتاه باشه.
 

hλdi

کاربر سایت
Mar 19, 2009
80
نام
هادی
کلا به نظر من از بین رفتن پی سی گیمینگ جزء محالاته.
خیلی از ضررهایی که دزدیدن بازیها باعث میشه از اونور با خرید سخت افزارهای گرون قیمت روز جبران میشه. شاید بشه بازی کرایسیس رو کرک شده از اینترنت گرفت ولی یه کارت گرافیک و سی پی یو ضعیفو نمیشه کرک کردتا کرایسیسو ران کنن.
کلا به نظرم کمپانی های تولید کننده سخت افزار مخفیانه هوای استودیو های سازنده بازی پی سی رو دارن تا بازار نخوابه.
خود من موقعی که فال اوت اومد رفتم به سر و روی سیستمم یه دستی کشیدم تا با بهترین کیفیت بازی کنم. خب این پولا کجا میره. مسلما همش تو جیب انویدیا و اینتل نمیره. به خاطر فال اوت بود که من این هزینه رو دادم ، نه برای اینکه فقط یه کارت های اند تو سیستمم باشه و من شاد باشم.
 

veryhigh

کاربر سایت
Jan 8, 2009
3,987
نام
احمد
کلا به نظر من از بین رفتن پی سی گیمینگ جزء محالاته.
خیلی از ضررهایی که دزدیدن بازیها باعث میشه از اونور با خرید سخت افزارهای گرون قیمت روز جبران میشه. شاید بشه بازی کرایسیس رو کرک شده از اینترنت گرفت ولی یه کارت گرافیک و سی پی یو ضعیفو نمیشه کرک کردتا کرایسیسو ران کنن.
کلا به نظرم کمپانی های تولید کننده سخت افزار مخفیانه هوای استودیو های سازنده بازی پی سی رو دارن تا بازار نخوابه.
خود من موقعی که فال اوت اومد رفتم به سر و روی سیستمم یه دستی کشیدم تا با بهترین کیفیت بازی کنم. خب این پولا کجا میره. مسلما همش تو جیب انویدیا و اینتل نمیره. به خاطر فال اوت بود که من این هزینه رو دادم ، نه برای اینکه فقط یه کارت های اند تو سیستمم باشه و من شاد باشم.

من حتی یک درصد هم احتمال این قضیه رو نمیدم،میدونی چقدر استدیو بازی سازی داریم اگه قرار باشه به همه پول بدن که چیزی واسه خودشون نمیمونه(اگه چیزی هم از جیبشون نزارن)،تازه شما وقتی خریدی اون شرکت سازنده قطعه میدونسته که شما واسه فلان بازی خریدی که پول به اون شرکت بده شاید یکی دیگه همون قطعه رو واسه یه بازیه دیگه تهیه کنه....

البته این حالت فقط ممکنه برای بازی مثل dirt2 باشه که از dx11 پشتیبانی میکنه که تنها کارت موجود برای dx11 سری 5800 هست،حتی وقتی میخوای این کارت رو بگیری یه کد برای دانلود بازی هم بهت میدن اما برای بقیه موارد امکان پول دادن به شرکت بازی سازی نمیشه((و در ضمن تمام استفاده pc برای بازی کردن نیست فقط بخشی از کارهاییه که برای شما انجام میده)
 

hλdi

کاربر سایت
Mar 19, 2009
80
نام
هادی
منظورم بازیهای شاخ بود. وگرنه معلومه که بخوان به همه بذل و بخشش کنن که دیگه باید کاسه گدایی دستشون بگیرن. :D
بازیهای شاخی که موقع در اومدنشون همه میرن سیستم آپ دیت میکنن.
 

Cont

کاربر سایت
Feb 25, 2009
242
والله داستان بازی و کنسول و پی سی تو ایران با کل دنیا فرق داره


به رحمت بچه ها که وقتی کنسولم هک میشه دیگه چی انتظار داری

حالا PS3 یکم شاخ بود اونم میشکنن چند روز دیگه

ولی من فکر میکنم از محالاته
 

هومن 22

کاربر سایت
Dec 17, 2007
37
نام
هومن
خب مشخصا شرکت های مثل سونی و ماکروسافت سعی میکنن که بازی ها دیگه برای pc عرضه نشن مثل انحصاری کردن بازی ها فقط برای پلی استیشن
ولی این رویه که الان باهاش مواجه هستین سعی در از بین بردن بازیها برای پی سی نداره بلکه به دلیل مسائل هک و گیم پایرتینگ در درجه اول بازی های pc رو دیرتر از کنسول عرضه میکنن و در درجه دوم از سیستم های امنیتی پیچیده مثل drm که یوبی اورده وسط استفاده میکنن
البته بعضی کمپانی ها مثل ea به خاطر سودشون هم که شده برای پی سی بازی عرضه میکنن و یه سری امکانات اضافی برای خریدارانی که بازی اوریژینال میخرن میزارن در کل انتظار همینه که هر روز پی سی کمرنگ تر بشه
واقعاهم کنسول الان به صرفه تر هست چون یه پی سی بخواین جمع کنین همون هم قیمت کنسول میشه دیگه
راجع به خریدن بازی های کپی باید بگم تا وقتی که ما ایرانیها فقیر هستیم وپولشو نداریم بخریم باید کپیش رو بخریم تازه اگه پولش رو هم داشتیم اصلا نیست که بخریم باید از بازار سیاه تهیه کنیم
ا
 

raya2

کاربر سایت
May 21, 2008
5,782
البته بعضی کمپانی ها مثل ea به خاطر سودشون هم که شده برای پی سی بازی عرضه میکنن

مثل اینکه شما خبرها رو نمی خونی . اتفاقا EA یکی از شرکتهایی هست که بازیهای جدید خودشو یا برای PC منتشر نکرده و نخواهد کرد و یا اونها رو کنسل کرده. یه نگاه به سایت EA بنداز , ببین چندتا بازی رو برای PC منتشر نکرده...
 

nirvana1370

کاربر سایت
Oct 9, 2009
105
نام
POUYA
توی ایران اگه 10 نفر هم بازی اورجینال بخرن , عهد ایرانیان به سازنده ها ادا میشه .
ولی من قول میدم 10 هم تو ایران نیستن که بازی اورجینال PC بخرن .
اگه دیگه بازی هایی مثه CRYSIS برای PC نیاد , شرکتای NVIDIA ,AMD , ATI و INTEL برشکست میشن .
ولی با این حال من که دیگه حاضر نیستم بازی کپی بخرم .حیف پک و دفترچه به این خوشگلی نیست ؟ wow:)
اولین بازی رو هم که میخرم MAFIA 2 هست. :love: VIVA
 
آخرین ویرایش:

esm nadaram

کاربر سایت
Jan 24, 2010
2,676
نام
حسین
توی ایران اگه 10 نفر هم بازی اورجینال بخرن , عهد ایرانیان به سازنده ها ادا میشه .
ولی من قول میدم 10 هم تو ایران نیستن که بازی اورجینال PC بخرن .
اگه دیگه بازی هایی مثه CRYSIS برای PC نیاد , شرکتای NVIDIA ,AMD , ATI و INTEL برشکست میشن .
ولی با این حال من که دیگه حاضر نیستم بازی کپی بخرم .حیف پک و دفترچه به این خوشگلی نیست ؟ wow:)
اولین بازی رو هم که میخرم MAFIA 2 هست. :love: VIVA
دقیقا حرفهای شما تائید می‌شه . واقعا همینطوره که شما میگید جناب:smile:
 

HamidoOs

کاربر سایت
Jun 28, 2007
1,073
نام
حمید
توی ایران اگه 10 نفر هم بازی اورجینال بخرن , عهد ایرانیان به سازنده ها ادا میشه .
ولی من قول میدم 10 هم تو ایران نیستن که بازی اورجینال PC بخرن .
دیگه اونقدرها هم داغون نیستیم :D (البته بسیار نزدیک به همین حد داغون هستیم)
خیلی‌ها رو می‌شناسم که گیم اوریجینال می‌خرن ولی مثلاً از هر 50 گیمی‌ که دارن، یکیش اوریجیناله مثلاً.
 

shayanjuventus

کاربر سایت
Apr 26, 2009
276
به نظر من کمپانی های سازنده بازی روی بازار کشورهای جهان سوم حساب بازنکردند ، اگه عادلانه هم مقایسه کنیم میبینیم که حقوق مینیمم یک فرد در آمریکا و اکثر کشور های اروپایی،کره جنوبی و... بیشتر از حقوق ماکسیمم یک کارمند در ایرانه برای مثال یک کارگر مک دونالد در امریکا 1500 دلار حدودا دستمزد ماهیانه میگیره
حالا اگه بازی کپی بخریم کمپانی چه ضرری میکنی در مقایسه با نخریدن بازی کپی؟
در ضمن پول دادن برای خرید بازی هایی مثل fifa pc یا god father 2 و ... که خودتون بهتر میدونید شرکت ها رو پررو هم میکنه
اگه دقت کنید میبینین که پولدارترین شرکت ها ،شرکت های سخت افزار و نرم افزار هستند و صاحبان آنها و به اندازه کافی سود کردن در حالی که مشتری های خودشون رو به بازی هم میگیرن و گاهی وقتها برای اینکه در سال آینده چیری برای عرضه کردن داشته باشند در سال جاری یک امکاناتی رو که بهش دسترسی دارند رو حذف میکنند مثلا شوت در pes 2010 که من در این فروم خیلی در بارش صحبت کردم و در مقیاس بزرگتر شرکت های سخت افزار که شب میخوابن و صبح بیدار میشن مثلا یک تکنولو÷ی جدید به بازار میدن که عملا فرق زیادی با محصولات قبلی نداره و فقط قیمتی چند برابر داره جدیدترینشون هم IPAD APPLE
در کنسول های نسل قبل ps2 و در نسل جدید 360 هک شدند و به راحتی میشه بازی های کپی رو با هاشون بازی کرد ولی در اون موقع هم برای ps2 بازی های انحصاری و متنوع تری بیرون میومد نسبت به pc و در حال حاضر هم برای 360 پس این(بازی های انحصاری و ...) سیاست شرکت ها برای فروش کنسوله و اگه این جوری نباشه کسی کنسول نمیخره
نظرات من
 

Burning Hawk

کاربر سایت
Apr 2, 2008
1,613
نام
Hossein
تا 2014 قطعا کنثول ها هستند و نسل بعدی قطعا وجود وجود ندارند ، خیلی واضحه که Onlive نسل بعدی بازی های کامپیوتری رو تصاحب می کنه ، دوره ای که چیزی به اسم محدودیت گرافیکی وجود نداره ، نمیشه گفت پیثی گیمینگ هم باهاش میمیره ، ماشالله ژاپنی ها با Myth های در حد گاری دیجیتال در قالب MMo-Jrpg هنوزم زنده هستند . :sick:

پ ن : اونموقع یکی گل بگیره در Xfire رو :D
 

aligh

کاربر سایت
Dec 25, 2006
153
دوستان پی سی باز لطفا در این تاپیک سر یک پرسش واحد تجمیع کنید تا ببینیم اوضاع چطور است:
پرسش و پاسخ بازی‌سنتر با Cevat Yerl

http://forum.bazicenter.com/showthread.php?t=29996

از ایشون بپرسید آیا در حال حاضر pc gaming مرده است؟ اگر نیست کی به شرایط مطلوب میرسد؟ پیشبینی ایشون چیست؟
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر