این مثال شما یعنی PS3 ضعیف تر هست!
دوست عزیز بازی Tekken 6 اصلا از لحاظ گرافیکی جای بحث نداره که بخواهیم مقایسش کنیم.
هر چند همین بازی با گرافیک نسل قبلش اگه روی 360 رزلوشن صفحه رو بروی HD بزارید بازی حالت AA 2X رو از دست میده و نمیتونه ***** رو اجرا کنه!
شما اگه Burnout : paradise که Leadplatfirm این بازی PS3 بود رو بازی کرده باشید با اینکه در اوایل ساخت کنسول سونی هم بود به قول خیلی ها اشنایی نداشتن گرافیک تفاوت داشت با نسخه 360.
دلیل اینکه بیشتر بازیها برای 360 ساخته بعد روی کنسول سونی پورت میشه اینه که ساختن بازی روی 360 در حال حاضر راحت تره سازنده ها دیگه به خودشون زحمت نمیدن.
در پورت هم خوب معلومه دیگه......
به نظرم تا اومدن Crysis 2 میشه صبر کرد چون هم کامل از عمر کنسول ها گذشته و هم موتور CryEngine 3 چیزی به نام Leadplatform نداره و به صورت همزمان روی هر 3 پلت فرم ساخته میشه.
پدازنده سونی خیلی قویتر است اما مشکل در نوع برنامه نویسی اون هست.اینکه الان خیلیا به عنوان شبیه ساز و آپولو هوا کردن ازش استفاده میکنند هم به همین دلیله چون در پردازش اطلاعات و فرمول های ریاضی خیلی توانمند تر از CPU های موجود در بازار هست.(رنج قیمت که دیگه....)
اینکه چرا بعد از Killzone 2 تمام بازیهای خوده شرکت سونی به طرز فوق العاده ای از لحاظ گرافیکی پیشرفت کردند دلیل خاص خودشو داره.بعد از پروژه Shadow Of Colossus بود که ICO team هیچ پروزه ای نداشت سونی این استودیو رو مشغول کار بروی سخت افزار کنسولش کده بود که برای بازیهای دیگش ازش استفاده کنند.که توی KZ2 هم دیده شد و از اونجا بود که به کمک Naughty Dog هم اومد و در عرض 2 سال فکر نکنم هیچ بازیی اینقدر در نسخه بعدیش پیشرفت گرافیکی داشته باشه به عنوان مقایسه شما GeOW رو با GeOW2 مقایسه کنید درسته خیلی بهبود پیدا کرده بود اما اگه Uncharted رو با U2 مقایسه کنید به چندین برابر پیشرفت میرسید!در حال حاضر برای پردازش بارهای گرافیکی میان از SPE ها ساتفاده میکنند یعنی بخشی از پردازش گرافیکی از روی RSX برداشته به شیر میشه.از این رو توان پردازشی به طرز محسوسی بالا میره.دقت کرده باشین Cell قابلیت بالای انعطاف پذیری زیادی داره.
اما یک مسئله در چیپست گرافیکی هست از لحاظ عددی شاید پردازنده RSX Nvidia PS3 قوی تر باشه اما ATi R500 X360 یک مزیت داره نوع Shadring هست البته هر دو از Model Shadring 3.0 استفاده میکنند.
البته:
RSX بیش از 300 میلیون ترانزیستور تشکیل شده اما R500(Xenos) از 105 میلیون ترازیستور.نکته در VRAM هست که در پردازنده سونی کم در نظر گرفته شده :
معمولا برای همینه در نورپردازی بهتر عمل میکنه و مشکل در کم او.ردن framebuffer در PS3 هست اما به لطف سرمایه گزاری های زیاد Guerilla اومد در Killzone 2 از تکنیک DeferredRendering استفاده کرد که بار روی رم هارو بسیار کاهش و عمق به سایه ها میداد در حالی که پردازش کمتری نیاز داشت.(حتی توی LBP هم استفاده شد)Code:X360: 480MB maximum PS3: 224MB dedicated
همین جهت این مشکل رفع شده و حتی خیلی پیشرفت کرده نوعی که بهترین سایه هارو توی این بازی ها میبینیم.(GTA IV هم استفاده شده)
برای اطلاعات بیشتر از نحوه عملکرد و MSAA Quincunx (multisample anti-aliasing) فایل PDF زیر رو دانلود کنید:
Download
اگه سونی این پیشرفت هارو در اختیار بقیه بازیسازها قرار بده اون وقت تفاوت فاحشی بین بازیهای مولتی ایجاد میشه(هر چند این کار بعید به نظر میرسه)
صد در صد مشکل از شماست !فقط امیدوارم بازم نگین unchrted2 .....
حقیقتاً من چیزی که فن بوی های ps3 توی UC2 میبینن رو نمی بینم .UC2 واقعاً یک بازی بی نظیره و یک شاهکاره اما هیچ چیزه خارق العادهای توش نمی بینم .(شاید مشکل از منه)
مثلاً tekken6 و بازیهایی که ماله ps3 بودن و در مراحل اخر برای xbox تائید شدن.
باز هم میگم cell یه پردازنده فوق قدرمند توی پردازش های خاصی هستش ولی برای یک کنسول فقط یه پردازنده معمولیه .
یک نمونه مقایسه قدرت پردازش ps3 و xbox
توصیه می شه حتما به چشم پزشک مراجعه کنید LOL
سونی هم در سال اینده بزرگانی مانند GOW3 , HEAVY RAIN , GRAN TURISMO داره ولی من با دیدن تریلرها هیچ چیزه خاصی که گواهی بر برتری PS3 باشه ندیدم.
اولا نظر شخصی نامعقول شما هیچی رو تغییر نمی ده ثانیا اگه cell بدرد کنسول نمی خورد ps3 ظرف یه سال به سرنوشت سگا اشترن دچار شده بود .(نظر شخصی من اینکه معماری Cell برای پردازش کنسول مناسب نیست (نظر شخصی) )
همه ی حرفهایی که در زمینه معماری کنسول زدید مغلطه بود شک هم دارید یه سر به تاپیکهای اولیه همین بخش بزنید تا بفهمید...سلام دوست عزیز .
اگه میتونین تو چهارچوب ادب توضیح بدین کدوم حرف من مغلطه بوده در زمینه معماری کنسول؟؟
راستش من 25 سالمه قطعاً صد سال پیش نبودم که فروم هارو چک کنم.
توصیه میشه مودب باشید .نه توی فروم ها . توی زندگی
صد در صد مشکل از شماست !
در ضمن حرفایی که در مورد معماری cpu این دو تا کنسول فرمودید صد سال پیش بچه ها تو این فروم در موردش بحث می کردن...می تونید یه سر به تاپیکهای قدیمی بزنید تا ببینید
با اینجور مغلطه ها هم هیچی ثابت نمی شه...
tekken 6 رو 360 مشکل افت فریم داشت...
لینکی هم که دادید نا معتبره...
توصیه می شه حتما به چشم پزشک مراجعه کنید LOL
ممنون دوست عزیز بابت صحبت های منطقی. فقط یه سوال:سلام
3 موضوع تو صحبت شما هست که من تا اونجایی که می تونم نظرم رو میگم .
اما قبلش من نظرم خودم رو دوباره اعلام کنم چون پست ها پشت سر هم نیست دوستان اشتباه میکنن در مورد حرف های من .
حرف من اینه بازی وجود نداره و نخواهد داشت که PS3 بتونه اون رو رندر کنه اما XBOX از عهدش بر نیاد .(از لحاظ قدرت اجرا عرض می کنم ). (این طبیعی هستش که اگر یک بازی صرفاً برای پردازنده ps3 طراحی بشه xbox نخواهد توانست اون رو اجرا بکنه چون اون واحد پردازش تو xbox وجود نداره.)
موضوع اول
من توی پست های قبلی به صراحت این رو گفتم که پردازنده سونی قویتر هستش .
اما حرف من اینه که ps3 هیچ برتری در زمینه اجرا بازی ها نسبت به xbox نداره چون معماری cell مناسب برای یک کنسول نیست .پردازنده قدرتمند cell در کنسول ps3 نمی توند فراتر از xbox عمل بکنه .
اما cell یک پردازنده بی نظیر هستش .که میشه با لینک کردن 1000 تا از اون یه سرعت blue gene رسید.
من هیچ جا نگفتم xenon بعضی جاها از cell قویتره .
گفتم xbox بعضی جاها از ps3 قویتره.
دلیلشم طراحی مناسبتر کنسول هستش .با وجود سخت افزار ضعیف تر.
موضوع دوم
مساله فقط تعداد ترانزیستور ها نیست.
تعداد ترانزیستور ها به تنهایی performance تعیین نمیکنه . سرعت کلاک و معماری هم موثر هست .مخصوصاً معماری .
ps3 علاوه بر کمبود حجم vram از پایین بودن سرعت در vram هم رنج میبره که باعث میشه بازدهی کنسول پایین بیاد .
پس میبینیم توی یک کنسول الزاماً داشتن پردازنده قویتر دلیل بر کارایی بیشتر نیست .
(نظر شخصی من اینکه معماری Cell برای پردازش کنسول مناسب نیست (نظر شخصی) )
موضوع سوم اینکه به مرور زمان اینتر فیس های بهتری برای همه سخت افزار ها طراحی میشه و کارایی سخت افزار رو بالا میبره .
نمونش رو حتماً دید ps1 و ps2 و مابقی کنسول ها .
xbox و ps3 هم از این قضیه مستثنی نیستن .قطعاً تا در سالهای اینده بازیهایی با گرافیک بالاتر برای هردو کنسول خواهد امد .
واین موضوع که این اتفاق برای کنسولی زودتر از دیگری بیافته دلیل برتری کنسول اول نیست .
ps3 همونقدری قدرت داره که قبل از KZ2 و UC2 داشت .و بازیهای با همین کیفیت و بسیار بهتر برای xbox , و ps3 خواهد امد .
----------------------------------------
دوستان لطفاً بزارید بحث ها منطقی پیش بره.
ممنون دوست عزیز بابت صحبت های منطقی. فقط یه سوال:
همونطور که میدونید در بازیهای KZ2 و Uncharted 2 از Cell برای پردازش یه سری کارهای گرافیکی هم استفاده شد که خوب در نتیجش بهترین گرافیک کنسولی رو در این دو بازی دیدیم. به نظر شما این موضوع برخلاف صحبت خودتون نیست که میگید Cell برای کنسول و پردازش بازیها مناسب نیست؟
خوب اگه مثلا Cell معماری مثل X360 داشت که دیگه نمیشد ازش برای کارهای گرافیکی استفاده کرد چون برای این کار ساخته نشده. مثل همون مثال خودتون که :اینکه میگم Cell برای کنسول مناسب نیست یک نظر کاملاً شخصیه .
جواب :
cell یک پردازنده فوق العاده قدرتمند که اگر مثلاً از معماری متداولتری مثل xbox استفاده میکرد .اون موقع گرافیک همه بازیهای ps3 در حد وحشتناکی بالا می رفت .
که حتی اگر بازی بر روی xbox طراحی میشد و به ps3 پورت میشد باز هم تفاوت چشم گیری با نسخه xbox خودش میداش (حدااقل همون بازی رو با FSAA بالاتر مثلاً 16 اجرا می کرد).
اون موقع دیگه کسی حرفی برای زدن نداشت .
Cell دارای 8 واحد 3.2 گیگاهرتزیه .میشه چیزی نزدیک به 2.5 تا 3 برابر xbox .
نظر شما غیر از اینه ؟
برای اون AA بالاتر و بقیه مسائل گرافیکی هم باید یه GPU قوی داشت و ربطی به پردازنده نداره.پردازنده تک هسته اینتل 3.2 گیگا هرتز سرعت داره اما در مقابل یه پردازنده 500 مگا هرتزی ati یا nvidia حرفی برای گفتن توی پردازش و ترسیم مثلثات نداره . چون اینتل بر پایه x86 طراحی و برای پردازش های عمومی ساخته شده و برعکس .
دوست من شما مثل اینکه اصلا بازی نکردی پس بهتره در مورد بازی که تجربه نکردی نظر ندی چون این تاپیک هم به سرنوشت ایا تحول بود دچار میشه:biggrin1:از نظر من این میشه فن بازی! :smile: بازی ای مثل Uncharted 2 که توی تاریخ متاکریتیک 5م یا 6م هست رو با بازی کردن با کلمات (تخریب Real Time و اینا یعنی چی اون وقت؟!) این طوری خراب کردن میگن فن بازی! :smile: مقایسه کردن دموی 219!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! مگابایتی بازی با یه بازی کامل 6.6 گیگی رو میگن فن بازی! :smile:
دوست من تخریب دوتا دیوار در اثر شلیک گلوله که مهم نیست.تخریب محیطهای بزرگ کاملا از پیش نوشته شده بود.1. اینی که گفتی میدونی یعنی چی؟ عمرا اگه بدونی! این یعنی اینکه تو Killzone تخریب شدن محیط به بازیکن هیچ بستگی نداشته باشه! تو Killzone همچین چیزی بود؟(شاید من که دارم هر روز Multi یه این بازی رو بازی میکنم نمیفهمم شما میفهمی.). فقط یک بار تو گیم پلی بازی همچین چیزی بود، اون هم یه مرحله که پشت تیر بار بودی و در هر صورت ساختمان روبرویی که مملو از هلگاست بود خراب میشد. همین! فکر نکنم اصلا بازی کرده باشی! چون این حرف رو نمیزدی. این بازی با وجود گرافیک سنگینی و فیزیک بالایی ( البته بعید نیست بیای فیزیک بازی هم نفی کنی!) که داره باز تخریب پذیریش بالاست و به غیر از Bad Company از همه بازی های هم سبک خودش برتره!
بنده به شخصه طراحی تکنیکی killzone2 بیشتر قبول دارم.در ضمن اونچیزی که باعث شد u2 بترکونه جو بسیار زیبا و داستانش در کنار گرافیک زیباش بود.2.پس با این حساب همه ی سایت ها و مجلات کاسه کوزه اشون رو جمع کنن برن گدایی چون بلا استثنا همه Uncharted 2 رو بهترین گرافیک تکنیکی میدونن. انفجار های بازی و موج حاصل از اون رو تا حالا دیدی؟ نور پردازی چطور؟طراحی صورت Nathan با تعداد فضایی Polygon رو چطور؟ نکنه اینا طراحی هنری محسوب میشن؟
من به شما بی احترامی نکردم پس بهتره شما هم ادب یاد بگیری.بنده گفتم چیزه خاصی مبنی بر برتری گرافیکی نسبت به بازیهای 360 ندیدم حالا اگر شما دیدی به ما هم بگو.توصیه می شه حتما به چشم پزشک مراجعه کنید
خوب اگه مثلا Cell معماری مثل X360 داشت که دیگه نمیشد ازش برای کارهای گرافیکی استفاده کرد چون برای این کار ساخته نشده. مثل همون مثال خودتون که :
برای اون AA بالاتر و بقیه مسائل گرافیکی هم باید یه GPU قوی داشت و ربطی به پردازنده نداره.
من نظرم اینه که Cell میتونه به GPU این کنسول برای پردازش های گرافیکی کمک زیادی کنه و باعث اختلافش از رقیب بشه (البته نه یه اختلاف خیلی زیاد). نظر شما غیر از اینه؟
خوب مچ منو گرفتی ولی.... من از روی شنیده ها نظر می دم! حالا نیای باز بگی "آدم از روی شنیده ها نظر نمیده" که نمونه ی زنده اش رو برات میارم. آقا خلیل (Police_110) توی بخش XBOX 360 , بدون اینکه کنسول داشته از هزار تای من و شما بهتر از این کنسول سر درمیاره و همه چیزش رو میدونه. همه اش هم با توجه به شنیده ها راهنمایی می کنه (همیشه درست) و اینترنت (که جزو همون شنیده ها و دیده هاست! )!دوست من شما مثل اینکه اصلا بازی نکردی پس بهتره در مورد بازی که تجربه نکردی نظر ندی
الطیر جان این دومین باره که داری این حرف رو تکرار می کنی توی این تاپیک! سال بعد اینا هستن که 3rd پارتی هستن و از گرافیکشون خیلی انتظار میره! چون انحصاری هم هستن بهتر میشه از روی این بازی ها قدرت کلی کنسول رو تشخیص داد:بهتره واقع بین باشیم و بی خودی از چیزی یا کسی دفاع نکنیم. من یکی از Ps3 خوشم میاد و تو این نسل چند تا بازی داشته که واقعا از زمانشون جلوتر بودن ولی باید قبول کنیم هنوز به غیر از 1st party ها (noughty dog,insomniac,sci) هیچ استودیوی دیگه ای نتونسته درست حسابی براش بازی بسازه.
راستی اگه یه وقت مالتی شد ترورم نکنید چون هنوز قطعی نشده! توی سایت رسمی بازی هم پلتفرم ها هنوز "Next Generation Consoles" هست. من با توجه به این گفتم که پروژه تماما توسط SCEA سرمایه گذاری شده.In February 2004, Brendan McNamara, Team Bondi's president, responded to an interview with Kristen Reed that "the project is
wholly funded by Sony Computer Entertainment America. We have a long-term exclusive arrangement with SCEA.
بهت دوستانه پیشنهاد میکنم تا چیزیو تجربه نکردی در موردش بحث نکن.هر چقدرم تریلر دیده باشی و شنیده باشه ریزه کاریهای بازی با تجربه به دست میاد.چیزهایی که بنده در بخش گرافیک این دو بازی گفتم کاملا حقیقت داشت و با تریلر قابل فهم نبود.خوب مچ منو گرفتی ولی.... من از روی شنیده ها نظر می دم! حالا نیای باز بگی "آدم از روی شنیده ها نظر نمیده" که نمونه ی زنده اش رو برات میارم. آقا خلیل (Police_110) توی بخش XBOX 360 , بدون اینکه کنسول داشته از هزار تای من و شما بهتر از این کنسول سر درمیاره و همه چیزش رو میدونه. همه اش هم با توجه به شنیده ها راهنمایی می کنه (همیشه درست) و اینترنت (که جزو همون شنیده ها و دیده هاست! :biggrin1
نگران نباش جناب خسته-تنها فعلا رفته مرخصی بلایی سر این تاپیک نمیاد! :biggrin1:
من و خیلیها زیاد با ایشون بحث کردیم و هیچ مشکلی پیش نیومده ولی ایشون یعضی وقتها نمیونن خودشونو در مقابل بعضی ناملایمات و حرفهای بی اساس کنترل کنن و اعتقادشون اینه که برای بعضی صحبتهای غیر منطقی باید مثل طرفت غیر منطقی بشی.