خاطره سازان جاودانه : 10 گیم دیزاینر برتر تاریخ

بزرگترین گیم دیزاینر تاریخ از نظر شما کدام است؟


  • مجموع رای دهنده‌ها
    142

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
top10-1.jpg

لیست طراحان بازی که آثار فوق العاده ای در تاریخ بازی های رایانه ای ساخته اند و سزاوار ستایش هستند بسیار طولانی است.بنابراین تهیه لیستی از 10 بازیساز برتر تاریخ کار مشکلی است.اما ما سعی کردیم با توجه به مواردی چون ساخت آثاری فراموش نشدنی ، تاثیرگذار و نمادین که تاریخچه این صنعت را نوشتند و زنده نگه داشتند ، 10 طراح را انتخاب کنیم.


1624887184622.png

John Carmack & John Romero

ژانر FPS به لطف سازندگان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین اثار تاریخ بازی های رایانه ای یعنی DOOM ، در اوایل دهه 90 متحول می شود. ابتدا با اثر ولفشنتاین سه بعدی و پس از ان DOOM و QUAKE ، جان کارمک و جان رومرو نوآوری های بی سابقه ای در ژانر FPS ایجاد کردند که هنوز بعد از سالها این ژانر تحت تاثیر آن است.رومرو بعد از این موفقیت ها و البته ساخت برخی از بازی های ناموفق ، اکنون سعی در بازگشت دارد. در عوض کارمک قبل از پیوستن به OCULUS که اکنون زیرمجموعه فیسبوک است ، توانست بر روی عنوان دیگری با پتانسیل های بالایی مانند RAGE کار کند.


1624887236386.png

Ron Gilbert & Tim Schafer

ران گیلبرت نامی است که نیاز به معرفی ندارد. او پس از کار بر روی عنوان Maniac Mansion و دو قسمت Monkey Island توانست تاثیر چشمگیری در داستانگویی تعاملی بگذارد.او پس از ترک استودیو LucasArts در سال 2013 با تیم شفر رییس استودیو Double Fine دیدار کرد.شفر سازنده ی آثار ارزشمندی نظیر Grim Fandango، Full Throttle ،Day of the Tentacl است.


hknp.jpg

Hideo Kojima

هیدئو کوجیما با ذهن درخشان ، خلاق و ایین کاریش، سری نمادین متال گیر سالید با داستان گویی غنی را (که بخش بزرگی از دوران فعالیت خود را به ان اختصاص داده است) در کارنامه دارد.کوجیما در پروژه هایی چون Snatcher ، Policenauts و Zone of the Enders نیز کار کرده است. پس از آنکه کونامی پروژه ی سایلنت هیلز او را که پتانسیل بالایی داشت کنسل و همه را متعجب کرد ، او اکنون در استدیوی کوجیما پروداکشنز که ریاست ان را نیز بر عهده دارد خود را برای چالش های جدید آماده می کند.


gabenewell.jpg

Gabe Newell

Gabe Newel پس از 13 سال کار در شرکت مایکروسافت آنجا را ترک کرد تا با همکار سابقش مسیر دیگری را در پیش بگیرد.شرکت والو از سال 1996 تحولات فراوانی پیدا کرده است و دنیای بازی های پلتفرم pc راتغییر داده است.قبل از اینکه والو به لطف استیم به شرکت پول ساز امروزی تبدیل شود ، این شرکت با موتور "سورس " نقطه عطفی را در صنعت گیم رقم زد.موتوری که علاوه بر اینکه یکی از پرکابردترین موتورهای صنعت بازی شد ، بر اهمیت مودها و پتانسیل عالی آن ها تاکید داشت.اگر عناوین هاف لایف ، پورتال یا لفت فوردد بخشی از خاطرات گیمری شما بوده است باید آن را مدیون Gabe Newel باشید.


sid-meier-640x360.jpg

Sid Meier

سید میر خالق سری بازی Civilization ، پر است از عناوین موفقی که نام او بر آن ها حک شده است و یکی از پدران ژانر استراتژی نوبتی است.او در عناوین بسیاری با این سبک و سیاق نقش داشته است و موفق شد بیش از 30 سال استانداردها و کیفیت اثار خود را حفظ کند.علاوه بر سری مشهور Civilization آثاری چون Sid Meier’s Pirates!، SimGolf، Railroad Tycoon ، Alpha Centauri در کارنامه ی سید میر به چشم می خورد.


1581651645359.png

Shinji Mikami

یک شخصیت تاثیرگذار در محبوبیت ژانر ترسناک بقا و یک مبتکر فوق العاده در مکانیزم های عناوین ماجراجویی سوم شخص .شینجی میکامی یکی از محبوب ترین و جریان سازترین طراحان دنیای بازی است.پدر سری رزیدنت ایول قبل از ترک کپکام و ساخت عناوین Vanquish و سری The Evil Within ، در شکل گیری دوران طلایی کپکام با کار بر روی فرانچایزهای بسیار موفقی همچون Dino Crisis و Devil May Cry کمک به سزایی کرد.علاوه بر این او با ساخت بازی Resident Evil 4 بیش از یک دهه است در عناوین شوتر سوم شخص تاثیر گذاشته است.


https___blogs-images.forbes.com_olliebarder_files_2016_09_mario64_miyamoto-1200x675.jpg

Shigeru Miyamoto

شیگرو میاماتو اواخر دهه 1970 به نینتندو پیوست.او به خلق فرنچایزهایی چون سوپر ماریو ، زلدا و عناوین دیگری چون استارفاکس کمک کرد و در سایر محصولات شرکت نینتندو نیز همکاری داشته است.او همچنین مسئول برخی از طراحی های مربوط به سخت افزارهای شرکت نینتندو مانند دکمه های Back و انالوگ نیز بود که اکنون به یک استاندارد تبدیل شده اند و هیچ کس قادر به کنار گذاشتن آن نیست.موفقیت جهانی نینتندو عمدتا به خاطر ذهن درخشان او است و همه ی کسانی که در نینتندو موفق شده اند از وی تاثیر پذیرفته اند.


hironobusakaguchigdc2015.png

Hironobu Sakaguchi

نام هیرونوبو ساکاگوچی با ژانر نقش افرینی ژاپنی پیوند خورده است.او فعالیت خود را از سال 1984 اغاز کرد و با خلق سری افسانه ای فاینل فنتزی شرکت اسکوئر انیکس را از ورشکستگی نجات داد و آن را محبوب و ثروتمند کرد.علاوه بر این نام او را می توان در اثاری چون Chrono Trigger ، Xenogears ، Parasite Eve ، Legend of Mana ، Vagrant Story دید.اثار نمادین او در ژانر نقش افرینی ژاپنی در قلب میلیون ها بازیباز حک شده است.آخرین نقش افرینی ژاپنی کلاسیک او، لاست آدیسی است.پس از آن او بیشتر بر روی پروژه های موبایل تمرکز دارد.


warren_spector.jpg

Warren Spector

شهرت وارن اسپکتور به انتخاب های داستانی تاثیرگذار است که به بازیبازان این امکان را میدهد با توجه به انتخابشان ،عواقب آن انتخاب را ببینند.او حامل چنین رویکردی است و عناصر ژانرهای مختلف را با موفقیت در اثارش نظیر Deus Ex ترکیب کرده است.نام وارن اسپکتور در مجموعه های بزرگ دیگری چون System Shock ، Thief ، Ultima به چشم میخورد.البته سری بازی Ultima با یک نام بزرگ دیگر نیز پیوند خورده است : ریچارد گریوت.


suzuki_yu2-660x330.jpg

Yu Suzuki

عصر طلایی شرکت سگا با عناوین یوسوزوکی پیوند خورده است.کنسول های شرکت سگا میزبان عناوین سوزوکی برای نسل های مختلف بوده است.سوزوکی همراه با تیم خود بر روی فرانچایزهایی چون Space Harrier ، OutRun ، After Burner ، Virtua Racer ، Virtua Fighter Virtua Striker و Shenmue کار کرده است. او رییس بخش Amusement Machine Research و همین طور Development Departmant 2 در سگا بود و علاوه بر ساخت بازی‌های نام برده، در ساخت و شکل گیری کابین‌های آرکید منحصر به فرد هم نقش داشت. قسمت سوم شنمو از مورد انتظارترین عناوین این نسل بود که چندی پیش منتشر شد.این طراح ژاپنی یکی از پیشگامان صنعت بازی محسوب می شود.


 
آخرین ویرایش:

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
Feb 15, 2010
4,957
واقعا تک تک این افراد، بزرگ و تاثیرگذار هستن و عملا برای من شرکت در نظرسنجی غیرممکن هست :D

و البته جای افرادی مانند میازاکی، اوئدا، مینکوف و ... در این لیست خالی هست
 
آخرین ویرایش:

residen

کاربر سایت
Apr 28, 2014
467
خیلی از افراد ذکر شده و ذکر نشده در دنیای بازی های دیجیتالی من تاثیرگذار بودن ولی اوج تاثیرگذاری از Shinji Mikami بود !

چند سطری درباره آقای میکامی :
ساختن از هیچ ، کار هر کسی نیست ولی تـو ساختی ، چندین بـار ..
نگهداری از یک ساخته ( در قلب و ذهنت ) کار آسانی نیست ولی تو توانستی ..
باز به اوج رساندن چیزی که خود در اوج است اتفاقی نیست ! ساده نیست ! ولی تو اثبات این موضوعی ..
تو در تمام مدتی که در حال تلاش در دنیای بازیهای دیجیتالی بودی را با یک امید سپری کردی ، بازیهایم فقط بازی نباشند !
سکوتت نشانه شکوهت است و شکوهت مزد صداقت و مهربانیت ..
پیامت در قلب من سالهاست که زمزمه میشود ، همان سالهایی که تا به امروز واقعیت پیامت را تایید میکند .


129821
 
آخرین ویرایش:

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,371
نام
سید محمد حسین
10 تا کمه
من اینا رو هم اضافه می کنم

Takashi Tezuka
فکر کن کارگردان Zelda: A Link to the Past باشی و اسمت لای بهترین طراح های تاریخ ویدیو گیم نباشه، سر هر اکشن ادونچری رو بگیری تهش میخوره به این بازی :D

Hidetaka Miyazaki
یادش بخیر، چه نفسی داد میازاکی به "گیمرهای هاردکور" تو 2011 و سال های بعدش، کلی هم سیستم جامع و تاثیرگذار طراحی کرد

Eiji Aonuma
فکر کن کارگردان Zelda: Ocarina of Time باشی و اسمت لای بهترین طراح های تاریخ ویدیو گیم نباشه، سر هر بازی سندباکسی رو بگیری تهش میخوره به این بازی :D

Will Wright
خیلی رک بگم، اگه نفر اولی باشه که تونسته باشه ویدیو گیم از از یه مدیوم سرگرمی فراتر ببره، این بشر و Sim City اشه

Hidemaro Fujibayashi
فکر کن کارگردان Zelda: Breath of the Wild باشی و اسمت لای بهترین طراح های تاریخ ویدیو گیم نباشه، سرپرست طراح های بهترین بازی دهه همچین چیزی کم اش هم هست :D

Bruce Straley
فکر کنید، یه آدمی از طراحی پیست های CTR شروع کنه در نهایت برسه به کارگردانی The Last of Us... جدا این الهام بخش نیست؟ ارزش آوردنش تو لیست خفن ترین "طراح" ها رو نداره؟...اصن بهش نیگاه می کنی معلومه این یه عمر فقط طرح واسه ویدیو گیم زده

Masahiru Sakurai
وا کردن کارنامه ساکورایی خودش یه تاپیک میخواد لامصب :D
 

Silent fans

Stay lostdata
کاربر سایت
Jan 6, 2013
476
نام
Sera
حضور کوجیما در لیست یه بعد عرفانی به ایجاد می کنه،به خودی خود،اشخاص ذکر شده دارای تفکر و اندیشه ی متفاوتن،ذکر اینکه که کدوم بهترن،ولو اینکه بهتری وجود ندارد چون آنها هر کدام منحصر به فرد و برتری خود دارند.انتخاب اینجا بیشتر رنگ و بوی احساسی و عاطفی داره.و از لحاظ ارزشی چیزی کم و زیاد نمی کنه.

حالا جالبیه این لیست به این ده عدد بودنشه،اینا نماد شروع و پایان یک عصرن،اگه صنعت گیمو به دو عصر کلاسیک و پسا کلاسیک تقسیم کنیم،این ده شخص نماد پیشرفت و شکوفایی یک دوران تکرار نشدنی محسوب میشن که همان دوران کلاسیک میشه در عصری که گیم پر از شگفتی بود و چشمان تیزبین و اشتیاقی ورای آنچه که هست به این صنعت خیره گشته بود در دوران بود و نبود که هر شخص در جستجوی خلا و پوچی بود که در خودش احساس می کرد.اون موقع اینا ۱۰ تن از دل همین مردم برخواستن،وقتی می خواستن شروع به کار کنند ناگهان همگی ایستادند دقیقاً در همان لحظه گویی که زمان متوقف شده باشه درست در لحظه بر داشتن اولین قدم با اینکه در زمان های گوناگون درست در یک لحظه همه به یک چیز فکر کردند و آن را درست در لحظه ی برداشتن اولین قدم زمزمه کردند: «ما می دانیم که می دانند شاید دیر آمده باشیم اما زود نخواهیم رفت ،ما با چشم هایمان خواهیم دید ولی با قلب هایمان احساس خواهیم کرد و جز حقیقت سخن نخواهیم گفت و سخنی نخواهیم گفت جز حقیقت،و جز حقیقت اگر سخنی باشد»انگاه سراشونو بالا گرفتند به آسمون خیره شدند در این حین قدم اولو برداشتن بدون اینکه ترسی به دل را بدند در تاریکی شروع به راه رفتن کردند.با اینکه مسیرو نمی دونستند اما باور داشتند که مسیر درستو میرن.
آنها همگی با صدای آرام ولی کاملا واضح شروع به خواندن یه آواز کردند:
اگر در مسیر درستی باشم هرگز سردرگم نخواهم بود و اگر تمام جاده را سایه پوشانده باشد و دریچه ای بسوی امید نباشد من باز در گمراهی نخواهم بود....
کوجیما در این گیرو دار شروع به خواندن یک آواز دیگر کرد که این باعث شد که یک خلا ایجاد بشه و دیگه نتونه اونارو ببینه (حس کنه)
من از خانه ام دور می شوم
می دانم که باز نخواهم گشت
احساس تنهایی بیهوده ای می کنم
و رویای من دیگر خانه ای ندارد
جاده و کوهستان مرا صدا می زنند
یک اسب به من بدهید.

اگه می بینید دارم زیادی حرف می زنم بخاطر اینکه فکر می کنم آدم بزرگیم یعنی حالت خود خفن پنداری در من ایجاد شده بخاطر همین اینطوری یه بند حرف می زنم یعنی فکر می کنم کسیم یکی هم نیست مثلا یه آدم بی اعصاب که بگه بابا بس دیگه دهنمونو سرویس کردی حرف نزنی هم کسی نمیگه لالی بی جنبه ی جنبه نما،خلاصه کسی نیست منم یه بند حرف می زنم...

حالا یه چیزم در مورد صنعت گیم بگم این صنعت معمولاً تا یه حدی بهت بها میده،یعنی اینکه تو بالا میای و از اون بالا یدفعه پرت میشی پایین،بعضی ها می تونن دوباره بلند شن بعضی ها نمی تونن،کپ کام و دست های پشت پرده میکامیو انداختن بیرون چون داشت بزرگتر از خودشون می شد و واقعاً میشد اگه می موند پس صلاح دیدند دکش کنند میکامی تا یه حدی خودشو بالا کشید ولی ضربه ی روحی ناشی از سقوط باعث شد که میکامی دیگه اون میکامی نباشه هرزگاهی شایعه میشه که میکامی به کپ کام بر می گرده راستش دیگه برای کپ کام خطری محسوب نمیشه میکامی سال‌ها ست دیگه میکامی نیست و کاملاً یه مهره ی سوخته شده.و چیزی جز تکرار مکررات نیست.

برا کونامی و کوجیما که مثل زن و شوهر بودن میشه آنقدر حرف زد و گریه کرد،کونامی سر هیچ و پوچ بیرونش کرد اینکه میگن خرجش زیاد بود مزخرفه،کونامی عاشق کوجیما بود اما دور اطرفش نه ،خب فشار روحی و روانی که رو کونامی بود باعث شد بین بودن خودش و کوجیما یکیرو انتخاب کنه.کوجیما مثل بچه ای بود که یدفعه درو روش بستن،و اون یدفعه خودشو تو خیابان دید سونی که استاد گرفتن ماهی از آب گل آلوده،کوجیما آورد جمع خودش بهش آزادی عمل داد کوجیما هم متفاوت ترین بازی دهه رو ساخت خب سونی ظاهر ا خوشحاله ولی خب مشخصه که از بازی راضی نیست احتمالا فرصت دوباره ی بهش میده ولی خب آینده برای کوجیما تیره و تاره،یک اینکه آدما خیلی راحت از هم خسته میشن،در واقع آدم خوب وجود نداره.الان همه چی بستگی به شرایط و منافع داره.به این علت کوجیما زیاد تو سونی دوام نمیاره،در واقع آدم هایی مثل کوجیما با هیچکس نمی سازن،اینا چون خودشون شخصیتی رها و آزاد دارن تحت سلطه در نمیان.کوجیما در آینده اگه جدا بشه به هیچ شرکتی نمی پیونده و کاملاً مستقل خواهد بود.
 
آخرین ویرایش:

Sarvior

کاربر سایت
Feb 13, 2016
998
نام
Ali
یکی از سخت ترین نظر سنجی ها !
جای خیلیا هم خالیه...
همه یجورایی ستونن تو صنعت گیم ، میکامی ، میاماتو، کوجیما ، اون اقاهه که با عدد 3 مشکل داره ، جان کارمک ، ،میازاکی و خیلیای دیگه
 

Democracy

Stay hungry. Stay foolish.
کاربر سایت
Feb 15, 2010
4,957
یکی از سخت ترین نظر سنجی ها !
جای خیلیا هم خالیه...
همه یجورایی ستونن تو صنعت گیم ، میکامی ، میاماتو، کوجیما ، اون اقاهه که با عدد 3 مشکل داره ، جان کارمک ، ،میازاکی و خیلیای دیگه
کلا رای دادن توی این نظرسنجی غیرممکن هست :D
به نظر من باید نظر سنجی چند انتخابی بود مثلا میتونستیم 10 تا یا 5 تا و ... انتخاب کنیم
 

ARTHUR WESKER

“We can’t change what’s done, we can only move on.
کاربر فعال
Jan 25, 2018
6,600
نام
Albiceleste
دوستان نظرسنجی چند گزینه ای برای این تاپیک جالب نیست!شما باید یک نفر را انتخاب کنید و بکنید! :Dراجع به دراکمن هم من لیست و نظرسنجی را با توجه به این سایت گذاشتم و نمیشه چیز دیگه ای اورد!یعنی جالب نیست به نظرم!

اول لیست هم گفته که ادم های زیادی بودند که بزرگ هستند.اما اینجا داره در مورد 10 بازیسازی حرف میزنه که یک جریان عظیم به صنعت گیم دادند.نه لزوما
اینکه طرف چارتا بازی درجه یک ساخته! مهم تر از اینکه طرف چندیدن دهه فعالیت داشته باشه و همچنان اسمش سر زبون ها باشه! یعنی یک عقبه ی قوی داشته باشه! از همون اول و ظرف چند سال اول کاریش خودش را اثبات کنه!نه اینکه کلی بازی مزخرف بسازه و بعد یک دفعه مشهور شه!حالا نمیخوام اسم بیارم :p

تو این لیست به نظرم فقط جای ویل رایت خالیه و تمام :D:p
 
آخرین ویرایش:
  • Love
  • Like
Reactions: Sam Deco and Joel.m

Z-fan

▲‌ Triforce of Wisdom ▲
ناظم انجمن
Jul 10, 2013
12,371
نام
سید محمد حسین
اینکه طرف چارتا بازی درجه یک ساخته! مهم تر از اینکه طرف چندیدن دهه فعالیت داشته باشه و همچنان اسمش سر زبون ها باشه! یعنی یک عقبه ی قوی داشته باشه! از همون اول و ظرف چند سال اول کاریش خودش را اثبات کنه!نه اینکه کلی بازی مزخرف بسازه و بعد یک دفعه مشهور شه!حالا نمیخوام اسم بیارم :p

پس مشکل از چشمای کور این Spazio Games ـه ~X(
چجوری این ابر مرد با سه دهه فعالیت رو فراموش کرده؟~X(

129939
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر