- Jan 25, 2018
- 6,600
- نام
- Albiceleste
لیست طراحان بازی که آثار فوق العاده ای در تاریخ بازی های رایانه ای ساخته اند و سزاوار ستایش هستند بسیار طولانی است.بنابراین تهیه لیستی از 10 بازیساز برتر تاریخ کار مشکلی است.اما ما سعی کردیم با توجه به مواردی چون ساخت آثاری فراموش نشدنی ، تاثیرگذار و نمادین که تاریخچه این صنعت را نوشتند و زنده نگه داشتند ، 10 طراح را انتخاب کنیم.
ژانر FPS به لطف سازندگان یکی از مهم ترین و تاثیرگذارترین اثار تاریخ بازی های رایانه ای یعنی DOOM ، در اوایل دهه 90 متحول می شود. ابتدا با اثر ولفشنتاین سه بعدی و پس از ان DOOM و QUAKE ، جان کارمک و جان رومرو نوآوری های بی سابقه ای در ژانر FPS ایجاد کردند که هنوز بعد از سالها این ژانر تحت تاثیر آن است.رومرو بعد از این موفقیت ها و البته ساخت برخی از بازی های ناموفق ، اکنون سعی در بازگشت دارد. در عوض کارمک قبل از پیوستن به OCULUS که اکنون زیرمجموعه فیسبوک است ، توانست بر روی عنوان دیگری با پتانسیل های بالایی مانند RAGE کار کند.
ران گیلبرت نامی است که نیاز به معرفی ندارد. او پس از کار بر روی عنوان Maniac Mansion و دو قسمت Monkey Island توانست تاثیر چشمگیری در داستانگویی تعاملی بگذارد.او پس از ترک استودیو LucasArts در سال 2013 با تیم شفر رییس استودیو Double Fine دیدار کرد.شفر سازنده ی آثار ارزشمندی نظیر Grim Fandango، Full Throttle ،Day of the Tentacl است.
هیدئو کوجیما با ذهن درخشان ، خلاق و ایین کاریش، سری نمادین متال گیر سالید با داستان گویی غنی را (که بخش بزرگی از دوران فعالیت خود را به ان اختصاص داده است) در کارنامه دارد.کوجیما در پروژه هایی چون Snatcher ، Policenauts و Zone of the Enders نیز کار کرده است. پس از آنکه کونامی پروژه ی سایلنت هیلز او را که پتانسیل بالایی داشت کنسل و همه را متعجب کرد ، او اکنون در استدیوی کوجیما پروداکشنز که ریاست ان را نیز بر عهده دارد خود را برای چالش های جدید آماده می کند.
Gabe Newel پس از 13 سال کار در شرکت مایکروسافت آنجا را ترک کرد تا با همکار سابقش مسیر دیگری را در پیش بگیرد.شرکت والو از سال 1996 تحولات فراوانی پیدا کرده است و دنیای بازی های پلتفرم pc راتغییر داده است.قبل از اینکه والو به لطف استیم به شرکت پول ساز امروزی تبدیل شود ، این شرکت با موتور "سورس " نقطه عطفی را در صنعت گیم رقم زد.موتوری که علاوه بر اینکه یکی از پرکابردترین موتورهای صنعت بازی شد ، بر اهمیت مودها و پتانسیل عالی آن ها تاکید داشت.اگر عناوین هاف لایف ، پورتال یا لفت فوردد بخشی از خاطرات گیمری شما بوده است باید آن را مدیون Gabe Newel باشید.
سید میر خالق سری بازی Civilization ، پر است از عناوین موفقی که نام او بر آن ها حک شده است و یکی از پدران ژانر استراتژی نوبتی است.او در عناوین بسیاری با این سبک و سیاق نقش داشته است و موفق شد بیش از 30 سال استانداردها و کیفیت اثار خود را حفظ کند.علاوه بر سری مشهور Civilization آثاری چون Sid Meier’s Pirates!، SimGolf، Railroad Tycoon ، Alpha Centauri در کارنامه ی سید میر به چشم می خورد.
یک شخصیت تاثیرگذار در محبوبیت ژانر ترسناک بقا و یک مبتکر فوق العاده در مکانیزم های عناوین ماجراجویی سوم شخص .شینجی میکامی یکی از محبوب ترین و جریان سازترین طراحان دنیای بازی است.پدر سری رزیدنت ایول قبل از ترک کپکام و ساخت عناوین Vanquish و سری The Evil Within ، در شکل گیری دوران طلایی کپکام با کار بر روی فرانچایزهای بسیار موفقی همچون Dino Crisis و Devil May Cry کمک به سزایی کرد.علاوه بر این او با ساخت بازی Resident Evil 4 بیش از یک دهه است در عناوین شوتر سوم شخص تاثیر گذاشته است.
شیگرو میاماتو اواخر دهه 1970 به نینتندو پیوست.او به خلق فرنچایزهایی چون سوپر ماریو ، زلدا و عناوین دیگری چون استارفاکس کمک کرد و در سایر محصولات شرکت نینتندو نیز همکاری داشته است.او همچنین مسئول برخی از طراحی های مربوط به سخت افزارهای شرکت نینتندو مانند دکمه های Back و انالوگ نیز بود که اکنون به یک استاندارد تبدیل شده اند و هیچ کس قادر به کنار گذاشتن آن نیست.موفقیت جهانی نینتندو عمدتا به خاطر ذهن درخشان او است و همه ی کسانی که در نینتندو موفق شده اند از وی تاثیر پذیرفته اند.
نام هیرونوبو ساکاگوچی با ژانر نقش افرینی ژاپنی پیوند خورده است.او فعالیت خود را از سال 1984 اغاز کرد و با خلق سری افسانه ای فاینل فنتزی شرکت اسکوئر انیکس را از ورشکستگی نجات داد و آن را محبوب و ثروتمند کرد.علاوه بر این نام او را می توان در اثاری چون Chrono Trigger ، Xenogears ، Parasite Eve ، Legend of Mana ، Vagrant Story دید.اثار نمادین او در ژانر نقش افرینی ژاپنی در قلب میلیون ها بازیباز حک شده است.آخرین نقش افرینی ژاپنی کلاسیک او، لاست آدیسی است.پس از آن او بیشتر بر روی پروژه های موبایل تمرکز دارد.
شهرت وارن اسپکتور به انتخاب های داستانی تاثیرگذار است که به بازیبازان این امکان را میدهد با توجه به انتخابشان ،عواقب آن انتخاب را ببینند.او حامل چنین رویکردی است و عناصر ژانرهای مختلف را با موفقیت در اثارش نظیر Deus Ex ترکیب کرده است.نام وارن اسپکتور در مجموعه های بزرگ دیگری چون System Shock ، Thief ، Ultima به چشم میخورد.البته سری بازی Ultima با یک نام بزرگ دیگر نیز پیوند خورده است : ریچارد گریوت.
عصر طلایی شرکت سگا با عناوین یوسوزوکی پیوند خورده است.کنسول های شرکت سگا میزبان عناوین سوزوکی برای نسل های مختلف بوده است.سوزوکی همراه با تیم خود بر روی فرانچایزهایی چون Space Harrier ، OutRun ، After Burner ، Virtua Racer ، Virtua Fighter Virtua Striker و Shenmue کار کرده است. او رییس بخش Amusement Machine Research و همین طور Development Departmant 2 در سگا بود و علاوه بر ساخت بازیهای نام برده، در ساخت و شکل گیری کابینهای آرکید منحصر به فرد هم نقش داشت. قسمت سوم شنمو از مورد انتظارترین عناوین این نسل بود که چندی پیش منتشر شد.این طراح ژاپنی یکی از پیشگامان صنعت بازی محسوب می شود.
آخرین ویرایش: