Love Console
کاربر سایت
سید جان لامصب به فکر ما گشادهای های فروم هم باش....بازی های تاکتیکال و ترن بیسد خیلی خیلی هیجان انگیزتر از بازی های اکشن و ریل تایم اند.
یا بذارید یه طور دیگه بگم بهتره
بازی های ریل تایم و اکشن خیلی راحتتر و سریعتر نسبت به یه بازی ترن بیس خسته کننده میشن.
===================
این ورژن خلاصه اش بود
حالا بذارید من یکم توضیح بدم
آقا، اوج بازی های اکشن چیه از لحاظ گیم پلی؟ داستان نه ها، فقط گیم پلی
فرضاً میگیم Doom و Bayonetta. شاید بازی های بهتری هم باشن ولی به نظر من تو درجه یک بودن گیم پلی اکشن این دو تا بازی هیچ شکی نیست.
اوج بازی های نوبتی چی اند از لحاظ گیم پلی؟ داستان و اینا به کنار
بازم گزینه خیلی زیاد داریم، ولی من بذارید با Fire Emblem و Baldur's Gate برم جلو.
مسئله ای که هست اینه که خیلی ها فکر می کنند بازی های اکشن، خیلی مغز خر خورده است و بدون فکر دکمه میزنی و...
نه واقعا
این بازی های اتفاقا جدا از ری اکشن سریع، خیلی هم نیاز به برنامه ریزی و نقشه چینی داره. هم Doom هم Bayonetta بازی هایی اند که به نوع اسلحه، شناخت ات از دشمن و توپوگرافی مرحله جایزه میده و استفاده لحظه ای از هر سه تای این عناصر خیلی کمک می کنه که خفن تر شه بازی تون.
چیزی که هست اینه که نهایتا شما تا یه حدی چالش دارید تو این زمینه. تو جفت بازی ها، بعد از سنجش همه این قضایا، در مواجهه با هر مسئله یه سری راه حل هست که درسته مرحله به مرحله تغییر می کنه. ولی تو خود اون مرحله اون چالش ها ثابت اند.
بر فرض این که شما درجه سختی یه باس رو زیاد کنید، خیلی تغییری تو نوع بازی ایجاد نمیشه. شما باید بهترین راه حلی که برای ارائه دارید رو فقط تو تعداد بیشتر (به خاطر جون بیشتر باس ها) و با خطای کمتر انجام بدید.
در نتیجه خیلی از بازی های اکشن از یه درجه سختی به بالاتر واقعا فان نیستند. صرفا رو مخ اند. چون بالا بردن پارامترها، بازی رو چالشی تر نمی کنه. صرفا طولانی تر می کنه. و این عین سمه برای بازی های اکشن. چون هر چند حرکت هایی که میتونید بزنید نیازمند فکر و ری اکشن اند. ولی از لحاظ کمّی واقعا محدود اند و صرفا نحوه اجراشونه که چالش برانگیزه.
شما تو بایونتا بسته به زمان بندی جاخالی ها و چین کردن کومبوها رو هر باس تا چند دفعه اولی که نقطه ضعف شو گیر میاری میزنی هیجان داری، به محض این که این قضیه از دفعه ششم بره اون ور تر میره رو مرز خسته کننده بودن.
دووم هم همین طور. مراحل خیلی توپوگرافی های خفن و بپر بپر دارن. ولی نهایت تمام مانور های شما حول دشمن به تاکتیک هایی ختم میشه که اگه تعداد این دشمن ها از یه حدی زیادتر شه و توپوگرافی مراحل صرفا پیچیده تر و بزرگتر شن، بیشتر از هیجان داشتن، اعصاب شما خورد میشه (موردی که خیلی از پلیرهای Doom Eternal بهش معترض بودن)
=================
تو بازی های ترن بیس قضیه فرق داره
نکته ای که هست اینه که ما در مورد بازی های ترن بیس واقعا چالش برانگیز صحبت می کنیم
مثلا Persona واقعا کاری نیست که مغزتو درگیر کنه. بیشتر جذابیت اون بازی به روند خیلی چفت و بست دار داستان و بخش ویژوال ناولی اش و گشت و گذار و تعامل با شخصیت ها و صدالبته بخش مبارزات بازی ـه.
ولی مثلا Shin Megami Tensei که بزنید قضیه فرق می کنه. تازه اونم خیلی مثال خفنی نیست چون به نظرم SRPG و TRPG ها مثل فایر امبلم و بالدورز گیت حتی از این نظر بهتر اند
ولی تو شین مگامی تنسه حقیقتا رفلکس و این چیزا اهمیت نداره.
ولی باز قدم به قدم باید آماده باشید. تو بازی های قدیمی تر سری که به خاطر Random Encounter ها باید همیشه یه ترکیب خوب می بستید. از نسخه چهارم به بعد، شما درک بهتری از دشمن های محیط دارید، ولی باز همین بهتون هشدار میده که با چی طرفید در نتیجه هر مقابله یه خورده چالشی تره.
در حالی که به نظر میرسه ترکیب چینی و استراتژی چیدن ـه که اوج هیجان بازی های نوبتی اند
ولی اصلش دقیقا چیزیه که بازی های اکشن ندارن:
متغیرهای هر نوبت!!
خارج از یک سری نقشه چینی فوق العاده خفن، در بیشتر حالات شما تو موقعیت هایی قرار میگیرید که بسته به عین اون نوبت باید همه استراتژی ها رو به هم بریزید.
برای همین درجه سختی های بالاتر شدید حال میده. چون اگه یه یونیت ـی وسط نقشه یه حرکت غافلگیر کننده بزنه شما خیلی کار سخت تری برای بیرون دراومدن از مضیقه دارید. مخصوصا وقتی نقشه تون تا حد خوبی جلو رفته.
بماند که پیش رفتن نقشه شما تو بازی هایی مثل شین مگامی تنسه، بالدورز گیت یا حتی فایر امبلم چیزیه که هیجان اش واقعا توصیف ناپذیره.
وقتی تک تک مهره هاتون درست سر جاشون قرار میگیرن و دشمن مچاله میشه واقعا چیزی رو دستش نیست.
در مورد شین مگامی تنسه این حس موقعی پیش میاد که شما با حرکت های خودتون تک تک نقاط قوت دشمن رو خنثی می کنید و نقاط ضعف شو می کشید بیرون. کاری که حقیقتا ساده نیست. و همینش باعث میشه جذابیت هر باس تا مدت زیادی حفظ شه.
===============
پ.ن: بازی های چند نفره اکشن، مثل شوترهای آنلاین یا بازی های فایتینگ انلاین و اینا از این قاعده استنثا اند، چون استراتژی شما دوباره باید در لحظه تغییر کنه. فقط دوباره در مورد اونا مشکل کیفیت اینترنت و مچ میکینگ ـه تا خود گیم پلی
یکم خلاصه نویسی کن خلاصه


