خب ببینین ما بحثمون چارچوب مشخصی نداره. از دنیای بازی میپریم سر داستان و سریعا میپریم سر شخصیت پردازی و دو باره بر میگردیم سر جزئیات و ..
اینجوری نمیشه بحث کرد و نتیجه گرفت.
ولی یه نتیجه گیری کلی میشه کرد. دنیای بازی های TES چون بینهایت بزرگ و اینا، هر گوشه و کنارش یه روایت داستانی قرار داره و همه اینا در کنار هم TES و تاریخچه عظیم اون رو شکل میدن.
اما دنیای بازی های بایوور کوچکن و متمرکز و تمام این تمرکزش روی داستان و شخصیت هاش هست. نمیخوام نظر خودمو تحمیل کنم ولی این یه چیز واضحه. حالا چون TES یک سری بازی Open World کامل هستن فکر میکنین داستانش سطحیه.
اینجور برداشت کردن اصلا درست نیست. ایده جفت بازیا در نگاه اول کلیشه ای هست (یه چیزی حمله میکنه و باید متحد کنی | یه چیزی حمله میکنه و یه قهرمان ظهور میکنه) ولی وقتی بهشون دقیق بشیم قضیه دیگه ظاهر بینی نیست.
فکر نکنم کسی منکر عظمت دنیای بازی های TES بشه. چون پراکنده هستن، بعضیا فکر میکنن داستانشون سطحی هست و عمق ندارن. در حالیکه اگر همه این موارد رو کنار هم جمع کنیم، داستانش به مراتب بزرگ تر از اون چیزی هست که در ظاهر به نظر میرسه. قضاوت شماها درست نیست. من هر 3تا عنوان رو به صورت کامل بازی کردم. چه اسکایریم، چه دارک سولز و چه دراگون ایج (اگرچه اسکایریم رو به اندازه کاوه بازی نکردم). ولی تو مجتبی بیشتر روی عناوین بایوور تمرکز میکنی که خب اطلاعات کافی از بقیه بازی ها نداری و یک طرفه قضاوت میکنی.
=========================================================
خب من گفتم که مگه بعدر از DA 2 دو تا بازی فوق العاده موفق دیگه عرضه نکرد؟؟؟؟چجوری میگی که بعد از اون مرد پس؟؟
آره درسته ببین عرضه کرد ولی با توجه به گفته طرفدارها، سطح بازی نسبت به شماره دومش و باز هم نسبت به شماره اول نزول نکرده بود؟
در مورد ابراز علاقه هم اتفاقا اینجا همه با DAO آشانی کامل دارن و طرفدارهای خیلی زیادی هم داره. اون روز به خودم گفتم الان همه میان و ابراز خوشحالی میکنن ولی حدسم اشتباه از آب در اومد. خب چرا اینجوریه؟ چون بایوور سر شماره دوم اشتباه بزرگی کرده و بقیه اعتمادشون رو نسبت بهش از دست دادن. علاوه بر این هم رقبای بایوور توی این چند سال در حد فوق العاده ای ظاهر شدن و تا حدودی فن بیس بایوور رو کشوندن به سمت خودشون. به خاطر همینه که میگم کار بایوور خیلی سخت ار از هر زمان دیگه ای هست.
=========================================================
در مورد گیم پلی هم که هر 3تا کاملا با هم فرق دارن. گیم پلی DA تا حدودی تاکتیکی، TES سوم شخص و معمولی ولی دارک سولز همه جانبه و بهترین گیم پلی رو از نظر من داره چون آزادی عملت توی بیشتره.
=========================================================
این مقایسه ای که داریم میکنیم در مورد خلق دنیا و داستان توسیط بتزدا و بایوور هست که کدوم برترن!!!
واسه همین میگم فال اوت رو نمیشه حساب کرد چونبتزدا تو خلقش و گسترشش هیچ کاره بوده,یدونه TES داره در برابر کوهی از دنیایهای خلق شده توسط بایوور!!!!:biggrin1:
شاید تک تک به طور جزیی از TES کتر باشن و با هم درسته بتزدا رو قورت میدن,بحث سر اینه!!!
دنیای TES بینهایت بزرگه و مشکل اینجاست تو نمیخوای قبول کنی. چه از نظر وسعت و چه از نظر Lore بازی های بایوور جلوی TES اصلا به چشم نمیان. اونم
یه دونه TES نیست. 5 تا هستن که به عقیده خیلیا همون Morrowind و Oblivion کافیه تا برتری یه موضوع رو برسونه چه بسا به عقیده خیلیا اسکایریم در حد اون 2تا قوی نیست (با اینکه بدونیم اسکایریم از همه نظر فوق العاده عمل کرده).
تو فکر میکنی TES فقط داستان اصلی و کلیشه ایش حساب میشه در حالی که طرز تفکرت اشتباهه و فکر میکنی چون داستان بازی های بایوور متمرکز تره، پس ارزش عناوینش بیشتر از TES هست در حالیکه کاملا غلطه. متمرکز بودن به معنای برتری نیست.
اون حرفی رو هم که مورد 3گانه زدم قشنگ بخون. چون حقیقت امر همینجوریه. برای مثال با وجود اینه ارباب حلقه ها Lore خیلی بزرگی داره ولی اصلا نمیشه ادامه-ش داد چون گند میخوره توش.
=========================================================
رده بندی که من از این 3تا دارم به این صورته:
اول دارگون ایج که متمرکز هست و جایی برای بحث در مورد داستانش نمیذاره و همه چیز رو کامل توضیح میده.
بعد اسکایریم و TES که پراکنده ولی در نهایت یک یک داستان عظیم رو شکل میده. یک سری چیزا رو تا حدودی مبهم باقی میذاره ولی در نهایت اگر توی دنیای بازی بگردی، میتونی جواب سوالاتت رو توی کتاب ها یا با حرف زدن با شخصیت ها پیدا کنی
نوع آخر هم بازی مبهم دارک سولز هست. که دروغ چرا، من این نوع رو بیشتر میپسندم چون حدس و گمان زیادی میشه در رابطه با Lore بازی زد و جای بیشتری برای بحث میذاره. اصولا به نتیجه ای هم نمیرسین چون چیزی که من بگم و چیزی که تو بگی جفتشون درست هستن.