تاریخ عرضه بازی ایرانی "مبارزه در خلیج عدن"

Dinosaur

Loyal Member
سلام !

08467917907651503699.jpg


تاریخ عرضه بازی "مبارزه در خلیج عدن" اعلام شد.
این بازی ایرانی ساخت شرکت آمیتیس بازی رایان در تاریخ 16 خرداد عرضه می شود.
داستان بازی در مورد نبردهای تکاوران نیروی دریایی با دزدان دریایی این منطقه بوده و در طول چندین مرحله متنوع صورت می گیرد.
بازی "مبارزه در خلیج عدن" طبق تصاویر و تریلرهای پخش شده ، از نظر بصری و گرافیکی در وضعیت بسیار خوبی بوده و جزو زیباترین عناوین ساخته شده داخلی می باشد. همچنین صداگذاری و موسیقی زیبایی را در تریلر آن شاهد هستیم.
برای تماشای تریلر بازی می توانید از لینک های زیر استفاده کنید :

تریلر اول :
SD
HD

تریلر دوم :
SD
HD






موفق باشین !
 
خب حالا اومدیم خلاقیت، ایده، new feature و ... داشت!! دلار 1600 تومن هستش اگه بخوای موتوری رو که باهاش این بازی رو ساختی و تمام ابزاری رو که برای ساخت این بازی کمک گرفتی رو لایسنس کنی هزینه شما چقدر میشه! و آیا کسی کمک میکنه!؟ آیا کسی این ریسکو میکنه تو ایران!؟
من فقط اومدم بهتون آگاهی بدم که این جوریه کشور ما! شما بساز بقیش با خودت!

این همه اطلاعات کجا رفت یهو ؟ یکم تحقیق کن یه بازی 2d و پلتفرمر چقدر هزینه میشه اصلا همین 2 تا بازی super meat boy و binding of isaac با چه هزینه ساخته شدن اون همه اطلاعات چی شدش ؟ در مورد همه انجین ها و .. اطلاعات داشتی که ؟ دست به wiki شدنت برای انجین بازی ها که خوب بود حالا برو یه سرچ کوچیک بزن اون2 تا بازی با چه هزینه ساخته شدن.

---------- نوشته در 12:46 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 12:44 AM ارسال شده بود ----------

خب حالا اومدیم خلاقیت، ایده، new feature و ... داشت!! دلار 1600 تومن هستش اگه بخوای موتوری رو که باهاش این بازی رو ساختی و تمام ابزاری رو که برای ساخت این بازی کمک گرفتی رو لایسنس کنی هزینه شما چقدر میشه! و آیا کسی کمک میکنه!؟ آیا کسی این ریسکو میکنه تو ایران!؟
من فقط اومدم بهتون آگاهی بدم که این جوریه کشور ما! شما بساز بقیش با خودت!

---------- نوشته در 01:43 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 01:37 AM ارسال شده بود ----------



من اصلا هیچ ادعایی ندارم و نمی خوام هم داشته باشم ولی با جمله بندی شما و همچنین خورد کردن بازیسازی داخلی مخالفم! و از اینکه نشستید هیچ تکونی به خودتون نمیدید و فقط اظهار نظر میکنید! اگه میدونستید تو این بنیاد ملی چه خبره و چه بلایی سر این بازیسازا میارند واقعا دلتون برای آناه می سوخت! و مطمعنم حمایت میکردید!! ولی چه فایده!

--------

حرف باد و هواست! عمل کنید!

حالا که تیر مردان منطق و اطلاعات به سنگ خورد میشه نوبت مظلوم شدن
 
کلیت پستهایی که گذاشتم فقط خواستم کمی به شما بفهمونم که فکر نکنید ساخت یه بازی به همین آسونیه! و میخواستم بگم که به اسم دزد به آنها نگاه نکنید گفتم شاید کمی سر عقل بیایید ولی همه ...

---------- نوشته در 01:55 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 01:52 AM ارسال شده بود ----------

شما برو دومین پستی رو که گذاشتم ببینم جوابی براش داری یا نه بعد بیا وسط MOH : warfighter ;)
 
کلیت پستهایی که گذاشتم فقط خواستم کمی به شما بفهمونم که فکر نکنید ساخت یه بازی به همین آسونیه! و میخواستم بگم که به اسم دزد به آنها نگاه نکنید گفتم شاید کمی سر عقل بیایید ولی همه ...

---------- نوشته در 01:55 AM اضافه شد ---------- نوشته قبلی در 01:52 AM ارسال شده بود ----------

شما برو دومین پستی رو که گذاشتم ببینم جوابی براش داری یا نه بعد بیا وسط MOH : warfighter ;)

بعذ از مظلومیت میشه جاده خاکی :)) در مورد moh توی تاپیک خودش بحث شده خیلی وقت پیش لازم نیست دوباره بحث بشه میتونی به تاپیکش مراجعه کنی.
 
خوشبختانه بازی های کوچیک زیادی تو این نسل امدن و هممون هم میشناسیم که میتونن شاهدی بر این مدعا من باشن. مگه بازی Super Meat Boy به لحاظ گرافیکی چیه؟ یا World of Goo؟ و یا ده ها بازی دیگه از جمله برید و ...! اما پشت همه این بازی ها ایده ای هست که متاسفانه فاصلخ ما تا رسیدن به ان خیلی بیشتر از فاصلمون نصبت به سطح گرافیکی بازیهاس روزه!

اینو میدونم که بازی های Indie فقط خلاقیت و ایده میخواد، ولی چرا همه باید Indie بسازند!؟ چرا فقط بازی های کوچیک رو مثال میزنید!؟


ایراد بزرگ بازی های ایرانی ضعف فنی انها نیست، بلکه ضعف ایده و نبود خلاقیت هست که تا حدود بسیار زیادی ربطی به توانایی فنی سازندگان نداره.

خب شما یک تیم تو ایران به من معرفی کنید که بتونه یه بازی کپی از بازی کالاف رو از لحاظ فنی بسازه حتی در حد کالاف یک هم باشه برایمان کفایت میکند! خلاقیت و ایده پیشکششان!

وقتی با همه بازیسازهای ایرانی صحبت میکنی تمام تمرکز کلامشون روی پیشرفا گرافیک و انجین ها و ... هست! هیچ کدومشون نمیگن برای پیشرفت ایده پردازی و خلاقیت تو بازی هاشون برنامه ای دارن! شما هنوزم از بازی کردن "شورش" سگا لذت میبرید اما وقتی چند دقیقه بازی هایی مثل ... رو تجربه میکنی حالتون بهم میخوره!

این حرفتون هم قبول دارم و خیلی هم قبول دارم ولی به این فکر کردید چرا مردم ما این چنین هستند !؟ خب شما میگید من بازیسازم و تو این کار هستم, اونایی که تو کار بازیسازی نیستند"توی ایران" اصلا حالیشون نیست و هیچی نمیفهمند و قبلا هم گفتم فقط برای این که ما قانونی برای کپی رایت تو ایران نداریم و هر کسی پا میشه میره تو یه مغازه یه بازی هزار تومنی میخره و بازی میکینه بهش میچسبه یکی دیگه ... کلا ده تا بازی رو میخره 10 تومن و این یعنی چی !؟ این یعنی این که کسی قدر محصول ساخت شده رو نمیدونه و این باعث میشه بازیسازان تو ایران به مشکل بخورند"البته این توی سینما هم وجود داره!" و نتونند بازی با گرافیک پایین بدند. من خودم دیدیم که یارو میاد تو مغازه میگه یه بازی با گرافیک بده فقط کاور رو میبینه، میگه چه گرافیکی داره! هزارتومن میده یه بازی خفن که 40$ قیمتش رو میخره!
حالا میگی بازی رو تو خارج پخش کنیم! خب ما باید بتونیم تو کشور خودمون یه کاری بکنیم! خب طبق خبرهایی که تا حالا من خوندم بازیسازان و فیلمسازان نامه هایی به رده های بالاتر فرستاند تا بتونند قانون کپی رایت رو تو ایران برقرار کنند و با این کار همه چی روی نظم میاد.

یک کتابی هست به اسم تئوری آو فان. تو این کتاب چندین صفحه توضیح و توضیح داده میشه تا در نهایت باز هم به این نتیجه برسیم که در درجه اول و آخر هدف از یک بازی کامپیوتری سرگرم کردن و یا اینترتین کردن هست که متاسفانه ما تو ایران در کمال شلختگی از کنارش رد میشیم!
من فکر میکنم ما اگه مشکل ایده پردازی رو تو بازی هامون حل کنیم نصف راه رو طی کردیم!

میدونم بازی هایی که تا به حال توسط بازیسازان داخلی ساخته شدند به غیر از یه سری، بقیه خیلی آزار دهنده هستند من خودم مشکلات رو میدونم و باید این مشکلات ریشه یابی بشوند نه اینکه به آنها گیر بدیم و مسخره کنیم! تا حالا باهاشون صحبت کردید!؟ ببینید اصلا کجا کار میکنند!؟ چطوری کار میکنند!؟ این آقای بنیاد ملی فقط به فکر جیب خودشه و با آنها مشارکت 70 تا 80 درصدی میکنه که در آخر همه میره تو جیبش! حالا هم بودجه های کلانی رو به ساخت بازیهای ماد اختصاص دادن که باید ببنید چه افتضاحی هستند! به نظرم یه نگاهی به رونمایی بازی میرمهنا بندازید! این شرکت میرمهنا رو ساخت و یه پولی هم گذاشت روش! برای همین هم میبینید که بازی رو به طرز افتضاحی بستند و اصلا سر و ته نداره!


تقلید خوبه، اما زمانی که بتونیم ایده ای رو که از کسی وام میگیریم با جهان بینی خودمون ارایه بدیم، یعنی درست همونطور که ارنست همینگوی میگه: "تقلید زمانی مقبول و قابل پذیرش شده و حتی کاری خوب و مثبت نیز به شمار میرود که بتوان آن را مال خود کرد". یعنی اینکه ما یه ایده و یا تمی رو الهام بگیریم و ان رو از منظر و نگاه شخصی خودمون ارایه بدیم. این میشه یک تقلید خوب. اما ایراد تقلید از جایی شروع میشه که ما میاییم بجای ایده گرفتن کلا یک موضوع را عینن کپی پیست میکنیم. متاسفانه ما تو بازی های ایرانی غالبا به جای الهام تقلید رو میبینیم که این بد و مخرب هست.
ایراد تقلید این هست که در بهترین شرایط هم چیزی بیشتر از اثر اصلی نمیره. به عنوان مثال اگه یک شبه معجزه رخ بده و گرشاسپ گرافیکش بشه GoWIII باز هم هیچ حرفی برای گفتن نداره و فقط میتونه مثل DI یک تقلید معقول (حالا یاد خوب یا بد) باشه و به هیچ عنوان از چیزی بیشتر از یک بازی معمولی و فراموشی پذیر بیشتر نمیره!


مثلا اگه این بازی خلیج عدن رو میگید! نباید زود قضاوت کرد و باید بازی بیرون بیاد بعد بگیم آیا تقلیده یا الهام هستش! ممکنه یه سری نقاط خوبی توی گیم پلی داشته باشه که قبلا هم گفتم دوستم که خیلی مسخره میکرد این بازی رو به عنوان یه تستر انجام دادند و کاملا نظرشان برگشت, تمام این review هایی که از بازی اومدند به نظر من درستند و اسکرین شات و تریلر هیچکدوم اون حس بازی رو نشون نمیدهند.
 
آخرین ویرایش:
بازی نسبت به بازی های دیگه ی ایرانی صد در صد پیشرفت خوبی داشته!!!!!! ولی تا زمانی که من می تونم با 3000 تومان یه بازیه xbox 360 با کیفیت صد برابر بهتر بخرم هیچ وقت 10000 تومان واسه اینجور بازی ها نمی دم!!!!!!!! خیلی ها هم عین من فکر می کنن!!!!
 
با این همه امکانات کم همینم از سرمون زیاده

سوال و جواب مدیر سایت بازی خلیج عدن به کاربرها


درود..

تریلر بازی رو دیدم..

ایراد های مهم بازی :

1- وقتی به دشمن ها تیر میخوره و میمیرن اصلا حرکت طبیعی ندارن و مثل توپ پرت میشن هوا که اصلا جالب نیست و همچنین نحوه مردنشون هم تقریبا همشون مثل هم هست..بهتر هست تو این ضمینه خیلی کار بشه که وقتی دشمنی تیر میخوره و داره میمیره حرکتش طبیعی باشه..نگاهی به اخرین عنواین cod بیاندازید و از او ن ها تاحدودی تقلید کنید.

2- نحوه اسلحه دست گرفتن هم جالب به نظر نمیرسه..خیلی غیر طبیعی جلوه میکنه..مثل بازی های 7 8 سال پیش شوتینگ هست
به اسلحه میتونید ابجکت اضافه کنید که در حال حرکت اون ابجکت تکون بخوره و تصویر رو بسیار زیباتر جلوه بده

3-افکت شلیک خیلی بی کیفیت هست بهتره رو این موضوع خیلی کار کنید

جواب

تمام تلاش ما در این نسخه از بازی نزدیک شدن به استانداردهای یک بازی شوتر بود که قابل بازی باشد، سیستم گرافیکی بالایی را نطلبد و انشاا... نظر شما عزیزان را جلب خواهد کرد .
در خصوص انیمیشن مردن دشمنان از سه نوع انیمیشن به همراه سیستم رگدال استفاده گردیده است که به طبیعی شدن آن کمک خواهد کرد. متاسفانه موشن کپچر های مناسبی در کشور وجود ندارد و این باعث شد تا تصمیم بگیریم انیمیشن های بازی را به صورت دستی طراحی کنیم که با توجه به سبک رئال بازی سختی کار را بیشتر میکرد
اما شما میتوانید انیمیشن های بازی را با عنواینی که از موشن کپچرهای داخلی نیز بهره برده اند مقایسه نمایید.
در خصوص سلاح ها در بازی : تلاش زیادی صورت گرفته است تا سلاح طراحی شده به واقعیت نزدیک باشد. از وزن سلاح که روی سرعت پلیر تاثیر خواهد داشت افزایش میزان خطای تیر هنگام حرکت، بررسی کامل خصوصیات هر سلاح با توجه به تمام محدودیت ها، صداهای استفاده شده برای هر سلاح و ... و ...
ضمن آنکه برخی سلاح ها به خاطر تجهیزاتی که به آن متصل است هنگام هرکت شاهد تکان خوردن اجزای صلاح خواهید بود. مطمئنا در نسخه های بعدی شاهد رشد بیشتری در زمینه طراحی سلاح ها و شبیه سازی آن خواهید بود.
از ایرادهای مطرح شده سپاسگذاریم انشاا... بعد از انتشار بازی منتظر نقدهای بیشتر شما عزیزان خواهیم بود.

اما درکنار این صحبت ها ، نظری داشتم، اینکه در کنار تاپیک ایده ها ، تاپیک دیگری قرار داده بشه. تاپیکی که به تحمل و وسعت صدر مسئولین و دستندرکاران سایت و سازندگان بازی و کاربران دوست دار بازی نیاز داره.
«تاپیک انتقادات»
دور از انتظار نیست که بعد از انتشار بازی ، خیل عظیم انتقادات و پیشنهادات به سمت سایت بیاد. بعضی ها مودبانه انتقاد می کنند اما بعضی دیگر جوانب احترام را نگه نمی دارند.بعضی دیگر هم از کلماتی استفاده می کنند که یاس و نا امیدی رو منتقل می کنه و کلا آدم پشیمون میشه کارش رو ادامه بده. بعضی ها هم با مقایسه های نا همگون و ایراد گرفتن مداوم ، نظرها را از دید مناسب بودن بازی به بدی آن تغییر می دهند. طوری که رسیدن به دست آوردی برای ساخت بازی نسخه دوم ، شک برانگیز می شود.اهداف رو دگرگون می کنه و نمی گذارد به یک تصمیم درست برای
با این تفاسیر ، خلاصه پیشنهاد می کنم این تاپیک هم قبل از انتشار بازی ، در سایت ساخته بشود.
ان شاء الله که مفید باشد.

جواب

از پیشنهادات شما دوست گرامی سپاسگذاریم. ما از روز نخست نظرهای موافق و مخالف زیادی را از مخاطبان دریافت کرده ایم. حتی برخی از نظرات در جهت تخریب در ارتباط با بازی منتشر میشدند را نیز با آغوش باز پذیرا شدیم تا سعی در بهتر شدن کار از آن بهره ببریم.
با هر تریلر در کنار نظرات مثبت ایرادهایی که حتی با مسخره کردن و بزرگ نمایی مطرح شد را نیز مورد بررسی قرار دادیم و در صدد اصلاح برآمدیم . به عنوان مثال وقتی در اولین اسکرین شاتهای بازی ایرادهای سلاح M16 توسط مخاطبان مطرح شد با اضافه کردن یک اسکوپ و تکسچرینگ مجدد سعی در بهتر شدن کار کردیم


مطمنن اگر بها داده بشه به بازی سازی و علمش به صورت اصولی یاد داده بشه میشه امید داشت به اینده برای رقابت با جهانی شدن..البته پولی که اونها خرج میکنن کجا ، ما کجا.

اون جمله که بولد کردم واقعا ناراحت کننده بود.
 
آخرین ویرایش:
. اگه خیلی به ایرانی بودن و میهن پرستیمون می نازیم بریم حداقل یه بازی بخریم که سازندش به هیچ ادعایی دست به ساخت اون زده و اگه هم نمی خریم حداقل چیزی رو مسخره نکینم وقتی حتی یک ذره هم راجع به مسائل ساخت اون اطلاع نداریم. واقعا شعار تا کی اخه ؟
الان همه اونایی که تو GS و امثالهم نقد میکنن برنامه نویس ارشدن؟
user score همنیه دیگه برادر من
شما بازی رو بازی میکنی نظرتو میگی(وقتی هم که نیومده از رو تریلر ها و پیش نمایش ها یه نظری میده که ممکنه با نظرت بعد از بازی متفاوت باشه)
این به به و چه چه کردن های الکی دردی رو دوا نمیکنه
تا انتقاد نباشه به نظر من پیشرفتی حاصل نمیشه و اصولا همین انتقاد ها نفاط ضعف رو برجسته میکنه
هر کسی حق داره هر انتقادی که دوس داره بکنه حتی اگه چرت به نظر بیاد از نظر شما.نظر شخصی اون طرف هس
بزرگترین بازیهای دنیا رو ملت آشغال خطال میکنن,نظر شخصیشون هست حالا به هر دلیلی

عزیز شما که برنامه نویسی بلدی و ته انجین بازیهارو دراوردی از این بازی خوشت نیومد . خب مشکلی نداره نگیر .
من و امثال من که نه برنامه نویسی بلدیم و نه کار با انجین رو میدونیم فقط 13-14 ساله هر بازی-ای که عرضه شده بازی کردیم با توجه به تریلرها از بازی خوشمون اومده !
بنده هم از رو همین تریلر ها از بازی بدم اومده
با کمال تشکر
امضا

از اون مدیری که میاد کامنت پاک میکنه چون به نظرش چالب نیس
و اون بازیسازی که میگه هم به به و چه چه کنید و بازی ما خوبه
اینجوری به جایی نمیرسید
یکم تحمل شنیدن نظر ملت رو هر چند ناخوشایند براتون داشته باشین
 
الان همه اونایی که تو GS و امثالهم نقد میکنن برنامه نویس ارشدن؟
user score همنیه دیگه برادر من
شما بازی رو بازی میکنی نظرتو میگی(وقتی هم که نیومده از رو تریلر ها و پیش نمایش ها یه نظری میده که ممکنه با نظرت بعد از بازی متفاوت باشه)
این به به و چه چه کردن های الکی دردی رو دوا نمیکنه
تا انتقاد نباشه به نظر من پیشرفتی حاصل نمیشه و اصولا همین انتقاد ها نفاط ضعف رو برجسته میکنه
هر کسی حق داره هر انتقادی که دوس داره بکنه حتی اگه چرت به نظر بیاد از نظر شما.نظر شخصی اون طرف هس
بزرگترین بازیهای دنیا رو ملت آشغال خطال میکنن,نظر شخصیشون هست حالا به هر دلیلی
جوابی که دادی ربطی اصلا به حرف ها من نداره اما محض اطلاعتون بله تا حدودی تمامی منتقد های بزرگ دنیا در سطحی هستند که می تونند بازیساز های بزرگی باشند. میزان تحصیلات و دانششون باید در همین سطح باشه. همانطور که از همین تیم گیم اسپات کم افرادی نبودند که بازیساز شدند. معروف ترین نمونه اش Greg Kasavin. کسی درخواست به به و چه چه نکرد منتها انتقاد خیلی با کوبوندن بی خودی فرق داره. به قولی ماها دیگه بعضی وقت ها از اون رو بوم می افتیم. مثلا همین چیزهایی که به عنوان ازادی بیان مطرح می کنیم همش شعاره. کافیه یک نفر از عنوان مورد علاقمون انتقاد کنه تا همه جور بهش حمله ور شیم اما وقتی اثر مورد علاقه مون نباشه میام تریپ ازادی بیان برمیداریم. هر کسی مجازه از یه بازی بدش بیاد یا خوشش بیاد اما نوع بیان اینجا مهمه. همانطور که یه نفر اگه بره تایپک به فرض God of war بگه این بازی اشغاله ، حرفش فقط ترول به حساب میاد اما اگه بگه من از این بازی خوشم نیومد به این دلایل ، اونوقت جز دسته انتقاد قرار میگره.
 
الان همه اونایی که تو GS و امثالهم نقد میکنن برنامه نویس ارشدن؟
برادر ایرانه که طرف میره انشا 16 میگیره بعدش یه راست میره منتقد گیم میشه و میگه داستان خوبه، گرافیک خفن و گیم پلی عالی و اینا.
 
جوابی که دادی ربطی اصلا به حرف ها من نداره اما محض اطلاعتون بله تا حدودی تمامی منتقد های بزرگ دنیا در سطحی هستند که می تونند بازیساز های بزرگی باشند. میزان تحصیلات و دانششون باید در همین سطح باشه. همانطور که از همین تیم گیم اسپات کم افرادی نبودند که بازیساز شدند. معروف ترین نمونه اش Greg Kasavin. کسی درخواست به به و چه چه نکرد منتها انتقاد خیلی با کوبوندن بی خودی فرق داره. به قولی ماها دیگه بعضی وقت ها از اون رو بوم می افتیم. مثلا همین چیزهایی که به عنوان ازادی بیان مطرح می کنیم همش شعاره. کافیه یک نفر از عنوان مورد علاقمون انتقاد کنه تا همه جور بهش حمله ور شیم اما وقتی اثر مورد علاقه مون نباشه میام تریپ ازادی بیان برمیداریم. هر کسی مجازه از یه بازی بدش بیاد یا خوشش بیاد اما نوع بیان اینجا مهمه. همانطور که یه نفر اگه بره تایپک به فرض God of war بگه این بازی اشغاله ، حرفش فقط ترول به حساب میاد اما اگه بگه من از این بازی خوشم نیومد به این دلایل ، اونوقت جز دسته انتقاد قرار میگره.

به فرض اینکه همه منتقد ها ارشد فلان رشته باشن
user score چی میشه؟
طرز بیان هم به خودش شخص مربوطه
بد بیان کنه یا فحش بده با بکوبونه بی دلیل شخصیت خودشو نشون میده
برادر ایرانه که طرف میره انشا 16 میگیره بعدش یه راست میره منتقد گیم میشه و میگه داستان خوبه، گرافیک خفن و گیم پلی عالی و اینا.
والا تو نقد سایت های بززگ هم همینه داستان گرافیک گیم پلی و ایناش مطرح میشه

در اینکه منتقد باید دانش لازم رو داشته باشه شکی نیس
اما بیشتر من حرفم رو user score هست
هر کسی حق داره نظرشو بگه حالا منطقی بودن و نبودنش و لحنش به خودش مربوطه و نمایانگر خودش هست
 
من خودم به عنوان کسی که دارم تو ایران و تو همین شرایط بازی میسازم یک نظری دارم که از نظر خودم درسته و دقیقا مشکل همه دوستان هم در عدم درک ان هست. ایراد بزرگ بازی های ایرانی ضعف فنی انها نیست، بلکه ضعف ایده و نبود خلاقیت هست که تا حدود بسیار زیادی ربطی به توانایی فنی سازندگان نداره.

خوشبختانه بازی های کوچیک زیادی تو این نسل امدن و هممون هم میشناسیم که میتونن شاهدی بر این مدعا من باشن. مگه بازی Super Meat Boy به لحاظ گرافیکی چیه؟ یا World of Goo؟ و یا ده ها بازی دیگه از جمله برید و ...! اما پشت همه این بازی ها ایده ای هست که متاسفانه فاصلخ ما تا رسیدن به ان خیلی بیشتر از فاصلمون نصبت به سطح گرافیکی بازیهاس روزه!

وقتی با همه بازیسازهای ایرانی صحبت میکنی تمام تمرکز کلامشون روی پیشرفا گرافیک و انجین ها و ... هست! هیچ کدومشون نمیگن برای پیشرفت ایده پردازی و خلاقیت تو بازی هاشون برنامه ای دارن! شما هنوزم از بازی کردن "شورش" سگا لذت میبرید اما وقتی چند دقیقه بازی هایی مثل ... رو تجربه میکنی حالتون بهم میخوره! یک کتابی هست به اسم تئوری آو فان. تو این کتاب چندین صفحه توضیح و توضیح داده میشه تا در نهایت باز هم به این نتیجه برسیم که در درجه اول و آخر هدف از یک بازی کامپیوتری سرگرم کردن و یا اینترتین کردن هست که متاسفانه ما تو ایران در کمال شلختگی از کنارش رد میشیم!

من فکر میکنم ما اگه مشکل ایده پردازی رو تو بازی هامون حل کنیم نصف راه رو طی کردیم!



ببین آیدین متاسفانه توی فاvسی به دلیل فقر واژه نمیشه چندان تفاوتی رو بین Imitation و Inspiration قایل شد و این ضعف زبانی باعث میشه غالبا در این مقوله دچار سوتفاهم شده و به اشتباه بیفتیم.

تقلید خوبه، اما زمانی که بتونیم ایده ای رو که از کسی وام میگیریم با جهان بینی خودمون ارایه بدیم، یعنی درست همونطور که ارنست همینگوی میگه: "تقلید زمانی مقبول و قابل پذیرش شده و حتی کاری خوب و مثبت نیز به شمار میرود که بتوان آن را مال خود کرد". یعنی اینکه ما یه ایده و یا تمی رو الهام بگیریم و ان رو از منظر و نگاه شخصی خودمون ارایه بدیم. این میشه یک تقلید خوب. اما ایراد تقلید از جایی شروع میشه که ما میاییم بجای ایده گرفتن کلا یک موضوع را عینن کپی پیست میکنیم. متاسفانه ما تو بازی های ایرانی غالبا به جای الهام تقلید رو میبینیم که این بد و مخرب هست.

ایراد تقلید این هست که در بهترین شرایط هم چیزی بیشتر از اثر اصلی نمیره. به عنوان مثال اگه یک شبه معجزه رخ بده و گرشاسپ گرافیکش بشه GoWIII باز هم هیچ حرفی برای گفتن نداره و فقط میتونه مثل DI یک تقلید معقول (حالا یاد خوب یا بد) باشه و به هیچ عنوان از چیزی بیشتر از یک بازی معمولی و فراموشی پذیر بیشتر نمیره!

من البته بخشی از حرفت رو قبول دارم و منم باتو معتقدم که ما در مقام آموزش باید، تاکید میکنم باید، بازی های بزرگ رو مورد مطالعه قرار بدیم و ر این پروسه اصول رو یاد بگیریم. من خودم اولین سناریوم رو که برای پروژم نوشتم غیر تعمدانه شده بود Monster Inc در شکلی جدید و البته که من خیلی اصول کنش سازی تو داستان و شخصیت هارو با تقلید از این انیمیشن تمرین کرده و یاد گرفته بودم اما بعدا انقدر کار رو ویرایش کردم و شخصیت بهش اضافه کردم که هرچند ان بیس و ساختار توش مونده بود اما دیگه سخت گیر ترین افراد هم نمیتونستن هیچ شباهتی رو بین این دوتا اثر پیدا کنن. به همین ترتیب همونطور که به بعضی از بچه ها که کارو دیدن کامل توضیح دادم منبع الهام دیگه من برای ساخت این بازی SotC و کلا شخصیت فامیتو اودا بود اما الان گیم پلی بازی انقدر خود به خود در هم پیچیده که دیگه بازی ربطی به SotC نداره. حالا هرچند که بیس ایده گیم پلی از همین بازی وام گرفته شده.
ماکان من اون دفعه توی میتینگ هم بهت گفتم. یه بار دیگه هم گفتم. اینجا هم باز میگم.
یکی از دلایلی که بازیساز ها اینجا خیلی روی مسئله گرافیک مانور میدن اینه که، چندان از طرف بازیباز ها و پشتیبان ها برای بازی های 2 بعدی و خلاقانه حمایت نمیشند. چند وقت پیش یه بازی خلاقانه بود که رفت ژاپن هم کلی جایزه گرفت و بهترین بازی توی TGS دو سال پیش شد فکر میکنم. ولی اینجا اصلن هیچکس نفهمید همچین بازی ای هست و هیچکس از سازنده اش تا وقتی من مطلع بودم حمایت نکرد.
کنار از این مسئله بازی های دو بعدی خیلی خوبی هم داشتیم که بازم هیچکس حمایت نکرد خیلیاشون به دلیل عدم حمایت و عدم فروش و عدم وجود بازار فروش کنار رفتن. باید حق بدی به سازنده وقتی بازار و پشتیبانی نداشته باشه . . .
خودت دیگه دستت تو کاره، پشتیبان های مالی که اکثرن میان میگن نبرد فلان رو بساز، نبرد بیسار رو بساز و فلان بهت میدن، بنیاد هم که قربونش بشم کمکی نمیکنه بکنه هم اکثرن مثکه وام میده نه پول بده بگه برو بساز حالشو ببر.
خیلی وقت ها خرجی که برای یه بازی دو بعدی میشه ممکنه بالا باشه و اصلن برنگرده و اصلن دیده نشه تو ایران . . .
خیلی بازی های خوبی داریم خیلی ایده های قشنگ تو سبک های دو بعدی و خلاقانه داریم ولی میگم به دلیل نبود بازار مناسب اصلن کسی نمیبینه و ببینه هم از کنارش میگذره. مثلن یارو میگه من 5 تومان پول برای این بازی بدم که برای بچه هاست؟ :|.
اینجا هنوز میخوان بگن خیلی بچه ای میگن برو تو همون ماریوت رو بازی کن، با این طرز فکر میخوای کسی جرات کنه قدم بزاره تو این بخش؟ :دی؟ جدی؟
 
واقعا برای اونائی که میان به شکل تمسخر آمیز صحبت میکنن و یک عنوان ایرانی رو با بازی های شرکت های بزرگ مقایسه میکنن متاسفم!
به جای تشویق کردن ، حمایت کردن از بازی ساز داخلی ، کسی که یکی مثل خوده ماست و با این همه محدودیت و مشکلات میاد و اقدام میکنه به ساخت چنین کاره بزرگی ، باید ندیده به ایرانی ساخت بودنش بخندیم!!؟؟؟؟
اگه ادعا داری بفرما! ببینم شما چی کار میکنی . . . :|
داداش ، اگه واقعا ته دلت میخوای پیشرفت کنیم ، پس لطف کن غرور و ادعا و مسخره کردنو بزار کنار و واقعیت ها رو ببین! انتظارات بی جا رو هم بزارید کنار . . .
اینجور حرف زدن ها طرز فکر یک بچه ده سالست . . .
 
واقعا برای اونائی که میان به شکل تمسخر آمیز صحبت میکنن و یک عنوان ایرانی رو با بازی های شرکت های بزرگ مقایسه میکنن متاسفم!
به جای تشویق کردن ، حمایت کردن از بازی ساز داخلی ، کسی که یکی مثل خوده ماست و با این همه محدودیت و مشکلات میاد و اقدام میکنه به ساخت چنین کاره بزرگی ، باید ندیده به ایرانی ساخت بودنش بخندیم!!؟؟؟؟
اگه ادعا داری بفرما! ببینم شما چی کار میکنی . . . :|
داداش ، اگه واقعا ته دلت میخوای پیشرفت کنیم ، پس لطف کن غرور و ادعا و مسخره کردنو بزار کنار و واقعیت ها رو ببین! انتظارات بی جا رو هم بزارید کنار . . .
اینجور حرف زدن ها طرز فکر یک بچه ده سالست . . .
به شدت تایید میشه:|
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or