شایعه تاریخ انتشار احتمالی پلی استیشن 5 پرو

  • Thread starter Thread starter MJ_KING
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
  • برچسب ها برچسب ها
    sony

MJ_KING

کاربر سایت
شایعات ادعا می‌کنند که شرکت Sony می‌تواند کنسول پلی استیشن 5 پرو، که ورژن ارتقا یافته کنسول نسل نهمی آنها است، را در سال 2024 به بازارهای جهانی عرضه کند.

PS5-300x173.webp


جف گراب، خبرنگار مشهور رسانه Giant Bomb، گفت که او توانسته است ادعاهایی مبنی بر اینکه سونی درحال کار روی ارتقای میان نسلی پلی استشین 5 است را تایید کند.

نوشته های مشابه
او گفت: «لیک‌های PS5 Pro تقریبا درست هستند و باتوجه به آنچه (از منابعم) شنیده‌ام، بیشترشان واقعی‌اند. البته که من تنها کسی نیستم که این را می‌گویم اما من «سه مرتبه تائید» خودم را روی آن می‌گذارم.»

گراب همچنین این را هم گفت که کنسول میان نسلی جدید سونی، احتمالا در ماه سپتامبر 2024 مصادف با شهریور 1403 منتشر می‌شود.

طبق گفته‌های این فرد، پلی استیشن 5 پرو دارای ویژگی DLSS اختصاصی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت تصاویر و بالابردن نرخ فریم آن‌ها در هنگام بازی است؛ اگرچه گراب این را هم گفت که لیست دقیق مشخصات این دستگاه را در اختیار ندارد چرا که هنوز خود سونی هم در اینباره به جمع‌بندی نهایی نرسیده و چیزی مشخص نیست.

DLSS یک ویژگی منحصر به فرد برای کارت گرافیک‌های انویدیا است که از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح بازی‌ها استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات گرافیکی بالاتر و نرخ فریم بهتر در سخت‌افزارهای ضعیف‌تر، دست یابند.
 
خب مشکل همینه. این که فکر می‌کنید پلی استیشن بهتر از سریز اکس عمل می‌کنه.

دیجیتال فاندری و بررسی های روز عرضه اش عامل این قبیل باور ها و بحث ها هست. اینطور تصور می‌کنند که اگه به گفته دیجیتال فاندری مثلا پلی استیشن برتری ٪۵ درصدی در پرفومنس داره قرار نیست دیگه توسعه دهنده بازی رو در اکس باکس پچ کنه و همینطور باقی بمونه. پلی استیشن هیچ برتری در مقابل سریز اکس و بلعکس نداره.

در ثانی من نگرانی ای ابراز نکردم. من در جواب با افرادی بحث می‌کنم که در این فروم نفس کشیدنشان در کنسول وار است.

این‌جا دوستان طوری رفتار میکنند که گویی توسط یک قدرت مطلق انتخاب شدند تا فقط آنها کنسول پلی استیشن را داشته باشند.

افرادی که متاسفانه ذهن‌شان توسعه نیافته و اگر خلاف باور هایشان نظر بدی میشی اکس بات، میشی مایکروسافت فن، میشی افرادی و فلانی که میگن فلان و بلان.
همینم که فرمودی، مثل قبلی، اهمیت نداره،

اصلا سریز اکس خدا، واقعا اهمیت نداره :D من خودمم دوسش دارم و باهاش بازی میکنم :D

توسعه رو ولی دیگه نمیدونم حقیقتا :D
 
  • Like
Reactions: N!ma
PS5 Ram: 448gb/s
Series X: 560gb/s
PS5 Pro: 576gb/s

انتظار بیشتری میرفت بعد چهار سال:D
CPUاش هم که تغییر خاصی نداشته. بنابراین بعیده تو بازیهای cpu-bound بتونه ۶۰ فریم بده.
GTA هم بازی سنگینیه از این لحاظ و احتمالا تفاوتش توی همون ری تریسینگ و رزولوشن باشه عموما.
اولا مموری سریز اکس 6+10 هست.

فقط 10 گیگ از رمش رو سرعت 560GB/s هست و اون ۶ گیگ باقی مانده روی 336GB/s هست

یکبار در مورد پهنای باند بگم که همینجا بحث پهنای باند تموم بشه:

Playstation 5 : 448GB/s

Xbox Series X : 560GB/s

AMD 7700XT : 432GB/s

Nvidia 4070ti : 504GB/s

Playstation 5 Pro : 576GB/s

AMD 7800XT : 624GB/s

همونطور که میبینی سرعت مموری PS5 Pro از 7700xt و حتی 4070ti خیلی بیشتر و نزدیک به 7800xt هست.

نکته ای که شما فراموش میکنی اینه که مموری ریت بالا قرار نیست رل عجیبی تو بازیها بازی کنه چیزی که الان پرو رو ارزشمند میکنه معماری یک نسل جلوتر در رسترازیشن و دو نسل جلوتر در ری تریسنگ هست به علاوه سیستم اپسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی و Machine Learning کاستوم شده و ترکیب همه اینها با SSD I/O که خودش رل خیلی مهمی تو ترانسفر دیتا و تکسچر استریمینگ بازی میکنه که همه اینها پرو را واقعا جذاب میکنه برای کسانی که دوست دارند تجربه کنسولی با کیفیتی از بازیها تا آخر نسل داشته باشند.

قطعا پلی استیشن ۵ پرو به اندازه ای که تا آخر نسل همه بازیها را ۶۰ فریم و با ری تریسینگ خوبی اجرا کنه جوابگو هست. اون PSSR خودش به تنهایی تضمین کننده اجرای همه بازیها رو ۶۰ فریم تا آخر نسل خواهد بود.

در اصل سونی با استفاده از CPU سال 2019 اینطور فکر می‌کنه که مشتریان کنسولی هنوز با 30FPS اوکی هستند. CPU یکسان در کنار GPU بهبود یافته فقط باعث میشه رزولوشن بهتری در کنار ویژگی های بهبود یافته RT شاهد باشیم.

اینکه توسعه دهندگان ترد پارتی چطور از PSSR استفاده کنند هم مهمه.

مارک سرنی در خصوص کراکن می‌گفت که ما انتظار نداریم همه از این استفاده کنند و ممکنه توسعه دهندگان با روش های فشرده سازی خودشون راحت تر باشند.
در مورد کنسول چیزی که خیلی ها من جمله شما همیشه فراموش میکنید اینه که یک به یک کردن کنسول با قطعات PC همیشه اشتباه بوده. حداقل تجربه PS3 و اون پردازنده ماوراییش که تا دوسال آخر نسل در برابر x360 تو بازیهای غیرانحصاری کم آورده بود ثابت کرد چیزی که حرف اولو تو کنسول میزنه API هست . اینجا هم قطعا اون مهندسانی که روی پرو کار کردند فکر همه جاشو کردند.
شما بگذارید اول بازیها بیان اگر فقط مود ۳۰ فریم اجرا شدند بعد میتونید فکت بدید. هنوز نه به باره نه به دار شما اینطوری دارید میبرید و میدوزید حداقل یک حریم برای حرفایی که ممکنه بعدا نقض بشن قرار بدید :D بالا هم گفتم با PSSR و FSR3 و FSR 4 دیگه هیچ بازی فقط ۳۰ فریم اجرا نخواهد شد. روی همون پلی استیشن ۵ استاندارد هم تا آخر نسل بسیاری از بازیها اپشن ۶۰ فریم رو خواهند داشت دیگه چه برسه به پرو.
منتها پرو میتونه رو رزولوشن خیلی بالاتری اون ۶۰ فریم رو بده به اضافه ویژگی های ری تریسنگ که واقعا بازیها رو نسل بعدی تر نشون میده‌‌.
 
من هنوزم نظرم اینه که این سیاست مزخرفیه که تهش سر خم کردن به خواست غیر معقول گیمرها واسه پیشرفت گرافیکی و فنی و بصری سریعتر بازی هاست.

جمع کنید این مزخرفات رو و GTA 6 رو همون 30 فریم بازی کنید :D چیزی ازتون کم نمیشه تا بخواید دوباره بعد 4 سال یه چیزی نزدیک به 700 دلار خرج کنید.

دقیقا کامنتی ک‌ تو‌ ذهن من بود ولی نمیتونستم materialize اش کنم :D
 
  • Like
Reactions: m.d.makan and Z-fan
بهترین وسیله برای تجربه بازیا نیمه دوم این نسل با بالاترین کیفیت ps6 که همرو ۸ کی و ۶۰ و ۱۲۰ فریم اجرا خواهد کرد پس خیلی عجله نکنید مثل نسل ۸ که همه بازیاش ۴ کی ۶۰ فریم با بالاترین کیفیت رو ۵ قابل اجران
 
من هنوزم نظرم اینه که این سیاست مزخرفیه که تهش سر خم کردن به خواست غیر معقول گیمرها واسه پیشرفت گرافیکی و فنی و بصری سریعتر بازی هاست.

جمع کنید این مزخرفات رو و GTA 6 رو همون 30 فریم بازی کنید :D چیزی ازتون کم نمیشه تا بخواید دوباره بعد 4 سال یه چیزی نزدیک به 700 دلار خرج کنید.
60 فریم واقعا دیگه خواسته غیر معقولی نیست :D حالا بخصوص توی بازی های شوتر و کلا بازی های که تحرک سریع دارن واقعا عذابه :D
 
60 فریم واقعا دیگه خواسته غیر معقولی نیست :D حالا بخصوص توی بازی های شوتر و کلا بازی های که تحرک سریع دارن واقعا عذابه :D

حالا GTA که خیلی شوتر تحرک سریع نیست، به لطف آقامون راک استار همه شخصیت اصلی های راکستار مجهز به پیشرفته ترین Auto-Aim های تاریخن :دی لذا خیلی 60 فریم نیاز نیست. و این که همین 6 سال پیش (واو 6 سال:-B) راکستار با RDR2 که 30 فریم بود رو کنسول های نسل هشت متای 97 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و..
Fuck it، همین پارسال نینتندو با TotK متا 96 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و... که به زور 30 فریم می شد.

آقا میشه تحمل کرد جدا. من هنوزم فکر نمی کنم کنسول های میان نسلی ارزش داشته باشن

در مورد بازی های واقعا تحرک سریع مثل DOOM و Ultrakill (حالا این مثال خوبی نیست چون گرافیک نداره ولی خب از این دیگه تحرک سریع تر نداریم :دی) و DMC و Bayonetta و...
اینا همیشه 60 فریم اند. نسل قبل 60 فریم بودند. این نسل هم چیزی عرضه شه ازشون 60 فریم میمونه
نگرانی بیخودیه
 
حالا GTA که خیلی شوتر تحرک سریع نیست، به لطف آقامون راک استار همه شخصیت اصلی های راکستار مجهز به پیشرفته ترین Auto-Aim های تاریخن :D لذا خیلی 60 فریم نیاز نیست. و این که همین 6 سال پیش (واو 6 سال:-B) راکستار با RDR2 که 30 فریم بود رو کنسول های نسل هشت متای 97 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و..
Fuck it، همین پارسال نینتندو با TotK متا 96 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و... که به زور 30 فریم می شد.

آقا میشه تحمل کرد جدا. من هنوزم فکر نمی کنم کنسول های میان نسلی ارزش داشته باشن

در مورد بازی های واقعا تحرک سریع مثل DOOM و Ultrakill (حالا این مثال خوبی نیست چون گرافیک نداره ولی خب از این دیگه تحرک سریع تر نداریم :D) و DMC و Bayonetta و...
اینا همیشه 60 فریم اند. نسل قبل 60 فریم بودند. این نسل هم چیزی عرضه شه ازشون 60 فریم میمونه
نگرانی بیخودیه
شاهکارهایی مثل RDR2 و کلا بازی های راکستار که اصلا نگرانشون نیستیم و 30 هم باشن من یکی اصلا نمی تونم صبر کنم حتی به قیمت در اومدن چشمام :دی
موضوع اینه الان فاصله فریم ریت پیسی و کنسول ها خیلی زیاد شده بخش زیادی از پیسی گیمرا مانیتور های 144 هرتز دارن بعد فکر کن از 144 میای رو 30 قشنگ انگار معکوس 5 بعد عقب میکشی :دی اسلوموشن میبینی بازیو
همین RDR2 هم به محض اینکه روی پیسی اومد گرفتمش و سویچ کردم از کنسول الان صنعت سینما هم داره کم کم میره سمت 60 فریم
دیگه 60 فریم باید کف باشه
 
ولی بخش بد ماجرا اونجاس که دولوپرا هنوز بعد 4 سال یاد نگرفتن یه بهینه سازی درست و حسابی رو همین کنسولا انجام بدن (غیر فرست پارتی ها) بعد پرو که بیاد باز *ـون گشادیشون بیشترم خواهد شد :D
مثلا بازیی که از نظر وسعت و گرافیک انتظار داری حداقل 1440p 60 فریم بدون نوسان رو این کنسولا اجرا بشه میاد بزور 1080p با کلی فریم دراپ اجرا میشه بعد میگن قراره با آپدیت حل کنیم فعلا واسه تجربه بهتر برید رو Pro بازی کنید 8-|
هیچوقت این اتفاق نمیفته مثل نسل قبل ! نسل قبل هم میگفتن با اومدن پرو قرار فت منسوخ بشه و خیلیا مثل من گول همین حرف خوردن رفتن پرو خریدن در عمل خود پرو منسوخ شد و هیچ استفاده ای ازش نشد و بازیا رو فت تا اخرین لحظه مثل رگناروک و فوریبدن وست به بهترین بی نقص ترین شکل اجرا شدن برای بازیساز مهم اینه کدوم پلتفرم بیشترین مخاطب داره وقتی ۵ معمولی مثلا ۱۰۰ میلیون یوزر داره و پرو به زور ۱۰ ۱۵ میلیون هیچوقت نمیان ۱۰۰ میلیون یه تجربه شخمی بهشون بدن و اون ۱۰ میلیون نفر یه تجربه ماورایی برعکس اون ۱۰ میلیون از پتانسیل کنسولی که خریدن بی بهره می‌مونن چون جامعه عظیمی پشتش نیست !
کجای حرفم گفتم منسوخ قراره بشه :دی میگم اگه قرار باشه همین شرایط بهینه سازی بد واسه بازیای ترد پارتی ادامه پیدا کنه اضافه شدن Pro باعث میشه باز بهونه جدید هم داشته باشن واسه عملکرد بد.
 
آخرین ویرایش:
ولی بخش بد ماجرا اونجاس که دولوپرا هنوز بعد 4 سال یاد نگرفتن یه بهینه سازی درست و حسابی رو همین کنسولا انجام بدن (غیر فرست پارتی ها) بعد پرو که بیاد باز *ـون گشادیشون بیشترم خواهد شد :D
مثلا بازیی که از نظر وسعت و گرافیک انتظار داری حداقل 1440p 60 فریم بدون نوسان رو این کنسولا اجرا بشه میاد بزور 1080p با کلی فریم دراپ اجرا میشه بعد میگن قراره با آپدیت حل کنیم فعلا واسه تجربه بهتر برید رو Pro بازی کنید 8-|
هیچوقت این اتفاق نمیفته مثل نسل قبل ! نسل قبل هم میگفتن با اومدن پرو قرار فت منسوخ بشه و خیلیا مثل من گول همین حرف خوردن رفتن پرو خریدن در عمل خود پرو منسوخ شد و هیچ استفاده ای ازش نشد و بازیا رو فت تا اخرین لحظه مثل رگناروک و فوریبدن وست به بهترین بی نقص ترین شکل اجرا شدن برای بازیساز مهم اینه کدوم پلتفرم بیشترین مخاطب داره وقتی ۵ معمولی مثلا ۱۰۰ میلیون یوزر داره و پرو به زور ۱۰ ۱۵ میلیون هیچوقت نمیان ۱۰۰ میلیون یه تجربه شخمی بهشون بدن و اون ۱۰ میلیون نفر یه تجربه ماورایی برعکس اون ۱۰ میلیون از پتانسیل کنسولی که خریدن بی بهره می‌مونن چون جامعه عظیمی پشتش نیست !
 
ظاهرا به خاطر بکوارد و اجرا بدون پچ تمام بازی ps4/ps5 , کلاک cpu پایین نگه داشتن
1710750018701.png
در ps6 هم احتمالا سیستم big little core اینتل استفاده می کنن
شاهکارهایی مثل RDR2 و کلا بازی های راکستار که اصلا نگرانشون نیستیم و 30 هم باشن من یکی اصلا نمی تونم صبر کنم حتی به قیمت در اومدن چشمام :D
موضوع اینه الان فاصله فریم ریت پیسی و کنسول ها خیلی زیاد شده بخش زیادی از پیسی گیمرا مانیتور های 144 هرتز دارن بعد فکر کن از 144 میای رو 30 قشنگ انگار معکوس 5 بعد عقب میکشی :D اسلوموشن میبینی بازیو
همین RDR2 هم به محض اینکه روی پیسی اومد گرفتمش و سویچ کردم از کنسول الان صنعت سینما هم داره کم کم میره سمت 60 فریم
دیگه 60 فریم باید کف باشه
موضوع اینه الان فاصله فریم ریت پیسی و کنسول ها خیلی زیاد شده ؟؟
1070 سال 2016 با قیمت 380 دلاری 3 برابر قوی تر از کنسول های نسل 8 بود ( ps4 در حد 460 ) تمام بازی ها رو با گرافیک یه لول بالاتر از 30 فریم کنسول ها 60 تا 120 فریم اجرا می کرد
1710750685225.png
در 4 سال گذشته 3140 بازی روی ps5 عرضه شده و فقط 4 تا بازی 30 فریم اجرا شده :-??

-------------
کدوم pc گیمر ؟
یه دنیای خیالی وجود داره که یوتیوبر ها و شبکه های اجتماعی به وجود اوردن ( pc گیمر = 144 4k و 4080/4090)
یه دنیای واقعی
1710751944086.png
1710752358720.png
 
آخرین ویرایش:
اولا مموری سریز اکس 6+10 هست.

فقط 10 گیگ از رمش رو سرعت 560GB/s هست و اون ۶ گیگ باقی مانده روی 336GB/s هست

یکبار در مورد پهنای باند بگم که همینجا بحث پهنای باند تموم بشه:

Playstation 5 : 448GB/s

Xbox Series X : 560GB/s

AMD 7700XT : 432GB/s

Nvidia 4070ti : 504GB/s

Playstation 5 Pro : 576GB/s

AMD 7800XT : 624GB/s

همونطور که میبینی سرعت مموری PS5 Pro از 7700xt و حتی 4070ti خیلی بیشتر و نزدیک به 7800xt هست.

نکته ای که شما فراموش میکنی اینه که مموری ریت بالا قرار نیست رل عجیبی تو بازیها بازی کنه چیزی که الان پرو رو ارزشمند میکنه معماری یک نسل جلوتر در رسترازیشن و دو نسل جلوتر در ری تریسنگ هست به علاوه سیستم اپسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی و Machine Learning کاستوم شده و ترکیب همه اینها با SSD I/O که خودش رل خیلی مهمی تو ترانسفر دیتا و تکسچر استریمینگ بازی میکنه که همه اینها پرو را واقعا جذاب میکنه برای کسانی که دوست دارند تجربه کنسولی با کیفیتی از بازیها تا آخر نسل داشته باشند.

قطعا پلی استیشن ۵ پرو به اندازه ای که تا آخر نسل همه بازیها را ۶۰ فریم و با ری تریسینگ خوبی اجرا کنه جوابگو هست. اون PSSR خودش به تنهایی تضمین کننده اجرای همه بازیها رو ۶۰ فریم تا آخر نسل خواهد بود.


در مورد کنسول چیزی که خیلی ها من جمله شما همیشه فراموش میکنید اینه که یک به یک کردن کنسول با قطعات PC همیشه اشتباه بوده. حداقل تجربه PS3 و اون پردازنده ماوراییش که تا دوسال آخر نسل در برابر x360 تو بازیهای غیرانحصاری کم آورده بود ثابت کرد چیزی که حرف اولو تو کنسول میزنه API هست . اینجا هم قطعا اون مهندسانی که روی پرو کار کردند فکر همه جاشو کردند.
شما بگذارید اول بازیها بیان اگر فقط مود ۳۰ فریم اجرا شدند بعد میتونید فکت بدید. هنوز نه به باره نه به دار شما اینطوری دارید میبرید و میدوزید حداقل یک حریم برای حرفایی که ممکنه بعدا نقض بشن قرار بدید :D بالا هم گفتم با PSSR و FSR3 و FSR 4 دیگه هیچ بازی فقط ۳۰ فریم اجرا نخواهد شد. روی همون پلی استیشن ۵ استاندارد هم تا آخر نسل بسیاری از بازیها اپشن ۶۰ فریم رو خواهند داشت دیگه چه برسه به پرو.
منتها پرو میتونه رو رزولوشن خیلی بالاتری اون ۶۰ فریم رو بده به اضافه ویژگی های ری تریسنگ که واقعا بازیها رو نسل بعدی تر نشون میده‌‌.
جان لینمن هم همون چیزی رو میگه که منم تو پستم گفتم
از نظر اون هم :
ماشین لرنینگ چیزیه که بیشترین اهمیت را تو پرو داره.بطور مثال بازی‌های ساخته شده با UE5 که در حال حاضر روی کنسول‌های فعلی عرضه میشن کیفیت تصویر اسفناکی را با رزولوشن‌های 720p دارن در حالی که از FSR2 و پایین‌تر استفاده می‌کنند. اینجاست که PSSR می تواند تفاوت بزرگی برای چنین بازی هایی ایجاد کنه.

IMG_20240318_123820_974.jpg
 
تو جزئیات جدید در مورد ظرفیت ssd هم گفتن
بنظر میاد تصمیم مهمی که گرفتن اینه که منابع رو بجای اینکه صرف افزایش ظرفیت ssd کنن صرف افزایش قدرت گرافیکی کردن
تنها در اینصورته که میشه قدرت 33 ترافلاپسی رو متصور بود که بالاتر از انتظارات خیلیامونه
 
به نظر من همین که بتونه 4K 60FPS بده کافیه تا آخر نسل. حالا ری تریس بشه روشن و خاموش کرد تا فریم فدای کیفیت نشه هم خوبه.

بعدم این جمله که دوباره باید N دلار هزینه کنی تا اینو بخری رو متوجه نمیشم. مگه شما میخوای PS5 عادی رو گوشه خونه بزاری؟ خب همینم N دلار/ریال میفروشی دیگه. روش میزاری یه پرو میخری.
 
ظاهرا به خاطر بکوارد و اجرا بدون پچ تمام بازی ps4/ps5 , کلاک cpu پایین نگه داشتن
View attachment 331650
در ps6 هم احتمالا سیستم big little core اینتل استفاده می کنن

موضوع اینه الان فاصله فریم ریت پیسی و کنسول ها خیلی زیاد شده ؟؟
1070 سال 2016 با قیمت 380 دلاری 3 برابر قوی تر از کنسول های نسل 8 بود ( ps4 در حد 460 ) تمام بازی ها رو با گرافیک یه لول بالاتر از 30 فریم کنسول ها 60 تا 120 فریم اجرا می کرد
View attachment 331652
در 4 سال گذشته 3140 بازی روی ps5 عرضه شده و فقط 4 تا بازی 30 فریم اجرا شده :-??

-------------
کدوم pc گیمر ؟
یه دنیای خیالی وجود داره که یوتیوبر ها و شبکه های اجتماعی به وجود اوردن ( pc گیمر = 144 4k و 4080/4090)
یه دنیای واقعی
View attachment 331653
View attachment 331654
یک روز جدید همچنان کوروش دنبال زیر بغل مار و دفاع از کیان شرکت معظم سونی (ص) :دی
کوروش جان شاید باور نکنی ولی صحبت من بر علیه ساحت مقدس سونی نبود
حرفی هم از رزولوشن نزدم سریع دست به اسکرین شات شدی
خیلی از پیسی گیمرا مانیتور 1080p ولی با فریم بالا استفاده میکنن اگه ناراحت نمیشی و تصور نمیکنی توهین به سونیه سرچ کن ردیت و جاهای دیگه

حالا اینارو ولش کن سال نوت پیشاپیش مبارک ❤️
 

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or