شایعه تاریخ انتشار احتمالی پلی استیشن 5 پرو

  • Thread starter Thread starter MJ_KING
  • تاریخ آغاز تاریخ آغاز
  • برچسب ها برچسب ها
    sony

MJ_KING

کاربر سایت
شایعات ادعا می‌کنند که شرکت Sony می‌تواند کنسول پلی استیشن 5 پرو، که ورژن ارتقا یافته کنسول نسل نهمی آنها است، را در سال 2024 به بازارهای جهانی عرضه کند.

PS5-300x173.webp


جف گراب، خبرنگار مشهور رسانه Giant Bomb، گفت که او توانسته است ادعاهایی مبنی بر اینکه سونی درحال کار روی ارتقای میان نسلی پلی استشین 5 است را تایید کند.

نوشته های مشابه
او گفت: «لیک‌های PS5 Pro تقریبا درست هستند و باتوجه به آنچه (از منابعم) شنیده‌ام، بیشترشان واقعی‌اند. البته که من تنها کسی نیستم که این را می‌گویم اما من «سه مرتبه تائید» خودم را روی آن می‌گذارم.»

گراب همچنین این را هم گفت که کنسول میان نسلی جدید سونی، احتمالا در ماه سپتامبر 2024 مصادف با شهریور 1403 منتشر می‌شود.

طبق گفته‌های این فرد، پلی استیشن 5 پرو دارای ویژگی DLSS اختصاصی و یادگیری ماشینی برای بهبود کیفیت تصاویر و بالابردن نرخ فریم آن‌ها در هنگام بازی است؛ اگرچه گراب این را هم گفت که لیست دقیق مشخصات این دستگاه را در اختیار ندارد چرا که هنوز خود سونی هم در اینباره به جمع‌بندی نهایی نرسیده و چیزی مشخص نیست.

DLSS یک ویژگی منحصر به فرد برای کارت گرافیک‌های انویدیا است که از هوش مصنوعی برای ارتقای وضوح بازی‌ها استفاده می‌کند و به توسعه‌دهندگان این امکان را می‌دهد تا به تنظیمات گرافیکی بالاتر و نرخ فریم بهتر در سخت‌افزارهای ضعیف‌تر، دست یابند.
 
اولا مموری سریز اکس 6+10 هست.

فقط 10 گیگ از رمش رو سرعت 560GB/s هست و اون ۶ گیگ باقی مانده روی 336GB/s هست

یکبار در مورد پهنای باند بگم که همینجا بحث پهنای باند تموم بشه:

Playstation 5 : 448GB/s

Xbox Series X : 560GB/s

AMD 7700XT : 432GB/s

Nvidia 4070ti : 504GB/s

Playstation 5 Pro : 576GB/s

AMD 7800XT : 624GB/s

همونطور که میبینی سرعت مموری PS5 Pro از 7700xt و حتی 4070ti خیلی بیشتر و نزدیک به 7800xt هست.

نکته ای که شما فراموش میکنی اینه که مموری ریت بالا قرار نیست رل عجیبی تو بازیها بازی کنه چیزی که الان پرو رو ارزشمند میکنه معماری یک نسل جلوتر در رسترازیشن و دو نسل جلوتر در ری تریسنگ هست به علاوه سیستم اپسکیل مبتنی بر هوش مصنوعی و Machine Learning کاستوم شده و ترکیب همه اینها با SSD I/O که خودش رل خیلی مهمی تو ترانسفر دیتا و تکسچر استریمینگ بازی میکنه که همه اینها پرو را واقعا جذاب میکنه برای کسانی که دوست دارند تجربه کنسولی با کیفیتی از بازیها تا آخر نسل داشته باشند.

قطعا پلی استیشن ۵ پرو به اندازه ای که تا آخر نسل همه بازیها را ۶۰ فریم و با ری تریسینگ خوبی اجرا کنه جوابگو هست. اون PSSR خودش به تنهایی تضمین کننده اجرای همه بازیها رو ۶۰ فریم تا آخر نسل خواهد بود.


در مورد کنسول چیزی که خیلی ها من جمله شما همیشه فراموش میکنید اینه که یک به یک کردن کنسول با قطعات PC همیشه اشتباه بوده. حداقل تجربه PS3 و اون پردازنده ماوراییش که تا دوسال آخر نسل در برابر x360 تو بازیهای غیرانحصاری کم آورده بود ثابت کرد چیزی که حرف اولو تو کنسول میزنه API هست . اینجا هم قطعا اون مهندسانی که روی پرو کار کردند فکر همه جاشو کردند.
شما بگذارید اول بازیها بیان اگر فقط مود ۳۰ فریم اجرا شدند بعد میتونید فکت بدید. هنوز نه به باره نه به دار شما اینطوری دارید میبرید و میدوزید حداقل یک حریم برای حرفایی که ممکنه بعدا نقض بشن قرار بدید :D بالا هم گفتم با PSSR و FSR3 و FSR 4 دیگه هیچ بازی فقط ۳۰ فریم اجرا نخواهد شد. روی همون پلی استیشن ۵ استاندارد هم تا آخر نسل بسیاری از بازیها اپشن ۶۰ فریم رو خواهند داشت دیگه چه برسه به پرو.
منتها پرو میتونه رو رزولوشن خیلی بالاتری اون ۶۰ فریم رو بده به اضافه ویژگی های ری تریسنگ که واقعا بازیها رو نسل بعدی تر نشون میده‌‌.
پلی استیشن مشکل سریز اس رو نداره که محدود به 30FPS بشه. چیزی هم که گفتم فکت نبود صرفاً برداشت خودم از این موضوع بود.

شاید بهتر بود میگفتم با وضعیت فریم ریت فعلی. مشخصه که سونی با کنسول میان نسلی روی رزولوشن بیشتر و RT بهتر تمرکز کرده.

بازی های فعلی همگی 60FPS هستند جز اندکی که تقصیر توسعه هست‌. با شما موافقم در این موارد.
 
مهمتر از هر چیزی بنظرم بحث قیمت گذاری هست.
نسخه بیس داره 500-550 دلار فروش میره و اینکه تصور کنیم pro رو میتونیم با 600 دلار در دسترس داشته باشیم یمقدار بنظرم دور از واقعیت باشه.
اگه حدود 700 دلار هم باشه با توجه به قیمت 60 تومن دلار واسه ما بالای 42 تومن درمیاد.
اگه 600 تا باشه هم بالای 36 تومن.
در حالت دوم بنظرم ارزش داره که کنسول های بیس رو تعویض کنیم ولی در حالت اول من ترجیحم همون صبر واسه ps6 هست.
 
آخرین ویرایش:
مهمتر از هر چیزی بنظرم بحث قیمت گذاری هست.
نسخه بیس داره 500-550 دلار فروش میره و اینکه تصور کنیم pro رو میتونیم با 600 دلار در دسترس داشته باشیم یمقدار بنظرم دور از واقعیت باشه.
اگه حدود 700 دلار هم باشه با توجه به قیمت 60 تومن دلار واسه ما بالای 42 تومن درمیاد.
اگه 600 تا باشه هم بالای 36 تومن.
در حالت دوم بنظرم ارزش داره که کنسول های بیس رو تعویض کتیم ولی در حالت اول من ترجیحم همون صبر واسه ps6 هست.
اصلا ارزش نداره
همین الان فایو اسلیم ۲۷_۸ تومنه، اینم بیاد زیر ۳۸_۷ نمیفروشن، بنظرت مخاطب عام اینقدر پول میده کنسول بازی بخره؟!!!!
مخاطبش محدود میشه به یه عده خرپول و گیمرای هاردکور، که تعدادشون خیلی کمه
 
اصلا ارزش نداره
همین الان فایو اسلیم ۲۷_۸ تومنه، اینم بیاد زیر ۳۸_۷ نمیفروشن، بنظرت مخاطب عام اینقدر پول میده کنسول بازی بخره؟!!!!
مخاطبش محدود میشه به یه عده خرپول و گیمرای هاردکور، که تعدادشون خیلی کمه
ps4 pro فکر کنم حدود 11 درصد کل فروش ps4 بود.
ps هم توقع فروش خفن و بالایی قطعن نداره ولی وجودش واجبه.
این انتخاب بین فریم و رزولوشن خیلی رو مخه.
واسه من اگه با همون اختلاف 10 تومن بیاد ارزش داره ولی بالاتر قطعا نه.
 
ps4 pro فکر کنم حدود 11 درصد کل فروش ps4 بود.
ps هم توقع فروش خفن و بالایی قطعن نداره ولی وجودش واجبه.
این انتخاب بین فریم و رزولوشن خیلی رو مخه.
واسه من اگه با همون اختلاف 10 تومن بیاد ارزش داره ولی بالاتر قطعا نه.
فرقش اینه که ۴ پرو ۴۰۰ دلار بود،الان فایو ۵۰۰ دلاره، یعنی این در بهترین حالت ۶۰۰ دلار میشه قیمتش که خودش مخاطبشو محدود میکنه.
 
حالا GTA که خیلی شوتر تحرک سریع نیست، به لطف آقامون راک استار همه شخصیت اصلی های راکستار مجهز به پیشرفته ترین Auto-Aim های تاریخن :D لذا خیلی 60 فریم نیاز نیست. و این که همین 6 سال پیش (واو 6 سال:-B) راکستار با RDR2 که 30 فریم بود رو کنسول های نسل هشت متای 97 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و..
Fuck it، همین پارسال نینتندو با TotK متا 96 گرفت و 100 و خورده ای گوتی برد و... که به زور 30 فریم می شد.

آقا میشه تحمل کرد جدا. من هنوزم فکر نمی کنم کنسول های میان نسلی ارزش داشته باشن

در مورد بازی های واقعا تحرک سریع مثل DOOM و Ultrakill (حالا این مثال خوبی نیست چون گرافیک نداره ولی خب از این دیگه تحرک سریع تر نداریم :D) و DMC و Bayonetta و...
اینا همیشه 60 فریم اند. نسل قبل 60 فریم بودند. این نسل هم چیزی عرضه شه ازشون 60 فریم میمونه
نگرانی بیخودیه
اصلا بحث عادت و گیمپلی بازی چجوریه و شرکت سازنده کیه رو بزار کنار،
من ( و خیلیای دیگه) GTA V رو روی نسل ۷ بازی کردیم، ۲۰-۳۰ فریم بر ثانیه، الان ازون موقع ۱۰ سال گذشته جی تی ای بعدی میاد باز بشینی ۳۰ فریم بزنی؟:| بیش از ۱۰ سال گذشته طرف نتونسته سیستم اپگرید کنه؟ به نظرم GTA VI رو بخوای ۳۰ فریم بازی کنی، بازی نکنی خیلی سنگین تر هست.
 
همیشه دو سال مونده به معرفی نسل بعدی کنسولها نسخه پرو نسل قبل معرفی میشه! هم یه حسرتی به دل اونایی که اعتماد کردند و کنسول اورجینال رو خریدند میزارند، هم کسی که کنسول اورجینال رو نخریده میگه چه کاریه یکم صبر میکنم کنسول نسل بعد رو میخرم، و بعد از معرفی کنسول پرو استدیوها هم تمرکزشون میره برای بهینه سازی روی کنسول پرو و دیگه تلاش کافی برای بهینه سازی روی دستگاه اورجینال از اولویتشون خارج میشه.
الان این چه فرقی با pc کرد؟ بعد از دو سال باید ارتقا بدی یا اینکه حسرت به دلت بمونه!
معنی و مفهوم کنسول بازی این بود که دستگاه بخری و تا شش سال حسرت نخوری.
اکوسیستم کنسولها رو خراب کردند...
حالا به هر ترتیبی بود اینو تو پاچه گیمر جماعت کردند و گیمرها هم زورشون به کمپانی ها نمیرسه و چاره ای جز راضی بودن ندارند.
اگه کنسول باز هستید توصیه میکنم همان سال اول که کنسول نسل جدید معرفی میشه دستگاه رو بخرید و تا آخر همون رو استفاده کنید به نسخه پرو اصلاً فکر هم نکنید. اینطوری آرامشتون حفظ میشه.
 
GTA VI اگر ۶۰ فریم باشه هیچ چیزی فراتر از RDRII برای نمایش دادن نخواهد داشت امیدوارم یه بازی عظیم خفن پر جزئیات باشه که رس کنسولارو بکشه و ۳۰ فریم باشه
همینطور بازی بعدی ناتی داگ سانتا حتما باید ۳۰ فریم باشن وگرنه چیزی فراتر از بازیا نسل ۸ نمیتونن باشن
 
من ( و خیلیای دیگه) GTA V رو روی نسل ۷ بازی کردیم، ۲۰-۳۰ فریم بر ثانیه، الان ازون موقع ۱۳-۱۴ سال گذشته جی تی ای بعدی میاد باز بشینی ۳۰ فریم بزنی؟

آره :دی

من این وسط تو این 13 14 سال گذشته خیلی بازی دیگه رو هم 30 فریم رفتم
(خیلی هم 60 فریم رفتم. حالا دوستان فکر می کنن چون پلتفرم اصلی ام سوییچه بازی 60 فریم نمیزنم. نه آقا من رو PC هم کلی ساله بازی 60 فریم میزنم)
و بازم بازی 30 فریم بازی می کنم و بازی خواهم کرد.
الان اگه PS5 داشتم با کله Dragon's Dogma 2 رو میخریدم با این که 30 فریمه. با این که نسخه قبلی رو روی PC ام 60 فریم رفتم. بازم میخریدم. چون بازی خفنه اساسا از همه لحاظ. مهم نیست 30 فریم بودنش
GTA 6 هم به همین منوال.

60 فریم خوبه ها
ولی به نظرم بعد 13 14 سال باید قبول کنید استاندارد برای بازی های بنچمارک فنی کماکان همون 30 فریمه
این که تا الان کم بازی ای بوده این نسل که فقط 30 فریم باشن به خاطر اینه که خیلی هاشون با این که گرافیک خوبی دارن بنچمارک فنی نیستن. بنچمارک فنی اون دموی ماتریکس بود که به زور 30 فریم اجرا میشد. یه چیز مثل همین DD2 ـه که پر از المان های متحرک مختلفه دنیاش. همین GTA 6 ـه که تریلرش پشم همه رو ریخته.

حالا اگه فکر می کنید استاندارد باید 60 فریم و 4K باشه خدا رو شکر سونی هم مثل شما فکر می کنه و میخواد دوباره پول بدید بابت همچین استاندارد مسخره ای.
من که نیستم
اگه میخواستم با استاندارد روز بر و بچ هاردکور گیمر من برم جلو، پول میدادم PC ام رو ارتقا میدادم. (که پولشو ندارم :دی)
نمی رفتم کنسول میان نسلی بخرم
 
همیشه دو سال مونده به معرفی نسل بعدی کنسولها نسخه پرو نسل قبل معرفی میشه! هم یه حسرتی به دل اونایی که اعتماد کردند و کنسول اورجینال رو خریدند میزارند، هم کسی که کنسول اورجینال رو نخریده میگه چه کاریه یکم صبر میکنم کنسول نسل بعد رو میخرم، و بعد از معرفی کنسول پرو استدیوها هم تمرکزشون میره برای بهینه سازی روی کنسول پرو و دیگه تلاش کافی برای بهینه سازی روی دستگاه اورجینال از اولویتشون خارج میشه.
الان این چه فرقی با pc کرد؟ بعد از دو سال باید ارتقا بدی یا اینکه حسرت به دلت بمونه!
معنی و مفهوم کنسول بازی این بود که دستگاه بخری و تا شش سال حسرت نخوری.
اکوسیستم کنسولها رو خراب کردند...
حالا به هر ترتیبی بود اینو تو پاچه گیمر جماعت کردند و گیمرها هم زورشون به کمپانی ها نمیرسه و چاره ای جز راضی بودن ندارند.
اگه کنسول باز هستید توصیه میکنم همان سال اول که کنسول نسل جدید معرفی میشه دستگاه رو بخرید و تا آخر همون رو استفاده کنید به نسخه پرو اصلاً فکر هم نکنید. اینطوری آرامشتون حفظ میشه.
حسرت و خراب چرا؟ 10 مدل پرو هم بیاد معیار همیشه کنسول بیس هست، حالا اونی که دلش بخواد/بتونه هزینه بیشتر کنه میره سراغ پرو فریم/رزلوشن بهتر میگیره
پرو نمیاد که جایگزین کنسول فعلی بشه صرفا یک آپشن جانبی هست، معیار همیشه کنسول بیسه در هر نسلی چون تعدادش خیلی بیشتره ی کمپانی هرگز بهینه سازی برای 80/90 میلیون کنسول بیس رو رها نمیکنه بچسبه به 8/9 میلیون کنسول پرو
برای خیلی از کنسول بازا فریم 30 یا 60 مهم نیست
 
آره :D

من این وسط تو این 13 14 سال گذشته خیلی بازی دیگه رو هم 30 فریم رفتم
(خیلی هم 60 فریم رفتم. حالا دوستان فکر می کنن چون پلتفرم اصلی ام سوییچه بازی 60 فریم نمیزنم. نه آقا من رو PC هم کلی ساله بازی 60 فریم میزنم)
و بازم بازی 30 فریم بازی می کنم و بازی خواهم کرد.
الان اگه PS5 داشتم با کله Dragon's Dogma 2 رو میخریدم با این که 30 فریمه. با این که نسخه قبلی رو روی PC ام 60 فریم رفتم. بازم میخریدم. چون بازی خفنه اساسا از همه لحاظ. مهم نیست 30 فریم بودنش
GTA 6 هم به همین منوال.

60 فریم خوبه ها
ولی به نظرم بعد 13 14 سال باید قبول کنید استاندارد برای بازی های بنچمارک فنی کماکان همون 30 فریمه
این که تا الان کم بازی ای بوده این نسل که فقط 30 فریم باشن به خاطر اینه که خیلی هاشون با این که گرافیک خوبی دارن بنچمارک فنی نیستن. بنچمارک فنی اون دموی ماتریکس بود که به زور 30 فریم اجرا میشد. یه چیز مثل همین DD2 ـه که پر از المان های متحرک مختلفه دنیاش. همین GTA 6 ـه که تریلرش پشم همه رو ریخته.

حالا اگه فکر می کنید استاندارد باید 60 فریم و 4K باشه خدا رو شکر سونی هم مثل شما فکر می کنه و میخواد دوباره پول بدید بابت همچین استاندارد مسخره ای.
من که نیستم
اگه میخواستم با استاندارد روز بر و بچ هاردکور گیمر من برم جلو، پول میدادم PC ام رو ارتقا میدادم. (که پولشو ندارم :D)
نمی رفتم کنسول میان نسلی بخرم
. چون بازی خفنه اساسا از همه لحاظ. مهم نیست 30 فریم بودنش

افرین :D بدون اغراق میگم عین یک گیمر واقعی حرف میزنی :D و اینکه به نظرم کاملا درست میگی برای استودیو های بلندپرواز، همیشه 30 فریم هم وجود داره چون نهایت گرافیک و جزئیات در بازی رو به کار میبرن، و خب یک گیمر همه فن حریف طبیعتا به این عادت داره کمااینکه خیلی از بهترین بازی های تاریخ همین الان هنوز 30 فریم هستن رو کنسول ها مثلا،

اما خب ببین اون ور قضیه هم ببین، واقعیت اینه که 60 فریم ورسس 30 فریم، عملا روون ورسس کُند، هم هست، و خب فعالیتی مثل ویدئوگیم، در هر صورت، اگر روون تر باشه دلچسب تره، چه بسا راحت تر و فانکشنال تر هم باشه، هم از نظر اجرای بازی، هم از نظر انجام گیم پلی، من خودم خیلی راحتم به جاش با 30 فریم، اما هیچ اشکالی هم وجود نداره کنسول پرو در کار باشه و کسی که میتونه تهیه و فراهم کنه که بازی ها رو با استاندارد بهتر و بهینه تری اجرا کنه، کمااینکه فکر کنم ارزوی طبیعی هر گیمری باشه که یک سیستم های اند هم داشته باشه، چی بهتر از بالاترین حالت اجرا با یک سیستم های اند؟ :D همونطور که خودتم گفتی، و در حد کنسولیش هم، نسخه های میان نسلی یا پرو...

*حالا بعد فنی قضیه اگر تاثیر رو دولوپمنت و حواشیش داره، مثبت یا منفی، من نمیدونم حقیقتا... ولی بعید میدونم مشکل خاصی داشته باشه، چه بسا فایده های خاص خودش هم در تست و طراحی و اپگرید تدریجی، داشته باشه... و همچنین تست بازار و سلیقه گیمر ها..


*من خودم نسل هشت پرو نگرفتم، البته پی سی داشتم، ولی پرو نگرفتم چون لازم ندیدم واقعا، الان ولی حقیقتا دوست دارم رو کنسول ها، بهترین حالت اجرا کنم... و حتما میگیرم...
 
مهمتر از هر چیزی بنظرم بحث قیمت گذاری هست.
نسخه بیس داره 500-550 دلار فروش میره و اینکه تصور کنیم pro رو میتونیم با 600 دلار در دسترس داشته باشیم یمقدار بنظرم دور از واقعیت باشه.
اگه حدود 700 دلار هم باشه با توجه به قیمت 60 تومن دلار واسه ما بالای 42 تومن درمیاد.
اگه 600 تا باشه هم بالای 36 تومن.
در حالت دوم بنظرم ارزش داره که کنسول های بیس رو تعویض کنیم ولی در حالت اول من ترجیحم همون صبر واسه ps6 هست.
دلار تا تابستون به ۷۰ هزار تومان میرسه
تازه دلال های عزیز هم حداقل ۶_۷ میلیون تومان هم بالاتر از قیمت واقعی میدن
به قول دوستمون برای مخاطب های پول دار مناسبه نه منه کارمند که با حقوقم بهم بوس هم نمیدن چه برسه کنسول 😁
فعلا یه وام ۵۰ میلیونی بگیرم یه pc ببندم
نقد رو ول نکنم برای نسیه
 
  • Like
Reactions: pouria.sh
هدف PS4 Pro سوییچ از output 1080p به 2160p بود
اما هدف از PS5 pro اجرای ری تریسینگ در بازیها و فریم ریت بالاتره.
داستان اینها کاملا متفاوته.
سونی میتونست مثل مایکروسافت کلا کنسول بین نسلی رو اسکیپ کنه ولی اینا پرو را دادند تا از اختلاف بین کنسول و پی سی تا آخر نسل کم کنند. شما تصور کنید از این به بعد نمایش بازیهای فرست پارتی رو پرو هست چه بازخورد خوبی از نظر گرافیکی به مخاطب میده. اصلا همین GTA 6 فکر کنید نمایش گیمپلیش رو پرو خواهد بود و چه تبلیغ خوبی براشون میشه چون پرو بازی رو تا اومدن نسخه پی سیش رو بالاترین کیفیت ممکن اجرا میکنه.
اونطور که گفته میشه و بررسی شده GTA 6 از سه متد ری تریس یعنی رفلکشن و GI و سایه ها استفاده میکنه.
از اون طرف با وجود تکنیک هایی مثل فریم جنریشن و AI Upscale قطعا همه بازیها حتی GTA 6 هم روی پرو مود ۶۰ فریم خواهد داشت.
بقول پستی که کوروش داد تا الان ۱۸۰۰ تا بازی برای PS5 اومده و فقط ۴ تاش فقط ۳۰ فریم محدود بوده
دیدم برخی اومدن میگن CPU گلوگاهه یه دقیقه ذهنتون را خالی کنید و به این فکر کنید که مهندسان سونی اینو نمیدونستن؟
خود PS5 نشون داد به دلیل داشتن پر سرعت انتقال داده سربار از CPU به میزان زیادی برداشته. اینو که دیگه خود DF هم بارها راجبش تایید کرد.
بعدشم گفتم هرگز قطعات بکار رفته در کنسول رو یک به یک با PC نباید مقایسه کرد.
چرا دوباره همون بحثای همیشگی؟؟
نسل قبل هم یادمه میگفتن کارت 750TI از PS4 قویتره چیزی که در اخر دیدیم 750TI دوسال بعدش کلا از چرخه اجرای بازیها اوت شد ولی PS4 هنوزم داره براش بازی میاد
قدرت API اختصاصی و بهینه‌سازیهای کنسولی را دست کم میگیرید.
تا آخر نسل تمام بازیها روی پرو مود ۶۰ فریم و بالاتر خواهند داشت این حرفمو بوکمارک کنید.
 
آخرین ویرایش:

کاربرانی که این گفتگو را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
اگر میخواهی عضوی از بازی سنتر باشی همین حالا ثبت نام کن
or