تاریخچه و داستان کامل بازی S.T.A.L.K.E.R

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
به نام خدا

سلام به دوستان بازی سنتر :

نگارش این مقاله حدود 3 ماه طول کشید !!! (شاید با اغراق !!! نبود اینترنت و عشقی کار کردن و .... بگذریم ) و برویم سراغ این موضوع که این مقاله به بهانه ساخته قسمت دوم بازی S.T.A.L.K.E.R تهیه و نگارش شده که امید است خوشتان بیاید . داستان بازی و تاریخچه آن ترکیبی از واقعیت و رمانهایی است که بر اساس واقعیت نوشته شده اند . آن دسته از دوستانی که بازی
S.T.A.L.K.E.R را تجربه کرده اند ، میدانند که این بازی در زمان خودش ( حدود 5 سال پیش ) ، عنوانی فوق العاده بود . بازی ای با اتمسفر بی نظیر ، هوش مصنوعی فوق العاده و گیم پلی ای بی نظیر که تجربه ای ناب را به دوست داران سبک Action RPG ارائه میداد . بازی اصلا RPG نیست اما رگه هایی از آن را دارد و هر کسی که این بازی را تجربه نکرده است ، به عقیده نگارنده بهترین بازی این نسل را از دست داده است ، اما هنوز هم برای تجربه بازی دیر نشده .

g323_n6656_STLKER_LOGO.jpg

پیش زمینه :

در نوامبر سال 2001 برای اولین بر خبر ساخت عنوانی جاه طلبانه در مطبوعات عنوان شد و تاریخ انتشار آن نیز سال 2003 اعلام شد . تا قبل از آن نیز چندین و چند Video Clip و Screen Shot از بازی ارائه شد که از نظر استفاده ازتکنولوژی روز ، سرآمد تمام بازی ها بود . اما علیرغم تمامی تلاش های سازنده اوکراینی ، بازی در زمان موردنظر عرضه نشد . دیگر باور بر این بود که بازی به سرنوشت بازیهایی مثل Duke بدل خواهد گشت . اما در E3 سال 2005 سایت IGN غیبت این بازی را به عنوان بزرگترین بازی اعلام کرد . در فوریه 2005 شرکت ناشر بازی ( THQ ) اعلام کردتا قبل از مارس 2006 بازی عرضه خواهد شد . خلاصه بعداز کلی تغییرات در موتور و طراحی بازی و همچنین ایده های انجام شده بازی در تاریخ 11 جولای 2007 منتشرشد .

S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl اولین بازی OPEN WORLD شوتری سوم شخص بود که توسط استدیوی اوکراینی GSC Game World و در سال 2007 ساخته شده بود. درسال July 11, 2007 استدیو GSC Game World نسخه ای از بازی را به عنوان Prequel(مقدمه ) بر عنوان اصلی ( S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl ) معرفی کرد . این عنوان S.T.A.L.K.E.R Clear Sky نام داشت که در تاریخ 5 September 2008 (
جمعه 15 شهریور 1387 ) منتشر شد و همچنین در تاریخ February سال 2010 (سه شنبه 13 بهمن 1388 ) استودیو GSC Game World مقدمه دوم بر بازی اصلی ، با نام S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat معرفی کرد . استدیو GSC Game World به عنوان یک استدیو اوکراینی ، برای بازی S.T.A.L.K.E.R.: سنگ تمام گذاشت ودر سال 2007 وزمانی که خبری از بازیهای DX10 نبود ، این بازی را با تکنولوژی DX10 ساخت . موتور بازی در آن زمان موتور بسیار پیشرفته ای به نام X-RAY 1.5 بود . موتوری که نوع پیشرفته تر آنرا چند سال بعد در بازی METRO 2033 دیدیم . X- RAY 1.5 زمانی از DX 10 پشتیبانی میکرد که هیچ موتوری اینکار راانجام نمیداد . سرانجام با انتشار بازی ( هر چند 2 سال دیرتراز زمان وعده داده شده ) قدرت این موتور در خلق یک اکوسیستم عالی با هوش مصنوعی فوق پیچیده را دیدیم .

r19_x8687__9.jpg

داستان و مشخصات این بازی بر اساس واقعیت و اتفاقات اتمی ، در نیروگاه هسته ای چرنوبیل ، نوشته شده است . نیروگاه هسته ای چرنوبیل که به عنوان منطقه ممنوعه به شمار میرود و در آینده ای نزدیک باعث تغییرات عجیب و غریب در منطقه و محیط اطراف نیروگاه میشود. داستان پر است از اصطلاحات جالب و جذابی همچون ("The Zone", "Stalker" ) که اکثرا ز داستانهای علمی و تخیلی و مخصوصا رمان Roadside Picnic ( تفریح کنار جاده ) قرض گرفته شده که توسط Boris و Arkady Strugatsky به رشته تحریر در امده و در سال 1979 برداشتی آزاد توسط Andrei Tarkovsky از روی بازی و حوادث نیروگاه اتمی چرنوبیل انجام شد که حاصل آن فیلمی با مضمون شهر تنها و انفجار اتمی است . بعد از آن هم داستان یک فیلم دیگر با مضمون داستان Stalker ها توسط نویسندگان اصلی نوشته شده . کشور اوکراین ، که در زمان جنگ سرد جزء خاک روسیه ( شوروی سابق ) محسوب میشد ، با مشکلاتی در نیروگاه هسته ای مواجه شد و این مشکلات سرانجام موجب انفجار در راکتورهای نیروگاه هسته ای شد و موجی از رادیواکتیو و مواد کشنده را در هوا و محیط پیرامونش پخش کرد . شدت انفجار و مواد سمی به حدی بود که تا کیلومترها آن طرف تر در اطراف نیروگاه ، تمامی سکنه مناطق اطراف نیروگاه را خالی کردند . البته گزارشاتی مبنی بر رسیدن گازهای سمی حاصل از انفجار نیروگاه ، توسط بادهای موسمی وموجهای گرمازا به سوئد ، منتشر شده بود که این خبر از طرف دولت وقت سوئد ( در آن زمان ) تایید یا تکذیب نشده بود .

شدت موج رادیو اکتیو خارج شده از انفجار نیروگاه اتمی به حدی بود که نتیجه آن مرگ بیش از 5 ملیون نفر و آلودگی سنگین رادیواکتیو تا محدوده تقریبا 300 کیلومتری نیروگاه بود که باعث شد ، منطقه ای تا شعاع 300 کیلومتر مربع ، به عنوان منطقه ممنوعه اعلام شود . این مواد آنقدر قوی بودند که بعد از سالها از آن حادثه ، همچنان ورود و خروج به منطقه چرنوبیل ممنوع میباشد . البته ورود به برخی ازمناطق آلوده با ماسک های مخصوص امکان پذیر است .در تعریف علمی و در واقعیت این محدوده در اطراف نیروگاه چرنوبیل ، شامل چرنوبیل ، پریپیات و حومه آن Alienation Zone را محدوده گریز یا انزجار مینامند . " در واقع تعریفی که 2 نسخه اول بازی از این محیط دارد این طور فرض میشود که از زمان حادثه سال 1968 هیچ عملیات پاکسازی در این محدوده انجام نگرفته و به همین دلیل آلودگی روز به روز گسترش یافته و نیروگاه اتمی بار دیگر دچار انفجار شده و این بار مواد رادیو اکتیو بیشتری منتشرشده به طوری که این بار پدیده The Zone کل اوکراین را فرا میگیرد ". پس از ساخت و ساز شتاب زده نیروگاه اتمی چرنوبیل در سال 1986 ، به دلیل تشعشات زیاد به جا مانده از مواد و گازهای سمی ، روند ساخت و ساز این نیروگاه به حالت تعلیق درآمد . سپس با اجازه دولت وسازمانهای مختلف افرادی مخصوص به نام " S.T.A.L.K.E.R " ها توسط مهندسین و دانشمندان برای کشف " سنگ اهک " موجود در منطقه ، مورد استفاده قرار گرفتند .

S.T.A.L.K.E.R ها در واقع انسانهایی بودند که بر اثر وقایع عجیبی دچار فراموشی شده بودند و در منطقه چرنوبیل هم به صورت غیر قانونی جست و جو میکردند و هر کدامشان ، دارای علامت های خاصی بودند . البته برخی ازاین افراد بر اثر آزمایشات مخصوص بیوگاز و با دستگاه هایی ویژه به این روز در آمده اند . در این مناطق معمولا اشیای با ارزشی پیدا میشود که برای دانشمندان بسیار مهم است . دانشمندان برای جمع اوری این اشیاء مهم و با ارزش و مواد مختلفی همچون " سنگ آهک " از افرادی مخصوص استفاده میکردند که به S.T.A.L.K.E.R ها شهرت یافته بودند . ( توضیحات بیشتر در مورد استاکر ها در سطور پایین توضیح داده شده )
. The Zone منطق ای است که وجود خارجی دارد و دربازی نام منطقه ای است در اطراف نیروگاه چرنوبیل که بعد از بحران به وجود آمده ، بیشتر مناطق آن ، به دلیل وجود مواد فوق سمی رادیواکتیو خالی از سکنه است . همچنین تشعشعات حاصل از انفجار دراین مناطق دچار تغییرات آب و هوایی عجیب ، تغییرات در موجودات ، گیاهان و قوانین فیزیک شده است . " S.T.A.L.K.E.R " در بازی به دیگر معانی ان به کار میرود و بیشتر به معنای ردگیر ، شکارچی و یا راهنما استفاده میشود .


نمایی اینفوگراف از لباس و مشخصات یک استاکر

نگاهی داستانی به وقایع :

داستان نسخه اصلی بازی در سال 2006 روایت میشود . در یک روز آفتابی صدای انفجار مهیبی به گوش میرسد که مردم شهر را از خانه های خود به بیرون میشکد. سپس مردم متوجه میشوند که نیروگاه هسته ای چرنوبیل منفجر شده وبیشتر ساکنان شهر یعنی حدود 5000000 نفر بر اثر خفقان گازها ومواد رادیو اکتیویته جان خود را از دست داده اند و آنهایی هم که زنده مانده اند ، به دلیل نفوذ مواد سمی به سیستم عصبی بدنشان به موجوداتی جهش یافته تبدیل شده اند . درست حدود یک سال بعد ، دومین انفجار با وسعتی 3 برابر انفجار اول رخ میدهد و مواد سمی و رادیواکتیویته کل منطقه ای که به "The Zone" معروف بود را فرا میگرد . بالاخره در سال 2010 دولت تصمصم میگیرد که نظامیان را به همراه دانشمندان علوم مختلف ، برای بررسی بیشتر ابعاد این حادثه به منطقه اعزام کند . بعد از اینکه گروه به منطقه میرسند ، متوجه نابودی کامل زیست بوم و اکوسیستم محیطی منطقه و غیرقابل سکونت بودن محیط میشوند و با گروه نظامی همراه خود تصمیم به پوشش و محدود سازی عبور و مرور در منطقه میگیرند و منطقه ای ممنوعه در حدود 30 کیلومتر مربع را ایجاد میکنند .

گروه بعد از کند و کاو در محیط منطقه متوجه حضور افراد و گروه هایی دیگر در منطقه میشوند که به S.T.A.L.K.E.R ها معروفند که خود این S.T.A.L.K.E.R ها هم به 4 نوع جهش یافته تقسیم میشوند. دیگر گروه های موجود در بازی که به S.T.A.L.K.E.R ها معروفند ، بیش از 6 گروه اند که در بخش آخر مقاله به بررسی آنها می پردازیم . اکثر داستان و محیط بازی S.T.A.L.K.E.R در منطقه ای به نام "The Zone " اتفاق می افتد . این منطقه ، بر اساس منطقه ای واقعی با همین نام و همینطور، منطبق با رمان و فیلم این حادثه طراحی شده است . این منطقه حدود 30 کیلومتر مربع است و از شمال تا جنوب نیروگاه چرنوبیل را پوشش میدهد . همچنین شهر موجود در بازی S.T.A.L.K.E.R دقیقا از روی شهری در همان نزدیکی و با کمی تغییرات الگو برداری شده . این شهر در واقع در شمال غربی نیروگاه برق چرنوبیل قرار دارد . پس از فاجعه اول که در چرنوبیل اتفاق افتاد ، نظامیان با کمک دانشمندان در تلاش برای مسکونی کردن محیط بودند تا دوباره بتوانند شرایط زندگی را به ان منطقه بازگردانند . اما تقریبا در سال 2006 ، یعنی 20 سال پس از حادثه اول ، حادثه سومی هم در این نیروگاه رخ داد که فاجعه آن ، گازهای موجود در محیط بود که با هوشیاری مسئولین از کشته شدن مردم جلوگیری شد.

S.T.A.L.K.E.R ها هم معمولا به صورت گروهی به دنبال اشیاء ارزشمند در منطقه هستند و نوعی حکومت محلی را با نام "The Zone " یا " نقطه صفر " ایجاد کرده اند که هدف آنها جلوگیری از نفوذ افراد غریبه به منطقه "The Zone " بود . همانطور که گفتیم S.T.A.L.K.E.R به معنای شکارچی و راهنما و ردگیری است و S.T.A.L.K.E.R ( یا ردگیری و شکار ) دقیقا سال بعد از حادثه دوم آغاز شد ( در بازی هم همین گونه است ) ، و بسیاری از مردم برای پیدا کردن اشیای ارزشمند ، طلا و مصنوعات ارزشمند به منطقه آمدند و در این راه هم دانشمندان افرادی را به عنوان و S.T.A.L.K.E.R برای جمع اوری و ارائه اطلاعات علمی به منطقه فرستادند . و S.T.A.L.K.E.R همانطور گه اشاره کردیم دارای فراموشی اند و معمولا به وسیله لوگوی S.T.A.L.K.E.R که رو بازویشان نقاشی شده ، خود را به یاد میاورند . در بازی و همینطور در واقعیت ، شهری با نام Limansk وجود دارد که از نظر علمی جزو شهرهای پیش رو علم در اوکراین بوده . این شهر به صورت کاملا خودمختار و ایالتی اداره میشد و دولت مرکزی نقش مهمی را در این شهر ایفا میکرد . به مدت چندین سال دولت تمامی برنامه های مخفی خود را در این شهر پیاده سازی و اجرا کرد . این شهر شبکه وسیعی از آزمایشگاه های علمی را در خود جای داده که بعد از فعل و انفعالات اتمی ، استاکر ها در صدد برملا کردن اسرار مهم دولتی و مخفی این منطقه هستند .. به همین دلیل هم نیروهای ویژه دولتی به این منطقه گسیل شده اند و هم S.T.A.L.K.E.R ها ، مزدوران ، دزدان ، دانشمندان و .... به خاطر اهمیت این منطقه واین شهر به سمت آن هجوم آورده اند .

o6892___.png


بعد از مدتی اطلاعاتی از یک بدن مرده به دست آمد که نشان دهنده مسیری علامت گذاری شده بود که در نهایت به گروه Strelok's میرسید . شخصیت اصلی داستان بازی S.T.A.L.K.E.R بعد از حادثه اول بازی و به هوش آمدنش و فراموشی ، از طریق خالکوبی موجود بر بازوی خود و PDA به لیستی میرسد که در آن لیست مدخلی با نام "Kill Strelok" ( بکش استرلوک رو ) وجود دارد که S.T.A.L.K.E.R اصلی بازی باید به دنبال محل اصلی Strelok و گروهش باشد .
S.T.A.L.K.E.R اصلی داستان کم کم متوجه این نکته میشود که قبلا در حال ردگیری محل Strelok بوده تا او را ترور کند . با این اطلاعات کم کم خاطراتش در نقش یک فلش بک در بازی ظاهر میشوند . در نتیجه از طریق همین یاد آوریها متوجه کارخانه ای در منطقه ای به اسم Yantar میشود . جایی که او تحت تاثیر امواج الکترو مغناطیسی فراموشی گرفت و خاطرات وگذشته خود را به سختی به یاد میاورد. بعد از اینکه S.T.A.L.K.E.R به منطقه مورد نظر میرسد ، در میابد که پدیده هایی غیر فیزیکی در محیط قرار دارند که منشا آنها آزمایشگاهی سری است که در زیر یکی از کارخانه های منطقه قرار دارد و کار این آزمایشگاه عموما از بین بردن و پاک کردن ذهن S.T.A.L.K.E.R ها است .

بعد از پیدا کردن این آزمایشگاه و نابودی آن S.T.A.L.K.E.R اصلی داستان بازی تصمیم میگیرد که به سمت نیروگاه هسته ای چرنوبیل حرکت کند و دراین راه با مشکلات زیاد و گروه های مختلفی که بر منطقه تسلط داشتند مواجه میشود که این موضوع باعث ایجاد درگیریهایی بین دو طرف میشود . سپس در این راه به منطقه Pripyat میرسد که یک منطقه بسیار پر حرج و مرج است و نیروها و گروه های مختلفی در این منطقه حضور دارند. S.T.A.L.K.E.R پس از درگیری با یکی از این گروه ها ، به یک ساختمان میرسد و آزمایشگاه مخفی دوم را در آن پیدا میکند. درون این آزمایشگاه یک ترمینال بزرگ هولوگرافیک وجود دارد که از طریق آن به صورت خود آگاهی با دیگر S.T.A.L.K.E.R ها ارتباط برقرار میکنند و به نوعی ذهن آنها را کنترل میکنند . بعد از فاجعه دوم چرنوبیل ، اتحاد جماهیر شوروی تصمیم که منطقه ای ممنوعه ایجاد کند و در این منطقه شروع به تحقیقات خاصی ، بر روی ذهن انسان میکند . نتیجه آن افزایش تعداد ESP و انواع سلاح های روانی و کنترل اعصاب بود که مهمترین اتفاق آن ، شکل گیری گروهی متخصص از هفت دانشمند مرتبط با آگاهی شناختی بود . بعد از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی گروه مرتبط با آگاهی شناختی ، خودش به تنهایی وظیفه ادامه این پروژه را بر عهده گرفت و به تحقیقات در این زمنیه ادامه داد .

هدف از این پروژه خطرناک به دست گرفتن ذهن مردم جهان بود که البته به نتیجه نرسید و یکی از عواقب وحشتناکش ، مناطق ضد جاذبه فیزیک زمین و همینطور جهش انسانها و حیوانات به دلیل تاثیرات متا فیزیکی موجود در محیط ، بر آنها بود . به وجود آمدن منطقه معروف " The Zone " هم به دلیل تلاش برای مخفی کردن پروژه بدست گرفتن ذهن و خود آگاهی بود که البته باعث به وجود آمدن مناطقی شد که باعث تحریک مغز میشدند . اولین نتیجه این پروژه سری "S.T.A.L.K.E.R." ها بودند و گروهی بودند که از آنها برای انجام اهدافی خاص در منطقه استفاده میشد . "S.T.A.L.K.E.R." با دستگاه های مخصوصی شستشوی مغزی میشدند و با خالکوبی هایی خاص ، تحت نام مخفف "S.T.A.L.K.E.R." برنامه ریزی میشدند و افراد مخفی پشت پرده ، از طریق دستگاه های مخصوص خود آگاهی با انها ارتباط بر قرار میکردند . ( برای اطلاع از چرایی و چگونگی خود آگاهی میتوانید به سریال Fring مراجعه کنید که در همین زمینه ساخته شده . ) . بعد از مدتی شایعه شد که اهدا کنندهایی در منطقه پیدا شده اند . سپس یک گروه متشکل از 4 "S.T.A.L.K.E.R." با نامهای Strelok, Ghost, Fang, و Doc به منطقه رفتند تا به این اهدا کننده ها دسترسی پیدا کنند . اما گروه به دلیل مواجه شدن با رقیب خود مجبور به عقب نشینی از منطقه مورد نظر میشود و ضربه سختی میخورد . در این بین Strelok به شدت زخمی میشود ، در صورتی که تمامی گروه او موفق به فرار از آن منطقه شدند . Fang هم توسط یک تک تیرانداز در منطقه Pripyat کشته شد و سپس Ghost که در حال دسترسی به انبار مهمات بود در منطقه Yantar توسط دستگاه مخصوص کنترل خودآگاهی کشته میشود .

s5412_.jpg

اکوسیستم دنیای S.T.A.L.K.E.R
جهش یافته ها در بازی :

بعد از انفجارنیروگاه ، موجی شدید از مواد سمی ، گازهای گلخانه ای و مواد رادیو اکتیو، حااصل از انفجار نیروگاه در محیط پخش میشوند و با عث جهش های ژنیتیکی در جانوران و گیاهان میشوند . موجودات جهش یافته بازی تفاوت بسیار زیادی با همانند خودشان در واقعیت دارند ، مثل سگ ، کلاغ و دیگر حیوانات و گیاهان موجود در بازی . همچنین برخی مناطق بازی مانند منطقه Yantar شامل انسانهای جهش یافته معروف به zombified و STALKERS هستند که تحت تاثیر امواج شدید مغزی قرار گرفته اند و به نوعی فراموشی دچار شده اند . در بازی از سیستم ( AI ) یا هوش مصنوعی فوق العاده واقع گرایانه ای استفاده شده بود که باعث رفتارهای بسیار واقع گرایانه از NPC های بازی میشد . مثل دعوا سر مواد غذایی ! و یا اینکه حوادث مختلف و غیر مترقبه ای که به صورت کاملا زنده وغیرSCRIPT شده در بازی اتفاق میافتاد . مثل حمله گروه های موجود درمنطقه به یکدیگر ، بر سر مواد غذایی یا گرفتن پایگاه های یکدیگر و یا بر سر اسلحه ، مهمات و .... . هوش اکوسیستمیک بازی به قدری طبیعی و فوق العاده طراحی و ساخته شده است که اگر بازی را از نوع شروع کنید ، مطمئنا تمامی درگیریهای گروه ، متفاوت از درگیریهای قبلی خواهد بود .

ناهنجاریها ، پرتوها و مواد سمی :

در نتیجه فاجعه دوم چرنوبیل ، The Zone به مناطق کوچک تری که از نظز فیزیکی ، با قوانین فیزیک مغایرت داشتن تبدیل شدند . این تغییرات بسیار متفاوت بودند و باعث اتفاقات و نتیجه های مختلفی بر روی NPC ها و افراد مختلف میشد . این مناطق معمولا دارای کشش و جاذبه های ضد فیزیکی هستند و باعث برق گرفتکی ، شوک ، و کشاندن بازیباز و NPC ها به درون خود میشوند . برخی از این تله های ضد جاذبه های فیزیک ، حتی اشیا را به سمت NPC ها پرتاب میکنند و برخی دیگر هم دارای نورهای متفاوتی درون خود هستند .

در انتها باید به این نکته اشاره کرد که ، به صورت رسمی تنها یک نسخه از بازی S.T.A.L.K.E.R ساخته شده و بازارهای جهانی عرضه شده . تمامی نسخه های قبل از نسخه اول ( که در بالااشاره شد ) ، مقدمه ای بر داستان بازی اول بودند . حدود چند ماه پیش بود که خبررسمی ، مبنی بر ساخت نسخه دوم S.T.A.L.K.E.R منتشر شد . با این تفاوت که این نسخه قرار بود برای کنسولهای نسل حاضر ( X360 و PS3 ) هم ساخته و منتشر شود . اما خبر بسیار بد برای طرفداران این سری ، اعلام ورشکستگی سازنده بازی بود . هر چند قبل از ورشکستگی ، سازنده اصلی به 2 تیم تقسیم شده بودند . گروه اول ، که بازی فوق العاده METRO 2033 ساختند و در حال تدارک نسخه بعدی ان هستند و گروه دوم که همچنان بر روی بازی S.T.A.L.K.E.R 2 مشغول کار اند . البته داستان به همین جا ختم نمیشود ، زیرا بعد از اعلام ورشکستگی ، استودیو BETHESDA اعلام کرد که حقوق ساخت بازی را از ناشر قبلی خریاری کرده و ساخت بازی همچنان ادامه خواهد داشت . با این حال بدترین خبر برای طرفداران تغییر سبک بازی توسط ناشر جدید است که امیدواریم ، این اتفاق نیافتد .

نگاهی کلی به نوع گیم پلی بازی :

روند گیم پلی بازی بسیار استادانه و عالی طراحی شده . گیم پلی ای که آزادی عمل بسیار خوب و فضایی اکوسیستمی ، جوی خاکستری و فضاهایی که از واقعیت الگو برداری شده اند ، یک گیم پلی لذت بخش و بسیاراعتیاد اور را به بازیباز هدیه داده . هر کدام از گروههای موجود در بازی اکوسیستم و چرخه زندگی خودشان را دارند و تمامی اینها در کنار تعامل بازیباز با آنها ، نوعی اکوسیستم زنده وبسیار هوشمند را پدید آورده که تربه آن خالی ازلطف نیست . گیم پلی بازی و مبنای آن روابط پیچده با NPC های مختلف و گروه های مختلف بازی است . همچنین این بازی شامل عناصری از بازیهای RPG و شبیه سازی تجارت هم میباشد .

در بازی گروه های مختلفی با نام S.T.A.L.K.E.R وجوددارند که مهمترین انها : DUTY ، FREEDOM ، NEUTRALITY ، MERCENARIES ، SERVENTAS OF MONILIT , SCIENTSTS هستند .

گروهی دیگر در بازی وجود دارد که به MILITARY معروف است . این گروه با تمامی گروه های موجود در حال جنگ و خون ریزی است و با هیچ کسی میانه خوبی ندارد . بازیباز در این بازی میتواند به تمامی گروههای موجود بپیونند ، اما قبل از پیوستن به یک گروه باید کاری خاص ، برای آن گروه انجام دهد و اگر بازیباز دریک گروه باشد و به گروه دیگر هم بپیوندد ، از نظر گروه قبلی خیانت محسوب میشود و تمامی اعضای گروه قبلی ، دشمن بازیباز میشوند . نکته بسیار جالب در باره این گروه ها این است که تمامی انها، همانند یک خانواده هستند . بدین معنا که هر گروه 5 عضو کلیدی دارد که شامل :


  • فرمانده ( برنامه ریزی برای حملات مختلف و گرفتن ماموریت ها ).
  • 2- داد و ستد گر ( در قبال دریافت پول کالا ولوازم شما را تامین میکند . همچنین جایزه های حاصل از مامویت های انجام شده توسط شما از گروه ، دست اوست ) .
  • مکانیک ( متخصص تعمیر سلاح واپگرید ) .
  • راهنما ( کارش فراهم کردن سفر سریع شما از نقطه ای به نقطه دیگر است ) .
  • متخصص پزشکی ( کارش تهیه دارو های افزایش سلامتی و ماسک ف - ل - ت - ر های ضد گاز برای کاهش اثر مواد رادیواکتیو است ) .

یکی از زیبا ترین لحظات بازی ، تماشای هوش مصنوعی اکوسیستمیک بازی است . به طوریکه بارها بازیباز میتواند شاهد درگیری بین گروه های مختلف موجود در بازی بر سر منافع بیشتر ، پایگاه بزرگتر ، گلوله ، اسلحه و ... باشد . البته در بازی جنگ فقط بر سر منابع بازی نیست ، بلکه قسمت اعظم این جنگ بر سر مناطق استراتژیک در The Zone ، آرتیفکت ها Artifect ها ( نوعی گنج های حاصل از فعل و انفعالات شیمیایی که از انفجار هسته ای ساخته شده و به صورت الماسهایی ارزشمند در آمده اند . همواره برای پیدا کردن این اشیاء بسیار قیمتی باید از دستگاه های مخصوص آرتیفکت یاب درون بازی ستفاده کرد ) و مناطق مخصوصی است که دارای ارزش علمی هستند . مناطق استراتژیک مناطقی هستند که در صورت تصرف ، توسط یکی از گروه ها ، میتواند تضمینی برای بهرمند شدن دائمی گروه ها از منابع مخصوص مناطق اطراف باشد .

هوش مصنوعی بازی بااینکه سال 2003 به بعد طراحی ونوشته شده ، به قدری بالاست که حیوانات جهش یافته ژنتیکی و استاکر ها از دوردست نیز نور چراغ قوه شما راتشخیص داده وبرای شناسایی و شکار شما راهی محل شما میشوند یا اینکه تصور کنید در یک منطقه با درختانی بلند هستید و باران شروع به باریدن کرده و به دنبال آن رعد و برق بزرگی همه محیط را روشن میکند و محل اختفای شما در بین بوته ها و درختان لو میرود و این دقت سازندگان در طراحی بی نظیر هوش مصنوعی است که درزمان خود و حتی تا زمان حضر هم بی نظیر است . درواقع این بازی یک نوع زندگی مجازی درون Zone با تمام شرایط مختلف و یک سیستم اکوسیستمیک بسیار جالب و زیباست که روح بازیباز را نوازش میکنند .

6391_s572__.jpg

نمایی از iNVENTORY بازی


داستان کوتاه 3 سری عرضه شده :


z9677_250pxCoP_Cover.jpg
p243_250pxSTALKER_Clear_S.png
374_250px250pxStalkercov.jpg



  • S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl :

داستان این نسخه بسیار پیچیده وپر ازپیچ و خم های داستانی است . پیچ و خم ها تا حدی است که دلیل وجود موسسه C- Consciousness ) ) در بازی مشخص نبود و توضیحاتی هم راجع به ماموریت ها و علت برخی رویداد ها داده نمیشود . نسخه اول بازی دارای 5 پایان ناب و بی نظیر است که منطبق بر داستان اصلی بازی است .

در این بازی منطقه رادیو اکتیو شامل انسانها ، گیاهان، حیوانات و .. است که به منطقه The Zone معروف است . در این بازی شمادر نقش Marked On بازی میکنید . طبق استان ( واقعی ) که در بالا خواندید شما به عنوان یکی از استاکر ها وبرای یافتن اشیای ارزشمند به منطقه The Zone سفر میکنید . این منطقه محل تبعید بسیاری ازدزدان و زندانیها و قاتلین فراری است که بهگروه ها ودسته های مختلف تقسیم شده اند . شما درنقش یکی از این افراد قرار میگیرید که به دلیل بیماری فراموشی ( Amnesia ) نام خود را به خاطر ندارد و در بین آشنایان وافراد مختلف با نام Marked On شناخته میشود . هدف او یافتن هویت واقعی خود و استاکری است که میخواهد انتقام خود را از او بگیرد . البته او قصد دارد بفهمد که درراکتور شماره 4 چه میگذرد و برای بقا هم باید به شکار غنائم و اشیای قیمتی برود تا با فروش آنها بتواند زندگی کند .

مقدمه اول بر بازی اصلی : S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky :

در این بازی ، بازیباز در نقش یک استاکرکه دارای فراموشی و بیماری آمنسیا بانام مستعار The Marked ON ظاهر میشود که در PDA خود فقط یک پیغام داشت : " Kill Sterlok "

بعد از شروع بازی به این نتیجه میرسیم که The Marked ON خود Sterlok است کهبه ماموریت کشتن خودش گماشته شده . در این بازی با توجه به روند بازی توسط بازیباز به 5 پایان مختلف مواجه میشدیم که همه آنها در هر حال به قلب نیروگاه اتمی چرنوبیل و پایگاه موسسه CC و دستگاه خوداگاهی ( یا کنترل و شست وشوی مغز ) میرسید . در ابتدای پک الحاقی S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky داستان از دید یک استاکر مستقل به نام Scar روایت میشد که وظیفه اش بردن 5 دانشمند نه چندان شجاع به منطقه ای در نزدیکی Zone بود که ناگهان بر اثر تشعشعات موجود در میدانهای مغناطیسی حاصل از رادیو اکتیو انفجاری شدید رخ میدهد که همه به غیر از Scar را میشکد . Scar بیهوش میشود و بعد ازبه هوش آمدن خود را در پایگاه گروهی میبیند که .: Clear Sky نام دارد و فرمانده آنها Lebedev نام دارد . Lebedev به Scar میگوید که همه افراد گروه شما مرده اند و فقط شمایید که به طرز معجزه آسایی زنده ماندید . سپس توضیحاتی کلی راجع به گروه Clear Sky میدهد و میگوید که آنها سالهاست به صورت مخفیانه در پی یافتن راهی برای بازگرداندن امنیت و سلامت به Zone و سعی دارند ازطریق هر راه علمی و عملی آلودگی Zone را کاهش دهند .

بعد از این توضیحات به این نکته اشاره میکند که انفجارفوق حاصل نزدیک شدن بیش ازحد انسانها به مرکز Zone است و Zone در قبال نزدیک شدن انسانها به مرکزش ، حالت تدافعی ایجاد میکند . Lebedev دلیل این اتفاق را قرار داشتن 2 دستگاه در مرکز Zone میداند که به نام های شستشو دهنده مغز ( Mind Scorcher ) و برآوند ارزوها ( Wish Granter ) وجود دارند . فرماندهبه Scar ماموریت کوچکی میدهد که انفجاری دیگر رخ میدهد و باز هم Scar از این انفجارجان سالم به در میبرد و دانشمند گروه را کنجکاو میکند . دانشمند گروه پی میبرد که بدن Scar توانایی عجیبی در برابر تشعشعات دارد ، اما نمیتواند در برابر انفجاربعدی جان سالم به درببرد . بعد از انفجار دوم Lebedev به Scar پیشنهاد میدهد که برای پاک سازی مرکزانفجار از دستگاه های کنترل مغز به گروه Clear Sky کمک کند و Scar هم ناچارا این درخواست را قبول میکند ، چون راه دیگری ندارد . بعد از موافقت Scar فرمانده گروه Lebedev ، گروهی کوچک را برای نفوذ به مرکز Zone انتخاب میکند که در نتیجه مشخص میشود افراد این گروه Sterlok ، Fang و Doc هستند . Doc تنها دکتر گروه است که در آخرموفق میشود خاطرات Sterlok را برگرداند .​

مقدمه دوم بر بازی اصلی : S.T.A.L.K.E.R.: Pripyat

حوادث بازی Call of Pripyat مدت کوتاهی پس ازپایان Shadow of Chernobyl آغاز میشود . پس از کشف مسیری باز به سمت مرکز Zone ، نیروهای دولتی تصمیم میگیرند عملیاتی با اسم رمز منطقه آتش را در مقیاسی بزرگ و برای به کنترل در آوردن منطقه مورد نظر اجرا کنند. با توجه به طرح عملیات ، نقشه ها به قلمرو ، مکان های غیر عادی و ... تقسیم میشوند و با علامت گذاری منطقه نیروهای دولتی عملیات را شروع میکنند . با وجود آماده سازی دقیق و اطلاعات مناسب از منطقه توسط نیروهای دولتی ، عملیات با شکست مواجه شد و 5 بالگرد در این عملیات ازدست رفت . سپس به منظور جمع آوری اطلاعات و دلایل شکست دولت مرکزی اوکراین فرستاده ای ویژه را به منطقه میفرستد . در همین حین Major Degtyarev ( قهرمان بازی ) برای جمع آوری اطلاعات به سمت محل های سقوط 5 بالگرد میرود و متوجه این نکته میشود که علت سقوط این بالگردها میدان های مغناطیسی قوی موجود در اطراف منطقه Zone بوده است نه استاکر ها . در یکی از بالگردها او یک حفره فرار پیدا میکند و بعد از برسی آن متوجه میشود که افراد بالگرد به سمت تونلی زیر زمنی در منطقه Pripyat رفته اند . این تونل تنهاراه فرار ازمنطقه است . او با تشکیل یک تیم ، متشکل از Zulu و یکی از اعضای سابق به دنبال افرادی میرود که بعد از سقوط بالگرد زنده مانده و فرار کرده اند .

سپس با کمک یک تکنسین فنی از منطقه Pripyat به نام Nitro موفق میشوند راه دسترسی به تونل این منطقه را پیدا کنند . بعد از رسیدن به تونل و ورودبه داخل آن متوجه گازهای سمی و موجودات جهش یافته ژنتیکی میشوند وقبل ازاینکه از تونل بیرون آیند ، توسط این موجودات مورد هجوم قرار میگیرند . بعد ازخروج ازتونل آنها با بازماندگان نظامی حاصل ازسقوط بالگرد مواجه میشوند و پس از دستگیر کردن این افراد ، آنها نزد رهبر خود Colonel Kovalsky میبرند . این افراد نظامی مدام در حال درگیری با نیروهای Monolith ( نیروهای مخفی ) هستند و در همه جای شهر پخش شده اند و بر اثر درگیریهای به وجودآمده تلفات سنگینی داده اند . یکی از اهداف اصلی قهرمان بازی پیدا کردن آزمایشگاه مخفی X-8 و تمامی اسناد محرمانه مربوط به آن است که داستان این ادامه را بسیار جذاب کرده . Call of Pripyat با اینکه نسخه جانبی است اما ازداستانی غنی همانند نسخه اوصلی بهره میبرد و صد البته سوال های زیادی را بی پاسخ میگذارد که شاید در S.T.A.L.K.E.R 2 جواب تمامی این سوالات داده شود .


زندگی نامه 2 شخصیت اصلی بازی :

o2419__4.png

Strelok یکی از پیشکسوتان بازی بزرگ "S.T.A.L.K.E.R." است . این کاراکتر در هر سه نسخه بازی حضوری پررنگ داشته و احتمال حضورش در S.T.A.L.K.E.R. 2 هم دور از ذهن نیست . Strelok و دوستانش یکی از با تجربه ترین و معدود stalker های بازی هستند که داستانهای زیادی در مورد منطقه Zone میدانند و مدتهاست که در کنار این نیروگاه زندگی میکنند و حرف های زیادی برای گفتن دارند . او خیلی زود شروع به کسب تجربه کرد و برای این کار ، جزو اولین افرادی بود که برای پیدا کردن Artifacts ( مصنوعات ) به Zone رفت . Strelok طی یکی از گشت و گذار هایش ، موفق به یافتن نقشه ای از شهر زیر زمینی مخفی ، واقع در منطقه Pripyat شد . او با درک اینکه شاید ورود به این منطقه مخفی ، باعث شود از دست امواج ذهنی ، رهایی یابد ، به نیروگاه اتمی چرنوبیل بر میگردد و شروع به جمع آوری یاران خودی ، برای ورود به این منطقه میکند . بعد از جمع آوری یاران خودی ، برای اولین بار به Zone یورش بردند که ناموفق بودند . در همین زمان هم Ghost ، Fang و Strelok در حال نفوذ به مرکز کنترلی بودند که با دربی با رمزدار محافظت میشد و ناکام ماندند . طی یک عقب نشینی ، نیروهای مخفی دولتی به وسیله دستگاه های موسسه خود آگاهی (C- Consciousness ) از حضور انها آگاه شدند و گروهی را برای کشتن آنها فرستادند و در درگیری به وجود آمده ، Strelok به شدت آسیب دید و توسط 2 نفر از دوستانش برای بهبود نزد پزشک برده شد .

در حالی که Strelok تحت مراقبت پزشک است ، Ghost ، Fang در جستجوی راهی برای دور زدن و پیدا کردن رمز عبور ، برای ورود به شهر زیر زمینی مخفی هستند و بالاخره پس از تلاش های زیاد آنها موفق به یافتن 2 رمز گشا ( decoders ) میشوند . که یکی از آنها توسط Strelok به عنوان پاداش برای نفوذ مخفیانه به منطقه گرفته شد . همانطور که گفتیم ذهن Strelok به وسیله دستگاه های خودآگاهی شستشو داده شده و افراد مخفی او را کنترل میکنند . یکی از مشکلات عمده Strelok این است که نه از هویت واقعی خود خبر دارد و نه از اسمش . به همین دلیل بر بازوی خود نام S.T.A.L.K.E.R را هک کرده تا یادآور گذشته و شخصیتش باشد . البته هدف اصلی از کنترل ذهن S.T.A.L.K.E.R ها نابودی دیگر همنوعان آنها برای جلوگیری از ورودشان به منطقه و انجام آزمایشهای کنترل مغز از راه دور بود . شستشوی مغزی و نداشتن هیچ گونه خاطراتی از منطقه the Zone (علی رغم میل باطنی برای پیدا کردن خاطرات و دوری از ناهنجاری ) باعث شده تا Strelok با سرعت زیاد شروع به قطعه قطعه کردن خاطرات خود ، برای فهمیدنش کند . به همین دلیل برای پیدا کردن محتوا و خاطراتی جدید از خود و گذشته اش به منطقه the Zone میرفت Strelok . هر طور که شده میخواهد به وسیله تحریک مغزی از فراموشی و خود آگاهی نجات پیدا کند . به همین دلیل تصمیم میگیرد به کمک پرفوسور Sakharov و Kruglov در تحقیقاتشان به منطقه Yantar برود .

Strelok برای امنیت خود مجبور به استفاده از محافظی کاملا کاربردی ، روانی است ، تا او را در مقابل دستگاه Kaymanov emitter که در آزمایشگاه X16 و X19 قرار دارد و دارای سپر تحریک مغزی و بسیار مخرب است ، محافظت کند . بعد از شروع سفر و پس از ساعاتی ، او به آزنایشگاه های فوق میرسد و ناگهان جسد Ghost را در آزمایشگاه X16 ـ ، پس از غیر فعال شدن دستگاه Kaymanov emitter پیدا میکند . وظیفه دستگاه Kaymanov emitter کنترل خودآگاهی افراد و هدایت آنها به سمت کارهایی مختلف است که مسئول مرگ Ghost هم میباشد . بعد از این حادثه Strelok تصمیم به فرار از X16 میگیرد که با اسناد ومدارک Ghost مواجه میشود و در نهایت متوجه این نکته مهم میشود که او عضو گروهی است که به آن S.T.A.L.K.E.R میگویند و در صفحات بعد این راهنما به اطلاعاتی در باره دکتری میرسد که در مخفیگاه زیر زمینی آنها در Agroprom حضور داشت . بعد از رسیدن به راه خروج ، ناگهان انفجاری رخ میدهد که باعث بیهوشی Strelok میشود و بعد از به هوش آمدنش دکتر و دیگر اعضای گروه را میبیند که بالای سر او ایستاده اند . سپس اطلاعاتی از واقایع و اتفاقات اصلی را به او میدهند و متوجه این نکته میشود که دستگاه کنترل ذهن ، در آزمایشگاه ساخته شده - داخل یک تابوت قرار دارد و بایک رسیور توسط Fang ، مونتاز شده و میتواند این دستگاه را در منطقه Pripyat ـ ، در یکی از اتاق های هتل پیدا کند .

همچنین توضیحاتی راجع به نام استاکر به او میدهند و میگویند که او را برای هدفی خاص مورد آزامایش قرار داده اند . بعد از این اطلاعات مهم Strelok ، با به خاطر سپردن آنها به سمت شمال شهر و جایی که تحریک کننده های مغزی هستند ، حرکت میکند و در بین راه موفق میشود بر امواج مغزی ساطع شده از دستگاه و نیروهای مخفی غلبه کند و به منطقه Pripyat میرسد . بعد از اینکه به منطقه مورد نظر میرسد به سمت هتل میرود و با جسد Fang روبرو میشود که در کنار رسیور ارسالی امواج مغزی ، در هتل رها شده . Strelok سپس با کمک چند Stalker دیگر راه خود را به سمت Chernobyl NP(مرکز نیروهای شبه دولتی ) ، تغییر میدهد . بعد از رسیدن منطقه چرنوبیل با انبوهی از سربازانی که از راه دور کنترل مغزی میشوند مواجه میشود . سربازانی که از عوامل Spetsnaz و همراه با سلاح های APCs و توپ های 80 میلیمتری از منطقه محافظت میکنند . بعد از درگیری Strelok و یارانش با نیروهای محافظ نیروگاه ، موفق میشود به درون راکتور شماره 4 نیروگاه نفوذ کند . در حالی که ناپایداری و تشعشعات سمی در راکتور شماره 3 در حال افزایش است و هر لحظه امکان منهدم و انفجار راکتور شماره 3 وجود دارد . بعد از درگیری های پراکنده حول محور دربی که قبلا قفل بود ، Strelok و یارانش اینبار موفق به شکست نیروهای مخفی محافظ میشود و باتلاش فراوان موفق میشود آنها را به عقب نشینی وادارد .

اما همچنان با دربی قفل شده روبرو است که توان بازکردنش را ندارد . بعد از اینکه نیروهای مخفی فشار بیشتری به Strelok و یارانش می آورند ، به فکر نابودی ژنراتور می افتد تا شاید بتواند جلوی آنها را بگیرد و در نهایت ژنراتور را نابود میکند .بعد از نابودی ژنراتور به یک هولوگرام مخصوص از نیروهای مخصوص میرسد که نشان میدهد احتمالا آنها هم در دام دستگاه های خودآگاهی گرفتارند . این هولوگرام پاسخ برخی سوالات Strelok را میدهد . مثل اینکه هدف برنامه کامیون های مرگ و انگیزه نهایی از برنامه خودآگاهی روشن میکند. روی هولوگرام این جمله نوشته شده : " یا به ما بپیوندید یا کشته شوید Strelok " . دومی را انتخاب میکند و مجبور میشود مجددا با با گاردها و سربازان بجنگد . در آخر هم به نظر میرسد که Strelok موفق به فرار از منطقه به کمک اسلحه قدرتمند AKS-74U میشود . Fang عضوی از گروه Strelok's است و یکی از نزدیکترین دوستان او به شمار میرود .

n292__5.png

Fang مشکل لکنت زبان داشت . با این حال با لکنت زبانی خفیف راجع به خودش صحبت میکرد . شاید دیگر stalker ها با حضور او ناراحت شده باشند ، ولی در کل او را به عنوان یک پسر سطحی نسبت به مسائل و حوادث روز در نظر گرفتند . علاوه بر این موارد Fang یک نابغه فنی در زمینه الکترونیک ، رمز گشایی و مونتاژ کاری بود ، که حادثه درب آهنین منطقه Pripyat برایش پیش آمد .او پس از یکی از سفرهای تفریحی اش بهZone با دکتر و Ghost آشنا شد و همانجا بود که به گروه Strelok از ذره های سنگین و پیشرفته استفاده میکردند پیوست . البته این احتمال هم وجود دارد که او به عنوان یک عضو مخصوص و کمکی به گروه Strelok پیوسته باشد .

انباری که در آن Fang به ظاهر به خاک سپرده شد .

قبر Fang در منطقه Pripyat قرار گرفته . او در درگیری با نظامیان دولتی به همراه Strelok کشته شد . هرچند Strelok توانست از آن درگیری جان سالم به در ببرد و زنده بماند . درگیری ای که به دستور Strelok شروع شد و تمام stalker های گروه کشته شده اند . بدن Fang درانبار ارتش در منطقه Pripyat قرار دارد . البته این احتمال که او همراه Ghost از منطقه Pripyat فرار کرده بود هم وجود دارد . برخی احتمالات از مرگ او توسط یک تک تی اندازحرفه ای در Pripyat میگوید و برخی هم آن را تکذیب میکنند . بعد از دفن Fang بسیاری از لوازم مخصوص او را هم به همراه جسدش دفن کرده اند که از جمله آنها میتوان به اسکلت مخصوص PNB-4UZ و هدیه ای که از مادرش به یادگار داشت اشاره کرد .

در Clear Sky:

Fang در این نسخه همراه با Strelok و Ghost از طریق راه های زیر زمینی ، موفق به رسیدن به منطقه ممنوعه نیروگاه هسته ای چرنوبیل میشود . بعد از رسیدن به نیروگاه آنها موفق به دور زدن دستگاه تحریک کننده مغز میشود و سپس از یک در بزرگ رمز شده عبور میکنند ولی توسط یک درب قفل شده دیگر متوقف میشوند ، دری که با یک قفل کلیدی پیشرفته ایمن سازی شده . بعد از اینکه موفق به عبور از در نمیشوند ، عقب نشینی میکنند و در راه هم بسیاری از مصنوعات ارزشمند را بر میدارند ، بدون اینکه به دستگاه تحریک امواج مغزی توجهی داشته باشند که یک فوران چاه نفت پر قدرت را به راه انداخته بود . بعد از رسیدن نیروی دولتی مخفی و درگیری بین این 2 گروه آنها موفق به فرار میشوند ، در صورتی که Strelok زخمی شده و برای مراقبت نزد دکتر تیم برده میشود .


بعد از آن Fang تصمیم میگیرد قطعات الکترونیکی پیدا کرده را طوری قرار دهد تا بتواند رمز در را باز کن Fang. برای باز کردن در با قطعات الکترونیکی نیاز به سرب داشت و این در حالی بود که مدام تحت تعقیب Scar قرار داشت زیرا او وسیله ای از Lebedev داشت که متعلق به Sidorovich و Chekhov بود (Lebedev فرمانده گروه Clear Sky و کسی است که Scar را بعد از یک انفجار شدید از تشعشعات اتمی ، نجات میدهد ) این وسایل را از جایی که برا جمع آوری قطعات الکترونیکی رفته بود ، پیدا کرده بود Fang. همچنان در حال باز کردن قفل درب راکتور شماره 4 نیروگاه بود که ناگهان انفجاری رخ داد و او مجبور شد برای باز کردن در از راه دیگری اقدام کند Sidorovich. ) رهبر چاق و نه چندان خوش اخلاق گروه Loners است. همان گروهی که در ابتدای نسخه اصلی بازی Sterlok را نجات میدهند . اغلب افراد این گروه صلح طلبند و از طرف نیروهای ارتش بسیار تحت فشارند . )او برای به دست آوردن قطعات مورد نیازش مجبور شد لباسش را تغییر داده و خود را شبیه راهزنان زیر زمینی کند . برای این کار به بازار فروش اجناس دست دوم زیر قیمت میرود و موفق میشود قطعه الکترونیکی مورد نظر خود را بدست آورد . در نسخه بعدی بازی یادداشت های Fang در سه منطقه مختلف نزدیک Yanov پیدا میشود . این یاداشت ها نکاتی مهم را در مورد باز کردن درب رمز شده توضیح میدهد . در یکی از این یادداشت ها Strelok سمت چپ دستگاه اسلحه پرقدرت lucky SGI-5k را پیدا میکند که Fang در یاداشتش توضیح داده که آن را بهGhost داده است . آنها با استفاده از این سلاح هم موفق با باز کردن در نمیشوند .

قبر واقعی FANG :


قبر واقعی FANG در روستای خون آشامها واقع شده . مهمترین نشانه قبر او کلمه " Клык " یا " Fang " هست و میتوان کلمات را در مرکز قبر پیدا کرد . البته در بازی Shadow of Chernobyl به بازیباز نشان داده میشود که قبر او در انبار نظامیان ارتشی است نه در منطقهPripyat ـ. هرچند با بالا بردن رزولوشن گرافیکی خود میتوانید کلمه روسی " Клык " بر روی صلیب موجود در قبر ببینید . این کلمه در زبان روسی از خانواده سگ گرفته شده و مفهوم آن سگ های شکاری است که مدام در حال گردش اند و در زبان روسی هم " Fang " خوانده میشود . علاوه بر این موارد بر روی قبر او تاریخ مرگش بین سالهای 1971/2008 نوشته شده که در تضاد با درگیری و گلوله خوردنش در انبار ارتش مخفی است . هنوز دوستانش اطلاع دقیقی از محل قبر او ندارند . ولی توصیفی که آنها دارند این است : Fang" در یک منطقه از Pripyat به خاک سپرده شده و تمام داشته هایش را هم با خود برده " . البته ممکن است در بازی شخصیتی مخفی و مرموز وجود داشته باشد که نمیخواهد محل قبر او مشخص شود . با این حال این موارد به معنای داستان ناتمام بازی نیست


کل شخصیت های بازی :
Shadow of Chernobyl
x73_shadow__of_chernobyl.png


c5471_shadow__of_chernobyl.png


Call of Pripyat
j6792_call_of_pripyat1.png


s5638_call_of_pripyat_21.png


شخصیت های Clear Sky همین شخصیت های 2 سری بالا هستند .



Stalker ها :

S.T.A.L.K.E.R مخفف کلمات
"Scavengers, Trespassers, Adventurers, Loners, Killers, Explorers, Robbers" است .استاکر در واقع لقب یا اسم خاصی برای کسی نیست . در واقع نام گروه های مختلفی است که در مناطق ممنوعه دارای مواد سمی رادیو اکتیویته حضور دارند . این نام از طرف دولت اوکراین به این افراد داده شده .

در منطقه ZONE :

در منطقه Zone استاکر ها بیشتر از اینکه یک حرفه ای باشند یک معامله گر ماهرند و مانند دیگر ساکنین منطقه نیستند ، حتی اگر به طور غیر قانونی در منطقه ساکن باشند . البته ساکنین منطقه Zone به آنها دزدان مرزی میگویند ، هرچند که مقامات نام آنها را استاکر گذاشته اند . استاکر ها 2 قانون اصلی و مهم دارند :

1 ــ "stalking" یا وسیله . ( منظور اشیای با ارزش است).
2ــ "looting" یا غارت . ( که شامل دزدی از دیگر گروهها هم میشود ).

گروه های استاکر این قوانین را فقط در منطقه هایی که مشخص کرده اند اجرا میکنند و سایر مناطق جزء این قوانین نمیشوند . این اشیا و وسیله ها شامل قاچاق اشیاء رادیواکتیو و ناشناس از منطقه است که بسیار برای سلامتی انسان ضرر دارد و آنها این سبک زندگی را قبول کرده اند و هر کسی که در برنامه انها مداخله کند را از پای در می آورند . این گروه ها با تجاوزبه مناطق ممنوعه در حال به وجود آوردن بحرانی زیست محیطی و بزرگتر از انفجار نیروگاه هسته ای هستند . در واقع آنها با این کارشان اشیاء آلوده به رادیواکتیو را به نقاط غیر آلوده منتقل میکنند و با قیمت گذافی میفروشند و آلودگی را هم گسترش میدهند . بر همین اساس دولت نیروهای ویژه ای را تحت نام نیروهای مخفی به منطقه اعزام کرده و بارها این گروه ها با هم درگیری هایی داشته اند و بسیاری از استاکر ها هم در این میان جان خود را از دست داده اند .

البته به صورت غیر مستقیم این افراد با تجربه و کارآزموده ترین افرادی هستند که میشود از آنها در خدمت سربازی و جمع آوری اسناد و مدارک موجود در منطقه و نیروگاه استفاده کرد . بدون کمک استاکر ها به هیچ وجه نمیتوان منابع و اشیای ارزشمند منطقه را جمع اوری کرد و حتی نمیتوان دانشمندان مختلف را برای گرد آوری اطلاعات مفید علمی راهی منطقه Zone کرد . زیرا افراد معمولی به ساعت ها آموزش برای این کار نیاز دارند و اغلب آنها روحیه بسیار پایینی برای ورود به منطقه سمی و رادیواکتیویته با موجودات جهش یافته دارند .

o6762__2.png


استاکرها دلایل زیادی برای ورود به منطقه دارند : برخی برای سود ، برخی به دنبال ماجراجویی ، برخی برای رهایی از دنیای شهری و ساختمانهای بلند ، برخی برای فرار از قانون و برخی دیگر هم به دلایلی کاملاشخصی وارد این منطقه میشوند . نکته مهم در این بین این است که مجرمین سابقه دار را میتوان در بین تمامی افراد و گروه های استالکر حاضر در منطقه پیدا کرد . هرچند برخی از این جنایتکاران و راهزنان زندگی جدید و خطرناکی را برای خود آغاز خواهند کرد .

تاریخچه استاکر ها :

اولین بار که دولت از حضور چنین افرادی در منطقه نیروگاه چرنوبیل اگاه شد ، تاریخ August 17, 2010 بود . زمانی که نیروهای دولتی یک اردوگاه متعلق به گروه های معروف به stalker را کشف کردند . بعد از این کشف و در سال 2011 طی خبرهای مختلف اعلام شد که زندگی در منطقه ممکن شده و افرادی در این مناطق حضور دارند . بعد از این خبر مردم به طور غیر قانونی و از سمت droves به سمت منطقه Zone حرکت کردند . در اصل این افراد که تعدادشان هم زیاد بود توسط دولت نادیده گرفته شدند . اما باگذشت زمان و کشف اشیاء با ارزش ( که به دلیل انفجار هسته ای و برخورد مواد رادیو اکتیو با دیگر مواد به وجود آمده بودند ) دولت مجبور به واکنش شد و دستور به قرنطینه کردن منطقه ای به ابعاد 30 کیلومتر مربع داد . با اینکه نیروهای دولتی منطقه را محاصره کرده اند ، با ین حال جمعیت stalker ها تا به امروز در حال رشد است و میتوان این طور نتیجه گرفت که این رشد به دلیل حضور سربازان رشوه بگیر و فاسد در مرزبانی منطقه است که میتواند پیامدهای فاجعه باری هم داشته باشد .



کارهای ساخته شده از روی داستان اصلی :


  • Stalker - 1979 film فیلم سال 1979 اندری تارکوفسکی بر اساس رمان پیک نیک درکنار جاده روسیه .
  • Stalker - 2012 film فیلم 2012 ایرلند.
  • Stalker - album سال 1995 آلبومی تاریک از عکسهای حوادث مربوطه . توسط Lustmord و Robert Rich با الهام از فیلم تارکوفسکی ساخته شد .
  • Stalker - CSI یک قسمت از سریال تلویزیونی CSI .
  • رمانStalker یک رمان که تاحدودی بر اساس رمان معروف Roadside Picnic نوشته شده .



  • مقررات "استالکر " یک آهنگ مخصوص از این سری با نام Goldfinger در از آلبوم اصلی استالکر.
  • "Stalker"یک اهنگ به وسیله Aphrodite - artist از آلبوم "Aphrodite" .
  • "Stalker" اهنگ های کاسدا ازآلبوم اصلی Original Me
  • یک آهنگ مخصوص از گروه Beverly Kills 50187
  • Stalkers - comics یک سری کمیک که به صورت محدود و در سال 1990 منتشر شد .

بازیهای ساخته شده :



  • S.T.A.L.K.E.R.- series شوتر اکشن اول شخص
    • S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl شوتر اول شخص شوتری اولی شخصی که با الهام گیری از فیلم 1979 تارکوفسکی و رمان پیکنیک کنار جاده تارکوفسکی ساخته شده .
    • S.T.A.L.K.E.R.: Clear Sky یک مقدمه S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
    • S.T.A.L.K.E.R.: Call of Pripyat, دنباله دوم بر بازی اصلی S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl
    • S.T.A.L.K.E.R. 2, ادامه واقعی بازی اول که فعلا کنسل شده ( البته در خفا در حال ساخت است ! ) S.T.A.L.K.E.R.: Shadow of Chernobyl


افراد واقعی که نام خود را استالکر گذاشته اند !! :



  • John Stalker, رئیس پلیس سابق منچستر
  • Barry Windham او یکی از کشتی گیران حرفه ای اروپاست .
  • Stalker - (G.I. Joe یک شخصیت داستانی در g.i.jo
  • استالکر نام ذره سایبورگها در رمان Philip Reeve است .
  • Stalker - comics یک شخصیت با عمری وتاه و شمشیر و جادو در کمیک های DC است .
  • Stalker - Batman Beyond یک تبه کار فوق العاده ، خارج از سری انیمیشن های بتمن .
  • Stalke - Gundam نام یکی از شخصیت های مبارز انیمیشنی موبایلی است . نام بازی موبایلی آن هم Fighter G است .

گروه های موجود در بازی :
الف : 4 گروه انسان جهش یافته موجود در داستان بازی به شرح زیر است :


Bloodsuckers : انسانهای هیولا نمایی که دارای شاخک های تیز در دهان خود هستند و قابلیت نامرئی شدن را دارند .

Snorks : که شبیه ترین ها به انسان هستند و با نام مستعار "Snorks" در بازی به صورت گروهی و گاهی تکی ، وجود دارند . این گروه برای در امان ماندن از رادیو اکتیو و گازهای سمی همیشه ماسک بر چهره خود دارند . این گروه از قدرت چابکی و جنگندگی بالایی برخوردار اند.

Poltergeists : این گروه هم انسانهایی هستند که مقداری جهش پیدا کرده اند و مقداری مخفی هستند . این گروه از پوششی با توپ برقی استفاده میکند که بعد از کشته شدن میتانند دوباره جهش کنند و خود را زنده کنند .

Pseudogiants : این گروه مرگبارترین تهدید در این منطقه به حساب می ایند . این گروه هم انسان هستند ، اما بسیار قویتر از گروه های دیگر هستند . از نظر جثه هم قویترین و بزرگترین جثه را دارند .

ب : گروه ها مهم و دسته های رقیب موجود در بازی :

نکته : به هیچ عنوان نمیتوانید در بازی عضو گروه های Renegades و Military شوید .


گروه اول : Loners : رهبر این گروه پیرمرد چاق و خرفتیبه نام Sidorovich است . این گروه همان گروهی است که در ابتدای نسخه اصلی بازی Sterlok را نجات میدهند . اغلب افراد این گروه صلح طلبند ولی از طرف نیروهای ارتش بسیار تحت فشارند .

250px-SCS_Loners.png


گروه دوم : Clear Sky : این گروه گروه اصلی بازی است که حوادث و خط داستانی بازی زیر پرچم این گروه است . در واقع شخصیت اصلی بازی همواره تحت نظر این گروه است و شما هیچ وقت دشمن این گروه نخواهید شد .

250px-SCS_Clear_Sky.png

گروه سوم : FreeDom : این گروه تنها دشمن خونینش ارتش است و به غیر از ارتش با گروه های دیگر هیچ مشکلی ندارد . اینگروه به استاکر های فراری یا گم شده ازدیگر گروه ها و به اعضای روه Loners پناه میدهد . به این گروه daredevils یا انارشیست هم میگویند . آنها اعلام کرده اند برای دسترسی آزاد به تمامی منطقه Zone خود را آماده مبارزه با تمامی گروه ها کرده اند و به همین دلیل مدام در حال درگیری با واحد های Military Stalkers و ارتش هستند و این درگیریها را جزو وظایف خود میدانند .

این مبارزان راه آزادی بر این باورند که اطلاعات مهم منطقه نباید از مردم و دنیای خارج پنهان بماند و قصد اصلی آنها بر ملا کردن اسرار و مدارک مهم دولتی موجود در منطقه است .


freedom.jpg

250px-SCS_Freedom.png



گروه چهارم : Duty : این گروه وظیفه اصلی خود را در پاک سازی کامل Zone میداند و برای عمل هم دست به انجام هر کاری میزند . این گروه میانه خوبی با سه گروه قبلی ندارد ، اما کم پیش می آید که با 3 گروه بالا درگیر باشند .

250px-Dolg_Patch.png

گروه پنجم : Military : این گروه همان ارتشی ها و نیروهای محاصره کننده منطقه هستند و نابودی هراستاکر در منطقه ، در راس اهدافشان است . ارتشی های دولت اوکراین در نسخه های متفاوت بازی رابطه ای متضاد با محافظین مرکز Zone یا همان Monolith ها داشتند .

250px-SHOC_Military.png

گروه ششم : Renegades : این گروه یاغیان کار آزموده و با مهارت بالا در کار با انواع سلاح ها هستند که بر خلاف دزدان با هیچ گروهی ، حتی به قیمت دریافت باج و خراج ماهانه هم صلح نمیکند و همانند دیوانه ها با تمام گروه های درونZone در حال نبرد برای بقا هستند .

250px-SCS_Renegades.png


گروه هفتم : Bandits : این گروه دارو دسته دزدان اشیاش قیمتی ( Artifact ) و پول استاکر های گروه های دیگرند . اصولا همه گروه ها با این گروه میانه خوبی ندارند ، اما ارتش با آنها میانه خوبی دارد و گاهی از آنها به عنوان نیروی ضربتی سریع برای حمله به دیگر گروه ها استفاده میکند .

نمایندگان دنیای جنایت که به چند دلیل به سمت Zone آمدند :

کسب درآمد از فروش آثار باستانی ، بی قانونی و خرید و فروش سلاح . منطقه Zone دارای تعدای زیادی از این اوباش و جنایتکاران است . بسیاری از این راهزنان و جنایتکاران با هم متحدند ، با این حال هنوز هیچ سازمان و گروه رسمی در منطقه توسط انها تشکیل نشده . دشمن اصلی این راهزنان استاکر های منطقه هستند که برای سب رتبه باید راهزنان و جنایتکاران را شکار کنند .


250px-SCS_Bandits.png

bandit.jpg


گروه هشتم : Stalkers : بسیاری از استاکر ها عضو گروه loners هستند و اغلب اوقت هم به کشف و جستجو در محیط میپردازند . آنها برای عضویت در گروه loners باید مقداری هزینه کنند که در نهایت باعث کاهش در آمد اصلی انها میشود . اعضای گروه loners علاقه زیادی به تک روی و انزوا و کارهای فردی دارند .


stalker.jpg


گروه نهم :
Military Stalkers : گروهی از استاکر ها هستند که آموزش های ویژه برای حضور در Zone میبینند یا استاکر هایی که با ارتش برای حضور در منطقه قرار داد دارند . آنها دارای تجهیزات ویژه و توپ های سنگین هستند و به خوبی توسط ارتش حمایت میشوند . از این گروه بیشتر برای علل و بررسی فجایع مختلف منطقه و گشت در نشقه منطقه استفاده میشود . افراد این گروه معمولا به صورت تک یا پنج نفره به گشت زنی میروند و به استاکر های آزاد اجازه تحرک در منطقه را نمیدهند و سریعا با آنها درگیر میشوند .


military_stalker.jpg


گروه دهم : Dolg : گروهی که به وضوح بر نظم و انظباط نظامی تاکید دارد و زندگی تمامی اعضای آن بر اساس کد هایی است که به آنها داده میشود . در این گروه فقط نمایندگان بالارتبه حق مبادله اشیا و مدارک مهم با دنیای خارج را دارند . بر اساس برخی شایعات تمامی اشیاء مکشوفه توسط اعضای این گروه به دانشمندان داده میشود . هر عضو گروه وظیفه مهمی در حفاظت از دنیای Zone دارد و اغلب فعالیت های آنها به نابودی موجودات جهش یافته منطقه و ذخیره و جذب استاکر ها برای برطرف سازی مشکلات روزانه منطقه خلاصه میشود . این گروه به مدت طولانی در جنگ و جدالی شدید با گروه Freedom بود .


dolg.jpg


گروه یازدهم :
Monolith : این گروه بیشتر شبیه به یک فرقه مذهبی است . اعضای این گروه بر این باورند که در مرکز Zone کریستالی بیگانه وجود دارد که برای یکپارچگی و تکامل بسیار مفید است . اکثر استاکرها آنها را با تحقیر مینگرند و به آنها میگویند دیوانه . این گروه جلوی هر کسی که به سمت مرکز Zone در حرکت است را میگیرد و این کار آنها به خاطر ترس از دیگر استاکر ها برای نابودی مرکز Zone است . به همین دلیل مدام با گروه های مختلف در حال جنگ و خون ریزی اند . طبق شایعات این گروه دارای پایگاهیی بزرگ در نزدیکی منطقه Zone با تجهیزات و امکانات کامل است و تنها برخی از اعضای شناخته شده به ان دسترسی دارند .


monolith.jpg

250px-Monolith_Patch.png


گروه دوازدهم : Scientists : تحقیقات علمی پیرامون منطقه و ماهیت های موجود در آن و همچنین غارت اشیا مختلف از کارهای اصلی این گروه است . این گروه نمایندگان بدون واسطه دانشمندان هستند .


scientist.jpg


گروه سیزدهم : Mercenaries : مزدوران دیگر افراد حاضر در منطقه Zone هستند . آنها در کار خود بسیار حرفه ای اند . برخی از کارهایی که انها انجام میدهند :

کار آنها از پا در آوردن استاکر های آموزش دیده و به سرعت میتوانند گروه های کوچک را به طور کامل نابود کنند . مزدوران این ارها را در قبال دریافت پول هنگفت و یا اشیای با قیمت انجام میدهند . محل سکونت این گروه هنوز به صورت یک راز برای دیگر گروه هاست ، اما میتوان آنها را در مناطق عمیق Zone پیدا کرد .






mercernaries.jpg

SCS_Mercs_Cropped.png



گروه چهردهم : Mutants : استاکر های Zombified شده : اینها انسانهایی هستند که به دلیل تاثیرات زیاد رادیو اکتیو موجود در منطقه Yantar به این شکل در آمده اند . آنها کاملا دیوانه اند و در خیابانها به صورت تنها پیاده روی میکنند . تعداد آنها در منطقه Zone بسیار زیاد است و برخی از آنها موفق شده اند خود را به مرکز Zone هم برسانند . غیر ممکن است کسی در این راه به آنها کمک کند . استاکر های Zombified به خوبی میتوانند از اسلحه خود استفاده کنند و به هیچ وجه در این زمینه احمق نیستند . زمان برخورد با آنها عباراتی نامفهوم و عجیب را میشنوید که معنای خاصی هم ندارند . با وجود استاکر ها تعداد Zombified ها روز به روز در حال کاهش است . به عنوان یک قانون کلی آنها بسار وحشی و تهاجمی اند و اغلب به صورت گروهی حمله میکنند .


zombie_stalker.jpg



گروه پازندهم : Poltergeist : موجوداتی عجیب و خارق العاده که تنها در اعماق زمین و در منطقه Zone پیدا میشوند و عمدتا در کنار ساختمانهای خراب زندگی میکنند . در باره منشاء آنها هیچ اطلاعاتی در دسترس نیست . هر چند شایعات مختلف حاکی از آن است که ارواح استاکر با استفاده از امواج رادیو اکتیو ضربات مهلکی را به این موجودات وارد ساخته اند . مکانیسم ظاهری این موجودات مربوط به افسانه های poltergeist و با تنوع زیاد است . از زوزه هایی که به طور منظم شنیده میشود تا خنده های اتشین این موجودات که در همه جا شنیده میشود . متاسفانه تمام اطلاعات موجود در رابطه با این موجودات از داستان های مبهم و مشکوک سرچشمه میگیرد و اطلاعات دقیقی از آنها در دست نیست .




poltergeist.jpg


گروه شانزدهم : Snork : به نظر میرسد که این موجودات بیشتر در مناطق انسانی حضور دارند . با این حال دشوار است فکر کردن به شرایطی که یک انسان به یک حیوان نفرت انگیز تبدیل شده . Snork ها موجوداتیدیوانه اند مجبور به یک زندگی حیوانی شده اند و متفاوت با دیگر هیولاهای گوشتخوار منطقه اند . این موجودات به صورت چهارپا حرکت میکنند ( در واقع از دستان خود هم به عنوان پا استفاده میکنند ) و برای پیدا کردن طعمه خود زمین را بو میکشند و بعد از پیدا کردن آنها با صدایی شبیه خرناس کشیدن به روی هدف میپرند و طعمه را قربانی میکنند . آنها شکار برای شکار همه چیز را به دقت محاسبه میکنند و هدف خود را قبل از شکار مطالعه میکنند . ماهیچه های قدرتمند به آنها اجازه پرش هایی بلند برای شکار میدهد و آرواره های قدرتمند آنها میتواند در کسری از ثانیه بدن حریف را خرد کند . Snork ها برای مخفی کردن خود بسیار هنرمندانه از لباسهای ارتش استفاده میکنند . Snork ها خودشان این نام را برای خودشان انتخاب کردند و یکی از دلایل این نام بر میگردد به لوله های مخصوصی که بر دهان آنها متصل است و آنها را قادر میسازد تا زیر اب به راحتی نفس بکشند .

snork.jpg



دیگر موجودات وحشی بازی هم به شرح زیر هستند :

rodent.jpg
flesh.jpg
boar.jpg
pseudodog.jpg

رمان Stalker :

استالکر (Russian Машина желаний) " با نام ماشین مورد علاقه " .

این رمان توسط Boris و Arkady Strugatsky و بر اساس پیش نویس فیلم نامه اولیه فیلم استالکر نوشته شده است و در نگارش آن از رمان سال 1972 Roadside Picnic ( پیکنیک کنار جاده ) برداشت هایی آزاد داشته . این رمان بلند سال 1981 توسط Svetlana Delmotte به زبان فرانسه و توسط Kjell Rehnström وSam J. Lundwall به زبان سوئدی ترجمه و چاپ شده است .

در همین زمینه کتابچه و رمانی دیگر منتشر شده که در اینترنت به صورت رایگان و ازاد در دسترس است : برای مشاهده و خواندن این رمانها که به زبان انگلیسی هستند میتوانید به ادرس زیر بروید .


Short Stories � Eva Stalker

http://evastalker.com/category/serie...ok-chronicles/



o6892___.png


مجموعه ای بی نظیر از بهترین موزیک های بازی :

st_music_disc.gif
چهارده موزیک اورجینال و منحصر به فرد از بازی که به صورت دیسک و توسط سازنده عرضه شده را میتوانید به صورت رایگان دریافت کنید . تمامی موزیک ها با فرمت با کیفیت بالای ogg و با سایزهای متغیر 160 kb/s در این مجموعه عرضه شده اند . در صورت وجود مشکل در پخش موزیکهای زیر میتوانید از پخش کننده Foobar player استفاده کنید .

لیست موزیکها :

01 Mutation (music by MoozE)
02 Dead Cities Pt.2 (music by MoozE)
03 Radwind Pt.1 (music by MoozE)
04 Tunnels (music by MoozE)
05 The Thing (music by MoozE)
06 S.A.D. (music by MoozE)
07 Cold/Freezing Out (music by MoozE)
08 Zone Triggers (music by MoozE)
09 Radwind Pt.2 (music by MoozE)
10 Sleeping In Ashes v.2 (music by MoozE)
11 Rads Pt.1 (music by MoozE)
12 Dirge for the Planet (lyrics by O.Yavorsky, music by FireLake)
13 Fighting unknown (music by FireLake)
14 Against the ionized odds (music by FireLake)

Download


کپی ازمقاله فوق تنها با ذکر نام forum.bazicenter.comمجازمیباشد .


نویسنده و مترجم : hosseinbrusli
 
آخرین ویرایش:
  • Like
Reactions: John117 and A7A

Asmodeus

Dark is the path in the absence of light
کاربر سایت
Apr 13, 2011
1,831
نام
کیوان
بعضی وقت ها، مقالاتی می بینم که ارزشش بیشتر از زدن دکمه تشکر می باشد. این مقاله هم از اون مقاله ها بود.

خسته نباشی حسین جان.
 

sad but true

Beckon the sick winds of pestilence
کاربر سایت
Apr 29, 2007
696
نام
آرش
هنوز فرصت نکردم تا آخر مطالعه کنم،‌ ولی تا همین جا (حدود 50٪) هم فوق العاده نگارش شده. کاملا مرتب، دقیق فهرست بندی و توضیح داده شده که نشان از تسلط شما بر اطلاعاتتون از سری S.T.A.L.K.E.R داره. واقعا خسته نباشید.
 

574L|<3R

کاربر سایت
Oct 16, 2012
15
نام
محسن
:-o فقط میتونم بگم فوقوالعاده هست..............

بازی استالکر یکی از جذابترین بازی هایی ک تا به حال بازی کردم...


مقاله عالی و کامل بود...هیچ ایرادی هم نمیشه گرفت...........

قابل توجه دوستان نام کاربریم استالکر هست....عاشقشم....


خلاصه عالی بود.....کلا تاپیکای تک و جالب و کاملی میزنی....موفق باشی بروس.
 

HosseinBrusli

کاربر سایت
Jun 19, 2010
3,265
نام
حسین
بعضی وقت ها، مقالاتی می بینم که ارزشش بیشتر از زدن دکمه تشکر می باشد. این مقاله هم از اون مقاله ها بود.

خسته نباشی حسین جان.

هنوز فرصت نکردم تا آخر مطالعه کنم،‌ ولی تا همین جا (حدود 50٪) هم فوق العاده نگارش شده. کاملا مرتب، دقیق فهرست بندی و توضیح داده شده که نشان از تسلط شما بر اطلاعاتتون از سری S.T.A.L.K.E.R داره. واقعا خسته نباشید.

:-o فقط میتونم بگم فوقوالعاده هست..............

بازی استالکر یکی از جذابترین بازی هایی ک تا به حال بازی کردم...


مقاله عالی و کامل بود...هیچ ایرادی هم نمیشه گرفت...........

قابل توجه دوستان نام کاربریم استالکر هست....عاشقشم....


خلاصه عالی بود.....کلا تاپیکای تک و جالب و کاملی میزنی....موفق باشی بروس.

عالی بود پسر عالی :D

STALKER 2 میخوام:crying1:

fantastic درست نوشتم به هر حال ممنون رفیق



صفحه رو ذخیره کردم خوندم اطلاعات جامعی داشت
ممنون بابت ترجمه


از همه دوستان ممنونم . این مقاله خیلی خیلی بیشتر از این بود . ولی خوبچون سیستمی مثل ویکیپدیا نداریم ، خیلی سخته که بیشتر ازاین توضیح بدیم دررابطه با گروه ها و ....

خواهش میکنم مهدی جان . اگر جای دیدی ایراد ترجمه داره ، حتما بهم بگو که اصلاح بشه :d
 

Persian-Masoud

Intelligent Innovation
کاربر سایت
Feb 18, 2010
6,369
نام
مسعود
خدا خیرت بده عزیز! بسیار عالی! یکی از کاربران گل سر سبد سایت هستی و از مدیریت درخواست دارم درجه خوبی در سایت بهت بدن.
دست مریزاد :)
 

XagroX

کاربر سایت
Dec 1, 2008
1,268
نام
عرفان
دستت درد نکنه خیلی خوب بود .. ولی واسه حداقل کسایی که بازی نکردن زیاد قابل فهم نیست .. مثلا همون اوایل تو بعضی جاها معلوم نیست از واقعیت گفته شده یا داستان بازی
 

Augustus

Caesar
کاربر سایت
Sep 22, 2009
2,224
نام
Мojtaba
بی نظیر بود پسر. واقعا نمی دونم چی بگم. استالکر محبوب ترین بازی من بوده و هست و این مقاله هم شاهکار بود.
 

کاربرانی که این قسمت را مشاهده می‌کنند

Top
رمز عبور خود را فراموش کرده اید؟
or ثبت‌نام سریع از طریق سرویس‌های زیر