مشکل GT های این نسل اینه که تعادل گرافیکی ندارن !
بعضی جاها آدم واقعاً حیرت میکنه که بازی داره روی PS3 اجرا میشه ، ولی بعضی جاها هم خاطرات PS2 زنده میشه ...
کلاً اگه بخش های مشکل دار (ماشین های استاندارد ، یه سری پیست های بی کیفیت ، بعضی مشکلات سایه و ...) رو حذف کنیم ، GT6 یکی از تکنیکی ترین بازی های نسل هست. بازی 60fps با رزولوشن 1080*1440 (اگه رزولوشن نسخه نهایی مثل GT Academy باشه) با 16 تا ماشین پریمیوم که کیفیتشون فوق العاده هست و توی پیستی که هم بارندگی داره و هم چرخه شبانه روز با سایه های دینامیک ، لرزه بر اندام PS3 میندازه !
دیگه بگذریم از گرد و خاک و دود با کیفیت فوق العاده و انیمیشن های عالی و ...
به خاطر همین چیزاست که USGamer (داداش آمریکایی Eurogamer) وقتی میاد GT6 و FM5 رو مقایسه میکنه ، بعد از اینکه برتری رو به FM5 میده (به هر حال یه نسل فاصله هست !
) در مورد GT6 میگه :
Straight out of the gate, Forza 5’s next gen advantage helps it win this category –
though not by as big a margin as you might expect. At its best, GT6 almost looks next generation, and it’s a
frankly astonishing achievement for PS3. Its new cars are beautifully rendered, and many of its tracks are uncannily realistic
یه مشکل PD هم اینه که در مورد گرافیک زرنگ نیست !
بعضی استودیوها در این زمینه باهوش عمل میکنن. مثلاً استودیوهایی مثل ND و Santa Monica که گرافیک بازی هاشون فوق العاده هست ، حتی جاهایی که ممکنه مشکلاتی باشه هم جوری پوشش میدن که بازیکن متوجه نمیشه !
یا T10 از این نظر کارش خیلی عالیه و با اینکه Forza های این نسل پر از درخت های 2 بعدی بودن ، ولی یه جوری عمل میکرد که ملت به درخت های GT تیکه مینداختن و خبر نداشتن وضعیت Forza هم از این نظر چندان جالب نیست !
ولی PD متأسفانه زیاد از این چیزا سر در نمیاره و نتیجه ـش میشه سوژه ای مثل درخت ها یا چیزی مثل افت فریم. افت فریمی که با کاهش کیفیت بعضی بخش ها که خیلی ها متوجهش نمیشن ، میتونه کمتر بشه. یا بیخودی رزولوشن بازی رو از 720p بالاتر میبره (توی GT Academy که از 900p هم بالاتر بود) و همین موضوع باعث میشه افت فریم توی حالت 1080p بالاتر هم بره.
ولی در مجموع من به GT های نسل بعد خیلی امید دارم. این نسل هم از نظر بصری فوق العاده بودن ولی با مشکلات ریز و درشت. ولی نسل بعد با سخت افزار ساده تر PS4 دیگه این مشکلات هم باید برطرف بشه. حالا نمیدونم این صحبت های یامائوچی در مورد PS3 بهانه بوده یا واقعاً انقدر باهاش مشکل داشتن ، ولی جزو معدود بازیسازهای First Party بوده که بدجوری از PS3 و سخت افزار پیچیده ـش نالیده و دیگه در مورد PS4 از این بهانه ها وجود نداره !