خب راستش ابن بحث ها تا حالا 100 بار داشتم اما خب باز هم میگم
مشکل اصلی مجله اینه که منتقداش خیلی علاقه دارن بازیهای معروف رو بکوبن!!
مثل امثال Fallout 3 , Skyrim , Farcry 2 , Resident Evil 5 , Prince of Persia و خیلی بازیهای دیگه!!
نه RE5 و نه POP بازی های خیلی بزرگی نبودند و امتیازات مجله با متوسط هاشون می خوند. بقیه بازی بزرگ هم عموما به این شکل هستند. من اصلا یادم نمیاد تا به امروز به جز نقد اسکاریم و F3 مجله ما به قول شما خلاف اب شنا کنه. چیزی که هست اقای منصوری نمره هایی که میده با بقیه فرق داره و دلیلش هم تو نقد ها توضیح میده مثل همون اسکایریم و F3
ین مشکل ما که هیچ وقت نمی خوایم عمیق باشیم همیشه دوست داریم سطحی باشیم ولی رنگ و روی زیبایی داشته باشیم .اسمتون می زارید مجله فرهنگی، مجله بازی رایانه، کسی اعضاش عاشق بازی و بازی کردن " درست" هستند اما داخل مجلتون در شماره های گوناگون یک دفعه در صفحه کناری یک نقد (حالا نه یک نقد خاص ) تبلیغ می کنید " پکیج هک ps3 برای اجرای بازی های ps3 از روی هارد" اونوقت من خواننده باید چی فکر کنم در مورد شما ها و نظارت ناظرانتون؟
شما جایزی هر فکری بکنی. بعد توی مجله ما چیزی به نظارت ناظر نداریم ، یعنی تو هیچ نشریه چنین چیزی وجود نداره.
ینکه واقعا با عده ای طرف هستم که می فهمن و در کار فرهنگ و فرهنگ سازی هستن؟
این بحث کپی رایت خیلی مسئله پیچیده ای اما من فکر نکنم کسی بتونه به این قضیه ایراد بگیره. به نظرم هر وقت ، هر کسی از کوچکترین نرم افزارش تا کنسول ش هک نشده بود می تونه درباره این موضوع انتقاد کنه.
در مورد بررسی بخش انلاین بازی ها که نوبر هستید یادم نمی یاد در مورد COD:BOدو صفحه نوشته باشید وقتی می گی دو صفحه یعنی دو صفحه کامل. لطف کن به شماره 40 مراجعه کن ببین در جمع یک صفحه هم نمی شه نقد بخش انلاینش و بقیه صفحه عکس و توضیحاتی در مورد گرافیک و غیره هست(البته من تایکدم روی صحفه و تعداش نیست روی دقت و عمق و اهیمت )
عزیزم شما نمی دونی اما اون چهار صفحه بالای 4100 کلمه بوده و برای جا شدن عکس فونت ریز تر شده پس خواهشا از این ایرادهای بنی اسرائیلی نگیرید. نقد BO هم توسط دو نفر نوشته شده : بخش تک نفره شهاب سبزی و بخش چند نفره جواد محسنی که سابقه شرکت توی بازی قهرمانی های مختلف را داشته ( البته بخش چند نفره MW). البته ما عادت داریم ...... بی خیال اصلا
مثال هاتون در مورد بخش انلاین بازی ها زیاد هست از FIFA 12 11 بگیر تا MW2 .MW3 .U3 .U2 .SOCOM 4. و و و بازی هایی که نصف بیشتر محتواشون در بخش چند نفرشون هست.حس می کنم این یک انتقاد جزیی باشه !
این بخش باهاش موافقم.
نیازی نمی بینم جوگیر بشم و افت خیزهای این نسل بررسی کنم یا بشینم "مقاله پدر مهربان تمدن" بخونم یا برای هزارمین بار با شخصیت های منفی آشنا بشم و یا هزاراتا از این مطالب تکراری بخونم .نقدی
همه مجله های مشهور دنیا بخش Feature دارند اگه شما اینو نمی دونی دیگه مشکل خودتونه. حالا من خیلی دوست دارم بدونم مثلا مقاله پدر مهربان تمدن ها قبلا کجا چاپ شده که تکراریه. اقا شما از فردا برو به IGN هم گیر بده که چرا هر چند ماه یک بار لیست بهترین و بدترین شخصیت را بیرون میده. به هر حال تکراریه دیگه.
خسته می کنه چون می بینم چه لزومی داره من یک دفعه بدون پایه اساس ان هم در یک نقد با تکنیک های گرافیکی به کار رفته در بازی مواجه بشم فقط ازشون رد بشم در حالی که درکشون نکردم وشک کنم نویسنده نقد درکشون کرده باشه( به نقد کرایسس دو مراجعه کنید چه لزومی داره خودم انقدر به اب اتیش بزنم تا بگم گرایسیس دو گرافیک فوق العاده ای داره کیه که اینو ندونه ) از تکنیک های پیچیده گرافیکی صحبت کنم از DEPTH OF FIELD -AMBIENT OCCLUSION و غیره صحبت بشه در حالی که همشون نیاز به بررسی تخصصی و همه جانبه داره نه فقط خوندشون روی برگه کاغذ
خب به هر حال یک فرقی بین مجله و مخاطب باید باشه. من به فرض یکی بیرون ببنیم بهش میگم گرافیک کرایسیس دو خیلی خفنه اما توی مجله باید با مدرک این موضوع گفته بشه. خدایش ایرداتون نماد پارادوکسه یک سریشون.
اغلب اوقات با خودم فکر می کردم چه عالی می شد کسی که پیش نمایش یک بازی می نویسه خودش هم بازی نقد کنه در این صورت بدون شک خواننده با نقد پخته تر و منسجم تری مواجه می شه چون بدون شک فرد نویسنده قبل انتشار بازی با بررسی پیش نمایش بازی و کسب اطلاعات مختلف وقتی بازی منتشر می شه خیلی راحت می تونه روی انتظارات و گفته هاش تمرکز کنه و یک نقد روان و دلچسب بنویسه در عین حال خواننده هم می تونه قضاوت بهتری داشته باشه چه از بازی چه از گفته های منتقد که هنگام نقد نوشته و هنگامیکه پیش نمایش بررسی کرده. اما در بازی رایانه کم تر از 10 درصد به این موضوع توجه شده و اصولا کسی پیش نمایش بازی می نویسه با کسی نقد همون بازی می نویسه فرق داره .
باور کن 10 درصد هم نیست شاید 2 درصد. کلا قانون مجله اینه که کسی که پیش نمایش می نویسه مجاز به نوشتن نقد بازی نیست. از همون اول هم مثل اینکه قانون گذاشتند.
کلا بازی ها رو قبل از انتشار خیلی بیشتر تحویل میگرین تا موقع انتشار.
همیشه تعداد صفحات پیش نمایش یه بازی از نقدش بیشتر بوده.(بیشتر از 2برابر)بلند ترین نقدها سه صفحه به زور میشن.ولی پیش نمایش های 10صفحه ای ام داشتیم تو بازیرایانه.
قبل انتشار با قطعیت نمیشه درمورد بازی صحبت کرد.(که معمولا هم با با آب و تاب از بازی تعریف میشه)چرا بعد انتشار و تو نقد مفصل صحبت نمیشه؟
اصولا توی نمامی مجلات مشهور پیش نمایش ها خیلی تعداد صفحاتشون بیشتره و نقد ها کمتر مگر اینکه نقد اختصاصی باشه یا بازی خیلی مهم باشه. این چیزی نیست که ماها ساخته باشیمش اما چون درست متوجه بشید یه مثال می زنم. نوشتن نقد طولانی خیلی خیلی راحت تر از پیش نمایش طولانی هست. پیش نمایش طولانی نوشتن کاره سختیه. باید از کلی منبع اطلاعات در بیاری ، دسته بندی کنی ، درست توضیحشون بدی در حالی که خودت از نزدیک ندیدی اما نقد بازی جلوته و می تونی از HUD تا شخصیتش بکشی بیرون. حالا چرا نقد کوتاهتره به این علت هست که نقد باید بگه فلان سیستم خوبه یا بده دیگه نیازی به توضیح اون سیستم نیست. مثلا سیستم اخلاقی بازی X. من توی پیش نمایش این سیستم کامل توضیح دادم دیگه توی نقد نمیام دوباره توضیح بدم فقط میگم این سیستم خوبه یا بده و اینکه چرا بده یا خوبه.
درمورد عوض شدن سیستم امتیازدهی هم که به نظر خواننده های مجله (که اکثرا ناراضین و سیستم قبلی رو میپسندن)توجه نکردین...حداقل فلسفه و دلیل ایجاد این سیستم جدید رو بگین که ماهم روشن شیم.
شما متوجه فلسفه اش شدی به ما هم بگو
به منتقد هاتون بگبد تو نقد به همه چیز بپردازن ....
همون طور که تو پست بالای من اشاره شد نقدها مفصل باشن ....
توی بعضی از نقد ها صحبت در مورد گرافیک جا میافته
توی بعضی ها داستان ( اگه هم میگید اسپویل میشه میتونید بالاش بنویسید خطر اسپویل همون طور که خیلی از مجله ها این کارو میکنن .... چون بعضی از بازی ها هستن که داستان پیچیده ای دارن و بعضی ها مثل من با یه بار بازی کردنش داستانو کامل نمیفهمن و وقت هم ندارن که یه بازیو چند بار انجام بدن ) جا میافته یا جوری نوشته میشه که خوندن و نخوندنش فرقی نداره .
خب هر بازی با توجه سبکش متفاوت میشه. مثلا کرایسیس به خاطر گرافیکش خیلی مشهور شد و به همین خاطر تو نقدش خیلی در مورد گرافیکش بحث میشه.
پیش نمایش هارو کوتاه تر کنید و نقد هارو کامل تر .... چون همونطور که دوستمون گفت توی پیش نمایش از یه بازی که خیلی ها هم میدونن امید چندانی بهش نیست یه غول میسازید و بعد از انتشارش ( که معمولا پیش نمایش های شما یا همزمان با انتشار بازی چاپ میشن یا بعدش ) اونو میکوبید ... مثلا اگه اشتباه نکنم نقد mass effet2 چهار صفحه بود و پیش نمایشش حدود 10 صفحه ....در کل پیش نمایش این بازی اطلاعات خیلی بیشتر و بهتری نسیت به نقدش به خواننده میداد .... evil 5 هم دقیقا همچین وضعیتی داشت ...
این چیزی که میگید ممکن نیست چون سیستم الان درسته و برطبق استاندارهای جهانی درست شده.
نوع امتیاز دهی و جدول امتیازات هم به حالت قبلی برگردونید چون این طور که پیداست عمده خواننده ها همون حالت قبلی بیشتر میپسندن ....
موافقم اما دسته ماها ( نویسنده های مجله ) نیست هر چند بارها خودمون این موضوع رو گفتیم.