sog_eros
علی با اجازه من نمیخوام بحث به بیراه بره! ببین داستان یکی از ارکان نقد بازی هست!چه یک بازیباز حرفه ای و چه یک منتقد تجربه و میزان رضایت از کیفیت داستان را تو نقد بازی به تصویر میکشد! من همیشه گفتم از کسانی که به داستان رزیدنت اویل نگاه سطحی و مسخره دارند و ان را تو چند تا شخصیت خلاصه میکنند بدم میاد!
من زمانی با دوست خوبم جناب akbar wesker تو سایت بازی رایانه با یک مشت ... چه بحث هایی که نمیکردیم و سرانجام بن دائم شدیم! مثلا یک نفر از همان حضرات امده به من میگفت داستان رزیدنت حمله زامبی ها بود! یعنی چرت ترین حرفی که یک نفر میتونه بزند!
داستان رزیدنت اویل 4 با حفظ کلیت داستان سری از هر نظر چه شروع چه روایت چه پایان و از همه مهم تر یک ایده جدید و باز هم مهم تر داشتن یک تعادل مابین گیم پلی و داستان واقعا بی نقص هست.
من داستان سری رزیدنت اویل را یک داستان مبتنی بر مفاهیم جامعه شناختی میدانم! داستان سری رزیدنت اویل یکی از مهم ترین مسئله ها که ما امروز باش سرکار داریم را به تصویر میکشد! انتقاد از سوء استفاده از تکنولوژی
درست هست که شکل انتقاد کردن از این مسئله ، شکلی تخیلی داره و در دنیای ما دیده نشده اما واقعا زیبا کار شده است. رزیدنت اویل 4 هم از این قاعده مستثنی نیست!
چرا بحث به بیراهه بکشه؟
ما مثل دو تا ادم متمدن داریم بحث میکنیم.
ببین اگه به صورت مستقل نگاه کنیم RE4 از نظر داستانی خیلی هم خوبه اما بیایم با بقیه شماره های اصلی مقایسه کنیم:
میبینیم که داستان در مقابل شماره های اصلی و حتی CV ضعیف تره چونکه اولا شخصیت پردازی ضعیف تری نسبت به بقیه داره ( به جز لیان و ایدا )
مثلا سدلر رو با وسکر مقایسه کنیم اشلی رو با کسی مثل شری مقایسه کنیم و ......
دوما به نظر من RE4 حتی از لحاظ دیالوگ هم به بقیه نمیرسه من هنوز عصبی میشم وقتی لیان اولین بار ایدا رو میبینه یخورده تعجب نمیکنه و میگه میدونم که برای وسکر کار میکنی.
یا دیالوگ های سدلر رو با دیالوگ های فلسفی وسکر مقایسه کنیم و .....
سوما به نظر من RE4 با اینکه جزو سری اصلی هست اما ابهامات کمتری رو نسبت به بقیه شماره ها و حتی CV برطرف میکنه و به قول علی صلح وصفا CV باید جزو سری اصلی میشد.
متاسفانه شما خیلی به نقدها تکیه میکنی اما نقدها رو فن های بازی نمینویسن اگه فن ها مینوشتن متایRE4 اینهمه بالا میشد؟
نخیر تو نقدها اکثرا بازی ها به صورت مستقل دیده میشن.
به همین دلیل هستش که داستان بازی نمرات خوبی رو نقدهای GS و... کسب کردش مثل گیم پلیش.
RE4 شاکله خیلی از بازی هارو ساخت اما سری رو فدای تحول دنیای گیم کرد و سری رو به پرتگاه کشوند که ثمراتشو تو RE6 میبینیم.
- - -ویرایش - - -
من همیشه گفتم رزیدنت ایول 4 سری رو به نابودی کشوند چون در عین ارائهی یک شاهکار بینقص، رزیدنت ایول نبود.
اما برای داستان نمیشه خرده گرفت. از نظر من داستان اصلی رزیدنت ایول که تم کاملا متفاوتی داره قشنگتر از داستان RE4 هست. اما سبک داستان و تم، مسئله رو کاملا شخصی و سلیقهای میکنه. پس نمیشه گفت داستان 4 بده. باید گفت متفاوته و در عین تفاوت هوادارای خاص خودش رو داره.
در ژاپن این تم داستانی هوادارهای بسیار بیشتری از تمی که ما با نام RE کلاسیک میشناسیم داره. من این تمو قابل قیاس با تم اصلی سری نمیدونم؛ اما مسئله شخصیه و هرگز نمیگم این بده.
این حرف با چه مدرکی زده میشه؟:d
اتفاقا اینجور که دیده میشه کاملا برعکس این صادقه.
- - -ویرایش - - -
حمید و علی باهاتون موافقم! منتهی الان چه ربطی به ریمیک داشت؟!:d
من بحثم سر ریشه ی داستان سری بود و گفتم 4 هم از این قاعده مستثنی نیست!منتهی تمش فرق میکرد! چون همچنان داستان یک داستان علمی تخیلی هست. بله اگر داستان military به سبک بتلفیلد میشد بله داستان ان وقت کاملا یک چیز خاص و جدا از کل سری میشد.
ببخشید مگه تم RE5 فرق نداشت؟
پس چرا اینقدر داستان این نسخه ستایش میشه؟
چرا خیلی ها داستان این نسخه رو بزرگترین داستان سری میدونن؟
بحث من سر تم نیست بحث من سر کیفیت داستان هستش.
- - -ویرایش - - -
کاملاً مخالفم
رزیدنت ایول 4 نه تنها یه بازی عالی بود بلکه رزیدنت ایول شاهکاری هم بود ! تنها ایرادش نداشتن جو خیلی تاریک و مرده بود + زامبی
اون موقع اگه یه جو مثل همین رولیشنز رو میزدن تنگ RE4 از شاهکاری که بود شاهکار تر هم میشد
اگه خود میکامی بعد از رزیدنت ایول 4 توی کپکام می موند قطعاً رزیدنت ایول به یکی از شاهکارترین فرانچایزها توی صنعت گیم تبدیل میشد ! ولی مشکلی که پیش اومد اون میس آندرستندینگی بود که توی درک شاهکار میکامی پیش اومد
میکامی متناسب با گانینگ و دوربین جدید اومد زامبولی ها رو تغییر داد برای اینکه اگه قرار بود مثل قبل دشمن ها زامبی باشن و آروم به طرف گیمر بیان با اون سیستم جدید دوربین بازی میشد سه سوت همه ـشون رو قلع و قمع کرد
یعنی اصن چالشی برای گیمر بوجود نمیومد ، چون که اون زامبی های کند متناسب با گیم پلی قدیمی طراحی شده بودن . چون با دوربین ایزومتریک و عدم حرکت تا شما بیایین Aim کنید و اسلحه رو انقدر بچرخونی تا بتونی چند تا دشمن رو بزنی کلی وقت میبره پس دشمن ها هم باید کند باشن ولی با دوربین جدید شما سریع می تونین چند نفر رو پشت سر هم و به سادگی بزنی پس برای چلنجینگ شدن کار میکامی اومد یه تکونی به دشمنا داد تا با حرکت و گاهی دویدن از قدرت مانور شما کم کنن ، حالا هر از چند گاهی یه چیزی هم پرت میکردن که گیمر نتونه یه موقعیت استراتژیک پیدا کنه و همه رو بکشه
بعد از رفتن میکامی چون همچین سیستم جدید و کارآمدی هنوز برای یه سری جا نیفتاده بود (استاد همیشه از زمان خودش جلوتره
) اومدن برداشتِ اشتباه کردن ، به جای تمرکز روی چینش و هدفمند کردن استفاده از دشمن ها فکر کردن هر چی تفنگ و قمه بدن دست ملت و زامبولیا (حالا هر اسمی که روشون گذاشتن) حرکات کنگ فو برن بهتره
ایشالا با اومدن TEW ، رزیدنت ایول هم یه تکونی به خودش میده
اگر چه الانم کم کم داره به راه راست هدایت میشه
کسی هرگز نمیگه که RE نباید تغییر میکرد.
RE اگه اینجوری پیش میرفت هر چقدر داستانش قوی هم میموند ایده هاش نخ نما میشد و جور دیگه ای نابود میشد.
اما ما تو RE4 میبینیم که ملاک اول گیم پلی هست نه ترس ( که انصافا یکی از بهترین گیم پلی ها در تاریخ بازی ها بدون در نظر گرفتن نام RE هست )
تغییرات هرچند گسترده ولی باید درست باشن تا فن های قدیمی بازی زده نشن از بازی
مگه SH سوم شخص نیست؟
ولی تو چهار شماره ترسی رو ارایه داد که مانندش وجود نداره.
میکامی باید تحولات رو منطقی انجام میداد ( مثل ورزن HOOKED MAN)
باید قبول کنیم که RE4 فوق العادست اما نه به عنوان RE